Auto exposure, Shutter priority AE, 1/200 sec, f/7.1, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 8, 2016 3:23:40PM (timezone not specified) (3 hours, 47 minutes, 11 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,000 × 667 JPEG 378,600 bytes (370 kilobytes)
Overduidelijk dat we deze tijd niet echt winter beleven. Zonder de kale bomen op de voorgrond zouden we zelfs aan een zomerbeeld kunnen denken.
Mooie overzichtsfoto van de in de zon badende landschap. De compositie sterk gestart met het kleine eilandje rechtsonder waarna het oog via de landtong een mooie geleiding krijgt door het beeld.
Goede scherpe foto en natuurlijke goudgele kleuren.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/320 sec, f/5, ISO 125, Compensation: +0.3
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-S, Center AF Area Mode: Dynamic Area
Date:
January 8, 2016 12:05:49PM (timezone not specified) (20 hours, 18 minutes, 22 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
Location:
(70 null bytes)
File:
1,024 × 694 JPEG 454,938 bytes (444 kilobytes)
Ontspanning troef bij dit landschap, je hoort de stilte met een beetje gekwaak van de eendjes die zich altijd druk maken.
Mooie dieptecompositie tegen een helder blauwe winterlucht. De compositie en diepte zijn mooi versterkt via de pluk struiken onderaan, badend in het zonlicht, verder op de eendjes, de kleine rietplaggen en uiteindelijk de horizon in de verte.
Het mooie blauw van de lucht weerspiegelt zich in het water en ondanks deze overheersing toch heerlijke natuurlijke kleuren.
24 mm (35mm film equiv: 36mm) (Max aperture f/2.8)
Exposure:
Manual, 1/160 sec, f/8, ISO 100, 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 8, 2016 11:09:31AM (timezone not specified) (1 day, 16 hours, 48 minutes, 8 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 686 JPEG 453,714 bytes (443 kilobytes)
De winterzon, getemperd door de wolken aan de hemel schildert hier de hemelse kleuren op de boomstammen.
De compositie geeft niet veel rust aan de ogen, ze geleiden van de prachtige wolken bovenaan naar de het licht op de stammen om uiteindelijk de gevelde stammen op de voorgrond te ontwaren.
Prachtige kleuren en belichting door het getemperde licht, mooie scherpte doorheen het geheel.
Een mooi licht en prachtige kleuren bij dit winterlandschap.
Een compositie versterkt door de betonnen richel vertrekkend uit de rechterhoek. De plukken riet trekken de aandacht en verdelen het beeld mooi in twee.
Natuurlijke kleuren en scherpte. Blauwgrijze gekleurde wolken die weerspiegelen in het water en contrasteren met het groen van de bomen.
January 13, 2016 4:36:36PM (timezone not specified) (5 hours, 6 minutes, 39 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 562 JPEG 333,978 bytes (326 kilobytes)
Een goudgele zon schildert zijn licht op de overblijfsels van de mais stengels.
Goed bestudeerde compositie, de mais stengels op de voorgrond, het groene veld en verder door de bomenrij geven veel diepte in dit beeld. Spijtig staat het geheel wat scheef. De lijn van de bomen zou mooi horizontaal moeten staan naar de stand van de bomen te zien.
Een prachtig contrast van goudgeel, tegen het groen van de achtergrond. Goede scherpte van de voorgrond met aangename dof.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/8 sec, f/11, ISO 200, Compensation: -1
Flash:
Off, Did not fire
Keywords:
te boelaert park
Date:
January 15, 2016 2:05:48PM (timezone not specified) (4 hours, 10 minutes, 56 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 683 JPEG 415,088 bytes (405 kilobytes)
In deze tijd kunnen ze geen rust geven in het park aan de ouderen of de mama’s met jonge kinderen.
Een gelaagde voorgrond met afwisselend water, bladeren met takjes, groene grasveld met een weg erdoor, om uiteindelijk te eindigen in een bomenrij. De compositie worden versterkt door de rustbanken op een sterk punt.
Mooie natuurlijke scherpte en diepte in het beeld. Gevormd uit natuurlijke kleuren.
De Halve Maan is ook in de winter een aantrekkelijk landschap.
Mooie compositie waar de molen een prominente plaats inneemt. Het spiegelbeeld van de molen, de fontein en in de verte de bomen geven de foto veel diepte. Ook de bewolkte lucht helpt hierin mee.
