Inhoud blog
  • Stijn - Op de radio - DM 23 02 2023
  • 'Dat geleuter over cancelcultuur in Vlaanderen, mensen toch' - DM 11/02/2023
  • We moeten terug naar de essentie: eerst de taal - DM 27 08 2022 - Bart Eeckhout
  • Philippe Van Parijs: Taal en Rechtvaardigheid
  • Meer Latijn leidt tot meer welzijn. Zeker op termijn. - DM, 24/06/2022 - pag.22
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Taaldemocratie
    Taalkundig-culturele democratie kan slechts gerealiseerd worden door gebruik van een Gemeenschappelijke, Eenvoudige, Neutrale, Tweede (= G.E.N.T.) taal, zoals het Esperanto.
    15-11-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langs de schoolpoort naar het Witte Huis - Mia Doornaert - DS 15 november 2018

    http://www.standaard.be/cnt/dmf20181114_03944143

    Uit het opiniestuk 'Langs de schoolpoort naar het Witte Huis' van Mia Doornaert:

    Overigens, waarom mogen scholen kinderen met bijvoorbeeld het downsyndroom niet ‘discrimineren’, maar mogen ze wel de meest begaafde leerlingen veronachtzamen? Is dat geen discriminatie? Waarom mogen kinderen die muzikaal of sportief begaafd zijn van kindsbeen af gestimuleerd worden, en intellectueel begaafde niet? Dat is de weg openen voor elitescholen voor kinderen uit welgestelde gezinnen.


    Via Anni Van Landegem van de redactie van DS stuurde ik volgende reactie naar Mia Doornaert. Ik kreeg hierop geen antwoord.

    *******************************************************************************

    Van: "dan vanherpe" <dan.vanherpe@telenet.be>

    Aan: "anni van landeghem" <anni.van.landeghem@standaard.be>
    Verzonden: Donderdag 15 november 2018 10:16:17
    Onderwerp: Langs de schoolpoort naar het Witte Huis

    Geachte mevrouw Van Landeghem,



    Is het mogelijk volgende reactie aan mevrouw Doornaert te bezorgen? Hartelijk dank hiervoor.



    Geachte mevrouw Doornaert,

    In de voorlaatste alinea van uw kolom 'Langs de schoolpoort naar het Witte Huis' heeft u het in uw 'waarom'-vragen over 'discrimineren' en 'elitescholen'. Ik zou op uw elan willen doorgaan.

    Waarom wordt kinderen die sociaal-economisch-intellectueel minder begunstigd zijn de mogelijkheid ontzegd (= discrimineren) om via een G.E.N.T.-taal*, zoals het Esperanto, hun taalbewustzijn te bevorderen, hun logisch-kritisch-structureel denken en hun creativiteit te stimuleren, hun zelfvertrouwen te verhogen (snelle succeservaring), hun interesse voor andere talen en culturen te wekken?

    Dit is, met een minimale investering van tijd, geld en energie, een weg openen voor de sociale, intellectuele en culturele ontplooiing van ALLE kinderen. 

    Vriendelijke groet,

    Dan Van Herpe

    Wouwerstraat 160

    2300 Turnhout

    * G.E.N.T.-taal: Gemeenschappelijke, Eenvoudige, Neutrale, Tweede taal






    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!