Inhoud blog
  • Stijn - Op de radio - DM 23 02 2023
  • 'Dat geleuter over cancelcultuur in Vlaanderen, mensen toch' - DM 11/02/2023
  • We moeten terug naar de essentie: eerst de taal - DM 27 08 2022 - Bart Eeckhout
  • Philippe Van Parijs: Taal en Rechtvaardigheid
  • Meer Latijn leidt tot meer welzijn. Zeker op termijn. - DM, 24/06/2022 - pag.22
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Taaldemocratie
    Taalkundig-culturele democratie kan slechts gerealiseerd worden door gebruik van een Gemeenschappelijke, Eenvoudige, Neutrale, Tweede (= G.E.N.T.) taal, zoals het Esperanto.
    28-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     Persmededeling

     

    De E.U. financiert een studie over Esperanto als opstap naar talenkennis.

     

    Klopt het dat Esperanto het leren van andere talen vergemakkelijkt? Het nieuwe project, "Linguistic Accelerator", gefinancierd door de Europese Unie, zal dit onderzoeken.

    Het Kroatisch nationaal agentschap van het EU-fonds Erasmus + heeft besloten ongeveer 250.000 euro te besteden aan het project Linguistic Accelerator. Negen partners uit Slovenië, Slovakije, Kroatië, Bulgarije, Duitsland en Denemarken zullen hiervoor samenwerken. Hieronder bevinden zich twee universiteiten en vier scholen.

    Volgens Zlatko Tišljar, een van de voornaamste initiatiefnemers, zal het project van november 2017 tot december 2019 lopen. De belangrijkste partner is de Kroatische uitgeverij Izvori die reeds tientallen Esperantoboeken uitgaf. Verder nemen ook nog deel Inter-kulturo uit Slovenië, dat ervaring heeft met de Zagrebmethode in het Esperanto-onderwijs, en de organisatie E@I

    Taalkundige ‘turbo’

    Het project zal educatieve instrumenten ontwikkelen voor leraren die de cursus Lingva Akcelilo in de scholen zullen geven met als essentieel doel nadien het leren van een tweede en derde vreemde taal te versnellen. De methode is bedoeld voor 7-8-jarigen die kunnen lezen en schrijven, maar nog niet op de hoogte zijn van taalregels en grammatica, verduidelijkt Tišljar.

    Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor de Universiteit van Maribor in Slovenië en de Odensee-universiteit in Zuid-Denemarken. De vier basisscholen bevinden zich in Slovenië, Kroatië, Slovakije en Bulgarije. Studio Gaus uit Berlijn houdt zich bezig met al wat informatica betreft.

    Innoverend en alternatief

    Bedoeling is een onderwijsmethode uit te werken die via basis-Esperanto de kinderen inzicht moet geven in de elementaire taalstructuren. Tišljar gebruikt slechts 250 internationale woordstammen die volgens hem volstaan om 90 % van gewone teksten te begrijpen. De kinderen zullen terzelfdertijd op beginnersniveau Esperanto beginnen spreken en het ook gebruiken voor communicatie met leerlingen uit andere landen. Mits volgehouden financiële steun van Erasmus+, zal het later mogelijk zijn het project uit te breiden naar tien of meer scholen in Europa.

    Hopelijk zijn ook de Vlaamse onderwijsspecialisten dan bereid hun medewerking te verlenen aan dit educatief innoverend alternatief.

    Vriendelijke groet,

     

    Dan Van Herpe

    Vlaamse Esperantobond

    Wouwerstraat 160

    2300 Turnhout

    ********************************************************************************************************* 

    Deze persmededeling verstuurde ik naar:

    Redacties: standaardonline@standaard.be; hoofdredacteur@tijd.be; nieuws@nieuwsblad.be; redactie@klasse.be; redactie@humo.be; redactie@belga.be; knack@knack.be; redactie@hln.be; metro@metrotime.be; redactie@roularta.be; gvaredactie@concentra.be; info@demorgen.be; hbvleindredactie@concentra.be; redactie@belga.be; info@newsmonkey.be;

    Niet als persmededeling, maar als gewoon bericht naar:

    Vlaamse Commissie voor Onderwijs: HildeCrevits, Kathleen Helsen, Caroline Genez, Jo De Ro, Elisabeth Meuleman, Kathleen Krekels, Kris Van Van Dijck, Koen Daniëls

    Werkgroep Taalbeleid Nederlands: Bart Masquillier, Frank Vercleyen,  Paul Buyck, Steven Delaet, Fien Loman, (= groep van 10 mei)

    Varia: GuyTegenbos, Ghislain Duchataux, Piet Van Avermaet, An Demoor, Karel Verhoeven, Martine Verjans, Hendrik Vos

     

    REACTIES

     

    Van: "Hendrik Vos" <hendrik.vos@ugent.be>

    Aan: "dan vanherpe" <dan.vanherpe@telenet.be>
    Verzonden: Woensdag 27 september 2017 21:29:33
    Onderwerp: Re: Europese Unie financiert een studie over Esperanto als opstap naar talenkennis.

     

    Ah, boeiend! 

    Dank om het door te sturen,

    hendrik

    ********************************************************************************************************* 

    Van: "Koen Daniels" <koen.daniels@n-va.be>
    Aan: "dan vanherpe" <dan.vanherpe@telenet.be>
    Verzonden: Donderdag 28 september 2017 08:24:00
    Onderwerp: Re: Europese Unie financiert een studie over Esperanto als opstap naar talenkennis.

     

    Dank. Ik wacht Studie af.

    Met vriendelijke groeten,

    Koen Daniëls

    ********************************************************************************************************* 

    Van: "dan vanherpe" <dan.vanherpe@telenet.be>
    Aan: "Koen Daniels" <koen.daniels@n-va.be>
    Verzonden: Donderdag 28 september 2017 09:49:16
    Onderwerp: Re: Europese Unie financiert een studie over Esperanto als opstap naar talenkennis.

     

    Geachte heer Daniëls,

     

    Bedankt voor uw reactie.

    Ik maak van de gelegenheid gebruik om het volgende in herinnering te brengen.

    Uit: ‘Esperanto as a starter language for child second-language learners in the primary school ‘ , pag. 11-12

    Does Esperanto help children in later language learning?

    (…) On balance, it is not unreasonable to conclude that there are certainly trends which suggest that teaching and learning Esperanto as a starter language in the primary school gives advantages to primary-age children that a study of other languages at primary level does not. The Springboard to Languages project and the related research presented in this volume add their voices to the growing dossier of findings which may eventually allow the word 'trend‘ to be replaced by the word 'evidence‘.

    http://www.esperantoresearch.org.uk/sites/default/files/site/files/esperanto_as_a_starter_language.pdf

    Vriendelijke groet,

    Dan Van Herpe

     ********************************************************************************************************



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!