Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Zoeken in blog

    Zoeken in blog

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • seniorennet.be
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    alfonskeersse
    blog.seniorennet.be/alfonsk
    Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • VRIJZINNIG HUMANISME- ANTWERPEN
  • VRIJZINNIG HUMANISME Algemeen
  • VRIJZINNIG HUMANISME Nieuws
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrij onderzoek
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • echt
  • Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • filoieder
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • budgetvriendelijk
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • TWEEDEHANDSBOEKEN
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • joyce-royce
  • Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • sophia
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrede
  • leclea
  • Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • internetcensuur
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • MOBIELE SCHOOL
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    filosofie is voor iedereen
    wat is vrijmetselarij ? vanaf 02.09.2007
    03-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IMITATIE

    Imitatie is een van de pijlers waarop onze maatschappij steunt.
    Is imitatie een manifestatie van onze primitieve instincten ?
    Daar heel wat mensen - al blijft het een slinkende minderheid - onze afstamming
    van een apensoort aanvaarden, ligt het nogal voor de hand.
    Een massa mensen vinden zich blijkbaar te onbenullig om zichzelf te zijn, wat dan
    weer positief klinkt, want een uiting van bescheidenheid.
    Maar de grote meerderheid van de imitatoren kiest modellen uit die m.i. zelf
    onbenullig zijn, want door visuele media in de 'BV-stand' verheven, doorgaans na
    raadpleging van hun kijkers-publiek.
    De rage rond de imitatie van Elvis Presley in de VS -voor mij helemaal niet onbenullig al ben ik hoegenaamd geen fan - is wel een schoolvoorbeeld van
    onbenullige imitatie als je constateert dat die imitatoren niet eens een akkoord uit
    een gitaar kunnen halen noch kunnen zingen; alleen het vestimentaire vertoont
    enige gelijkenis die niet veel verder gaat dan die van de vroeger vaak  afgebeelde
    halfnaakte neger met een hoge hoed op...
    Kinderen trekken spelend graag kledingstukken van volwassenen aan, maar eens volwassen wordt imitatie een teken van gebrek aan maturiteit.
    Het dragen van jeans-kledij in een stedelijk gebied - aanvankelijk een bewijs van
    protest van marginalen - is door de 'overname' van die kleding, eerst uit snobisme
    en van lieverlede door dametjes met pelsjassen in BMW, totaal 'ontzenuwd'
    geworden - al las ik niet zolang geleden dat een rechter een beklaagde-in- jeans          bevel gaf de gerechtzaal te verlaten om zich 'fatsoenlijk' te verkleden ! -
    Hoe studenten en marginalen daarop reageerden hoef ik nauwelijks toe te
    lichten : uitgerafelde en beschadigde broeken, met opvallend patchwork en scheuren.
    Voor kapitaalkrachtige snobs heeft de economie gedacht aan opzettelijk gebleekte
    en/of deskundig versleten exemplaren.
    Een eeuw geleden was artistieke slonzigheid en lang en onverzorgd kapsel en/of
    baard de apanage van echte of -toen al - simulerende artiesten, waardoor ze elkaar
    konden herkennen onder een menigte bourgeois.
    Op schraal bemeubelde zolderkamertjes hadden ze hun atelier en slaaphoek waar
    ze meestal met hun model leefden en werkten.
    's Nachts vond men ze met modellen en vrienden in bistro's, etend en drinkend en
    luidruchtig discussiërend.Cfr.' la vie de  Bohème'.

    Heden ten dage is die groep vertienvoudigd, zij het dat het vrouwvolk geen model
    meer is - of hooguit fotomodel - daar abstracte en/of conceptuele kunst en
    'installaties' geen nood hebben aan vrouwelijk schoon en bovendien het moeizaam
    concipiëren van kunstwerken helemaal niet meer een must is : het imiteren van
    kunstenaarsschap geeft iedereen volledige bevrediging.
    De 'echte' kunstenaars kleden zich als de eerste de beste met een confectiepak.

      Ex-misses - van welke verkiezing ook - worden ingehuurd tegen vette vergoe-
    dingen om samen met de bloemstukken en natjes en droogjes de recepties van de
    boetiekjes en' hair - consulenten' wat standing te verlenen en de banaalste platitudes
    tot in de vroege uurtjes te debiteren uiteraard met provocerend vertoon van blote
    schouders en zo diep mogelijk décolleté ... om le beau monde te imiteren...

    In Parijs hebben de Bobo's, Sartre en de Beauvoir en de hele fauna rond hen
    jaren later opgevolgd rond de kerk van Saint-Germain-des -Prés.
    Volkscafé's van toen- Flore en Les-deux-Magots - zijn nu chique tavernes geworden
    Alleen, 'La Lumière qui jaillit du choc des idées ' is vervangen door de zielloze,
    geestdodende haast automatische holle praat over objecten van geblazeerde
    bourgeois.

    Een topper van abberante imitatie komt uit Moskou, waar de vrije markt een
    originele soort stinkend-rijke bourgeois aan de oppervlakte heeft gebracht.
    Zij laten zich omnium verzekeren om zonder enig risico enkele weken in de huid
    te kunnen kruipen van een haveloze zwerver die bedelt...

