De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
17-04-2016
Radicale Moslimkinderen
Moslimkinderen met Radicale Ideeën
Het is deprimerend en uitzichtloos, wat er nu allemaal aan het gebeuren is. Problemen met moslimkinderen zijn er altijd al geweest, komt er nu nog bij dat ze radicaliseren. Ze zitten samen met westerse kinderen in één klas, in één school, en die confrontatie speelt mee in het overhellen naar de radicale islam. Men had ze maar apart moeten zetten. Begin dit jaar luidde de alarmklok al in Haagse basisscholen, maar blijkbaar heeft men er niets aan gedaan, en nu luidt de alarmklok nóg eens, en veel feller. En dan zwijgen we nog over ontluikende radicalisering in andere scholen waarvan leerkrachten zich niet eens bewust zijn, ofwel hebben ze niets in de gaten, ofwel kijken ze de andere kant op, ofwel laat het hen onverschillig...
Radicaliseringsproblemen bij de wortel aanpakken? In de kiem smoren? Wel, dat begint bij de totale afschaffing van het islamonderwijs, om te verhinderen dat kleine moslimpjes gaan verstarren in wat ze te horen krijgen in de islamlessen. Kinderlijke gedachten zijn kneedbaar, kinderen zijn een makkelijke prooi om de weg te effenen naar een islamitische heerschappij. Zij zijn makkelijk te manipuleren en te indoctrineren, om hen extreem gedachtegoed bij te brengen, hen te drijven in de richting van moslimextremisme. En zo kunnen jonge kinderen in een handomdraai massaal voorbereid worden op een toekomstige islamheerschappij over heel Europa. Daarom: weg met het islamonderwijs!
Kinderen radicaliseren? Dan ook hun pedagogische aanpak radicaliseren! Alle radicale moslimkinderen naar deradicaliseringskampen! En als ouders tegenstribbelen moet er een ontzetting uit de ouderlijke macht komen. Harde acties. Geen blabla.
Kampen om te deradicaliseren moeten er dus komen. In de vorm van containers met hekken errond, ergens op een industrieterrein, ver weg van alle contacten met moslimouders, moslimtantes en -nonkels, moslimneefjes en -nichtjes... en dan die kleine radicaaltjes intensief bewerken met anti-islampropaganda. Het is mogelijk...
Basisscholen zitten in hun maag met de vraag hoe ze om moeten gaan met jonge moslimkinderen die er radicale ideeën op nahouden. Het probleem speelt vooral in de grote steden, zegt de Vereniging voor Openbaar Onderwijs (VOO) tegen RTL Nieuws.
De gemeente Den Haag trok begin dit jaar nog aan de bel, want volgens onderwijswethouder Van Engelshoven zitten op Haagse basisscholen tientallen moslimkinderen met extreme ideeën. Ze juichen aanslagen toe of ze tonen sympathie voor Islamitische Staat. Het heeft de volle aandacht van de gemeente. “We organiseren regelmatig bijeenkomsten om mensen in het onderwijs handvatten te geven hoe te handelen als ze denken dat kinderen radicaliseren”, zegt een gemeentewoordvoerder.
DEN HAAG – Kinderen uit moslimgezinnen hebben op steeds jongere leeftijd radicale ideeën. Dat zeggen betrokkenen uit het onderwijs en de moslimgemeenschap.
Mijn blogvriend wees me op een artikelin De Standaard, zo eentje waarvan de politieke correctheid afdruipt. Het gaat over stress en depressie bij oudere leerkrachten, over werkdruk en geestelijke gezondheid. Maar niéts over de werkelijke oorzaken van de malaise in het onderwijs! Deze stilte maakte me een beetje boos.
De piepjonge socioloog Filip Van Droogenbroeck (VUB) 'ontdekte' dat oudere leerkrachten niet méér last van stress en depressie hebben dan mensen met een andere job. Hij onderzocht in zijn doctoraat met de mooie Vlaamse titel "Too tired to teach?" het welbevinden van leerkrachten en vergeleek de job van leerkracht met 31 andere beroepen.
