Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Zoeken in blog

    Zoeken in blog

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • seniorennet.be
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    ria50
    blog.seniorennet.be/ria50
    Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • VRIJZINNIG HUMANISME- ANTWERPEN
  • VRIJZINNIG HUMANISME Algemeen
  • VRIJZINNIG HUMANISME Nieuws
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrij onderzoek
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • echt
  • Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • filoieder
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • budgetvriendelijk
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • TWEEDEHANDSBOEKEN
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • joyce-royce
  • Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • sophia
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrede
  • leclea
  • Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • internetcensuur
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • MOBIELE SCHOOL
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    filosofie is voor iedereen
    wat is vrijmetselarij ? vanaf 02.09.2007
    06-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11.11.11.
    DE HELFT VAN DE WERELDBEVOLKING VERDIENT MINDER DAN 1,5 € PER DAG

                                                          STEUN  11.11.11.  
                                                    

    06-11-2008 om 15:29 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    28-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MODERN HUMANISME-Van CUYPERS tot PINXTEN

    In de uiterst sobere uitgave van anno 1960 van 'Het Vrije Woord'- vijfde jaargang - nr 20 verscheen
    de tekst van twee radio- uitzendingen van Karel Cuypers- onze toenmalige Voorzitter- in de cyclus
    'Modern Humanisme'

    Toen kwam het woord 'ECOLOGIE' nog niet voor in elke krantenzin die men las en kon K.Cuypers,
    zonder enige schroom schrijven :'Voor de humanist is de mens het m i d d e l p u n t en het d o e l
    (...) al wat de mens denkt, al wat hij uitvoert, heeft alleen belang in zover het de mens dienstig is.'
    Intussen zijn we een halve eeuw ouder geworden en hebben we noodgedwongen, maar nog niet door
    iedereen aanvaarde RESERVES moeten inbouwen, daar de Idolen van de Verlichting,'Wetenschap
    én Techniek' die geacht werden de zieltogende Goden te vervangen, de overijverige mens in zijn
    overleving meer en meer gingen bedreigen.

    'In onze filosofie zijn de godsdiensten door de mensen gemaakt en verdienen als zodanig de
    humanistische belangstelling, een objectieve belangstelling, ingegeven door goede wil en door
    bereidheid tot het aanvullen en tot het wijzigen van onze eigen mening' schrijft hij onderweg...

    'Onze doctrine ligt niet vast.En nog minder vast zijn de middelen die wij aanwenden om de
    waarheid, die wij niet bezitten, te helpen benaderen.Hebben de voor ' onveranderlijk en eeuwig'
    verklaarde levensbeschouwingen het niet nodig geoordeeld zich voortdurend te wijzigen...en
    zijn ook niet de voorheen progressieve levensbeschouwingen, spijts vervolgingen, later achteraan
    gaan hinken als hopeloos verouderd?'

    'Wij moeten niet als redding beschouwen onze huidige kultuurvormen te fossiliseren.Veeleer
    moeten wij onderzoeken op positeve wijze bij te dragen tot het voorbereiden van de komende
    wereld.Die komende wereld heeft onder andere behoefte aan een eerlijke moraal, maar de
    huidige zo vaak uit schijnheiligheid en oppervlakkige drukdoenerij bestaat.In de ogen van sommige
    vrijzinnigen bstaat zulke moraal simplistisch door het overnemen van de oude kristelijke moraal
    waarin de begrippen god en geloof geschrapt zijn.Dat zou betekenen dat de nieuwe moraal zou
    gebaseerd zijn op leegten.Neen, de komende wereld van atoomsplijting en ruimtevaart, de komende
    wereld van drie en vier miljard mensen (vsop24: 1960 !) vraagt andere normen om harmonisch en
    gelukkig te zijn en die normen vindt men zo maar niet van de ene dag op de andere.
    De humanisten willen de voorsten staan om ze te zoeken in alle  vrijheid en openheid van geest.'

    Wat Karel Cuypers als eerste Voorzitter poneerde zal - voor zover ik de overtuigingen van
    Rik Pinxten meen te kennen zoals ze voorkomen in zijn recentste werk 'De strepen van de zebra'-
    door onze huidige Voorzitter zonder enig voorbehoud onderschreven worden.Meer nog dan
    Karel Cuypers benadrukt hij het respect voor godsdiensten als menselijke uitingen, waard om
    onderzocht te worden. Hij deinst er niet voor terug een exclusieve vorm van atheïsme kortweg
    'dom' te noemen en wat Ronald Commers reeds in 1991 'een vergissing van een humanisme'
    als titel van een werk hanteerde, aan te klagen als een te schrappen 'SCIENTISME' of
    perverse adoratie van 'Wetenschap én Techniek' als suggoraat  voor godsaanbidding- waaraan
    nog steeds de overgrote meerderheid van de vrijzinnigen zich schuldig maakt, waar de meeste
    filosofen van de voorbije eeuw die idolen van de Verlichting reeds éénstemmig hadden 
    ontmaskerd als potentïele vernietigers van de mensheid !
    PS.
    De rode draad die van K.Cuypers naar R.Pinxten loopt werd ooit - haast ongelooflijk -
    onderbroken door een artikel getiteld :'Het Karel  Cuyperscentrum en de vrijzinnigheid         
    anno 1993' dat ik vluchtig doorlas tijdens een opruiming van mijn (slordig) archief -iets
    wat ik enkel doe tijdens neerslachtige vlagen - en na veel zoeken terugvond ...                  
    Twee jaar na het werk van Prof.R.Commers, geprezen door H.Dethier als het boek waar
    de Alma Mater op wachtte, krijgt men te lezen :
    'Het gezag van de wetenschap, die een algemeen erkende instelling is geworden, is zo
    groot, dat niemand wat ze ons voorhoudt radicaal kan tegenspreken zonder zich belachelijk
    te maken en als achterlijk te worden beschouwd'
    Akkoord, dit is bestemd voor de gelovige mens die zich vastbijt in het creationisme en
    meer en meer 'à la carte' gelooft.Maar ook de vrijzinnige mens die wat filosofie leest,en
    de eerste lezer van deze tekst is, neemt dit niet meer 'au sérieux'.
    Hij weet dat de filosofie haast een halve eeuw de wetenschap niet meer 'au sérieux' neemt en
    dat de Nobelprijs de ondergraver van die 'exacte' kennis heeft onderscheiden.
    Commers schreef : ' De wetenschap heeft de scepter van de RKK overgenomen; ALLEEN
    DE KLEREN ZIJN VERANDERD.

