Inhoud blog
  • Stijn - Op de radio - DM 23 02 2023
  • 'Dat geleuter over cancelcultuur in Vlaanderen, mensen toch' - DM 11/02/2023
  • We moeten terug naar de essentie: eerst de taal - DM 27 08 2022 - Bart Eeckhout
  • Philippe Van Parijs: Taal en Rechtvaardigheid
  • Meer Latijn leidt tot meer welzijn. Zeker op termijn. - DM, 24/06/2022 - pag.22
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Taaldemocratie
    Taalkundig-culturele democratie kan slechts gerealiseerd worden door gebruik van een Gemeenschappelijke, Eenvoudige, Neutrale, Tweede (= G.E.N.T.) taal, zoals het Esperanto.
    19-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lof van de Maand: Geert van Istendael - februari 2018

    Van: "dan vanherpe" <dan.vanherpe@telenet.be>
    Aan: "geertvanistendael" <geertvanistendael@proximus.be>
    Verzonden: Vrijdag 16 maart 2018 15:24:01
    Onderwerp: Lof van de Maand

     

    Geachte heer van Istendael,

    Naar aanleiding van uw verkiezing tot Lof van de Maand, een initiatief van Stichting Nederlands, zou ik u mijn gelukwensen willen aanbieden. U verzet zich al vele jaren tegen het Angelsaksisch taalkundig-cultureel imperialisme, onlangs nog in De Telegraaf en in MO. Het blijft echter, spijtig genoeg, vechten tegen de bierkaai.

    In het verleden was u niet alleen verontwaardigd maar ook zeer strijdlustig: Dat vaderland van me, desnoods verdedig ik het moederziel alleen (DEUS EX MACHINA nr.100 - maart 2002 - De taal van de toekomst: Het vaderland is in gevaar). Weet echter dat u niet moederziel alleen bent om de taalkundig-culturele verscheidenheid te verdedigen: de wereldwijde Esperantogemeenschap voert al vele jaren dezelfde strijd.

    Wie ernstig ziek is, zal niet genezen door blijvend zijn verontwaardiging uit te schreeuwen over het hem aangedane onrecht. De enige efficiënte manier is het nemen van de juiste medicatie. De huidige maatschappij ís ernstig ziek ten gevolge van het ‘anglomania-generalisvirus’. De efficiëntste remedie is niet bij herhaling te wijzen op de noodlottige gevolgen daarvan, maar het toedienen van een anti-virus: een Gemeenschappelijke, Eenvoudige, Neutrale, Tweede Taal (G.E.N.T.), zoals het Esperanto. Dit anti-virus bestaat al ruim 130 jaar maar wordt nog steeds hooghartig genegeerd.

    Niet door u!

    Ik citeer uit: De Morgen - 01/03/2002 pag. 35: Wie het leven tot het verkoopbare reduceert, gaat eraan.

    Van Istendael pleit ook voor het behoud van de taalkundige verscheidenheid (“Iedere taal die verdwijnt is een ramp voor de mensheid”) en hij beschouwt het Esperanto als de ideale “lingua franca”: “Esperanto is superieur”.

    Meer nog. In hetzelfde DEUS EX MACHINA stelt u:

    Eén taal, ja, maar dan een taal zonder macht. Ik vind dat wij, Europeanen, het aan onszelf verplicht zijn zo'n taal te kiezen.

    En wat verderop:

    Tussen talen is er altijd un rapport de force, zoals mijn goede vriend Jean-Luc Outers het zegt. Talen vrijen niet met elkaar, talen vechten met elkaar en de sterkste ranselt de zwakste weg. Wie wil dat het Nederlands krijgt waar het recht op heeft, moet zich keren tegen de taal van de macht.

    Ik zou de laatste zin willen aanpassen: Wie wil dat het Nederlands (en alle andere talen dan het Engels) krijgt waar het recht op heeft, doet er beter aan de mogelijkheden van een G.E.N.T-taal, zoals het Esperanto, ernstig te nemen en ze objectief, onbevooroordeeld en met open geest te onderzoeken.

