't Gaat niet goed met het onderwijs in Vlaanderen. Onheilspellende berichten bereiken ons veel te vaak over het 'verval' van ons traditionele Vlaamse onderwijs, aangetast door anderstalige microben en vreemde virussen.
Vandaag was het de beurt aan de wanprestaties van 'Vlaamse' leerlingen die ondermaats presteren voor begrijpend lezen. Hun niveau van begrijpend lezen is de laatste 10 jaar fors gedaald, en de nieuwslezer steekt de schuld op de scholen die te weinig tijd besteden aan het lezen, dat kinderen niet graag lezen, en dat de lerarenopleiding veel beter moet.
Iedereen krijgt de schuld behalve de OUDERS die thuis lustig doortetteren en kwebbelen in hun vreemde brousse-taaltje en die ook het nut niet inzien van dagelijkse aanwezigheden van hun kleuterkindjes in de kleuterklas. En ik zie ook niet zo vlug Vlaamse leesboekjes in allochtone huishoudens...
'k Ga beginnen met alweer eens te wijzen op het belang van het kleuteronderwijs, waar de fundamenten gelegd worden voor later studiesucces en waar intensief voorbereid wordt op de leerstof van de lagere school. In het kleuteronderwijs ligt de basis van de hele leesvaardigheid! En daarom zou er een schoolplicht moeten komen vanaf 2,5 jaar. Dagelijkse fulltime aanwezigheid voor elk kleutertje. En kindergeld gekoppeld aan een volledig parcours in het kleuteronderwijs. Er bestaat echt geen ander middel om vreemde kindjes iets aan te leren. Politiek correct klopt mijn redenering niet, maar daar trek 'k me niks van aan.
En wat met de nieuwe anderstaligen die hier niet geboren zijn? Wel,die horen apart onderwijs te krijgen op kleuterniveau. Logisch, als je de taal van je gastland niet kent, dan moet je vanaf nul beginnen. Toch?
Het nieuws over scholieren die niet goed begrijpend kunnen lezen, breng ik nu in verband met de verkeerscontrole vorige zaterdag in Oost-Vlaanderen, toen 27 automobilisten rondtoerden zonder rijbewijs, 27 snoodaards op pad zonder rijbewijs... Het is doorzichtig. Het groeiend aantal anderstaligen in onze samenleving mist de vaardigheden om de teksten van een examen te begrijpen. Ze voelen de finesses van de Nederlandse taal niet aan. Ze lezen de vragen, maar begrijpen ze wel de betekenis ervan? Ze kunnen misschien wel losse woorden begrijpen en een zin verstaan, maar begrijpen ze de hele tekst? De problemen beginnen al met een mankementige woordenschat, en dan is er de kunst om de woorden in een zin zingeving te geven, en tenslotte: wat betekenen alle zinnen samen? Begrijp ik die?