Auto exposure, Program AE, 1/160 sec, f/4.4, ISO 640
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-S, Center AF Area Mode: Single Area
Date:
September 5, 2014 2:21:20PM
De kruisjes op het terrein hebben dus een symbolische betekenis. Toch is het executieoord ook een begraafplaats: in 1952 werden de overblijfselen bijgezet van 15 in München onthoofde West-Vlaamse politieke gevangenen.
Een zacht licht, een intiem moment, ’t zijn de eerste indrukken die ik krijg bij dit beeld. Het doet bijna de gruwel vergeten waardoor dit gedenkteken is ontstaan. Toch maakt het indruk.
Compositie, via het rustpunt, het kruis op de voorgrond gaan we de foto exploreren. Uitstekend het licht gevangen en een mooi scherpte.
Manual exposure, 1/125 sec, f/8, ISO 250, Compensation: -1/3
Flash:
Off, Did not fire
Keywords:
reis naar Luxemburg september 2014
Date:
September 7, 2014 10:34:52AM
Monument als aandenken aan enkele jonge mannen van Asselborn die daar het leven gelaten hebben in die zinloze oorlog
Een verzameling van aandenkens, moeilijk om hier een strakke foto of een foto die je emotioneel aanspreekt van te maken. De onderste plaat is misschien een kadrering waard met al de kleine helmen.
Mooie overal scherpte en natuurlijke kleuren zorgen toch voor een zekere aantrekkingskracht.
18-105 mm f/3.5-5.6 Shot at 105 mm (35mm film equiv: 158mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/125 sec, f/8, ISO 200
Flash:
Off, Did not fire
Date:
September 6, 2014 3:41:48PM
Duits militair kerkhof in Kattebos Lommel waar bijna 40000 jonge mannen begraven liggen
Sfeervolle foto, zeker door de kleuren, het vaalbruine beton van de kruisen tegen de diepte brengende groengrijze achtergrond.
De mooie DoF met de twee scherpe kruisen en het bijna oneindige rest van het grafveld, bomen op de achtergrond. Een foto die aanspreekt en een heerlijke diepte en achtergrond.
Er zijn vele organisaties van Duitse jongeren die deze begraafplaatsen onderhouden. Zulk een beeld zouden ze wel appreciëren. Ook bij hun zijn zware wonden in de harten geslagen.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/3,200 sec, f/8, ISO 1250
Flash:
Off, Did not fire
Date:
August 25, 2014 1:17:08PM
een foto uit Oradour sur Glane
Contrast zowel in de grijswaarden als de auto van de vijand in het totaal vernielde dorp.
Toch opmerkelijk hoe het gras is te beginnen groeien onder de auto. Uiteindelijk zal hier ook de natuur de geschiedenis bedekken. Een foto waar wel wat in te ontdekken valt.
Goede en sterke compositie vertrekkende van de Volkswagen, eigendom van de veroorzaker van dit leed en het verwoeste dorp op de achtergrond. De exifs een beetje raar met zoveel licht nog op 1250.
Auto exposure, Program AE, 1/2,000 sec, f/8, ISO 400
Flash:
Off, Did not fire
Date:
September 6, 2014 12:16:18PM
Monument bij de Omaha-beach in Normandië
Zeer verhalend beeld en er een mooie uitsnede van gemaakt. De oprukkende soldaat op het strand met de hoge kliffen dewelke veroverd moeten worden. Gefotografeerd meekijkend met de soldaat.
Ook diegene die sneuvelt krijgt een prominente plaats in de foto.
