De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
28-04-2019
Een M-Decreet voor Slimmeriken?
Het M-decreet geldt enkel voor leerlingen met een beperking en niet voor intelligente en hoogbegaafde leerlingen. Niemand struikelt over deze oneerlijke gang van zaken, maar ikke wel.
De letter 'M' van het M-decreet duidt op Maatregelen voor specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen met een beperking die fysiek, mentaal of karakterieel iets mankeren of leergestoord zijn.
En welke Maatregelen zijn er voor intelligente en hoogbegaafde leerlingen? Geen! En welk M-decreet zorgt ervoor dat deze groep zich verder kan ontwikkelen tot genieën en supergetalenteerden? Geen! Geen enkele Maatregel is voorzien om deze veelbelovende leerlingen te beschermen en te stimuleren in hun ontwikkeling. Er is een M-decreet voor zwakzinnigen, maar niet voor slimmeriken.
Ook op tv ligt de klemtoon op het tentoonspreiden van mindervaliditeit. In téveel uitzendingen krijgen we te maken met het Downsyndroom. Terwijl mensen die overlopen van kwaliteiten en talenten veel te weinig aan bod komen op het scherm. De klemtoon ligt op 'minder'validen. Maar er zijn toch ook 'meer'validen? En allemaal samen zijn ze 'anders'valied, ook hoogbegaafden zijn 'anders'valied. Het zijn allemaal buitengewone mensen, de zwakkeren én de sterkeren.
Buitengewoon Onderwijs is er altijd geweest voor zwakbegaafden. Waarom geen buitengewoon onderwijs voor hoogbegaafden? Zij zijn toch ook 'buitengewoon'?!Buitengewoon onderwijs, uitsluitend voor verstandelijk minderbedeelden, voor debielen, imbecielen en andere zwakzinnigen is een zuivere discriminatie van hoogbegaafden en genieën.Intelligente leerlingen hebben recht op elitair onderwijs dat afgestemd is op hun superieure verstandelijke capaciteiten! Net zoals de zwakbegaafden onderwijs krijgen dat aangepast is aan hun beperkte verstandelijke mogelijkheden.
Als er enkel buitengewoon onderwijs mag bestaan voor zwakbegaafden, dan betekent dat het promoten en kweken van achterlijken en debielen, van stompzinnigen en zwakzinnigen, van onderontwikkelden en primairen, van gekken en idioten, van zwanzers en zeikerds, van kwakzalvers en andere imbecielen... een M-decreet voor alleen leerlingen met een beperking levert een gehandicapt volk dat in zijn voortgang nog meer vertroebeld zal worden.
We hebben moslims de laatste jaren gekend als een agressief volk dat wereldwijd aanslagen pleegt op niet-moslims, onschuldige burgers werden vermoord. Geteisterd door islamitisch geweld, vragen we ons af waarom terroristen allemaal moslims zijn.
Moslims zijn primitieven. Hun levenswijze en ideeën zijn onverenigbaar met onze samenleving. Ons normen- en waardenstelsel komt niet overeen met de geestesgesteldheid van moslims. Toch zijn moslims erin geslaagd om zich massaal hier bij ons te nestelen, en ze zijn niet van plan om morgen weer naar huis te vertrekken. De aanwezigheid van niet-moslims stoort hen, ze willen een eenkennige islamitische gemeenschap, zonder westerlingen. De drang en het verlangen om hier meer terrein te veroveren wordt sterker naarmate ze talrijker worden. Ze willen zo graag het Westen veroveren, maar als ze er eenmaal zijn, botst het met westerlingen, omdat er zoveel psychologische verschillen bestaan tussen moslims en niet-moslims.
Het begint al bij de geboorte van kleine baby-moslimpjes, die als dagverse borelingetjes uit de moederschoot kruipen met beschadigde geentjes en een decadent geweten dat gevoed wordt door het islamitische thuismilieu waar baby's en peuters hun tijd verprutsen en niet tot volle ontplooiing kunnen komen. En als ze dan islamlessen volgen leren ze op commando ontelbare koranverzen afdreunen, verzen waarin haat en geweld jegens niet-moslims gepromoot worden. Hun gedachtenwereld raakt afgestompt en hun intelligentie ontwikkelt zich tot het niveau van domme koeien die in een woestijn staan te grazen.
