morgen gaan we vliegen. het zal deze nacht met bakken tegelijk regenen, maar het moet eens stoppen. zitten de weermannen al jaren te zeveren over een broeikast-effect, maar als je het mij vraagt hebben we eerder een probleem met een ijskast-effect. de lente wil niet beginnen, de zomer is straks voorbij en we zitten maar binnen en gaan vliegen, vergeet het. pulserende dinges, vanuit de gsm-masten, daar zullen ze het nu over hebben. we wonen inmiddels in een microgolfoven. kanker hier en daar en ginder. heb een artikel gelezen in humo daarover. ben ik blij al wat op leeftijd te zijn bij de senioren, maar onze kinderen en kleinkinderen? loop maar met je gsm-etje in je linkerhand. bij sommige mensen lijkt het wel een vergroeiing. alsof ze ermee geboren zijn. als een ziekte. maar toch kijken ze er altijd heel gelukkig naar. alsof het een hondje is of een ander troeteldier. dan zijn er die zo een ding aan hun oor hebben zitten, een soort spin, of oorlikker. die praten tegen hunzelf, en soms met veel verbale gebaren en luid en maken zich kwaad en staan soms te zoenen. sorry, ik dwaal af, ben ik normaal zou herman brusselmans vragen aan zijn vrouw. ik praat de hele dag tegen mezelf en mijn dode hond en dode moeder enz. en zijn vrouw zegt dan steeds ja. ben ik normaal? voor mijn part zijn er dan zware kosten aan. alhoewel ik ook tegen mezelf praat, en tegen mijn dode moeder en dode vader en dode vrienden. ben ik normaal? voor mijn part mag jij zware kosten doen, maar ik heb er geen problemen mee. ik geniet ervan. maar wees gerust, zie ik iemand tegen zichzelf een uitleg doen, ik hou me klaar om te vertrekken. ik voel me er niet bij thuis. de foto? net opgestegen in brasschaat.
als er niet te vliegen is, en het regent niet, dan maar in de tuin werken. in dit geval ben ik bezig met het plaatsen van een serre. a green house. nadine wil tomaten etc. kweken, maar de laatste meter van de 4 en een halve lang, hebben we reeds gereserveerd voor eens rustig te zitten op een luie zetel met een tafeltje en een duvel of een glas wijn of een koffie of thee. we zitten dan binnen, maar ook buiten en hebben zicht naar boven, dus ook naar de overvliegende vliegtuigen, en die passeren er nogal bij ons vanwege een airway, of zelfs kruisingen van meerdere airway's. o ja, de serre, puzzelen en met veel geduld alle stukjes op de juiste plaats monteren, en alles controleren en nog eens controleren. net zoals vliegen. elke piloot stapt pas in het vliegtuig als hij vrijwel zeker is er veilig terug mee aan de grond te raken. een serre bevat zoveel glas, in ons geval 118 stukken, dat je heel voorzichtig moet zijn, want elke fout krijgt een bestraffing. maar geen nood. daar heb ik het geduld wel voor, als het maar niet te zwaar en te lomp is, en zo'n serre is fijn prutswerk, zoals een modelvliegtuig ineen steken. behalve dan dat de serre buiten moet gemonteerd worden in weer en wind, en dit jaar is dat volop aanwezig. veel 'weer' en veel wind. teveel.
eens eentje van mezelf op bestemming st-ghislain. zelf fotograferen. toestel naar jezelf richten en op het knopje drukken. heb dit meerdere jaren als beroep gedaan. heb veel uren in de donkere kamer gezeten. trouwreportages...etc. heel frustrerend. tegen de tijd dat je 'het boek' gaat 'leveren' of 'vrijgeven 'zijn een aanzienlijk percentage van de koppels al terug bijna uiteen.......dus beter even oefenen zeker.
frank heeft deze foto genomen net na mijn landing met de OO-LGB. al even geleden hoor. want dit jaar zit het vliegen niet echt mee. 16 april (pasen) een volgende poging met 'beste' - 'newman' ik vrees dat zowel hij als passagier 'maar met allicht die dag hij de stuurknuppel voornamelijk in de hand' er evenzeer ongeduldig op zit te wachten als ikzelf. wind en nog eens wind, vliegweer willen we. optimisten als we zijn; de duistere, ongunstige, omstandigheden, kunnen voor mijn part europa verlaten en plaats maken voor stabieler weer. bij beter vliegweer hadden jullie reeds elke keer een verslag gekregen van het gebeuren. maar blijven hopen............ ongelooflijk toch hoe je op de foto kunt zien hoe licht (van gewicht) het staart-gedeelte gebouwd is. dat gedeelte pak je tussen twee vingers op!!! let op: ook bij een 747 is het staartgedeelte een pluim (pje).???
