Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Zoeken in blog

    Zoeken in blog

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • seniorennet.be
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    tiraenlouis126
    blog.seniorennet.be/tiraenl
    Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • VRIJZINNIG HUMANISME- ANTWERPEN
  • VRIJZINNIG HUMANISME Algemeen
  • VRIJZINNIG HUMANISME Nieuws
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrij onderzoek
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • echt
  • Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • filoieder
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • budgetvriendelijk
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • TWEEDEHANDSBOEKEN
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • joyce-royce
  • Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • sophia
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrede
  • leclea
  • Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • internetcensuur
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • MOBIELE SCHOOL
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    filosofie is voor iedereen
    wat is vrijmetselarij ? vanaf 02.09.2007
    22-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DEFINITIES
    DEFINITIES

    Wij gebruiken dagelijks in de omgang met de 'ander' talloze woorden waarvan onze
    persoonlijke perceptie vaak weinig of geen gelijkenis vertoont met die van onze
    gesprekspartner.
    Om niet eens te spreken van : man, vrouw, moeder, vader en talloze andere, die in
    werkelijkheid alle contact met de 'ander' verbreken, waar de meerderheid zich
    voorstelt 'in gesprek' te zijn.
    Als wij niet vooraf afspreken welke definitie we beiden gaan hanteren, praten we
    -wat voortdurend het geval is - in absoluut conformisme met elkaar en gaat ieder
    zijn weg in de overtuiging dat we beiden dezelfde mening delen.
    Welke bezoeker waagt het zijn perceptie HIER te formuleren over :
    VRIJHEID
    ACTIEF CONSUMEREN
    GELIJKHEID
    EENZAAMHEID                  PUBLICATIE met of zonder naam gegarandeerd
    BEELDCULTUUR
    SPORT
    OF EIGEN THEMA
    ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
    Vrijheid : Is het gevoel dat afspraken, regels en wetten met of door anderen gemaakt, ons niet beletten om ons leven te leiden zoals wij het verkiezen.
     
    Actief consumeren :Is het verbruiken en/of gebruiken van producten en/of diensten van onze persoonlijke keuze.

    Gelijkheid : Er is gelijkheid bij het zien van alle levende wezens zoals ze door de natuur gezien worden.

    Eenzaamheid : is het moeten ontberen van geborgenheid.

    Beeldcultuur : Is een cultuur waarin het grootste gedeelte aan prikkels visueel wordt
    toegediend.

    Ingezonden door  DP


    22-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    21-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HVV en MOBILE SCHOOL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    HVV steunt MOBILE SCHOOL
    met de verkoop van PUZZLE'S

    21-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    19-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOBILE SCHOOL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Iedereen las wel eens over STRAAT-KINDEREN....
    Een 'samenleving' waarin de mogelijkheid bestaat dat jonge kinderen dag en nacht
    op straat doorbrengen, zoekend naar enig voedsel in wat 'anderen' als afval
    hebben weggeworpen, slapend in verlaten panden waar honden en katten beschut-
    ting vinden voor regen en wind, dagelijks op stortplaatsen iets 'bruikbaars' verzame-
    lend dat op de markt kan verwisseld worden tegen wat geld, dat ze de mogelijkheid
    geeft wat industriele lijm aan te schaffen waarmee ze opsnuivend voor een poos
    hun verdomd bewustzijn trachten te bedriegen...
    Zo'n 'beschaving' zinkt weg in je reinste barbaarsheid...
    Zo'n maatschappij beschikt over de nodige soldateska om planmatig zulk 'fenomeen'
    uit te roeien en  zijn imago weer voor een poos op te poetsen voor de passief toe-
    schouwende mensheid.

    MOBIELE SCHOOL is geen oplossing voor de problematiek van het straatkind.
    Het is geen project dat op zich staat.
    MOBIELE SCHOOL vzw. is een organisatie die zich engageert om bestaande
    organisaties efficiënter te helpen werken.
    MOBIELE SCHOOL werkt alleen als een deel van een groter geheel.

    HVV STEUNT  MOBILE SCHOOL  DOOR  PUZZLE'S TE  VERKOPEN
    TE BEKOMEN :  HVV
                               Lange Leemstr.57      2018 Antwerpen
                                      032337032
    www.mobileschool.org.

     


    19-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    18-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUGGESTIES VOOR INWIJDINGSCRITERIA
    SUGGESTIES VOOR INWIJDINGSCRITERIA

    Apostel geeft volgende criteria:

    Wie ingewijd kan worden
          moet voor zichzelf gedeeltelijk een probleem zijn, met de behoefte zichzelf
          beter te leren kennen en te begrijpen, anderen beter te kennen en te begrijpen
          en de bereidheid zich te verwonderen, zich te veranderen.

          moet zichzelf kwetsbaar kunnen opstellen, over zichzelf kunnen spreken en
          zich voor anderen openen.

          kan naar anderen - verafstaanden - luisteren en verlangt ook dieper en meer
          contact dan hij tot nu had.

          kan strijden zonder vijandschap, autonoom beslissen en onpopulaire
          standpunten verdedigen.

          heeft een sterke inzet ten voordele van tenminste één boven-persoonlijk doel.

          Nochtans neemt zelfs een maximaal open werkplaats bij iedere inwijding een
    onberekenbaar risico, zoals ook iedere ' profaan die aanklopt ' een onberekenbaar
    risico neemt.Dit risico is niet van ideologische, economische of politieke, maar
    van psychologische en sociale aard.De orde - hoeveel ze ook iets van een spel
    heeft - is géén spel.

