Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Zoeken in blog

    Zoeken in blog

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • seniorennet.be
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    rilatine
    blog.seniorennet.be/rilatin
    Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • VRIJZINNIG HUMANISME- ANTWERPEN
  • VRIJZINNIG HUMANISME Algemeen
  • VRIJZINNIG HUMANISME Nieuws
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrij onderzoek
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • echt
  • Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • filoieder
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • budgetvriendelijk
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • TWEEDEHANDSBOEKEN
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • joyce-royce
  • Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • sophia
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrede
  • leclea
  • Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • internetcensuur
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • MOBIELE SCHOOL
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    filosofie is voor iedereen
    wat is vrijmetselarij ? vanaf 02.09.2007
    27-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie was COMENIUS ?

    Gedurende zijn leven berustte zijn faam in hoofdzaak op zijn twee populaire textboeken, de JANUA en de ORBIS SENSUALIUM PICTUS.Zijn invloed als een sociaal hervormer bereikte zijn top tijdens zijn verblijf in Engeland.In gans Europa werd hij geëerd als een leidende figuur.  Zijn visie maakte indruk zowel op diegenen die een meer dynamische vorm van godsdienst verlangden als op hen die naar wetenschap keken als een herbronning.Zijn pansofisme daarentegen had weinig invloed, noch tijdens zijn leven noch achteraf.Zijn droom van UNIVERSELE HARMONIE was te vaag en te grandioos voor de mentaliteit van de 17e eeuw,welke reeds een utilitaristische en materialistische wending vertoonde.De moderne wereld had er evenmin belangstelling voor.

    In de 19e herleefde zijn reputatie door de toenemende belangstelling voor zijn pedagogische werken, vooral in Duitsland.Heden ten dage is hij een prototype van de WERELDBURGER.Zijn patriotisme jegens Duitsland belette hem niet een europeaan te zijn en te geloven in de EENHEID VAN DE MENSHEID.

    Bron: Encyclopedia Britannica.

     

     

    27-03-2009 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GELUK

    WIJ STRUIKELEN OVER DE MENSEN DIE ONS GELUKKIG WILLEN MAKEN

                                Joep Dohmen    

    23-03-2009 om 18:02 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    22-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN STEEN IN DE MACONNIEKE KIKKERPOEL (W.Lotens)

    TUSSEN DE ZICHTBARE EN DE ONZICHTBARE WERELD            Over vrijmetselaarsfilosofie en Mozart.                Prof.Ronald Commers   2008   Acco Leuven / Voorburg

    Wellicht het magnum opus van deze auteur, die in '91    'Het vrije denken- De vergissing van een humanisme'    publiceerde, waarop pas in 2008 positief én praktisch  werd gereageerd met 'De strepen van de zebra' van Prof.Rik Pinxten, sedert 1995 voorzitter van HVV.       Of het een bestseller wordt én 'Een steen in de maçonnieke kikkerpoel'durf ik betwijfelen daar de publicaties van 'broeders' van de GLB en dus deïstisch, nogal neerbuigend door de adogmatische variante van    het GOB worden gevolgd.'Vrijmetselarij' van Apostel     met al zijn innovaties werd weinig geraadpleegd en nog minder opgevolgd bij de oprichting van nieuwe loges,   want eveneens van GLB origine(Pieter de Zuttere) 

    Een broeder van LITHOS maakte mij attent op volgende fout: 'L.Apostel was lid van het GOB (Bevrijding)en dus adogmatisch'. Genoteerd, maar Commers schrijft dat ze BEIDEN enkele jaren lid waren van Pieter de Zuttere en dus GLB.Eerst GOB en dan GLB .

    11.04.09. In een interview in 'De Morgen' van 12.03.93 zegt L.Apostel:'Ik werd in 1952 ingewijd in de Brusselse loge Balder, die tot de obediëntie van het Groot-oosten van België behoort.Toen hij in 1961 naar Gent verhuisde, stapte hij over naar de loge De Zwijger.In 1972 trad hij toe tot de loge Pieter de Zuttere inGent, werkend binnen de Grootloge van België ( waar  R.Commers hem  vervoegde)         

    Pag.301van onderhavig werk (noot 11) (...) 'Pieter de Zuttere,ik was er lid van1980 TOT 2007.Leo Apostel was er lid van 1972 tot 1983 (zoals hij het in het'Voorwoord 'van zijn boek (VRIJMETSELARIJ) heeft toegelicht.

    Ik verwelkom elke opbouwende kritiek- die in de loge te weinig aan bod komt-maar dan graag met enige  kennis van zaken   francois.braham @ telenet.be                

    Apostel schreef:                           'Vrijmetselaars weten niets van vrijmetselarij en ze willen er niets van weten.'Commers vond het opportuun het nog eens te citeren in onderhavig werk;vermeldenswaardig is wel dat beide auteurs in dezelfde GLB-loge in Gent werkzaam  waren.(Pieter de Zuttere )                                                        Het werk is- al zeker voor ons taalgebied- uniek wegens zijn revolutionnaire perceptie van de genese van de maçonnerie.Alle fantasiën - vaak met veel overtuiging door nochtans kritische broeders tijdens het'onderricht'doorgegeven aan volgzame'leerlingen'   werden resoluut  als bronnen van tafel geveegd en vervangen door illustere Renaissance- en Verlichtings-figuren met o.a. Giordano Bruno 1548-1600 en John Amos Comenius 1592-1670.Beiden zouden centrale figuren zijn in de genese van de speculatieve vrijmetselarij. Wat nu eindelijk de mogelijkheid inhoudt dat de maçonnerie kan bogen op intellectuele voorzaten, waar het tot voor kort zeker  heel bekwame, maar naar alle waarschijnlijkheid analfabete waren.

