Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • FAMA (B)
  • LEA (B)
  • LAMER (B)
  • ROYAL NORD (B)
  • DERBY SPORT (B)
  • TIELTIA (B)
  • THOMPSON (B)
  • BAYARD (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • LAURENT (B of Fr)
  • RICHARD DEPOORTER (B)
  • SUPER (B)
  • LOMAMI (Belgisch-Congo)
  • VICI (B)
  • DE VOS (B)
  • MAIN D' OR (B)
  • EDITH (B)
  • LA NEVA (B)
  • SERCU (B)
  • GORIS (NL)
  • SULTANI ROYAL (?)
  • ECUREUIL (?)
  • CGM (?)
  • JOHNY SPORT (B)
  • T.S.A. (B)
  • THE RADNOR (B)
  • NEVEN (B)
  • NEMO (B)
  • LENDA (B)
  • LUXOR (B)
  • DALIA (B)
  • BULL DOG (B)
  • BONA (B)
  • ARTOS (B)
  • MELA (B)
  • SOLIDA (B)
  • THE REGENT (B)
  • TORNADO (B)
  • ROYAL ALBERT (B)
  • PANAME (B)
  • NOVELTO (B)
  • SARCUS (B)
  • MIGNON (B)
  • VENTURA (B)
  • L. KENNIS (B)
  • HERCKA (B)
  • G. VAN FLETEREN (B)
  • ANVERS-VELOS (B)
  • AFRICAINS (Belgisch - Congo)
  • TRIM (Zweden)
  • ROYAL IMPERIAL (NL)
  • GOUD HAANTJE (NL
  • GERBERTHON (Nl)
  • ACO (NL)
  • DE DUIF (Nl)
  • J.K.A. (Nl)
  • MAJA (Nl)
  • SPECHT(Nl)
  • TURNER (Nl)
  • SPECIALIST (NL)
  • WERELD (Nl)
  • ROMA (Nl)
  • REX (Nl)
  • SCHWINN (USA)
  • AMERICA (USA)
  • TSELATRA (Fr)
  • TRIASTRA (Fr)
  • SWITA (Fr)
  • St MICHEL (Fr)
  • MONET & GOYON (Fr)
  • ETELLIER (Fr)
  • DEXTRAL (Fr)
  • CHIMÉRE (Fr)
  • LA HONGRIE (Fr)
  • RUDDY STAR (Fr)
  • ROOLD (Fr)
  • CHANCEL (Fr)
  • GENERAL (Nl)
  • NEWLOOK (NL)
  • WITTEKIND (D)
  • SPORT (D)
  • STANDARD (D)
  • NEKTAR (D)
  • MEISTER (D)
  • LUX (D)
  • INDIAN (D)
  • HSK (D)
  • BAUER (D)
  • MUYSENBERGH (B)
  • GIOS (Italië)
  • VREDA (B)
  • PUCH (Oostenrijk)
  • THE BEST CYCLE (GB)
  • SUNBEAM (GB)
  • DURKOPP (D)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • POLA (B)
  • V.D.B. (B)
  • LINDOR (B)
  • GLORIA (B)
  • EASY (B)
  • NOVY (B)
  • NORTA (B)
  • GROENE LEEUW (B)
  • REMO (B)
  • LE RENARD (?)
  • DUMBO CYCLES (?)
  • BOULE D'OR (?)
  • A.R.A. (B)
  • AS-THOR (B)
  • A.V.E (B)
  • SUPERIA (B)
  • M.P.F.G (B)
  • M.D.W (B)
  • LA COURONNE ACC (B)
  • FREDDY (B)
  • FR. HELSEN (B)
  • ERIC (B)
  • DE VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • DE PAU - WAEGEMAN (B)
  • CHAMPION (B)
  • CARA (B)
  • DE VOS (B)
  • ARTHUR (B)
  • ALPINI (B)
  • ARENS R (B)
  • A. V. RAEMDONCK (B)
  • MAXWELL (B)
  • MODESTE LALMANT (B)
  • SAMSON (B)
  • STARKAD (B)
  • THE CURON (B)
  • TIVOLl (B)
  • TONY (B)
  • UILENSPIEGEL (B)
  • UNION (B)
  • VEDETTE (B)
  • VENETIË VAN HET NOORDEN (B)
  • THE DURA (B)
  • BISMARCK (D)
  • TURMBERG (D)
