Van: "dan vanherpe" <dan.vanherpe@telenet.be> Aan: "gvaredactie" <gvaredactie@concentra.be> Verzonden: Donderdag 24 augustus 2017 10:38:22 Onderwerp: Minder zittenblijvers in Antwerpse scholen - GVA 24 08 2017
Geachte redactie,
In Minder zittenblijvers in Antwerpse scholen besluit Jan Stassijns:
Het niveau in de klas mag niet naar beneden, maar we moeten iedereen wel alle kansen geven. Sterkere leerlingen inzetten om zwakkere klasgenoten te ondersteunen bijvoorbeeld kan een grote meerwaarde zijn.
Graag wijs ik erop dat ook het invoeren van Esperanto in het basisonderwijs als fundament voor het onderwijs in het algemeen en voor het taalonderricht in het bijzonder (zie bijlage), voor iedereen een grote meerwaarde kan zijn.
Ik verklaar mij nader.
Begin 2016 lanceerde minister Crevits een breed maatschappelijk debat over de hervorming van het onderwijs: van Lerensbelang. Het publiek kreeg inspraak in haar zoektocht naar innovatieve en alternatieve ideeën.
Onze bijdragen over de pedagogische mogelijkheden van het Esperanto voor het onderwijs vindt u op: http://www.onsonderwijs.be/search?search_par=Esperanto
We waren ook aanwezig op de Nacht van het Onderwijs in de Karel de Grote-Hogeschool in Antwerpen (26 april 2016) en op het Onderwijsfestival in het Vlaams Parlement (13 mei 2016) waar we persoonlijk contact hadden met de aanwezige leden van de Vlaamse Commissie voor Onderwijs. Dit resulteerde in een vraag naar meer uitleg van mevrouw Kathleen Helsen, de voorzitter van deze commissie. Als gevolg daarvan organiseerde Mevrouw Helsen op 10 mei 2017 een onderhoud over dit thema tussen de Vlaamse Esperantobond en de netoverschrijdende werkgroep rond taalbeleid Nederlands. Het gesprek vond plaats in 'de Guimardstraat'. De onderwijsverantwoordelijken verzekerden ons dat zij eerst de verstrekte informatie willen verwerken en sloten verdere contacten niet uit.
De pedagogische meerwaarde van het Esperanto als eerst geleerde vreemde taal
Ter informatie geef ik hier een overzicht van de pedagogische troeven van het Esperanto als eerst geleerde vreemde taal.
- Andere talen 30 % sneller leren.
- Bevordert het taalbewustzijn, geeft meer inzicht in taal, leidt tot betere kennis van de moedertaal.
- Stimuleert het logisch, kritisch, structureel denken. Esperanto is een gestructureerde, doorzichtige, regelmatige, geordende taal: 16 basisregels, geen uitzonderingen, fonetische uitspraak. Het biedt een referentiekader. Van belang voor wiskunde, wetenschappen. Wat het Latijn is voor de elite, is het Esperanto voor iedereen.
- Stimuleert de creativiteit: Esperanto werkt zoals een blokkensysteem (lego): met woordstammen uit Germaanse, Romaanse, Slavische talen en een aantal voor- en achtervoegsels kan het kind zelf woorden vormen. Spelenderwijs een taal leren geeft leerplezier.
- Verhoogt het zelfvertrouwen: op korte tijd (12 lessen) en met minimale inspanning beleeft het kind een snelle succeservaring: 'ik kan iets'.
- Interesse voor andere culturen: reeds op jonge leeftijd kan de leerling individueel/klassikaal contact leggen met leeftijdsgenoten uit andere taal- en cultuurgebeiden. Bevorderlijk voor intercultureel wederzijds begrip, en:
- Motiveert om andere talen te leren: de meeste Esperantosprekers zijn meertalig.
Meer details vindt u op:
- http://www.esperantoresearch.org.uk/sites/default/files/site/files/esperanto_as_a_starter_language.pdf
- http://www.esperantoresearch.org.uk/sites/default/files/site/files/s2l_poster_espres_2012.pdf
- https://www.youtube.com/watch?v=8gSAkUOElsg (Engelse ondertiteling via Instellingen)
Niettegenstaande de pedagogische meerwaarde van Esperanto wetenschappelijk is onderbouwd, zijn mevrouw Crevits en de Vlaamse Commissie voor Onderwijs tot nog toe niet zinnens daar enige aandacht aan te besteden. Toch vreemd als je op zoek bent naar innovatieve en alternatieve ideeën, niet?
Misschien kan GVA wél de openheid van geest opbrengen om haar lezers hierover objectief en zonder vooroordelen te informeren?
Hartelijk dank bij voorbaat,
Vlaamse Esperantobond
Dan Van Herpe
Wouwerstraat 160
2300 Turnhout
|