Opgroeien in een islamitische inteeltcultuur maakt van hen opstandelingen die crimineel en asociaal gedrag ontwikkelen jegens niet-moslims. Agressie en woede-uitingen zien ze als teken van sterkte. En hun verstokte moslimidentiteit en verslaafdheid aan de islam maken hen immuun voor elke vorm van integratie. De islamitische psyche verhindert alle integratie. Wij met onze westerse beschaving hebben de ijdele pretentie om moslims op onze eigen golflengte te krijgen, maar dat is buiten de islam gerekend. Want als een moslim wil integreren moet hij zijn idiote koran over de haag zwieren en de islam verwerpen. Ook geen moskeebezoeken meer en geen theekransjes bij zijn collega-moslims. De islam is onuitroeibaar.
Achterlijke beschavingen floreren het beste als ze afgezonderd leven zonder inmengingen in westerse gemeenschappen. Als er toch een islamitische uitschieter zich temidden van ons wil integreren, kijkt hij in en spiegel en wordt met zichzelf geconfronteerd. Hij ziet de ongelovige niet-moslims en die confrontatie in een nieuw en vreemd geheel doet hem overhellen naar radicalisering, zo worden moslims agressief. Als moslims op zichzelf blijven, in hun eigen gemeenschap, zullen ze gewoon moslim blijven, zullen niet ten strijde trekken of gekke dingen doen, en ook geen aanslagen plegen. Proeven van de westerse beschaving maakt van hen gevaarlijke terroristen... En daarom kunnen moslims niet integreren.
Het nijpende tekort aan leerkrachten wordt aangepakt met alwéér een nieuwe campagne.
Tot 2025 zijn er duizenden bijkomende leerkrachten nodig, per jaar, van het kleuter- tot het secundair onderwijs.
Toen minister Crevits deze nieuwe campagne kwam aankondigen op tv merkte ik iets van gelatenheid in haar blik, ze straalde een zekere moeheid uit en haar stem klonk minder enthousiast. Ook geen fonkeloogjes meer. Het vuur van weleer lijkt geblust. Wellicht beseft ze dat een lerarenopleiding niks bekoorlijks meer kan bieden aan jongeren die voor een studie- en beroepskeuze staan.
De campagnes stapelen zich op, evenals de lege vacatures. Jongeren laten zich niet beïnvloeden door de opdringerige campagnes die het lerarenberoep aantrekkelijker voorstellen dan het in werkelijkheid is.
Campagnes om het lerarenberoep te promoten leveren niets op. Niemand wil nog voor de klas staan. Uitgezonderd enkele idealisten die zich geroepen voelen om de onderwijswereld te verbeteren en in een overmoedige bui van zelfoverschatting de lerarenopleiding starten. Om even later weer af te haken. Wie wil er nog lesgeven aan bruine taalgehandicapten, of aan achterlijke ezels, of aan een stel halvegaren die door het M-decreet gedropt zijn in het gewone onderwijs?
Als niet eerst de kern van het probleem aangepakt wordt, en dat is de diversiteit oftewel de wildgroei in de schoolbevolking, zullen onze scholen ooit ontaarden in 'kinderopvang' waar niet-gekwalificeerden voor de klas staan bij gebrek aan echte leerkrachten. Scholen worden dan een 'bewaarplaats' voor kinderen.
De televisie overrompelt ons met indoctrinerende beelden over rassenmengingen. De bedoeling is dat als we de perversies vaak genoeg zien, dat we het normaal gaan vinden dat een blanke vrouw onder de lakens zit te friemelen en te rotzooien met een neger. Afschuwelijk, tegennatuurlijk en weerzinwekkend!
Interraciale relaties worden meer en meer voorgesteld als natuurlijk en veel voorkomend. Als er toch zoveel negers naar hier zijn komen zwemmen, veelal in dobberbootjes, moeten ze toch ergens aan hun trekken kunnen komen? En liefst eerst op seksueel vlak. De rest is bijkomstig, want de blanken moeten langer werken om de zwarten in leven te houden... En er zijn genoeg blanke vrouwen die zich als prooi aanbieden om hun blanke ras te verraden.
