18-200 mm f/3.5-5.6 Shot at 34 mm (35mm film equiv: 51mm)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/1,250 sec, f/8, ISO 3200
Flash:
Off, Did not fire
Date:
May 28, 2016 4:49:56PM (timezone not specified) (8 days, 18 hours, 28 minutes, 14 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 679 JPEG 234,261 bytes (229 kilobytes)
Zulke stationsoverkapping, al dateert ze van het einde van de 19de eeuw is steeds een metalen huzarenstukje. Zeker als we rekenen om 45m sporen te overkappen.
De omzetting naar zwart/ wit was zeker een goed idee, hierdoor wordt de nostalgie helemaal naar boven gehaald ondanks de moderne treinen.
Knappe compositie waar alle lijnen van de overkapping ons oog leiden naar binnenkomende trein links. Een tikkeltje overbelicht op de zijkant van de trein .
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/640 sec, f/8, ISO 400
Flash:
Off, Did not fire
Date:
June 4, 2016 5:47:29PM (timezone not specified) (10 hours, 21 minutes, 20 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,020 × 680 JPEG 431,475 bytes (421 kilobytes)
Deze hoog gezeten vogel ziet de trein juist toekomen en de passagiers uitstappen. De koe en het paard grazen rustig verder. Dit ijzeren gewold is niet aan hun besteed.
Een rustige en kleurrijke compositie, goed belicht en een goede scherpte. Een klein beetje meer ruimte voor de locomotief was ook goed geweest.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/50 sec, f/8, ISO 160
Flash:
Off, Did not fire
Date:
June 5, 2016 9:50:48AM (timezone not specified) (5 hours, 44 minutes, 56 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 552 JPEG 128,896 bytes (126 kilobytes)
De trein is juist vertrokken, wat onwennig kijk ik rond op zoek naar het juiste spoor, het belangrijkste spoor van mijn leven.
Een mooie compo met een juist vertrekkende trein die naar het verre punt gaat rijden. Belichting en scherpte heeft u goed onder controle, het uitzicht had een beetje meer warme kleuren kunnen hebben.
De Veolia trein is een mooi functioneel voertuig, zoals ik gelezen heb kan men uitstappen op perronhoogte.
Mooie compo waar deze trein in een mooi daglicht komt te staan. Een Z-compositie gevormd door de sporen met trein, de trap naar de overgang en de overgang zelf boven de sporen, dit alles in de juiste proporties.
Goede omzetting met fijne contrasten en goede scherpte.
June 4, 2016 3:28:53PM (timezone not specified) (12 hours, 29 minutes, 3 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 705 JPEG 457,173 bytes (446 kilobytes)
Dit model van tram nog nooit gezien, een mooi nieuwe type rijtuig met een aangename stijl. Dit maakt het wachten het waard om in zulk mooi rijtuig te kunnen opstijgen.
Uitstekende compo met de tram als hoofdonderwerp en het verhaal vormend met de wachtende passagiers, elk met zijn eigen bestemming. Goede belichting en natuurlijke kleuren.
Manual exposure, 1/30 sec, f/8, ISO 80, Compensation: -1/3
Flash:
Off, Did not fire
Date:
May 21, 2016 3:12:23PM (timezone not specified) (12 days, 19 hours, 18 minutes, 9 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 768 JPEG 345,762 bytes (338 kilobytes)
In een station kun je dromend langs de treinsporen staren om de oneindige reis aan te vatten. Vooral als er geen drukte is, is het aangenaam om filosofisch na te denken om grote reizen te maken naar onbekende bestemmingen.
Prachtige compo met een zeer verre diepte, de spoor einder trekt je echt aan in deze diepte door de overkapping die samen met de sporen verdwijnt in de verte. Goede belichting en scherpte.
24-70 mm f/2.8 Shot at 32 mm (35mm film equiv: same) (shot wide open)
Exposure:
Manual exposure, 1/2,000 sec, f/2.8, ISO 200, Compensation: +2/3
Flash:
none
User Comment:
IF FOUND,CALL 09 3450638
Date:
May 29, 2016 11:22:52AM (timezone not specified) (1 day, 23 hours, 49 minutes, 4 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 681 JPEG 443,345 bytes (433 kilobytes)
Deze controleur maakt zich klaar voor de reis. Aan niets is te merken dat deze man zijn werk niet graag doet. We zouden wel kunnen denken bij dit beeld dat de reiziger de trein heeft verlaten door wat er allemaal gebeurd, buiten een eenzame reizigster die zich blijkt af te vragen of ze wel zou opstappen.
Mooie compo met heel veel diepte. Het onderwerp de controleur goed gepresenteerd op een sterk punt. De interactie tussen de twee personen verder op. Een beeld met een verhaal.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/15 sec, f/6, ISO 400, Compensation: -0.3
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-S, Center AF Area Mode: Dynamic Area
Date:
May 29, 2016 11:06:15AM (timezone not specified) (2 days, 1 minute, 51 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
Location:
(70 null bytes)
File:
1,018 × 800 JPEG 428,131 bytes (418 kilobytes)
De tijd van de smartphone, we gaan nog wel staan aan de vertrektabellen maar zelfs als deze in een modern kleedje verlicht zijn, vertrouwen we eerder op onze smartphone. Mogelijk heb je hier een foto voor de geschiedenis gemaakt
Zeer moeilijke lichtomstandigheden, een lage sluitersnelheid en hoge ISO. Toch slaag je erin om hier een mooi uitgelicht beeld te brengen met een verhaal.