    Ik herinner me nog met een zekere verontwaardiging dat school-instellingen, om
    progressief over te komen, kinderen betrokken bij wedstrijden in 'play-back'-
    voorstellingen, wat als introductie tot onze imitatie - maatschappij geslaagd mocht
    heten.
    Zijn het misschien die kinderen die, eens 'volwassen', met enthousiasme deelnamen
    aan wedstrijden in ' gitaar spelen ZONDER gitaar'. ?
    7.04.008
    Bij nader inzien gaat het in sommige 'progressieve' loges niet beter dan in de profane
    wereld.Er wordt met de grootste ernst gesimuleerd dat 'men'aan maçonnerie doet,
    al kent men na een jaar het rituaal nog steeds niet 'van buiten' en vermijdt men syste-
    matisch elk meningsverschil, want controversie leidt fataal tot conflictsituaties, wat
    de aanwezigheid schaadt en het imago van de show-loge niet ten goede komt, wat
    on the long run de loge uit de top-tien doet verdwijnen, wat fataal wordt ...


    Contact :   filo-voor-iedereen@francois-b.be


    03-10-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    30-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEESTERS VAN ONTHECHTING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het boeddhisme is ontegensprekelijk de leer van de onthechting.
    Maar is er in deze wereld een grondige reden voor onthechting?
    De westerse filosofie heeft nooit echt belangstelling getoond voor het oosters denken.
    Het is wachten geworden tot Schopenhauer de oudste oosterse geschriften gaat
    bestuderen en zijn wellicht aangeboren pessimisme door die studie gaat versterken.
    De allegorie van de 'grot' van Plato moet reeds een eerste wantrouwen gewekt hebben t.a.v. de wereld waarin wij ons ganse leven doorbrengen, maar het boeddhisme gaat onverpoosd verder met onthechting om aan het lijden te ontkomen
    .Ons lijden is het gevolg van geboorte, ouder worden, ziekte en dood.

    Onze rationele traditie weerhoudt ons het begrip 'karma' als vanzelfsprekend te aan-
    vaarden, daar we reeds eerder 'het aards tranendal' en 'eeuwige hemelse zaligheid'
    zoals het christelijk aanbod luidde, radicaal verworpen hebben.
    Maar het illusoire van het decorum waarin we leven is na Plato zowat door alle
    westerse filosofen stilzwijgend of bevestigend aanvaard en heeft tot eerder
    hallucinante ontdekkingen geleid, die blijkbaar nog niet echt tot ieders bewustzijn
    zijn doorgedrongen en het wellicht nooit zullen zijn, onbewust maar ook volledig
    bewust en om aanvaardbare redenen : the show must go on and business as usual...

    Zonder echt boeddhist te zijn meen ik wel dat onthechting op hogere leeftijd
    noodzakelijk is om enige harmonie in de laatste levensjaren te bereiken.
    Alle materieel bezit wordt geleidelijk met enige afstandelijkheid bekeken, hoeveel
    tijd en inspanning het ook geëist heeft om het te vergaren. Het verlaten van
    beminde wezens blijft een kwelling tot de laatste seconde van bewustzijn.
    Voor zover ik weet zegt het boeddhisme nergens expliciet dat wat we zien niet
    echt bestaat, en slechts het gevolg is van de aard van ons gezichtsvermogen, wat de
    natuur aanvaardbaar maakt.
    Iedereen heeft wel nood aan enige onthechting, al was het maar om het blinde
    materialisme de kop in te slaan.

    PS : P.D, een trouwe correspondente die mij letterlijk op de voet volgt, meent, en
    ik hoop terecht, dat ook het boeddhisme zijn twijfels ventileert over de 'werkelijk-
    heid die de natuur ons 'weerspiegelt'.


    30-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    28-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPSTAND TEGEN DICTATUUR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen HELP DE OPSTAND TEGEN DICTATUUR

    http://www.avaaz.org
    27.09.07: er werd op de opstandelingen met scherp geschoten (F2)
    In1988 werden duizenden neergeschoten
    28.O9.07: Identiteit van opstandelingen wordt
    systematisch opgetekend
    Dictatuur heeft alles weer onder controle...
    BIRMA is volledig van de wereld afgesloten.
    Alle communicatie-wegen zijn dicht.
    Telefoon, post, internet, televisie staan onder
    controle van de DICTATUUR.
    Raadpleeg www. avaaz.org.

    25.10.07 de strijd gaat voort

    28-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    27-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CONSUMISME

    CONSUMISME
     
    De bourgeois-cogito luidt aldus : ik bezit én consumeer, dus ik besta.
    Het is nu net die cogito die de consumptie-maatschappij op virtuoze maar ook perverse manier de bourgeois, die in elk van ons sluimert, haast permanent stimuleert
    -voor ettelijke tot in de slaapkamer- om van het bezit van elk object -hoe nutteloos het ook moge wezen- een nieuwe obsessie te maken.

    Het zijn uiteraard de minst begaafden en de financiëel zwaksten die zich het eerst laten verleiden - daarin geruggesteund door de banken - en vroeg of laat de groei-ende groep schuldenaars 'voor het leven' gaan vervoegen.

    Voor kinderen zorgt die maatschappij voor een ware, haast religieuze indoctrinatie,
    die hen voert naar een pernicieuze vorm van slavernij : onbewuste objecten, die
    ad nauseam door gewillige, populistische media als idolen op een piëdestal worden
    gehesen.