Wel, ik hoop van harte dat Van Droogenbroeck glansrijk gebuisd gaat worden op zijn doctoraat. Hij liegt en verzwijgt, verdraait en overdrijft, hij stuurt zijn onderzoek in een sociaal gewenste richting. We wisten allang dat de werkdruk nogal meevalt en dat er weinig depressieve leerkrachten rondlopen. Onderzoeker Van Droogenbroeck liegt als hij zegt dat de administratieve druk de grote boosdoener is, of ook nog te weinig promotiekansen. Hij ontwijkt systematisch hét probleem van uitgebluste leerkrachten.
De lerarenopleiding is allang niet meer populair en veel leerkrachten haken af na enkele jaren dienst. Over de oorzaken van de problemen en de middelen om het lerarenberoep weer aantrekkelijk te maken duiken regelmatig berichten op die allemaal met een wijde boog omheen de harde kern van het probleem draaien: de diversiteit! De diversiteit van de schoolbevolking is de worm in de rotte appel waarover gezwegen moet worden. Nergens wil of mag men toegeven dat de aanwezigheid van allochtone leerlingen een belasting vormen voor elke leraar. Een extra belasting die zwaar drukt op de schouders van alle leerkrachten. Denk maar aan de gespecialiseerde aanpak van migrantenleerlingen - zoals het NT2-project dat leraren Nederlands op één nacht grijze haren bezorgde - en dan is er ook hun ongestructureerde aanwezigheid in de klas en slechte leerattitude (Populair: "Wie wil er nu nog lesgeven aan dat tuig?"). Op pedagogisch vlak moeten leerkrachten heksentoeren uithalen om bv een klas vol Turken en Marokkanen aan te kunnen... Hallo Van Droogenbroeck!...
Hoe het hele onderwijsgebeuren nieuw leven inblazen? Wel, revolutionaire Lieve stelt voor om onze Vlaamse scholen te zuiveren van alles wat er vreemd aan is. Anderstaligen, migranten, allochtonen, ongeletterden, moslims, imbecielen, andersgekleurden... zij moeten allen weggeplukt worden uit onze Vlaamse klassen, elders bijeengezet worden, soort bij soort, ras bij ras, kleur bij kleur, godsdienst bij godsdienst. Integratie werkt toch niet en multiculturalisme is allang een fiasco... Een hergeboorte voor onze leerkrachten!
Iedereen die zijn hart wijd openstelt en zich te pletter uitslooft voor vluchtelingen krijgt een prijs.
Lieve is nog niet in de prijzen gevallen. Waarom niet? 'k Zou het echt niet weten.
Het lyceum was vroeger ook een gastvrije school waar iederéén welkom was. Op de speelplaats pronkte er een bordje met de tekst: "School zonder racisme". Directrice Prutsmans, de toverkol met bezem en zwarte raaf, timmerde het bordje tegen de muur. Haar opvolger, directeur Wijsneus, de achterbakse betweter, gaf het bordje een grondige poetsbeurt tot het ging glimmen, en hekkesluiter Blauwbaard hing er zelfs een bloemenkrans omheen, rond het bordje... Het lyceum was een gastvrije school... Tot ze eraan kapotging. En nu bestaat de school niet meer.
Vluchtelingenwerk heeft de meest gastvrije initiatieven in Vlaanderen en Brussel bekroond met Gastvrije Awards. Naast de publieksprijs waren er ook nog zeven categorieën waarin prijzen te winnen vielen. Alle bekroonde initiatieven zijn gevarieerd en veelkleurig... Enzovoort.
In Nederland zijn ze zich aan het druk maken over de kansenongelijkheid in het onderwijs. Ze willen de kloof dichten tussen kinderen van hoogopgeleide ouders en kinderen van laagopgeleiden, maar ze weten niet hoe.
