|
Uit een onderzoek is gebleken dat leervertraging het grootst is bij sterke leerlingen, terwijl de leerprestaties van 'kwetsbare' leerlingen niet achteruitgegaan zijn.
Het mag ons niet verbazen, deze trend was te verwachten. Door het hele corona- en lockdowngezeik is er extra en teveel, veel te veel, aandacht besteed aan 'kwetsbare' leerlingen, zeg maar migrantenleerlingen. En zo kwam de lat lager te liggen met gemakkelijker en minder leerstof, in het voordeel van de 'kwetsbaren'.
Sterke leerlingen daarentegen vinden in die lage lat geen uitdagingen meer. Hun leergierigheid werd zowat twee coronaschooljaren minder geprikkeld. Zij werden aan hun lot overgelaten en zijn nu stilaan de 'kwetsbare' groep aan het worden. Vervlogen leerstof, ongeneeslijke leerschade, verlies van intellectuele bagage... het maakt hen bijzonder 'kwetsbaar'. We zijn toekomstige genieën aan 't verliezen, of: Hoe het Coronabeleid de Onderwijskwaliteit verwoestte en hoe sterke leerlingen kwetsbaar gemaakt werden.
Schoolsluitingen, verlengde paasvakanties, vervroegde kerstvakanties, warrig afstandsonderwijs en milde beoordelingen hebben leerlingen meegesleurd naar hogere studiejaren waar leerachterstanden zich opstapelden en zich verankerden om nooit meer weggewerkt te kunnen worden. Voorgoed verloren leerstof. En ondertussen schrijdt de tijd voort en dient zich nieuwe leerstof aan. 'Snoeien in de leerstof' hebben experts geadviseerd, en dat is gebeurd. Geschonden onderwijskwaliteit herstelt zich niet, tenzij de regering miljoenen euro's uittrekt voor de nieuwe kwetsbare groep: de sterke leerlingen!
We moeten ons ernstige zorgen maken om de begaafden en hoogbegaafden van onze schoolbevolking. Zij die met kop en schouders uitsteken boven hun leeftijdgenoten en op één been doorheen alle schooljaren op een speels drafje galopperen, zij zijn afgeremd in hun intellectuele ontwikkeling. Toekomstige genieën en buitengewoon getalenteerden dreigen verloren te gaan voor wetenschap, technologie, vooruitgang en alles wat met welvaart te maken heeft.
De tijd breekt aan om onze begaafde Vlaamse leerlingen uit de schaduw te halen van achterblijvers en anderstaligen, minderheden en marginalen, kanslozen en kleurlozen, debielen en andere hopeloze gevallen. We moeten onze bollebozen weer laten wedijveren, zegevieren, triomferen... Zij moeten speciale programma's krijgen om weer op topniveau te geraken, om meer dan ooit uit te blinken!
|