Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • BISMARCK (D)
  • TURMBERG (D)
  • RED-STAR (?)
  • GEORGETTI (?)
  • EMRIN (?)
  • AMSLER (Zwitserland)
  • KERCKHOVE (Fr)
  • BULLE A. (FR)
  • BRISTOLETT (B)
  • RIJWIELEN DÉPOSÉ (B)
  • CONSTRUCTION GARANTIE (?)
  • VEDETTE (B)
  • TAXANDRIA (B)
  • SPECIALE (B)
  • SAFIL (B)
  • RONY (B)
  • SISSER (B)
  • PLYMOUTH (B)
  • MONOPLAN (B)
  • LM (B)
  • LA MADELEINE (B)
  • JOS NIJS (B)
  • J.B (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • HENDRIK (B)
  • THE GOLD LION (B)
  • G.DE WAELHEYNS (B)
  • WINDSOR (B)
  • GONZA (B)
  • ERMO (NL)
  • HOUVEST (NL)
  • WILHELM TELL (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • DIESEL (NL)
  • DOCKX (B)
  • PJK (NL)
  • NORMANDIE (B)
  • DE ELF PROVINCIËN (NL)
  • LION RAPIDE (B)
  • FLORI FRANCE (B)
  • THE BEST CYCLE (GB)
  • BRITO (?)
  • VELO SACOCHE (ZWITSERLAND)
  • XB3 (Oekraïne / U.S.S.R.)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • LOCO-STAR (NL)
  • KTM (OOSTENRIJK)
  • ARSENAL (D)
  • HWE (D)
  • GEBR. HEIDEMANN (D)
  • GÖRICKE (D)
  • RABENEICK (D)
  • RECORD (B)
  • FIRMA J. BRONDA (Nl)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • VICO (NL)
  • GEBURO (Nl)
  • TORPEDO (NL)
  • VIGORELLI (ITALIË)
  • GARLATTI (Italië)
  • STANDARD (D)
  • STARLIG (Fr)
  • ALYCON (FR)
  • PHOENIX (China)
  • ISLE OF MAN (GB)
  • CAVALIER (GB/USA)
  • ROAMER CYCLE (GB)
  • ESSEX (?)
  • UNIVERSE (Nl)
  • SERVA (Nl)
  • GOOD LUCK (NL)
  • S SBL (?)
  • MAXI (?)
  • CENTURY FLYER (?)
  • MASSAPRODUCTIEPLAATJES
  • SAFE (B)
  • LUDO (B)
  • D.B. (B)
  • BURY (B)
  • BRILLANT (D)
  • PALLAS (D)
  • A.D.S. (B)
  • SIKI (B)
  • PRIMA (B)
  • GOOD LUCK (Nl)
  • VELORING (NL)
  • BARZOI (Nl)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • CORMORAN (Nl)
  • THERMA (NL)
  • STEPHI (NL)
  • SPRINGFIELD (Nl)
  • GULDEN VLIES (Nl)
  • DELFIA (NL)
  • VITAL (B)
  • SAMOIS (B)
  • RODILA (B)
  • RIALTO (B)
  • REINAERT (B)
  • PORFIR (B)
  • OLIVIER (B)
  • MEPHISTO (B)
  • F. TRIEST (B)
  • L' HIRONDELLE (B)
  • DERBY SPORT (B)
  • CALUWAERTS (B)
  • CENTURY (B)
  • CLAUWAERT (B)
  • CATY (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • BAYARD (B)
  • ARABELLA (?)
  • PEGASUS (D)
  • ADLER (D)
  • CONDOR (D)
  • BRENNABOR (D)
  • HERCULES (D)
  • DIAMANT (D)
  • HEI-GEI- RAD (D)
  • STAIGER (D)
  • LIGA (D)
  • KALKHOFF (D)
  • JUNCKER (NL)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • MELIOR (B)
  • Rich (F)
  • Select (?)
  • IDEAL (Zweden)
  • IDEAL (B)
  • VERKERCKE & ZOON (B)
