Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Zoeken in blog

    Zoeken in blog

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • seniorennet.be
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    kruiden_leentje50
    blog.seniorennet.be/kruiden
    Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • VRIJZINNIG HUMANISME- ANTWERPEN
  • VRIJZINNIG HUMANISME Algemeen
  • VRIJZINNIG HUMANISME Nieuws
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrij onderzoek
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • echt
  • Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • filoieder
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • budgetvriendelijk
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • TWEEDEHANDSBOEKEN
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • joyce-royce
  • Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • sophia
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrede
  • leclea
  • Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • internetcensuur
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • MOBIELE SCHOOL
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    filosofie is voor iedereen
    wat is vrijmetselarij ? vanaf 02.09.2007
    02-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJMETSELARIJ : 1. De wortels van de vrijmetselarij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    1.   DE  CHRISTELIJKE WORTELS VAN DE VRIJMETSELARIJ    

    NB: Geen enkel woord van dit artikel heeft een definitief karakter en kan ten alle tijde gewijzigd worden, hetzij uit eigen beweging of op gegrond verzoek  van een  bezoeker, die zich volledig kenbaar maakt.

    Dit artikel is  gebaseerd op het boek van Piet van Brabant, getiteld 'De
    christelijke wortels van de vrijmetselarij'  Houtekiet 2001 Antwerpen.
    Tevens werd er gebruik gemaakt van het artikel van voornoemd auteur in
    'Wat met God?'  Humanistisch Vrijzinnige dienst vzw. Antwerpen 1999.

    De vrijmetselarij is religieus te noemen; zij is geen religie en geen substraat er voor.
    Zij is als christelijke broederschap ontstaan en geëvolueerd.
    De christelijke waarden staan in alle reguliere loges hoog in aanzien.   

    Regelmatige loges erkennen het godsprincipe met de benaming 'opperbouwmeester des heelals' en de bijbel of' boek van de heilige wet'.Beloftes worden afgelegd op
    het evangelie volgens Johannes de doper.

    Leden zijn doorgaans christenen die zich gedistantieerd hebben van de RKKerk
    wegens het door haar opgedrongen godsbeeld.De loge voert de leden geleidelijk terug tot de bron van de rijke christelijke traditie. 

    Voordrachten of 'bouwstukken' worden er niet gegeven.
    Wel in de studieloges, zoals de Quatuor Coronati Lodge n° 2076.                                                                                                                                                                                                                      

    Van de profaan die zich in een Gerectificeerde Loge aanmeldt, verwacht men dat
    hij gedoopt is en dat hij gelooft in een god als schepper van hemel en aarde; dat hij
    zich ook zou bezinnen over de zedelijke maatstaven van de christelijke religie en ze
    in de mate van het mogelijke in het dagelijks leven zou naleven.

    Waarin verschilt de Gerectificeerde Schotse Ritus van de christelijke godsdienst ?
    De maçonnieke ritus behoort tot de ESOTERISCHE traditie, dat is de verborgen
    traditie.De Roomse- exoterische- kerk ontkent het bestaan van deze traditie.
    De primitieve kerk was een gnostische, die gedomineerd werd door joden.Ook de
    Essenen hebben er diepe sporen nagelaten.
    De kentering volgde pas op het einde van de derde eeuw, toen de laatste banden
    met het jodendom werden verbroken en het christendom onder  Romeinse
    heerschappij kwam, met Constantijn en de volgende keizers.De kerk verloor haar
    esoterisch karakter.Er zijn waarheden die verborgen moeten blijven voor de profane
    gelovigen.De spirituele decadentie heeft veel waardevolle uitingen uitgegomd of grotendeels vernietigd.
    René Guénon gewaagde van 'de overdracht van een spirituele invloed, die niet van
    menselijke origine is'.

    De Gerectificerde Schotse Ritus werd opgericht aan he einde van de 18de eeuw.
    Hij is doordrongen van de christelijke geest die van bij de aanvang alle
    ambachtelijke loges dooraderde.Bovendien herleeft in deze ritus de herinnering aan
    de Tempelridders uit de 15de eeuw.
    Deze twee kenmerken-het christelijk karakter en de herinnering aan de Tempel-
    ridders-maken de G.S.R. speciaal.Daardoor alleen al onderscheidt de ritus zich van
    alle andere maçonnieke werkwijzen.
    Opvallend is de sterke verwantschap van de ritus met de ambachtelijke oorsprong.
    Wie deze ritus beoefent is over het algemeen gehecht aan authenticiteit.In de loop
    der jongste twee eeuwen is er weinig of niets gewijzigd.
    Opvallend is dat slechts weinige aandacht hebben voor deze ambachtelijke loges
    waarvan onze hedendaagse (speculatieve) loges de rechtstreekse voortzetting zijn.
    De ambachtelijke loges in de rest van Europa zijn uitgestorven zonder overgang
    naar speculatieve vrijmetselarij.
    De Reguliere Vrijmetselarij beschikt over +/-200 oude handschriften, die een grote
    verwantschap vertonen:Old Charges.Zij zijn de belangrijkste historische bron van de
    hele Vrijmetselarij en in het bijzonder van de GSR.
    Deze Oude Plichten hebben betrekking op de ambachtelijke periode van de Orde.
     
    De huidige vrijmetselaars gaan uit van de zogenaamde Constituties van James
    Anderson, die in opdracht van de eerste Grootloge werden opgesteld in 1723
     ter vervanging van de Oude Plichten .
    Zij bepaalt dat 'a mason will never be a stupid atheist, nor an irrreligious libertine'.
    De Loges werden in die tijd vooral bevolkt door katholieken, protestanten en andere
    belijdenissen van christelijke signatuur.Ze telden weinig of geen joden.En zeker
    geen agnostici.

    Op 24 juni 1717 wordt te Londen de Grootloge van Engeland opgericht, dit is een
    bundeling van vier bestaande ambachtelijke Loges.
    Tot het einde van de 18e eeuw (de  Franse revolutie) waren bijeenkomsten van meer
    dan 3 personen strafbaar.Alleen in de Loges kon men ongestraft samenkomen en van
    gedachten wisselen over allerlei zaken, die buiten de Loge onbespreekbaar waren.
    De 'intellectuelen'van de 17e eeuw zagen in het logegezelschap vaak een kans op
    sociale promotie en sociale bescherming.

    Hiermede meen ik je de essentie te hebben gegeven van de Reguliere Vrijmetselarij.
    Mocht ik je belangstelling gewekt hebben, dan kun je als profaan het boek aan-
    schaffen; onderaan vind je de bibliografie.
    Het boek, waarvan ik slechts drie hoofdstukken heb samengevat, telt er tien,
    waarin een diepgaande analyse wordt gemaakt van de evolutie in de loop der tijden,
    van Tempeliers over kathedraalbouwers tot speculatieve Logebroeders.
    De auteur- een uiterst geëngageerd ingewijde- geboren in 1932,. was politiek
    journalist van het Laatste Nieuws.Hij werd de eerste adjunct-grootmeester van de
    Reguliere Grootloge van België.Hij was tevens adjunct-grootprior van de Grootpriorij
    van België en Groot-eerste-Princeps van het Heilige Koninklijk Gewelf van België.
    Bibliografie: De christelijke wortels van de vrijmetselarij. Houtekiet 2001 Antwerpen/
                                                                                                                Baarn
    PS: Piet van Brabant overleed in 2006.