De aanval op het blanke ras zagen we onlangs ook op de correspondentie met een bekende bank waar er bovenaan de brief een pure negerin stond te pronken, inclusief kroesharen, platte neus en dikke lippen. En nog wel een bank met hoofdzakelijk blanke klanten!
Negers zijn hier in onze blanke velden uitgestrooid om zich te mengen met het blanke ras. Dat lijkt wel zo gepland. Na verloop van jaren en decennia zullen we stilaan het pure blanke ras zien verdwijnen. Blanken worden gemixt met zwarten, met negers die blanke vrouwen inpalmen en kindjes maken, kindjes zonder identiteit, zonder roots, kindjes die rasloos en kleurloos het blanke ras zullen overschaduwen. En dan levert het mixproces enkel nog raciale twijfelgevallen op zonder identiteit, zonder cultuur, zonder eigenheden...
Het was moeilijk te geloven dat 1 kleine moslimgroep, de National Thowheed Jamaath, een aanslag van het kaliber van de terreurgolf in Sri Lanka alleen kon plegen.
Het heeft lang geduurd eer IS de bloedige aanslagen opeiste. Christelijke misvieringen en kerken zijn het doelwit van IS. Zij willen "christenen aanvallen tijdens hun heiligste moment van aanbidding".
Internationaal, overal ter wereld, zullen we te maken krijgen met terroristische afsplitsingen van IS, en er zijn genoeg machtswellustige moslims die de baas willen spelen over een nieuw terreurbewegingske. Het kalifaat versplintert, maar er komen meer lokale terreurbewegingen, en dat is echt angstwekkend.
Moslimterreurgroepen die zich achter het vaandel van IS scharen en blindelings trouw beloven aan IS, gaan onderhuids onverdroten voort met terroristische aanslagen overal in de wereld tegen christelijke kerken.
Wat mij intrigeert is: hoe gaat het islamonderwijs in onze scholen om met die verontrustende machtsuitbreiding van de islam?... Vroeger, in de tijd van Paula D'Hondt, minister Lenssens en pater Johan Leman van het CGKR, werd ons wijsgemaakt dat de islam vredelievend en verdraagzaam is en niet streeft naar machtsuitbreiding... Ja, die onzin stuurden ze naar alle scholen!
Eindelijk! Na een véél te lange paasvakantie zitten onze scholiertjes morgen alweer in de schoolbankjes. Spijbelaars niet meegerekend. Die moeten nog afkicken van het zalige nietsdoen en hebben meer tijd nodig om opnieuw op gang te komen na het dolce farniente van de afgelopen weken. Misschien komen ze wel niet op tijd terug vanuit hun verre thuisland en moeten leerkrachten Nederlands helemaal opnieuw beginnen met het aanleren van Nederlandse woordjes.
Dus morgen zijn ze d'r weer. En 's anderendaags hebben ze alweer een vrije namiddag. En volgende week, na amper 6 schooldagen komt het 1 mei-weekend eraan. Daarna beginnen dan eindelijk eens 3 volle weken dat er niets aan de hand is en dat leerkrachten hun programma kunnen afwerken zonder onderbrekingen... tenzij leerlingen op sneeuwklassen moeten of zo, je weet nooit...
Maar! De maand mei is nog niet voorbij of er kondigt zich alweer een lang weekend aan: het Hemelvaartweekend. En niet veel later, de maand juni is al begonnen, krijgen we het Pinksterweekend, waarna er nog een paar weken resten die eigenlijk niets voorstellen, want het hele derde trimester is een oefening, een voorbereiding op de grote zomervakantie.
Eigenlijk is het hele schooljaar 1 aaneenrijging van vakanties, vrije dagen en schooluitstapjes. Toch is het derde trimester de periode bij uitstek om uit te bollen en reikhalzend uit te kijken naar de zomervakantie. Het derde trimester stelt niets voor op het vlak van leerstof aanbrengen. En dan hoeven we ons niet af te vragen waarom scholieren zo slecht voorbereid zijn op het vervolg van hun schoolloopbaan als de fundamenten zo broos en wankel gelegd worden.
