het kasteel van LAARNE heeft zijn oorsprong in een feodale waterburcht uit de 11e of de 12e eeuw.Van de oorspronkelije burcht bleef de massieve vierkante donjon-toren bewaard.Deze toren in Balegemsteen is voorzien van 2 hoektorentjes met stenen torenspitsen.Via muren was deze toren verbonden met ronde verdedigingstorens,eveneens met stenen torenspitsen.
In de tweede helft van de 17e eeuw kreeg de donjon een spits dak,en werden de verbindingsmuren vervangen door woonvertrekken met grote vensters met kruiskozijnen.Toen verdwenen ook de kantelen.Het verdedingssysteem,met de valbrug en valhekken,werd toen ook afgebroken.In de plaats kwam een vaste brug met drie bogen en een barok voorgebouw
Het geheel wordt beschouwd als één van de beste bewaarde middeleeuwse versterkte burchten in Vlaanderen,en is sinds 1943 beschermd.Na een grondige restauratie in 1962 doet het geheel dienst als museum,met o.a.een collectie wandtapijten uit de 16e eeuw,meubelen uit de 17e en 18e eeuw,en zilverwerk uit de 15e tot de 18e eeuw.
'KASTEEL van Laarne is één van de uniekste in zijn soort.Ook de dreef van het dorp naar het kasteel toe is uniek.
Om een koninghlijck deegh te maken --------------------------------------------- Vlaanderen-1669
Neem een pont witte suycker,twee en een half vierendeel loots van de beste Cannel,anderhalf loot Gember,Saffraen,van yder weynigh.De specerye fijn ghestooten zijnde,maecktese met tarwe-meel en rooswater Deegh tot alles bequaem is.
1 loot is ongeveer 15 g.
Om een Deegh-korst te maken zonder Boter ____________________________________ Vlaanderen 1669
Neem een vierendeel pont fijn Tarwen-meel en doet het in een aerde pot.Backt het in den Oven met het Broodt.Maeckt dan de doren van 2 ofte 3 Eyeren en een pint Room een Deegh.Daer onder stotende eenhalf vierendeel fijn gestoten Broot-suycker en soo sult ghy het Deegh kort maken sonder Boter of Vet.
Om Caestaerte te maken ____________________ Vlaanderen-17de eeuw
Neemt versche Roomcaeskens,ende Doders van Eijers,met Bleome ende wat boters,menghelet,einde stampet al wel onder een ende leggetint Deech.
Een ander Taerte ______________ Vlaanderen-17de eeuw
Neem tot een middelbaer Schotel eenpinte Soeten Rooms,vier doders van Eijeren,cleijne geclopt met eenen croes Rooswater,doeter soo veel Bloeme bij als u goet dunct om de spijse redelijck dicke te crijgen,latet alsoo staen sieden op colen,ende roeret wel dattet niet verbrande.Alst nu aldus met den Room is ghesoden soo doeter wel Suycker bij ende latet voorts so langhe siedentot dat u dunct ghenoech is. Wel wesende doetet in u Deegh,latet voorts backen ende als ghy sie opdient,so stroyet Suycker ende Caneel boven opt scheel soo ghy wilt.
Middeleeuwse specialiteiten --------------------------------- Middeleeuwse recepten ---------------------------- In dit hoofstuk worden recepten weergeven die teruggaan tot de late Middeleeuwen.De recepten worden weergegeven in het nederlands van die tijd.Een verklarende woordenlijst is bijgevoegd daar waar nodig.
In de middeleeuwen onstond het beroep van bakker.Niet iedereen kon zo maar bakker worden.Je moest kunnen bewijzen dat je goed brood kon bakken.In sommige steden werd dat op geregelde tijdstippen gecotroleerd.Eerst moest je als leerling-bakker bij een echte bakker in de ler.Na een paar jaar moest je dan je meesterstuk maken (=een bekwaamheidsproef).Slaagde je in deze proef dan werd je opgenomen in een bakkersgilde.