    18-09-2007 om 11:42 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HUMANISTISCHE VRIJZINNIGE VERENIGING HVV
    Klik op de afbeelding om de link te volgen HUMANISTISCHE VRIJZINNIGE VERENIGING

    Is een sociaal-culturele organisatie die mensen aanspoort om zelf een mening te
    vormen op basis van juiste informatie.We groeperen de vrijzinnige humanisten
    in Vlaanderen die kiezen voor een georganiseerde samenwerking.We doen dit door
    debatten en vormingen te organiseren of door culturele activiteiten te programmeren.
    HVV werkt op drie belangrijke inhoudelijke assen: zingeving, informatie en onderwijs
    ZINGEVING.
    Wij aanbidden geen god, maar helpen zinzoekers wel om op een zinvolle manier in
    het leven te staan.In de eerste plaats door vrij onderzoekend in het leven te staan,
    alles aan een kritische blik te onderwerpen en gezagsargumenten te verwerpen.
    In de tweede plaats door de existentiële onzekerheid die ons rest te aanvaarden en
    niet te zien als een probleem dat moet opgevuld worden met een god, een verslaving, etc.In de derde plaats geloven we in menselijkheid als alternatief voor de economische ratrace.
    INFORMATIE.
    Door de toevloed aan communicatie-middelen worden we overstelpt met informatie
    Maar die informatie wordt vaak gemanipuleerd om economische, politieke of
    godsdienstige belangen te dienen.Daarom analyseren we de media als vierde macht
    en leren we om informatie kritisch te verwerken.Zo brengen we Vrij Onderzoek
    in de praktijk aan de hand van actuele thema's.
    OPVOEDING
    Actief pluralisme is een uitstekend alternatief voor onverschilligheid en een gebrek
    aan kennis van de ander.Daarom steunen we het pluralistisch onderwijs en zijn we
    voorstander van inter-levens-beschouwelijk onderwijs in een Vlaanderen waar
    jongeren steeds meer angst hebben voor vreemdelingen.We denken ook aan het
    hoger onderwijs, dat steeds meer in functie komt te staan van economische belangen
    en steeds minder in functie van maatschappelijke belangen.Maar opvoeding is ruimer
    dan onderwijs.Onze Ouderwerking reikt vaardigheden aan door in te spelen op
    praktische opvoedings-situaties en de wisselwerking tussen generaties.

    HVV ontstond als Humanistisch Verbond in 1953.Ze telt meer dan 10.000 leden
    HVV bundelt de krachten van het vroegere HV (Humanistisch Verbond)
                                                     OVM (Oudervereniging voor de Moraal)
                                                      GG (Grijze Geuzen)
                                                     HVV(Humanistisch Vrijzinnig Vormingswerk)
    HVV heeft een netwerk van afdelingen over heel Vlaanderen en Brussel.
    Wekelijks zetten onze vrijwilligers zich in om leuke en interessante activiteiten te
    organiseren.
    Met ECHT heeft HVV ook een jongerenwerking die zich richt op studenten,
    twintigers en jonge dertigers. 

     Contact :   filo-voor-iedereen@francois-b.be

    18-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    17-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPENHEID EN GEHEIM VAN DE VRIJMETSELARIJ
    Klik op de afbeelding om de link te volgen OPENHEID EN GEHEIM VAN DE VRIJMETSELARIJ.

    Leo Apostel verwijt de filosofen-op enkele uitzonderingen na- de maçonnerie genegeerd te hebben; maar dit verwijt treft evenzeer de maçonnerie t.a.v. de filosofie.
    Nochtans hebben beide er belang bij gemeende interesse voor elkaar te tonen,
    daar zij in feite complementair zijn. ( benadrukt vsop24)


    OPENHEID

    Om de juiste leden te werven en ze te ontvangen vanuit een juiste motivering,moeten
    vrijmetselaars duidelijk en klaar aan niet-vrijmetselaars zeggen wat vrijmetselarij is.
    Er zou nog veel verhelderend werk moeten geschreven worden om de dialoog
    optimaal tot stand te brengen.Als collectiviteiten van vrijmetselaars, behorend
    tot verschillende werkplaatsen en obediënties dat zouden kunnen doen, zou de
    onderneming nog aan nut winnen.Privé-gesprekken en toevallige spreekbeurten
    kunnen niet diep genoeg gaan en niet genoeg sporen achterlaten.
    Maar staan we hier weer niet voor een maçonnieke contradictie ? Wat is dan de
    plaats van het maçonnieke geheim?

    HET GEHEIM
    Het geheim speelt - terecht - een zeer grote rol in de vrijmetselaarsarbeid.Het
    treedt op in verschillende vormen.
    1.De werkelijkheid is een geheim en de vrijmetselaar is zich daarvan intens bewust.
    2.Het eigen ik - en dat van alle andere mensen - is een geheim.
    3.Wat in de vrijmetselarij gebeurt (als er iets gebeurt) tijdens zijn eigen inwijding of
    die van anderen, of in de loop van zijn maçonniek leven is niet volledig uitspreek-
    baar en mag niet volledig uitgepraat worden omdat het tot de onvervreemdbare
    intimiteit behoort.
    4.Het vertrouwen dat een andere vrijmetselaar in u heeft gesteld mag nooit
    beschaamd worden.Alles wat in de werkplaats gezegd wordt moet blijven tussen
    degenen die elkaar ontmoeten 'sub rosa'.
    5.De betekenis van symbolen of ritualen is onuitputtelijk.Geen interpretatie is
    exhaustief.
    6.De discipline 'over iets te zwijgen' ( bijvoorbeeld de détails van een inwijding
    niet te bespreken met iemand die ze nog niet doorleefde, alhoewel hij publicaties
    erover kan lezen) is etisch opvoedend.

    17-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    14-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEZINNING

    BEZINNING
    Het zal de kritische bezoeker beslist opvallen dat ik thema's meer dan eens ter sprake
    breng, wat fataal is als men aanvaardt dat een blog de neerslag is van wat ik
    'gaandeweg' ontdek en aanvullend of corrigerend noteer.

    Ik alludeerde al eerder (le secret de Polichinelle)op de 'Grot' van Plato, maar
    zag-zo blijkt nu- de essentie over het hoofd of verwoordde haar onvoldoende.
    Met zijn grot-allegorie laat Plato heel nadrukkelijk zien wat het betekent als een
    enkeling zich uit de ketenen van de waarneming loswringt en wil opklimmen naar
    ware kennis.Het was zijn bedoeling het moeizame van het kennisproces, de verblin-
    ding die het schelle licht van de kennis te weeg brengt, de hindernissen die de zoeker
    moet overwinnen, te suggereren. Er is soms ook bij de zoeker heimwee naar de geborgenheid van grot en schimmen.
    De weg naar kennis geeft geen toegang tot ontspanning en lustgevoel.Bij de terug-
    komst is er geen nieuwsgierigheid maar verachting of honend gelach van de mede-
    mensen.
    Wat de massa-media opdringen aan ons bewustzijn via hun permanente informatie-tsunami kan je met zekerheid definiëren als het tegendeel van de kennis waar Plato
    aan dacht als hij zijn allegorie concipiëerde.
                