Dodentol loopt op tot 290, avondklok opnieuw van kracht maandagavond
“Lokale islamistische groepering verantwoordelijk voor aanslagen Sri Lanka”, voorlopig geen sprake van Belgische slachtoffers
Een van de daders van de aanslagen in Sri Lanka: Zahran Hashim, een radicale prediker, blies zichzelf op in het Shangri-La hotel in Colombo. Foto: reuter/*
De aanslagen op paaszondag in Sri Lanka, waarbij minstens 290 personen om het leven kwamen en 500 anderen gewond raakten, werden gepleegd door een lokale islamistische groepering. Dat meldt de Sri Lankaanse regering maandag. Volgens Buitenlandse Zaken is er voorlopig geen sprake van Belgische slachtoffers.LEES OOK. Slachtoffers van aanslagen krijgen een gezicht: bekende tv-kok overleden, parlementslid verliest naaste
De politie van Sri Lanka heeft al minstens 24 verdachten opgepakt in het onderzoek naar de aanslagen tegen kerken en hotels, zo werd uit officiële bron vernomen. Politiewoordvoerder Ruwan Gunasekara zei dat de personen die werden opgepakt, allemaal lokale bewoners, allemaal ondervraagd worden. De meeste verdachten behoren allemaal tot dezelfde lokale islamistische groep.
Zondagavond werden ook nog explosieven gevonden in de buurt van de internationale luchthaven. Dat zegt een woordvoerder van de luchtmacht. De explosieven zaten in een plastieken pijp op een weg op ongeveer twee kilometer van de Internationale Luchthaven Bandaranaike, op een dertigtal kilometer van Colombo. De explosieven zijn naar een andere locatie gebracht en ontmanteld.
Radicale prediker
Zeker zes van de acht aanslagen van zondag werden uitgevoerd door zeven zelfmoordterroristen. Dat meldt Ariyananda Welianga, een forensisch expert van de regering van Sri Lanka. De twee andere explosies worden nog onderzocht.
Ondertussen zijn volgens bronnen bij de inlichtingendiensten ook al de namen van twee van de zelfmoordterroristen bekend. Zahran Hashim, een radicale prediker van wie veel video’s op het internet staan, blies zichzelf op in het Shangri-La hotel in Colombo en Abu Mohammed sloeg toe in de kerk in Batticalao. Hashim zou eerder al plannen gehad hebben om een aanslag te plegen in de Indiaanse ambassade in Colombo.
“Er waren aanwijzingen voor mogelijke aanslag”
De Sri Lankaanse geheime dienst had volgens premier Ranil Wickremesinghe voor de explosies van paaszondag aanwijzingen van een mogelijke aanslag. Er moet onderzocht worden waarom geen passende maatregelen genomen werden, zei Wickremesinghe zondagavond (plaatselijke tijd) in een televisietoespraak.
Avondklok
De regering van Sri Lanka heeft besloten om opnieuw de avondklok in te stellen in de nacht van maandag op dinsdag. Dat heeft de informatiedienst van de overheid meegedeeld.
De avondklok wordt ingevoerd vanaf 20 uur lokale tijd (16.30 uur Belgische tijd) en duurt tot 4 uur lokale tijd (00.30 uur Belgische tijd). Ook in de nacht van zondag op maandag gold de avondklok al. Die werd opgeheven om 6 uur lokale tijd (2.30 uur Belgische tijd).
Land ligt twee dagen stil
Een dag na de golf van bloedige aanslagen in kerken en hotels probeerde Sri Lanka maandag het leven te hervatten. Om het verkeer op de openbare weg te beperken, zijn twee vrije dagen aangekondigd. De scholen en de beurs in Colombo bleven gesloten.
Belgen
“Het Sri Lankaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft ons bevestigd dat er tot dusver geen Belgische doden of gewonden zijn”, bevestigt een woordvoerder van de FOD Buitenlandse Zaken aan onze redactie. “Definitief uitsluitsel kunnen we pas geven na de identificatie van alle slachtoffers. Er zouden nog 21 ongeïdentificeerde buitenlandse slachtoffers zijn. We hebben enkele landgenoten op het eiland nog niet kunnen bereiken, maar er is geen reden tot ongerustheid.”