    HEET VAN DE NAALD :     UNIVERSITEIT                              
                           
                                                                              
    STADSCAMPUS   UNIV. ANTW.
    RODESTR.  14  ( 1e ZIJSTRAAT- LINKS-PAARDENMARKT-ANTW.)
    INLICHTINGEN :
    jurgen.slembrouck@ua.ac.be
    O3-220 45 24









    02-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    25-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LE SECRET DE POLICHINELLE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen LE SECRET DE POLICHINELLE of IEDEREEN WEET HET OF KAN HET WETEN !

    Op 8 AUGUSTUS kon je lezen:   ER IS MEER NIETS DAN IETS
                                                         NIETS IS WAT HET LIJKT
                                                      

    Het is slechts schoorvoetend dat ik je aan deze niet meer te loochenen, lapidaire uitspraken herinner.
    Democritus van Abdera ( ca.460-380/370 v.C.) was de belangrijkste vertegenwoordiger van het atomisme in de Griekse Oudheid.Wat hij beschrijft zijn slechts 'vermoedens', maar toch !
    Als we maar even bedenken welke onvoorstelbare afstanden de planeten-van-ons -zonnestelsel     scheiden  in de  wetenschap  dat een 'lichtjaar' waarmee men deze afstanden bepaalt :
    +/- 300.000 km (snelheid licht/sec) x 60 sec. x 60 min. x 24 u. x 365 d. = +/- 1.135.960.000.000km bedraagt, dan heeft men een eerste indruk van de haast oneindige leegte in de kosmos...

     De dichtsbijzijnde planeet -die ooit een 'vluchtoord voor de mens' zou kunnen worden, ligt op meer
     dan TWEE lichtjaren van ons af !
    Ook op aarde, vlak onder onze ogen, heeft de wetenschap de meest ONWAARSCHIJNLIJKE
    CONSTATATIES gedaan !
    Stel je een KUBIEKE METER platina voor :  gewicht ruim 25.000 kg of meer dan 25 Ton
    Als één atoom een doorsnede zou hebben van 500 à  900 m dan is de kern niet groter dan een
    KNIKKER, wat de enige MATERIE voorstelt in dat atoom .
    Alle kernen in één ruimte voorgesteld zouden amper EEN KUBIEKE millimeter in beslag nemen  EN
    25 TON WEGEN ...

    Het is de hoogste tijd Prof. De Martelaere ter hulp te roepen, waar zij ons op vrij koele maar
    toch resolute -soms meedogenloze - wijze de WAARHEID  van haar talloze sluiers ontdoet in haar
    vaak pregnante essay's in de bundels 'Verrassingen' en 'Een verlangen naar ontroostbaarheid'.
    Zij bevestigt daarbij wat Wittgenstein zei: 'Al wat kan gezegd worden, kan in eenvoudige woorden
    gezegd worden.'
    Zij geeft ons een synthese van al wat haar voorgangers en leermeesters vaak in gecodeerde taal
    hebben 'geponeerd' en voor de grote massa nooit toegankelijk is geweest en door de denkende
    'happy few' verdrongen werd en wordt...OM HET BESTAAN OP AARDE ENIGE KANS OP
    SLAGEN TE GEVEN...' WANT' schreef H.de Coninck 'DENKEN IS EEN RAMP'
    Voor zo ver ik er kan over oordelen-morgen weet ik mogelijk meer en beter- was PLATO
    de eerste filosoof die argwaan koesterde t.a.v. wat zijn ogen waarnamen en zijn geest herkende :
    wat hij toen concipiëerde staat bekend als 'De grot van Plato'.
    Enkel voor wie er nooit van hoorde :  De mensheid 'leeft' met de handen vastgebonden
    en met het gelaat naar de achterwand van een grot gericht -denkelijk wel gehurkt of gezeten-
    en krijgt enkel de schaduwen te zien van 'dingen' die buiten de grot defileren, door licht beschenen,
    zo, dat hun schaduwen over de hoofden van de grotgevangenen op de achterwand  geprojecteerd
    worden.Voorwaar, hachelijke toestand, dacht ik. Maar dan zeer onwaarschijnlijk, want wie hoorde
    ooit iemand klagen.Zo zitten we toch- zij het dan ONgebonden - enkele uren in de bioscoop !

    Maar meestal vergeet men de rest van het verhaal : toch gelukken er sommigen in uit de grot te
    ontsnappen en de dingen 'werkelijk' te zien , maar worden bij hun terugkeer naar de massa
    zeer slecht onthaald ( dit echter zonder verdere toelichting van PLATO- of heb ik de essentie gemist,
    want ik weet het ook maar van horen zeggen.)

    Of Plato wist wat wij nu weten - of best niet weten, willen we enigszins ontspannen verder leven -
    is niet te achterhalen.

    Haast 2000 jaar later komt HOBBES, om hem nog maar eens te vernoemen, tot de conclusie dat
    KLEUR geen integrerend deel uitmaakt van de materie en slechts tot stand komt door de reflectie
    van het zonlicht op die materie, of anders gezegd niet  OP ZICH bestaat.
    De kleur die wij waarnemen is het deel van het zonnespectrum dat elk DING OP DE WERELD
    NIET OPSLORPT.
    Alle basiskleuren van het licht - op infrarood en ultraviolet na - zien wij als we een regenboog
    bewonderen.Wie beweert ONDER een regenboog te zijn door gegaan is een leugenaar.
    Moeder Natuur heeft ons opgezadeld met een paar ogen waarvan wij de pretentie hebben ze
    kwalitatief te kunnen beoordelen als uitstekend, middelmatig, eerder zwak of nul, waar de natuur
     ons in feite uitsluitend toelaat te zien wat zij ons wil voorhouden.
    Het pernicieuze, het tragische van onze conditionering bestaat er in dat diezelfde natuur ons tevens met
    een brein heeft begiftigd dat ons in de gelegenheid stelt niet echt achter de schermen te zien, want
    de achterkant is conform aan de voorkant: een vormeloze, kleurloze, reukloze en naamloze BRIJ,
    opeenstapelingen atomen in volle activiteit; een ruwe pasta waarin zelfs geen mens te onderscheiden
    valt, want geboetseerd uit het zelfde materiaal...EEN NACHTMERRIE ...
    EEN REALITEIT OM BETER NIET TE KENNEN !?
    EEN REALITEIT, NIET OM TE WANHOPEN, MAAR OM TE BEWAREN ERGENS VER
    IN JE ACHTERHOOFD, OM JE TOE TE LATEN HEEL WAT TE RELATIVEREN EN JE
    ALLE REDENEN TE GEVEN OM  MET DE GLIMLACH HET HOOFD TE BIEDEN 
    AAN HET ABBERATE, ALLES OVERHEERSENDE MATERIALISME VAN DEZE MAATSCHAPPIJ.                        

    Vermeldenswaard is: Hoewel de scepticus  van Descartes in het bijzonder werd gekweld door de
    twijfel dat alles wat we waarnemen terwijl we ( kennelijk) wakker zijn, wel eens niet meer dan een droom zou kunnen zijn, maakte de hobbesiaanse solipsist zich daar helemaal niet druk om.
    Zoals Hobbes schreef in 'The Elements of Law':
    [Het is niet]onmogelijk voor een mens om zo ernstig misleid te zijn dat hij , nadat zijn droom voorbij is, nog steeds denkt dat die waar is: want als hij droomt van de dingen die over het algemeen in zijn geest aanwezig zijn en in dezelfde volgorde als hij dat gewoonlijk ook wakend doet, en als hij zich
    dan ook nog te slapen heeft gelegd op de plek waar hij zichzelf terugvindt bij zijn ontwaken (wat
    allemaal kan gebeuren), dan ken ik geen criterium of kenmerk waaraan hij kan bepalen of het een
    droom is geweest of niet (I.3.10.)
    HET IS DUS HEEL GOED MOGELIJK DAT WE SLAPEN EN DROMEN, OF DAT DE WERELD BUITEN ONS NIET LANGER BESTAAT.