  • RED-STAR (?)
  • GEORGETTI (?)
  • EMRIN (?)
  • AMSLER (Zwitserland)
  • KERCKHOVE (Fr)
  • BULLE A. (FR)
  • BRISTOLETT (B)
  • RIJWIELEN DÉPOSÉ (B)
  • CONSTRUCTION GARANTIE (?)
  • VEDETTE (B)
  • TAXANDRIA (B)
  • SPECIALE (B)
  • SAFIL (B)
  • RONY (B)
  • SISSER (B)
  • PLYMOUTH (B)
  • MONOPLAN (B)
  • LM (B)
  • LA MADELEINE (B)
  • JOS NIJS (B)
  • J.B (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • HENDRIK (B)
  • THE GOLD LION (B)
  • G.DE WAELHEYNS (B)
  • WINDSOR (B)
  • GONZA (B)
  • HOUVEST (NL)
  • WILHELM TELL (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • DIESEL (NL)
  • DOCKX (B)
  • PJK (NL)
  • ERMO (NL)
  • NORMANDIE (B)
  • DE ELF PROVINCIËN (NL)
  • LION RAPIDE (B)
  • FLORI FRANCE (B)
  • BRITO (?)
  • VELO SACOCHE (ZWITSERLAND)
  • XB3 (Oekraïne / U.S.S.R.)
  • LOCO-STAR (NL)
  • KTM (OOSTENRIJK)
  • ARSENAL (D)
  • HWE (D)
  • GEBR. HEIDEMANN (D)
  • GÖRICKE (D)
  • RABENEICK (D)
  • RECORD (B)
  • FIRMA J. BRONDA (Nl)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • VICO (NL)
  • GEBURO (Nl)
  • TORPEDO (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • VIGORELLI (ITALIË)
  • GARLATTI (Italië)
  • STANDARD (D)
  • STARLIG (Fr)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • FAMA (B)
  • LEA (B)
  • LAMER (B)
  • ROYAL NORD (B)
  • DERBY SPORT (B)
  • TIELTIA (B)
  • THOMPSON (B)
  • BAYARD (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • LAURENT (B of Fr)
  • RICHARD DEPOORTER (B)
  • SUPER (B)
  • LOMAMI (Belgisch-Congo)
  • VICI (B)
  • DE VOS (B)
  • MAIN D' OR (B)
  • EDITH (B)
  • LA NEVA (B)
  • SERCU (B)
  • GORIS (NL)
  • SULTANI ROYAL (?)
  • ECUREUIL (?)
  • CGM (?)
  • JOHNY SPORT (B)
  • T.S.A. (B)
  • THE RADNOR (B)
  • NEVEN (B)
  • NEMO (B)
  • LENDA (B)
  • LUXOR (B)
  • DALIA (B)
  • BULL DOG (B)
  • BONA (B)
  • ARTOS (B)
  • MELA (B)
  • SOLIDA (B)
  • THE REGENT (B)
  • TORNADO (B)
  • ROYAL ALBERT (B)
  • PANAME (B)
  • NOVELTO (B)
  • SARCUS (B)
  • MIGNON (B)
  • VENTURA (B)
  • L. KENNIS (B)
  • HERCKA (B)
  • G. VAN FLETEREN (B)
  • ANVERS-VELOS (B)
  • AFRICAINS (Belgisch - Congo)
  • TRIM (Zweden)
  • ROYAL IMPERIAL (NL)
  • GOUD HAANTJE (NL
  • GERBERTHON (Nl)
  • ACO (NL)
  • DE DUIF (Nl)
  • J.K.A. (Nl)
  • MAJA (Nl)
  • SPECHT(Nl)
  • TURNER (Nl)
  • SPECIALIST (NL)
  • WERELD (Nl)
  • ROMA (Nl)
  • REX (Nl)
  • SCHWINN (USA)
  • AMERICA (USA)
  • TSELATRA (Fr)
  • TRIASTRA (Fr)
  • SWITA (Fr)
  • St MICHEL (Fr)
  • MONET & GOYON (Fr)
  • ETELLIER (Fr)
  • DEXTRAL (Fr)
  • CHIMÉRE (Fr)
  • LA HONGRIE (Fr)
