'Dat geleuter over cancelcultuur in Vlaanderen, mensen toch'
Geachte professor,
Naar aanleiding van uw interview met De Morgen in de krant van 11/02/2023, wil ik graag enkele bedenkingen uiten in verband met de volgende passage:
... Ik weet wel: wie een tekst kant-en-klaar voorgeschoteld krijgt, heeft nooit moeten nadenken over hoe die te structureren, die ziét misschien niet eens de structuur van die tekst. Maar het zien van structuren, dat is wel een belangrijke vorming. Het leert je systemen te doorgronden.
Reeds meer dan 25 jaar informeer ik politici, journalisten, academici en vooraanstaande intellectuelen uit de culturele wereld over de pedagogisch-didactische troeven van een geconstrueerde taal, zoals het Esperanto. Tot nog toe tevergeefs. Graag wil ik, aan de hand van enkele teksten, uw aandacht vragen voor de mogelijke bijdrage die het Esperanto via het onderwijs zou kunnen bieden in de algemene, en meer specifiek: de taalkundige, vorming van leerlingen. Hopelijk wil u daar de nodige aandacht aan besteden?
Vriendelijke groet,
Dan Van Herpe
's Heerenveld 2/V008
8820 Torhout
Als bijlagen voegde ik volgende teksten toe:
- Esperanto in het onderwijs: een terreinverkenning en aanbevelingen voor de overheid - André Staes (22-05-2017)
- Esperanto as a starter language for child second-language learners in the primary school - Angela Tellier - 2013
- Pedagogisch-didactische troeven van Esperanto - eigen tekst
- Van dambord naar doolhof - eigen tekst
|