    28-10-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    17-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EPICURISME

    EPICURISME
    Wie aan een bekende het etiket 'Epicurist' toekent omdat hij overvloedig
    tafelt en zonder enige matiging geniet van al wat onze maatschappij als
    'entertainment' te bieden heeft, vergist zich volledig.

    Volgens Alain de Botton in zijn  'De troost van de filosofie' is dit een totaal verkeerde interpretatie van de filosofie van Epicurus, geboren  in 341 v.Chr.Hij zou 300 boeken hebben geschreven, waarvan slechts 3 brieven zijn overgebleven

    Dat filo ons troost aan te bieden heeft, is een geheel nieuw concept voor mij, daar ik eerder  herhaald vernam dat filo noch ontspanning noch opbeuring schenkt .

    Maar de etiket in de inleiding is geheel onterecht, daar het hedonisme van Epicurus overvloed niet schuwt, maar zich onderscheidt door voldoening te vinden in het eenvoudige, het alledaagse. Hij gaf vaak de voorkeur aan water boven wijn, en brood, kaas en een handvol olijven waren vaak de simpele ingrediënten van een maal.
     
    Hedonisme is geen vast omlijnd begrip; het betekent: gesteld zijn op lust-
    gevoelens. Wat echter die lustgevoelens opwekt is nader te bepalen.
    Een deel van de hedendaagse jeugd is opvallend hedonistisch: zij tracht
    de huidige maatschappij en haar stress te ontvluchten door haar vrije tijd
    hoofdzakelijk door te brengen in lawaaierige omgevingen met overdadig
    gebruik van drank en drugs, wat vermindering van het bewustzijn genereert
    en daden uitlokt-niet enkel vandalistisch maar ook sexueel- die men na
    ontnuchtering ten zeerste betreurt.

    'Voor Epicurus was het de taak van de filo om onze vage gevoelens van angst en lust te duiden en ons zodoende te behoeden voor onjuiste ideeën hoe we gelukkig kunnen worden' (AdB)

    'Van alle middelen tot volledig levensgeluk die de wijsheid ons verschaft, is het
    verwerven van vriendschap verreweg het belangrijkste.
    Je moet eerder bedenken met wie je wilt eten of drinken dan wat je wat je wilt
    eten en drinken.Want zonder een vriend is ons leven het voederen van een leeuw of een wolf.'(E)

    Prof Joep Dohmen in zijn recent 'Tegen de onverschilligheid', pleidooi voor een
    moderne levenskunst dat in het verschijningsjaar 2007 reeds aan een vijfde druk toe
    was, geeft o.a. uitgebreid aandacht aan het Epicurisme.
    Epicurus onderscheidt verschillende soorten verlangens: de natuurlijke en nood-
    zakelijke én de natuurlijk maar niet-noodzakelijke.
    De eerste zijn de elementaire levensbehoeften: tegen de honger is niet méér nodig
    dan wat brood en tegen de dorst is water voldoende ( vsop24 : wat voor miljoenen
    mensen in deze tijd echter niet dagelijks beschikbaar is !)
    De tweede zijn bvb het verlangen naar een rijk maal of de sexuele behoefte.
    Ze kunnen hoogstens voor wat variatie zorgen,mar kunnen bovendien vurige,
    buitensporige hartstochten met zich meebrengen.
    Epicurus verwacht dat je kiest voor een sober, ascetisch leven waarbij alleen de
    natuurlijke en noodzakelijke verlangens vervuld worden.
    Duurzaam genot wordt dus verkregen doordat het verstand onderscheid maakt
    tussen de verschillende verlangens die het lichaam ondervindt en op basis daarvan zijn keuzes maakt.

    Persoonlijk denk ik dat het 'moderne hedonisme' van permanent en ongecontroleerd
    genot en ziekelijke behoefte naar 'entertainment'- wat deze maatschappij hanteert
    als 'doekje voor het bloeden'- het onvermijdelijk gevolg is van de precariteit van  het
    leven-van-de -doorsnee-sterveling en voor IEDEREEN het schrijnend besef van de 
    kortstondigheid en éénmaligheid van dit broze bestaan, hoogst waarschijnlijk zonder
    hiernamaals...
    Ook M.Onfraye heeft zijn perceptie van hedonisme, die mij echter  nog niet bekend is, en wie het ook eens academischer wil lezen, raadplege R.Audi : Encyclopedie van
    de filosofie en ontdek dat een gelukkig leven voor Epicurus er één was met
    'Freedom of disturbance' of ataraxia...