  • ROYAL EXPRES (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • ROBOT (B)
  • RESISTA (B)
  • RENO (B)
  • RADAR (B)
  • PRASO (B)
  • PIRVA (B)
  • L. SERGANT (B)
  • NOORDSTER (B)
  • LC (B)
  • HERMES (B)
  • GEENS A (B)
  • GASTON DELEAU (B)
  • EVRARD (B)
  • ELITE (B)
  • DURIE (B)
  • DOLLY (B)
  • CONDOR (B)
  • BAECK (B)
  • ASCA (B)
  • A.R.A. (B)
  • SPARTA (B)
  • BELISIA (B)
  • THE DOG (NL)
  • LIBERTAS (B)
  • HATERAS (NL)
  • PYRRHA (?)
  • ARMSTRONG (GB)
  • THE HIBER (GB)
  • FAMA (B)
  • GRITZNER (D)
  • WESTFALEN (D)
  • W.O.P. (D)
  • TAFA (D)
  • SUPER RAD (D)
  • MEISON (D)
  • RHEINKRONE (D)
  • EICHE (D)
  • TRUKER T (Nl)
  • STRAAL (NL)
  • JOCOS (NL)
  • GOLDMASTER (NL)
  • FALCON (NL)
  • ELKO (NL)
  • RANGER (USA)
  • TREK (USA)
  • ALEXANDER (D)
  • W.V.H. (NL)
  • GRITZNER (D)
  • URANIA (D)
  • VICTORIA-WERKE AG (D)
  • GOLD-RAD (D)
  • ADOLF SIMETH (D)
  • VARESE ( Italië)
  • M. VAN HYFTE (B)
  • GEORGINA (B)
  • DE DUIF (B)
  • C.L.C. (B)
  • CAMPINOR (B)
  • BOERHAAVE (NL)
  • ERIKA (NL)
  • DE WOLF (NL)
  • MOTOR RIJWIELBEURS (NL)
  • VVV (NL)
  • VUURPIJL (NL)
  • RUTO (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • MARATHON (D)
  • MARATHON (NL)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • BISMARCK (D)
  • TURMBERG (D)
  • RED-STAR (?)
  • GEORGETTI (?)
  • EMRIN (?)
  • AMSLER (Zwitserland)
  • KERCKHOVE (Fr)
  • BULLE A. (FR)
  • BRISTOLETT (B)
  • RIJWIELEN DÉPOSÉ (B)
  • CONSTRUCTION GARANTIE (?)
  • VEDETTE (B)
  • TAXANDRIA (B)
  • SPECIALE (B)
  • SAFIL (B)
  • RONY (B)
  • SISSER (B)
  • PLYMOUTH (B)
  • MONOPLAN (B)
  • LM (B)
  • LA MADELEINE (B)
  • JOS NIJS (B)
  • J.B (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • HENDRIK (B)
  • THE GOLD LION (B)
  • G.DE WAELHEYNS (B)
  • WINDSOR (B)
  • GONZA (B)
  • ERMO (NL)
  • HOUVEST (NL)
  • WILHELM TELL (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • DIESEL (NL)
  • DOCKX (B)
  • PJK (NL)
  • NORMANDIE (B)
  • DE ELF PROVINCIËN (NL)
  • LION RAPIDE (B)
  • FLORI FRANCE (B)
  • THE BEST CYCLE (GB)
  • BRITO (?)
  • VELO SACOCHE (ZWITSERLAND)
  • XB3 (Oekraïne / U.S.S.R.)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • LOCO-STAR (NL)
  • KTM (OOSTENRIJK)
  • ARSENAL (D)
  • HWE (D)
  • GEBR. HEIDEMANN (D)
  • GÖRICKE (D)
  • RABENEICK (D)
  • RECORD (B)
  • FIRMA J. BRONDA (Nl)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • VICO (NL)
  • GEBURO (Nl)
  • TORPEDO (NL)
  • VIGORELLI (ITALIË)
  • GARLATTI (Italië)
  • STANDARD (D)
  • STARLIG (Fr)
  • ALYCON (FR)
  • PHOENIX (China)
