Vroeger was het heel gewoon dat allochtone kleutertjes overstapten naar het eerste leerjaar, ongeacht hun gebrekkige kennis van de Nederlandse taal. En dan was er ook nog een groot aantal spijbelkleuters dat voor het eerst naar school kwam met een flinke taalachterstand omdat hun peuter- en kleutertijd verkwanseld werd in een anderstalig milieu: dé beste garantie voor een schoolloopbaan propvol mislukkingen.
Migrantenkleutertjes stapten in het eerste leerjaar terwijl ze zich niet eens konden uitdrukken in het Nederlands en ook niet bekwaam waren om Nederlandstalige instructies te begrijpen. Ze waren met velen, die vreemde beginnertjes, het leek wel een plaag, of een epidemie, in ieder geval iets besmettelijks met ongunstige vooruitzichten. Allen misten ze de vaardigheden om de leerstof van het eerste leerjaar aan te kunnen. Overzitten van het eerste leerjaar was het gevolg. En daarna bleef het parcours hobbelig, vol hindernissen en mislukkingen, met het beroepsonderwijs als enige uitweg. Schoolverlaters zonder diploma konden onmiddellijk gaan 'stempelen'. Zo gemakkelijk en onopvallend ging dat vroeger.
Over de problematiek van taalvaardigheid bij allochtoontjes werd er vroeger niet zo veel gesproken als nu, nu de 'Taaltest Kleuters' zo actueel is. Men had vroeger een misplaatst respect voor uitheemse brabbeltaaltjes van migrantenkleutertjes. Zo was er ook het gedogen van allerlei 'privileges' zoals spijbelen, te laat komen, geen huiswerk maken, met slaapogen op school verschijnen, een hele dag gapen en suffen in het schoolbankje, pas tegen half september terugkeren na een lange vakantie in het thuisland...
O, wat zijn wij toch verdraagzaam geweest. Migrantenwerksters hebben ook nooit begrepen dat ze aan een mentaliteitswijziging moesten werken bij migrantenouders, en niet om hen nog meer te laten cocoonen in hun allochtone wereldje.
Zelf heb ik migrantenouders zo vaak mogelijk gewezen op het belang van de Nederlandse taal als thuistaal, op het belang van een Nederlandstalig thuisklimaat, uit respect voor de inspanningen van de leerkracht. Vergeefs. Ze bleven allen koppig vasthouden aan eigen taal en cultuur waarmee ze in koor "NEEN!" riepen tegen alle goedbedoelde inspanningen van de leerkracht.
Er is in het verleden heel wat ondernomen om migrantenleerlingen in de watten te leggen, maar alles schampte af tegen een muurvaste onwil om Nederlands te leren en te waarderen.
Daarom is het nieuwsgierig uitkijken naar de taaltest voor kleuters die er gaat komen. Niet de test zelf, maar alles wat erop volgt is van belang!
|