    17-09-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    21-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ARM BELGIE

    Ter gelegenheid van de Nationale Feestdag verklaarde
    Koning Albert 2 :

              1 Belg op 7   IS ARM = ongeveer 1,5 MILJOEN 


               Dit is erger dan in onze buurlanden...

    21-07-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    07-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE SCOTTISH KEY
    THE SCOTTISH KEY

    Aanvaarden dat wat je al jaren als Waarheid koesterde, door andere Broeders en
    Profane intellectuelen wordt VERNIETIGD, dat is pas VRIJMETSELARIJ of
    zoeken naar een WAARHEID, die nooit de ULTIEME zal zijn...

    07-04-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    16-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BELGISCHE ARMEN WORDEN OUDER

    BELGISCHE ARMEN WORDEN OUDER.

    Brussel.- Het aantal armen in België wordt voor het derde jaar op rij geschat op ongeveer1,5 miljoen, of 14,7 procent
    van de bevolking.Dat blijkt uit cijfers van de Federale
    Overheidsdienst Economie.

    De armoedegrens ligt nu op 860 € per maand voor een alleenstaande en 1.805 € per maand voor een gezin met twee kinderen.

    Het aantal armen is al drie jaar stabiel maar hun profiel verandert wel.Jongeren en gezinnen met kinderen worden
    minder getroffen en gepensioneerde lopen steeds meer
    risico.

    Huurders zijn kwetsbaarder
    Verder worden huurders vaker door armoede getroffen dan
    eigenaars ( 28,2 procent tegenover 10,2 procent)
    Economisch actief zijn, blijft een sterke buffer tegen armoede.Van de personen die werken, is 4,2 arm; bij
    werklozen is dat 31,2 procent en bij gepensioneerden 20,3 procent.

    Armoede heeft vanzelfsprekend gevolgen voor de levensstijl van de betrokkenen.
    Bijna één op drie van de armen zegt problemen te hebben om de woning te
    verwarmen, terwijl dat bij de rest van de bevolking één op de negen is.

    Comfort
    Armen ervaren ook meer gebrek aan ruimte, missen meer elementair comfort en
    vinden hun woning vaker somber.Verder ontbreekt het hen vaak aan zaken als een
    tv, een computer of een auto.

    Ook op sociaal gebied zijn er gevolgen.Bijna een derde van de arme Belgen zegt
    niet in staat te zijn één keer per maand vrienden te ontvangen.Ze participeren ook
    minder in sociale activiteiten buitenhuis.


    16-03-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (6)
    10-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PEOPLE
    THERE ARE 3 KINDS OF PEOPLE :

    THOSE WHO MAKE THINGS HAPPEN

    THOSE WHO WATCH THINGS HAPPEN

    AND THOSE WHO WONDER WHAT HAPPENED

                              Opgetekend in een (intussen verdwenen) cafetaria in Antwerpen

    10-03-2008 om 10:55 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    23-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OVERLEVINGSFILOSOFIE

    OVERLEVINGS-FILOSOFIE

                         ECO-WATCH 3

                          PETITIE VOOR ZUIVERE LUCHT,
                             
                          TEGEN STEEDS TERUGKERENDE 'SMOG'

     SURF NAAR:  http://petitietegenfijnstof.skynetblogs.be        

    23-02-2008 om 11:15 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    17-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJMETSELARIJ en HUMOR

    De meeste problemen lossen zichzelf op, mits je ze er niet bij stoort.

    Zoek je een helpende hand?  Kijk dan naar je rechter- of
    linkerarm.

    Vrijheid is datgene kunnen doen wat je kunt laten.

    Niet alles wat goud is, blinkt.

    De mensen struikelen af en toe over de waarheid, maar dan
    krabbelen ze weer gauw op de been en gaan op de oude voet verder.

    Om jezelf lachen? Laat me niet lachen!

    De werkelijkheid is niet alleen heel anders dan wij ons haar
    voorstellen, maar ook totaal anders dan we ons kunnen
    voorstellen.

    Wie zich in zichzelf keert, moet zich er niet over verwonderen
     als hij er niemand aantreft.

    De geschiedens leert de mens dat hij niets uit de geschiedenis leert.

    God heeft heeft de wereld uit het niets geschapen, maar het
    niets schemert er steeds weer doorheen.

    Misschien is deze wereld de hel van een andere planeet
                                                         A.Huxley

    Ik verwonder me over mensen die het universum willen
    doorgronden, terwijl het al moeilijk genoeg is om de weg te
    vinden in Chinatown.
                                                         Woody Allen

    Hoeveel moet je weten voor je eindelijk weet dat je niets
    weet?

    Ons verstand is een bewijs van Gods gevoel voor humor.

    Waarom wordt de waarheid zo vaak geweld aangedaan?
    Omdat zij naakt is.

    We leven in een treurig tijdsgewricht: het is momenteel gemakkelijker
    een atoom te splijten dan een vooroordeel te elimineren.
                                                                     Einstein

    Bij de woorden 'alle mensen zijn broeders' moet ik altijd
    aan Kaïn en Abel denken.
                                                                H.Kasper

    Meester, wat vindt u van de menselijke beschaving?
    Goed idee.Zouden we eens moeten proberen.