Het brood dat de bakker bakte was zuurdesembrood.Zuurdesem is een natuurlijk gistmiddel.Het is een papje van water en meel die door het een tijdje te laten staan is verzuurd door de inwerking van bacteriên.(te vergelijken met zure melk).De oven stond buiten op het erf en werd heet gestookt met takken.Als de oven heet genoeg was werd deze schoongemaakt en het deeg kon er in.Als hzet brood gaar was blies de bakker op de hoorn,zodat de stedelingen hoorden dat er vers brood was.Als het brood gaar was,was de oven nog heet genoeg om bijvoorbeeld pasteitjes te bakken.De stedelingen hadden zelf geen oven en mochten tegen een kleine vergoeding hun zelfgemaakte gerechten in de oven plaatsen.
Voor het bakken van brood werd rogge gebruikt.Rogge was goedkoop en werd door de lagere standen,deboeren en de horigen,gegeten.De rijkere standen,de adel en de geestelijken,aten brood dat van tarwe werd gebakken (herenbrood of wit brood).Het deeg voor het (zwarte) roggebrood werd met de handen en zelfs met de voeten gekneed.Om het deeg te laten rijzen werd zuurdeeg,het deeg van de vorige dag,of zure wijn gebruikt.Pas in de 19e eeuw werd gist ontdekt zoals wij die kennen.
De vroege Middeleeuwen kenden twee golven van hongersnood in 1125 en 1195-97.Zij waren een gevolg van een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Vanaf de xivde eeuw werden hongersnood en ondervoeding echter een strutureel probleem.De eerste grote hongersnood van de late middeleeuwen trad op in de jaren 1316-17.Vanaf dat moment kenden onze gewesten regelmatig periodes van voedseltekorten als gevolg van de overbevolking.Het steeds weerkerende karakter leidde ertoe,dat de laagste klassen geen reserves konden opbouwen en daardoor regelmatig ondervoed raakten.
In de middeleeuwen leefden de mensen vooral van brood .Tarwebrood kon alleen betaald worden door de hogere klassen.Het gewone volk at brood van spelt en rogge.In tijden van een normale broodprijs besteedde een familie ongeveer de helft van haar inkomen aan brood.Een scherpe stijging van de broodprijs had voor een gewoon gezin dan ook zware gevolgen.
Het regelmatige voedseltekort leidede tot ernstige lichamelijke verzwakking.Dit maakte de bevolking dan ook vatbaar voor allerlei infecties.Dit vormt dan ook een verklaring,waarom de pest in Belgiê en de rest van Europa zo'n ravage kon aanrichten.
Vlak bij een Chippewa dorp ligt een heel groot meer,en in dit meer leeft een enorm grote schilpad.Dit was geen doodgewone schilpad,hij kwam heel vaak uit zijn huis wat in het meer lag, en ging op bezoek bij de indianen die zijn buren waren.Hij ging meestal als hij opbezoek ging naar de de opperhoofd en een van die keren blijf hij er voor uren,rookte en prate samen met hen.
Het opperhoofd zag dat de schilpad heel slim was en toonde een grote wijsheid wanneer hij sprak.En wanneer het opperhoofd voor een groot raadsel stond,stuurde hij iemand voor Mr schilpad om hem te helpen beslissen.
Op een dag kwam er een groot misverstand tussen twee verschillende stammen,het werd zo erg dat er bijna bloed ging vloeden.Het opperhoofd was niet in staat om te beslissen,zo zei hij "ik roep voor Mr schilpad,hij zal voor jou het recht spreken.Tot dat de schilpad kwam bleef het opperhoofd zitten waar hij zat,voor zolang als het duren zou,tot dat de schilpad allebij de kaneten van het verhaal gehoord had en beslitste wie gelijk had.
De schilpad kwam en hoorde naar allebei de kanten van het verhaal,en dacht lang na voor hij beslitste.hij kwam to de conclusie dat ze beide gelijk hadden,en gaf hen beide een heel lange speech en toonde hen waarin ze beide gelijk ghadden.Hij stond op en zij "Jullie hebben beiden gelijk en sommige dingen en ongelijk in sommige dingen.En ik zou zeggen jullie staan beiden in jullie recht.Wanneer ze de schilpads besluit hoorden zeiden ze dat de schilpad gelijk had ,en gaven hem een luide toejuiging voor zijn wijshed die hijn getoond had.