                     Commers is verder een hevig tegenstander van de 'hogere graden'of rode maçonnerie genoemd.Een Schotse strekking die hij een gevaarlijke deviatie noemt,wat heel wat commotie zal sorteren, alhoewel deze graden nooit populair zijn geweest bij de blauwe.Ik vernam uit betrouwbare bron dat de 'Regulieren'het werk geen 'wetenschappelijke'waarde toekenden.Een ware tsunami van protest én verontwaardiging kan nog verwacht worden, tenzij men het doodzwijgen nogmaals verkiest...

    Elders gaf ik mijn mening over 'The Scottish Key',2008.        Dit recent én duur document is nog slechts een curiosum toe te voegen aan de mythologie over de genese van de vrijmetselarij.26.04.09:In een intervieuw van de auteur door F.Stappaerts van 08.09.08 zegt Commers:'The Scottish Key,zeer recent nog,dat is een fictie'

    De beoordeling van 'Mozart en de vrijmetselarij'laat   ik als totaal onbevoegde over aan muzikaal ingewijden.

    Wat voor mij nog niet duidelijk was: welke figuren hebben de wijsheid van BRUNO en COMENIUS overgedragen aan ANDERSON en DESAGULIERS of wie ook ? RAMSAY is niet eens het vermelden waard,daar zijn 'Discours'uit 1736 ,uitgesproken in een Parijse loge in 1737, zorgde voor een (pag.287)'vreemde inbreng, gebaseerd op uit de lucht gegrepen en contextueel bepaalde legenden en mythen.Die laatste werden bepaald door de katholieke sympathieën van de Engelse Stuardisten en het daaraan verbonden Schotse chauvinisme.'   

     Ik laat de zoekende broeder het genot over, zelf te ontdekken hoe John Toland en zijn Pantheisticon bijdroegen tot de verspreiding van de filosofie van Bruno en haar inbreng in de VRIJMETSELARIJ. (Hoofdstuk 8)

    Pantheisticon : de tekst bij een feestelijk rituaal voor een gesloten genootschap van vrije en rechtschapen lieden

    Al voor 1976 heeft Margaret C.Jacob de hypothese geformuleerd dat TOLAND in verband moest gebracht worden met de eerste organisatievormen van de speculatieve vrijmetselarij.In haar boek 'The Radical Enlightenment' 1981 heeft ze de hypothese herhaald: er bestond in Holland,meer bepaald in Den Haag in 1710 al een loge die zij als vrijmetelaarsloge aanduidt.Zij doet dit op basis van het door haar bekendgemaakte manuscript van John  Toland , met als opschrift:'The Hague 1710'(pag.211 e.v.)

     Men zal vruchteloos naar de naam TOLAND zoeken -zelfs  voor zover ik weet-in de recentste publicaties over vrijmetselarij (of kan iemand dit ontzenuwen ?) 

    Toland, John

    b. 11.30, 1670 near Londonderry,Ire                                                  d. 03.11, 1722 Putney (London)

    Controversieel Britse vrijdenker,waarvan de rationalistische filosofie de kerkhistorici verplichtte tot ernstig onderzoek van de kerkelijke leerstellingen.

    Rooms katholiek opgevoed ging hij over naar het Anglicanisme voor zijn 20 en studeerde hij in Glasgow, Edinburgh,Leiden en Oxford tussen 1687 en '95.In 1696   publiceerde hij zijn beroemd Christianity not Mysterious waarin hij trachtte te bewijzen dat niet alle bijbelse doctrines geloof vereisen om begrepen te worden, maar perfect aanvaardbaar zijn voor menselijke rede zonder goddelijke revelatie.Het boek verwekte heel wat commotie die leidde tot  veroordeling door het Iers Parlement.

     

                                                              Enige kennis van het Engels deïsm is onontbeerlijk om inzicht te krijgen in de spiritualiteit van de vrijmetselarij.( cfr.ENCYCL.Britannica en AUDI)  

     Deïsme

     Een niet orthodoxe religieuze attitude die uitdrukking vond in een groep Engelse schrijvers, beginnende met baron Herbert of Cherbury in de eerste helft van de 17e eeuw en eindigend met Henry st.John,1st Viscount Boling-broke in het midden van de 18e eeuw.  Het refereert naar wat men 'natuurlijke religie' zou kunnen noemende aan-vaarding van een religieuze kennis die aangeboren is of kan verworven worden via redenering, in tegenstelling tot gereveleerde kennis of kennis aangeboden door een kerk.

    De term is bij ons nog steeds in gebruik om loges waar de'Opperbouwmeester van het Heelal'nog in de ritualen  voorkomt, te onderscheiden van adogmatische loges,die atheïstisch of agnostisch zijn.Het verschil tussen broeders van beide loges is zo onopvallend,dat L.Apostel er geen enkel aandacht voor had en in beide loges werk-zaam is geweest.

    .PS. Een uitstekende recensie van W.Lotens verscheen in 'Het Vrije Woord'HVV jg.53 nr.4                                 

    22-03-2009 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    08-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PATRICIA DE MARTELAERE foto: F.Naudts
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    TER  NAGEDACHTENIS

    Patricia De Martelaere,professor filosofie aan de KUB en

    Leuven is ons ontvallen, geveld door een hersentumor

    Haar essays hebben ons gefascineerd,geïnspireerd en

    bevestigd in onze overtuigingen.Zij werd amper 51.

    Wij hadden van haar nog veel te verwachten.           .

    Ik zal nog vaak te rade gaan in haar werk.

