De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
29-01-2017
100.000 euro voor Huiswerkbegeleiding
Op mijn 'thuisfiets' heb ik diagonaal geluisterd naar wat ze in de Zevende Dag vertelden over de lesuren van leerkrachten in het secundair. Het viel me op dat het woord 'besparingen' wel 47 keer gevallen was. Besparingen!
En dan lees ik, los daarvan, dat onderwijsminister Crevits (CD&V) 100.000 euro gaat uittrekken voor huiswerkbegeleiding en taal- en gezinsondersteuning aan huis voor 400 maatschappelijk kwetsbare gezinnen.
"Taal- en gezinsondersteuning voor maatschappelijk kwetsbare gezinnen"?... Dan weten we meteen over welke doelgroep het gaat: allochtone ouders die nooit naar school komen, nooit naar ouderavonden komen, geen contact zoeken met de leerkracht van hun kind... Dat zijn dan de gelukkigen die in aanmerking komen voor de luxueuze behandeling van thuisbegeleiding. De luxe komt bij hen thuis binnenwaaien in hun huiskamers.
De huiswerkbegeleiding gebeurt aan huis, zogezegd om ouders meer te betrekken bij het schoolgebeuren. Vroeger heb ik migrantenwerksters ook huisbezoeken zien afleggen met het oog op meer ouderbetrokkenheid. Resultaat: de allochtone gezinnen sloten zich nog méér af van school en cocoonden nog méér in hun eigen taal en cultuur. Huisbezoeken, met een kopje thee op een wankel salontafeltje bovenop een bontgekleurd tapijtje, die huisbezoeken leveren echt niets op. De allochtone papa is meestal afwezig en de allochtone mama knikt slaafs 'ja' op alles wat tegen haar gezegd wordt.
Ongewild accentueert het project van huiswerkbegeleiding de pedagogische onmacht van allochtone ouders en hun onwil om naar school te komen. Ik kan me goed voorstellen dat ze ook nog eens verwachten dat de begeleiders zelf het huiswerk van hun kinderen maken. Ja, die verwachtingen zullen ze wel hebben, vereerd als ze zijn bij het zien van al dat fraais dat ze zomaar gratis in de schoot geworpen krijgen.
De 'maatschappelijk kwetsbare gezinnen' zouden gedwongen moeten worden om naar school te komen, waar begeleiders hen uitleggen hoe ze hun kinderen kunnen helpen met huiswerk. De 'opvoeding' van allochtone ouders dient op school te gebeuren en niet in het allochtone huishouden. En wie niet naar de huiswerksessies in school komt luisteren, krijgt minder kindergeld.
Trump besluit onmiddellijk inreisverbod voor moslims
Verboden toegang voor moslims. Prachtig! Sterke persoonlijkheden als Trump hebben wij hier nodig. Geen slappelingen als Merkel die vindt dat we niemand mogen buitensluiten.
Om het met de woorden van Jos te zeggen: "Er moet in de eu dringend een Trump aan het hoofd van de eu-commisssie komen . Ik zeg wel dringend ! Geen natte tricolore dweil of zatte fles meer zoals we tot nu werden opgedrongen. Zijn enige taak zou moeten zijn Het islamgespuis vernietigen met wortel en tak. Daarna mag de eu uiteen vallen. Want alle miserie is begonnen bij de moslims en dat zien zowel Poetin als Trump duidelijk. Onze slapjanussen willen of durven het gewoon niet meer zien. Bij hen, alle de poco-demo's zit de schrik erin om hun postjes te verliezen en het volk kan de pot op. Is dàt is "de verandering" die ons voor de kiezing werd beloofd?"
Uitleg bij de koosnaampjes die Jos gebruikt: de natte tricolore dweil is Herman Van Rompuy, en met de "zatte fles" bedoelt hij Jean-Claude Juncker (Dat is zijn bloggersjargon).
(Door: Michael Mannheimer – Vertaling: Theresa Geissler)
Het kan dus toch! Trump beslist totale opnamestop voor moslims.
De Amerikaanse president Donald Trump heeft enorme inreisbeperkingen afgekondigd om “radicale islamitische terroristen” uit het land te houden. Hiertoe worden voorlopig geen vluchtelingen uit Syrië meer opgenomen. Merkel daarentegen: “In het internet-tijdperk kunnen wij geen grenzen meer beschermen.” Meer waanzin en leugenpropaganda dan die er uit de mond van de ergste kanselier sinds Hitler rolt, is er niet eens in Noord-Korea te vinden!