    EEN CHINESE WIJSGEER SCHREEF OOIT:
    Een man droomde ooit dat hij een vlinder was.
    Toen hij ontwaakte wist hij niet meer of hij een mens was die droomde dat hij een vlinder was,
    of een vlinder die droomde dat hij een mens was...

    P. de Martelaere's conclusie klinkt als volgt :
    'De wereld is een open boek'- maar dan in brailleschrift, voor braillelezers.

    25-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    19-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEZINNING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BEZINNING

    Na bijna een maand voortschrijden op de weg die ik na veel overleg met mezelf heb
    gekozen, heb ik echt nood aan een pauze om me te bezinnen over mijn voornemen.

    Echt klagen over gebrek aan gezelschap mag ik niet, daar ik opvallend vroeg bij de
    top 20 geklasseerd ben geworden, wat echt aanmoedigend is overgekomen.
    Toch is er wat dat schort... Het haast volledig ontbreken van enige beoordeling, van
    enige schriftelijke aanmoediging of desnoods afkeuring is demotiverend.
    Let wel, voor velen is de drempel, hoe laag gesteld - het is filosofie voor iedereen ! -
    nog veel te hoog en anderzijds, voor de weinigen die het vooral 'academisch' willen
    houden en geen schijn van 'systeem' in mijn aanpak vinden en heel elitair menen
    dat 'filosoferen' in besloten kring hoeft te gebeuren, is deze blog een ware chaos...

    Ik voel mij nochtans in goed gezelschap : mijn vriendenkring is nog amper
    aangesproken; de titel van mijn blog had kunnen zijn: ' IEDEREEN KAN 
    FILOSOFEREN', wat niemand minder dan A. CHOMSKY beweerde en ik las
    zo pas  in 'TAOISME' van Prof. P. de Martelaere : (...) De hedendaagse
    westerse wijsbegeerte is lang zo theoretisch niet meer als ze ooit heeft willen zijn.
    Ze wordt gekenmerkt door differentie- en deconstructie-denken waarin bewust
    aansluiting wordt gezocht met het irrationele en het onbeheersbare (waardoor,
    onder meer, de grenzen tussen filosofie en literatuur zijn vervaagd.
    (...) in plaats van toonaangevende, traditioneel gerespecteerde grote filosofen
    (Plato, Descartes, Kant, Hegel ) zijn het nu de dissidente figuren of uitzon-
    deringen die de aandacht trekken en die daardoor ook de definitie van wat
    'filosofie' is of zou moeten zijn mee helpen veranderen. ( pag.28 )

    Zonder tegenbericht ga ik mijn' gezellenstaf 'uit de kast halen en afstoffen
    en mijn geplande tocht met of zonder gids voortzetten...zolang ik kan,  en
    wereld én 'samenleving' niet loslaten tot ik tot hun essentie ben doorgedrongen...

    Bibliografie :
    Prof.Patricia de Martelaere     Taoïsme  De weg om niet te volgen
                                                 Ambo- A'dam        4e druk   2006    
      
      

    19-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    15-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MENSELIJK...... AL TE MENSELIJK 2
    De moderne geschiedschrijving benadrukt dat de grootheid van de antieke
    beschavingen van Egypte, Israël, Griekenland en Rome stoelde op de slavernij
    en geschiedenis en literatuur lijken dit te bevestigen.
    De slavernij hoewel nooit omnipresent, was diep verankerd in de antieke wereld.Het bezit van slaven was niet het voorrecht van een bepaalde klasse en
    er zijn voorbeelden van slaven die er ook bezaten.
    Perzië en Egypte waren in de verslaving veel verder gegaan : iedereen, buiten
    de koning van Perzië en de farao van Egypte, was slaaf. In de Grieks -
    Romeinse wereld was slavernij niet enkel een economisch systeem en van
    Aristoteles tot Augustinus waren slaven hoofdzakelijk huishoudelijk personeel
    die het leven van de burger moesten aangenamer maken, welke ook zijn
    perceptie daarvan was.
    Er is - wat sommigen betwijfelen - geen enkele specifieke theorie van de
    slavernij  vóor Aristoteles. Maar de voornaamste ingrediënten vindt men
    reeds bij Plato.
    De essentie van de theorie, zoals we ze terugvinden bij Aristoteles, komt er
    op neer dat er mensen bestaan met een verwarde geest, die er behoefte aan
    hebben ondergeschikt te zijn aan hen die geestelijk en moreel hun
    superieuren zijn. Hij betreurde verslaving van Grieken door hun gelijken
    en verwees naar de Barbaren als aangewezen voorwerpen van verslaving.
    Philon, een gehellenizeerde jood, haast zich te verwijzen naar Esaü, zoon
    van Isaac en broeder van Jacob, wiens slaaf hij was.Ook de joden hadden
    nood aan slaven en niets in het Oude Testament legde enige beperking op.
    De islam laat eveneens het onderwerp onbesproken, wat significant mag
    heten voor wat de oorsprong van godsdiensten doet vermoeden...
    Mag men verwachten dat het christendom voor een bevrijdend gebod gaat
    zorgen ?.Menige bekeerden keken er hoopvol naar uit.
    Maar Augustinus, de grote filosoof van de eerste eeuwen van de nieuwe
    jaartelling - ooit stoïcijn en manicheïst - gelukte er als het ware in de
    kwadratuur van de cirkel te verwezenlijken, door te argumenteren dat
    de slavernij tot de oogmerken van god behoorde ten aanzien van de
    mensheid, en dat de invoering ervan het onafwendbare gevolg was van
    de erfzonde.
    Deze 'redenering' wettigde de slavernij en sneed de pas af aan elke
    poging tot ethische verantwoording.De slavernij kon als goddelijk oordeel
    geen zonde zijn!
    Alle kerkvaders hebben éénstemmig de slaven aangezet tot volledige
    gehoorzaamheid aan hun meesters, hen ervan overtuigend dat alle mensen
    slaven van god waren en indien zij slecht behandeld werden, het Laatste
    Oordeel het kaf van het koren zou scheiden !?
    De middeleeuwse kerk gelukte er niet in deze belastende erfenis af te wijzen
    daar haar voornaamste woordvoerder Thomas van Aquino - m.i. de voor-
    bode van de Verlichting, daar hij zijn geloof wenstte te consolideren met
    zijn DENKEN ! -geconfronteerd werd met de herontdekte Aristoteles...EN
    de onmogelijk te negeren Augustinus.
    Aristoteles had geschreven : 'Het is beter slaaf te zijn van een mens dan van
    een drift'.Van oorsprong heidens krijgt het idee een christelijke orïentatie !