    Voor ouders en mede-opvoeders wordt de elementairste opdracht een nachtmerrie.
    De illusoire euforie, geschapen en onderhouden door een gewetenloze economie
    en door geen enkele instantie afgeremd, dompelt kinderen vanaf hun prilste
    bewustzijn in een virtuele wereld van glitter en simplismen, die hen vroeg of laat
    en zonder enige voorkennis zal achterlaten in een ontgoochelende, meedogenloze
    frustrerende en helemaal niet langer 'leuke' realiteit, die geen enkele
    gelijkenis vertoont met de verblindend-mooie affiches vol mooie, uitbundige
    wezens met wijd opengesperde mond, in extase opkijkend naar één of andere
    'onmisbare nouveauté', die binnen de kortste tijd als 'passé' zal overkomen..
    en terstond wordt vervangen door een object dat nog meer performant is voor
    een wijl.
    Van Prof.Blondé (UA) vernam ik dat het consumisme zich reeds in de 17e eeuw
    manifesteerde en in de volgende eeuw tot volwassenheid groeide.
    Tapisserie, origineel het behangen van de muren met tapijt en leder wordt nu
    vervangen door behangpapier, dat geleidelijk in ieders bereik komt; kleding,
    ooit erfstukken gaan nog maar één generatie mee en meubels - ooit vermeld op
    notariële inboedels - worden nu gebruiksvoorwerpen en van mindere kwaliteit.
     De tijd is niet meer veraf dat imitatie - doen alsof - toeslaat.

    Wie zich geen ebbenhouten meubels kon permitteren , liet zijn acajou- mobilair
    zwart schilderen (heb zelf nog geveilde stoelen afgeschuurd).

    27-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (2)
    26-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WIE FEED THE WORLD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen WE FEED THE WORLD      of         PREDATORY CAPITALISM 
                                                                   (dat leeft van plundering of roof )
    Filmvoorstelling van MASEREELFONDS-ANTW op 17 september 2007
                                                                            Klappeistr. 2  Antw.
    Enkele passages uit een interview met Erwin Wagenhofer, regisseur.
     Wenen, 28 juni 2005.
    Het ergste wat mij persoonlijk is overkomen, was toen ze de kippen gingen ruimen
    (in een hal dat 35.000 dieren telde )
    Ze ruimen ze wanneer het nog donker is zodat ze niet hysterisch worden, want wanneer het daglicht schijnt, worden  ze hysterisch en zijn ze niet zo gemakkelijk te pakken, dus stapten we de schuur in toen het nog donker was.De geur en het lawaai is al verschrikkelijk, maar het ergst is het idee  een hal binnen te stappen waar de kippen vijf weken tussen hun eigen uitwerpselen hebben gezeten, en de grond is zacht en sponzig, en plots denk je 'whoops' en stap je op een dode kip.Dat was erger dan het slachthuis.(Localisatie: Oostenrijk)

    Dat er aardappelen vanuit Munchen naar Triest worden vervoerd en vermalen worden en dan weer teruggestuurd worden naar Regensburg, waarna ze  getranspor-
    teerd worden naar Budapest  om er daar chips van te maken...
    Dat interesseert me niet. Er zitten uitvluchten in elk systeem.Zoals elke hoge
    crimineel, proberen mensen altijd gemakkelijk geld te verdienen, dan komt de
    regering erachter, dicht de gaten in de wet, en dan is het voorbij (vsop24: om elders
    opnieuw te beginnen)

    Mijn boodschap is, en dat motiveerde mij om deze film te maken ook al gaat deze film over voedsel, mijn werk gaat altijd deze kant op: we moeten onze manier van leven veranderen. We kunnen zo niet doorgaan.We moeten anders gaan leven, we
    moeten anders gaan eten, we moeten anders gaan shoppen, we moeten andere
    films gaan zien.OF OP ZIJN MINST MOETEN WE ONGELUKKIG ZIJN MET
    DE SITUATIE. Dat is de boodschap.Wij zijn de consument, en wij gaan naar de supermarkt.Dat is de macht! Wij willen geen aardbeien en tomaten in de kerst-
    periode, we willen niet dat die producten drie duizend kilometer afleggen om bij ons
    te komen.WIJ MOETEN HET DOEN.WIE ANDERS ?

    Herinner je : LEEF ZOALS JE WIL  !       vsop24

    Nawoord:
    Het walgelijkste wat wij zagen was hoe kuikentjes haast tegelijkertijd geboren
    werden terwijl de eieren met minstens honderd zij aan zij in een plastic bak lagen.
    Maar het ergste moest nog komen: ze werden daarna via snelle transportbanden
    van de ene band naar de volgende vervoerd als gelijk welk industrieel product en
    vielen daarbij soms twintig cm lager op mekaar...

    De voorstelling ging door voor 5 TOESCHOUWERS 

    www.wefeedtheworld   
    contact  :   filo-voor-iedereen@francois-b.be                               

    Reactie van    the.dp.spot@ gmail.com   

    Ikzelf zou predatory vertalen als 'dat leeft van roof ' eerder dan 'van plundering'
    Al is plunderen in de zin van 'ontdoen van de inhoud' misschien inderdaad nog
    beter, zegt het mogelijks nog meer.
    De mens grijpt wat hij gebruiken kan, eerder dan wat hij nodig heeft.Pas als we
    inderdaad met zijn allen enkel zouden grijpen wat we echt nodig hebben om te overleven, zouden we mogen beweren dat we beschaafd zijn.Onze niet primaire behoeften zijn onvoorstelbaar ongezonde proporties gaan aannemen.Als diersoort
    snijden we tot nu toe nog altijd verder in ons eigen vel, beseffen we niet dat we
    met onze rooftocht over de planeet onszelf schade berokkenen op lange termijn.
    We mogen ook niet vergeten dat we inderdaad nog verre van perfecte wezens
    zijn, dat de evolutie elke dag doorgaat en er kans is dat we het als soort niet
    halen.Dan zou het zijn omdat we het ook niet verdienden, omdat we niet geschikt
    bleken.
    Vijf toeschouwers... de evolutie heeft nog veel werk.En de evolutie, dat zijn wij
    allemaal, zonder uitzondering en elke dag.

