Inhoud blog
  • Stijn - Op de radio - DM 23 02 2023
  • 'Dat geleuter over cancelcultuur in Vlaanderen, mensen toch' - DM 11/02/2023
  • We moeten terug naar de essentie: eerst de taal - DM 27 08 2022 - Bart Eeckhout
  • Philippe Van Parijs: Taal en Rechtvaardigheid
  • Meer Latijn leidt tot meer welzijn. Zeker op termijn. - DM, 24/06/2022 - pag.22
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Taaldemocratie
    Taalkundig-culturele democratie kan slechts gerealiseerd worden door gebruik van een Gemeenschappelijke, Eenvoudige, Neutrale, Tweede (= G.E.N.T.) taal, zoals het Esperanto.
    17-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strategie ter verbetering van het leren van talen

    Van: "dan vanherpe" <dan.vanherpe@telenet.be>
    Aan: "Stephanie Van Campenhout" <Stephanie.VanCampenhout@vlaamsparlement.be>
    Cc: "Leo Cooman" <leo.de.cooman@telenet.be>, "Pirlot Germain" <gepir.apro@telenet.be>, "Kristin Tytgat" <kristin.tytgat@skynet.be> guy@tegenbos.be
    Verzonden: Zaterdag 15 oktober 2016 21:25:30
    Onderwerp: Strategie ter verbetering van het leren van talen

    Beste mevrouw Helsen, 
    Beste mevrouw Van Campenhout, 

    In Eŭropa bulteno nr.163 ( http://remush.be/bulteno/EB163.pdf  pag. 2-6) verscheen een verklarende tekst over de Nitra Verklaring (zie Eŭropa bulteno nr.162 op http://www.europo.eu/documentloader.php?id=458&filename=eb-162-2016-julio-augusto.pdf), die de neerslag is van een conferentie over Perspectieven in de talige communicatie in de EU. Deze conferentie werd gehouden tijdens het 101 ste Universala Kongreso de Esperanto (28-29 juli 2016, Nitra, Slowakije). 
    Er kwamen drie thema’s aan bod. Het derde thema lijkt ons interessant in verband met het lopend onderzoek in de Vlaamse Commissie voor Onderwijs naar de didactische mogelijkheden van het Esperanto in het talenonderwijs. 
    Wij sturen u deze bijkomende informatie (zie bijlage) in de hoop dat ze kan bijdragen aan het onderzoek. 
    Vriendelijke groet, 
    Dan Van Herpe 
    Wouwerstraat 160 
    2300 Turnhout 

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Verklaring van de Internationale Conferentie over Taalpolitiek:

    Perspectieven van talige communicatie in de EU

    Nitra, Slowakije, 28-29 juli 2016

     

    Thema 1: Betrokkenheid van de burger.

    Maatregelen om te verzekeren dat de EU-instanties informatie over hun activiteiten en programma’s  in een breed spectrum van Europese talen zouden verspreiden en dat toegang tot de instanties niet beperkt zou blijven tot 1 of 2 bevoorrechte talen. (Auteur: Seán Ó Riain et al.)

    Thema 2: Meertaligheid in de economie en in de maatschappij.

    Sociale uitsluiting vermijden en versterken van de interne markt. (Auteur: Michele Gazzola et al.)

    Thema 3: Educatieve integratie

    Maatregelen nemen om:

    (a) het leren en het gebruik van kleine/naburige talen te bevorderen;

    (b) de thuistalen van de leerlingen te ondersteunen, en

    (c) het leren van talen sterker te verbinden met de evolutie van een Europese identiteit en solidariteit. (Auteur: Seán Ó Riain et al.)

    Context

    De Europese Raad van Barcelona heeft in 2002 aanbevolen dat alle EU-burgers tenminste drie talen zouden leren, de formule 1+2 (moedertaal + 2). Het Verslag aan de Europese Commissie van het ECSPM (European Civil Society Platform on Multilingualism) rapporteerde dat het Engels de eerste vreemde taal is die door de grote meerderheid van Europese burgers geleerd wordt. Het verslag identificeerde deze overheersing van het Engels als een kernfactor die de wens om de tweede en volgende vreemde taal te leren, verzwakt.

    Het onderwijzen van vreemde talen levert niet de verwachte resultaten op. Hoewel velen geloven dat de kennis van het Engels als eerste vreemde taal zich uitbreidt, toont Eurobarometer aan dat in 2005-2011 in de hele EU het percentage van hen die beweren een vreemde taal te spreken, in feite afgenomen is van 28% 1 naar 25%2 . Volgens SurveyLang 20123 gebeurde het testen van de taalkennis slechts op het B2-niveau, omdat zij die het C1-niveau bereiken een kleine minderheid vormen, in de grootteorde van 1%.

    Het is duidelijk dat er ruimte is om het leren van talen te verbeteren. Er is ook nood aan het ontwikkelen van een gemeenschappelijk element in het onderwijs van Europese burgers om de bijdrage van de Europese integratie aan de vrede te illustreren.

    Strategie ter verbetering van het leren van talen

    De eerste aanbeveling van het ECSPM in de educatieve sectie is de volgende: het Platform beveelt een empirisch onderzoek aan in basisscholen van enkele lidstaten om vast te stellen welke vreemde taal het meest waarschijnlijk het leren van een volgende taal zal aanmoedigen en ook zal bijdragen tot de prioriteit van het strategisch plan ‘Europa 2020’: de 15 % vroege schoolverlaters te reduceren tot 10 %³

    Het is de bedoeling de resultaten van het leren van de tweede taal te testen in die scholen waar de eerstonderwezen vreemde taal het Engels, het Frans, enz. is. Er wordt algemeen aangenomen dat eender welke tweede geleerde taal helpt bij het leren van een volgende taal. Dat is het propedeutisch effect.

    Omdat de tijd voor onderwijs in scholen kort is, is het zinvol de tijd die men besteedt aan het leren van talen zo goed mogelijk te gebruiken. De taal op zich, gebruikt voor propedeutische doelen, is minder belangrijk dan het feit dat haar structuur moet aanzetten tot snel en gemakkelijk leren om zo de motivatie voor latere taalstudie te verhogen. Bijvoorbeeld: een taaloriëntatiecursus van 50-100 uur over de basisgrammatica van Esperanto en de 500 meest gebruikte stammen, hebben al interessante resultaten opgeleverd in Groot-Brittanië4 en elders, zoals professor Renato Corsetti5 beschreef. Een dergelijke cursus zou daarom moeten deel uitmaken van de hogervermelde testen die het ECSPM aanbeveelt.

    Aanbeveling

    De Conferentie van Nitra beveelt dus aan:

    1/ de hogervermelde aanbeveling van het ECSPM in enkele basisscholen in de Visegrad-landen 4+ uit te werken om objectief uit te testen welke eerste vreemde taal op de efficiëntste wijze het latere leren van talen verbetert;

    2/ te beginnen met de uitwerking van een voorgesteld gemeenschappelijk educatief element om de bijdrage van Europese integratie aan de vrede te illustreren.

    1. ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_243_en.pdf pag. 8 - onderzoek uit 2006.

    2. ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_386_en.pdf pag. 5 - onderzoek uit 2012

    N.B.: Esperanto in 12 dagen: de snelste cursus voor basiskennis en spreekvaardigheid op basis 

    van 450 in het dagelijks leven meest gebruikte woordstammen. http://learn.esperanto.com/nl/

    *******************************************************************************

     

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!