    EN DAARMEE IS VOOR MIJ DE ZOVEELSTE KANS VERKEKEN  IN
    ENIGE 'OPENBARING' TE KUNNEN GELOVEN !
    NOODGEDWONGEN KEER IK TERUG NAAR WAT AL ZO LANG OP
    DE BIBLIOTHEEKKAST TE LEZEN STAAT :
    L' homme ne peut vouloir que  s'il a d'abord compris qu"il ne peut compter
    sur rien d'autre que sur lui-méme, qu"il est seul, délaissé sur la terre... JPS.
    De mens kan pas willen, nadat hij begrepen heeft dat hij op niets kan tellen
    buiten zichzelf, dat hij alleen is, achtergelaten op de aarde... JPS.
    Bibliografie;
    Peter Gamsey : Ideas of slavery from Aristotle to Augustine
    Cambridge University Press 1996
    Franse vertaling : Conception de l' esclavage
    Les Belles Lettres      Paris 2004


    Contact :  filo-voor-iedereen@francois-b.be

    15-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    14-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MENSELIJK...... AL TE MENSELIJK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgens Amnesty International is de slavernij pas een kwarteeuw wettelijk uit
    de wereld !
    Mauritanië had de triestige eer in 1980 de 'rode lantaarndrager' te zijn...
    De realiteit is  dat die wereldplaag nog voor tientallen miljoenen mensen het
    dagelijks lot is.
    Als men het begrip omschrijft als 'werk dat zonder enige compensatie onder  de constante dreiging van geweld plaatsvindt' , vinden we het fenomeen in de hele wereld terug, tot zelfs -af en toe- in vreemde ambassades in Europese
    grootsteden...
    De provocerende weelde in het Westen heeft zelfs in de laatste decennia een
    nieuwe vorm van slavernij doen tieren : mensensmokkel of een van de
    meest pernicieuze vormen van misleiding van wanhopige door amorele
    sujetten, enkel gedreven door geldzucht.
    Dit als inleiding voor mijn oorspronkelijk voornemen : even achterom kijken
    om te achterhalen wat de antieke wereld en de 'ghostwriters' van god over
    deze plaag dachten.
    De vraag of het begrip 'menselijkheid' afhankelijk is van de historische
    periode die men onder de loep neemt, schuif ik in alle bescheidenheid
    door naar historici en filosofen, voor zover daar nog geen definitieve
    uitspraak over gedaan is.
    In de wandeling hoort men al te vaak het relativerende :' laat ons niet
    vergeten dat in 'die tijd' dergelijke misstanden niet eens ter sprake
    kwamen!' , wat impliceert dat spreker een hoge dunk heeft van onze huidige
    beschaving  !
    Een psychologische test met Amerikaanse militairen, die destijds de wereld-
    pers haalde, heeft overduidelijk bewezen dat een geleid spel 'gevangenen
    en cipiers' binnen de kortste keren dreigde te ontaarden in mensonterende
    folterpraktijken !
    Als de hellenistische moraal de bron is van onze huidige lekenmoraal -
    in zo verre die bestaat -, dan hebben we toch een kleinmazige filter
    ingebouwd, waarmee we o.a. het denigrerend vrouwbeeld van Aristoteles
    hebben weg gefilterd - al is het zeer recent en nog verre van integraal-
    terwijl de evidentie van de slavernij reeds enkele eeuwen -enkel door
    hevig protest én oorlog en na eeuwen menselijk leed - uit het collectief
    geheugen is verdwenen.
    Wordt vervolgd 

    14-08-2007 om 15:31 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AFORISMEN OF REMINISCENTIES ? 3

    Na de 'Blank slate' van Steven Pinker zou ik durven schrijven:
    De vrouw wordt - gelukkig maar - als vrouw geboren(in tegenspraak met S.de BEAUVOIR )
    Maar ze krijgt nog steeds niet de kans zich ten volle te ontplooien !
      
    TER ATTENTIE VAN HET VOK                                        VSOP24

     
                                                                                                                                                                    

    14-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    13-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLANETAIR DENKEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen PLANETAIR DENKEN

    Klik op foto om ware grootte te zien !
    Dan is de cartoon PRINTABLE !

    13-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IS RADICALISERING VAN DE VRIJZINNIGHEID NOG VERANTWOORD IN DEZE TIJD ?

    Deel 3 en slot

    Vrijzinnigheid en atheïsme zijn keuzes.Wie deze keuzes verkiest boven andere
    is niet per se houder van de Waarheid, die niemand kent.
    Sartre - en ik citeer uit het geheugen - zegt : '(...) zelfs als men ons in de toekomst een overtuigend bewijs moest aanreiken dat god bestaat, wijzigt dit niets aan onze
    keuze om ons leven zelfstandig in te richten.
    Abicht schrijft als conclusie voor 'Ware Geuzen...' onder de titel : 'Actief Pluralisme':
    '(...) een leefbaar actief pluralisme veronderstelt niet alleen dat we de veelzijdigheid
    en de complexiteit van onze postmoderniteit en op een kritische, maar nieuwsgierige
    en positieve manier met de andere levensbeschouwingen omgaan (...) om tot het inzicht te komen dat vrijzinnigheid en humanisme niet het exclusieve privilegie zijn
    van atheïsten en agnostici'.
    In Nederland hebben we Ayaan Hirsi Ali met 'De zoontjesfabriek' en in Frankrijk
    intellectuelen en professoren als Benslama met 'La psychanalyse à l'épreuve de
    l'Islam', Malek Chebel met'Manifeste pour un Islam des Lumières' en Mahmoud
    Mohamed Taha, die al even kritisch als wij de Islam onder de loep nemen.

    En ten slotte : als mensen die hier en nu leven zijn velen ervan overtuigd
    dat we me z'n ALLEN met hoogdringendheid een dam moeten opwerpen
    tegen 'MACHTEN ZONDER GELAAT' waarvoor onze filosofische
    voorkeuren van geen tel zijn en maar een obsessie wensen te realiseren:
    van de mens als manipuleerbaar object, een onuitputtelijke bron van
    WINST maken !
    Als er uit het boek van Abicht een oproep te distilleren valt, zou ik
    willen citeren wat ongeveer op de rug van het kaft staat: VRIJZINNIGEN
    aller levensbeschouwingen, verenig je, om de toenemende onverschilligheid
    en onverdraagzaamheid tegen te gaan !
    Dit lijkt mij een geactualiseerde tekst voor een lied, vaak gezongen maar
    nog nooit echt beleefd !

    FOTO :kaft van brochure van HVV-HV: 'Ben jij er ook zo eentje ?'

    13-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IS RADICALISERING VAN DE VRIJZINNIGHEID NOG VERANTWOORD IN DEZE TIJD ?

    Deel 2
    Als iemand zich 'out' als vrijzinnige, zeg ik letterlijk wat Abicht poneert :'(...) de
    keuze voor het atheïsme is slechts het begin van een ononderbroken keten van
    nieuwe keuzes waarbij je het gevaar loopt je telkens te vergissen.
    'Zonder god noch gebod' dient als volgt aangevuld: 'maar met de opgave voort-
    durend nieuwe geboden en verboden uit te werken, zonder dat er ooit een einde
    aan komt '
    Wie bereid is mee op stap te gaan waarschuw ik tevens voor komende gevaren:
    wil je echt existeren wees dan op je hoede voor de afgronden van het zelf-
    genoegzame - bourgeois - gevoel, een te groot vertrouwen in 'De' wetenschap,
    het mensverschralende over-rationalisme, het goed- in -je- vel-gevoel in deze
    maatschappij met haar consumptie-obsessies.
    Pinxten meent in 'AnderGeloof' dat de overgang van passief naar actief
    consument ook tot ons plichten-pakket behoort ; m.i. volledig terecht.
    Wie nu nog niet vernomen en aanvaard heeft dat de Verlichting wat bijsturing
    behoeft, heeft nood aan raadpleging van postmoderne filosofen.