Migranten moeten VERPLICHT worden om Nederlands te leren
Het is te gek. Ik help meebetalen aan kinderbijslag voor kinderen die niet van mij zijn, voor wildvreemden die onze taal niet kennen en thuis opgroeien in een klimaat dat niet het onze is. Wildvreemde kinderen gedropt in een welvarende samenleving, die krijgen zomaar kindergeld, onvoorwaardelijk...
Zoals we hieronder kunnen lezen bij E.J. Bron, zou ook in Vlaanderen een verplichting moeten komen voor migrantenkinderen om perfect Nederlands te spreken. Anders geen kinderbijslag.
Ik zou er nog een schepje bovenop willen doen. Ze moeten elke dag naar school komen en taalexamens afleggen. Ze moeten een complete beheersing van de Nederlandse taal bewijzen. Schoolaanwezigheden en taalexamens moeten gekoppeld worden aan kindergeld. Voor iedere onwettige afwezigheid wordt er een bedrag van het kindergeld afgehouden, en voor iedere buis op het taalexamen ook minder kindergeld.
Een schitterend Lieviaans voorstel !... 'k Zal 't zelf maar zeggen.
Denemarken heeft besloten dat immigrantengezinnen hun kinderen Deens moeten laten leren of ze raken hun kinderbijslag kwijt. In een poging op te treden tegen de zich steeds verder uitbreidende parallelsamenlevingen, wat door de desinteresse in integratie in de samenleving versterkt wordt, wil de Deense regering nu strenge nieuwe politieke maatregelen invoeren, waarbij kinderen ertoe gedwongen worden de Deense taal te leren.
De vlaamsche tale is wonder zoet, voor die heur geen geweld en doet, maar rusten laat in ‘t herte, alwaar ze onmondig leefde en sliep te gaar, tot dat ze, eens wakker, vrij en vrank, te monde uitgaat heur vrijen gang! Wat verruwprachtig hoortooneel, wat zielverrukkend zingestreel, o vlaamsche tale, uw' kunste ontplooit wanneer zij ‘t al vol leven strooit en vol onzegbaar schoonzijn, dat, lijk wolken wierooks, welt uit uw zoet wierookvat!
******
De Vlaamse taal wordt geweld aangedaan. Er zijn kapers op de kust om onze mooie Nederlandse taal te verkwanselen aan allen die hier binnengedrongen zijn zonder enig Vlaams taalgevoel, zonder enige bereidheid om zich in te leven in het Vlaamse leven noch in Vlaamse gevoeligheden. Analfabeten, ongeletterden, anderstaligen en andere taalklungeraars dreigen een aanslag te plegen op onze mooie Vlaamse taal.
... Al de hele dag ligt er iets op m'n maag, en het weegt zwaar. Vanochtend las ik dathet klassieke dictee weg moet in het onderwijs: "Na het vinger opsteken, is weer een traditie in het onderwijs bedreigd: het dictee is passé -Taalunie vindt leren opzoeken in online woordenboeken minstens even belangrijk."
De Taalunie wil komaf maken met de 20ste-eeuwse manier van lesgeven in het vak Nederlands. In een advies aan de Vlaamse en Nederlandse ministers van Onderwijs en Cultuur pleit de organisatie ervoor om de muren te slopen tussen de lessen grammatica, spelling en literatuur.
Vroeger, begin jaren 90, heb ik Koen Jaspaert ook zo'n onzin horen vertellen over muren slopen en brandhout maken van het klassieke taalonderricht, toen hij het NT2-onderwijs verzon om allochtone leerlingen kennis te laten maken met de Nederlandse taal, maar dan wel op maat van de migrant, waarbij spelling, spraakkunst en literatuur bijkomstig werden. Deze waardevolle tradities werden ingeruild voor een beetje vrijblijvende kennis van Nederlandse woordjes door middel van exotisch getinte teksten. Geen Vlaamse literatuur, verre van... En aandachtig luisteren naar een tekst om die daarna correct schriftelijk weer te geven, hoefde niet meer... Het Verval!