  • RUDDY STAR (Fr)
  • ROOLD (Fr)
  • CHANCEL (Fr)
  • GENERAL (Nl)
  • NEWLOOK (NL)
  • WITTEKIND (D)
  • SPORT (D)
  • STANDARD (D)
  • NEKTAR (D)
  • MEISTER (D)
  • LUX (D)
  • INDIAN (D)
  • HSK (D)
  • BAUER (D)
  • MUYSENBERGH (B)
  • GIOS (Italië)
  • VREDA (B)
  • PUCH (Oostenrijk)
  • THE BEST CYCLE (GB)
  • SUNBEAM (GB)
  • DURKOPP (D)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • POLA (B)
  • V.D.B. (B)
  • LINDOR (B)
  • GLORIA (B)
  • EASY (B)
  • NOVY (B)
  • NORTA (B)
  • GROENE LEEUW (B)
  • REMO (B)
  • LE RENARD (?)
  • DUMBO CYCLES (?)
  • BOULE D'OR (?)
  • A.R.A. (B)
  • AS-THOR (B)
  • A.V.E (B)
  • SUPERIA (B)
  • M.P.F.G (B)
  • M.D.W (B)
  • LA COURONNE ACC (B)
  • FREDDY (B)
  • FR. HELSEN (B)
  • ERIC (B)
  • DE VLAAMSCHE LEEUW (B)
  • DE PAU - WAEGEMAN (B)
  • CHAMPION (B)
  • CARA (B)
  • DE VOS (B)
  • ARTHUR (B)
  • ALPINI (B)
  • ARENS R (B)
  • A. V. RAEMDONCK (B)
  • MAXWELL (B)
  • MODESTE LALMANT (B)
  • SAMSON (B)
  • STARKAD (B)
  • THE CURON (B)
  • TIVOLl (B)
  • TONY (B)
  • UILENSPIEGEL (B)
  • UNION (B)
  • VEDETTE (B)
  • VENETIË VAN HET NOORDEN (B)
  • THE DURA (B)
  • BISMARCK (D)
  • TURMBERG (D)
  • RED-STAR (?)
  • GEORGETTI (?)
  • EMRIN (?)
  • AMSLER (Zwitserland)
  • KERCKHOVE (Fr)
  • BULLE A. (FR)
  • BRISTOLETT (B)
  • RIJWIELEN DÉPOSÉ (B)
  • CONSTRUCTION GARANTIE (?)
  • VEDETTE (B)
  • TAXANDRIA (B)
  • SPECIALE (B)
  • SAFIL (B)
  • RONY (B)
  • SISSER (B)
  • PLYMOUTH (B)
  • MONOPLAN (B)
  • LM (B)
  • LA MADELEINE (B)
  • JOS NIJS (B)
  • J.B (B)
  • J.DUBOIS (B)
  • HENDRIK (B)
  • THE GOLD LION (B)
  • G.DE WAELHEYNS (B)
  • WINDSOR (B)
  • GONZA (B)
  • HOUVEST (NL)
  • WILHELM TELL (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • DIESEL (NL)
  • DOCKX (B)
  • PJK (NL)
  • ERMO (NL)
  • NORMANDIE (B)
  • DE ELF PROVINCIËN (NL)
  • LION RAPIDE (B)
  • FLORI FRANCE (B)
  • BRITO (?)
  • VELO SACOCHE (ZWITSERLAND)
  • XB3 (Oekraïne / U.S.S.R.)
  • LOCO-STAR (NL)
  • KTM (OOSTENRIJK)
  • ARSENAL (D)
  • HWE (D)
  • GEBR. HEIDEMANN (D)
  • GÖRICKE (D)
  • RABENEICK (D)
  • RECORD (B)
  • FIRMA J. BRONDA (Nl)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • VICO (NL)
  • GEBURO (Nl)
  • TORPEDO (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • VIGORELLI (ITALIË)
  • GARLATTI (Italië)
  • STANDARD (D)
  • STARLIG (Fr)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    06-12-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A. V. RAEMDONCK (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    A. V. RAEMDONCK (B)