    Bron: Over nut en nadeel van het denken voor het leven. K.P.Liessmann   1997 

    14-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    11-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE MAAKBARE MENS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen DE MAAKBARE MENS



     
     
    VOC   Rodenbachstr. 18  HASSELT
     
    www.demaakbaremens.org: voor alle inlichtingen

    11-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    10-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJMETSELARIJ : enkele bemerkingen
    VRIJMETSELARIJ : enkele bemerkingen                     voorlopige versie

    Een recente tendens in de Vrijmetselarij geeft uiting  aan de bedoeling tabula rasa te maken met de
    traditionele mythes die de Vrijmetselarij een verleden toe schrijven dat tot de kruistochten terug gaat.
    Ernstig onderzoek heeft uitgewezen dat fantasierijke geesten al te vrij enkele vermoedens en wensen
    in werkelijkheid hebben omgezet en dat de rationele ingestelheid die de postmoderne mens eigen is,
    aanzet tot het erkennen van een aanvaardbare datum, samenvallend met de oprichting van de eerste
    engelse maçonnieke instelling, namelijk de Grootloge te Londen en dit in 1717.
    De RGLB schrijft echter dat die Loge de fusie was van drie operatieve Loges...
    René Pieyns in zijn 'Encyclopedie van de Vrijmetselarij' kennelijk van GOB signatuur, meent echter
    dat van een overgang van operatieve naar speculatieve maçonnerie zeker op het vasteland geen spoor te vinden is

    10-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    09-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE TENDENSEN IN DE VRIJMETSELARIJ
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    NIEUWE TENDENSEN IN DE VRIJMETSELARIJ    Voorlopige versie

    Waar mensen zich verenigen, worden meningen geformuleerd, die - gelukkig maar -
    niet eenvormig zijn wat ook het onderwerp zij van het meningsverschil.
    In de maçonnerie is dit eveneens van toepassing geworden, alhoewel de originele
    vrijmetselarij, engels van oorsprong, exclusief gewijd was aan de verering van de god
    van het Oude en het Nieuwe testament.
    Wanneer de Vrijmetselarij ontstond, is totnogtoe zeer controversieel.
    Het hoort nu eenmaal tot de menselijke ijdelheid, tradities zou oud mogelijk te maken en zijn eigen afstamming liefst in het verste verleden te situeren. De droom
    van elke genealogist is een beroemde of nobele voorvader te ontdekken.
    Iemand heeft wel eens luidop durven dromen dat Adam de eerste maçon was ! Maar
    zo romantisch is niemand meer.
    Toch zijn er overtuigingen die terug gaan tot de 'K'ruisvaarders, de 'T'empeliers,
    de 'K'athedraalbouwers en hebben zoekers heel hun leven gewijd aan het hoopvol
    tasten in de ontzaglijke archieven, waar die ook maar te vinden waren.
    Het is nu eenmaal menselijk dat Wahrheit und Dichtung elkaar aanvullen.


    Tot er nuchtere vorsers zijn gevonden die het kaartenkasteel van de voorgangers
    hebben doen instorten,wat de oorzaak van een honderdjarige hostiliteit is geworden
    die nog steeds actueel is.
    Het GOB gewaagde nog, zij het schuchter, van de Middeleeuwen, tot er jonge,
    onstuimige iconoclasten zonder enige schroom neerschreven :  1717 !
    Maar dat is een ander verhaal...

    09-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    07-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET GROOTOOSTEN VAN BELGIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen HET GROOTOOSTEN VAN BELGIE.

    Niet alle vrijmetselaars scharen zich achter wat zij de ' hypotheses' van de RGLB  
    noemen. Het is zonder enige twijfel - althans voor België - de meerderheid die zich ondogmatisch opstelt, daar ze de gereveleerde waarheid niet gelooft, maar het recht
    opeist zelf naar de waarheid te zoeken.
    Met veel broeders in de wereld vormen zij samen wat men de Latijnse Vrijmetselarij
    pleegt te noemen, wat ze onderscheidt van de Angelsaksische, die deïstisch is.
    Volgens het GOB gaat de oorsprong van de Loges terug tot in de grijze Oudheid,
    zeker tot in de Middeleeuwen.

    Een Vrijmetselaar wordt regelmatig geacht, als hij als profaan aan de vereiste
    eigenschappen voldoet : leeftijd (21), geslacht (uitsluitend mannelijk),vrijheid van
    handelen,moraliteit,oprechtheid van zijn opvattingen;de Loge, waar hij ingewijd is,
    regelmatig geconstitueerd is; de inwijdingsplechtigheid regelmatig verlopen is;  dwz:
    de Loge is geldig bijeengeroepen, het rituaal is nauwkeurig in acht genomen, het
    geheim karakter van de vergadering is bewaard.

    Het GOB laat- sedert zijn stichting in 1832 - de Loges vrij in de keuze van hun
    symbolen : MET of ZONDER de Opperbouwmeester des Heelals en eender welk
    boek : de Bijbel, de Constituties van Anderson, of een onbeschreven boek.
    Dit is helemaal geen evidentie ; sommige Obediënties eisen de strikte navolging
    der teksten, zonder dat ook maar één woord kan gewijzigd worden...

    Er worden in de Loges van het GOB slechts DRIE graden ingericht:
    die van LEERLING, GEZEL, MEESTER .

    NB : Het begrip 'regelmatig' heeft hier niets gemeen met wat het impliceert bij de
    RGLB : 'ERKEND zijn door de Grootloge van Engeland', wat voor het GOB geen
    enkele meerwaarde voorstelt.

