|

Het opgeblazen getoeter over eindtermen is een valstrik, een bliksemafleider om de aandacht af te leiden van de werkelijke pijnpunten in het onderwijs, zoals daar zijn de daling van het onderwijsniveau en het lerarentekort. Het is zeker ook een protest tegen de gestrengheid van de eindtermen die door exotische jongeren niet gehaald kunnen worden.
Het Grondwettelijk Hof oordeelde dat de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het middelbaar een fundamentele inbreuk zijn op de vrijheid van onderwijs. Er zou bv geen lestijd meer overblijven voor leerkrachten om eigen accenten te leggen in de klas.
Minister Weyts bedoelt het goed, hij ziet in eindtermen een instrument om de lat hoger te leggen: "Met de nieuwe eindtermen werd de lat hoger gelegd".
We hebben inderdaad veel strengere eindtermen nodig die de lat tot hoog in de lucht doen stijgen. Achterlijken, achterbljvers en anderstaligen mogen niet over lage latten springen, anders zou ons Vlaamse onderwijs nog meer achteruit bollen.
We hebben veel meer zittenblijvers nodig die niét over de lat geraken! Bij hen moet de leerstof meer en langer bezinken. Pas dan zal het onderwijsniveau weer stijgen.
De huidige eindtermen blijven nog 3 schooljaren van kracht. Jammer. En de vernietiging van de nieuwe eindtermen is een aanslag op de kwaliteit van ons onderwijs.
|