    BRON: Ko(s)mische bewustzijn  Marco Aldinger

    De maçon weet niets van maçonnerie en wil er ook niets van
    weten. (cfr. Het respons op deze weblog : VSOP 24)
                                                       Leo Apostel
                           

    17-02-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    01-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJMETSELARIJ - DE SCOTTISH KEY

    GESCHIEDENIS VAN DE VRIJMETSELARIJ.

    Met de steun van andere Loges, andere Belgische, Engelse en Franse Grootmachten,
    met de  wetenschappelijke ervarenheid van de ULB, hebben zij "De Schotse Sleutel'
    gerealiseerd, een documentaire van 52 minuten met de bedoeling, voor de eerste keer, de oorsprong van de vrijmetselarij aan het licht te brengen. Onuitgegeven docu-
    menten en verrassende getuigenissen worden er onthuld hetgeen een miskende
    geschiedenis in een totaal nieuw daglicht doet voorkomen.Het is de eerste film die over de herkomst van de vrijmetselarij handelt. De beste specialisten ter wereld hebben aanvaard in deze film tussen te komen.

    U vindt alle bijkomstige inlichtingen op de site : http:// www.scottishkey.com
    U kunt ook nog rechtstreeks per mail contact nemen op volgend adres:
                                                                                   contact@simongo.be
    De film is in het Engels en Frans met Nederlandstalige ondertitels

    De DVD kan on-line besteld worden op :
         http:// www.clefecosaise.com/Commanderlefilm.html
         NOTA: zelfs met de spellingsfout 'ecosaise' geraak je ter plaatse !


    MIJN INDRUK OVER DEZE DOCUMENTAIRE:

    Eindelijk ontmythologisering of demystificatie of de naakte waarheid zonder franjes.
    Een van de hoofdpersonages, dominee Anderson krijgt een eerder dubieuze rol
    toegespeeld : professioneel actief met de fabricatie van fantasie-genealogieën voor
    bourgeois zonder verleden ( ijdelheid is van alle tijden !?).
    Krijgt van Desaguliers de 'opdracht' voor de Grootloge van Londen (1717) een
    edel en zo oud mogelijk  verleden te concipiëren; fantasievol als hij is legt hij een
    fictieve link tussen de kathedraalbouwers met hun 'Old Charges' en de pas gestichte
    Grootloge !
    Later ontdekt Desaguliers tot  zijn grote verwondering dat Schotland over een uit-
    gebreid net loges beschikt die teruggaan tot de 12de eeuw en waar heel wat edel-
    lieden zich lieten inwijden zonder ooit nog terug te komen.
    Die Schotse loges krijgen een enorm succes daar men liever aansluit bij een loge
    met een ver verleden dan bij een die pas gesticht is (all is vanity)
       

    Dit alles tot grote ontgoocheling van alle esoterici, fantasten, mythomanen en
     vermeende afstammelingen van rozenkruisers. L. Apostel, verwijzend
    naar het boek van Frances Yates ' The rosicrucian enlightenment' in zijn werk
    'Vrijmetselarij' (264) stemt in  met 'de literaire mystificatie rond de niet bestaande Rozenkruisersorde'

    De film zou voortaan gebruikt worden bij de instructies die men  aan de
    leerlingen-vrijmetselaars traditioneel verstrekt.

    Wat blijft er nog over van' De Christelijke wortels van de Vrijmetselarij' van wijlen
    Piet van Brabant ?
    En hebben progressieve loges het bij het juiste einde als zij 1717 uitroepen als het
    begin van de vrijmetselarij ? 

    En waar de Egyptische ritus van Cagliostro (Memphis- Misraïm ) vandaan komt
    mag Joost weten! (volgens J.Koppen (VUB) Amerika en Italië !)

    Persreacties:    Peter Taylor: 'Again many myths are put to bed'
                          parisfred Master: 'A good cure against masonic bigotry'
    PS.                               
    Niet echt om over 'naar huis te schrijven'
    Maar laat je niet afschrikken !
    De hedendaagse VRIJMETSELARIJ is zeker niet enthousiast over dit niet zo fraai
    verleden en ik hoop dat alle broeders daar hun eigen mening zullen over uiten..
    Toch vrees ik dat heel wat doorgewinterde broeders- zij het niet openlijk- deze
    revelaties zullen in twijfel trekken.'Il n'y a que la vérité qui blesse! '


    PS. Eén van beide regisseurs, Tristan Bourlard stuurt mij op 14.03.08  een
           dankwoord voor mijn reactie .
           28.03.08
           Jimmy Koppen, MA, wetenschappelijk onderzoeker aan de VUB,
           History Department/ Interdisciplinary Research Group Freemasonry,
           feliciteerde mij met mijn blog en schreef verder omstandig over zijn
           persoonlijke bevindingen betreffende het ontstaan van de maçonnerie.
           Hij is auteur van o.a. meerdere wetenschappelijke artikels en boeken
           over maçonnerie en publiceerde 'Vrijmetselarij voor dummies'
           ZIE OOK: www.bloggen.be/jimmykoppen
          

    Tristan Bourlard

            Hij realiseert reeds 15 jaar films, documentaires en TV-uitzendingen.
            In 1994, ontving hij de Europese Prijs voor de beste wetenschappelijke film
            op het Festival van de wetenschappelijke film van Paliseau (Frankrijk) voor
            'Van Mercator tot de satellieten, cartografische histories'
            In 1999 werd de documentaire 'Matamata en Pilipili 'bekroond met de
            Contribution Award op het Margareth Mead Film & Video Festival van
            New York, en de prijs van de 'Beste Mondiale Documentaire van de FIAT'
            te Santiago ( Chili ).
            Daarenboven heeft hij zes documentaires verwezenlijkt voor twee thema-
            avonden voor Arté,' Simenon, l'homme nu' en 'Einstein, une vie, un homme'.
            Hij was eveneens de realisator van twee series uitzendingen over geopolitiek
            voor 'Le dessous des cartes'.In februari 2000 publiceerde hij 'L'oeil du
            romancier' bij Actes Sud, Collection Solin. In 2002 realiseerde hij de historische
            en wetenschappelijke documentaire 'La place du mort' voor de RTBF en
            kreeg de 1e prijs toegekend aan de pedagogische film op het festival van de
            archeologische film Kinéon te Brussel.