Natuurlijke kleuren en een mooie overal scherpte tot de aan de einder.
January 15, 2016 1:26:10PM (timezone not specified) (13 hours, 42 minutes, 37 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 710 JPEG 456,796 bytes (446 kilobytes)
Een brugje over de vijver in het park, een klassieker die het steeds doet in een parklandschap. Kijk maar naar het beroemde schilderij Bassin aux nymphéas, van Monet.
Goede compo, de oever met planken brengt ons vanuit de linkerhoek naar het hoofdonderwerp de brug.
Natuurlijke kleuren, de belichting had iets helderder gemogen. Goede overal scherpte.
Manual exposure, 1/50 sec, f/5.6, ISO 125, Compensation: -2/3
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 10, 2016 3:29:33PM (timezone not specified) (5 days, 11 hours, 41 minutes, 46 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 768 JPEG 437,260 bytes (427 kilobytes)
Ideale plaats om tijdens de zomer hier te mijmeren over het leven of gewoon om te genieten op een bankje.
Een compositie met een prachtige diepte werking? De horizon hoog in he beeld geplaatst. De pluk gras en struik zetten het oog af naar de beboste horizon.
Mooie zachte natuurlijke kleuren en een overal scherpte wat past bij dit type foto.
Auto exposure, Not Defined, 1/500 sec, f/5.6, ISO 250
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 17, 2016 2:58:18PM (timezone not specified) (7 hours, 41 minutes, 7 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 583 JPEG 402,534 bytes (393 kilobytes)
Tervuren, één van de mooiste parken in ons land, twee fantastische rijen vijvers, tussen beide een majestueus beukenbos. Het Mekka voor een fotograaf.
Mooie compositie waar de vijver op een sterk punt komt te liggen. Diepte vanuit het gras vooraan, de oever, vijver en gekleurde struiken in de verte. Hier is goed gekeken. Evenwicht krijg je met het bos rechts.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/166 sec, f/11, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AI Focus AF, with a depth of field of from 3.73 m to 2.96 m. AF Area Mode: Auto
Date:
January 17, 2016 3:11:53PM (timezone not specified) (3 hours, 14 minutes, 21 seconds ago, assuming image timezone of GMT)
Time Zone Offset:
London
Time Zone Offset:
+00:00
File:
1,000 × 667 JPEG 115,118 bytes (112 kilobytes)
Prominent aanwezig, deze boom met wit besneeuwde stam, in het winterlandschap. De leegte wordt geschapen door de prachtige blauwe lucht met een heel klein maantje.
Een leuke compositie waar de boom twee sterke punten voor zijn rekening neemt. Wat me opvalt in de laatste sneeuwfoto’s dat onze leden de kleur van sneeuw mooi weten weer te geven. Als voorbeeld dit beeld.
Een goede scherpte op de boom, de rest van het landschap hult zich in een lichte dof.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/197 sec, f/11, ISO 640, Compensation: -2/3
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 17, 2016 11:06:51AM (timezone not specified) (37 minutes, 59 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,000 × 654 JPEG 408,781 bytes (399 kilobytes)
Hier starten we een wandeling met ambitie met zulke rechte stukken. Hopelijk komen er geen 4 of 5 van deze op de rest van de wandeling.
Mooie compo met veel diepte door de weg te laten verdwijnen op een sterk punt. Goede structuur in het beeld door de rijen bomen die deze weg flankeren.
Uitstekende belichting en mooie natuurlijke kleuren.
January 10, 2016 3:49:30PM (timezone not specified) (6 days, 19 hours, 6 minutes, 29 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 768 JPEG 342,096 bytes (334 kilobytes)
Typisch Vlaams landschap, eentonigheid is er nooit bij maar storende elementen vind je er dikwijls in terug, deze maken dat de harmonie al eens wordt bedreigt.
Bij de compositie ben je goed gestart in de hoek maar dan eindig je de weg pal in het midden. Dit heeft een beter effect het einde van de weg op een sterk punt te laten eindigen.
De bomen links en de hoeve rechts laten de ogen over en weer dwalen en verbreken de rust van het beeld.