Toch hebben ze genoeg tijd gehad om erover na te denken. Hele zwermen laagopgeleiden zijn de laatste tijd neergestreken over heel Nederland en hebben beslag gelegd op de scholen van de oerhollandse jeugd. En op z'n Hollands noemen ze de achterblijvers op school 'laatbloeiers'. Een dichterlijke benadering van vluchtelingenleerlingen... "Laatbloeiers"!... ook een manier om etnische afkomsten te ontkennen, heel origineel van die Hollanders. Laatbloeiers dus.
De onderwijsinspectie stelde vast dat bij gelijke intelligentie kinderen van laagopgeleiden slechter presteren dan kinderen van hoogopgeleiden. Ik zou hen zo graag willen vertellen dat intelligentie alleen bijlange niet genoeg is om goed te presteren. Motivatie, ambities en studieijver zijn minstens zo belangrijk. En precies dié dingen kunnen of willen laagopgeleiden hun kinderen niet bijbrengen.
De toenemende ongelijkheid in het onderwijs wordt zorgwekkend genoemd door minister Jet Bussemaker. Zij wil alle kloven dichten. Iedereen gelijk en iedereen evenveel kansen, het bekende refreintje van linkse zeveraars.
Ik ben helderziende. Een beroepsmisvorming die me nu nog altijd van pas komt. Plezant hoor. Ik zie dat De Kloof in de toekomst alleen maar groter wordt. Geen sprake van kloven dichten, de ravijnen en diepe putten in de aardkorst zijn veroorzaakt door vluchtelingen, aardverschuivingen maakten onoverbrugbare spleten en kloven in de aardkorst en dat komt nooit meer goed.
Alle gekheid op een stokje, het is goed dat er kloven bestaan, dat er onderscheid is tussen verschillende bevolkingsgroepen met elk hun eigenaardigheden, kwaliteiten en gebreken. Kloven moeten er zijn, onderscheid moet er zijn. Zo moet er ook een kloof bestaan tussen sterke en zwakke leerlingen, opdat de sterken nóg sterker worden.
Laat zonderlingen die kloven willen dichten, laat hen de sterke en zwakke leerlingen gescheiden houden. Apart. Dan verdwijnt de kloof. Dan kunnen de slappelingen in hun eigen sop gaar koken en kunnen de sterken tot volle bloei komen. Een mix van etnische rariteiten leidt tot ondergang van het geheel. Mengelingen in het onderwijs zijn onnatuurlijk en misdadig jegens autochtonen die hun thuisbasis, hun veilige haven moeten delen met nieuwelingen die ongevraagd meesmikkelen van welopgebouwde schoolsystemen, terwijl ze niet eens in staat zijn om kwaliteitsleerstof te verteren of in zich op te nemen.
Al imeer dan 25 jaar geleden maakte ik opmerkingen over de inhoud van islamlessen in scholen waar moslimleerlingen toevertrouwd werden aan rare snorremannen die over de koran en de islam en zo vertelden in hun lessen. Meer mochten we niet weten over islamleraars. Mijn vragen over de inhoud van islamlessen werden afgewimpeld. Het was als roepen in de woestijn. Wat werd er in hun lessen verteld tegen moslimleerlingen? Hoe kwam het dat moslimleerlingen na elke islamles als wilden tekeergingen en vrouwelijke leerkrachten ongestraft mochten schofferen? Het had iets te maken met wat ze in de islamles te horen kregen. Ik mocht geen vragen stellen, ik mocht me niets afvragen, ik werd geklasseerd bij de 'racisten' die alleen maar heibel zochten. Het was de tijd dat islamlessen en islamleraars niet in vraag gesteld werden. Er was geen enkele controle. Islamleraars waren een onschendbaar ras binnen een schoolgemeenschap, en moslimleerlingen hoorden daar ook bij. Inspectie van islamleraars? Nooit van gehoord. Pascal Smet had het er ooit eens over, maar dat is bij woorden gebleven.