    A. V. RAEMDONCK:   Van Raemdonck A ---- St. Niklaas/St. Nicolas ----- België



    06-12-2024, 10:15 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    05-12-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAXWELL (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MAXWELL (B)

    MAXWELL ---Van Troys G. ----- Olsene ----- België

    Olsene is een dorp in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen en een deelgemeente van Zulte. Olsene ligt aan de Leie, het was een zelfstandige gemeente tot aan de gemeentelijke herindeling van 1977.



    05-12-2024, 17:02 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MODESTE LALMANT (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MODESTE LALMANT (B)

    Cycles Modeste Lalmant ----------- Impe  ---------- België

    Impe is een dorp in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen en een deelgemeente van Lede, het was een zelfstandige gemeente tot aan de gemeentelijke herindeling van 1977. Impe ligt in de Denderstreek.



    05-12-2024, 17:01 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SAMSON (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SAMSON (B)

    SAMSON---------- Verfaillie ----------- Mortsel ---- België



    05-12-2024, 16:56 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STARKAD (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    STARKAD (B)

    STARKAD ----- Van Wassenhove -----Kwatrecht --- België



    05-12-2024, 16:52 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE CURON (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE CURON (B)

    THE CURON Cycle

    ……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.



    05-12-2024, 16:51 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TIVOLl (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    TIVOLI

    ……dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.

    …… cette marque figure sur une liste de fabricants et de commerçants belges de vélos.



    05-12-2024, 16:50 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TONY (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    TONY (B)

    TONY --- Niemegeerts J. ------ Wetteren ------- België

    TONY JUNIOR-------- Niemegeerts J. -------Wetteren ------- België



    05-12-2024, 16:49 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UILENSPIEGEL (B)

    UILENSPIEGEL (B)

    Fietsmerk – Uilenspiegel --België

    Tijl Uilenspiegel (Duits: Till Eulenspiegel) is een personage uit onder meer de Duits-Nederlandse folklore. Volgens de Duitse sage van rond 1500 was Uilenspiegel een schelm die vrij als een vogel in de veertiende eeuw door Duitsland trok en iedereen voor de gek hield met zijn streken.

    De Belgische    schrijver Charles De Coster herschiep Tijl Uilenspiegel 1867 in de roman La légende et les aventures héroiques, joyeuses et glorieuses d'Ulenspiegel et de Lamme Goedzak au pays de Flandres et ailleurs (De Legende van Uilenspiegel). In dat verhaal is hij een zestiende eeuwse Vlaamse vrijheidsstrijder, mogelijk een nazaat van de vorige Uilenspiegel, die aan de zijde van de geuzen tegen de Spaanse overheersing vecht.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijl_Uilenspiegel

    https://www.vlaams-historisch-archief.org/tijl-uilenspiegel/

     







    05-12-2024, 16:48 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UNION (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    UNION (B)

    UNION  ------------Sas  Slykens in Bredene ---- België

    Bredene-Sas of Sas-Slijkens (in het West-Vlaams Brènienge-Sas, Sas-Sliekens of simpelweg 't Sas) is een wijk in de Belgische kustgemeente Bredene.



    05-12-2024, 16:23 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VEDETTE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VEDETTE (B)

    VEDETTE --- Blankenberghe / Blankenberge ---- België



    05-12-2024, 16:22 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VENETIË VAN HET NOORDEN (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VENETIË VAN HET NOORDEN (B)

    Venetië van het noorden  -- Brugge ---- België

    VENETIE V.H. NOORDEN W-VI.  Rijwielgroothandel Brugge/Bruges

    VENISE DU NORD W-VI. Rijwielgroothandel Brugge/Bruges

    De term Venetië van het noorden verwijst naar verschillende steden in Europa die veel kanalen hebben, waardoor ze veel lijken op de Italiaanse stad Venetië, dat bekend staat om zijn vele kanalen, waaronder het Canal Grande. Een van die steden is Brugge.