Manual exposure, 1/60 sec, f/4, ISO 80, Compensation: -1/3
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
Single, Manual AF point selection, with a depth of field of from 1.26 m to infinity. AF Area Mode: Single-point AF
Date:
January 17, 2016 9:09:05AM (timezone not specified) (11 hours, 1 minute, 58 seconds ago, assuming image timezone of 1 hour ahead of GMT)
Time Zone Offset:
(not set)
Time Zone Offset:
+01:00
File:
1,024 × 768 JPEG 422,674 bytes (413 kilobytes)
Ritme en structuur, we komen het weinig tegen in onze maandopdrachten. Daarom vind ik dit al een speciale foto.
De foto is mooi opgedeeld in drie gedeelten, de halfronde bebouwing, daarachter een wijk in carré, gevolgd door een bedrijventerrein. Alles vloeit natuurlijk in elkaar en ondanks er veel te zien valt straalt de foto een zekere rust uit.
Een ondergaande zon die stilaan verdwijnt in de bomenrij aan de horizon.
De compositie wordt mooi gevormd door de boom vooraan op een sterk punt. Verder de gelaagdheid van de foto, waterpartij, bomenrij in de verte, de oranje gloed in de lucht. Het strijklicht over het water zorgt mee voor de diepte.
Manual exposure, 1/320 sec, f/8, ISO 100, Compensation: -7/3
Flash:
none
Date:
January 18, 2016 8:45:12AM (timezone not specified) (3 days, 2 hours, 6 minutes, 37 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 691 JPEG 343,926 bytes (336 kilobytes)
Een grote felle zon met strijklicht die onze ogen zou kunnen pijnigen.
Een wat speciaal landschap genomen met een zware télélens waardoor het landschap op elkaar wordt gedrukt. Een overbelichte ondergaande zon neemt veel aandacht. Hierdoo moet je al goed kijken om het landschap vooraan op te nemen. Een mooie lucht maakt het beeld compleet
18-200 mm f/3.5-5.6 Shot at 135 mm (35mm film equiv: 202mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/250 sec, f/5.6, ISO 250
Flash:
none
User Comment:
Copyrecht Eddy Geeraerts
Date:
January 17, 2016 10:56:11AM (timezone not specified) (5 days, 13 minutes, 43 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 586 JPEG 424,429 bytes (414 kilobytes)
Dieren kunnen best onderdak gebruiken in deze harde tijden.
Klassieke compositie met de stal op een sterk punt. De aandacht wordt getrokken op het bovenste gedeelte van de foto daar dit zich in een mooi licht bevindt. Vooraan echter een vlakke ruimte waar zich geen oriëntatie bevind zodat het oog deze zone zal overslaan.
18-270 mm f/3.5-6.3 Shot at 23 mm (35mm film equiv: 34mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/125 sec, f/8, ISO 125
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 22, 2016 10:13:56AM (timezone not specified) (1 day, 18 hours, 51 minutes, 8 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 678 JPEG 409,354 bytes (400 kilobytes)
Fris hier wandelen aan het kanaal maar op zulke mooi onderhouden wegen is het een plezier.
Een mooie opbouw in de compositie waar w vanaf de linkerhoek elementen hebben die ons door het beeld leiden tot aan het huis op de oever. Water en parallel de wandel- en rijweg stuwen onze ogen door het beeld.
Een mooie lucht, natuurlijke kleuren en uitstekende scherpte maken dit een aangename plaat is.
18-200 mm f/3.5-5.6 Shot at 18 mm (35mm film equiv: 27mm)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/2,500 sec, f/5.6, ISO 400, Compensation: -2/3
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 18, 2016 12:38:21PM (timezone not specified) (5 days, 16 hours, 30 minutes, 41 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 679 JPEG 365,991 bytes (357 kilobytes)
Water met rietkragen hier is het speuren door de amateur vogelfotograaf naar de zeldzame vogel en dan proberen deze haarscherp in het beeld te krijgen.
Mooie opbouw van het beeld met groen bevroren gras en rietkraag. Daarna een kronkelende waterlijn lans beide zijde geflankeerd door een rietkraag waar tussen dit water uiteindelijk in de verte verdwijnt.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/3,200 sec, f/8, ISO 200
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 16, 2016 11:08:29AM (timezone not specified) (7 days, 21 hours, 2 minutes, 54 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,020 × 680 JPEG 430,700 bytes (421 kilobytes)
De paarse winterlucht is hier zowat het tegenovergestelde van de oranje gloed bij een zonsondergang.