  • ISLE OF MAN (GB)
  • CAVALIER (GB/USA)
  • ROAMER CYCLE (GB)
  • ESSEX (?)
  • UNIVERSE (Nl)
  • SERVA (Nl)
  • GOOD LUCK (NL)
  • S SBL (?)
  • MAXI (?)
  • CENTURY FLYER (?)
  • MASSAPRODUCTIEPLAATJES
  • SAFE (B)
  • LUDO (B)
  • D.B. (B)
  • BURY (B)
  • BRILLANT (D)
  • PALLAS (D)
  • A.D.S. (B)
  • SIKI (B)
  • PRIMA (B)
  • GOOD LUCK (Nl)
  • VELORING (NL)
  • BARZOI (Nl)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • CORMORAN (Nl)
  • THERMA (NL)
  • STEPHI (NL)
  • SPRINGFIELD (Nl)
  • GULDEN VLIES (Nl)
  • DELFIA (NL)
  • VITAL (B)
  • SAMOIS (B)
  • RODILA (B)
  • RIALTO (B)
  • REINAERT (B)
  • PORFIR (B)
  • OLIVIER (B)
  • MEPHISTO (B)
  • F. TRIEST (B)
  • L' HIRONDELLE (B)
  • DERBY SPORT (B)
  • CALUWAERTS (B)
  • CENTURY (B)
  • CLAUWAERT (B)
  • CATY (B)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • BAYARD (B)
  • ARABELLA (?)
  • PEGASUS (D)
  • ADLER (D)
  • CONDOR (D)
  • BRENNABOR (D)
  • HERCULES (D)
  • DIAMANT (D)
  • HEI-GEI- RAD (D)
  • STAIGER (D)
  • LIGA (D)
  • KALKHOFF (D)
  • JUNCKER (NL)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • MELIOR (B)
  • Rich (F)
  • Select (?)
  • IDEAL (Zweden)
  • IDEAL (B)
  • VERKERCKE & ZOON (B)
  • ROYAL EXPRES (B)
  • ROS BEIAARD (B)
  • ROBOT (B)
  • RESISTA (B)
  • RENO (B)
  • RADAR (B)
  • PRASO (B)
  • PIRVA (B)
  • L. SERGANT (B)
  • NOORDSTER (B)
  • LC (B)
  • HERMES (B)
  • GEENS A (B)
  • GASTON DELEAU (B)
  • EVRARD (B)
  • ELITE (B)
  • DURIE (B)
  • DOLLY (B)
  • CONDOR (B)
  • BAECK (B)
  • ASCA (B)
  • A.R.A. (B)
  • SPARTA (B)
  • BELISIA (B)
  • THE DOG (NL)
  • LIBERTAS (B)
  • HATERAS (NL)
  • PYRRHA (?)
  • ARMSTRONG (GB)
  • THE HIBER (GB)
  • FAMA (B)
  • GRITZNER (D)
  • WESTFALEN (D)
  • W.O.P. (D)
  • TAFA (D)
  • SUPER RAD (D)
  • MEISON (D)
  • RHEINKRONE (D)
  • EICHE (D)
  • TRUKER T (Nl)
  • STRAAL (NL)
  • JOCOS (NL)
  • GOLDMASTER (NL)
  • FALCON (NL)
  • ELKO (NL)
  • RANGER (USA)
  • TREK (USA)
  • ALEXANDER (D)
  • W.V.H. (NL)
  • GRITZNER (D)
  • URANIA (D)
  • VICTORIA-WERKE AG (D)
  • GOLD-RAD (D)
  • ADOLF SIMETH (D)
  • VARESE ( Italië)
  • M. VAN HYFTE (B)
  • GEORGINA (B)
  • DE DUIF (B)
  • C.L.C. (B)
  • CAMPINOR (B)
  • BOERHAAVE (NL)
  • ERIKA (NL)
  • DE WOLF (NL)
  • MOTOR RIJWIELBEURS (NL)
  • VVV (NL)
  • VUURPIJL (NL)
  • RUTO (NL)
  • GAZELLE (NL)
  • MARATHON (D)
  • MARATHON (NL)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    29-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LA MADELEINE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    LA MADELEINE (B)