    Hun filosofie verlangt enige consideratie voor aspecten van het mens-zijn, die
    door de wetenchap verwaarloosd zijn geworden.
    Eén van die aspecten is de behoefte aan religiositeit, die niet de herkenning
    van een god impliceert, maar enkel de verzuchting is om zichzelf te over-
    stijgen.
    Apostel erkende deze menselijke behoefte, ook in zichzelf, en J.Kristeva
    schrijft in 'De toekomst van een revolte' de arbeid van het denken is
    inmiddels bereid de imaginaire orde van de religie te ontmoeten : deze
    niet te veroordelen, niet te negeren, maar de logica, de weldaden alsmede
    de impasses ervan aan het licht te brengen.Religie valt te analyseren.Ook
    op dit vlak moet nog veel onderzoek worden gedaan, waarbij de in de jaren
    zestig in Frankrijk ontwikkelde post-fenomenologische en literaire analyse
    me van groot nut lijkt, schatplichtig als deze is aan die variant van de
    vrijheid als openbaring, als revolte van het zijn, als het gesproken woord
    dat ik en de ander aan elkaar richten'
    Als sommige vrijzinnige er de voorkeur aan geven onze ado's - soms live -
    te zien verpletteren tegen podia, waarop zeker apprecieerbare maar daarom
    nog niet vererenswaardige entertainers optreden en dit omdat onze jeugd
    geen blijf weet met de natuurlijke behoefte zich te overstijgen en zich door
    vaak waardeloze, efemere personages naar extatische adoratie laten leiden,
    mogen zij gerust verder aan deconstructie doen, maar dan zonder mij...

    Wordt vervolgd


    Contact :  filo-voor-iedereen@francois-b.be


    13-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    12-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IS RADICALISERING VAN DE VRIJZINNIGHEID NOG VERANTWOORD IN DEZE TIJD ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb onderhand wel geleerd geen kersen te eten met vooraanstaande personen: ik heb daar de schouders niet voor...
    Ik ga niemand rond de oren slaan met een aantal filosofen, die dit of zijn tegengestelde hebben geponeerd en behoren tot de algemeen bekende klassiekers
    en waarvan geen enkele uitspraak voor eeuwig zou gelden...
    Ik sta nog schoorvoetend op de drempel van de tempel van de filosofie en neem
    voorlopig genoegen met het begrijpen van fragmenten van een handvol wijsgeren.
    Het allereerste werk dat ik gelezen heb en sindsdien herhaald herlezen heb, is
    'De Lof der Zotheid' van een priester die uiteindelijk van zijn Paus toch nog een
    kardinaalshoed aangeboden kreeg, die hij evenwel niet aanvaardde.
    Dit enkel om mijn background wat kleur te geven.
    Recent heb ik mij vrij intensief bezig gehouden met het existentialisme van Sartre,
    'Geuzen zijn noch Turks noch Paaps' van Abicht, de 'Krisis van de Burgerlijke
    Moraal' van Flam - één van de stichters van het Humanistisch Verbond - en laatst
    met enkele bijdragen (Abicht,Nimmegeers,Pinxten, Van Hoeck) in 'AnderGeloof'
    van Stevaert.
    Heb sporadisch wat gegrasduind in 'postmoderne' filosofen en gepolst naar hun
    bekommernissen en heb op één enkele uitzondering na, geen mens ook maar
    'en passsant' het concept ' vrijzinnigheid' nog weten hanteren...
    Waarmee ik hoegenaamd niet wil insinueren dat het nu stilaan welletjes is
    geweest met onze vrijzinnigheid !
    Vrijzinnig in hart en nieren en steeds op de bres om pauselijke plakkaten 'orbis et
    urbis' met vrijzinnige slogans te overplakken !

    Maar vrijzinnigheid die voor sommigen terug radicaler zou moeten worden,
    impliceert dat we verder moeten gaan met de 'deconstructie' van de godsdiensten.
    Deconstructie is in feite een negatieve activiteit, die enkel nog te legitimeren valt
    als gelijktijdig wordt gewerkt of minstens gedacht aan nieuwe constructies, die
    niet te gauw dezelfde gebreken gaan vertonen, als diegene die we zo even met
    veel enthousiasme hebben gedynamiteerd.
    Abicht poneert in voornoemd werk'(...) deconstructie is nu wel geweest'.Sedert
    'de dood van God' zitten wij evenwel zonder moraal (geboden).
    Sommigen gelukken er best in 'op de gespannen koord' vooruit te komen, maar
    vele anderen brengen er niets van terecht en zijn een plaag voor de eersten.
    Abicht schrijft heel terecht' (...) vrijzinnigheid is geen vrijbrief voor immoreel of
    amoreel gedrag ' maar is het wel voor de massa die haar godsdienst de rug heeft
    toegekeerd, omdat er toch geen hoger toezicht meer zou zijn !
    Vrijzinnigheid is voor mij de bevrijding uit een verschrikkelijke cocon, een
    allereerste metamorfose OP WEG naar het reële 'existeren' van Sartre.
    Wordt vervolgd 

    12-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    11-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEDRIJFS-PSYCHOLOGIE : CONSUMISME OHNE ENDE...........
    BEDRIJFSPSYCHOLOGIE

    Bedrijven als werkwoord wordt haast altijd in ongunstige betekenis gebruikt, zegt 'De Grote Van Dale'.
    Vandaar dat ik geen goed woord over heb voor bedrijfspsychologie...
    Gisteren gaf ik de kassierster een bon voor een gratis potje choco van merk 'A',
    waarbij ze onmiddellijk releveerde dat ik 'B' aanbood, dat uiteraard NIET
    gratis was. Dat resulteerde in een aangroeiende file, gehaaste en getresseerde
    klanten, die mij zichtbaar geïrriteerd van kop tot teen evalueerden.
    Het nam een eeuwigheid in beslag om via draadloos telefoneren een hulpje
    op te roepen en te verzoeken een potje 'A' uit de rekken te halen, zodat ik
    uit verlegenheid niet meer wist welke houding aan te nemen, daar de betrokken
    kassierster stoïcijns voor zich bleef uitstaren terwijl de file commentarieerde...
    Eindelijk bediend haastte ik mij zonder op te kijken naar de uitgang, zonder
    nog enige voldoening te kunnen opbrengen voor de luttele uitgespaarde euro's.
    BEDENKING :
    1.Ik ben snugger genoeg om het juiste merk uit de rekken te halen en dan faalt de B-psycholoog !
    2.Ik faal in de opdracht, doe iedereen wachten en denken: 'Als het maar NIKS KOST '
    3.Ik vind het artikel 'A' maar zag al zoekend een artikel dat ik reeds lang zocht EN NU KOCHT! De
       B-psycholoog triomfeert en krijgt een bonus !
    4. Ik faal in de opdracht, maar zeg met emfase;'TIK U HET MAAR IN' en de B-psycholoog
       scoort andermaal...
    BESLUIT :
    Mijn dochter is klinisch-psychologe en helpt mensen om te overleven in deze maatschappij
    De B-psychologe is beter betaald om mensen te laten CONSUMEREN,CONSUMEREN, CONS....


    11-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    09-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TAALRIJKDOM ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We zijn niet eens in staat om het aroma van een kop koffie te beschrijven !