Controle op islamleraars
En nu pas lees ik tot mijn grote verbazing dat het islamonderwijs in Vlaanderen op de helling komt te staan. Nu pas! Veel te laat. Het kwaad is geschied. Vanaf 1974 zijn er al een paar moslimgeneraties ondergedompeld in de islam, en dat komt nooit meer goed, het belet hen om te integreren in onze samenleving. De islam als obstakel om te integreren!... Er zou nood zijn aan nieuwe leerplannen aangepast aan de huidige maatschappij, klinkt het nu. Ik vind dat islamleerkrachten en imams hun handen moeten afhouden van het ontwerpen van nieuwe leerplannen. Ik zie moslims niet in staat om degelijke lesprogramma's in elkaar te knutselen die passen in onze traditionele scholen. Het is aan onze EIGEN leerkrachten om nieuwe leerplannen te ontwerpen voor het islamonderwijs... En islamleerkrachten zonder vereiste diploma's, die zijn er altijd al geweest, nietwaar directeur Mosselmans?
Afschaffing islamonderwijs
Ik weet nog iets veel beters dan nieuwe leerplannen ontwerpen, het is simpel en effectief. En dat is een totale afschaffing van het islamonderwijs en het ontslag van alle islamleraars. Er moet een grondige schoonmaakbeurt komen om alles op te kuisen wat met de islam te maken heeft. Dan kunnen in de vrijgekomen lesuren vakken onderwezen worden die functioneler zijn dan de zwerige islam. Dus weg met islamlessen, en ze vervangen door wiskunde, talen, wetenschappen en techniek. En het is goed voor het imago van onze Vlaamse scholen...
Nauwelijks controle op islamleraars
Onderwijsminister Crevits is met handen en voeten gebonden
Het islamonderwijs in Vlaanderen verkeert in de problemen. Er is een groot gebrek aan leerkrachten met het vereiste diploma, de leerplannen zijn gedateerd, en ook de inspectie van de leerkrachten laat te wensen over. Maar onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) kan nauwelijks ingrijpen.
Hopeloos verouderd. Zo omschrijft de Gentse imam Brahim Laytouss de leerplannen voor het vak islamitische godsdienst. Die dateren uit 2001 en zijn niet aangepast aan de fel veranderde maatschappij, waarin radicalisering de laatste jaren helaas nadrukkelijk de kop opstak. Sinds 2012 werken alle islamleerkrachten wel met een ontwerp van het nieuwe leerplan, maar dat raakt maar niet afgewerkt. "Hoe kun je evalueren als er geen afgewerkt leerplan is?"
We schrijven 12 april 2007. De geboorte van m' blog. Eerst leek het op een geweldige miskraam, maar geleidelijk aan kon ik er toch een draai aan geven. Dat heeft jaren geduurd. In de beginjaren was het vallen en opstaan, gissen en missen, met veel te brave verhaaltjes die rond de pot draaiden en waarin niemand zich herkende.
SIEN was mijn schuilnaam waarachter ik me verstopte. Alsof niemand mocht weten wie ik was. Fout! Ik verstopte me ook achter onschuldige en onbenullige verhaaltjes die hun boodschap misten omdat ze te braaf en te voorzichtig schreven over mijn kwelduivels uit het verleden.
Het was een vreemd gevoel te weten dat iedereen kon lezen wat ik neerschreef, waardoor ik afgeremd werd om m'n hart te laten spreken en spontaan te schrijven wat in me opkwam.
Pas na vijf jaar, in 2012 en 2013, trok ik mijn stoute schoenen aan en werden m'n stukjes brutaler. De bijnamen die ik verzon waren doorzichtig voor de slachtoffers die door het slijk gehaald werden. Ze hebben me boos gemaakt. Schooldirecties, leerkrachten en ouders die in volle verering op hun knieën lagen voor migrantenleerlingen tolereerden geen andere meningen dan de hunne. Nu laat ik de wraak zoet weerklinken op m'n blog.