    LA MADELEINE  L.M. ---- Boterman W.  ----- St. Joris ter Duin –

    Balhoofdplaatje van fietsenhandelaar Cycles La Madeleine uit Sint-Joris. Het koperen plaatje bevat langs de rand een witte lijn, die de contouren mee volgt. Bovenaan staat er een lauwertak horizontaal afgebeeld. Centraal staat er een gespaakt wiel met een witte kern en een blauwe band afgebeeld. Op de kern bevinden er zich twee grote, rode, gestileerde letters ‘L’ en ‘M’, die een afkorting van de merknaam vormen. De band fungeert als tekstkader voor een dubbel opschrift, met boven- en onderaan elk een deel van de merknaam. Op de linker- en rechterkant van de band staat er een kleine ster afgebeeld. Onder de band bevat het plaatje een tekstkader met een dubbel opschrift. Het eerste opschrift verwijst naar de naam van de vervaardiger, het tweede naar een plaatsnaam.

    hoogte: 5.9 cm

    breedte: 3.2 cm

    diepte: 1.3 cm

    materiaal: koper

    opschrift: CYCLES / LA MADELEINE

    opschrift: L.M.

    opschrift: W. BOTERMAN / ST. JORIS T/D

    Cycles La Madeleine                                                             Info :  KOERS. Museum van de Wielersport

     

    ……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.



    29-11-2024, 16:28 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JOS NIJS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    JOS NIJS --Betekom -- België



    29-11-2024, 16:06 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.J.B (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    J.B  (B)

    J.B Rijwielen -  Sport

    Mogelijks:

    -J.B. -Bertrand ---Bilzen--België

    -J.B. -Buysse J. ---Brussel/Bruxelles ---België

    -J.B. -Louvet --Louvet J.B. --- ?--- België



    29-11-2024, 15:58 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.J.DUBOIS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    J.DUBOIS (B)

    J. Dubois --------- Hollogne-aux-Pierres----   Belgique



    29-11-2024, 15:57 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HENDRIK (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    HENDRIK (B)

    Cycles Hendrik - Hollogne-aux-Pierres – België

    Balhoofdplaatje van fietsenhandelaar Cycles Hendrik uit Hollogne-aux-Pierres. Het koperen plaatje heeft als omranding een sierlijst. Bovenaan bevindt zich een deel van de merknaam in een groen tekstkader. Centraal staat er een wiel afgebeeld op een zwarte achtergrond. In het wiel loopt er een diagonaal, rood tekstkader met daarin de rest van de merknaam. Onderaan bevat het plaatje opnieuw een groen tekstkader met daarin een opschrift dat verwijst naar een plaatsnaam.

    hoogte: 7.3 cm

    breedte: 3.3 cm

    diepte: 1.2 cm

    materiaal: koper

    opschrift: CYCLES

    opschrift: HENDRIK

    opschrift: HOLLOGNE AUX PIERRES

    Info: Koers Wielermuseum Roeselare



    29-11-2024, 15:56 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE GOLD LION (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE GOLD LION (B)

    THE GOLD LION -- Pauwels C. --- Antwerpen/Anvers --- België



    29-11-2024, 15:54 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.G.DE WAELHEYNS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    G.DE WAELHEYNS (B)

    G. De Waelheyns  ---- Meer --- België



    29-11-2024, 15:53 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WINDSOR (B)