    WOVON MAN NICHTS SAGEN KANN DARUBER MUSS MAN SCHWEIGEN 

    AL WAT KAN GEZEGD WORDEN KAN IN EENVOUDIGE WOORDEN GEZEGD WORDEN

    WITTGENSTEIN  1889 - 1951

    09-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    07-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AFORISMEN OF REMINISCENTIES ? 2

    Vrij denken én zeggen én doen is een vrij zeldzaam privilege in deze 'samenleving' !
    Men maakt er liefst in eenzaamheid gebruik van.
    Gemeenschappen die het in hun vaandel dragen, zijn niet zelden de plaatsen waar
    HET nefast kan zijn voor de 'dader', daar iedereen redenen te over heeft om zijn
    mond te houden en zich braafjes CONFORMISTISCH te gedragen...
    Inspirator: L.Abicht                                                            Vormgeving: VSOP24

    07-08-2007 om 14:45 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MANNEN en VROUWEN WORDEN STILAAN GELIJK !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nu het titeljaar is voorbij getrokken geeft de film 2001: A SPACE ODYSSEY ons
    een gelegenheid om verbeelding en werkelijkheid tegen elkaar aan te leggen.De
    klassieke science-fiction-verbeelding van A.C.Clarke uit 1968 volgde de lotgevallen van onze soort vanaf de aapmensen op de savanne tot een overstijging van tijd,
    ruimte en het lichaam die we ons maar vaag kunnen voorstellen.
    Clarke en de regisseur S.Kubrick, ontwierpen een radicale visie op het leven in het derde millennium, en in sommige opzichten is die visie uitgekomen
    Er wordt gebouwd aan een permanent ruimte-station, en voicemail en internet zijn standaard-elementen in ons leven geworden
    In andere opzichten waren de realisators té optimistisch over het tempo van de
    vooruitgang.
    We hebben nog steeds geen mogelijkheid om het leven tijdelijk te onderbreken
    geen missies naar Jupiter en geen computers die kunnen liplezen en muiterijen
    kunnen opzetten.En in nog andere opzichten hebben ze de plank volledig mis-
    geslagen.In hun visie op 2001 legden  mensen hun woorden vast op tikmachines;
    Geen van beide voorzag tekstverwerkings-programma's of laptops.
    En in hun beschrijving van het nieuwe millennium waren de Amerikaanse
    vrouwen 'meisjesassitenten'(? vsop24), secretaresses, receptionistes en stewardessen.

    Dat deze toekomstkijkers er niet in slaagden om de omwenteling in de status van
    vrouwen, die in de jaren '70 plaatsvond te voorzien, maakt dat we ons er scherp
    van bewust zijn hoe snel sociale arrangementen kunnen veranderen.
    Het is nog niet zolang geleden dat vrouwen alleen als geschikt werden beschouwd
    voor de rol van huisvrouw, moeder en sekspartner, dat ze ontmoedigd werden
    om tot geschoolde beroepen tot te treden omdat ze dan de plaatsen van mannen
    zouden innemen en dat ze routinematig werden onderworpen aan discriminatie,
    een neerbuigende behandeling en sexuele dwang

    De verandering in de status van vrouwen heeft verschillende oorzaken.
    Een daarvan is de onverbiddelijke logica van de uitdijende morele kring die ook
    geleid heeft tot de afschaffing van despotisme, slavernij (het boek is van 2002 !)
    feodaliteit en rassenscheiding
    BRON: 'The blank slate ' Steven Pinker  2002 
    FOTO: achterflap boek                                             www.sophia.be

    07-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    06-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AFORISMEN OF REMINISCENTIES ?

    ALLEEN WIE ZIJN PRINCIPES OPPORTUNISTISCH TOEPAST EN ER NET ZO
    MAKKELIJK AFSTAND VAN DOET ALS VAN EEN OUDE SCHOEN, MAAKT
    KANS OP EEN REDELIJK AANGENAAM LEVEN
                                         Arnon Grunberg       De Mensheid zij geprezen      2002

    DE FILOSOFIE RICHT ZICH NOOIT TOT DE GROTE MASSA.
    DOET ZIJ HET, DAN STAAN WE VOOR HET EINDE VAN DE FILOSOFIE,
    VOOR HET BEGIN VAN EEN NIEUWE GODSDIENST

                                           Leopold Flam      Verleden en Toekomst v. d. filosofie  1962

    TEGENSTANDERS VAN HET KLONEN VAN MENSEN VREZEN VOOR HET
    ONTSTAAN VAN ZWIJGENDE EN UITERST VOLGZAME WEZENS...
     IS DAAR GEBREK AAN ?                          VSOP24             2007

    NE PRENEZ PAS LA VIE TROP AU SERIEUX !
    DE TOUTE FAçON VOUS N'EN SORTIREZ PAS VIVANT
    !
                                                                                XYZ ??           
      Neem het leven niet te ernstig op ! Wat er ook van zij, je zult er niet levend uitgeraken...                                          

    06-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    05-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERLICHTING VOLTAIRE e.a. KANT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met de uitspraak van Kant:' DURF TE DENKEN' wordt een nieuw paradigma in de
    wereld ingeleid.De tijd van het slaafs volgen van geboden en verboden is voorbij, al
    was het maar - volgens Voltaire althans - exclusief voor de aristocratie en mocht het 'volkje' gerust volharden in zijn domheid.

    Anno 2007 genieten wij nog altijd van deze mentaliteitsverandering - al is die geestesinstelling in de 30-er-jaren en volgende voor heel Europa ternauwernood aan een radicale AUSROTTUNG ontsnapt, wat echter het offer van VEERTIG miljoen mensenlevens heeft opgeëist, zowel van voorstanders als tegenstanders...

    We vereren nog steeds al die heldere geesten die het VRIJE-DENKEN in het bereik
    van Elckerlyc hebben gebracht, MAAR dat sluit niet uit dat, zoals Prof. Pinxten het
    verwoordt, 'niet kan geloochend worden dat zij niet konden voorspellen in welke
    'samenleving' WIJ, anno 2007  zouden ondergedompeld worden .

    De vervanging van GOD door WETENSCHAP én TECHNIEK heeft in de loop der
    eeuwen een gezagsovername veroorzaakt waar niemand enig vermoeden van had,
    tot Prof. Commers- zoals reeds in INDIEN vermeld - het heel kernachtig aankloeg:
    'Wetenschap en Techniek hebben de scepter van de RKKerk overgenomen(...)
    Alleen de kleren zijn veranderd ! (De vergissing van een humanisme 1964 )


                                                  Wat ik u zeker niet wil onthouden is de verrassende vaststelling dat de eerste grote Engelse filosoof, als empirist
    gecatalogeerd, die leefde van 1588 tot 1679 reeds een vermoeden had, dat de
    moderne wetenschappers een nieuwe priesterkaste zouden worden!
    Had Nietsche dan toch gelijk als hij poneerde dat een filosoof pas die titel waard was
    als hij tevens PROFEET bleek te zijn...(wat voor hemzelf achteraf waar werd!?)

