|
Het rommelt in de Nederlandse scholen. Het twistpunt is de verplichte 'doorstroomtoets' die alle leerlingen van groep 8 moeten maken. De toets meet de kennis van taal en rekenen en laat zien welk type vervolgonderwijs bij een leerling past, als aanvulling op het schooladvies.
Voor alle duidelijkheid, de Hollandse 'groep 8' is hier in Vlaanderen gelijk aan het einde van het basisonderwijs, het zesde leerjaar. Die Hollanders toch...
Merkwaardig is dat leerlingen met een IQ lager dan 75 niet hoeven deel te nemen aan de toets, en leerlingen die het Nederlands niet goed beheersen ook niet... Meteen worden de gemiddelde scores dan al een héél eind naar omhoog gerukt, m.a.w. geen afspiegeling van de eigenlijke klaspopulatie. En een overschatting van het schoolniveau. Niet eerlijk.
Dat een aantal scholen protesteren tegen de Doorstroomtoets is niet verwonderlijk. Er zijn teveel anderstaligen, teveel onderpresteerders en andere achterblijvende lanterfanters die de leerstof nooit zullen beheersen. Scholen lopen daar niet graag mee te koop, zeker niet in een officiële doorstroomtoets.
Of moeten de zwakke leerlingen bovenaan in de uitslagenlijst gaan staan, of iedereen alfabetisch, met een ontkenning van de uitblinkers die onzichtbaar worden en niet mogen bewonderd worden?
"Ik ben de beste" is taboe geworden, niemand mag excelleren, iedereen gelijk en zo. Scholen die de doorstroomtoets weigeren verraden zelf hun lage onderwijsniveau!
Laten we stoppen met ons aan te passen aan de onderlaag van de schoolbevolking. Zij hebben in het verleden al genoeg trucen en listen verzonnen om ons onderwijs en hun aanpak aan hen aan te passen, ten koste van goede leerlingen en vooral van bollebozen die naar de achtergrond verdrongen worden om daar als kansarmen zelf de uitweg te zoeken naar een volwaardige opleiding en een veelbelovende toekomst.
|