Na veel wikken en wegen en gesprekken met de zorgleerkracht in de oude school en de medewerkers in de nieuwe school besluit mijn kind om een paar weken te gaan proefdraaien.
De andere kinderen zorgen er voor dat hij/zij zich snel gaat thuisvoelen en betrekken hem in hun activiteiten. Volledig ongedwongen, niets forcerend.
Vanaf dag één neemt hij/zij deel aan de schoolcirkel.
De schoolcirkel wordt één keer per week gehouden. Daarin worden alle beslissingen genomen die de school aanbelangen. In deze cirkel heeft iedereen één stem. Een kind heeft dus evenveel inspraak als een volwassene. De verantwoordelijkheid ligt dus in handen van de leerlingen en stafleden omdat dit de enige manier is om te leren omgaan met verantwoordelijkheden.
Iedereen die iets wil bespreken of voorstellen kan dit op de agenda plaatsen en dan komt dat op de schoolcirkel, bv. materiaal aankopen, bepaalde lessen willen volgen, schooluitstap organiseren.
Nog heel wat chinees voor ons en ons kind maar blijkbaar werkt dit wel.
De nieuwe omgeving doet hem/haar blijkbaar goed. Al na een paar dagen is het schoolmoe zijn als bij wonder verdwenen. In deze school wordt er ook niet gepest en lijkt iedereen ontspannen.
Mijn kind kan weer een beetje lachen...
|