    05-12-2024, 16:20 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    02-12-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE DURA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE DURA (B)

    The Dura - Fietsenhandelaar Declercq Roeselare (Roulers) België



    02-12-2024, 10:21 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    30-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BISMARCK (D)

    BISMARCK (D)

    In de jaren 90 van de 19e eeuw ontwikkelde er zich in Duitsland een fietsenindustrie. Tot nu toe was Groot-Brittannië de belangrijkste leverancier van de fietsen op de Duitse markt.

    In 1896 richtten, in Bergerhof (Rijnland),  de kooplieden David-Heinrich Böhme, Hermann Frowein, Richard Guhl en Richard Halbach een bedrijf op onder de naam “Fahrradwerke Bismarck GmbH” , dat met een aandelenkapitaal van 300.000 goudmarken. Toen de bedrijfsnaam werd gekozen, werd besloten dat de fietsen van het merk Bismarck voor alle toekomstige jaren van de beste kwaliteit moesten zijn. De voormalige rijkskanselier, prins Otto von Bismarck, had het bedrijf bereidwillig toestemming gegeven om zijn naam te gebruiken.

    Hun fabriek was de eerste industrie in het Rijnland en had vanwege de ligging in het hart van het Bergische Land het voordeel dat ze direct aan de bron van grondstoffen lag. Alle belangrijke onderdelen van de fiets werden in eigen huis vervaardigd, wat een bijzonder voordeel was.

    Bij de oprichting waren er in Duitsland al veel kleine bedrijfjes die fietsen vervaardigden, maar de productiecijfers waren nog laag. In Engeland en de VS was de grootschalige serieproductie al begonnen. De productie van de eerste fietsen begon in 1897 en een jaar later verliet de duizendste fiets de fabriek. Deze fietsen hadden zeker nog niet de voordelen van een moderne fiets, maar de leraar Schulze uit Radevormwald reed 25 jaar lang op een Bismarck-fiets uit de eerste productie van 1898 en legde op vakantieritten zo'n 75.000 km af zonder ooit een kogellager of een ​​schroef te moeten vervangen. Fietsen waren in die jaren nog onbetaalbaar voor het grote publiek. Terwijl een goede gereedschapsmaker 40 pfennig per uur verdiende, kostte het Bismarck-model nr. 1 volgens de catalogus 330 goudmark. De “vélocipède-sport” werd daarom beschouwd als een plezier voor rijke burgers, wat betekende dat de verkoop vanaf het begin beperkt was.

    Omdat de serieproductie van fietsen in het buitenland al ver gevorderd was, hadden vooral de Duitse fietsenfabrikanten te lijden onder de prijsdruk van de fietsen uit de VS, die vrijwel belastingvrij werden geïmporteerd. De moeilijkste crisisjaren van het bedrijf waren de jaren 1901 tot 1905, waarin de meedogenloze prijzenoorlog bijna verwoestende gevolgen had. Door nieuwe markten te openen en hun eigen werktuigmachines te produceren, wat een efficiëntere productie van Bismarckfietsen mogelijk maakte, werd het concurrentievermogen van de fabriek vergroot. De komende jaren zouden er ups en downs zijn in de ontwikkeling van de fietsindustrie. De prijzen daalden van 300 naar 200, 150, 100 en soms naar 60 mark (vóór de Eerste Wereldoorlog).

    Aan het begin van de nieuwe eeuw brachten de Engelsen de eerste motorfietsen op de markt en de Bismarck-werke raakte meteen betrokken bij dit nieuwe metier. Omdat er in Duitsland nog geen motorindustrie bestond, werden er contracten gesloten met een Zwitserse en een Franse motorenfabriek en werden de eerste motorfietsen vervaardigd, maar slechts op kleine schaal. Omdat de naam Bismarck niet over de gehele wereld een goede reputatie had werden er in de Scandinavische landen Bismarck-fietsen verkocht onder de gepatenteerde naam “Skandia” en in Beieren onder de gepatenteerde naam “Siegfried”. Een belangrijke innovatie voor het fietsen kwam uit Engeland met de introductie van de vrijloopring. Ernst Sachs, de uitvinder van de torpedo-vrijloopnaaf en het Sachs-lager, heeft daarmee eeuwige roem verworven.  