     Als pas op eigen verzoek verstrooide  adogmatische vrijmetselaar

     heb ik allle respect voor deze bescheiden, op een zeer persoonlijke

     wijze gelovige dame, die  mensenschuw en vreselijk eenzaam

     door het leven ging. en er nochtans in gelukte haar studenten

    te enthousiasmeren

    08-03-2009 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    20-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GOED LEVEN

    We zijn het aan onszelf verplicht om goed te leven,

    niet om goede boeken te schrijven, veldslagen te winnen

    en gewesten te veroveren, maar om kalmte en rust te

    vinden bij de dingen die wij doen.

    Michel de Montaigne

     

    20-02-2009 om 17:11 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    12-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UIT EEN NOTABOEK VAN DE JAREN 5O

    Er is niets zo vermoeiend als zijn geest voortdurend geweld te moeten aandoen, om op het peil van sommige mensen te blijven.

    Is het geen blijk van goddelijke humor: de wijze waarop in het dagelijkse leven het waardevolste gearmd gaat met het onbenulligste, het edelste het meest abjecte toelacht, duivel en engel, genie en imbeciel, maagd en slet samenhokken , en ieder probeert zich tot de hoogste uitdrukking te ontwikkelen ?

    Wat een vergissing als men zich steeds een haveloos, verbleekt, vermagerd iemand voorstelt, als er sprake is van een dwalende?

    Is het niet opvallend dat, als iemand beweert dat er kunst is voor alle smaken, hij voor zich het recht opeist het smakeloze te bewonderen?

    Wie iets van het leven wil begrijpen, moet eerst zijn zin voor nuancering ontwikkelen.

    Het zijn slechts de dommen, die in de overtuiging leven dat al wat ze niet weten belangwekkend is.

    Boeken hebben dit op vrienden voor, dat men zich van de vervelende zonder omhaal kan verlossen.

    Laak wie is en loof wie worden wil.

    Veroordeel nooit de mens die je gisteren was: het is een ander.

    Een bron van eeuwige verwondering: de zielsrust van de onwetende.

    Men moet vaak genoegen nemen met het geluk dat bij nader toezien slechts het ontkomen aan het ongeluk is.

    Domheid is niet zozeer een leegheid van de geest, maar eerder een vervuld zijn met overwoekerende buitenissigheden.

    12-02-2009 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    05-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.COMMUNICATIE
    Evenals vele andere grote leraren der mensheid leerde Confucius zelf alleen mondeling.

    Wij kennen zijn gedachten slechts uit deze, door zijn volgelingen opgetekende, uitlatingen.

    Trouwens de mondelinge overlevering van literaire voortbrengselen en van de uitingen van grote

    mannen schijnt in vroegere tijden veel betrouwbaarder en nauwkeuriger geweest te zijn dan dat

    in onze tijd denkbaar zou zijn , nu de gedachten der mensen onder de overmaat van de dagelijks

    in kranten, radio, film en snelverkeer op ons aanstromende indrukken onbestendig warrelen en

    en men van HET ESSENTIELE WORDT AFGELEID.

    Uit : Geschiedenis van de filosofie   Hans Joachim  Störig  1959.

    05-02-2009 om 15:08 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    20-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLATONISCHE LIEFDE

    Platonische liefde is volledig aan herdefiniëring toe en zou zelfs in een

    periode van permissiviteit met veel reserve moeten gehanteerd worden,

    daar verwarring met pedofilie nooit ver weg is !

    Epicurisme was ver van wat 'men' er in de wandeling van gemaakt heeft,

    maar platonische liefde wordt bij voorkeur geklasseerd in de rubriek:

    'Antieke Griekse zeden' en behoort tot de toenmalige aanvaarde

    sexualiteit tussen volwassen mannen en jongelingen, waarbij toch ook

    het geestelijke aan zijn trekken kwam.Alle toenmalige filosofen

    spreken er over zonder enige schroom.

    Hoe is 'men' tot de nog dagelijks gebruikte definitie gekomen?

    Ik vermoed dat - Plato, de grote inspirator zijnde van Augustinus-

    voor de gelovige mens niets gemeen kon hebben met die verfoeilijke

    relatie tussen individus van éénzelfde kunne en daar sexualiteit in

    het christendom niet bespreekbaar was buiten voortplanting,

    'men' onder zachte dwang een platonische verhouding voor het

    fatsoen een sexloze relatie tussen -uiteraard- twee mensen van

    verschillend geslacht is gaan heten !


    20-11-2008 om 17:51 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    12-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOTRE DON D'OBSERVATION
    Depuis que le divin Platon, en nous présentant sa grotte allégorique, a semé le doute
    quant à la condition humaine en représentant l'humanité entière comme un amas de
    lamentables créatures enchaînées dans un antre et condamnées à perpétuité à ne
    comtempler que des ombres indéfinissables, et ne permettant qu'à quelques élus
    de sortir de cette caverne infernale et de contempler la lumière éblouissante de la
    REALITE, nous sommes condamnés à vivre dans le doute de l'existence de tout
    ce qui nous entoure, de tout ce qui nous engage à donner un sens à notre court
    séjour sur cette planète, de tout ce qui nous engage à persévérer, de tout ce
    qui nous permet ' de jouer le jeu'

    Le bon Hobbes - assez décrié pour ses tendances autoritaires - nous a

    plutôt dégoûté des couleurs en proclamant que la couleur des choses

    n'était qu'une réflexion d'une partie de la lumière qu'elles retenaient et

    ne faisait pas corps aves l'object observé et donc admirée à tort...

    En fait nous devons nous satisfaire de réflexions, sans jamais voir

    l'objet en soit.

