Geachte professor,
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De Eo-tam-tam doet zijn werk, zoals u al gemerkt heeft of nog zal merken! J
Ik geloof ook niet dat er op dit moment voldoende mensen bereid zullen zijn om Eo te leren, en dit om verschillende redenen (die ik hier niet ga aanhalen).
Vindt u het echter getuigen van intellectuele eerlijkheid dat de troeven van een plantaal, te weten:
- beter inzicht in de taalstructuur, wat leidt tot betere kennis van de moedertaal,
- voorbereidende (propedeutische) waarde voor het leren van vreemde talen en
- democratische/economische oplossing van de communicatieproblematiek in de E.U. en, bij uitbreiding, in de hele wereld,
a priori, zonder objectief, wetenschappelijk onderzoek worden genegeerd? Zeker nu gebleken is dat enkel leerlingen Latijn goed scoren in grammatica? (De Standaard, 10/10/2008, pag. 12,13)
Eo moet in het leerplan opgenomen worden. Het enige wat daar voor nodig is, is openheid van geest en gebruik van gezond verstand bij de intellectuele elite uit de politieke, academische en journalistieke middens. Wat dat betreft heeft professor Vermeersch onlangs het goede voorbeeld gegeven (Het Nieuwsblad, 11/10/2008, pag. 22 en 23). Wat weerhoudt u ervan niet alleen in zijn voetsporen te treden, maar de daad bij het woord te voegen en Eo te leren? Tolstoï leerde het, naar men zegt, in 4 uren. Als dát geen uitdaging is! En denk erom: woorden wekken, voorbeelden trekken!
Oprecht hoogachtend,
Dan VanHerpe
Taaldemocraat
Koningin Fabiolalaan 2
2360 Oud-Turnhout
http://blog.seniorennet.be/taaldemocratie