    Door verbeteringen in de productiemethoden en voortdurende innovaties werd er tijdens de Eerste Wereldoorlog een veerfiets ontwikkeld, maar deze sloeg niet aan. Een losse vrijloopnaaf en een fiets met hulpmotor die met een eigen wiel aan het achterwiel was gekoppeld, werden in Nederland als exportartikel gunstig verkocht. In 1918 werd de bedrijfsnaam gewijzigd, voortaan was het "Fahrradwerke Bismarck, Schütte & Co., Bergerhof Rhld.

    Er werd ook een fiets met twee versnellingen en een nauwkeurige permanente naaf geproduceerd. Nadat in 1911 de 100.000ste fiets was voltooid, bleven de productieaantallen stijgen. De export naar vrijwel alle landen ter wereld bedroeg 55% van de totale productie. De hoge kwaliteit van Bismarck-tweewielers werd herhaaldelijk erkend door het winnen van certificaten en medailles op beurzen en tentoonstellingen. De naam Bismarck was ook nauw verbonden met het wielrennen. Namen als Kilian/Vopel, de Dortmunder Diercks, de wereldkampioenen Toni Merkens, Walter Lohmann en Schorn hebben met Bismarck fietsen grote overwinningen behaald.

    Met het uitbreken van de oorlog in 1939 gingen de voorheen goede afzetmarkten in het buitenland verloren. In 1938 werden de filialen in Wuppertal-Ronsdorf en Ratingen toegevoegd aan het bedrijf. Doch  als gevolg van de oorlog gingen er twee fabrieken van het bedrijf verloren. Door de ontmanteling van alle machines en faciliteiten door de zegevierende machten moest de fabriek in Wuppertal-Ronsdorf vervolgens opnieuw worden uitgerust met aanzienlijke middelen. Gelukkig slaagden de Bismarck-fabrieken er in mei 1945, na het einde van de vijandelijkheden, in de productie te hervatten met de werknemers die zich in de heimat bevonden, een aantal van hen waren gesneuveld, gewond of nog in krijgsgevangenschap. De productie kwam langzaam op gang, vaak ontbrak het benodigde materiaal.  In 1948 werd de 1.000.000ste fiets geproduceerd.

    Bij juiste inschatting van de marktsituatie werd het productiegamma opnieuw uitgebreid van fietsen naar motorfietsen tot 175 cc en bromfietsen. De uitgekiende ontwerpen werden snel door de markt geaccepteerd en droegen bij aan de opwaartse ontwikkeling van het bedrijf.

    Bromfietsen, motorfietsen en fietsen voor de export werden vervaardigd in de vestiging in Wuppertal-Ronsdorf, en naaimachines werden geproduceerd in de fabriek in Hammerstein. Het productieprogramma bestond hoofdzakelijk uit fietsen en fietsonderdelen zoals: assenstellen, kettingwielstellen, balhoofdstellen, kantelstandaards, bromfietsbedieningssets, telescopische vorken etc. Verder waren er ook bromfietsen met 50 cc Sachs evenals met Ilo- en Zündapp-motoren en motorfietsen met Sachs en Ilo motoren tot 175 cc en huishoudelijke apparaten zoals naaimachines van de merken “Bismarck” en “Victoria”.

    Ook na de Tweede Wereldoorlog toonden de Bismarck-fabrieken hun nauwe banden met de wielersport. De constructie van fietsen leidde automatisch tot een nauwe verbinding met de wielersport. In de wegkoersen werden veel nationale en internationale overwinningen behaald, ook in de stayerraces. Er werd een apart koersteam opgericht, hoewel daar geen Radevormwalder-atleten deel van uitmaakten. Heel anders was het op amateurgebied, waar ook een aantal Rader-burgers betrokken waren. De grootste successen van het koersteam kwamen in de naoorlogse periode. De teamoverwinningen werden behaald tijdens de Rondes van Duitsland in 1951 en 1952. In 1951 liep de route door het Bergisches Land en passeerde ook door Radevormwald.

    Toen halverwege de jaren vijftig de grote fietsencrisis uitbrak, liet deze zijn sporen na in de Bismarck-fabriek in de wijk Bergerhof in Radevormwald. In de herfst van 1957 moest het faillissement worden aangevraagd en werd de productie stopgezet. Bismarck-Werke werd verkocht en de firma Falter in Bielefeld verkreeg de naamrechten. Onder deze naam bleef ze tot eind jaren 90 fietsen bouwen.