            François De Smet

            Geboren in 1977, filosoof van opleiding, was hij jarenlang werkzaam in de
            politieke wereld, en is wetenschappelijk onderzoeker in politieke filosofie aan
            de ULB. Hij is eveneens actief in verscheidene verenigingen in verband met
            cultuur, diversiteit of gelijkheid van kansen.
            Hij schreef ' De rechten van de mens : oorsprong en toevalligheden van een
            moderne ideologie' (2001) en menige artikels over racisme, culturele diversiteit
            of burgerschap.
           ' The Scottish key' is zijn eerste film.
         
            Jimmy Koppen, MA

            VUB- History Department / Interdisciplinary Research Group Freemasonry
             Zijn reactie op mijn blog op 28 maart 2008
             Proficiat met uw blog, die ik met veel interesse heb doorgenomen.
             Ik ben zo vrij te reageren op uw bericht over 'The Scottish Key'.
             Door buitenstaanders- of beter gezegd : de wetenschappers of 'maçonologen'
             waartoe ik zelf ook behoor- was het al langer geweten dat Anderson een
             randfiguur was en dat Desaguliers de ware 'vader' van de hedendaagse
             vrijmetselarij was.Hij zorgde er achter de schermen voor dat de vrijmetselarij
             ingang vond bij de elite.De beste illustratie hiervan vinden we bij de groot-
             meesters van de Londense Grandlodge: tot Desaguliers waren dat onbekende
             en onbeduidende figuren; nadien waren het leden van de hoge adel en het 
             establishment.
             De Constituties van Anderson (1723) waren waarschijnlijk ook grotendeels
             door Desaguliers geschreven, en hadden niet enkel tot doel de statuten en
             reglementen van de Grootloge op papier te zetten, maar een soort van
             historische verantwoording te bieden.
             Vandaar dat het boek voor de helft bestaat uit een grotendeels verzonnen 
             historie,  geïnspireerd op de Bijbel en legendes.
             In feite moet je er van uitgaan dat er geen enkel onweerlegbaar bronnen-
             materiaal beschikbaar is om de werking van vrijmetselarij voor 1717 te staven.
             Maar binnen de vrijmetselarij zelf heerst er een grote onwetendheid over de
             eigen geschiedenis.
             Ik ben zelf profaan, maar ik hoor van mijn contacten binnen het GOB dat
             vele neofieten niet weten wat de vrijmetselarij in 19e- en 20e- eeuws België
             heeft gerealiseerd, laat staan dat ze de voorgeschiedenis ten gronde kennen.
             Vandaar is het een gemakkelijke oplossing de middeleeuwse bouwgilden
             automatisch aan te nemen als de rechtstreekse voorgangers van de heden-
             daagse vrijmetselaars.Waarschijnlijk zijn er vandaag nog steeds vrijmetselaars
             die ervan overtuigd zijn dat ook de tempeliers en de rozenkruizers ergens in
             hun voorgeschiedenis een rol hebben gespeeld, terwijl ook dat pertinent
             onjuist is.
             Persoonlijk merk ik ook bij rondleidingen in de tempels aan de Lakenstraat
             ( ik heb er, om verschillende redenen, al meerdere meegemaakt) dat de gids
             ( een ingewijde) vaak maar weinig (kunst-) historisch inzicht laat merken
             Het doet je echt afvragen wat het niveau van de 'geschiedenisles' moet zijn
             die leerling-vrijmetselaars na hun inwijding ontvangen.
             
             Het is de verdienste van de Scottish Key om deze gegevens eens op een
             rijtje te zetten en hopelijk daarmee diegenen te bereiken die er het meest
             baat bij hebben.

             Je merkt ook aan de tussenkomsten in de film ( de grote namen binnen het
             wetenschappelijk onderzoek naar  vrijmetselarij zoals John Hamill, Andrew
             Prescott en Roger Dachez ) dat het geen gratuite documentaire is zoals er
             zoveel over vrijmetselarij (vooral op internet) de ronde doen.

                                                                                    Jimmy Koppen, MA
             





           Voor verdere reacties of terechtwijzingen : francois.braham@telenet.be

    01-02-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    24-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJMETSELARIJ en georganiseerde VRIJZINNIGHEID

    Steeds volgens de geprezen website van de 'RUWE KASSEI' zijn er :

    'vele vrijmetselaars (die) lachen met vrijzinnige priesters en een maçonnieke kardinaal
    Het zouden broeders en zusters zijn die het anarchistisch adagium 'Noch god noch
    meester' (al dan niet op de borst of elders getatoeëerd) in ere houden...
    Zelf ken ik een anarchistisch maçon die eerder de broeders van zijn eigen loge wekelijks en zonder respijt met vragen bestookt, maar in de vochtige kamer een
    minzaam man is, maar niets vanzelfsprekend vindt...
    Als maçon en vrijwillig medewerker van het Humanistisch Vrijzinnig Verbond, waarvan geen enkel gebrek mij onbekend is en onbesproken blijft, erken ik die
    rode priesters die alle vrijzinnigen in nood met woord en daad bijstaan, en lees ik
    met stijgend enthousiasme het recentste geschrift van die unieke vrijzinnige
    'kardinaal' en voorzitter van het HVV, professor Rik Pinxten, die zeer onlangs
    'De strepen van de zebra' publiceerde.

