|
Gelezen dat er in het gemeenschapsonderwijs dubbel zoveel zittenblijvers zijn als in katholieke scholen. Die tendens bestaat al jaren en niemand heeft er een verklaring voor: "Is al jaren zo, maar we weten niet waarom".
IK weet het wél. Zittenblijven is een allochtoon probleem. We mogen dat niet luidop zeggen, maar ik doe het toch.Turkse tolk Gülnür predikte dat ik een kat een kat moest noemen, en dus volg ik nu haar wijze raad op.
De meeste migrantenleerlingen volgen gemeenschapsonderwijs. GO!-scholen zijn een verzameling van Turken en Marokkanen waarvan de meesten hier geboren zijn, maar door hun vreemde thuistaal zijn ze niet in staat om correct Nederlands te spreken, te lezen en te schrijven. Het hele schoolse presteren lijdt onder hun verknochtheid aan eigen taal en cultuur.
In de 'turkenscholen' die ik gekend heb begon de miserie voor velen al in het eerste leerjaar van de basisschool, met een paar keren zittenblijven, met de hakken over de sloot naar de volgende klas, met vallen en opstaan, en meer van dat gesukkel, zoals het spijbelprobleem, de geringe motivatie om te presteren, en het schoolreglement in de wind slaan.
En zo komt het dat het gemeenschapsonderwijs zoveel meer zittenblijvers telt dan het katholiek onderwijs...
|