    Mais l'humain, curieux insatiable, n'en est pas resté là.Depuis la

    découverte de le thermodynamique et de la mécanique quantique nous

    restons atteint d'ébahissement en lisant que nous sommes incapables

    d'observer quoi que ce soit objectivement car une relation s'établit

    entre nous et l'objet en question, ce qui fausse complètement notre

    observation et la rend totalement subjective et sans valeur aucune

    pour notre prochain.

    Mais consolez-vous : la Science est logée à la mème enseigne !

    PS.De lezer die dit artikel onvoldoende begrijpt kan mits toevoeging
    van zijn e-mailadres een vertaling bekomen.

    12-11-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    07-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LA REALITE EST UN SECRET MACONNIQUE (L.APOSTEL)

    Pour autant que je sache aucune initiation qui m’ait été accordée jusqu’à présent, ne m’a

    révélé la vérité concernant la’ Réalité’.

    Pourtant notre philosophe Leo Apostel dans son oeuvre ‘Freemasonry’, parue en anglais

    et traduite en néerlandais affirme que le secret maçonnique concerne la ‘Réalité’et que

    chaque maçon en est profondément conscient .

    Loin de moi de vouloir confirmer ou infirmer cette affirmation, tel n’étant pas mon propos.

    Mais imaginons un instant, ne fût ce qu’en guise de divertissement sans conséquences,

    que dans un avenir difficile à prévoir ce secret, conservé soigneusement, soit

    répandu sans réserve aucune par tous les média existants ou à découvrir de sorte que

    chaque humain, dès l’âge de raison en soit profondément conscient et par conséquent

    organise sa façon de vivre et de penser sans oublier un seul instant que tout ce que

    ses yeux distinguent sur terre n’est qu’une illusion sans aucun intérêt quelconque et

    donc totalement négligeable…

    Crions d’emblée ‘halte’ à notre imagination, de peur de voir se réaliser notre monde

    ‘ réel’!Ce serait la fin de toute société organisée, de tout commerce, de toute valeur con-

    venue,de tout travail rémunéré, de toute action motivée, de tout choix,de toute

    comparaison, de toute discussion, enfin de tout ce qui nous invite, engage, oblige à

    persévérér dans ce monde …

    Avis aux initié(e)s : fermez à double tour votre boîte de Pandore et détruisez la clef !

    PS. De lezer die dit niet volledig mocht verstaan, kan, via 'REACTIE', een vertaling
    opvragen mits toevoeging van zijn e-mail .

    07-11-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    06-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11.11.11.
    DE HELFT VAN DE WERELDBEVOLKING VERDIENT MINDER DAN 1,5 € PER DAG

                                                          STEUN  11.11.11.  
                                                    

    06-11-2008 om 15:29 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    28-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MODERN HUMANISME-Van CUYPERS tot PINXTEN

    In de uiterst sobere uitgave van anno 1960 van 'Het Vrije Woord'- vijfde jaargang - nr 20 verscheen
    de tekst van twee radio- uitzendingen van Karel Cuypers- onze toenmalige Voorzitter- in de cyclus
    'Modern Humanisme'

    Toen kwam het woord 'ECOLOGIE' nog niet voor in elke krantenzin die men las en kon K.Cuypers,
    zonder enige schroom schrijven :'Voor de humanist is de mens het m i d d e l p u n t en het d o e l
    (...) al wat de mens denkt, al wat hij uitvoert, heeft alleen belang in zover het de mens dienstig is.'
    Intussen zijn we een halve eeuw ouder geworden en hebben we noodgedwongen, maar nog niet door
    iedereen aanvaarde RESERVES moeten inbouwen, daar de Idolen van de Verlichting,'Wetenschap
    én Techniek' die geacht werden de zieltogende Goden te vervangen, de overijverige mens in zijn
    overleving meer en meer gingen bedreigen.

    'In onze filosofie zijn de godsdiensten door de mensen gemaakt en verdienen als zodanig de
    humanistische belangstelling, een objectieve belangstelling, ingegeven door goede wil en door
    bereidheid tot het aanvullen en tot het wijzigen van onze eigen mening' schrijft hij onderweg...

    'Onze doctrine ligt niet vast.En nog minder vast zijn de middelen die wij aanwenden om de
    waarheid, die wij niet bezitten, te helpen benaderen.Hebben de voor ' onveranderlijk en eeuwig'
    verklaarde levensbeschouwingen het niet nodig geoordeeld zich voortdurend te wijzigen...en
    zijn ook niet de voorheen progressieve levensbeschouwingen, spijts vervolgingen, later achteraan
    gaan hinken als hopeloos verouderd?'

    'Wij moeten niet als redding beschouwen onze huidige kultuurvormen te fossiliseren.Veeleer
    moeten wij onderzoeken op positeve wijze bij te dragen tot het voorbereiden van de komende
    wereld.Die komende wereld heeft onder andere behoefte aan een eerlijke moraal, maar de
    huidige zo vaak uit schijnheiligheid en oppervlakkige drukdoenerij bestaat.In de ogen van sommige
    vrijzinnigen bstaat zulke moraal simplistisch door het overnemen van de oude kristelijke moraal
    waarin de begrippen god en geloof geschrapt zijn.Dat zou betekenen dat de nieuwe moraal zou
    gebaseerd zijn op leegten.Neen, de komende wereld van atoomsplijting en ruimtevaart, de komende
    wereld van drie en vier miljard mensen (vsop24: 1960 !) vraagt andere normen om harmonisch en
    gelukkig te zijn en die normen vindt men zo maar niet van de ene dag op de andere.
    De humanisten willen de voorsten staan om ze te zoeken in alle  vrijheid en openheid van geest.'