     Bron: https://www.ig-bismarck.de/

     









    30-11-2024, 16:45 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TURMBERG (D)

    TURMBERG (D)

    TURMBERG fietsen uit Karlsruhe - Duitsland, handgemaakt sinds 1897!

    TURMBERG is de naam van een gerenommeerd, traditioneel Karlsruhe-fietsmerk dat al meer dan honderd jaar oud is. Ouderen kennen ze misschien nog en herinneren zich de hoogwaardige fietsen die met liefde en liefde met de hand werden gemaakt.

    Nadat de Turmberg-wielen tientallen jaren in de vergetelheid waren verdwenen, worden ze nu nieuw leven ingeblazen. De eigenaar en directeur van Rad-Punkt heeft in 2016 de rechten op het merk veiliggesteld en lanceert nu een nieuwe generatie Turmberg-fietsen.

    https://www.facebook.com/turmbergrad/







    30-11-2024, 16:16 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RED-STAR (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Trade mark  RED-STAR Venesa



    30-11-2024, 16:08 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEORGETTI (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Georgetti



    30-11-2024, 16:05 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EMRIN (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles EMRIN I.E.N.



    30-11-2024, 16:02 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    29-11-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AMSLER (Zwitserland)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    AMSLER (Zwitserland)

    Amsler - Lindenstrasse 16, 8245 Feuerthalen ZH --Zwitserland

    Amsler werd in 1865 opgericht als mechanische reparatiewerkplaats in Feuerthalen en is sindsdien een betrouwbare partner van de Zwitserse tweewielerdealers.

    1865- Opgericht door Carl-Theodor Amsler als mechanische werkplaats. Productie van brandblussers. Import van naaimachines

    1890- Uitbreiding van het bedrijf met de “velocipede” van de zonen Heinrich en Wilhelm Amsler. Begin met de handel in fietsonderdelen en rollagers

    1903- De Torpedo-vrijloopnaaf wordt ontwikkeld door Ernst Sachs in Schweinfurt.

    1904- Amsler neemt de exclusieve distributie van Sachs-draaitafels voor Zwitserland over.

    1906- Vertegenwoordiging voor sterkogellagers

    1909- Nieuw gebouw aan de Lindenstrasse 16 (huidig ​​hoofdkantoor)

    1930-1960 -Volledige eigen productie van fietsen van het merk “Amsler”.

    1961- Lancering in Zwitserland van de “Pony”-motorfiets.

    1961 – 1995- Vertegenwoordiging en distributie van alle Sachs-motoren voor Zwitserland

    1970- Uitbreiding van de technische handel van kogellagers naar lineaire technologie (tegenwoordig Rexroth)

    1990- Uitbreiding van de handel in tweewielers en onderdelen

    1995- Start van de eigen productie van bromfietsen “Pony” (voorheen geïmporteerd).

    2002- Aankoop van SRAM-distributie

    2003- Hervatting van de FELT-distributie

    2012 Ondersteuning voor TERN-distributie

    2015 Jubileum 150 jaar bedrijf AMSLER & CO.AG

    2017 Hervatting van ORBEA-distributie

    2020 Hervatting van de distributie van SUPERIOR



    29-11-2024, 17:13 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KERCKHOVE (Fr)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    KERCKHOVE (Fr)

    KERCKHOVE  --- cycles à Vieille Eglise - Pas de Calais--- France / Frankrijk



    29-11-2024, 17:12 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Over mijzelf
    Ik ben Delameilleure Philippe, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Phil.
    Ik ben een man en woon in Marke (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 27/09/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wielrennen - Verzamelen van fietsmerkenplaatje en fietstaksplaten.
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Gastenboek
  • Zegen op deze woensdag middag
  • Goedenavond vriend.
  • Zegen op deze maandag middag, avond en nieuwe week
  • Goedenavond,
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    franscroeskunst
    blog.seniorennet.be/franscr
    Blog als favoriet !
    Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Zoeken in blog

    Laatste commentaren

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!