    WINDSOR (B)

    WINDSOR ---- Cnops Antoine --- St. Agatha-Berchem/Berchem-Sainte-Agathe – België







    29-11-2024, 15:51 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GONZA (B)

    GONZA (B)

    GONZA -- Van Genechten Alois --- Balen-Neet ----- België







    29-11-2024, 15:47 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ERMO (NL)

    ERMO (NL)

    ERMO rijwielen

    ERMO staat voor: Eskes’ Rijwielen Montfoort. Het bedrijf werd in 1933 opgericht en bleef als groothandel bestaan tot 2005. Arie Eskes was al een aantal jaren fietsenmaker toen hij samen met zijn broer Jan Jacobus Eskes (‘Ome Han’) een groothandel en assemblagebedrijf begon. Ome Han had in Utrecht bij groothandel Rothschild en De Keizer gewerkt, en bracht daarvandaan 80 potentiële klanten mee. Het bedrijf werd gevestigd aan Onder de Boompjes in Montfoort in een gehuurd pand van een fruitkweker uit De Meern. Vanaf zijn 13e moest  Jan,  de zoon van Arie, helpen fietsen inpakken in kartons.

    Tot aan de oorlog moesten ze bij Ermo de eindjes aan elkaar knopen. De verhalen van Ermo passen geheel in het beeld van die tijd: als je de prijs van de onderdelen bij elkaar optelde, was er geen geld over om de fiets in elkaar te zetten, als je tenminste wilde concurreren. Kijkend naar de prijs van de concurrent hadden ze minder dan een gulden (op een verkoopprijs van rond de twintig) voor de montage. En toch deden ze het, om maar aan het werk te blijven, dat  in de hoop op betere tijden. Bij Ermo verkochten ze ook fietsen als bouwpakket dat dan door de fietsenmaker in elkaar gezet werd voor die gulden die over bleef: ook de fietsenmaker moest de eindjes aan elkaar knopen. Daar was natuurlijk ook niks aan verdiend, maar Ermo wilde de vaste klanten vasthouden, en misschien nog iets verdienen met de accessoires – de verlichting bijvoorbeeld was in die tijd niet bij de prijs inbegrepen. De fietsen werden door een plaatselijke bodedienst bij de fietsenmaker afgeleverd. Om fietsen en onderdelen aan de man te brengen, waren er voor Ermo twee man permanent onderweg, terwijl er thuis drie medewerkers bezig waren met opbouwen van fietsen en andere voorkomende werkzaamheden. De twee reizigers verplaatsten zich met het openbaar vervoer, maar, vertelde Jan Eskes, we hadden in elke grotere plaats wel een fietsenmaker in de buurt van het station die ons voor een dag een fiets leende: Wim de Groot in Utrecht, Jan de Frankrijker in Gouda, Bertus Handwijk in Zeist, enzovoort.

    Tijdens de oorlog was het helemaal een magere boel: de Eskes weigerden te leveren aan de Duitsgezinde overheid en aan klanten die hun sympathie of begrip voor de bezetter lieten blijken. Jan Eskes ontving na de oorlog een koninklijke onderscheiding voor zijn activiteiten in het verzet. Ermo heeft nooit catalogi uitgegeven; er waren alleen prijslijsten met de specificatie en de prijs, de kleur was zwart. Na de oorlog verhuisde Ermo naar een pand even buiten het centrum van Montfoort genaamd ‘De Rokende Moor’, met een appartement erboven. Jan Eskes heeft daar jaren gewoond.

