gaan we het hebben om door middel van lijnen of voorwerpen
ons oog te laten leiden naar een bepaald punt in de verte.
Dit punt kan gelegen zijn centraal of op één van de vier sterke punten in een compositie.
De bedoeling van deze opdracht is
dus duidelijk om diepte te creëren in uw foto.
U staat op een bepaald punt en door middel van lijnen of voorwerpen ga je en diepte creëren,
en de aandacht vestigen
op een bepaald punt in de verte.
Dus u bevindt zich op punt A, je onderwerp op punt B en deze punten krijgen een verbinding met lijnen en/ of voorwerpen.
Hoe bepaal je nu welke de sterke punten zijn in een beeld.
Een foto van bv. 10 x 15 cm gaan we zowel verticaal als horizontaal in 3 verdelen.
Waar de lijnen zich kruisen, krijgen we dus de vier sterke punten. Zie wat er bedoeld wordt in de voorbeelden.
Lijnen kunnen bv. gevormd worden door
rails, architectuur, bomen enz.
Een ogenschijnlijke eenvoudige opdracht,
tot je ermee aan de slag gaat.
Veel succes.
Inzenden mag vanaf vandaag 22 mei 2017
Daar Marsje binnenkort vertrekt
voor een welverdiende verlof periode
loopt de opdracht deze keer over
een periode van 2 x 3 weken !
1ste periode
22 mei t.e.m. 11 juni
2de periode
12 juni t.e.m. 02 juli 2017 19 uur
De spelregels :
- Als titel gebruiken we enkel "Opdracht van de maand"
Inzendingen met een andere titel komen niet in aanmerking
- Er mogen geen archieffoto's ingezonden worden
enkel foto's die vanaf vandaag 22 mei 2017 zijn genomen komen in aanmerking voor deelname.
- Elke digi mag 2 eigen gemaakte foto's insturen
t.t.z. 1 foto per periode.
- Volledige exif gegevens moeten in de foto staan
- Schuilnaam of eventueel je eigen naam in de foto plaatsen.
Afmetingen :
- Breedte maximum 1200 pixels
- Hoogte maximum 900 pixels
- Zwaarte maximum 500 kb
Door inzending voor "Opdracht van de maand" gaat elke deelnemer akkoord dat zijn/haar foto(s) op het web (blog "Opdracht van de maand" geplaatst worden.
Inzendingen zijn onherroepelijk, eens deze op het blog staan worden ze niet meer verwijderd om een eventueel aangepaste versie te plaatsen.
Omtrent bewerkingen volgen we de regels van onze mailgroep, bewerkte foto's zijn toegelaten.
Bij twijfel en/of onduidelijkheden graag eerst een mailtje naar Marsje of naar mij Ladydawn
Heel veel plezier tijdens het fotograferen
We kijken zoals steeds met heelwat belangstelling uit naar jullie inzendingen
May 22, 2017 6:43:03AM (timezone not specified) (22 hours, 18 minutes, 8 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 548 JPEG 129,092 bytes (126 kilobytes)
Op zulke locaties word ik steeds getroffen door de stilte van de jonge levens die gestopt zijn door de waanzin van de oorlog, nog steeds moeten vandaag we zien hoe duizenden mensen hun leven verliezen door de terreur van enkelen.
Dit kikkerperspectief geeft een mooie kijk op de vele witte grafstenen die in mooie lijnen samenkomen. Dit tegen een blauwe lucht die de sporen draagt van onze beschaving.
TAMRON SP 24-70mm F2.8 Di VC USD A007N Shot at 24 mm
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/320 sec, f/9, ISO 100, Compensation: +1/3
Flash:
Off, Did not fire
Date:
May 22, 2017 2:55:22PM (timezone not specified) (14 hours, 10 minutes, 30 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 626 JPEG 393,378 bytes (384 kilobytes)
Het Park van Tervuren of de Warande genoemd is een prachtige tuin in Franse stijl. Hier zijn dus de rechte lijnen aan de orde.
Mooie compositie van het kasteel in het midden op ongeveer 1/3 van het beeld, de aandacht wordt gevestigd door de leilijnen die links en rechts uit de benedenhoeken vertrekken. Een mooie lucht en de frisse kleuren links en rechts maken het beeld af.