    WIE heeft een pasklare verklaring voor een hypothese van  ADORNO :
    'De mens, bevrijd uit de klauwen van de MYTHE, is terechtgekomen in de
    ZELF- VERNIETIGING  van de VERLICHTING'............................?! 1947

    FOTO:  Kopstukken filosofie
                 R.Scruton
                 Lemniscaat

    05-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    04-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJHEID GELIJKHEID BROEDERLIJKHEID
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een genootschap waarvan ik lid ben heeft als embleem:

                 VRIJHEID  GELIJKHEID BROEDERLIJKHEID
     
    Drie pijlers, waarvan ik de stabiliteit in vraag wil stellen,
    daar zij dateren van 1789 en VRIJHEID anno 2007 toch
    aan her-definiëring toe is, dacht ik.
    Mag ik ervan uitgaan dat wat de 'sans-culottes' beoogden,
    verworven werd, maar door wetenschap én filosofie gaandeweg verder en verder gekortwiekt is geworden?
    Mocht Marcuse in de jaren 1960 terecht 'poneren' elke
    ochtend het gevoel te hebben 'in een concentratie-kamp  te
    ontwaken'?  (De eendimensionale mens)                                                                          
    En in welke wereld zien WIJ elke morgen het licht, anno 2007?

    Waarom moeten wij ons bescheidener opstellen, naarmate  de
    materie zich meer en meer ontsluiert ?

    Laat wat S. PINKER ons voorschotelt over 'the blank slate'
    ons totaal onberoerd en zonder enige contingenties ? 
    Waarom vertaalt men  'La condition humaine' als volgt:
    'Het menselijk TEKORT' ?
    Mag men glimlachen als Sartre anno 1942 met aplomb  roept:
    'L'homme est libre!'
    Onlangs volgde ik een lezing met als titel : Is er een vrije wil
    of zijn wij de junks van dealer Natuur ?
     
     E.de Bono schrijft: in de praktijk doet het er waarschijnlijk niet toe
    of we echt een vrije wil hebben of alleen de illusie daarvan.
    Ik heb een man de posthypnotische suggestie meegegeven dat
    hij plotseling midden onder het eten een paraplu moest
    opsteken als hij een bepaald woord hoorde.Die man doet dat
    en komt onmiddellijk met rationalisaties dat hij dat uit eigen
    vrije wil deed en er een speciale reden voor had.
    Recente experimenten geven aan dat de hersenen in feite al
    met de uitvoering van een handeling beginnen nog voordat
    de persoon zelf, bewust besloten heeft om die handeling uit
    te voeren.De 'vrije wil' is slechts een beschrijving van iets
    dat toch wel gebeurt...(Het gelijk aan mijn kant  pag.125 '90 )
    15.08.07
    De diepgaande scepsis van Schopenhauer jegens wat wel
    het "antropocentrisme' wordt genoemd, maakt hem voor
    hedendaagse (anno '88) antropologen zo interessant.
    Het westers-christelijk zelfbegrip waarin de mens zichzelf
    in het centrum van de schepping plaatste, heeft in de loop 
    van de tijd drie dramatische 'krenkingen' moeten incasseren (zegt Spierling Freud na)
    1.Kosmologisch: Copernicus ontdekt dat de aarde om de zon draait; onze planeet is niet langer het centrum van de
    kosmos, maar slechts een stipje in een onvoorstelbaar
    groot heelal.
    2.Biologisch: Darwin laat de mens van de apen afstammen.
    Hij wijst op zijn onuitroeibare animale natuur.
    3.Psychologisch: Freud proclameerde het bestaan van het
    onbewuste en verklaarde dat het bewuste, rationele 'ik'
    geen baas in eigen huis is !
    Deze krenkingen van ons narcistisch zelfbeeld zijn alle drie te vinden in Schopenhauers uit 1819 stammende' Die Welt
    als Wille und Voorstellung'

    Een van Schopenhauers beroemdste voorbeelden ter
    illustratie van deze menselijke onvrijheid is dat van de man
    die midden op straat tegen zichzelf zegt:
       ' Het is nu zes uur het werk van vandaag zit erop. Ik kan nu een wandeling gaan maken, of ik kan naar de club gaan, ik
    kan ook de toren beklimmen om de zon te zien ondergaan,
    of bijvoorbeeld het theater bezoeken of bij de een of andere vriend langs gaan.Ik kan er zelfs vandoor gaan, de wijde
    wereld in en nooit weerom komen.Dat hangt van niemand anders af dan van mijzelf, ik ben helemaal vrij het allemaal
    te doen.Maar toch doe ik niets van dat alles, en ga ik,
    eveneens uit vrije wil, terug naar huis naar mijn vrouw.'

    12.09.2007
    Prof.J.Kruithof schreef :
    Vrijheid in de zin van complete onafhankelijkheid van elke
    conditionering is een hersenschim, een projectie van onrealistisch 'wishfull thinking'.Het gaat niet over willekeur, wel over het bewustzijn van de aanwezige condities plus de mogelijkheid om hun structuur in de
    toekomst enigermate in een door de actor vastgestelde
    richting te sturen.Evenmin is de vrijheid te bepalen als
    'de uitzondering op de regel'want dat kan zonder grote
    moeilijkheden in een deterministisch model worden opgevangen.Als we het over vrijheid hebben gaat het over
    een specifieke soort  verwerking van conditionerende
    determinaties via operaties waarbij ten eerste de actor
    zijn kennis van de determinaties vergroot en ten tweede
    over de vereiste macht beschikt om het beter gekend
    geheel van condities niet te elimineren maar te wijzigen
    in een door hem bepaalde nieuwe richting.
     
    Vrijheid en vervreemding   1984     EPO  2600 Antw.

    23.09.2007

    Welke rechtgeaarde democraat kan zich nu verzetten tegen de oproep tot 'vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid', zelfs
    wanneer hij met recht vermoedt dat het hier gaat om de
    vrijheid van de ondernemende rijke burgerij ten koste van alle andere bevolkingsgroepen, om een gelijkheid die in feite een handige gelijkvormigheid is in dienst van de heersende klasse, en om de knusse broederlijkheid van een
    country club ?

    Intelligente emotie   Ludo Abicht.   Arkprijs: Vrije Woord 
                                           2001 Houtekiet  Antwerpen- Baarn

    Consumisme en reclamewaarden     11.10.2007
    De perceptie van Prof. Walter Weyns (UA) van de drie
    waarden hierboven ter sprake, was zogoed als identiek
    met de formulering van Prof.Em. Ludo Abicht.





          

    04-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TE OVERWEGEN toelichting volgt weldra

    NIETS IS WAT HET LIJKT
    ER IS MEER NIETS DAN IETS

    04-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    01-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MISSION IMPOSSIBLE 2

    MISSION IMPOSSIBLE  deel 2

    En het is geen goed teken dat er moed voor nodig is om tegen de stroom van misverstanden en manipulaties in te gaan, want de mensen hebben tientallen
    redenen om hun mond te houden, al was het maar om niet in de marge geduwd
    te worden.Zo ontstaat er in elk kamp een consensus, die echter niet op een
    vrijwillige, autonome en kritische overtuiging gebouwd is, maar op de vrees van de reactie van de eigen groep.Men wordt beloond voor zijn solidariteit, 
    voor zijn teamspirit of loyaliteit, m.a.w. voor zijn CONFORMISME.
    Als er iets is wat de democratie ondergraaft, dan is het juist dit conformisme, die RUHE die in nabsolute en autoritaire regimes als de ERSTE BURGER-
    PFLICHT geprezen werd.'

    'Er is een optimistische toon in de gedachtengang van Sartre; het optimisme
    van een mens die alle illusies verloren heeft, die niet leeft uit gewoonte, maar
    omdat hij dit leven gekozen heeft, omdat hij de verantwoordelijkheid daarvan
    op zich genomen heeft en het daarom niet in de steek kan laten, hoe pijnlijk
    het ook moge wezen.De kritiek van Sartre op de bourgeois-moraal wijst
    onmiddelijk op een socialistische levensleer, die diep bewust de eigen existentie
    tracht te expliciteren in de zin van een gemeenschap' schrijft Prof.Flam.