Een evenwichtige verdeling van het beeld met een gebogen lijn van het besneeuwde landschap. Een compo van spelende kinderen startend uit de rechthoek om te eindigen met het draadkunstwerk op een sterk punt.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/100 sec, f/10, ISO 100, Compensation: +1/3
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 10, 2016 12:33:59PM (timezone not specified) (13 days, 19 hours, 36 minutes, 24 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
600 × 800 JPEG 419,320 bytes (409 kilobytes)
Een bijna zomers beeld genomen voor de winterprik. Dit toont aan hoe afhankelijk we zijn als fotograaf van het zonlicht en de weersomstandigheden. Bij alle weertypes kunnen we echter mooie beelden schieten.
De compo laat ons een intieme weg zien in verschillende tinten groen en geel die ons vanuit de rechterhoek naar een boom in de verte leidt.
De leegheid van het landschap maakt dat dit een rustig beeld wordt. Natuurlijke kleuren en mooie lucht.
Zo’n dergelijk lief snoetje in de sneeuw is een echte hartbreker.
Een mooie scherpte op je hoofdonderwerp plaats het hier direct in de kijker. Als compositie had je er bovenaan een stukje kunnen afdoen om het snoetje van de eekhoorn op een sterk punt te plaatsen.
Het bewijs is geleverd, zomer of lente op 24 januari. Orgineel idee.
Goede compositie met een diepte gemaakt met de DoF. Prachtige kleuren in dit landschap, de primaire kleuren op sterke punten maken het een aangenaam kijkstuk.
Een bevroren vijver, een berijmde wandelweg. Eindelijk doet de winter zijn intrede in het land.
Een rustige compositie die me via de berijmde weg brengt naar het witte gedeelte van de bevroren vijver. De geflankeerd door riet, struiken en bomen verder door. Een heerlijke lichtblauwe vrieslucht omsluit het geheel.
Mooie natuurlijke kleuren en een algehele scherpte welke past bij dit landschap.
Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD (B008) Shot at 18 mm (35mm film equiv: 27mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/250 sec, f/9, ISO 160, Compensation: +1
Flash:
On, Red-eye reduction, Return detected
Focus:
AF-C, at 15849m, with a depth of field from about 1.8m to infinity AF Area Mode: Auto-area
Date:
January 21, 2016 2:37:06PM (timezone not specified) (5 days, 5 hours, 25 minutes, 30 seconds ago, assuming image timezone of 1 hour ahead of GMT)
Time Zone Offset:
+01:00
File:
1,024 × 689 JPEG 397,711 bytes (388 kilobytes)
In deze winter zijn de ogenblikken zeldzaam om zulk tafereel op de sensor te krijgen. Je was er op tijd.
Strakke maar rustig ogende winterplaat. Met drie bij elkaar passende hoofdelementen op een rij. De afsluiting, de kapel en de grotere rij bomen. Ze zijn mooi in harmonie bij elkaar in het maagdelijk wit.
Natuurlijke kleuren, goede algehele scherpte, welk een landschapsfoto dikwijls ten goede komt.
18-105 mm f/3.5-5.6 Shot at 26 mm (35mm film equiv: 39mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/100 sec, f/10, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 25, 2016 2:37:08PM (timezone not specified) (20 hours, 27 minutes, 52 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 678 JPEG 344,861 bytes (337 kilobytes)
Staat deze toren hier om te waken dat men niet overvallen wordt langs het water?
Mooie weerspiegeing op een sterk punt van het beeld. Door de heldere blauwe lucht krijgen we ook mooi blauw water en een identiek weerspiegeling van de oever.
Wachttorens zijn er verschillende te vinden in het Vlaamse land al is de functie van deze me niet helemaal duidelijk. Mogelijk een siertoren.
Goede compositie met de toren op een sterk punt. Het geheel is echter nogal druk met de dorpskern met kerk aan de linkerzijde. In fotografie onthouden we toch, less is more.
January 22, 2016 1:52:45PM (timezone not specified) (5 days, 22 hours, 30 minutes, 55 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 684 JPEG 458,065 bytes (447 kilobytes)
Ongerepte natuur in ons land, meestal beperkt tot enkele kleine lapjes in Vlaanderen.
Goede compositie waar gezorgd is dat er geen elementen die de rust in dit beeld verstoren. Mooie beeldopbouw met een slingerende bevroren waterlijn. Beetje vlakke kleuren waar niets in uitspringt, een beetje een triestige wintersfeer.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/30 sec, f/8, ISO 160, Compensation: -0.3
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-S, Center AF Area Mode: Dynamic Area
Date:
January 8, 2016 11:15:01AM (timezone not specified) (22 days, 44 minutes, 10 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
Location:
(70 null bytes)
File:
1,024 × 694 JPEG 451,308 bytes (441 kilobytes)
Wandelen in zulke omgeving, het doet een mens filosoferen en tot rust brengen.