24 mm (35mm film equiv: same) (Max aperture f/2.8)
Exposure:
Manual, 1/125 sec, f/7.1, ISO 200, 200
Flash:
none
User Comment:
IF FOUND,CALL 09 3450638
Date:
May 24, 2017 1:48:32PM (timezone not specified) (4 days, 20 hours, 51 minutes ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 712 JPEG (489 kilobytes)
Dreven en lommerrijke lanen zijn de voorbije dagen wel in trek geweest bij deze warmte. Dit is een mooie dreef waar we vele leidlijnen kunnen volgen die ons ver weg in de diepte leiden.
De compositie zoals is gevraagd, einde van de weg op 2/3, horizontaal ook een mooie verdeling in derden.
Goede belichting, natuurlijke kleuren en uitstekende scherpte
De opdracht luidt, u bevindt zich op punt A, je onderwerp op punt B en deze punten krijgen een verbinding met lijnen en / of voorwerpen. Al moeilijk kiezen het onderwerp, mede doordat er geen lijnen naar toe lopen.
Een beeld bijna volgens de opdracht, lijnen langs beide zijden die ons leiden naar het onderwerp, de beide fietsers, wel een afwijking op de derde regel wat toch gevraagd is.
De lijnen mogen centraal samenkomen maar ze moeten dan best eindigen op een derde van het beeld horizontaal
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/250 sec, f/8, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
May 31, 2017 8:19:44PM (timezone not specified) (3 days, 16 hours, 12 minutes, 51 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,167 × 779 JPEG 278,265 bytes (272 kilobytes)
De geest van de opdracht uitgevoerd, de horizon we praktisch in twee verdeeld maar de lijn van de weg die de diepte creëert ligt mooi met de schaapjes in de verte op twee /derde.
De schapen op de voorgrond mooi geplaatst geven ons nog extra diepte.
Natuurlijke kleuren van het strijklicht, goede scherpte en goede belichting.
June 9, 2017 8:59:58PM (timezone not specified) (10 hours, 8 minutes, 30 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 675 JPEG 483,019 bytes (472 kilobytes)
De ververij in Ronse, een wat abstract beeld, de vorken die bevestigd zijn op een ronde steun leidt ons iets dieper in het beeld. De eindigt op 1/3 horizontaal en ongeveer 2/3 verticaal.
De beoogde diepte wordt toch gerealiseerd door de lichtgrijze leegte achter de vorken, een mooi contrastrijk beeld in Zw/w.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 15.9 sec, f/22, ISO 800, Compensation: +0.33
Flash:
none
Date:
June 3, 2017 9:31:38PM (timezone not specified) (7 days, 6 hours, 11 minutes, 57 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
829 × 900 JPEG 287,917 bytes (281 kilobytes)
Beeld van de toegang tot een tribune, met de treden op de voorgrond en de repeterende groene stoelen links en rechts. Deze elementen geven ons de diepte naar de treden van het podium.
June 8, 2017 12:21:46PM (timezone not specified) (4 days, 23 hours, 33 minutes, 39 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 780 JPEG 409,007 bytes (399 kilobytes)
Blijkbaar was deze weg aangelegd voor deze opdracht, inclusief de stippelbelijning aan beide zijden van de weg. Toch nog even de tijd om weg te springen voor de fietser die in de diepe verte aankomt gereden.
Mooie lijnen naar het onderwerp in de verte, weg, bermen en bomen.
June 6, 2017 1:28:03PM (timezone not specified) (20 days, 23 hours, 35 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 800 JPEG 449,800 bytes (439 kilobytes)
Het licht van het zuiden, zo bekend onder de schilders is hier mooi aanwezig. De uitnodigende weg onder de minimale schaduw van deze constructie leidt ons diep in het beeld. Gehilpen door de schaduwen en pilasters aan beide zijden.
Goede belichting met een heerlijke blauwe lucht. Goede scherpte en natuurlijke kleuren.
42 mm (35mm film equiv: 63mm) (Max aperture f/4.4)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/80 sec, f/11, Compensation: -1/3
Flash:
none
Date:
June 2, 2017 3:42:44PM (timezone not specified) (24 days, 20 hours, 50 minutes, 14 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 798 JPEG 479,006 bytes (468 kilobytes)
Wandelgangen in abdijen nodigen ons altijd uit tot het maken van foto’s zoals bedoeld in de opdracht van de maand.
Mooie compo, spijtig heb je de lijnen onderaan niet laten vertrekken uit de hoeken. Mooie repeterende elementen zoals de lichtinvallen en schaduwen geven een mooie diepte in het beeld.