    13.09.2007
    Bij een aantal broeders, heeft de strakke houding van enkele obedïenties           
    t.a.v. de opname van zusters,  felle reacties losgeweekt,
    die geresulteerd hebben in desaffiliatie en oprichting van nieuwe loges, die de
    emancipatie van de vrouw gunstig gezind zijn en van mening zijn dat de deelname  
     van zusters de Vrijmetselarij een nieuw élan kan geven. 
    °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
    Vrijmetselarij is geen ver-éniging
                         het is de samen-werking van zelfstandige individu's met eigen
                         meningen - die door niemand als de vaste waarheid worden         
                         beschouwd.
                         Elke vrijmetselaar is bereid zijn mening te herzien en zo nodig
                         te wijzigen, niet om de groep te bevredigen maar omdat hij hoopt
                         de waarheid iets beter te benaderen.
                         Het conformisme of het instemmen met, om de vrede en de 
                         eenheid te bewaren is de dood van elke geestelijke arbeid
                                                                                                             vsop24  
                                                                                          
       Contact :  filo-voor-iedereen@francois-b.be
                   



    07-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    02-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJMETSELARIJ : 1. De wortels van de vrijmetselarij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    1.   DE  CHRISTELIJKE WORTELS VAN DE VRIJMETSELARIJ    

    NB: Geen enkel woord van dit artikel heeft een definitief karakter en kan ten alle tijde gewijzigd worden, hetzij uit eigen beweging of op gegrond verzoek  van een  bezoeker, die zich volledig kenbaar maakt.

    Dit artikel is  gebaseerd op het boek van Piet van Brabant, getiteld 'De
    christelijke wortels van de vrijmetselarij'  Houtekiet 2001 Antwerpen.
    Tevens werd er gebruik gemaakt van het artikel van voornoemd auteur in
    'Wat met God?'  Humanistisch Vrijzinnige dienst vzw. Antwerpen 1999.

    De vrijmetselarij is religieus te noemen; zij is geen religie en geen substraat er voor.
    Zij is als christelijke broederschap ontstaan en geëvolueerd.
    De christelijke waarden staan in alle reguliere loges hoog in aanzien.   

    Regelmatige loges erkennen het godsprincipe met de benaming 'opperbouwmeester des heelals' en de bijbel of' boek van de heilige wet'.Beloftes worden afgelegd op
    het evangelie volgens Johannes de doper.

    Leden zijn doorgaans christenen die zich gedistantieerd hebben van de RKKerk
    wegens het door haar opgedrongen godsbeeld.De loge voert de leden geleidelijk terug tot de bron van de rijke christelijke traditie. 

    Voordrachten of 'bouwstukken' worden er niet gegeven.
    Wel in de studieloges, zoals de Quatuor Coronati Lodge n° 2076.                                                                                                                                                                                                                      

    Van de profaan die zich in een Gerectificeerde Loge aanmeldt, verwacht men dat
    hij gedoopt is en dat hij gelooft in een god als schepper van hemel en aarde; dat hij
    zich ook zou bezinnen over de zedelijke maatstaven van de christelijke religie en ze
    in de mate van het mogelijke in het dagelijks leven zou naleven.

    Waarin verschilt de Gerectificeerde Schotse Ritus van de christelijke godsdienst ?
    De maçonnieke ritus behoort tot de ESOTERISCHE traditie, dat is de verborgen
    traditie.De Roomse- exoterische- kerk ontkent het bestaan van deze traditie.
    De primitieve kerk was een gnostische, die gedomineerd werd door joden.Ook de
    Essenen hebben er diepe sporen nagelaten.
    De kentering volgde pas op het einde van de derde eeuw, toen de laatste banden
    met het jodendom werden verbroken en het christendom onder  Romeinse
    heerschappij kwam, met Constantijn en de volgende keizers.De kerk verloor haar
    esoterisch karakter.Er zijn waarheden die verborgen moeten blijven voor de profane
    gelovigen.De spirituele decadentie heeft veel waardevolle uitingen uitgegomd of grotendeels vernietigd.
    René Guénon gewaagde van 'de overdracht van een spirituele invloed, die niet van
    menselijke origine is'.

    De Gerectificerde Schotse Ritus werd opgericht aan he einde van de 18de eeuw.
    Hij is doordrongen van de christelijke geest die van bij de aanvang alle
    ambachtelijke loges dooraderde.Bovendien herleeft in deze ritus de herinnering aan
    de Tempelridders uit de 15de eeuw.
    Deze twee kenmerken-het christelijk karakter en de herinnering aan de Tempel-
    ridders-maken de G.S.R. speciaal.Daardoor alleen al onderscheidt de ritus zich van
    alle andere maçonnieke werkwijzen.
    Opvallend is de sterke verwantschap van de ritus met de ambachtelijke oorsprong.
    Wie deze ritus beoefent is over het algemeen gehecht aan authenticiteit.In de loop
    der jongste twee eeuwen is er weinig of niets gewijzigd.
    Opvallend is dat slechts weinige aandacht hebben voor deze ambachtelijke loges
    waarvan onze hedendaagse (speculatieve) loges de rechtstreekse voortzetting zijn.
    De ambachtelijke loges in de rest van Europa zijn uitgestorven zonder overgang
    naar speculatieve vrijmetselarij.
    De Reguliere Vrijmetselarij beschikt over +/-200 oude handschriften, die een grote
    verwantschap vertonen:Old Charges.Zij zijn de belangrijkste historische bron van de
    hele Vrijmetselarij en in het bijzonder van de GSR.
    Deze Oude Plichten hebben betrekking op de ambachtelijke periode van de Orde.
     
    De huidige vrijmetselaars gaan uit van de zogenaamde Constituties van James
    Anderson, die in opdracht van de eerste Grootloge werden opgesteld in 1723
     ter vervanging van de Oude Plichten .
    Zij bepaalt dat 'a mason will never be a stupid atheist, nor an irrreligious libertine'.
    De Loges werden in die tijd vooral bevolkt door katholieken, protestanten en andere
    belijdenissen van christelijke signatuur.Ze telden weinig of geen joden.En zeker
    geen agnostici.

    Op 24 juni 1717 wordt te Londen de Grootloge van Engeland opgericht, dit is een
    bundeling van vier bestaande ambachtelijke Loges.
    Tot het einde van de 18e eeuw (de  Franse revolutie) waren bijeenkomsten van meer
    dan 3 personen strafbaar.Alleen in de Loges kon men ongestraft samenkomen en van
    gedachten wisselen over allerlei zaken, die buiten de Loge onbespreekbaar waren.
    De 'intellectuelen'van de 17e eeuw zagen in het logegezelschap vaak een kans op
    sociale promotie en sociale bescherming.

