In het blad Knack getuigden leerkrachten anoniem over de moeizame integratie van buitenlandse kinderen in Oostendse secundaire scholen. Zij signaleerden taalproblemen, aanpassingsproblemen, negeren van vrouwelijk gezag, vechtpartijen, pestgedrag, beschadigen van elkaars materiaal, incidenten met leerkrachten... Kortom, alles wat niet deugt. Er heerst een macho-gedrag bij jongens van Arabische origine, die zich aanstellen en stoer willen doen. Zij weigeren opdrachten uit te voeren die vrouwelijke leerkrachten hen opleggen: "Het is maar een vrouw." Moslimleerlingen aanvaarden geen vrouwelijke leerkracht.
Niet verwonderlijk, met z'n allen hebben die nieuwkomers een dolle rit achter de rug, ze zijn er nog zeeziek van en zullen nooit hun evenwicht kunnen terugvinden in een samenleving die zo fel verschilt van de verre wereld waar ze vandaan komen. Ze deinden mee op de golven van de Middellandse Zee, geduldig varend op de woeste baren, met af en toe een gulzige slok van het zoute zeewater. Eikes! En bij elke golfslag sloeg er eentje overboord. Splash! Verdronken... En zo kwam het dat niet iedereen hier voet aan wal kon zetten. De zwaksten liggen nu nog op de zeebodem.
De integratie van nieuwe kinderen is onmogelijk, zij zijn hier komen binnenvallen in een voor hen totaal vreemde omgeving met een andere taal, andere gebruiken, andere opvattingen... met een heel andere culturele bagage zijn ze beslag komen leggen op onze schoolbanken. In onthaalklassen. Waar mirakelen verwacht worden, waar verwacht wordt dat moslims omgetoverd worden in blanke leerlingen met een Vlaamse werkattitude, met Vlaamse eigenheden en zo.
Leerkrachten in onthaalklassen zijn véél te tolerant en laten nieuwkomers hun gang gaan... omdat ze nieuwkomers zijn, en omdat ze bang zijn om 'racistisch' genoemd te worden, daarom treden ze laks op. En dát is nu precies integratieremmend, dat tolerante gedoe en meelijwekkende gezever. En als die nieuwkomers dan ook nog eens islamlessen krijgen worden ze helemaal verhemeld en in de wolken gedreven van waaruit ze minachtend kijken op vrouwelijke leerkrachten. Islamlessen verstevigen alleen maar hun islamitisch gedachtegoed.
Moslims kúnnen niet integreren. Omdat ze moslim zijn. Zij kunnen hunne koran zomaar niet over den haag zwieren en den islam afzweren. Zij kunnen niet integreren omdat het onderwijs hen als moslim eerbiedig bejegent en de cultus rondom de islam instandhoudt. En dan zijn er de hoofddoeken, de onwettige afwezigheden op islamitische feestdagen, spijbelen en thuistaal tolereren, eindeloze taallessen en projecten, lijdzaam toezien op massale afwezigheden van moslimouders op ouderavonden...
En daarom kunnen moslims nooit integreren in onze westerse middens.
|