    Wat Karel Cuypers als eerste Voorzitter poneerde zal - voor zover ik de overtuigingen van
    Rik Pinxten meen te kennen zoals ze voorkomen in zijn recentste werk 'De strepen van de zebra'-
    door onze huidige Voorzitter zonder enig voorbehoud onderschreven worden.Meer nog dan
    Karel Cuypers benadrukt hij het respect voor godsdiensten als menselijke uitingen, waard om
    onderzocht te worden. Hij deinst er niet voor terug een exclusieve vorm van atheïsme kortweg
    'dom' te noemen en wat Ronald Commers reeds in 1991 'een vergissing van een humanisme'
    als titel van een werk hanteerde, aan te klagen als een te schrappen 'SCIENTISME' of
    perverse adoratie van 'Wetenschap én Techniek' als suggoraat  voor godsaanbidding- waaraan
    nog steeds de overgrote meerderheid van de vrijzinnigen zich schuldig maakt, waar de meeste
    filosofen van de voorbije eeuw die idolen van de Verlichting reeds éénstemmig hadden 
    ontmaskerd als potentïele vernietigers van de mensheid !
    PS.
    De rode draad die van K.Cuypers naar R.Pinxten loopt werd ooit - haast ongelooflijk -
    onderbroken door een artikel getiteld :'Het Karel  Cuyperscentrum en de vrijzinnigheid         
    anno 1993' dat ik vluchtig doorlas tijdens een opruiming van mijn (slordig) archief -iets
    wat ik enkel doe tijdens neerslachtige vlagen - en na veel zoeken terugvond ...                  
    Twee jaar na het werk van Prof.R.Commers, geprezen door H.Dethier als het boek waar
    de Alma Mater op wachtte, krijgt men te lezen :
    'Het gezag van de wetenschap, die een algemeen erkende instelling is geworden, is zo
    groot, dat niemand wat ze ons voorhoudt radicaal kan tegenspreken zonder zich belachelijk
    te maken en als achterlijk te worden beschouwd'
    Akkoord, dit is bestemd voor de gelovige mens die zich vastbijt in het creationisme en
    meer en meer 'à la carte' gelooft.Maar ook de vrijzinnige mens die wat filosofie leest,en
    de eerste lezer van deze tekst is, neemt dit niet meer 'au sérieux'.
    Hij weet dat de filosofie haast een halve eeuw de wetenschap niet meer 'au sérieux' neemt en
    dat de Nobelprijs de ondergraver van die 'exacte' kennis heeft onderscheiden.
    Commers schreef : ' De wetenschap heeft de scepter van de RKK overgenomen; ALLEEN
    DE KLEREN ZIJN VERANDERD.

    28-10-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    17-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EPICURISME

    EPICURISME
    Wie aan een bekende het etiket 'Epicurist' toekent omdat hij overvloedig
    tafelt en zonder enige matiging geniet van al wat onze maatschappij als
    'entertainment' te bieden heeft, vergist zich volledig.

    Volgens Alain de Botton in zijn  'De troost van de filosofie' is dit een totaal verkeerde interpretatie van de filosofie van Epicurus, geboren  in 341 v.Chr.Hij zou 300 boeken hebben geschreven, waarvan slechts 3 brieven zijn overgebleven

    Dat filo ons troost aan te bieden heeft, is een geheel nieuw concept voor mij, daar ik eerder  herhaald vernam dat filo noch ontspanning noch opbeuring schenkt .

    Maar de etiket in de inleiding is geheel onterecht, daar het hedonisme van Epicurus overvloed niet schuwt, maar zich onderscheidt door voldoening te vinden in het eenvoudige, het alledaagse. Hij gaf vaak de voorkeur aan water boven wijn, en brood, kaas en een handvol olijven waren vaak de simpele ingrediënten van een maal.
     
    Hedonisme is geen vast omlijnd begrip; het betekent: gesteld zijn op lust-
    gevoelens. Wat echter die lustgevoelens opwekt is nader te bepalen.
    Een deel van de hedendaagse jeugd is opvallend hedonistisch: zij tracht
    de huidige maatschappij en haar stress te ontvluchten door haar vrije tijd
    hoofdzakelijk door te brengen in lawaaierige omgevingen met overdadig
    gebruik van drank en drugs, wat vermindering van het bewustzijn genereert
    en daden uitlokt-niet enkel vandalistisch maar ook sexueel- die men na
    ontnuchtering ten zeerste betreurt.

    'Voor Epicurus was het de taak van de filo om onze vage gevoelens van angst en lust te duiden en ons zodoende te behoeden voor onjuiste ideeën hoe we gelukkig kunnen worden' (AdB)

    'Van alle middelen tot volledig levensgeluk die de wijsheid ons verschaft, is het
    verwerven van vriendschap verreweg het belangrijkste.
    Je moet eerder bedenken met wie je wilt eten of drinken dan wat je wat je wilt
    eten en drinken.Want zonder een vriend is ons leven het voederen van een leeuw of een wolf.'(E)

    Prof Joep Dohmen in zijn recent 'Tegen de onverschilligheid', pleidooi voor een
    moderne levenskunst dat in het verschijningsjaar 2007 reeds aan een vijfde druk toe
    was, geeft o.a. uitgebreid aandacht aan het Epicurisme.
    Epicurus onderscheidt verschillende soorten verlangens: de natuurlijke en nood-
    zakelijke én de natuurlijk maar niet-noodzakelijke.
    De eerste zijn de elementaire levensbehoeften: tegen de honger is niet méér nodig
    dan wat brood en tegen de dorst is water voldoende ( vsop24 : wat voor miljoenen
    mensen in deze tijd echter niet dagelijks beschikbaar is !)
    De tweede zijn bvb het verlangen naar een rijk maal of de sexuele behoefte.
    Ze kunnen hoogstens voor wat variatie zorgen,mar kunnen bovendien vurige,
    buitensporige hartstochten met zich meebrengen.
    Epicurus verwacht dat je kiest voor een sober, ascetisch leven waarbij alleen de
    natuurlijke en noodzakelijke verlangens vervuld worden.
    Duurzaam genot wordt dus verkregen doordat het verstand onderscheid maakt
    tussen de verschillende verlangens die het lichaam ondervindt en op basis daarvan zijn keuzes maakt.