    Hiermede meen ik je de essentie te hebben gegeven van de Reguliere Vrijmetselarij.
    Mocht ik je belangstelling gewekt hebben, dan kun je als profaan het boek aan-
    schaffen; onderaan vind je de bibliografie.
    Het boek, waarvan ik slechts drie hoofdstukken heb samengevat, telt er tien,
    waarin een diepgaande analyse wordt gemaakt van de evolutie in de loop der tijden,
    van Tempeliers over kathedraalbouwers tot speculatieve Logebroeders.
    De auteur- een uiterst geëngageerd ingewijde- geboren in 1932,. was politiek
    journalist van het Laatste Nieuws.Hij werd de eerste adjunct-grootmeester van de
    Reguliere Grootloge van België.Hij was tevens adjunct-grootprior van de Grootpriorij
    van België en Groot-eerste-Princeps van het Heilige Koninklijk Gewelf van België.
    Bibliografie: De christelijke wortels van de vrijmetselarij. Houtekiet 2001 Antwerpen/
                                                                                                                Baarn
    PS: Piet van Brabant overleed in 2006.

    HEET VAN DE NAALD :     UNIVERSITEIT                              
                           
                                                                              
    STADSCAMPUS   UNIV. ANTW.
    RODESTR.  14  ( 1e ZIJSTRAAT- LINKS-PAARDENMARKT-ANTW.)
    INLICHTINGEN :
    jurgen.slembrouck@ua.ac.be
    O3-220 45 24









    02-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    25-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LE SECRET DE POLICHINELLE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen LE SECRET DE POLICHINELLE of IEDEREEN WEET HET OF KAN HET WETEN !

    Op 8 AUGUSTUS kon je lezen:   ER IS MEER NIETS DAN IETS
                                                         NIETS IS WAT HET LIJKT
                                                      

    Het is slechts schoorvoetend dat ik je aan deze niet meer te loochenen, lapidaire uitspraken herinner.
    Democritus van Abdera ( ca.460-380/370 v.C.) was de belangrijkste vertegenwoordiger van het atomisme in de Griekse Oudheid.Wat hij beschrijft zijn slechts 'vermoedens', maar toch !
    Als we maar even bedenken welke onvoorstelbare afstanden de planeten-van-ons -zonnestelsel     scheiden  in de  wetenschap  dat een 'lichtjaar' waarmee men deze afstanden bepaalt :
    +/- 300.000 km (snelheid licht/sec) x 60 sec. x 60 min. x 24 u. x 365 d. = +/- 1.135.960.000.000km bedraagt, dan heeft men een eerste indruk van de haast oneindige leegte in de kosmos...

     De dichtsbijzijnde planeet -die ooit een 'vluchtoord voor de mens' zou kunnen worden, ligt op meer
     dan TWEE lichtjaren van ons af !
    Ook op aarde, vlak onder onze ogen, heeft de wetenschap de meest ONWAARSCHIJNLIJKE
    CONSTATATIES gedaan !
    Stel je een KUBIEKE METER platina voor :  gewicht ruim 25.000 kg of meer dan 25 Ton
    Als één atoom een doorsnede zou hebben van 500 à  900 m dan is de kern niet groter dan een
    KNIKKER, wat de enige MATERIE voorstelt in dat atoom .
    Alle kernen in één ruimte voorgesteld zouden amper EEN KUBIEKE millimeter in beslag nemen  EN
    25 TON WEGEN ...

    Het is de hoogste tijd Prof. De Martelaere ter hulp te roepen, waar zij ons op vrij koele maar
    toch resolute -soms meedogenloze - wijze de WAARHEID  van haar talloze sluiers ontdoet in haar
    vaak pregnante essay's in de bundels 'Verrassingen' en 'Een verlangen naar ontroostbaarheid'.
    Zij bevestigt daarbij wat Wittgenstein zei: 'Al wat kan gezegd worden, kan in eenvoudige woorden
    gezegd worden.'
    Zij geeft ons een synthese van al wat haar voorgangers en leermeesters vaak in gecodeerde taal
    hebben 'geponeerd' en voor de grote massa nooit toegankelijk is geweest en door de denkende
    'happy few' verdrongen werd en wordt...OM HET BESTAAN OP AARDE ENIGE KANS OP
    SLAGEN TE GEVEN...' WANT' schreef H.de Coninck 'DENKEN IS EEN RAMP'
    Voor zo ver ik er kan over oordelen-morgen weet ik mogelijk meer en beter- was PLATO
    de eerste filosoof die argwaan koesterde t.a.v. wat zijn ogen waarnamen en zijn geest herkende :
    wat hij toen concipiëerde staat bekend als 'De grot van Plato'.
    Enkel voor wie er nooit van hoorde :  De mensheid 'leeft' met de handen vastgebonden
    en met het gelaat naar de achterwand van een grot gericht -denkelijk wel gehurkt of gezeten-
    en krijgt enkel de schaduwen te zien van 'dingen' die buiten de grot defileren, door licht beschenen,
    zo, dat hun schaduwen over de hoofden van de grotgevangenen op de achterwand  geprojecteerd
    worden.Voorwaar, hachelijke toestand, dacht ik. Maar dan zeer onwaarschijnlijk, want wie hoorde
    ooit iemand klagen.Zo zitten we toch- zij het dan ONgebonden - enkele uren in de bioscoop !

    Maar meestal vergeet men de rest van het verhaal : toch gelukken er sommigen in uit de grot te
    ontsnappen en de dingen 'werkelijk' te zien , maar worden bij hun terugkeer naar de massa
    zeer slecht onthaald ( dit echter zonder verdere toelichting van PLATO- of heb ik de essentie gemist,
    want ik weet het ook maar van horen zeggen.)

    Of Plato wist wat wij nu weten - of best niet weten, willen we enigszins ontspannen verder leven -
    is niet te achterhalen.