om het vorige blogje wat kracht bij te zetten, een foto van de helikopter waar deze mensen dagelijks mee werken. ze landen die dus op een platform bovenop een vrachtwagen om brandstof en sproeistoffen te laden met draaiende motor, omdat tijd geld kost. je moet dan wel een piloot zijn die kan landen op een zakdoek. fantastisch toch.
op deze foto zie je van links naar rechts, gerrit, frank achter de muts, dirk, een beroepsfotograaf van lucht en waterstaat of zoiets, de mevrouw van de landbouwhelikopterpiloot, de toenmalige jongste nederlandse helikopterpiloot, en tenslotte de lanbouwhelikopterpiloot van 'PRINCE HELICOPTERS ZIERIKZEE'. ik kan je verzekeren, een fantastische ontmoeting, vier piloten in één helikopter bezoeken een nederlandse private helihaven van een landbouwer waarvan zoon en vader helikopter vliegen. hun beroep = sproeien of zoiets. landen op een vrachtwagenplatform om nieuwe vloeistof en brandstof in te slagen, zonder afzetten van motor. tussendoor een fotograaf meenemen om zijn beroep uit te oefenen op luchtwaardig niveau. voel een gezonde jaloezie.
dit is zo een van de vliegvelden, waar je vooraf vriendelijk een telefoontje naar pleegt om te vragen of je hun eens mag bezoeken, en waar je vriendelijk te horen krijgt dat je niet welkom bent. kijk de eerstvolgende keer bij mooi weer nog eens naar boven, en geniet nog eens van een sportvliegtuigje te zien, want wees zeker, de 'general aviation' of m.a.w. de sportvliegerij krijgt serieuze klappen. de senioren onder ons hebben het zo wel wat gehad, maar onze kinderen, en kleinkinderen? gaan ze nog de kans hebben om zo een geweldige hobby als sportvliegen kunnen beoefenen? modelvliegen van zelfde laken een broek; nog wat indoor, en electro, maar knappe schaalmodellen...vandaag eens klagen en zagen, misschien volgende keer adrenaline tot en met.
zondag 2 april een vluchtje met de OO-ATY met collega-blogger 'newman' naar keiheuvel. http://blog.seniorennet.be/newman/
het 'weer' zit niet echt mee, trouwens het begint me de keel uit te hangen. dan is mijn passagier ziek (dochter), en in alle andere gevallen is het weer dit jaar een ramp. op de foto toch nog eens een beeld van onze formatie voorvliegen op de bijna jaarlijkse old-timer-happening te schaffen diest. het zal er wel eens van komen zeker. ondertussen wat in de tuin rommelen, een serre plaatsen om de overheerlijke groenten een kans te geven, maar om tevens een droog hoekje te hebben om binnen van de echte buiten te kunnen genieten. reken maar; twee en een halve vierkante meter nemen we in beslag voor twee stoelen en een tafeltje. er blijft dan nog acht en een halve vierkante meter over voor nadine haar groenten, maar het is voor haar hobby, we moeten er niet van leven he.
gedurende de periode dat ik als sportvlieger actief ben, heb ik in belgië de meeste luchthavens wel eens of sommige meerdere en andere heel veel bezocht als bestemming. enkele stonden op mijn verlanglijstje maar waren gesloten op de dag dat we er heen wilden of we waren gewoon niet welkom, dat maak je in onze hobby ook vaak mee. je moet eerst bellen en vragen of je mag komen en heel dikwijls is het antwoord gewoon nee; natuurlijk heeft dit dan nogal eens te maken met de beperkingen die de betreffende luchthaven opgelegd krijgt bvb. met een maximaal aantals starts en landindingen per uur, of klachten van geluidsoverlast door een of andere bewoner die in het weekend wel zijn gras maait, en allerlei machienen heeft om te doe-het-zelven, maar verder 'niets' wil horen. voor mij klinkt een sportvliegtuigmotor in alle geval als muziek in de oren, om nog te zwijgen van de merlin-motoren van de jagers uit de laatste wereldoorlog, denk aan spitfire.......... in de auto zet ik muziek dan eerder weer af, en thuis is de installatie verdwenen, verhuist naar de dochter in gent. liever genieten van merels en andere natuurlijke geluiden. o ja, froidchapelle had ik graag eens aangedaan. we hebben gebeld en er nam niemand op, en we zijn er enkele keren overgevlogen en hebben veel foto's gemaakt, maar er nog ooit eens landen??? vandaag een boete gekregen. 50 euro voor te snel rijden. het belgenland of heel europa eigenlijk neemt de bevolking zo als citroen, dat we bezig zijn te evolueren naar het leven zoals het was in de oostbloklanden voor het einde van de koude oorlog. de boetes zijn berekend op de lonen van de politici en die hebben dan nog immuniteit.