http://www.standaard.be/cnt/dmf20181114_03944143
Uit het opiniestuk 'Langs de schoolpoort naar het Witte Huis' van Mia Doornaert:
Overigens, waarom mogen scholen kinderen met bijvoorbeeld het downsyndroom niet ‘discrimineren’, maar mogen ze wel de meest begaafde leerlingen veronachtzamen? Is dat geen discriminatie? Waarom mogen kinderen die muzikaal of sportief begaafd zijn van kindsbeen af gestimuleerd worden, en intellectueel begaafde niet? Dat is de weg openen voor elitescholen voor kinderen uit welgestelde gezinnen.
Via Anni Van Landegem van de redactie van DS stuurde ik volgende reactie naar Mia Doornaert. Ik kreeg hierop geen antwoord.
*******************************************************************************
Van: "dan vanherpe" <dan.vanherpe@telenet.be>
Aan: "anni van landeghem" <anni.van.landeghem@standaard.be> Verzonden: Donderdag 15 november 2018 10:16:17 Onderwerp: Langs de schoolpoort naar het Witte Huis
Geachte mevrouw Van Landeghem,
Is het mogelijk volgende reactie aan mevrouw Doornaert te bezorgen? Hartelijk dank hiervoor.
Geachte mevrouw Doornaert,
In de voorlaatste alinea van uw kolom 'Langs de schoolpoort naar het Witte Huis' heeft u het in uw 'waarom'-vragen over 'discrimineren' en 'elitescholen'. Ik zou op uw elan willen doorgaan.
Waarom wordt kinderen die sociaal-economisch-intellectueel minder begunstigd zijn de mogelijkheid ontzegd (= discrimineren) om via een G.E.N.T.-taal*, zoals het Esperanto, hun taalbewustzijn te bevorderen, hun logisch-kritisch-structureel denken en hun creativiteit te stimuleren, hun zelfvertrouwen te verhogen (snelle succeservaring), hun interesse voor andere talen en culturen te wekken?
Dit is, met een minimale investering van tijd, geld en energie, een weg openen voor de sociale, intellectuele en culturele ontplooiing van ALLE kinderen.
Vriendelijke groet,
Dan Van Herpe
Wouwerstraat 160
2300 Turnhout
* G.E.N.T.-taal: Gemeenschappelijke, Eenvoudige, Neutrale, Tweede taal
|