    Als één voorzitter van het HVV ooit een werk heeft  losgelaten op zijn leden,
    met meer persoonlijk engagement en scherpere kritiek op eigen - nochtans met
    grote inspanningen en volharding verzamelde - 'gelijkgezinden', dan mag 'De strepen
    van de zebra' gelden als een unicum in de literatuur over Vrijzinnigheid sedert de
    stichting van het HVV.
    Voor een politieker zou dit gelijkstaan met zelfmoord...
    De overgrote meerderheid van zijn leden er op wijzen dat zij zich in hun vrijzinnig-
    heid nog steeds geruggesteund voelen door' De Wetenschap én De Techniek' in hun
    streven naar perfectibiliteit, waar de filosofie - lees Commers en Kruithof er op na -
    reeds een paar decennia deze geestesinstelling aan de kaak stelt als hopeloos
    verouderd en zonder enige actualisering overgeërfd van de Verlichting van Voltaire,
    Kant en vele anderen die toen hoopvol overkwam, maar ons later             confronteerde met W.O. I en II, Hiroshima, uitroeiïngen allerlei tot op heden en toenemend barbarisme.

    Er wordt van geen enkele vrijmetselaar verwacht een promotor te zijn van het HVV.
    Maar het is m.i. een must, broeders die een andere perceptie van gelijk wat hebben
    niet te desavoueren en nog minder belachelijk te maken. 

    Wat blijft er dan nog over van de essentie van de maçonnerie als tegenstrijdige
    overtuigingen niet op een ernstige manier onthaald worden in de tempel ?
    'Oordeel zeer voorzichtig, veroordeel nooit' heeft men mij als leerling geleerd !
    Of is het conformisme dat menige loge ongenietbaar en oersaai doet overkomen,
    bon ton geworden ?

    Ik heb persoonlijk ook mijn perceptie van maçonnerie, die wel degelijk rekening
    houdt met de essentiële eisen waaraan elke vrijmetselaar zich moet onderwerpen,
    of is er ergens een maçonnieke Instantie die de 'standaard-perceptie' ter beschikking
    houdt ? 

    24-01-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    23-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET GEHEIM

    'HET GEHEIM VAN DE VRIJMETSELARIJ IS ONS 'GEHEIM', WAAROVER WE NIET KUNNEN SPREKEN MAAR WAAROVER WE OOK NIET KUNNEN ZWIJGEN'
    schrijft 'DE RUWE KASSEI' in haar overigens uitstekende website.
    Een van mijn peters zei vaak met een knipoog :'Het geheim is dat er geen geheim is'

    Ik geef echter de voorkeur aan de uitlating van L.Apostel als hij poneert dat :

    'DE WERKELIJKHEID IS EEN GEHEIM WAARVAN DE VRIJMETSELAARS
    INTENS BEWUST ZIJN'
    Alleen vraag ik me af of enig maçonniek geschrift daar ooit op gealludeerd heeft ?












    23-01-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    11-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog vragen van profanen

    Zeer onlangs stelde een profaan mij voor de volgende keuze:
    Hierbij twee percepties van maçonnerie :

    A.Maçonnerie is een individueel denkproces waarbij bezinning en sereniteit noodzakelijk zijn maar dat  liefst in aanwezigheid van enkele getuigen gebeurt, die
    bij voorkeur geen gelijkgezinden zijn, zodat onze eigen hypotheses niet telkens
    goedgekeurd worden en we gebruik makend van hun vaak afwijkende meningen,
    genoodzaakt worden de onze te herformuleren, zodat meer dan een persoon ze
    min of meer aanvaardbaar kan vinden
    B.
    Kan een groepje broeders, die voor het behoud van de gezelligheid en de vredevolle
    sfeer steeds instemmen met de argumenten van de oudste, of meest welsprekende
    broeder en elke mogelijkheid om met elkaar in confrontatie te komen angsvallig om-
    zeilen en naar buiten een voorbeeld van samenhorigheid trachten te zijn met de
    bedoeling hun loge 'op de kaart te brengen' en zo vlug mogelijk op een 'top tien' te
    geraken, een waardevolle loge vormen ?

    Antwoord: Deze vragensteller komt helemaal niet zo profaan over en er zijn zoveel
    percepties als er broeders zijn. Een verstandige mix van zoveel mogelijk percepties
    lijkt mij de voorkeur te hebben. In de praktijk is er trouwens niet zoveel gelegenheid
    om over wat ook te discussiëren en elke loge wordt wat de broeders en zusters er
    van maken...Wie het gevoel krijgt lid te zijn van een B-loge en daar niet kan mee
    leven, moet de moed opbrengen van loge te veranderen...Er is keuze genoeg !