    Haast 2000 jaar later komt HOBBES, om hem nog maar eens te vernoemen, tot de conclusie dat
    KLEUR geen integrerend deel uitmaakt van de materie en slechts tot stand komt door de reflectie
    van het zonlicht op die materie, of anders gezegd niet  OP ZICH bestaat.
    De kleur die wij waarnemen is het deel van het zonnespectrum dat elk DING OP DE WERELD
    NIET OPSLORPT.
    Alle basiskleuren van het licht - op infrarood en ultraviolet na - zien wij als we een regenboog
    bewonderen.Wie beweert ONDER een regenboog te zijn door gegaan is een leugenaar.
    Moeder Natuur heeft ons opgezadeld met een paar ogen waarvan wij de pretentie hebben ze
    kwalitatief te kunnen beoordelen als uitstekend, middelmatig, eerder zwak of nul, waar de natuur
     ons in feite uitsluitend toelaat te zien wat zij ons wil voorhouden.
    Het pernicieuze, het tragische van onze conditionering bestaat er in dat diezelfde natuur ons tevens met
    een brein heeft begiftigd dat ons in de gelegenheid stelt niet echt achter de schermen te zien, want
    de achterkant is conform aan de voorkant: een vormeloze, kleurloze, reukloze en naamloze BRIJ,
    opeenstapelingen atomen in volle activiteit; een ruwe pasta waarin zelfs geen mens te onderscheiden
    valt, want geboetseerd uit het zelfde materiaal...EEN NACHTMERRIE ...
    EEN REALITEIT OM BETER NIET TE KENNEN !?
    EEN REALITEIT, NIET OM TE WANHOPEN, MAAR OM TE BEWAREN ERGENS VER
    IN JE ACHTERHOOFD, OM JE TOE TE LATEN HEEL WAT TE RELATIVEREN EN JE
    ALLE REDENEN TE GEVEN OM  MET DE GLIMLACH HET HOOFD TE BIEDEN 
    AAN HET ABBERATE, ALLES OVERHEERSENDE MATERIALISME VAN DEZE MAATSCHAPPIJ.                        

    Vermeldenswaard is: Hoewel de scepticus  van Descartes in het bijzonder werd gekweld door de
    twijfel dat alles wat we waarnemen terwijl we ( kennelijk) wakker zijn, wel eens niet meer dan een droom zou kunnen zijn, maakte de hobbesiaanse solipsist zich daar helemaal niet druk om.
    Zoals Hobbes schreef in 'The Elements of Law':
    [Het is niet]onmogelijk voor een mens om zo ernstig misleid te zijn dat hij , nadat zijn droom voorbij is, nog steeds denkt dat die waar is: want als hij droomt van de dingen die over het algemeen in zijn geest aanwezig zijn en in dezelfde volgorde als hij dat gewoonlijk ook wakend doet, en als hij zich
    dan ook nog te slapen heeft gelegd op de plek waar hij zichzelf terugvindt bij zijn ontwaken (wat
    allemaal kan gebeuren), dan ken ik geen criterium of kenmerk waaraan hij kan bepalen of het een
    droom is geweest of niet (I.3.10.)
    HET IS DUS HEEL GOED MOGELIJK DAT WE SLAPEN EN DROMEN, OF DAT DE WERELD BUITEN ONS NIET LANGER BESTAAT.

    EEN CHINESE WIJSGEER SCHREEF OOIT:
    Een man droomde ooit dat hij een vlinder was.
    Toen hij ontwaakte wist hij niet meer of hij een mens was die droomde dat hij een vlinder was,
    of een vlinder die droomde dat hij een mens was...

    P. de Martelaere's conclusie klinkt als volgt :
    'De wereld is een open boek'- maar dan in brailleschrift, voor braillelezers.

    25-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    19-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEZINNING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BEZINNING

    Na bijna een maand voortschrijden op de weg die ik na veel overleg met mezelf heb
    gekozen, heb ik echt nood aan een pauze om me te bezinnen over mijn voornemen.

    Echt klagen over gebrek aan gezelschap mag ik niet, daar ik opvallend vroeg bij de
    top 20 geklasseerd ben geworden, wat echt aanmoedigend is overgekomen.
    Toch is er wat dat schort... Het haast volledig ontbreken van enige beoordeling, van
    enige schriftelijke aanmoediging of desnoods afkeuring is demotiverend.
    Let wel, voor velen is de drempel, hoe laag gesteld - het is filosofie voor iedereen ! -
    nog veel te hoog en anderzijds, voor de weinigen die het vooral 'academisch' willen
    houden en geen schijn van 'systeem' in mijn aanpak vinden en heel elitair menen
    dat 'filosoferen' in besloten kring hoeft te gebeuren, is deze blog een ware chaos...

    Ik voel mij nochtans in goed gezelschap : mijn vriendenkring is nog amper
    aangesproken; de titel van mijn blog had kunnen zijn: ' IEDEREEN KAN 
    FILOSOFEREN', wat niemand minder dan A. CHOMSKY beweerde en ik las
    zo pas  in 'TAOISME' van Prof. P. de Martelaere : (...) De hedendaagse
    westerse wijsbegeerte is lang zo theoretisch niet meer als ze ooit heeft willen zijn.
    Ze wordt gekenmerkt door differentie- en deconstructie-denken waarin bewust
    aansluiting wordt gezocht met het irrationele en het onbeheersbare (waardoor,
    onder meer, de grenzen tussen filosofie en literatuur zijn vervaagd.
    (...) in plaats van toonaangevende, traditioneel gerespecteerde grote filosofen
    (Plato, Descartes, Kant, Hegel ) zijn het nu de dissidente figuren of uitzon-
    deringen die de aandacht trekken en die daardoor ook de definitie van wat
    'filosofie' is of zou moeten zijn mee helpen veranderen. ( pag.28 )

    Zonder tegenbericht ga ik mijn' gezellenstaf 'uit de kast halen en afstoffen
    en mijn geplande tocht met of zonder gids voortzetten...zolang ik kan,  en
    wereld én 'samenleving' niet loslaten tot ik tot hun essentie ben doorgedrongen...

