Onderstaand bericht stuurde ik naar:
standaardonline@standaard.be; hoofdredacteur@tijd.be; nieuws@nieuwsblad.be; redactie@klasse.be; redactie@humo.be; redactie@belga.be; knack@knack.be; redactie@hln.be; ajoossen@metrotime.be; Dm.redactie@demorgen.be; eddy eerdekens@roularta.be; gvaredactie@concentra.be; info@demorgen.be; hbvleindredactie@concentra.be; metro@metrotime.be;
Stephanie.VanCampenhout@vlaamsparlement.be; guy@tegenbos.be; celine@scholierenkoepel.be
***********************************************************
Van: "dan vanherpe" <dan.vanherpe@telenet.be> Verzonden: Maandag 28 november 2016 10:24:17 Onderwerp: Persmededeling: Esperanto in 12 lessen!
Persmededeling
Esperanto in 12 lessen!
Op 25 november 2016 werd op learn.esperanto.com het Sloveens als 14de taal toegevoegd om Esperanto te leren in 12 lessen, gratis en zonder registratieplicht! Het streefdoel is deze basiscursus aan te bieden in 20 talen.
De lessenreeks is gebaseerd op de 500 meest gebruikte morfemen die nodig zijn om een minimale woordenschat te vormen waarmee men zich in alledaagse situaties verstaanbaar kan uitdrukken (= de Zagrebmethode van de Kroaat Zlatko Tišljar). Deze basiskennis wordt bereikt in 1/10 van de tijd die gemiddeld nodig is om een andere vreemde taal op een vergelijkbaar niveau te beheersen.
Esperanto als springplank naar andere talen. (http://www.springboard2languages.org/)
Kinderen die ervaren dat ze op korte tijd, bijna spelenderwijs, een taal kunnen leren, zullen vlugger interesse hebben voor het leren van andere talen. Zo stelde Birte Schohaus het ook in Nieuwsbrief 09 van de Taalunie: Zien dat je een taal kunt leren, motiveert. (http://taaluniebericht.org/artikel/onderwijs/%E2%80%98zien-dat-je-een-taal-kunt-leren-motiveert%E2%80%99)
Experimenten uit het verleden toonden bovendien aan dat het Esperanto als eerst geleerde vreemde taal niet alleen het leren van andere talen aanzienlijk vergemakkelijkt, maar ook de kennis van de moedertaal verbetert en het analytisch denken (wiskunde) bevordert. (http://www2.cs.upb.de/extern/fb/2/Kyb.Paed/loi/inhalt.htm) Laat dit nu net de vakken zijn waarvoor de meeste bijlessen gevolgd worden… door leerlingen wier ouders kapitaalkrachtig genoeg zijn.
Redenen genoeg dus om invoering van Esperanto in het onderwijs ernstig te onderzoeken. Na het eindtermendebat op onsonderwijs.be blijkt alvast dat de houding van de Vlaamse Commissie voor Onderwijs en het GO! in dit verband voorzichtig positief is.
Vriendelijke groet,
Dan Van Herpe
Wouwerstraat 160
2300 Turnhout
014/45.13.29
|