Natuurlijke kleuren en goede scherpte en lichtbeheersing.
Tot 1972 was de Zeelandbrug de langste brug van Europa, meer dan 5km. Dit zie je duidelijk op deze foto waar door de verdere leegte in het beeld de afstand van deze brug een enorme diepte oplevert.
Mooie opbouw van compositie waar alle regels zijn gevolgd. Met als extra een prachtige lucht.
Natuurlijke kleuren, mooie scherpte en belichting.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/160 sec, f/11, ISO 100, Compensation: +1/3
Flash:
Off, Did not fire
Date:
June 13, 2017 2:36:00PM (timezone not specified) (13 days, 22 hours, 8 minutes, 15 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 800 JPEG 355,936 bytes (348 kilobytes)
Abstracte opname van een constructie in metaal. Mooi strak beeld met respect voor de regels van compositie. Mooi de lijn uit de linkerhoek laten komen en daarop een serie repeterende profielen die mede de diepte bepalen.
De oneindigheid van deze strakke weg door het vlakke landschap, mooi geaccentueerd door de alsmaar verdwijnende paaltjes en de boordlijnen van de weg. Het bosje is een accent in de diepte.
Natuurlijke kleuren, goede belichting en scherpte.
24-70 mm f/2.8 Shot at 30 mm (35mm film equiv: 45mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/250 sec, f/5, ISO 200
Flash:
Off, Did not fire
User Comment:
R.HAEGEMAN 09/3450638
Date:
June 13, 2017 12:04:39PM (timezone not specified) (14 days, 20 hours, 56 minutes, 15 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 800 JPEG (494 kilobytes)
Begijnhof Dendermonde, mooie compositie met het kappelletje als aandachtspunt in de diepte en de lijnen van bestrating, huizen en bomenstammen die er ons naartoe leiden.
Mooie belichting, natuurlijke kleuren en goede scherpte.
Auto exposure, Program AE, 1/211 sec, f/3.2, ISO 200, Compensation: -0.67
Flash:
none
Date:
June 7, 2017 12:00:28PM (timezone not specified) (20 days, 21 hours, 8 minutes ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
600 × 891 JPEG 278,413 bytes (272 kilobytes)
Begraafplaats in Amalfi, een lange gang met recht de nissen met overledenen. Een compositie met geweldige diepte, gevormd door de lijnen die de nissen en ramen afbakenen en de repeterende gewelven.
Goede belichting en scherpte, natuurlijke kleuren.
Auto exposure, Program AE, 1/640 sec, f/4.7, ISO 160, Compensation: -0.33
Flash:
Off, Did not fire
Date:
June 13, 2017 2:06:17PM (timezone not specified) (15 days, 20 hours, 30 minutes, 43 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 800 JPEG 406,458 bytes (397 kilobytes)
Les jardins de la fontaine de Nîmes. Dat heerlijke licht en kleuren geven dikwijls en zeker hier een heerlijk gevoel van vakantie.
Mooie beeldopbouw met een mooie horizontale verdeling en een diepte weergave gerealiseerd door de trappen en de mensen in de verte erop. Uitstekend belicht wat u kan merken aan de de kleuren van de bladeren aan de bomen.
June 29, 2017 4:24:26PM (timezone not specified) (1 day, 18 hours, 20 minutes, 53 seconds ago, assuming image timezone of 1 hour ahead of GMT)
Time Zone Offset:
+01:00
File:
1,024 × 671 JPEG 196,587 bytes (192 kilobytes)
Goede opbouw van de compositie met de lijnen van een weg die ons onderaan links op een punt brengt in de verte. Bovenaan is de lucht voor een groot deel uitgebeten en overbelicht.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/800 sec, f/8, ISO 200
Flash:
Off, Did not fire
Date:
June 13, 2017 6:50:15PM (timezone not specified) (17 days, 7 hours, 58 minutes, 58 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 800 JPEG 479,607 bytes (468 kilobytes)
Prachtig standpunt, laag tegen de grond en met de lijnen van wegvoerende rails naar een sterk punt bovenaan in het beeld en de rode struik op de voorgrond, verkrijgen we hier veel diepte en een sterke compositie.
Natuurlijke kleuren, mooi belicht en goede scherpte.