De foto heeft een goed contrast tussen beide onderwerpen, de soldaten en de klif. Een goede scherpte maar in de lucht zitten vreemde vlekjes, geen ruis maar ik denk dat dit erin is geslopen door de bewerking.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/160 sec, f/11, ISO 1250
Flash:
Off, Did not fire
Date:
September 14, 2014 1:06:10PM
Tijdens de oorlog van 14-18 was mijn grootmoeder gevangen genomen wegens spionage. Haar kinderen waren bij het leger. Mijn moeder was een nakomertje (geb. 1906) en werd opgevangen door een gezin in Neerpelt. Op haar 12de deed ze haar communie en stuurde toen een kaart naar haar moeder( in de gevangenis van Sint Gillis in Brussel). De voorkant van de kaart is een foto van mijn moeder in haar communiekleed. De kaart heeft blijkbaar nogal wat controleposten moeten passeren (gezien de stempels die erop staan). De datumstempel is niet meer leesbaar, maar dat moet toch eind 1917-1918 geweest zijn.
Sinds een paar weken is die kaart plotseling terug boven water gekomen en ben ik nu de blije bezitter.
Voor u zeker een emotionele vonst die jou blij maakt. Voor de kijker die de foto ziet is het een weergave van een kaart in een kader en de foto kon eveneens fungeren voor bv. een beurs van verzamelaars.
Mooie scherpte en natuurlijke kleuren. De compositie is te rechtaan en heeft weinig om zich.
Manual exposure, 1/800 sec, f/7.1, ISO 250, Compensation: -2/3
Flash:
Off, Did not fire
Date:
September 19, 2014 10:09:14AM
Oorlogsmonument te Aarschot. Naast de Sint-Rochustoren bevindt zich het oorlogsmonument. Hierop staan de namen van de gesneuvelde militairen en de vermoorde burgers. Prins Leopold huldigde op 7 juli 1923 deze gedenksteen in.
Wat orgineel is aan dit beeld is de vierkante uitsnijding en diagonaal voorstelling. Duidelijk waar het hier over gaat. Een niet alledaagse benadering van een monument.
Goede scherpte en natuurlijke kleuren, samen met de compositie een fijne afdruk.
4.3 mm Digital Zoom: 1.225490196× (Max aperture f/3.4) (shot wide open)
Exposure:
Manual exposure, 1/60 sec, f/3.4, ISO 1250, Compensation: -1/3
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
At 4.3m, with a depth of field of about 18m, (from about 1.9m before the focus point to about 16m after)
Date:
September 20, 2014 12:15:42PM
SS-kamp in Vught - Noord-Brabant
Kamp Vught was tijdens de Tweede Wereldoorlog het enige SS-concentratiekamp buiten Duitsland en het door Duitsland geannexeerde gebied. De SS had behoefte aan ruimte omdat de doorgangskampen in Amersfoort en Westerbork de toenemende stroom gevangenen niet meer konden verwerken. In tegenstelling tot andere ‘buitenlandse’ kampen werd kamp Vught opgezet naar het model van andere kampen in nazi-Duitsland. Het kamp viel ook rechtstreeks onder commando van het SS-hoofdkantoor in Berlijn.
Ik heb vanmiddag verschillende foto's genomen in het voormalige kamp, maar de meeste indruk heeft wel het bezinningscentrum op me gemaakt.
3 muren met namen van slachtoffers, in het midden een ronde zitplaats, zodat je daar stilletjes kunt zitten en even nadenken van wat er toen heeft plaatsgevonden. Heel indrukwekkend.
Zoals het bij jou indrukwekkend overkomt in he echt, geeft je foto deze indrukwekkendheid ook over op de toeschouwer. Zoals steeds bij dit soort monumenten is de hoeveelheid van slachtoffers die je direct raakt. Ook opvallend beeld door het prachtige licht over het monument dat je hier gevangen hebt. De verschillende kleuren, warm en koud.
De hoofdrol is weggelegd aan de belichting, mooi gevat in dit beeld, een prachtige compo en elementen die de interesse wekken.
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/250 sec, f/4.5, ISO 200
Flash:
Off, Did not fire
Date:
September 20, 2014 2:49:15PM
Vandaag de bevrijdingsfeesten in Grobbendonk. De geallieerde soldaten hebben de Duitsers gevangen genomen, daarna enkele kanon schoten en Grobbendonk was bevrijd. De kerktoren luidde zijn klok en de menigte was tevreden.