    Persoonlijk denk ik dat het 'moderne hedonisme' van permanent en ongecontroleerd
    genot en ziekelijke behoefte naar 'entertainment'- wat deze maatschappij hanteert
    als 'doekje voor het bloeden'- het onvermijdelijk gevolg is van de precariteit van  het
    leven-van-de -doorsnee-sterveling en voor IEDEREEN het schrijnend besef van de 
    kortstondigheid en éénmaligheid van dit broze bestaan, hoogst waarschijnlijk zonder
    hiernamaals...
    Ook M.Onfraye heeft zijn perceptie van hedonisme, die mij echter  nog niet bekend is, en wie het ook eens academischer wil lezen, raadplege R.Audi : Encyclopedie van
    de filosofie en ontdek dat een gelukkig leven voor Epicurus er één was met
    'Freedom of disturbance' of ataraxia...

    17-09-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    21-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ARM BELGIE

    Ter gelegenheid van de Nationale Feestdag verklaarde
    Koning Albert 2 :

              1 Belg op 7   IS ARM = ongeveer 1,5 MILJOEN 


               Dit is erger dan in onze buurlanden...

    21-07-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    07-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE SCOTTISH KEY
    THE SCOTTISH KEY

    Aanvaarden dat wat je al jaren als Waarheid koesterde, door andere Broeders en
    Profane intellectuelen wordt VERNIETIGD, dat is pas VRIJMETSELARIJ of
    zoeken naar een WAARHEID, die nooit de ULTIEME zal zijn...

    07-04-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    16-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BELGISCHE ARMEN WORDEN OUDER

    BELGISCHE ARMEN WORDEN OUDER.

    Brussel.- Het aantal armen in België wordt voor het derde jaar op rij geschat op ongeveer1,5 miljoen, of 14,7 procent
    van de bevolking.Dat blijkt uit cijfers van de Federale
    Overheidsdienst Economie.

    De armoedegrens ligt nu op 860 € per maand voor een alleenstaande en 1.805 € per maand voor een gezin met twee kinderen.

    Het aantal armen is al drie jaar stabiel maar hun profiel verandert wel.Jongeren en gezinnen met kinderen worden
    minder getroffen en gepensioneerde lopen steeds meer
    risico.

    Huurders zijn kwetsbaarder
    Verder worden huurders vaker door armoede getroffen dan
    eigenaars ( 28,2 procent tegenover 10,2 procent)
    Economisch actief zijn, blijft een sterke buffer tegen armoede.Van de personen die werken, is 4,2 arm; bij
    werklozen is dat 31,2 procent en bij gepensioneerden 20,3 procent.

    Armoede heeft vanzelfsprekend gevolgen voor de levensstijl van de betrokkenen.
    Bijna één op drie van de armen zegt problemen te hebben om de woning te
    verwarmen, terwijl dat bij de rest van de bevolking één op de negen is.

    Comfort
    Armen ervaren ook meer gebrek aan ruimte, missen meer elementair comfort en
    vinden hun woning vaker somber.Verder ontbreekt het hen vaak aan zaken als een
    tv, een computer of een auto.

    Ook op sociaal gebied zijn er gevolgen.Bijna een derde van de arme Belgen zegt
    niet in staat te zijn één keer per maand vrienden te ontvangen.Ze participeren ook
    minder in sociale activiteiten buitenhuis.


    16-03-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (6)
    10-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PEOPLE
    THERE ARE 3 KINDS OF PEOPLE :

    THOSE WHO MAKE THINGS HAPPEN

    THOSE WHO WATCH THINGS HAPPEN

    AND THOSE WHO WONDER WHAT HAPPENED

                              Opgetekend in een (intussen verdwenen) cafetaria in Antwerpen

    10-03-2008 om 10:55 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    23-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OVERLEVINGSFILOSOFIE

    OVERLEVINGS-FILOSOFIE

                         ECO-WATCH 3

                          PETITIE VOOR ZUIVERE LUCHT,
                             
                          TEGEN STEEDS TERUGKERENDE 'SMOG'

     SURF NAAR:  http://petitietegenfijnstof.skynetblogs.be        

    23-02-2008 om 11:15 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    17-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJMETSELARIJ en HUMOR

    De meeste problemen lossen zichzelf op, mits je ze er niet bij stoort.

    Zoek je een helpende hand?  Kijk dan naar je rechter- of
    linkerarm.

    Vrijheid is datgene kunnen doen wat je kunt laten.

    Niet alles wat goud is, blinkt.

    De mensen struikelen af en toe over de waarheid, maar dan
    krabbelen ze weer gauw op de been en gaan op de oude voet verder.

    Om jezelf lachen? Laat me niet lachen!

    De werkelijkheid is niet alleen heel anders dan wij ons haar
    voorstellen, maar ook totaal anders dan we ons kunnen
    voorstellen.

    Wie zich in zichzelf keert, moet zich er niet over verwonderen
     als hij er niemand aantreft.

    De geschiedens leert de mens dat hij niets uit de geschiedenis leert.

    God heeft heeft de wereld uit het niets geschapen, maar het
    niets schemert er steeds weer doorheen.