    http://dp-spot.blogspot.com/

             

         

    26-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    23-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AFORISMEN OF REMINISCENTIES ? 4

    VRIJ ONDERZOEK is niet enkel aanbevolen voor ideeën en meningen die wij
    niet delen, maar eveneens voor overtuigingen die al jaren de onze zijn en waarvan
    we NU menen dat ze aan ONDERZOEK toe zijn.
                                                                                                       vsop24

    Lorsqu'on veut changer les moeurs et les manières, il ne faut pas les changer par
    les lois
                                                      Montesquieu, Baron Charles de 1689 - 1755  
    Zeden en gewoonten zijn niet te veranderen door wetten.   

    23-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    22-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DEFINITIES
    DEFINITIES

    Wij gebruiken dagelijks in de omgang met de 'ander' talloze woorden waarvan onze
    persoonlijke perceptie vaak weinig of geen gelijkenis vertoont met die van onze
    gesprekspartner.
    Om niet eens te spreken van : man, vrouw, moeder, vader en talloze andere, die in
    werkelijkheid alle contact met de 'ander' verbreken, waar de meerderheid zich
    voorstelt 'in gesprek' te zijn.
    Als wij niet vooraf afspreken welke definitie we beiden gaan hanteren, praten we
    -wat voortdurend het geval is - in absoluut conformisme met elkaar en gaat ieder
    zijn weg in de overtuiging dat we beiden dezelfde mening delen.
    Welke bezoeker waagt het zijn perceptie HIER te formuleren over :
    VRIJHEID
    ACTIEF CONSUMEREN
    GELIJKHEID
    EENZAAMHEID                  PUBLICATIE met of zonder naam gegarandeerd
    BEELDCULTUUR
    SPORT
    OF EIGEN THEMA
    ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
    Vrijheid : Is het gevoel dat afspraken, regels en wetten met of door anderen gemaakt, ons niet beletten om ons leven te leiden zoals wij het verkiezen.
     
    Actief consumeren :Is het verbruiken en/of gebruiken van producten en/of diensten van onze persoonlijke keuze.

    Gelijkheid : Er is gelijkheid bij het zien van alle levende wezens zoals ze door de natuur gezien worden.

    Eenzaamheid : is het moeten ontberen van geborgenheid.

    Beeldcultuur : Is een cultuur waarin het grootste gedeelte aan prikkels visueel wordt
    toegediend.

    Ingezonden door  DP


    22-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    21-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HVV en MOBILE SCHOOL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    HVV steunt MOBILE SCHOOL
    met de verkoop van PUZZLE'S

    21-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    19-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOBILE SCHOOL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Iedereen las wel eens over STRAAT-KINDEREN....
    Een 'samenleving' waarin de mogelijkheid bestaat dat jonge kinderen dag en nacht
    op straat doorbrengen, zoekend naar enig voedsel in wat 'anderen' als afval
    hebben weggeworpen, slapend in verlaten panden waar honden en katten beschut-
    ting vinden voor regen en wind, dagelijks op stortplaatsen iets 'bruikbaars' verzame-
    lend dat op de markt kan verwisseld worden tegen wat geld, dat ze de mogelijkheid
    geeft wat industriele lijm aan te schaffen waarmee ze opsnuivend voor een poos
    hun verdomd bewustzijn trachten te bedriegen...
    Zo'n 'beschaving' zinkt weg in je reinste barbaarsheid...
    Zo'n maatschappij beschikt over de nodige soldateska om planmatig zulk 'fenomeen'
    uit te roeien en  zijn imago weer voor een poos op te poetsen voor de passief toe-
    schouwende mensheid.

    MOBIELE SCHOOL is geen oplossing voor de problematiek van het straatkind.
    Het is geen project dat op zich staat.
    MOBIELE SCHOOL vzw. is een organisatie die zich engageert om bestaande
    organisaties efficiënter te helpen werken.
    MOBIELE SCHOOL werkt alleen als een deel van een groter geheel.

    HVV STEUNT  MOBILE SCHOOL  DOOR  PUZZLE'S TE  VERKOPEN
    TE BEKOMEN :  HVV
                               Lange Leemstr.57      2018 Antwerpen
                                      032337032
    www.mobileschool.org.

     


    19-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    18-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUGGESTIES VOOR INWIJDINGSCRITERIA
    SUGGESTIES VOOR INWIJDINGSCRITERIA

    Apostel geeft volgende criteria:

    Wie ingewijd kan worden
          moet voor zichzelf gedeeltelijk een probleem zijn, met de behoefte zichzelf
          beter te leren kennen en te begrijpen, anderen beter te kennen en te begrijpen
          en de bereidheid zich te verwonderen, zich te veranderen.

          moet zichzelf kwetsbaar kunnen opstellen, over zichzelf kunnen spreken en
          zich voor anderen openen.

          kan naar anderen - verafstaanden - luisteren en verlangt ook dieper en meer
          contact dan hij tot nu had.

          kan strijden zonder vijandschap, autonoom beslissen en onpopulaire
          standpunten verdedigen.

          heeft een sterke inzet ten voordele van tenminste één boven-persoonlijk doel.

