Tieners kunnen de 'wijzerklok' niet lezen
Smartphones en laptops richten heel wat ravage aan bij scholieren!
Lees- en schrijfvaardigheden zijn achteruitgegaan, zoals eerder hier al beschreven, en nu recent werd vastgesteld dat in een school in Roermond leerlingen te laat in de les komen omdat ze niet kunnen kloklezen. Kloklezen is een vaardigheid die in de kleuterschool aangeleerd wordt.
Zonder hun smartphone is de jeugd reddeloos verloren qua tijdsbesef. De digitale klok van hun telefoon kennen ze wel, maar niet de ouderwetse analoge wijzerklok. En zo zakt hun niveau van tijdsbesef holderdebolder naar beneden naar het niveau van een kleutertje.
Traditionele klokken met wijzers worden niet goed begrepen door jongeren die verslaafd zijn aan de digitale tijdsaanduiding. Zij lezen de tijd af van hun smartphone, terwijl de wijzers van een klok veel duidelijker het tijdsgevoel aangeven. Ouders worden gevraagd om thuis aandacht te besteden aan het kloklezen. Alsof eigenwijze tieners daarop zitten te wachten...
Middelbare scholieren die niet kunnen klokkijken functioneren op het niveau van een 5-jarig kleutertje dat moet leren waar de cijfers op een klok staan, dat er een kleine wijzer en een grote wijzer bestaat, dat de kleine wijzer de uren aangeeft en de grote wijzer de minuten, dat de hele klok 60 minuten telt, en leren wat kwartieren en halve uren zijn.
Ik denk dat de leefwereld van de smartphonejeugd geen wijzerklok toelaat.
|