    Misschien is deze wereld de hel van een andere planeet
                                                         A.Huxley

    Ik verwonder me over mensen die het universum willen
    doorgronden, terwijl het al moeilijk genoeg is om de weg te
    vinden in Chinatown.
                                                         Woody Allen

    Hoeveel moet je weten voor je eindelijk weet dat je niets
    weet?

    Ons verstand is een bewijs van Gods gevoel voor humor.

    Waarom wordt de waarheid zo vaak geweld aangedaan?
    Omdat zij naakt is.

    We leven in een treurig tijdsgewricht: het is momenteel gemakkelijker
    een atoom te splijten dan een vooroordeel te elimineren.
                                                                     Einstein

    Bij de woorden 'alle mensen zijn broeders' moet ik altijd
    aan Kaïn en Abel denken.
                                                                H.Kasper

    Meester, wat vindt u van de menselijke beschaving?
    Goed idee.Zouden we eens moeten proberen.

    BRON: Ko(s)mische bewustzijn  Marco Aldinger

    De maçon weet niets van maçonnerie en wil er ook niets van
    weten. (cfr. Het respons op deze weblog : VSOP 24)
                                                       Leo Apostel
                           

    17-02-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    01-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJMETSELARIJ - DE SCOTTISH KEY

    GESCHIEDENIS VAN DE VRIJMETSELARIJ.

    Met de steun van andere Loges, andere Belgische, Engelse en Franse Grootmachten,
    met de  wetenschappelijke ervarenheid van de ULB, hebben zij "De Schotse Sleutel'
    gerealiseerd, een documentaire van 52 minuten met de bedoeling, voor de eerste keer, de oorsprong van de vrijmetselarij aan het licht te brengen. Onuitgegeven docu-
    menten en verrassende getuigenissen worden er onthuld hetgeen een miskende
    geschiedenis in een totaal nieuw daglicht doet voorkomen.Het is de eerste film die over de herkomst van de vrijmetselarij handelt. De beste specialisten ter wereld hebben aanvaard in deze film tussen te komen.

    U vindt alle bijkomstige inlichtingen op de site : http:// www.scottishkey.com
    U kunt ook nog rechtstreeks per mail contact nemen op volgend adres:
                                                                                   contact@simongo.be
    De film is in het Engels en Frans met Nederlandstalige ondertitels

    De DVD kan on-line besteld worden op :
         http:// www.clefecosaise.com/Commanderlefilm.html
         NOTA: zelfs met de spellingsfout 'ecosaise' geraak je ter plaatse !


    MIJN INDRUK OVER DEZE DOCUMENTAIRE:

    Eindelijk ontmythologisering of demystificatie of de naakte waarheid zonder franjes.
    Een van de hoofdpersonages, dominee Anderson krijgt een eerder dubieuze rol
    toegespeeld : professioneel actief met de fabricatie van fantasie-genealogieën voor
    bourgeois zonder verleden ( ijdelheid is van alle tijden !?).
    Krijgt van Desaguliers de 'opdracht' voor de Grootloge van Londen (1717) een
    edel en zo oud mogelijk  verleden te concipiëren; fantasievol als hij is legt hij een
    fictieve link tussen de kathedraalbouwers met hun 'Old Charges' en de pas gestichte
    Grootloge !
    Later ontdekt Desaguliers tot  zijn grote verwondering dat Schotland over een uit-
    gebreid net loges beschikt die teruggaan tot de 12de eeuw en waar heel wat edel-
    lieden zich lieten inwijden zonder ooit nog terug te komen.
    Die Schotse loges krijgen een enorm succes daar men liever aansluit bij een loge
    met een ver verleden dan bij een die pas gesticht is (all is vanity)
       

    Dit alles tot grote ontgoocheling van alle esoterici, fantasten, mythomanen en
     vermeende afstammelingen van rozenkruisers. L. Apostel, verwijzend
    naar het boek van Frances Yates ' The rosicrucian enlightenment' in zijn werk
    'Vrijmetselarij' (264) stemt in  met 'de literaire mystificatie rond de niet bestaande Rozenkruisersorde'

    De film zou voortaan gebruikt worden bij de instructies die men  aan de
    leerlingen-vrijmetselaars traditioneel verstrekt.

    Wat blijft er nog over van' De Christelijke wortels van de Vrijmetselarij' van wijlen
    Piet van Brabant ?
    En hebben progressieve loges het bij het juiste einde als zij 1717 uitroepen als het
    begin van de vrijmetselarij ? 

    En waar de Egyptische ritus van Cagliostro (Memphis- Misraïm ) vandaan komt
    mag Joost weten! (volgens J.Koppen (VUB) Amerika en Italië !)

    Persreacties:    Peter Taylor: 'Again many myths are put to bed'
                          parisfred Master: 'A good cure against masonic bigotry'
    PS.                               
    Niet echt om over 'naar huis te schrijven'
    Maar laat je niet afschrikken !
    De hedendaagse VRIJMETSELARIJ is zeker niet enthousiast over dit niet zo fraai
    verleden en ik hoop dat alle broeders daar hun eigen mening zullen over uiten..
    Toch vrees ik dat heel wat doorgewinterde broeders- zij het niet openlijk- deze
    revelaties zullen in twijfel trekken.'Il n'y a que la vérité qui blesse! '


    PS. Eén van beide regisseurs, Tristan Bourlard stuurt mij op 14.03.08  een
           dankwoord voor mijn reactie .
           28.03.08
           Jimmy Koppen, MA, wetenschappelijk onderzoeker aan de VUB,
           History Department/ Interdisciplinary Research Group Freemasonry,
           feliciteerde mij met mijn blog en schreef verder omstandig over zijn
           persoonlijke bevindingen betreffende het ontstaan van de maçonnerie.
           Hij is auteur van o.a. meerdere wetenschappelijke artikels en boeken
           over maçonnerie en publiceerde 'Vrijmetselarij voor dummies'
           ZIE OOK: www.bloggen.be/jimmykoppen
          