          Nochtans neemt zelfs een maximaal open werkplaats bij iedere inwijding een
    onberekenbaar risico, zoals ook iedere ' profaan die aanklopt ' een onberekenbaar
    risico neemt.Dit risico is niet van ideologische, economische of politieke, maar
    van psychologische en sociale aard.De orde - hoeveel ze ook iets van een spel
    heeft - is géén spel.

    18-09-2007 om 11:42 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HUMANISTISCHE VRIJZINNIGE VERENIGING HVV
    Klik op de afbeelding om de link te volgen HUMANISTISCHE VRIJZINNIGE VERENIGING

    Is een sociaal-culturele organisatie die mensen aanspoort om zelf een mening te
    vormen op basis van juiste informatie.We groeperen de vrijzinnige humanisten
    in Vlaanderen die kiezen voor een georganiseerde samenwerking.We doen dit door
    debatten en vormingen te organiseren of door culturele activiteiten te programmeren.
    HVV werkt op drie belangrijke inhoudelijke assen: zingeving, informatie en onderwijs
    ZINGEVING.
    Wij aanbidden geen god, maar helpen zinzoekers wel om op een zinvolle manier in
    het leven te staan.In de eerste plaats door vrij onderzoekend in het leven te staan,
    alles aan een kritische blik te onderwerpen en gezagsargumenten te verwerpen.
    In de tweede plaats door de existentiële onzekerheid die ons rest te aanvaarden en
    niet te zien als een probleem dat moet opgevuld worden met een god, een verslaving, etc.In de derde plaats geloven we in menselijkheid als alternatief voor de economische ratrace.
    INFORMATIE.
    Door de toevloed aan communicatie-middelen worden we overstelpt met informatie
    Maar die informatie wordt vaak gemanipuleerd om economische, politieke of
    godsdienstige belangen te dienen.Daarom analyseren we de media als vierde macht
    en leren we om informatie kritisch te verwerken.Zo brengen we Vrij Onderzoek
    in de praktijk aan de hand van actuele thema's.
    OPVOEDING
    Actief pluralisme is een uitstekend alternatief voor onverschilligheid en een gebrek
    aan kennis van de ander.Daarom steunen we het pluralistisch onderwijs en zijn we
    voorstander van inter-levens-beschouwelijk onderwijs in een Vlaanderen waar
    jongeren steeds meer angst hebben voor vreemdelingen.We denken ook aan het
    hoger onderwijs, dat steeds meer in functie komt te staan van economische belangen
    en steeds minder in functie van maatschappelijke belangen.Maar opvoeding is ruimer
    dan onderwijs.Onze Ouderwerking reikt vaardigheden aan door in te spelen op
    praktische opvoedings-situaties en de wisselwerking tussen generaties.

    HVV ontstond als Humanistisch Verbond in 1953.Ze telt meer dan 10.000 leden
    HVV bundelt de krachten van het vroegere HV (Humanistisch Verbond)
                                                     OVM (Oudervereniging voor de Moraal)
                                                      GG (Grijze Geuzen)
                                                     HVV(Humanistisch Vrijzinnig Vormingswerk)
    HVV heeft een netwerk van afdelingen over heel Vlaanderen en Brussel.
    Wekelijks zetten onze vrijwilligers zich in om leuke en interessante activiteiten te
    organiseren.
    Met ECHT heeft HVV ook een jongerenwerking die zich richt op studenten,
    twintigers en jonge dertigers. 

     Contact :   filo-voor-iedereen@francois-b.be

    18-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    17-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPENHEID EN GEHEIM VAN DE VRIJMETSELARIJ
    Klik op de afbeelding om de link te volgen OPENHEID EN GEHEIM VAN DE VRIJMETSELARIJ.

    Leo Apostel verwijt de filosofen-op enkele uitzonderingen na- de maçonnerie genegeerd te hebben; maar dit verwijt treft evenzeer de maçonnerie t.a.v. de filosofie.
    Nochtans hebben beide er belang bij gemeende interesse voor elkaar te tonen,
    daar zij in feite complementair zijn. ( benadrukt vsop24)


    OPENHEID

    Om de juiste leden te werven en ze te ontvangen vanuit een juiste motivering,moeten
    vrijmetselaars duidelijk en klaar aan niet-vrijmetselaars zeggen wat vrijmetselarij is.
    Er zou nog veel verhelderend werk moeten geschreven worden om de dialoog
    optimaal tot stand te brengen.Als collectiviteiten van vrijmetselaars, behorend
    tot verschillende werkplaatsen en obediënties dat zouden kunnen doen, zou de
    onderneming nog aan nut winnen.Privé-gesprekken en toevallige spreekbeurten
    kunnen niet diep genoeg gaan en niet genoeg sporen achterlaten.
    Maar staan we hier weer niet voor een maçonnieke contradictie ? Wat is dan de
    plaats van het maçonnieke geheim?