    Ermo kreeg opdrachten voor fietsen voor het leger – de concurrentie die in de oorlog ‘zwart’ geweest was, kreeg geen overheidsopdrachten. Verder kregen ze vrij soepel z.g. ‘ijzerbonnen’ die nodig waren om frames en onderdelen (een fiets bestond toen nog voor 95% uit ijzer) te kunnen kopen. En Ermo kreeg een bon voor een auto, een nieuwe Chevrolet, waardoor het niet alleen mogelijk was de klanten te bezoeken, maar ook leveranciers verderop zoals Lepper, De Wilde, Van Schothorst en De Woerd. Er braken betere tijden aan: Ermo leverde met in totaal 5 werknemers in zijn beste jaren zo’n 1500 fietsen per jaar, en met zuinigheid en vlijt werd daar behoorlijk aan verdiend. Frames kwamen gelakt van De Wilde in Volendam tot Ermo er genoeg van had: die van Pon kostten hetzelfde maar hoefden zelden nagericht te worden, aldus Jan Eskes, die overigens met respect sprak over de enorme aantallen frames die De Wilde in die tijd produceerde. Rond 1960 nam Ermo als ‘tweede merk’ het merk Struisvogel over, dat tot dan toe gebruikt was door Arie van Vliet uit Woerden, de oud-wielrenner, die stopte met de fietsenhandel en Volvo-dealer werd. De Struisvogels hadden een naam, in het Groene Hart van Holland.

    In 1964 sloeg het noodlot hard toe: zoon Joop, 27 jaar jong, plus één van de monteurs, kwamen beiden bij een auto-ongeval om het leven. Jan Eskes en neef Huib, de zoon van ome Han, gingen samen verder. Ze deden mee met de Nicor inkooporganisatie van de gebroeders Tigelaar in Assen, ze importeerden containers vol fietsen en vooral kinderfietsjes van Kynast in Duitsland. Toen Jan Eskes in 1988 met pensioen ging, had Ermo 150 vaste klanten en volgens de balans was het bedrijf één miljoen gulden rond waard. Huib Eskes kocht Jan uit, verhuisde met Ermo naar een rustiek bedrijfspandje aan de Montfoortse Doeldijk en is nog door gegaan tot 1998 (de laatste Ermo-fietsen). Toen verkocht hij de grossierderij aan een klant, bij wie hij vervolgens zelf in loondienst ging werken. In 2005 werd de grossierderij opgeheven. Het pand staat sedertdien leeg, en Huib overleed, 59 jaar oud, in 2007.

    Otto Beaujon

    https://oudefiets.nl/publicaties/index-a-e/ermo/







    29-11-2024, 15:42 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOUVEST (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    HOUVEST (NL)



    29-11-2024, 15:37 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WILHELM TELL (NL)

    WILHEM TELL (NL)

     WILHEM TELL – Rijwielfabriek -- Nederland

    Wilhelm (Willem) Tell is een legendarische vrijheidsheld die aan het begin van de 14e eeuw zou hebben geleefd in Zwitserland. Er is echter geen enkel bewijs dat Willem Tell daadwerkelijk heeft bestaan. Het verhaal gaat dat de legendarische kruisboogschutter Willem Tell in 1307 weigerde de hoed te groeten die de - eveneens legendarische - landvoogd Hermann Gessler op een staak op het dorpsplein had laten zetten als symbool voor het heersende huis Habsburg. Gessler beval hem daarop met zijn kruisboog een appel van het hoofd van zijn zoontje Walter te schieten. Willem Tell haalde twee pijlen uit zijn koker en schoot er één met succes door de appel. Toen Gessler vroeg wat de bedoeling van de andere pijl was, antwoordde Tell dat die voor de landvoogd was geweest als hij zijn zoontje gedood zou hebben. Hierop werd hij gevangengenomen. Terwijl Tell in een bootje over het Vierwoudstrekenmeer naar de gevangenis werd gevoerd, brak er een storm uit en wist hij te ontsnappen. Willem Tell vluchtte naar Küssnacht en schoot op de holle weg van Küssnacht am Rigi de gehate landvoogd dood met zijn kruisboog.