En nu zie ik hetzelfde senario zich herhalen met de nieuwe voorzitter van de Taalunie, Hans Bennis, die zegt dat "spelling oninteressant is". Hij heeft van spelling geen hoge dunk: "Ik pleit niet om de spellingsregels te laten vallen, maar ik pleit voor gezond verstand. Taal is veel meer dan de discussie over een streepje of een trema op een letter zetten... Zolang ik erover mag beslissen, komt er geen spellingwijziging. Ik ga anderzijds de wonderlijke en onlogische spelling die we nu hebben, ook niet verdedigen."... "Ik vind spelling oninteressant", vertelt hij aan het tijdschrift Onze Taal.
Hoe is 't mogelijk dat iemand die zo'n nonsens verkondigt, voorzitter van de Taalunie is kunnen worden?
Misschien komt ooit nog eens de totale verloedering : fonetische spelling! Een stapje dichter bij het westerse verval...
Eindelijk. 't Heeft lang geduurd alvorens de media de naam van de doodrijder voluit durfde/wilde schrijven. Aanvankelijk was er in de berichtgeving niets te bespeuren over de etnische afkomst van de dader, maar later toen de berichten over zijn vluchtmisdrijf begonnen aan te zwellen, konden de gazetteschrijvelaars er niet meer omheen.
Gisteren vernamen we dat Muhammed Aytekin, die de twaalfjarige Merel De Prins doodreed, in beroep veroordeeld werd tot vijf jaar cel, 6.000 euro boete en een levenslang rijverbod. De bestuurder pleegde vluchtmisdrijf. Hij was al 18 keer veroordeeld voor rijden zonder rijbewijs en vijf keer voor rijden ondanks een rijverbod.
Commentaar van de moeder van één van de klasgenootjes van Merel: "Wij hebben het gevoel dat verkeersongevallen gebanaliseerd worden. Wij begrijpen niet dat politie en justitie dergelijke bestuurders niet van de weg kan houden. Wij begrijpen niet dat zoveel gevaarlijke bestuurders blijven rondrijden, hoeveel keer ze ook veroordeeld zijn."...
... Een zwakbegaafden Turk reed de 12-jarige Merel De Prins dood. Muhammed Aytekin is zijn naam. Hij vluchtte weg en dook onder. Het meisje was naar huis aan het fietsen maar kwam er nooit aan.
De doodrijder van Merel was mentaal niet in staat om te slagen in een rij-examen en toch toerde hij rond in een BMW, zogezegd van zijn ouders gekregen. Meteen gaven ze hun zoon een moordwapen in handen.
Geen rijbewijs, al 18 maal veroordeeld voor een aantal verkeersinbreuken, telkens met een rijverbod, een voertuig dat niet ingeschreven was en niet verzekerd was. Een opeenstapeling van domme asociale stommiteiten.
Rondtoeren zonder rijbewijs, zonder verzekering, voertuig niet ingeschreven... en achteraf zeggen dat het hem spijt. "Ik zal nooit meer achter het stuur kruipen"... alsof hij nog keuze heeft, het onbetrouwbare infantiele ventje...
Kinderen die naar schermpjes staren, een verloren generatie?... En dan kruipen ze in bed samen met hun tablet, om 's anderendaags in slaap te vallen op de fiets, in de klas, in de schoolbus... Slaperige oogjes door schermverslaving. Schermen hebben een verdovende en slaapmakende invloed, doen langzamer reageren op prikkels van buitenaf, waardoor intelligentie en fantasie afgeremd worden. Lichtschermen overspoelen kinderen met beelden die niet verwerkt kunnen worden en die vaak los van elkaar blijven bestaan. Nachtelijke tablet-activiteiten leveren vermoeide kinderen in de klas.Kinderen slapen alsmaar minder, gaan steeds later naar bed. Het chronische slaaptekort laat zich in de klas voelen door verminderd concentratievermogen, verhoogde prikkelbaarheid, verminderde hersenfunctie, gebrekkige geheugenontwikkeling, neerslachtigheid, slechte lichaamsconditie,gedrags- en leerpoblemen... Ook geen interesse in geschiedenis, in hun verleden. Hoe kunnen deze kinderen de toekomst dan aanpakken!? Onbegrijpelijk hoe kinderen nu massaal in verkrampt-gebogen houding naar schermpjes zitten te turen, ongeïnteresseerd in alles wat er rondom hen gebeurt. De Slaven van Morgen?
Onderwijsminister Crevits (CD&V) wil alle leraren in het middelbaar 22 uur laten lesgeven. Voor alle leekrachten evenveel uren in het hele middelbaar. Die maatregel zou een bedrag opleveren van 150 miljoen euro.