    HET GEHEIM
    Het geheim speelt - terecht - een zeer grote rol in de vrijmetselaarsarbeid.Het
    treedt op in verschillende vormen.
    1.De werkelijkheid is een geheim en de vrijmetselaar is zich daarvan intens bewust.
    2.Het eigen ik - en dat van alle andere mensen - is een geheim.
    3.Wat in de vrijmetselarij gebeurt (als er iets gebeurt) tijdens zijn eigen inwijding of
    die van anderen, of in de loop van zijn maçonniek leven is niet volledig uitspreek-
    baar en mag niet volledig uitgepraat worden omdat het tot de onvervreemdbare
    intimiteit behoort.
    4.Het vertrouwen dat een andere vrijmetselaar in u heeft gesteld mag nooit
    beschaamd worden.Alles wat in de werkplaats gezegd wordt moet blijven tussen
    degenen die elkaar ontmoeten 'sub rosa'.
    5.De betekenis van symbolen of ritualen is onuitputtelijk.Geen interpretatie is
    exhaustief.
    6.De discipline 'over iets te zwijgen' ( bijvoorbeeld de détails van een inwijding
    niet te bespreken met iemand die ze nog niet doorleefde, alhoewel hij publicaties
    erover kan lezen) is etisch opvoedend.

    17-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    14-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEZINNING

    BEZINNING
    Het zal de kritische bezoeker beslist opvallen dat ik thema's meer dan eens ter sprake
    breng, wat fataal is als men aanvaardt dat een blog de neerslag is van wat ik
    'gaandeweg' ontdek en aanvullend of corrigerend noteer.

    Ik alludeerde al eerder (le secret de Polichinelle)op de 'Grot' van Plato, maar
    zag-zo blijkt nu- de essentie over het hoofd of verwoordde haar onvoldoende.
    Met zijn grot-allegorie laat Plato heel nadrukkelijk zien wat het betekent als een
    enkeling zich uit de ketenen van de waarneming loswringt en wil opklimmen naar
    ware kennis.Het was zijn bedoeling het moeizame van het kennisproces, de verblin-
    ding die het schelle licht van de kennis te weeg brengt, de hindernissen die de zoeker
    moet overwinnen, te suggereren. Er is soms ook bij de zoeker heimwee naar de geborgenheid van grot en schimmen.
    De weg naar kennis geeft geen toegang tot ontspanning en lustgevoel.Bij de terug-
    komst is er geen nieuwsgierigheid maar verachting of honend gelach van de mede-
    mensen.
    Wat de massa-media opdringen aan ons bewustzijn via hun permanente informatie-tsunami kan je met zekerheid definiëren als het tegendeel van de kennis waar Plato
    aan dacht als hij zijn allegorie concipiëerde.
                

    Bron: Over nut en nadeel van het denken voor het leven. K.P.Liessmann   1997 

    14-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    11-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE MAAKBARE MENS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen DE MAAKBARE MENS



     
     
    VOC   Rodenbachstr. 18  HASSELT
     
    www.demaakbaremens.org: voor alle inlichtingen

    11-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    10-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJMETSELARIJ : enkele bemerkingen
    VRIJMETSELARIJ : enkele bemerkingen                     voorlopige versie

    Een recente tendens in de Vrijmetselarij geeft uiting  aan de bedoeling tabula rasa te maken met de
    traditionele mythes die de Vrijmetselarij een verleden toe schrijven dat tot de kruistochten terug gaat.
    Ernstig onderzoek heeft uitgewezen dat fantasierijke geesten al te vrij enkele vermoedens en wensen
    in werkelijkheid hebben omgezet en dat de rationele ingestelheid die de postmoderne mens eigen is,
    aanzet tot het erkennen van een aanvaardbare datum, samenvallend met de oprichting van de eerste
    engelse maçonnieke instelling, namelijk de Grootloge te Londen en dit in 1717.
    De RGLB schrijft echter dat die Loge de fusie was van drie operatieve Loges...
    René Pieyns in zijn 'Encyclopedie van de Vrijmetselarij' kennelijk van GOB signatuur, meent echter
    dat van een overgang van operatieve naar speculatieve maçonnerie zeker op het vasteland geen spoor te vinden is

    10-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    09-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE TENDENSEN IN DE VRIJMETSELARIJ
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    NIEUWE TENDENSEN IN DE VRIJMETSELARIJ    Voorlopige versie

    Waar mensen zich verenigen, worden meningen geformuleerd, die - gelukkig maar -
    niet eenvormig zijn wat ook het onderwerp zij van het meningsverschil.
    In de maçonnerie is dit eveneens van toepassing geworden, alhoewel de originele
    vrijmetselarij, engels van oorsprong, exclusief gewijd was aan de verering van de god
    van het Oude en het Nieuwe testament.
    Wanneer de Vrijmetselarij ontstond, is totnogtoe zeer controversieel.
    Het hoort nu eenmaal tot de menselijke ijdelheid, tradities zou oud mogelijk te maken en zijn eigen afstamming liefst in het verste verleden te situeren. De droom
    van elke genealogist is een beroemde of nobele voorvader te ontdekken.
    Iemand heeft wel eens luidop durven dromen dat Adam de eerste maçon was ! Maar
    zo romantisch is niemand meer.
    Toch zijn er overtuigingen die terug gaan tot de 'K'ruisvaarders, de 'T'empeliers,
    de 'K'athedraalbouwers en hebben zoekers heel hun leven gewijd aan het hoopvol
    tasten in de ontzaglijke archieven, waar die ook maar te vinden waren.
    Het is nu eenmaal menselijk dat Wahrheit und Dichtung elkaar aanvullen.