In zulk beeld vind ik een beetje ruis of een donker voorwerp in de verte niet erg. Een mooie diepte dankzij de trap in de verte.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/3,200 sec, f/2.8, ISO 800
Flash:
Off, Did not fire
Date:
May 26, 2016 7:22:30PM (timezone not specified) (1 day, 14 hours, 35 minutes, 14 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 683 JPEG 343,257 bytes (335 kilobytes)
Volgens de Britse pers zijn De Belgische treinwachters de meest vriendelijke van het continent! Geduldig, informatief en behulpzaam. Het mag ook eens gezegd worden en getoond.
Informatieve foto met een goede compo die de aandacht direct leidt naar de scene in dit beeld. De omzetting naar zwart-wit een goede keuze waardoor er geen afleiding ontstaat en de kern van het verhaal duidelijk is. Goede belichting en scherpte.
Auto exposure, Program AE, 1/1,250 sec, f/9, ISO 800
Flash:
Off, Did not fire
Date:
May 27, 2016 3:02:45PM (timezone not specified) (18 hours, 53 minutes, 12 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
533 × 800 JPEG 436,458 bytes (426 kilobytes)
Instappen in treinen, dat gaat zo maar niet. Vooreerst moeten ze rijden en dan moeten ze ook nog stoppen. Zo te zien zal de treinreiziger een andere oplossing moeten zoeken.
Opvallende compo van een leeg station zowel geen reizigers als geen treinen. Diepte i smooi bepalend door het grijze deel van het station waar de sporen ons naartoe leiden. Dit alles mooi gekaderd door het één kleurige perron en de veelkleurige overkapping. Goede scherpte en natuurlijke kleuren.
May 21, 2016 12:02:06PM (timezone not specified) (20 hours, 1 minute, 27 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
900 × 600 JPEG 157,649 bytes (154 kilobytes)
Een trein die toch nooit komt, zelfs na twintig jaar. ‘k Sta te wachten op een trein die nooit komt. Maar ik wacht en ik wacht (De Kreuners)
Een compo met een mooie symmetrie, in de verte de wachtende reizigers, links en rechts de sporen die schuin naar het midden samenlopen en samen met de taps lopende leuningen die de diepte vormen in deze foto. Mooi belicht en juiste scherpte.
Anno 2006 - alweer 10 jaar geleden was ik "Marsje" al lid van deze mailgroep,een prille vijftiger die voorzichtig zijn eerste pasjes zette in de fotografie.
De wedstrijd “Thema van de maand” zag toen het levenslicht en was meteen een groot succes.
Het eerste wat opviel aan deze wedstrijd, en toch wel ongewoon was in de wereld van fotografie, was de kommentaar die er werd gegeven op de foto’s die deelnamen.
Deze kommentaar was er om onze leden te wijzen op sommige fouten die werden gemaakt tegen de driehoek van de fotografie : diafragma – sluitertijd en Iso. Ook compositie en scherpte werden beoordeeld.
Het was niet de bedoeling om een foto af te breken maar er positieve feedback op te geven die ook leerrijk was.
FotokeWilly, Louise, Microotje en Cipto vormden samen het 1ste team.
Om deze 10de verjaardag wat luister bij te zetten houden wij er aan het thema van toen “Juni 2006 “ te hernemen.
De winnaar van deze speciale opdracht krijgt een eervolle vermelding op het blog van de mailgroep.
De nieuwe opdracht is
HET STATION
Niet direct een plaats waar je aan denkt om te gaan fotograferen. Toch heeft een station en het gebeuren er rond zoveel in zich dat het echt de moeite loont om dit te ontdekken.
Er zijn grote architecturale stations, kleine pittoreske stationnetjes, bovengrondse en ondergrondse stations.
Treinen die hun reizigers uitspuwen om de volgende te kunnen opslorpen, IC-treinen die aan hoge snelheid voorbijrazen.
Het station is een plaats van grote bedrijvigheid maar er kan ook een grote leegte heersen.
Het is een plek waar mensen elkaar goed gemutst ontmoeten, maar het is ook de plaats waar menig traantje soms moet weggepinkt worden bij het afscheid nemen.
Voor hen die nog verder willen kijken, zijn er de sporen, banken, loketten, uurwerken en nog zoveel meer om weer creatief aan de slag te gaan.
Wees discreet en respecteer de privacy van personeel, reizigers en andere aanwezigen. Zeggen dat je lid bent van deze mailgroep en om toestemming vragen helpt je soms een heel eind vooruit.
Heel veel succes aan allen !
Er is per uitzondering maar 1 periode en er mag maar 1 foto worden ingezonden.
Inzenden mag vanaf nu zaterdag 21mei 2016
tot en met vrijdag 10 juni 2016 - 20 uur !
De spelregels :
Als titel enkel "OPDRACHT van de maand" gebruiken a.u.b.
inzendingen met een andere titel komen NIET in aanmerking.
Er mogen GEEN archief foto's worden ingezonden.
Enkel foto's die recent, dus vanaf vandaag 21 mei 2016 zijn genomen worden aanvaard.
Iedere digi mag slechts 1 foto doorsturen.
Exif moeten in de foto staan
Nick name niet vergeten in de foto te plaatsen !
AFMETINGEN
breedte maximum 1024 pixels
hoogte maximum 800 pixels
zwaarte maximum 450 kb
Door inzending voor "Opdracht van de maand" gaan de deelnemers akkoord dat hun foto (s) op het web (blog Opdracht van de maand) geplaatst worden.
Inzendingen zijn onherroepelijk, eens deze op het blog staan kunnen ze niet meer verwijderd worden.