    De rest van de Tell-legende vermeldt alleen dat hij in 1315 zou hebben meegevochten in de Slag bij Morgarten tegen de Oostenrijkse hertog Leopold I van Habsburg en in 1354 zou zijn verdronken in de wilde bergbeek Schächenbach toen hij een kind probeerde te redden.







    29-11-2024, 15:34 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GERMAAN (NL)

    GERMAAN (NL)

    Germaan – Meppel - Nederland

    Germaan was een Nederlands rijwielmerk, gebouwd door de NV Rijwielindustrie F. & J. v. Werven uit Meppel van de broers Frederik (1878 - 1938) en Jan (1880 - 1930) van Werven.

    Frederik begon zijn loopbaan eerst in de smederij van zijn vader Gerrit aan de Groenmarkt in Meppel. In 1893 begon hij met zijn broer Jan een bescheiden groothandel in rijwielen en onderdelen. In 1905  produceerden zij zelf fietsen en kwamen de eerste Germaan-fietsen op de markt.

    De latere fabriek stond aan de Parallelweg en was na het faillissement van zadelfabriek Boddendijk & Ohmann in 1927 aangekocht. Deze Nederlandse fietsenfabriek vervaardigde vanaf 1935 motorfietsen en rijwielen met hulpmotor met Villiers-, ILO- en Sachs-tweetaktmotoren van 49- tot 248 cc.

    In 1949 verscheen een model met Csepel-motor; in feite een Csepel die door Germaan werd geïmporteerd en als "Germaan Olympia" werd verkocht. Men wou de indruk wekken dat het motorrijtuig in Meppel  vervaardigd was, maar dat zou Germaan negatieve publiciteit bezorgen. De Csepels waren namelijk heel slechte  motorrijtuig en toen Germaan in 1951 weer zelf motorfietsen ging produceren had de consument  er geen vertrouwen meer in. De laatste machines werden doorverkocht aan Henk Borkhuis in Groningen, die ze onder de namen Arley en Vidson verkocht. Blijkbaar kon  hij zodoende tanklogo's maken door Harley-Davidson tanktransfers te verknippen.

    Halverwege de jaren vijftig beëindigde Germaan de motorfietsproductie. Fietsen en bromfietsen werden gemaakt tot 1966, het merk ging toen op in de Phoenix-Fongers-Germaan combinatie. In 1970 werd het opgekocht door Batavus.

     

    Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Germaan_(rijwiel)

     























    29-11-2024, 15:25 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DIESEL (NL)

    DIESEL (NL)

    Diesel Holland maakte net als het merk Locomotief op haar balhoofdplaatje gebruik van een trein. De fietsen met de merknaam Diesel werden verkocht bij de Nederlandse filialen van Galeries Modernes en de Grand Bazar (Grand Bazar is een voormalig Belgisch warenhuisconcern met vestigingen in België, Nederland en Duitsland.)







    29-11-2024, 15:19 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DOCKX (B)

    DOCKX  (B)

    DOCKX – Dockx----- Mechelen/Malines -- België









    29-11-2024, 15:14 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PJK (NL)

    PJK (NL)

    Rijwielfabriek P.J. Kusse & Zonen – Rotterdam - Nederland

    Petrus Johannes (Pieter Jan) Kusse was smid, detailhandelaar in naaimachines en groothandelaar in rijwielen, naaimachines en wasmachines. Hij werd geboren in 1857 te Groede en overleed in 1941 te Rotterdam. De in de bedrijfsnaam genoemde zonen waren Johannes Andreas en Petrus Johannes. Jacob Jan van Belle werd in 1917 directeur van PJK.

    Momenteel is de merknaam PJK eigendom van Peter van Wijk.











    29-11-2024, 15:10 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    25-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NORMANDIE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fietsfabrikant Normandie --- Bruggeman ---  Lokeren --- België.