    Tristan Bourlard

            Hij realiseert reeds 15 jaar films, documentaires en TV-uitzendingen.
            In 1994, ontving hij de Europese Prijs voor de beste wetenschappelijke film
            op het Festival van de wetenschappelijke film van Paliseau (Frankrijk) voor
            'Van Mercator tot de satellieten, cartografische histories'
            In 1999 werd de documentaire 'Matamata en Pilipili 'bekroond met de
            Contribution Award op het Margareth Mead Film & Video Festival van
            New York, en de prijs van de 'Beste Mondiale Documentaire van de FIAT'
            te Santiago ( Chili ).
            Daarenboven heeft hij zes documentaires verwezenlijkt voor twee thema-
            avonden voor Arté,' Simenon, l'homme nu' en 'Einstein, une vie, un homme'.
            Hij was eveneens de realisator van twee series uitzendingen over geopolitiek
            voor 'Le dessous des cartes'.In februari 2000 publiceerde hij 'L'oeil du
            romancier' bij Actes Sud, Collection Solin. In 2002 realiseerde hij de historische
            en wetenschappelijke documentaire 'La place du mort' voor de RTBF en
            kreeg de 1e prijs toegekend aan de pedagogische film op het festival van de
            archeologische film Kinéon te Brussel.

            François De Smet

            Geboren in 1977, filosoof van opleiding, was hij jarenlang werkzaam in de
            politieke wereld, en is wetenschappelijk onderzoeker in politieke filosofie aan
            de ULB. Hij is eveneens actief in verscheidene verenigingen in verband met
            cultuur, diversiteit of gelijkheid van kansen.
            Hij schreef ' De rechten van de mens : oorsprong en toevalligheden van een
            moderne ideologie' (2001) en menige artikels over racisme, culturele diversiteit
            of burgerschap.
           ' The Scottish key' is zijn eerste film.
         
            Jimmy Koppen, MA

            VUB- History Department / Interdisciplinary Research Group Freemasonry
             Zijn reactie op mijn blog op 28 maart 2008
             Proficiat met uw blog, die ik met veel interesse heb doorgenomen.
             Ik ben zo vrij te reageren op uw bericht over 'The Scottish Key'.
             Door buitenstaanders- of beter gezegd : de wetenschappers of 'maçonologen'
             waartoe ik zelf ook behoor- was het al langer geweten dat Anderson een
             randfiguur was en dat Desaguliers de ware 'vader' van de hedendaagse
             vrijmetselarij was.Hij zorgde er achter de schermen voor dat de vrijmetselarij
             ingang vond bij de elite.De beste illustratie hiervan vinden we bij de groot-
             meesters van de Londense Grandlodge: tot Desaguliers waren dat onbekende
             en onbeduidende figuren; nadien waren het leden van de hoge adel en het 
             establishment.
             De Constituties van Anderson (1723) waren waarschijnlijk ook grotendeels
             door Desaguliers geschreven, en hadden niet enkel tot doel de statuten en
             reglementen van de Grootloge op papier te zetten, maar een soort van
             historische verantwoording te bieden.
             Vandaar dat het boek voor de helft bestaat uit een grotendeels verzonnen 
             historie,  geïnspireerd op de Bijbel en legendes.
             In feite moet je er van uitgaan dat er geen enkel onweerlegbaar bronnen-
             materiaal beschikbaar is om de werking van vrijmetselarij voor 1717 te staven.
             Maar binnen de vrijmetselarij zelf heerst er een grote onwetendheid over de
             eigen geschiedenis.
             Ik ben zelf profaan, maar ik hoor van mijn contacten binnen het GOB dat
             vele neofieten niet weten wat de vrijmetselarij in 19e- en 20e- eeuws België
             heeft gerealiseerd, laat staan dat ze de voorgeschiedenis ten gronde kennen.
             Vandaar is het een gemakkelijke oplossing de middeleeuwse bouwgilden
             automatisch aan te nemen als de rechtstreekse voorgangers van de heden-
             daagse vrijmetselaars.Waarschijnlijk zijn er vandaag nog steeds vrijmetselaars
             die ervan overtuigd zijn dat ook de tempeliers en de rozenkruizers ergens in
             hun voorgeschiedenis een rol hebben gespeeld, terwijl ook dat pertinent
             onjuist is.
             Persoonlijk merk ik ook bij rondleidingen in de tempels aan de Lakenstraat
             ( ik heb er, om verschillende redenen, al meerdere meegemaakt) dat de gids
             ( een ingewijde) vaak maar weinig (kunst-) historisch inzicht laat merken
             Het doet je echt afvragen wat het niveau van de 'geschiedenisles' moet zijn
             die leerling-vrijmetselaars na hun inwijding ontvangen.
             
             Het is de verdienste van de Scottish Key om deze gegevens eens op een
             rijtje te zetten en hopelijk daarmee diegenen te bereiken die er het meest
             baat bij hebben.

             Je merkt ook aan de tussenkomsten in de film ( de grote namen binnen het
             wetenschappelijk onderzoek naar  vrijmetselarij zoals John Hamill, Andrew
             Prescott en Roger Dachez ) dat het geen gratuite documentaire is zoals er
             zoveel over vrijmetselarij (vooral op internet) de ronde doen.

                                                                                    Jimmy Koppen, MA
             





           Voor verdere reacties of terechtwijzingen : francois.braham@telenet.be

    01-02-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!