Mijn eerste reflexgedachte ging naar de ongebreidelde aanwas van migrantenkindjes, om bankjes en boekjes voor hen te kopen, en extra taallesjes te organiseren, en andere verwennerijen. Maar Crevits legt uit dat haar nieuwe voorstel kadert in het aantrekkelijker maken van de job van leerkracht. Knelpunten moeten bestreden worden, zoals te weinig studenten die de lerarenopleiding aanvatten, starters die te vlug afhaken, geen werkzekerheid, ontmoedigingen, ontgoochelingen, ziekteverzuim, burn-outs.
En nu is het de bedoeling dat al deze problemen opgelost worden met de 150 miljoen euro die vrijkomen door Crevits’ nieuwe voorstel.
Als ik haar goed begrijp moeten leerkrachten dus meer werken om hun eigen job aantrekkelijker te maken.Vorig jaar nog waren er die gratis moesten werken om in te vallen voor zieke collega's, en anderen moesten eigen lesmateriaal bekostigen.
Al het geld is opgemaakt aan het welzijn van asielertjes en anderstaligertjes. Er blijft niets meer over voor onze eigen leerkrachten. De Vlaamse regering heeft royaal vele miljoenen uitgestrooid over scholen met allochtonen, anderstaligen, vluchtelingen, migranten, ongeletterden, aangespoelden, binnendringers... Vlaams geld voor vreemde kindjes. Denk ook aan de vele miljoenen die naar extra scholenbouw gaan, extra leerkrachten, onthaalklassen, en dan natuurlijk de vele geldverslindende projecten van vroeger die allochtoontjes uit hun achterstellingspositie moesten halen. De bekende parels...
Lees bij Houzee http://blog.seniorennet.be/rechts hoe generaal Mattis zijn eerste werkdag viert: Nieuwe Amerikaanse minister van Defensie, generaal Mattis, viert zijn nieuwe baan door ISIS 31 keer te bombarderen. "ISIS zal nu ervaren hoe het voelt om aangevallen te worden door een ontketend Amerikaans leger en een minister van Defensie die zelf generaal is (geweest) en dus weet hoe oorlogen daadwerkelijk gewonnen worden."
De mensenrechtenorganisatie GRIP (Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap) oordeelt dat de nota van de Vlaamse regering omtrent Inclusief Onderwijs is strijd is met het VN-verdrag.
Inclusief Onderwijs betekent dat kinderen met fysieke en mentale beperkingen regulier onderwijs mogen volgen. Dat ze dus het volste recht hebben om het onderwijsniveau naar beneden te helpen donderen, om de kwaliteit van het onderwijs aan te tasten, onderwijs waarin de worm al zit te kroelen sinds de overrompeling door migrantenleerlingen. En nu ook nog leerlingen met beperkingen die een klas met normaal begaafden komen verstoren.
Het geheel van maatregelen van de Vlaamse regering overtuigt GRIP niet. ‘Wij zijn ontgoocheld. Wat de minister nu voorstelt, dreigt inclusief onderwijs af te remmen in plaats van vooruit te helpen.’ Omdat buitengewoon onderwijs als apart systeem blijft bestaan en niet opgenomen wordt in het gewone onderwijs. Daarover struikelt GRIP.
Het VN-verdrag bepaalt dat het buitengewoon onderwijs moet opgaan in het gewone onderwijs... De vrees leeft echter dat een grote instroom van leerlingen met een beperking in het gewone onderwijs niet te bolwerken valt...
Mijn gedacht over Inclusief Onderwijs
Hoe zal het gewone onderwijs zich kunnen aanpassen aan de gebreken van gehandicapte nieuwkomers, hoe daarmee omgaan, hoe de specifieke onderwijsbehoeften herkennen? Van leerkrachten zullen krachttoeren verwacht worden.
De overlast van mentaal gestoorden in een gewone klas is niet te onderschatten. Voor de leerkracht is het een hele klus om het lespeil aan te passen aan de hele waaier van verstandelijke begaafdheden. In de praktijk komt het er op neer dat het lespeil zal zakken, dat de slimmeriken geen volwaardig onderwijs zullen krijgen. En dat de minstbegaafden de meeste aandacht gaan krijgen. Zie je een mongooltje al op de voorste bank zitten en alle aandacht opeisen van de leerkracht?