    25-11-2024, 15:47 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE ELF PROVINCIËN (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DE ELF PROVINCIËN (NL)

    Elf Provinciën van Vereniging Inkoopcombinatie Nederland voor de Rijwielgroothandel

    Haarlemmerstraat 38 – Amsterdam - Nederland 



    25-11-2024, 14:33 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LION RAPIDE (B)

    Cycles Lion Rapide -- Aalst /Alost  België

    Lion-Rapide is een Belgisch historisch merk van fietsen, invalidenwagens en motorfietsen. Deze laatste werden ook als Salira op de markt gebracht.

    Ze werden geproduceerd door Steveninck & Fils, vanaf 1953 S.A. Lion Rapide, Alost ( Aalst ) van 1936 tot 1957.

    Voorgeschiedenis

    Het bedrijf werd in 1923 opgericht door het echtpaar Camille Steveninck-Huylebroek in Hofstade. Hun zoons werden direct bij het bedrijf betrokken: Frans voor de administratie en verkoop en Lucien voor de techniek. Tevens werd Adolphe Föhl (later betrokken bij Kreidler) als adviseur aangetrokken. Het bedrijf deed aan emailleren en vernikkelen maar bouwde daarnaast ook (zeer degelijke) fietsen. Deze fietsen werden al snel populair, het bedrijf te klein en in 1930 verhuisde men naar de Pieter Couckestraat in Aalst, maar enkele jaren later was het bedrijf hier alweer uit gegroeid en verplaatste men het naar de Kattestraat. Er werden toen al gemotoriseerde fietsen (waarschijnlijk met 60- en 74 cc Sachs-blokjes) en invalidenwagens gemaakt.

    Lion-Rapide motorfietsen: Vanaf 1936 werden echte motorfietsen gemaakt, waarbij men vasthield aan de inbouwmotoren van Sachs, nu met 100- en 125 cc. Gedurende de Tweede Wereldoorlog werd de productie stilgelegd, maar de familie ontwikkelde in deze jaren een hydraulische telescoopvork. Bovendien werden - clandestien - enkele triporteurs op bestelling geleverd. In 1946 ging het bedrijf direct weer aan de slag. De Duitse Sachs-blokken moesten uiteraard wijken, men ging over op Britse Villiers-tweetakten, aanvankelijk van 125- en 200 cc.

    De familie Steveninck besloot het meteen groots aan te pakken: er werden testrijders ingehuurd om de nieuwe voorvork te testen en er kwamen coureurs die de seriemotorfietsen in betrouwbaarheidsriten bestuurden. Het bedrijf groeide weer uit zijn pand en de productie-afdeling verhuisde naar Erembodegem. Lion-Rapide had zijn succes grotendeels te danken aan het feit dat men zich bij de "lichte" motorfietsjes had gehouden; in de crisisjaren waren die nog te verkopen en ook kort na de oorlog waren ze betaalbaar en nuttig voor veel klanten. Maar in 1951 kwam er toch een omslag: Er werd een viertakt gepresenteerd met het 350 cc kopklep-blok uit de FN M13.

     Salira

    In 1953 werd het familiebedrijf een NV (Société Anonyme Lion Rapide (Salira). Vanaf dat moment werden de motorfietsen onder twee merknamen gevoerd: de "luxe" modellen als "Lion Rapide", de "volksmotoren" als "Salira". In 1955 verdween de naam "Lion Rapide" geheel, en werden alleen nog Salira-modellen aangeboden.







    25-11-2024, 14:21 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FLORI FRANCE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    FLORI FRANCE (B)

    FLORI FRANCE  ---- LANGE KIEVITSTRAAT 107 ----- Antwerpen---- België



    25-11-2024, 14:05 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Phil.
    Ik ben een man en woon in Marke (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatje en fietstaksplaten.
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Gastenboek
  • Zegen op deze woensdag middag
  • Goedenavond vriend.
  • Zegen op deze maandag middag, avond en nieuwe week
  • Goedenavond,
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    rayaatje
    blog.seniorennet.be/rayaatj
    Blog als favoriet !
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
    Blog als favoriet !

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!