Ik ben Toujour André
Ik ben een man en woon in Sint-Pieters-Leeuw (Vlaams Brabant) en mijn beroep is ambtenaar.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 70 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tennis voetbal en schaken.
In ben de trotse vader van Christophe, Nathalie, Caroline en Pauline.
Ik heb een vaste relatie met de liefste Martine die bestaat.
Ik ben gemeenteraadslid voor Vlaams Belang en zet mij in voor Vlaamse belangen, normen en waarden. Recht door zee !
Sinterklaas zonder kruis op mijter in Antwerpese scholen ?!
Sint moet zonder kruis, kerstboom zonder kribbe
Antwerpse stadsscholen houden zich strikt aan neutraliteit
ANTWERPEN - In het gros van de Antwerpse stedelijke kleuterschooltjes mag er op de mijter van Sinterklaas geen kruis prijken. En onder de kerstboom zijn kribbes 'met een kindeke', herders of Jozef en Maria al helemaal taboe.
De scholen in het stedelijke onderwijs van Antwerpen moeten in principe de religieuze neutraliteit respecteren. Behalve in de levensbeschouwelijke lessen proberen de leerkrachten verwijzingen naar religieuze symbolen zoveel mogelijk te vermijden.
'Strikte richtlijnen hebben we daarover niet', zegt Frank Noten, de directeur van het stedelijke onderwijs. 'Maar het lijkt me logisch dat feesten in onze scholen behandeld worden op een seculiere manier: als momenten waarop samen gezellig gevierd wordt, zonder enige verwijzing naar de religieuze betekenis. We gunnen de schooldirecties wel de vrijheid om dat zelf in te vullen.'
Uit een rondvraag van de redactie blijkt dat de meeste scholen die neutraliteit nogal strikt interpreteren. Vooral in de kleuterscholen levert dat ietwat absurde situaties op. Zo moeten de leerkrachten er bijvoorbeeld op letten dat de sint op kleurbladen politiek correct is.
'Als leerkrachten bij ons zelf kleurprenten maken, moeten ze er inderdaad op letten dat er geen kruis op de mijter van de sint staat', zegt Brigitte Goeyvaerts, directrice van de stedelijke kleuterscholen 't Beertje en De Populieren. 'De meeste kindjes tekenen gewoon een gele streep. Maandag komt de sint trouwens toevallig over de vloer. Ook die zal kruisloos zijn. Niet dat we al te fanatiek zijn: mooie prentenboeken over Sinterklaas gaan we heus niet boycotten omdat er toevallig kruisen instaan. Als de kindjes dan vragen wat dat is, antwoorden we dat het gewoon versiering is.'
En ook met Kerstmis passen de leerkrachten op hun tellen. 'Als we het met de kindjes hebben over Kerst, gaat het vooral over hoe er feest gevierd wordt', vertelt juf Inge die in 't Beertje de derde kleuterklas onder haar hoede heeft. 'Kerstmis gaat voor ons over gezellig samenzijn en lekker eten. Het traditionele kerstverhaal - kindje Jezus, Jozef, Maria en de herders - wordt niet verteld. We zetten wel een kerstboom, maar die wordt versierd met ballen en slingers. Je zal er zeker geen kribbetje zien onderstaan of engeltjes zien inhangen.'
Sint krijgt Marokkaanse Pieten...
06.12.2008 13.06u - En, is de Sint bij u langs geweest? De arme man heeft het niet makkelijk. Hij moet er voor zorgen dat de juiste pakjes bij de juiste kindjes belanden. Daarnaast moet hij er op zijn oude dag ook over waken dat hij niet van het dak tuimelt, of struikelt op het gladde ijs van de multiculturele samenleving. Naar aanleiding van de komst van de heilige man is bij onze noorderburen de discussie over de vermeende racistische trekjes van de Sint weer in alle hevigheid opgelaaid. Die Zwarte Pieten zouden immers het slachtoffer zijn van afschuwelijke discriminatie en vooroordelen in stand houden
De doortocht van de Sint is ook niet zonder fysiek gevaar. Steeds vaker wordt de brave man belaagd door allochtone ettertjes die aan zijn baard trekken, er met de mijter van door gaan, roepen, spuwen of stenen gooien. Ze hebben het niet zo begrepen op wat zij beschouwen als een soort christelijke missionaris die kinderzieltjes in verleiding brengt. In Amsterdam wordt de Sint dit jaar beschermd door ingehuurde bodyguards: Marokkaanse Zwarte Pieten. Die kunnen Marokkaanse jongeren in het Arabisch tot de orde roepen of afpoeieren. De Sinterklaascentrale wijst er nog op dat een bezoekje aan een probleemwijk vooraf altijd geseind wordt aan de politie. Agenten en buurtwachters houden dan van op een veilige afstand een oogje in het zeil.