    U heeft in dit verband in uw leven nog veel meer ferme uitspraken gedaan. Ik verwijs hiervoor naar mijn (ik geef toe: wat rommelige, wegens gebrek aan computerkennis) chronologische archiefbloghttp://blog.seniorennet.be/taaldemocratie, waar ik op datum van 28-09-2007 een aantal citaten bijeenzette.

    Ik zou deze gelegenheid echter ook te baat willen nemen om u te wijzen op een tweede, niet minder belangrijke, troef van deze brugtaal: De pedagogische meerwaarde van het Esperanto als eerst geleerde vreemde taal. Ter informatie geef ik hier een overzicht van de pedagogische troeven van het Esperanto als eerst geleerde vreemde taal.

    • Andere talen 30 % sneller leren.
    • Bevordert het taalbewustzijn, geeft meer inzicht in taal, leidt tot betere kennis van de moedertaal.
    • Stimuleert het logisch, kritisch, structureel denken. Esperanto is een gestructureerde, doorzichtige, regelmatige, geordende taal: 16 basisregels, geen uitzonderingen, fonetische uitspraak. Het biedt een referentiekader voor het leren van andere talen en is belangrijk voor vakken als wiskunde en wetenschappen. Wat het Latijn is voor de elite, is het Esperanto voor iedereen.
    • Stimuleert de creativiteit: De taal werkt zoals een blokkensysteem (lego): met woordstammen uit Germaanse, Romaanse, Slavische talen en een aantal voor- en achtervoegsels kan het kind zelf woorden vormen. Spelenderwijs een taal leren geeft leerplezier.
    •  Motiveert om andere talen te leren.
    •  Verhoogt het zelfvertrouwen: op korte tijd (12 lessen) en met minimale inspanning kent het kind een snelle succeservaring: 'ik kan iets'.
    • Wekt interesse voor andere culturen: reeds op jonge leeftijd kan de leerling individueel/klassikaal contact leggen met anderstaligen, andere culturen, wat bevorderlijk is voor intercultureel wederzijds begrip.

    Hierover vindt u meer informatie op mijn blog vanaf datum 23 02 2016. Hier staan een hele reeks bijdragen aan het eindtermendebat van de Vlaamse Overheid (die beweerde op zoek te zijn naar innoverende en alternatieve ideeën!), mijn daarop volgende contacten met Kathleen Helsen, voorzitter van de Vlaamse Commissie voor Onderwijs en een ontmoeting op 10 mei 2017 met deNetwerkoverschrijdende Werkgroep rond Taalbeleid Nederlands in de Guimardstraat. In bijzijn van mevrouw Helsen, bespraken wij de pedagogische meerwaarde van het Esperanto voor het onderwijs en bezorgden wij de leden van deze werkgroep de nodige informatie, o.a.:

     - het rapport van Angela Tellier over het Britse Springboard to Languagesproject: http://www.esperantoresearch.org.uk/sites/default/files/site/files/esperanto_as_a_starter_language.pdf enhttp://www.esperantoresearch.org.uk/sites/default/files/site/files/s2l_poster_espres_2012.pdf

    - Tim Morley: https://www.youtube.com/watch?v=8gSAkUOElsg

    https://www.duolingo.com/course/eo/en/Learn-Esperanto-Online waarvoor wereldwijd meer dan 1 miljoen mensen zich inschreven.

    Ik denk, geachte heer van Istendael, dat ik u hiermee voldoende redenen gegeven heb om toch nog eens ernstig na te denken over de waarde en de mogelijkheden van het Esperanto, zowel wat betreft zijn rol in het internationaal communicatieprobleem als zijn pedagogische troeven in het onderwijs. Hopelijk vindt u de tijd om een en ander eens rustig door te nemen. Uiteraard zijn wij steeds bereid u verder te informeren mocht u daartoe behoefte hebben.

    En omdat beelden vaak meer zeggen dan woorden, voeg ik er nog enkele toe als bijlagen.

    Oprechte hoogachting,

    Dan Van Herpe,

    Wouwerstraat 160,

    2300 Turnhout

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!