|
Gisteren hoorde ik op tv dat er in Leuven een SID-in georganiseerd is. SID-in = Studie-informatiedagen. Van donderdag 12 t.e.m. zaterdag 14 januari kunnen laatstejaars secundair onderwijs er kennismaken met de hele waaier aan studie- en beroepsmogelijkheden. Daarom zijn alle universiteiten en hogescholen er aanwezig met hun stand.
Deze SID-in doet me denken aan een incident van vroeger, in het atheneum van directeur Blauwbaard. Op een mooie dag organiseerde hij een bespreking van zijn laatstejaars leerlingen. Zoals gewoonlijk was hij er zelf niet bij, hij had het te druk met zijn leraresjes.
De aanwezigen op de vergadering waren leerlingenbegeleider Robert, enkele leerkrachten, een paar wazige migrantenwerksters, de Turkse tolk, verpleegster Zulma, maatschappelijk werkster Mieke Blundermans, en ikzelf als CLB-psycholoog.
Iedereen formuleerde zijn eigen ideeën of concrete initiatieven. Zelf stelde ik voor om de laatstejaars - overwegend Turkse en Marokkaanse leerlingen - te informeren over studie- en beroepsmogelijkheden na het secundair onderwijs, al was het maar om hen een beetje te motiveren. Leerlingbegeleider Robert noteerde ijverig alle voorstellen op een kladje.
Maar!... 's Anderendaags bekeek ik de notulen van de vergadering en tot mijn opperste verbazing stond er geen letter in over mijn voorstel om laatstejaars in te lichten over de toekomst na hun middelbaar... O, ontgoocheling! Rebelse kriebelingen werden in me wakker.
Blauwbaard en Robert beseften goed dat hun laatstejaars door het schandalig lage lesniveau onvoldoende voorbereid waren op hoger onderwijs, ze maakten zo goed als geen kans om succesvol te slagen in hoger onderwijs. Het zou een flinke blaam zijn voor Blauwbaard en zijn minderwaardige atheneum.
Tijdens de deliberaties loodsten Blauwbaard en zijn volgelingen hun laatstejaars liever regelrecht naar het stempellokaal, toen kon dat nog. Ja, zo ging dat in de school van Blauwbaard.
|