    Tot er nuchtere vorsers zijn gevonden die het kaartenkasteel van de voorgangers
    hebben doen instorten,wat de oorzaak van een honderdjarige hostiliteit is geworden
    die nog steeds actueel is.
    Het GOB gewaagde nog, zij het schuchter, van de Middeleeuwen, tot er jonge,
    onstuimige iconoclasten zonder enige schroom neerschreven :  1717 !
    Maar dat is een ander verhaal...

    09-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    07-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET GROOTOOSTEN VAN BELGIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen HET GROOTOOSTEN VAN BELGIE.

    Niet alle vrijmetselaars scharen zich achter wat zij de ' hypotheses' van de RGLB  
    noemen. Het is zonder enige twijfel - althans voor België - de meerderheid die zich ondogmatisch opstelt, daar ze de gereveleerde waarheid niet gelooft, maar het recht
    opeist zelf naar de waarheid te zoeken.
    Met veel broeders in de wereld vormen zij samen wat men de Latijnse Vrijmetselarij
    pleegt te noemen, wat ze onderscheidt van de Angelsaksische, die deïstisch is.
    Volgens het GOB gaat de oorsprong van de Loges terug tot in de grijze Oudheid,
    zeker tot in de Middeleeuwen.

    Een Vrijmetselaar wordt regelmatig geacht, als hij als profaan aan de vereiste
    eigenschappen voldoet : leeftijd (21), geslacht (uitsluitend mannelijk),vrijheid van
    handelen,moraliteit,oprechtheid van zijn opvattingen;de Loge, waar hij ingewijd is,
    regelmatig geconstitueerd is; de inwijdingsplechtigheid regelmatig verlopen is;  dwz:
    de Loge is geldig bijeengeroepen, het rituaal is nauwkeurig in acht genomen, het
    geheim karakter van de vergadering is bewaard.

    Het GOB laat- sedert zijn stichting in 1832 - de Loges vrij in de keuze van hun
    symbolen : MET of ZONDER de Opperbouwmeester des Heelals en eender welk
    boek : de Bijbel, de Constituties van Anderson, of een onbeschreven boek.
    Dit is helemaal geen evidentie ; sommige Obediënties eisen de strikte navolging
    der teksten, zonder dat ook maar één woord kan gewijzigd worden...

    Er worden in de Loges van het GOB slechts DRIE graden ingericht:
    die van LEERLING, GEZEL, MEESTER .

    NB : Het begrip 'regelmatig' heeft hier niets gemeen met wat het impliceert bij de
    RGLB : 'ERKEND zijn door de Grootloge van Engeland', wat voor het GOB geen
    enkele meerwaarde voorstelt.

    13.09.2007
    Bij een aantal broeders, heeft de strakke houding van enkele obedïenties           
    t.a.v. de opname van zusters,  felle reacties losgeweekt,
    die geresulteerd hebben in desaffiliatie en oprichting van nieuwe loges, die de
    emancipatie van de vrouw gunstig gezind zijn en van mening zijn dat de deelname  
     van zusters de Vrijmetselarij een nieuw élan kan geven. 
    °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
    Vrijmetselarij is geen ver-éniging
                         het is de samen-werking van zelfstandige individu's met eigen
                         meningen - die door niemand als de vaste waarheid worden         
                         beschouwd.
                         Elke vrijmetselaar is bereid zijn mening te herzien en zo nodig
                         te wijzigen, niet om de groep te bevredigen maar omdat hij hoopt
                         de waarheid iets beter te benaderen.
                         Het conformisme of het instemmen met, om de vrede en de 
                         eenheid te bewaren is de dood van elke geestelijke arbeid
                                                                                                             vsop24  
                                                                                          
       Contact :  filo-voor-iedereen@francois-b.be
                   



    07-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    02-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJMETSELARIJ : 1. De wortels van de vrijmetselarij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    1.   DE  CHRISTELIJKE WORTELS VAN DE VRIJMETSELARIJ    

    NB: Geen enkel woord van dit artikel heeft een definitief karakter en kan ten alle tijde gewijzigd worden, hetzij uit eigen beweging of op gegrond verzoek  van een  bezoeker, die zich volledig kenbaar maakt.

    Dit artikel is  gebaseerd op het boek van Piet van Brabant, getiteld 'De
    christelijke wortels van de vrijmetselarij'  Houtekiet 2001 Antwerpen.
    Tevens werd er gebruik gemaakt van het artikel van voornoemd auteur in
    'Wat met God?'  Humanistisch Vrijzinnige dienst vzw. Antwerpen 1999.

    De vrijmetselarij is religieus te noemen; zij is geen religie en geen substraat er voor.
    Zij is als christelijke broederschap ontstaan en geëvolueerd.
    De christelijke waarden staan in alle reguliere loges hoog in aanzien.   

    Regelmatige loges erkennen het godsprincipe met de benaming 'opperbouwmeester des heelals' en de bijbel of' boek van de heilige wet'.Beloftes worden afgelegd op
    het evangelie volgens Johannes de doper.

    Leden zijn doorgaans christenen die zich gedistantieerd hebben van de RKKerk
    wegens het door haar opgedrongen godsbeeld.De loge voert de leden geleidelijk terug tot de bron van de rijke christelijke traditie. 

