Van: "dan vanherpe" <dan.vanherpe@telenet.be> Aan: "bart eeckhout" <bart.eeckhout@demorgen.be>, "kris vandenbranden" <kris.vandenbranden@kuleuven.be>, "steven delarue" <steven.delarue@gmail.com>, "prefect" <prefect@sjt.be>, "info" <info@sjks.be> Cc: "philippe vanparijs" <philippe.vanparijs@kuleuven.be> Verzonden: Maandag 29 augustus 2022 21:42:47 Onderwerp: Taal - De Morgen - 20 08 2022 - Bart Eeckman
Geachte mevrouw,
Geachte heren,
“Misschien zit in die ene verbazend eenvoudige observatie – Nederlands is een verduiveld lastige taal – wel de kern van het taal- en leesonderwijs” (Danny Van Royen - Bart Eeckhout)
“Terwijl prestaties voor Nederlands een goede voorspeller zijn voor algemene slaagkansen. Wie zwak scoort op taal, zal maar moeilijk vooruitkomen. (Sherisse Vermeulen)
“ We moeten terug naar de essentie: eerst taal en rekenen, dan de rest.” (Philip Brinckman).
Deze en andere uitspraken in het artikel “Taal” van Bart Eeckhout (De Morgen - 27 08 2022, pag. 6-7) tonen aan dat het alle hens aan dek is in het (taal)onderwijs. Het zou dan ook onverantwoord zijn om in deze crisissituatie niet ALLE middelen met open geest, objectief en onbevooroordeeld te bestuderen en te beoordelen en dan de besluiten te trekken die zich opdringen, ook als dit inhoudt dat men de platgetreden paden moet verlaten.
Daarom wil ik uw aandacht vragen voor de pedagogisch-didactische troeven van het Esperanto als eerst geleerde vreemde taal in het basisonderwijs. Ik voeg hierbij een aantal ondersteunende teksten die een basis kunnen zijn voor discussie over dit onderwerp. Ik denk dat zowel de instructivisten als de constructivisten zich hierin kunnen vinden.
Mag ik hopen dat u er de nodige aandacht aan zult willen besteden? In naam van alle leerlingen en leerkrachten dank ik u bij voorbaat.
Vriendelijke groet,
Dan Van Herpe
’s Heerenveld 2/V008
8820 Torhout
P.S.: Geachte heer Eeckhout, mag ik vragen deze mail door te sturen naar mevrouw Sherisse Vermeulen. Ik vond haar mailadres niet. Dank bij voorbaat.
Volgende teksten voegde ik bij de mail:
- Pedagogisch-didactische troeven van Esperanto (eigen tekst)
- Van dambord naar doolhof (eigen tekst)
- Esperanto in het basisonderwijs (André Staes)
|