    Bibliografie :
    Prof.Patricia de Martelaere     Taoïsme  De weg om niet te volgen
                                                 Ambo- A'dam        4e druk   2006    
      
      

    19-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    15-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MENSELIJK...... AL TE MENSELIJK 2
    De moderne geschiedschrijving benadrukt dat de grootheid van de antieke
    beschavingen van Egypte, Israël, Griekenland en Rome stoelde op de slavernij
    en geschiedenis en literatuur lijken dit te bevestigen.
    De slavernij hoewel nooit omnipresent, was diep verankerd in de antieke wereld.Het bezit van slaven was niet het voorrecht van een bepaalde klasse en
    er zijn voorbeelden van slaven die er ook bezaten.
    Perzië en Egypte waren in de verslaving veel verder gegaan : iedereen, buiten
    de koning van Perzië en de farao van Egypte, was slaaf. In de Grieks -
    Romeinse wereld was slavernij niet enkel een economisch systeem en van
    Aristoteles tot Augustinus waren slaven hoofdzakelijk huishoudelijk personeel
    die het leven van de burger moesten aangenamer maken, welke ook zijn
    perceptie daarvan was.
    Er is - wat sommigen betwijfelen - geen enkele specifieke theorie van de
    slavernij  vóor Aristoteles. Maar de voornaamste ingrediënten vindt men
    reeds bij Plato.
    De essentie van de theorie, zoals we ze terugvinden bij Aristoteles, komt er
    op neer dat er mensen bestaan met een verwarde geest, die er behoefte aan
    hebben ondergeschikt te zijn aan hen die geestelijk en moreel hun
    superieuren zijn. Hij betreurde verslaving van Grieken door hun gelijken
    en verwees naar de Barbaren als aangewezen voorwerpen van verslaving.
    Philon, een gehellenizeerde jood, haast zich te verwijzen naar Esaü, zoon
    van Isaac en broeder van Jacob, wiens slaaf hij was.Ook de joden hadden
    nood aan slaven en niets in het Oude Testament legde enige beperking op.
    De islam laat eveneens het onderwerp onbesproken, wat significant mag
    heten voor wat de oorsprong van godsdiensten doet vermoeden...
    Mag men verwachten dat het christendom voor een bevrijdend gebod gaat
    zorgen ?.Menige bekeerden keken er hoopvol naar uit.
    Maar Augustinus, de grote filosoof van de eerste eeuwen van de nieuwe
    jaartelling - ooit stoïcijn en manicheïst - gelukte er als het ware in de
    kwadratuur van de cirkel te verwezenlijken, door te argumenteren dat
    de slavernij tot de oogmerken van god behoorde ten aanzien van de
    mensheid, en dat de invoering ervan het onafwendbare gevolg was van
    de erfzonde.
    Deze 'redenering' wettigde de slavernij en sneed de pas af aan elke
    poging tot ethische verantwoording.De slavernij kon als goddelijk oordeel
    geen zonde zijn!
    Alle kerkvaders hebben éénstemmig de slaven aangezet tot volledige
    gehoorzaamheid aan hun meesters, hen ervan overtuigend dat alle mensen
    slaven van god waren en indien zij slecht behandeld werden, het Laatste
    Oordeel het kaf van het koren zou scheiden !?
    De middeleeuwse kerk gelukte er niet in deze belastende erfenis af te wijzen
    daar haar voornaamste woordvoerder Thomas van Aquino - m.i. de voor-
    bode van de Verlichting, daar hij zijn geloof wenstte te consolideren met
    zijn DENKEN ! -geconfronteerd werd met de herontdekte Aristoteles...EN
    de onmogelijk te negeren Augustinus.
    Aristoteles had geschreven : 'Het is beter slaaf te zijn van een mens dan van
    een drift'.Van oorsprong heidens krijgt het idee een christelijke orïentatie !

    EN DAARMEE IS VOOR MIJ DE ZOVEELSTE KANS VERKEKEN  IN
    ENIGE 'OPENBARING' TE KUNNEN GELOVEN !
    NOODGEDWONGEN KEER IK TERUG NAAR WAT AL ZO LANG OP
    DE BIBLIOTHEEKKAST TE LEZEN STAAT :
    L' homme ne peut vouloir que  s'il a d'abord compris qu"il ne peut compter
    sur rien d'autre que sur lui-méme, qu"il est seul, délaissé sur la terre... JPS.
    De mens kan pas willen, nadat hij begrepen heeft dat hij op niets kan tellen
    buiten zichzelf, dat hij alleen is, achtergelaten op de aarde... JPS.
    Bibliografie;
    Peter Gamsey : Ideas of slavery from Aristotle to Augustine
    Cambridge University Press 1996
    Franse vertaling : Conception de l' esclavage
    Les Belles Lettres      Paris 2004


    Contact :  filo-voor-iedereen@francois-b.be

    15-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    14-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MENSELIJK...... AL TE MENSELIJK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgens Amnesty International is de slavernij pas een kwarteeuw wettelijk uit
    de wereld !
    Mauritanië had de triestige eer in 1980 de 'rode lantaarndrager' te zijn...
    De realiteit is  dat die wereldplaag nog voor tientallen miljoenen mensen het
    dagelijks lot is.
    Als men het begrip omschrijft als 'werk dat zonder enige compensatie onder  de constante dreiging van geweld plaatsvindt' , vinden we het fenomeen in de hele wereld terug, tot zelfs -af en toe- in vreemde ambassades in Europese
    grootsteden...
    De provocerende weelde in het Westen heeft zelfs in de laatste decennia een
    nieuwe vorm van slavernij doen tieren : mensensmokkel of een van de
    meest pernicieuze vormen van misleiding van wanhopige door amorele
    sujetten, enkel gedreven door geldzucht.
    Dit als inleiding voor mijn oorspronkelijk voornemen : even achterom kijken
    om te achterhalen wat de antieke wereld en de 'ghostwriters' van god over
    deze plaag dachten.
    De vraag of het begrip 'menselijkheid' afhankelijk is van de historische
    periode die men onder de loep neemt, schuif ik in alle bescheidenheid
    door naar historici en filosofen, voor zover daar nog geen definitieve
    uitspraak over gedaan is.
    In de wandeling hoort men al te vaak het relativerende :' laat ons niet
    vergeten dat in 'die tijd' dergelijke misstanden niet eens ter sprake
    kwamen!' , wat impliceert dat spreker een hoge dunk heeft van onze huidige
    beschaving  !
    Een psychologische test met Amerikaanse militairen, die destijds de wereld-
    pers haalde, heeft overduidelijk bewezen dat een geleid spel 'gevangenen
    en cipiers' binnen de kortste keren dreigde te ontaarden in mensonterende
    folterpraktijken !
    Als de hellenistische moraal de bron is van onze huidige lekenmoraal -
    in zo verre die bestaat -, dan hebben we toch een kleinmazige filter
    ingebouwd, waarmee we o.a. het denigrerend vrouwbeeld van Aristoteles
    hebben weg gefilterd - al is het zeer recent en nog verre van integraal-
    terwijl de evidentie van de slavernij reeds enkele eeuwen -enkel door
    hevig protest én oorlog en na eeuwen menselijk leed - uit het collectief
    geheugen is verdwenen.
    Wordt vervolgd 

    14-08-2007 om 15:31 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AFORISMEN OF REMINISCENTIES ? 3

    Na de 'Blank slate' van Steven Pinker zou ik durven schrijven:
    De vrouw wordt - gelukkig maar - als vrouw geboren(in tegenspraak met S.de BEAUVOIR )
    Maar ze krijgt nog steeds niet de kans zich ten volle te ontplooien !
      