Compositie, mooi out the box gedacht. De slingerende wandelweg, duidelijk afgetekend in het beeld wordt in ¼ van het beeld geplaatst tussen de rijzige bomen, die de rest van het beeld beheersen. Dit geeft een prachtige dynamiek in het beeld.
Goede natuurlijke kleuren met de fijne kleine bruine accenten van de dode bladeren aan de bomen.
24-70 mm f/2.8 Shot at 24 mm (35mm film equiv: 36mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/250 sec, f/9, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 8, 2016 12:09:04PM (timezone not specified) (21 days, 23 hours, 53 minutes, 49 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 678 JPEG 417,056 bytes (407 kilobytes)
Weerspiegeling, een fijn weertje, eendjes in de verte, een mens wordt er lyrisch van.
Mooie compo met een weerspiegelende bomenpartij op een sterk punt. Door de linkerhoek goed te benutten en de weglopende lijnen, een goede diepte in de foto. Geaccentureerd door de eendjes in de verte.
Manual exposure, 1/636 sec, f/5.6, ISO 100, Compensation: -1/3
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
At 49cm, with a depth of field of about 21cm, (from about 8.4cm before the focus point to about 13cm after)
Date:
January 28, 2016 12:09:03PM (timezone not specified) (2 days, 16 hours, 21 minutes, 33 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 768 JPEG 437,226 bytes (427 kilobytes)
Een industrieel landbouwlandschap, mag ik het zo noemen. Akkerland, in de verte elektriciteitspylonen en een verpieterde boom vormen het uitzicht.
Voor de compositie had ik hier toch gekozen voor het 2x3 formaat. Je beperkt zo het akkerlandschap juist op 1/3 waardoor de eentonigheid toch wat verminderd.
Nogal donkere foto waar helderheid toch iets meer waarde zou gegeven hebben aan het beeld.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/83 sec, f/11, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AI Focus AF, with a depth of field of from 5 m to 3.73 m. AF Area Mode: Auto
Date:
January 17, 2016 4:11:37PM (timezone not specified) (13 days, 20 hours, 23 minutes, 13 seconds ago, assuming image timezone of GMT)
File:
1,000 × 667 JPEG 224,496 bytes (219 kilobytes)
Winters heidelandschap, het wordt al stilaan laat, laat ons doorstappen vooraleer het donker valt.
Warme maar natuurlijke kleuren geven dit landschap een aangename kijk. Ook de compo met een goede verdeling tussen land en lucht, de diagonale weg en de door wind geteisterde boom maken de foto interessant.
De scherpte op de boom had iets meer mogen zijn. Misschien in de nabewerking de scherpte wat op trekken van het geheel.
Auto exposure, Program AE, 1/197 sec, f/10, ISO 400
Flash:
On, Fired
Date:
January 18, 2016 11:12:29AM (timezone not specified) (12 days, 17 hours, 25 minutes, 21 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,015 × 792 JPEG 473,159 bytes (462 kilobytes)
Ik hou veel meer van een heldere soep met heerlijk gekleurde stukjes groenten dan van een vieze gemixte brij.
De foto gaat hier toch wel wat de mist in door de eentonige kleursetting van bruin en grijs. Ook heb ik de indruk dat alles wat naar links afhelt. Een echt onderwerp komt niet naar voor.
Vermoedelijk zag je een prachtig landschapspark met je ogen maar het komt hier echt op foto niet naar voor.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/400 sec, f/11, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 21, 2016 11:09:25AM (timezone not specified) (9 days, 23 hours, 31 minutes, 17 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,020 × 680 JPEG 411,824 bytes (402 kilobytes)
Een echt winterlandschap als afsluiter van deze opdracht van de maand.
Zeer mooie compositie waar we buiten de regels gaan van een derde. Je kan deze regel naast jou leggen als de compositie mooi ingevuld wordt zoals hier. Een foto die een mooie diepte heeft, vooreerst gevormd door het strijklicht dat een langgerekte schaduw werpt op het ijs, een overgang met een wal en een diep akkerveld in de verte. Alles in een bijna duo toon.