    11-01-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    10-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOG VRIJMETSELARIJ

    Het is voor progressieve loges een must geworden profanen zo volledig mogelijk
    in te lichten over wat voor enkele jaren amper mocht gefluisterd worden, met het
    onvermijdelijk gevolg dat talloze fabeltjes vaak met opzet de wereld werden ingestuurd en heel wat lichtgelovige mensen aan 'de poort van de tempel' kwamen
    kloppen enkel gedreven door nieuwsgierigheid.
    Groot was dan ook hun ontgoocheling toen ze te horen kregen dat ze al die verwachte geheimen al jaren onbewust in zichzelf meedroegen en dat ze die pas
    zouden te horen krijgen als ze lang genoeg in zichzelf zouden zoeken in plaats van 
    vol verlangen zware boeken te raadplegen en ouderen die iedereen als wijzen aan-wees te smeken toch maar iets te willen onthullen...
    Een nieuwsgierige lezer stelde me de vraag: 'Als de werkelijkheid een geheim is waar
    elke vrijmetselaar intens van bewust is ' zoals ik las in het boek van Leo Apostel, een
    boek dat iedereen kan lezen en herlezen, hoe komt het dan '...en toen las ik niet verder en onderdrukte met moeite een glimlach...

    10-01-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    01-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOE VRIJZINNIG ZAL DE 21ste EEUW ZIJN ?

    André Malraux zou ooit gezegd hebben : 'De 21ste eeuw zal religieus zijn, of zal niet zijn.
    Wie nu de vraag stelt : 'Hoe vrijzinnig zal de 21ste eeuw zijn ?' mag verwachten niet
    helemaal au sérieux genomen te worden door zijn toehoorders, religieus of vrijzinnig.
    De eeuw is nog te jong om reeds tot conclusies te komen en een vrijzinnig publiek
    zal eerder koel reageren of de vraag vrij ongepast vinden.
    In een maatschappij in volle evolutie waarin de religieuze diversiteit zienderogen groeit niet als gevolg van een mentaliteitswijziging bij de vroegere bevolking, maar
    door de inbreng van mensen van vreemde origines die religies invoeren die hier
    nooit eerder waren, zal de vrijzinnigheid fataal en wellicht voor zeer lange tijd
    afnemen en zoals voorheen het embleem van een minderheid blijven...
    De vraag rijst onweerstaanbaar : 'Is dit het VOORNAAMSTE SYMPTOOM
    dat NU onze volle aandacht en inzet opeist ?
    Tijdens een zeer ontspannen, informeel gesprek met een zeer beperkte groep mede-
    werkers van HVV gaf Rik PINXTEN, voorzitter van de vereniging, volgende reactie
    te horen : 'Vrijzinnig, beslist, maar wat ben je met vrijzinnigheid alleen ? Welke garantie geef je aan je medemens met deze verklaring ? Als vrijzinnig humanist  bekend, geef je aan 'de ander' zeer duidelijk te verstaan dat alle hulp die hij van je
    mag verwachten uitsluitend van jou en gelijkgezinden komt en door geen enkel
    gezag dient goedgekeurd of gestimuleerd te worden.

    Sedert de verschijning van 'De strepen van de zebra' weten we dat: 'De simplistische
    optie dat 'wij het toch al zolang zeggen en het dus bij het rechte eind hebben' is een
     zelfvernietigende vorm van zelfgenoegzaamheid, die men ook in bepaalde kringen van vrijzinnige humanisten vindt.
    Wat J. Kruithof het 'arrogante humanisme' noemt, heet bij R.Pinxten het sciëntisme,
    of het naïef geloof in de reddende rol van wetenschap en techniek voor de mensheid,
    en zal door het HVV bestreden worden en vervangen door een meer bescheiden
    vorm van vrijzinnig humanisme





     

    01-01-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    23-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CONSUMISME

    HEEFT DE MENSHEID NIET ALS PLICHT HET CONSUMISME MET
    ALLE
    LEGALE MIDDELEN TE BESTRIJDEN TER VERWEZENLIJKING VAN
    VRIJHEID, GELIJKHEID EN BROEDERLIJKHEID, IDEALEN DIE SEDERT HET EINDE VAN WERELDOORLOG-TWEE NOG NOOIT
    ZO BEDREIGD ZIJN GEWEEST ?

    23-12-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    14-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maçonniek

     Maçonniek

    Een tevreden vrijmetselaar is een contradictio in terminis   Ere- Grootmeester GOB

    De werkelijkheid is een geheim en de vrijmetselaar is zich daarvan intens bewust 
                                                                                                                  L.Apostel

    Ik benadruk ook het onderscheid tussen wat maçonnieke gezelschappen feitelijk
    zijn en wat zij nastreven in hun idealen.In elke menselijke groep gaapt een wijde
    kloof tussen wat de groep werkelijk bereikt en de doelstellingen van de groep.
                                                                                                                 L.Apostel

    Langzame en voorzichtige zelfonthulling van de ouderen moeten uitnodigen tot
    zelfonthulling van de jongeren.                                                                L.Apostel

    Om financiëel minder bevoordeelden tot de arbeid toe te laten en om eerder een
    werk- dan een spelatmosfeer  te creëren, moeten lidmaatschappen drastisch worden
    gedrukt.Dit veronderstelt de verkoop van al te dure gebouwen .                 L.Apostel
                                                                                                                             

    Om iedere groepsvorming in de werkplaatsen tegen te gaan en om te beletten dat
    zich hiërarchieën zouden vormen, moeten alle ambten, inbegrepen die van
    voorzittend meester en redenaar, die opinievormend kunnen werken door rotatie
    en zonder verkiezing om beurten aan alle logeleden worden toevertrouwd.
    Dat gebeurt in ENGELAND 
    (Reguliere vrijmetselarij  VSOP24)