    TER ATTENTIE VAN HET VOK                                        VSOP24

     
                                                                                                                                                                    

    14-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    13-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLANETAIR DENKEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen PLANETAIR DENKEN

    Klik op foto om ware grootte te zien !
    Dan is de cartoon PRINTABLE !

    13-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IS RADICALISERING VAN DE VRIJZINNIGHEID NOG VERANTWOORD IN DEZE TIJD ?

    Deel 3 en slot

    Vrijzinnigheid en atheïsme zijn keuzes.Wie deze keuzes verkiest boven andere
    is niet per se houder van de Waarheid, die niemand kent.
    Sartre - en ik citeer uit het geheugen - zegt : '(...) zelfs als men ons in de toekomst een overtuigend bewijs moest aanreiken dat god bestaat, wijzigt dit niets aan onze
    keuze om ons leven zelfstandig in te richten.
    Abicht schrijft als conclusie voor 'Ware Geuzen...' onder de titel : 'Actief Pluralisme':
    '(...) een leefbaar actief pluralisme veronderstelt niet alleen dat we de veelzijdigheid
    en de complexiteit van onze postmoderniteit en op een kritische, maar nieuwsgierige
    en positieve manier met de andere levensbeschouwingen omgaan (...) om tot het inzicht te komen dat vrijzinnigheid en humanisme niet het exclusieve privilegie zijn
    van atheïsten en agnostici'.
    In Nederland hebben we Ayaan Hirsi Ali met 'De zoontjesfabriek' en in Frankrijk
    intellectuelen en professoren als Benslama met 'La psychanalyse à l'épreuve de
    l'Islam', Malek Chebel met'Manifeste pour un Islam des Lumières' en Mahmoud
    Mohamed Taha, die al even kritisch als wij de Islam onder de loep nemen.

    En ten slotte : als mensen die hier en nu leven zijn velen ervan overtuigd
    dat we me z'n ALLEN met hoogdringendheid een dam moeten opwerpen
    tegen 'MACHTEN ZONDER GELAAT' waarvoor onze filosofische
    voorkeuren van geen tel zijn en maar een obsessie wensen te realiseren:
    van de mens als manipuleerbaar object, een onuitputtelijke bron van
    WINST maken !
    Als er uit het boek van Abicht een oproep te distilleren valt, zou ik
    willen citeren wat ongeveer op de rug van het kaft staat: VRIJZINNIGEN
    aller levensbeschouwingen, verenig je, om de toenemende onverschilligheid
    en onverdraagzaamheid tegen te gaan !
    Dit lijkt mij een geactualiseerde tekst voor een lied, vaak gezongen maar
    nog nooit echt beleefd !

    FOTO :kaft van brochure van HVV-HV: 'Ben jij er ook zo eentje ?'

    13-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IS RADICALISERING VAN DE VRIJZINNIGHEID NOG VERANTWOORD IN DEZE TIJD ?

    Deel 2
    Als iemand zich 'out' als vrijzinnige, zeg ik letterlijk wat Abicht poneert :'(...) de
    keuze voor het atheïsme is slechts het begin van een ononderbroken keten van
    nieuwe keuzes waarbij je het gevaar loopt je telkens te vergissen.
    'Zonder god noch gebod' dient als volgt aangevuld: 'maar met de opgave voort-
    durend nieuwe geboden en verboden uit te werken, zonder dat er ooit een einde
    aan komt '
    Wie bereid is mee op stap te gaan waarschuw ik tevens voor komende gevaren:
    wil je echt existeren wees dan op je hoede voor de afgronden van het zelf-
    genoegzame - bourgeois - gevoel, een te groot vertrouwen in 'De' wetenschap,
    het mensverschralende over-rationalisme, het goed- in -je- vel-gevoel in deze
    maatschappij met haar consumptie-obsessies.
    Pinxten meent in 'AnderGeloof' dat de overgang van passief naar actief
    consument ook tot ons plichten-pakket behoort ; m.i. volledig terecht.
    Wie nu nog niet vernomen en aanvaard heeft dat de Verlichting wat bijsturing
    behoeft, heeft nood aan raadpleging van postmoderne filosofen.

    Hun filosofie verlangt enige consideratie voor aspecten van het mens-zijn, die
    door de wetenchap verwaarloosd zijn geworden.
    Eén van die aspecten is de behoefte aan religiositeit, die niet de herkenning
    van een god impliceert, maar enkel de verzuchting is om zichzelf te over-
    stijgen.
    Apostel erkende deze menselijke behoefte, ook in zichzelf, en J.Kristeva
    schrijft in 'De toekomst van een revolte' de arbeid van het denken is
    inmiddels bereid de imaginaire orde van de religie te ontmoeten : deze
    niet te veroordelen, niet te negeren, maar de logica, de weldaden alsmede
    de impasses ervan aan het licht te brengen.Religie valt te analyseren.Ook
    op dit vlak moet nog veel onderzoek worden gedaan, waarbij de in de jaren
    zestig in Frankrijk ontwikkelde post-fenomenologische en literaire analyse
    me van groot nut lijkt, schatplichtig als deze is aan die variant van de
    vrijheid als openbaring, als revolte van het zijn, als het gesproken woord
    dat ik en de ander aan elkaar richten'
    Als sommige vrijzinnige er de voorkeur aan geven onze ado's - soms live -
    te zien verpletteren tegen podia, waarop zeker apprecieerbare maar daarom
    nog niet vererenswaardige entertainers optreden en dit omdat onze jeugd
    geen blijf weet met de natuurlijke behoefte zich te overstijgen en zich door
    vaak waardeloze, efemere personages naar extatische adoratie laten leiden,
    mogen zij gerust verder aan deconstructie doen, maar dan zonder mij...

    Wordt vervolgd


    Contact :  filo-voor-iedereen@francois-b.be


    13-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!