Ik stuurde onderstaande mail ook naar Tom Lanoye en Annelies Verbeke die een opiniestuk (op pag. 8: Talen studeren? Nee, bedankt) mede-ondertekenden. De andere twee auteurs, Stefan Hertman en Erwin Mortier kon ik niet bereiken via mail of website.
Naar goede gewoonte, kreeg ik van niemand een reactie.
_______________________________________________________________________________________
Van: "dan vanherpe" <dan.vanherpe@telenet.be> Aan: "yves tsjoen" <yves.tsjoen@ugent.be>, "carl destrycker" <carl.destrycker@ugent.be> Cc: "sarah vankersschaever" <sarah.vankersschaever@standaard.be> Verzonden: Donderdag 14 februari 2019 14:34:30 Onderwerp: Diploma Talen? Meer waard dan je denkt. (DS, 14 02 2019, pag, 37)
Geachte professor,
Net in een geglobaliseerde wereld lijkt de interesse voor andere talen en culturen dramatisch te dalen (,,,). Dat is een verarming. Zo stelt u het in Diploma Talen? Meer waard dan je denkt. (DS, 14 02 2019, pag. 37). In hetzelfde artikel lees ik ook dat een goede beheersing van de taal een basiscompetentie voor het leven is.
Ik denk hieruit te kunnen besluiten dat alle projecten die positief kunnen bijdragen tot meer interesse voor andere talen en een betere kennis en beheersing van de moedertaal het bestuderen waard zijn. Daarom wil ik uw aandacht vragen voor een pedagogisch project waarvan verschillende studies in het verleden reeds aantoonden dat het:
- het taalbewustzijn vergroot en tot meer inzicht in de moedertaal leidt;
- het logisch-kritisch-structureel denken bevordert, niet onbelangrijk voor wiskunde en wetenschappen (en niet alleen voor een intellectueel-sociaal-economische elite maar VOOR IEDEREEN);
- de creativiteit stimuleert:
- het leerplezier verhoogt: kinderen leren spelenderwijs, ook de minder begaafden;
- het zelfvertrouwen opkrikt ten gevolge van de snelle succeservaring: hoera, ik kan iets;
- reeds op jonge leeftijd interesse voor andere culturen bijbrengt;
- motiveert om andere talen te leren en de leertijd voor die talen zelfs tot 30 % verkort!
Dit project heeft een naam: Esperanto. Deze (plan)taal blijkt uiterst geschikt te zijn als TAALBASIS voor de eigen moedertaal en als BASISTAAL voor het (sneller) leren van andere talen, Zie o,a,: http://www.esperantoresearch.org.uk/sites/default/files/site/files/esperanto_as_a_starter_language.pdf
Mag ik dan ook hopen, geachte professor, dat u de pedagogische troeven die dit waardevolle project biedt met open geest, objectief en zonder vooroordelen zult willen bestuderen?
Vriendelijke groet,
Dan Van Herpe
Wouwerstraat 160
2300 Turnhout
|