----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Verklaring van de Internationale Conferentie over Taalpolitiek:
Perspectieven van talige communicatie in de EU
Nitra, Slowakije, 28-29 juli 2016
Thema 1: Betrokkenheid van de burger.
Maatregelen om te verzekeren dat de EU-instanties informatie over hun activiteiten en programma’s in een breed spectrum van Europese talen zouden verspreiden en dat toegang tot de instanties niet beperkt zou blijven tot 1 of 2 bevoorrechte talen. (Auteur: Seán Ó Riain et al.)
Thema 2: Meertaligheid in de economie en in de maatschappij.
Sociale uitsluiting vermijden en versterken van de interne markt. (Auteur: Michele Gazzola et al.)
Thema 3: Educatieve integratie
Maatregelen nemen om:
(a) het leren en het gebruik van kleine/naburige talen te bevorderen;
(b) de thuistalen van de leerlingen te ondersteunen, en
(c) het leren van talen sterker te verbinden met de evolutie van een Europese identiteit en solidariteit. (Auteur: Seán Ó Riain et al.)
Context
De Europese Raad van Barcelona heeft in 2002 aanbevolen dat alle EU-burgers tenminste drie talen zouden leren, de formule 1+2 (moedertaal + 2). Het Verslag aan de Europese Commissie van het ECSPM (European Civil Society Platform on Multilingualism) rapporteerde dat het Engels de eerste vreemde taal is die door de grote meerderheid van Europese burgers geleerd wordt. Het verslag identificeerde deze overheersing van het Engels als een kernfactor die de wens om de tweede en volgende vreemde taal te leren, verzwakt.
Het onderwijzen van vreemde talen levert niet de verwachte resultaten op. Hoewel velen geloven dat de kennis van het Engels als eerste vreemde taal zich uitbreidt, toont Eurobarometer aan dat in 2005-2011 in de hele EU het percentage van hen die beweren een vreemde taal te spreken, in feite afgenomen is van 28% 1 naar 25%2 . Volgens SurveyLang 20123 gebeurde het testen van de taalkennis slechts op het B2-niveau, omdat zij die het C1-niveau bereiken een kleine minderheid vormen, in de grootteorde van 1%.
Het is duidelijk dat er ruimte is om het leren van talen te verbeteren. Er is ook nood aan het ontwikkelen van een gemeenschappelijk element in het onderwijs van Europese burgers om de bijdrage van de Europese integratie aan de vrede te illustreren.
Strategie ter verbetering van het leren van talen
De eerste aanbeveling van het ECSPM in de educatieve sectie is de volgende: het Platform beveelt een empirisch onderzoek aan in basisscholen van enkele lidstaten om vast te stellen welke vreemde taal het meest waarschijnlijk het leren van een volgende taal zal aanmoedigen en ook zal bijdragen tot de prioriteit van het strategisch plan ‘Europa 2020’: de 15 % vroege schoolverlaters te reduceren tot 10 %³
Het is de bedoeling de resultaten van het leren van de tweede taal te testen in die scholen waar de eerstonderwezen vreemde taal het Engels, het Frans, enz. is. Er wordt algemeen aangenomen dat eender welke tweede geleerde taal helpt bij het leren van een volgende taal. Dat is het propedeutisch effect.
Omdat de tijd voor onderwijs in scholen kort is, is het zinvol de tijd die men besteedt aan het leren van talen zo goed mogelijk te gebruiken. De taal op zich, gebruikt voor propedeutische doelen, is minder belangrijk dan het feit dat haar structuur moet aanzetten tot snel en gemakkelijk leren om zo de motivatie voor latere taalstudie te verhogen. Bijvoorbeeld: een taaloriëntatiecursus van 50-100 uur over de basisgrammatica van Esperanto en de 500 meest gebruikte stammen, hebben al interessante resultaten opgeleverd in Groot-Brittanië4 en elders, zoals professor Renato Corsetti5 beschreef. Een dergelijke cursus zou daarom moeten deel uitmaken van de hogervermelde testen die het ECSPM aanbeveelt.
Aanbeveling
De Conferentie van Nitra beveelt dus aan:
1/ de hogervermelde aanbeveling van het ECSPM in enkele basisscholen in de Visegrad-landen 4+ uit te werken om objectief uit te testen welke eerste vreemde taal op de efficiëntste wijze het latere leren van talen verbetert;
2/ te beginnen met de uitwerking van een voorgesteld gemeenschappelijk educatief element om de bijdrage van Europese integratie aan de vrede te illustreren.
1. ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_243_en.pdf pag. 8 - onderzoek uit 2006.
2. ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_386_en.pdf pag. 5 - onderzoek uit 2012
N.B.: Esperanto in 12 dagen: de snelste cursus voor basiskennis en spreekvaardigheid op basis
van 450 in het dagelijks leven meest gebruikte woordstammen. http://learn.esperanto.com/nl/
*******************************************************************************