                                                                                                                L.Apostel
     
     Mijn persoonlijk ideaal van een maçon is altijd geweest een persoon die sterke
    engagementen verdedigt, waarvan hij sommige deelt met zijn medevrijmetselaren
    en waarvan andere hem tegenover dezelfde vrijmetselaren plaatsen.
    Daarom zouden maçons als maçons buiten de loge niet noodzakelijk verbonden
    moeten zijn door vriendschapsbanden of gemeenschappelijke levensdoelen.
    Wel integendeel.De diepte van het maçonnieke ideaal, zoals ik het zie, zou zich
    het meest manifesteren in het wederzijdse respect en de sympathie van persoon-
    lij ke, sociale en/of ideologische antagonisten, en dat is zeer, zeer moeilijk!

                                                                                                                L.Apostel

    De 'vrijmetselarij' wordt duidelijk bedreigd door twee tegengestelde trends.
    Ofwel worden de leden meer en meer aan elkaar gelijk en wordt de ontmoeting een
    ontmoeting van vrienden, van hetzelfde type, van aanhangers van nagenoeg dezelfde
    overtuiging, ofwel blijven ze zo op afstand van elkaar dat de ontmoeting vervalt tot
    niets meer dan een vormelijk sociaal samenzijn. 
                                                                                                                
                                                                                                              L.Apostel














                                                                                           

    14-12-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    29-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROFESSOREN OVER CONSUMISME

    PROFESSOREN OVER CONSUMISME.

    Woonde onlangs enkele enkele lezingen of spreekbeurten bij van professoren.
    Lezingen als het inderdaad netjes op papier stond en getrouw voorgelezen werd, en
    spreekbeurten als er vertrokken werd van enkele geprojecteerde hoofdpunten en
    daarover op menselijk tempo met korte denkpauzes a.h.w.wordt geïmproviseerd.
    Een enkele dame had het - met opvallende betrokkenheid - over ARMOEDE -
    en uitte geen enkel positief woord voor de auteurs van die ellende en
    antwoordde op de opmerking van een luisteraar 'dat er al veel actieve tegenstanders
    vermoord werden': ' kijk, ik leef toch nog! '.

    Een heer, kennelijk van neo-liberale signatuur, auteur maar geen prof, achtte alle
    weerstand tegen consumisme 'not done' en vond steevast dat door consumisme het
    voornaamste ideaal van de VERLICHTING, met name INDIVIDUATIE zijn zenit
    bereikte, en heel wat CONTINGENTIES wegvielen : de mens kon naar hartelust
    KIEZEN !! Zeer LOKAAL-WESTELIJK standpunt van een koele kikker die zijn
    onbetwistbaar geestelijk bagage ten dienste stelt van een ' ideologie', die naam niet
    eens waardig, die uitsluitend de verrijking van een coterie op het oog heeft en verder
    dagelijks duizenden slachtoffers op zijn 'geweten' heeft en genadeloos zijn weg gaat.
    en in de ganse wereld 'angry men and women' samen doet protesteren...

    De verrassing kwam van een opvallend bescheiden man - de laatste spreker van
    de zes - die de redding van de mens uit het drijfzand van het consumisme geheel
    afhankelijk maakte van tedere liefde, zachtheid, trancendentie, spiritualiteit, waar-
    mee hij alludeerde op oude waarden uit vervlogen tijden, welke de westerling als
    archaïsch en 'not cool at all' ver achter zich heeft gelaten...

     

     


     

     

     


     

     

    29-11-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    09-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEZINNING

     

                                               VOORALEER  VOOR EEUWIG AFSCHEID TE NEMEN VAN DEZE

                                                WERELD WIL IK WETEN WAT HIJ ONS TE BIEDEN HAD EN

                                                WAT DE MENSHEID VAN HET MENSELIJK BESTAAN HEEFT

                                                GEMAAKT, DAAR NIEMAND ANDERS DAARVOOR VERANT-

                                                 WOORDELIJK KAN GESTELD WORDEN

                                                DE VRAAG HOE DE MENS ALS EEN ZUIVER PRODUKT VAN

                                                DE NATUUR ERIN GELUKT IS ACHTER HET DECORUM  TE

                                                GERAKEN DAT DE NATUUR VOOR HEM HEEFT OPGEBOUWD

                                                EN DAT HIJ ALS WERKELIJKHEID MOET AANVAARDEN,WIL

                                                HET LEVEN OP DEZE PLANEET OOK MAAR ENIGE GELOOF-

                                                WAARDIGHEID WAARD ZIJN, ZAL VOOR MIJ WEL ONBE-

                                                BEANTWOORD BLIJVEN…

                                                

                                                 HET GEZEGDE’ DE WERELD GAAT AAN IJVER TEN ONDER’

                                                 WAS NOG NOOIT ZO ACTUEEL!

        

    09-11-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    03-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASEREELFONDS - ANTWERPEN - AGENDA
    MASEREELFONDS - ANTWERPEN - AGENDA
    EEN BLIJVENDE WANKLANK IN EEN KOOR VAN EENHEIDSDENKEN                            


    WENST U IN 2008 DE NODIGE MOMENTEN VAN RUSTIG DENKEN IN EEN ZINNENVERDOVENDE RUIS VAN GETOETER EN GEKWEK




                                                                                                           

    03-11-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!