De hele stam zag nu dat als ze niet om zijn wijsheid hadden gevraagd dat er beslist tot een bloed vergieten had gekomen.En opperhoofd was wel blij zo blij dat hij de schilpad zijn dochter aanbood om ten trouwen.De dochter van het opperhoofd was het Mooieste meisje dat er was in heel Chippewa natie,en jonge mannen van andere stammen reisde honderden kms om met het meisje de liefde te bedrijven.En probeerde haar te winnen om hun vrouw te worden,maar het haalde allemaal niet uit.Ze accepteerde niemand,alleen de gene die haar vader voor haar uit koos.
De schilpad was er huislijk,maar omdat hij zo wijs en rechtvaardig was koos de vader hem en ze accepteerde dat.De jonge mannen van de stammen waren erg jaloers,maar hun jaloezie haald eniks uit ze trouwde de schilpad.De jonge mannen maakte vermaakte zich met de schoonzoon van het opperhoofd.Ze vroegen aan hem "hoe komt het dat je z'n platte buik hebt." De schilpad antwoorden hen door te zeggen "Mijnj vrienden als jullie in mijn plaats waren dan hadden jullie nu ook een platte buik.
Ik kwam op deze manier aan mijn platte buik/De Chippewas en de Sioux hadden een groot gevecht.En deSioux die wren met veel te veel in aantal dat de Chippewas moesten rennen voor hun leven.Ik was een van de Chippewas en de Sioux kwamen achter ons vijven aan,we rende heel hard naar het hoge grass toe.Ik gooiçde mezelf op de grond en duwde mijn buik zo plat tegen de grond neer,zodat ze me niet zouden zien liggen in het gras.Ze paseerde me en vermoorde de ander vier waar mee ik mee was.Na dat ze weg waren,en ik stond op ,mijn buik was toen zoals je hem nu ziet.Ik had zo hard op de grond gedrukt dat hij niet meer in zijn oorspronkelijke staat terug kwam.
Toen hij uit gelegd had aan de jonge mannen zeiden ze tegen elkaar we zullen hem maar niet meer lastig vallen,hij is dapper en goed.Kort daarna de Sioux viellen de Chippewas aan en iedereen verliet het dorp.De schilpad kon niet zo vlug reizen als de rest en werd achter gelaten.Hetw as een hele warme dag en de schilpad begon heel dorstig en slaaperig te worden.
Uit eindelijk rook hij water en hij kroop voort waarts naar het punt waar hij water rook.En hij kwam bij een groot meer aan en dook erin en nam een bad, en na dat hij zwom hij naar het midden van het meer toe en dook naar beneden en vondt een paar grote rots blokken waar hij onder kon gaan liggen en viel in slaap.Toen hij zijn slaap uit had zwom hij weer naar de oppervlakte toe.Toen hij boven kwam zag hij dat het zomer was,hij had de hele winter geslapen.De vogels zongen en het gras was groen en de bladeren gaven een heerlijke geur af.Hij kroop uit het water en ging opzoek naar het Chippewa kamp.Hij kwam enkele dagen er na in het kamp aan na dat hij uit zijn winterkwartier was gekropen.En ging op zoek naar zijn vrouw in het kamp,hij vondt haar aan het uiteinde van het kamp.
Ze gaf een baby de borst,en wanneer hij vroeg aan haar of hij de baby.Hij zag dat het en hele mooie baby was,maar helemaal niet op hem leek,en hij werd boos en ging terug naar het grote meer.En ging door met zijn eigen leven met het vangen van vliegen en insecten en at zeekruid dat waren de overblijfselen van zijn leven.
Als liefde mooi en zuiver is laat dan je hart eens spreken Schakel je verstand dan uit en laat het hem dan weten Hij zal je voeren naar de hogste top door bergen en door dalen en deze mooie liefdesdroom zal zich eindeloos herhalen Is liefde mooi en zuiver dan ben je pas bereid Je hart heeft dan gesproken je krijgt dan nimmer spijt Liefde,mooi en zuiver
Wij moeten liefde hebben, jij en ik. Dat moet, want onze geest voedt zich ermee.Dat moet, want zonder liefde worden we zwak en raken we uitgeput. Zonder liefde neemt ons gevoel van eigenwaarde af. Zonder liefde treden we de wereld niet langer vol vertrouwen tegemoet.We keren op ons zelf in, gaan onze persoolijkheid verteren en vernietigen zo onzelf stukje bij beetje.Met liefde zijn we creatief.Met liefde kunnenwe onvermoeibaar doorgaan.Met liefde, alleen dan, zijn we in staat offers te brengen voor andeen