Ik heb oeverloos geslalomd tussen hindernissen en persoonlijke aanvallen van anonieme reageerders, tussen agressieve mails en hatelijke reacties, met als apotheose een confrontatie met het CGKR einde 2013. Dat was een keerpunt. Een moment om te stoppen met m'n blog ofwel om in alle hevigheid door te gaan. Alle inmengingen van ambetanteriken, griezels en vijanden hebben me gesterkt om nietsontziend door te gaan met m'n blog... En iedereen die nog niet aan de beurt geweest is, zij hoeven zich geen zorgen te maken, iedereen krijgt z'n beurt nog!
Eergisteren schreef ik over het initiatief van de Vlaamse regering om moslims op pad te sturen naar scholen in het kader van radicaliseringspreventie... Op pad naar scholen, op oorlogspad, gewapend met de oorlogszuchtige koran onder de arm, met hun oorlogsbijbel, zo trekken ze met "de bron van alle kwaad" van school naar school...
Die islamitische schoolbezoeken blijven me dwars zitten. Er klopt iets niet. Ik kan me geen moslims voorstellen zonder een greintje radicalisme. Ze zijn toch allen volgelingen van Allah, dwepen met Mohammed, lezen in de koran en zijn allen aanhangers van de islam?... Radicalisme zie ik in verschillende gradaties, zoals de talloze tintschakeringen tussen wit en zwart. Radicalisme gaande van onzichtbaar naar latent, van ontluikend naar bloeiend, van soft naar hard, en daartussin nog een heleboel andere variaties. Is de neiging tot radicalisering niet inherent aan het moslim-zijn?
En dan zie ik dat de krant HBVL het beladen woord 'Netwerk' gebruikt in plaats van 'team'. "Een NETWERK van islamexperts". Goed zo, er hangt al iets duisters rond de islamitische interventies in scholen.
De werkende Vlaamse bevolking wordt geplaagd. Eerst was er de pensioenleeftijd die naar omhoog moest, tot wanneer we met een looprekje elke dag naar het werk moeten, en nu komt de 38-urenweek in het gedrang. Ze zeggen dat er teveel vrije uren zitten in een werkweek en dat er in een werkweek gewérkt moet worden.
Over de werkbereidheid van onze nieuwe vreemde medemensen staat er iets interessants te lezen bij Houzee: http://blog.seniorennet.be/rechts. "Willen ze niet werken?".
De werkers worden geplaagd en overbelast, om de niet-werkers, de parasieten, te voorzien in hun levensbehoeften. Flierefluiters en lanterfanters, niksnutten en klaplopers, zij zijn de oogappels van de samenleving, zij moeten verzorgd en onderhouden worden, door de werkers.
Er is zelfs een voorstel om vluchtelingen nieuwe diploma's te geven. Stel een Syrische ingenieur die hier werk zoekt en zegt dat zijn diploma in de oorlog vernietigd is... Zijn ze hier nu echt zo achterlijk dat ze die oplichters nieuwe diploma's gaan geven? Het lijkt een lichte versie van wat zich in Duitsland voordoet: vluchtelingen met valse diploma's. Complete pakketten met vervalsingen zijn in de omloop, zoals valse certificaten en valse diploma’s. In gebieden die gecontroleerd worden door IS zijn vervalsingen in handen van criminele organisaties.
De integratie van migranten in de arbeidsmarkt is een utopie. Ik heb vroeger het fiasco van de multiculturele scholen gezien. De integratie van migrantenleerlingen in het traditionele onderwijs lukte niet, er moesten aangepaste lesprogramma's komen, geldverslindende projecten werden verzonnen, en daar bovenop een voorkeursbehandeling van allochtone leerlingen. In die zin zijn er ook door de scholen valse diploma's uitgereikt...