    Het socialisme dat de emancipatie van de arbeidersklasse na veel strijd heeft
    verwezenlijkt, is nog geen eeuw later geconfronteerd geworden met een
    geblaseerde- bourgeois-mentaliteit.Het socialisme moest toen ondervinden
    dat het verwerven van 'bezit' niet vergezeld was geworden met de nodige
    ethische bijsluiter, zonder welke bezit niet efficiënt geestelijk verwerkbaar is
    en leidt tot een verslaving die niet eens herkend wordt.   vsop24

    Onze bourgeois is wat Kierkegaard een 'spitsborger' noemt: meer dan een
    sociale klasse en ook meer dan wat burgerlijkheid is in de ogen van spottende
    studenten.Ook eminente geleerden met hoge posities en grote belangstelling
    voor kunst, kunnen in K's ogen 'gezeten burgers' zijn. Het bourgeois-zijn
    berust namelijk op het feit, dat een mens, zonder het zelf te vermoeden,
    product is van alles wat een maatschappij met haar cultuur onvermijdelijk
    aan ons opdringt. Hij beeldt zich in dat hij in vrijheid al zijn beslissingen
    neemt terwijl het in feite anonieme krachten zijn die hem hebben gemaakt
    tot wat hij is. Een burger weet van zichzelf niet eens dat hij burger is.
    Zodra hij dit wel zou constateren, heeft hij zichzelf met IRONIE ontmaskerd
    en is hij geen burger meer!

    Het zal wel pessimistisch overkomen, maar is er überhaupt een meerderheid te
    vindenvoor het gevoel'dat-men-niet-vrij-is', als elke mens vrij is elke Euro-vaak
    geleend- waarover hij beschikt, te besteden aan wat hij schijnbaar soeverein verkiest
    Maar zolang de 'ratrace for happiness' in de geesten afhankelijk blijft van het
     vergaren van het grootste aantal objecten, en haast niemand nog
    gelooft in '  de best things in life are free' blijft het existentialisme à la Sartre
    een fata morgana, definitief te archiveren in de map 'GROTE VERHALEN'

    Bibliografie

    L'existentialisme est un humanisme         J.P.Sartre      Nagel-Paris     1965
    L'existentialisme                                      P.Foulquié    Que sais-je 253  1949
    AnderGeloof                                            S.Stevaert     Davidsfonds     2005
    Ware Geuzen zijn...                                  L.Abicht       VUBPRESS     2005
    De Krisis van de Burgerlijke Moraal
    Van Kierkegaard tot Sartre                       L.Flam         Ontwikkeling   1956
    Over het begrip IRONIE                            Kierkegaard  Boom(Ned-    1995





     

    01-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    31-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MISSION IMPOSSIBLE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MISSION IMPOSSIBLE

    De vrijzinnige wereld voelt zich meer en meer geviseerd om de zware opdracht
     te aanvaarden een gedragscode te concipiëren, zodat de 'Umwertung aller
    Werten' een begin van realisatie krijgt en de 'Categorische imperatief' voor de
    wat hardleerse postmoderne mens wat meer overtuigingskracht vertoont en we
    eindelijk de 'Morgenröthe' zouden kunnen bewonderen.

    Het consequent EXISTENTIALISME aanvaardt geen enkele norm: elke mens
    heeft als taak de zijne te maken.Wat zij moet zijn staat nergens beschreven: het
    komt hem toe het uit te vinden.Uiteraard mag hij iemand raadplegen, zelfs zijn leven laten leiden door iemand die hij vertrouwt.Maar de keuze van deze persoon is vaak delicater dan zelf kiezen.Niet kiezen is de keuze aan het toeval overlaten.Men kan zich niet bevrijden van het ENGAGEMENT dat het zijn in de wereld inhoudt.Wat is in feite engagement?
    Er is een  actief en een passief engagement.Alleen al door onze geboorte zijn we passief geëngageerd in de wereld.Actief engagement impliceert zich ten dienste stellen van een zaak (cause), de gemeenschap.Men weet niet vooraf hoe ver ons dit gaat leiden; soms verder dan we van plan waren.Het engagement,net als het leven, is steeds een open deur; je moet, als SUBJECT, dat engagement opzeggen, zodra dit het gevoel geeft als een OBJECT te worden misbruikt.De secularisatie van de moraal maakte de definitie van de plicht uiterst moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk !

    Kan het existentialisme van SARTRE een inspiratiebron worden voor een lekenmoraal? Ik heb sterke twijfels, daar in een maatschappij, die de ONZE is
    het 'GOUDEN KALF' als een algemeen erkend embleem geldt, elke poging gedoemd is om op vijandigheid te stranden of bij uitdijend succes door een of
    andere 'OVERHEID'neergesabeld te worden, want, zoals Prof. Pinxten poneert
    in 'ANDERGELOOF' van Steve Stevaert,'(...) we als consument een macht
    hebben, die we ons niet mogen laten nemen: ALS DE CONSUMENT NIET
    KOOPT, KRAAKT HET KAPITALISME ALS SYSTEEM.
    Misschien wordt het tijd dat we die macht gebruiken om ACTIEF consument
    te  worden.' (HOOFDLETTERS van mij).
    Maar het BOURGEOIS-VIRUS is zo epidemisch, dat de dragers ervan 
    het koesteren als hun ESSENTIE. Wie door zijn opvattingen en levenswijze bewust bewijst er geen drager van te zijn, wordt niet voor vol beschouwd en als EXCENTRIEK gemarginaliseerd of in het beste geval van onverschilligheid,
    luiheid of gierigheid verdacht...
    Het is niet zozeer wat je bezit dat een bourgeois van je maakt, dan wel de relatie die je met een object opbouwt, m.a.w. je afhankelijkheid van dat object,
    de mate waarin het bezit van een object je zelfvoldaanheid opkrikt, de mate
    waarin het bezit van een object je sterkt in het gevoel boven je buren uit te
    steken en dus hun meerdere te zijn.
    Je kan dus de bezitter zijn van een Rolls zonder het predikaat ' bourgeois' te
    moeten dragen !


    Prof. L. Abicht schrijft in zijn recent 'Ware Geuzen zijn Turks noch Paaps',
    '(...)wie niet in God gelooft kan doen wat hij wil' schreef Sartre, en hij voegde
    er aan toe' en dat is bijzonder moeilijk'.Is het dan verwonderlijk dat veel mensen terugschrikken voor die enorme verantwoordelijkheid en bang zijn van hun vrijheid ? (cfr. E. Fromm: 'Escape from Freedom')
    De keuze voor het ATHEISME is slechts het begin van een ononderbroken keten van nieuwe keuzes, waarbij je het gevaar loopt je telkens opnieuw te vergissen.De traditionele keuze 'zonder god noch gebod' zou daarom veeleer
    moeten luiden: zonder god, maar met de opgave voortdurend nieuwe geboden
    en verboden uit te werken, zonder dat er ooit een einde aan komt.(...) Het
    atheïsme is alles behalve een vrijbrief voor immoreel of  amoreel gedrag; het is
    een contract dat de mens met zichzelf en de andere mensen sluit om zo moreel mogelijk te leven...
    WORDT VERVOLGD 

                            









     

    31-07-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!