Inhoud blog
  • Stijn - Op de radio - DM 23 02 2023
  • 'Dat geleuter over cancelcultuur in Vlaanderen, mensen toch' - DM 11/02/2023
  • We moeten terug naar de essentie: eerst de taal - DM 27 08 2022 - Bart Eeckhout
  • Philippe Van Parijs: Taal en Rechtvaardigheid
  • Meer Latijn leidt tot meer welzijn. Zeker op termijn. - DM, 24/06/2022 - pag.22
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Taaldemocratie
    Taalkundig-culturele democratie kan slechts gerealiseerd worden door gebruik van een Gemeenschappelijke, Eenvoudige, Neutrale, Tweede (= G.E.N.T.) taal, zoals het Esperanto.
    02-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.‘Kennis van Frans ondermaats’ - DS Avond - 02/06/2015

    ‘Kennis van Frans ondermaats’

    Meer dan de helft van de jongeren die studeert voor leerkracht lager onderwijs, haakt vroegtijdig af en behaalt nooit het diploma. Dat blijkt uit cijfers die vandaag in De Standaard staan. In andere opleidingen, bijvoorbeeld om kleuterleider te worden, ligt dat percentage beduidend lager: ongeveer veertig procent.

    Vanwaar dat markante verschil? En waarom in de eerste plaats dat hoge aantal mislukte trajecten?

    Ruimtelijk inzicht

    Betrokkenen wijzen op diverse redenen, die elkaar versterken. Om te beginnen: de voorkennis van vele starters.Die blijkt vaak gebrekkig. ‘De genoten vooropleiding bereidt onvoldoende voor op de realiteit van de job, waar de lat hoog ligt’, zegt John Maes, directeur van de lerarenopleiding van Thomas More campus Kempen.  Dat blijkt veelal een pijnpunt bij jongeren die technisch en beroepsonderwijs volgden. Betrokkenen wijzen op diverse redenen, die elkaar versterken. Om te beginnen: de voorkennis van vele starters. Die blijkt vaak gebrekkig. ‘De genoten vooropleiding bereidt onvoldoende voor op de realiteit van de job, waar de lat hoog ligt’, zegt John Maes, directeur van de lerarenopleiding van Thomas More campus Kempen. Dat blijkt veelaleen pijnpunt bij jongeren die technisch en beroepsonderwijs volgden. ‘Hun kennis van talen in het algemeen en Frans in het bijzonder blijkt vaak onvoldoende, net als dat van wiskunde.


    Hoeveel jaren lezen we dit al en hoeveel jaren zullen we dit nog moeten lezen?

    Wat baten kaars en bril als de EU niet zien en wil?



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!