Auto exposure, Program AE, 1/2,500 sec, f/5.6, ISO 400
Flash:
Off, Did not fire
Date:
June 17, 2017 9:54:51AM (timezone not specified) (10 days, 2 hours, 52 minutes, 2 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
JPEG 396,385 bytes (387 kilobytes)
Het Klein Begijnhof in Leuven. Een prachtig aandachtspunt in de verte, gevormd door de St-Geertruilkerk. De lijnen ernaar toe worden gevormd door de repeterende begijnhuisjes.
Een mooie zw/w, zeker passend bij dit onderwerp, goede scherpte.
Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD (B008) Shot at 21 mm (35mm film equiv: 32mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/15 sec, f/3.8, ISO 160, Compensation: +1/3
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-A, at 266m, with a depth of field from about 5.7m to infinity AF Area Mode: Auto-area
User Comment:
%00%00
Date:
June 17, 2017 1:03:12PM (timezone not specified) (13 days, 21 hours, 55 minutes, 57 seconds ago, assuming image timezone of 1 hour ahead of GMT)
Time Zone Offset:
+01:00
File:
643 × 900 JPEG 451,790 bytes (441 kilobytes)
Als een zijbeuk van een kathedraal, deze van Salzburg, kan dit wel tellen. Majestueuze bogen van Italiaanse barok die in dit beeld wel oneindig lijken door te gaan. Mooi de benedenhoeken gebruikt om deze diepte nog te accenturen.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/500 sec, f/14, ISO 800, Compensation: -1/3
Flash:
Off, Did not fire
Keywords:
Pairi Daiza
Date:
June 30, 2017 2:02:02PM (timezone not specified) (21 hours, 24 minutes, 57 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
833 × 800 JPEG 299,193 bytes (292 kilobytes)
De spoorlijn in Pairi Daiza die in deze voorstelling wel oneindig lijkt door te lopen. De diepte wordt tewerkgesteld aan de linkerzijde wat nog ruimte geeft om een deel van het park te tonen aan de rechterzijde. Dit onder een mooie lucht.
Natuurlijke kleuren, misschien wat meer helderheid. Goede scherpte.
18-250 mm f/3.5-6.3 Shot at 18 mm (35mm film equiv: 27mm)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/160 sec, f/9, ISO 200
Flash:
none
Date:
June 21, 2017 12:05:38PM (timezone not specified) (9 days, 23 hours, 23 minutes, 40 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
575 × 900 JPEG 303,277 bytes (296 kilobytes)
Een gaanderij in een zonnige sfeer. Dit zien we mooi in deze compositie waar de schaduwen en zonpartijen zich ritmisch verwijderen van ons en een mooie diepte geven aan het beeld.
Deze foto is verwijderd wegens te groot en er kan dus niet op gestemd worden.
Camera:
Nikon D90
Lens:
18-105 mm f/3.5-5.6 Shot at 75 mm (35mm film equiv: 112mm)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/320 sec, f/10, ISO 200
Flash:
none
Date:
June 20, 2017 3:48:15PM (timezone not specified) (10 days, 19 hours, 58 minutes, 33 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 797 JPEG 935,830 bytes (0.89 megabytes)
Een mooi voorbeeld van landschapsfoto waar we een mooie Z in het beeld kunnen waarnemen. De onderste lijn die het watervlak afbakend, daarna een schuine lijn met de trapvormige oever en terug een horizontale lijn met de stadslijn in de verte. Samen met de blauwe lucht een mooie verdeling.
De foto is te oud om mee te dingen, foto's vanaf 22 mei zijn toegelaten
Camera:
Canon EOS 80D
Lens:
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 [II] Shot at 34 mm
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/64 sec, f/5, ISO 160
Flash:
none
Focus:
AI Focus AF AF Area Mode: Multi-point AF or AI AF
Date:
May 1, 2017 8:49:07PM (timezone not specified) (1 month, 5 days, 22 hours, 49 minutes, 44 seconds ago, assuming image timezone of 1 hour ahead of GMT)
File:
533 × 800 JPEG 435,496 bytes (425 kilobytes)
Ook in een verticaal beeld kunnen we de regel van derden toepassen wat hier op een originele manier is gebeurd.
De grijze waterslang is hier onze leidraad maar dat zijn de plantenrijen, de zijafsluitingen en de draad waarmee de latjes zijn verbonden zeker ook. Alles komt samen op praktisch twee / derden van het beeld.
Natuurlijke kleuren, goede scherpte en goede belichting.