En, hoe gaan normaalbegafden en genieën reageren op hun achterlijke klasgenootjes, zullen zij wel aan hun trekken komen in een klas met minderbegaafden?
En het gehandicapte kind zelf! Het zal dagelijks geconfronteerd worden met eigen tekortkomingen en eigen minderwaardigheid. Het zal non-stop moeten vaststellen dat het ergens iets mankeert. Erg! De aanwezigheid van normaalbegaafden zal het doen wentelen in zijn eigen handicap.
Alle bootuitvallers en buitenbentjes samen in de klas met normale leerlingen, bij slimmeriken en bollebozen... Wat zal nog allemaal verzonnen worden om ons onderwijs naar de knoppen te helpen?
We stevenen af op een diversiteitsmix met validen en mindervaliden, homo's en hetero's, jongens en meisjes en twijfelgevallen, dommeriken en slimmeriken, blanken en gekleurden... een mix waar vieze olie blijft bovendrijven...
Nog nooit was Amerika zo verdeeld en nog nooit waren er zoveel mensen die tegen een president waren zoals het geval bij president Trump. Wat zit er in Trump dat zoveel mensen zo erg haten. Ondanks dat wij verbaasd staan te kijken naar deze haat moet het eigenlijk vanzelfsprekend zijn. Dit komt doordat de toename van haat parallel loopt met de toename van illegalen en criminelen in Amerika, die nu juist Trump niet ziet zitten. Het moet niet verbazen dat terwijl Trump hard wil optreden tegen die illegalen en criminelen, maar ook tegen de islamisering van Amerika door de komst van zoveel moslims, dat deze miljoenen mensen zich tegen Trump verzetten. Het zou die mensen veel beter uitkomen wanneer Hillary, met steun uit Saoedi-Arabië, de president was geworden, zodat criminelen hun gang konden gaan en de sharia langzaam ingevoerd en toegepast kon worden. Die mensen hadden veel liever gezien dat de inauguratie werd gedaan door een imam, en dat de first lady in een boerka stond, of minimaal een crimineel was. Helaas is de nieuwe president van Amerika gewoon blank, blond en geen crimineel.
Om het met de woorden van Trump te zeggen: "Verwijfde Politiek". Er zitten nogal wat vedetten in onze regering. Neem nu Liesbeth Homans van de N-VA, vorig jaar riep ze om drie soorten toiletruimtes, voor mannen, vrouwen, en kweenies (sekstwijfelaars en tussengevallen), en nu wil ze meer onderdak geven aan moslims. Zogezegd om er controle op te kunnen uitoefenen. Erkend of niet erkend, een moskee is oncontroleerbaar en hoort niet thuis in het Vlaamse landschap. Het is ook tijdverspilling van onze ministers om zich te bezinnen over het idiote islamgebeuren.
Nog maar pas heeft Jo Vandeurzen (CD&V) een nieuw kinderbijslagsysteem bedacht om kinderarmoede te bestrijden, en nu krijgen moslims royale financiële steun voor hun bidtempels waar ze met hun poep in de lucht zitten te prevelen en te smachten naar maagdelijk schone maagdjes in het hemelrijk van Allah. Kinderen mogen in sprookjes geloven, maar volwassenen?... En geld voor moskeeën, maar niet om kinderarmoede tegen te gaan?...
Homans wil wel nog moskeeën erkennen "maar alleen op basis van gemotiveerde adviezen"
Justitieminister Koen Geens bracht een positief advies uit voor de erkenning van 20 nieuwe moskeeën... Voor 23 andere erkenningsdossiers is er nog geen advies. Homans liet echter weten dat ze niet zal overgaan tot de erkenning van de moskeeën, vooraleer te beschikken over alle informatie en daarom wil ze dus ook inzage in de dossiers van Staatsveiligheid. Intussen liet Geens weten dat de dossiers zullen worden overgemaakt. "Als we die hebben ingekeken zullen we het advies van de gemeenten en de provincies vragen", is nu te horen bij Homans. Die hebben vier maanden de tijd om zich over het dossier te buigen. "Daarnaast dienen nog andere zaken te worden gecontroleerd, zoals de financiering, het gebruik van het Nederlands als omgangstaal en het erkennen van de mensenrechten." Volgens mij kan Homans fluiten naar het Nederlands dat moslims als omgangstaal gaan gebruiken, en mensenrechten daar vegen ze ook hun voeten aan.