Deze foto toont het kanon en de kerktoren, daarmee verwijzend naar Grobbendonk en de oorlog.
Het onderwerp op de juiste plaats, toch zal het ons niet weerhouden dat de ogen worden afgeleid door het kleurrijk groepje kinderen en toeschouwers rechts in het beeld.
Goede scherpte, kleuren en passende compositie (+ de diagonale loop van het kanon) in dit beeld
Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD (B008) Shot at 18 mm (35mm film equiv: 27mm) (shot wide open)
Exposure:
Manual exposure, 1/250 sec, f/3.5, ISO 100, Compensation: -1/3
Flash:
On, Return detected
Focus:
AF-S, at 15849m, with a depth of field from about 4.6m to infinity AF Area Mode: Auto-area
Date:
September 3, 2014 3:07:56PM
Detail van de Menenpoort in Ieper
In de omgeving van Ieper sneuvelden in de Eerste Wereldoorlog ongeveer 500 000 mensen, waaronder 200 000 Britten. 170 militaire begraafplaatsen getuigen van deze droevige episode uit de geschiedenis. Buiten deze begraafplaatsen zijn er nog talrijke andere monumenten die hieraan herinneren, o.a. de Menenpoort in Ieper.
De Menenpoort kan beschouwd worden als het algemene symbool voor de Eerste Wereldoorlog. Het monument is een "memorial to the missing". Aan de binnenzijde zijn de namen van ongeveer 55.000 Commonwealth soldaten aangebracht, die voor 15 augustus 1917 als vermist werden opgegeven (de namen van de vermisten vanaf 16 augustus 1917 staan gebeiteld in Tyne Cot Cemetery te Passendale).
Elke avond, stipt om 20.00u, wordt hier de Last Post sonnerie geblazen door klaroeners van de Last Post Association; een eenvoudig maar ontroerend eerbetoon ter nagedachtenis van soldaten die in WO1 vochten en sneuvelden.
De Menenpoort als symbool mag dit tellen met al deze namen gegraveerd in de muur wat je hier ook laat zien. Een goede symmetrie merkt dit beeld.
Bij de belichting bij deze foto moet ik direct denken aan de belichtingsdriehoek. De opening in de muur met de gedenkbloemen in serieus overbelicht. Bij de belichting hebben we de relatie tussen het diafragma, ISO en belichting snelheid. Bij een hoger diafragma, kleinere lensopening ga je minder licht op de sensor laten vallen. Kijk bij je Exif met een f getal van 3.5, dit mag zeker naar 6.3 of meer gaan.
Verder natuurlijke kleuren en een scherpte die ook iets meer mag zijn.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/2,000 sec, f/5, ISO 250
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
At 4.0m, with a depth of field from about 1.8m to infinity
Date:
September 12, 2014 3:33:12PM
Voor mijn 2de inzending,
Tijdens wat men een "off Day" noemt,
Een bezoek gebracht aan de
Dodengang te Kaaskerke Diksmuide
het is niet meer zoals het toen was,
alles ligt er netjes onderhouden bij,
geen modder - geen vrieskou
geen levenloze vrienden aan je voeten!
De loopgraven zijn uitgediept en dusdanig
Kan je als bezoeker rechtop lopen,
daar waar de soldaten dagen en nachten
gebukt moesten blijven om de kogels te ontwijken.
Ik zou hier nog een tijdje kunnen doorgaan...
maar alleen nog dit
als je daar bijna 3 uren rondloopt,
je op de grond gaat zitten tussen de nu cement zakken
dan komt die off Day plots in een heel ander
daglicht te staan !
Dit IJzermonument, prachtig opgekuist en elke zandzakje op zijn plaats. Geen modder, lijken en uitgeputte soldaten te zien. Dit alles moet je erbij fantaseren. Toch een strakke plaat waar de zwart-wit uitvoering toch een zekere dramatiek aan het beeld toevoegt.
Mooie compo met diepte, goede scherpt en mooie contrasten in de grijstinten.