In de bloedhete zomer van vorig jaar, toen de mussen van 't dak vielen, boog de Vlaamse regering zich over een voorstel om ook het derde kleuterklasje te verplichten, een verlaging van de leerplichtleeftijd naar 5 jaar. Zowat een half jaar later, toen alle bomen al kaal waren, is de Vlaamse regering tot het inzicht gekomen dat de kleuterparticipatie moet verbeteren en daarom wordt overwogen om de leerplichtleeftijd op 5 jaar te brengen. De leerplicht zal dan gelden vanaf het derde kleuterklasje.
Deze uitbreiding is nodig omdat "een kwetsbare kleine groep" nooit naar school komt. Zoals gewoonlijk wordt deze kwetsbare groep niet bij naam genoemd, terwijl iedereen weet dat kleine allochtoontjes uitmunten in spijbelen. Niet alleen op donderdagen, maar alle dagen.
Tot hun zesde levensjaar zitten kleine anderstaligertjes gevangen in een milieu zonder intellectuele prikkels, ze horen er enkel een vreemde thuistaal en leven midden in een vreemde thuiscultuur. Onherstelbare intellectuele schade en enorme taalachterstanden worden tijdens de gevoelige eerste levensjaren opgestapeld en kunnen niet meer goedgemaakt worden door dat ene verplichte derde kleuterklasje. Kleine allochtoontjes moeten zo vroeg mogelijk weggehaald worden uit hun afstompende thuismilieu om dagelijks verplicht aanwezig te zijn in school waar ze veel meer ontwikkelingskansen krijgen dan in het bekrompen geestelijk ruïnerende allochtone thuismilieu.
Al veel te vaak heb ik op m'n blog gewezen op het belang van kleuteronderwijs, van vollédig kleuteronderwijs, vanaf de peuterleeftijd, en niet alleen vanaf het derde kleuterklasje. Er moet een leerplicht komen voor álle kleuters voor de héle kleuterschool!
Ik zal het nog eens opnieuw vertellen.
Het Belang van Kleuteronderwijs
Ik ben voorstander van verplicht onderwijs voor kleuters. Hoe vroeger, hoe liever. Een degelijke voorbereiding op de lagere school is belangrijk en noodzakelijk. Kleuteronderwijs is niet meer een 'bewaarschool' of 'papschool' zoals vroeger, maar wel een 'schoolrijp maken', een klaarstomen om te leren lezen en schrijven, om kennis te maken met rekenkundige begrippen, met motorische, sociale en taalvaardigheden, met tijdsbegrippen, er wordt ook gewerkt aan lichaamsbesef, ruimtelijke oriëntatie, visuele en auditieve waarneming, onderscheid essentie-detail, enz. Er wordt de basis gelegd van de hele schoolloopbaan van het kind.
Spijbelende kleuters, en kleuters die niet naar school komen, missen dus kostbare momenten in hun gang naar de lagere school. Zij missen de stevige bodem waaraan in het kleuteronderwijs gebouwd wordt. In de kleutertijd begint dan al de taal- en leerachterstand, die gedurende de hele schoolloopbaan het kind blijft achtervolgen. Daarom moet de kleuterschool, waar de fundamenten van studiesucces gelegd worden, verplicht gemaakt worden!
Ik heb ondervonden dat allochtone ouders het kleuteronderwijs grondig onderschatten. Zij denken lichtzinnig en minachtend over ons onderwijs. Ze zijn er niet van te overtuigen dat kleuteronderricht basis en voorwaarde is voor een degelijke schoolloopbaan.
Schoolbezoek moet afgedwongen worden door de schoolplicht te koppelen aan kindergeld, leefloon, sociale voozieningen en andere leuke dingen en gunsten die uit de hemel vallen voor onze andersoortige medemens. Kleuters met een andere taal en cultuur hebben méér nood aan kleuteronderwijs dan onze Vlaamse leerlingen. Zij hebben nood aan een intensievere voorbereiding op de lagere school.. En het zijn precies dié allochtone kleuters die schitteren door hun talrijke afwezigheden op school.