Ook in eigen multicultiland is de Sint blijkbaar een heet hangijzer. In de VRT-soap Thuis - die geen enkel taboe uit de weg gaat was de hamvraag deze week of de Marokkaanse loodgieter (Mo voor de vrienden) nu al dan niet een witte baard zou aantrekken om een zieke Sint te vervangen. Mo is immers praktiserend moslim en vond het niet gepast om op te draven voor een christelijk feest. Maar wellicht ging Mo uiteindelijk toch voor de bijl en is hij gezwicht voor de charmes van zijn vrouwelijke collega die het hem zo lief had gevraagd. Het leven wordt er niet simpeler op in de multiculturele samenleving.
De Kuifjestrip 'Vlucht 714' bevat een antisemitische boodschap. Dat beweert een nieuwe wetenschappelijke studie: de stript bulkt van de kwalijke grappen over de Joden en de democratie.
Hergé, de geestelijke vader van de stripheld Kuifje, kreeg altijd veel ideologische kritiek te verduren. Hergé, alias Georges Rémi (1907-1983), was een zoon van een rechtse katholieke femilie van vóór de Tweede Wereldoorlog .
Volgens Hugo Frey blijkt dat ook uit zijn vroege strips. Maar het bleef niet bij enkele 'jeugdzonden' Hugo Frey is een hoogleraar aan de universiteit van Chichester. Het vaak neerbuigende paternalisme van Kuifje in Congo is intussen al berucht genoeg. Tijdens de Duitse bezetting zou dezelfde Hergé al zijn antisemitisme getoond hebben in De geheimzinnige ster. In de strip uit 1941 wordt verteld hoe de held Kuifje en de Joods-Amerikaanse bankier Blumenstein strijden om een neergeplofte asteroïde. In zijn tijd liet dit gevecht tussen goed en kwaad niets aan duidelijkheid te wensen over: hier toonde zich de Joodse machtswellust...
Hergé gaf Blumenstein een uiterlijk dat eerder een karikatuur bleek te zijn van hoe de antisemitische propaganda Joden uitbeeldde: haakneus, kaal, dik, sigaren rokend. Datzelfde stereotype geldt ook voor een ander personage, stelt Hugo Frey: zo zag er nog een andere slechterik in zijn strips er uit : Rastapopoulos, in tal van albums de aartsvijand van Kuifje.
Frey boog zich over Vlucht 714, de voorlaatste Kuifjestrip ooit, uit 1968, toen Hergé zich al lang had gedistantieerd van zijn vermeende antisemitisme. In die strip duikt Rastapopoulos op als de slechterik die het vliegtuig van de miljardair Carreidas laat kapen, om zich meester te maken van zijn fortuin. Voor Carreidas, stond de Franse vliegtuigbouwer Marcel Dassault model. De constructeur van de Mirage-toestellen, die van Joodse afkomst was heette Marcel Bloch. Hij liet bijna het leven tijdens de oorlog in het concentratiekamp Buchenwald. Over Krollspell, Rastapopoulos' handlanger die Carreidas met een waarheidsserum het geld moet ontfutselen, zei Hergé dat hij 'wellicht' een concentratiekampdokter was geweest... Volg je nog ?
De sleutelscène speelt zich bovendien af in een Japanse bunker uit de Tweede Wereldoorlog. Daar gaat de 'nazidokter' Krollspell de onsympathieke 'Jood' Carreidas met een injectienaald te lijf, waarna, in een burleske wending, de 'Joodse' schurk Rastapopoulos de prik met waarheidsserum geïnjecteerd krijgt en de twee 'Joden' tegen elkaar beginnen te bluffen over wie van hen de grootste schurk is.
Zo gelezen krijgt Vlucht 714 een wel heel wrang karakter. Alleen antisemieten vinden dat humoristisch, schrijft Frey, die er vooral een sneer naar de overlevenden van de Holocaust in ziet.
Op het einde van het verhaal houdt kapitein Haddock een exemplaar van Le Soir onder de arm. Alsof Hergé de krant een neus wou zetten waarvoor hij De geheimzinnige ster had getekend en die hem ten tijde van Vlucht 714 zijn collaboratie nog altijd kwalijk nam...
Kortom, in Vlucht 714 toont de superioriteit van de mystiek op de corruptie van de moderne democratie, met twee 'Joden', Carreidas en Rastapopoulos als de twee gezichten van het kwaad...
Hergé koesterde inderdaad nostalgie naar zijn vooroorlogse reactionaire idealen. Daarom toont Kuifje - van wie Hergé ooit zei: Kuifje, dat ben ik - zich steeds meer ontgoocheld in de wereld waarin hij leefde en keerde hij zich er steeds verder van af...
Frey roept op tot een systematisch herlezen van de albums, want Hergé, zo besluit hij, bleef altijd een gevangene van een niet zo fris verleden. En de fans van Kuifje geeft hij de boodschap: treur niet, jullie hebben alleen de ketenen van jullie kindertijd te verliezen.
Hergé wordt gevierd door zijn publiek en zijn striplezers. Kuifje zal de held blijven en de bestrijder van het kwaad.
Maar hij wordt ook geviseerd en gezocht door muggenzifters en kommaneukers. Zoek je eigen albums nog eens uit, lees ze nog eens en probeer ook eens tussen de regels te lezen... Oordeel zelf zolang het nog mag en kan.