    Voordrachten of 'bouwstukken' worden er niet gegeven.
    Wel in de studieloges, zoals de Quatuor Coronati Lodge n° 2076.                                                                                                                                                                                                                      

    Van de profaan die zich in een Gerectificeerde Loge aanmeldt, verwacht men dat
    hij gedoopt is en dat hij gelooft in een god als schepper van hemel en aarde; dat hij
    zich ook zou bezinnen over de zedelijke maatstaven van de christelijke religie en ze
    in de mate van het mogelijke in het dagelijks leven zou naleven.

    Waarin verschilt de Gerectificeerde Schotse Ritus van de christelijke godsdienst ?
    De maçonnieke ritus behoort tot de ESOTERISCHE traditie, dat is de verborgen
    traditie.De Roomse- exoterische- kerk ontkent het bestaan van deze traditie.
    De primitieve kerk was een gnostische, die gedomineerd werd door joden.Ook de
    Essenen hebben er diepe sporen nagelaten.
    De kentering volgde pas op het einde van de derde eeuw, toen de laatste banden
    met het jodendom werden verbroken en het christendom onder  Romeinse
    heerschappij kwam, met Constantijn en de volgende keizers.De kerk verloor haar
    esoterisch karakter.Er zijn waarheden die verborgen moeten blijven voor de profane
    gelovigen.De spirituele decadentie heeft veel waardevolle uitingen uitgegomd of grotendeels vernietigd.
    René Guénon gewaagde van 'de overdracht van een spirituele invloed, die niet van
    menselijke origine is'.

    De Gerectificerde Schotse Ritus werd opgericht aan he einde van de 18de eeuw.
    Hij is doordrongen van de christelijke geest die van bij de aanvang alle
    ambachtelijke loges dooraderde.Bovendien herleeft in deze ritus de herinnering aan
    de Tempelridders uit de 15de eeuw.
    Deze twee kenmerken-het christelijk karakter en de herinnering aan de Tempel-
    ridders-maken de G.S.R. speciaal.Daardoor alleen al onderscheidt de ritus zich van
    alle andere maçonnieke werkwijzen.
    Opvallend is de sterke verwantschap van de ritus met de ambachtelijke oorsprong.
    Wie deze ritus beoefent is over het algemeen gehecht aan authenticiteit.In de loop
    der jongste twee eeuwen is er weinig of niets gewijzigd.
    Opvallend is dat slechts weinige aandacht hebben voor deze ambachtelijke loges
    waarvan onze hedendaagse (speculatieve) loges de rechtstreekse voortzetting zijn.
    De ambachtelijke loges in de rest van Europa zijn uitgestorven zonder overgang
    naar speculatieve vrijmetselarij.
    De Reguliere Vrijmetselarij beschikt over +/-200 oude handschriften, die een grote
    verwantschap vertonen:Old Charges.Zij zijn de belangrijkste historische bron van de
    hele Vrijmetselarij en in het bijzonder van de GSR.
    Deze Oude Plichten hebben betrekking op de ambachtelijke periode van de Orde.
     
    De huidige vrijmetselaars gaan uit van de zogenaamde Constituties van James
    Anderson, die in opdracht van de eerste Grootloge werden opgesteld in 1723
     ter vervanging van de Oude Plichten .
    Zij bepaalt dat 'a mason will never be a stupid atheist, nor an irrreligious libertine'.
    De Loges werden in die tijd vooral bevolkt door katholieken, protestanten en andere
    belijdenissen van christelijke signatuur.Ze telden weinig of geen joden.En zeker
    geen agnostici.

    Op 24 juni 1717 wordt te Londen de Grootloge van Engeland opgericht, dit is een
    bundeling van vier bestaande ambachtelijke Loges.
    Tot het einde van de 18e eeuw (de  Franse revolutie) waren bijeenkomsten van meer
    dan 3 personen strafbaar.Alleen in de Loges kon men ongestraft samenkomen en van
    gedachten wisselen over allerlei zaken, die buiten de Loge onbespreekbaar waren.
    De 'intellectuelen'van de 17e eeuw zagen in het logegezelschap vaak een kans op
    sociale promotie en sociale bescherming.

    Hiermede meen ik je de essentie te hebben gegeven van de Reguliere Vrijmetselarij.
    Mocht ik je belangstelling gewekt hebben, dan kun je als profaan het boek aan-
    schaffen; onderaan vind je de bibliografie.
    Het boek, waarvan ik slechts drie hoofdstukken heb samengevat, telt er tien,
    waarin een diepgaande analyse wordt gemaakt van de evolutie in de loop der tijden,
    van Tempeliers over kathedraalbouwers tot speculatieve Logebroeders.
    De auteur- een uiterst geëngageerd ingewijde- geboren in 1932,. was politiek
    journalist van het Laatste Nieuws.Hij werd de eerste adjunct-grootmeester van de
    Reguliere Grootloge van België.Hij was tevens adjunct-grootprior van de Grootpriorij
    van België en Groot-eerste-Princeps van het Heilige Koninklijk Gewelf van België.
    Bibliografie: De christelijke wortels van de vrijmetselarij. Houtekiet 2001 Antwerpen/
                                                                                                                Baarn
    PS: Piet van Brabant overleed in 2006.

    HEET VAN DE NAALD :     UNIVERSITEIT                              
                           
                                                                              
    STADSCAMPUS   UNIV. ANTW.
    RODESTR.  14  ( 1e ZIJSTRAAT- LINKS-PAARDENMARKT-ANTW.)
    INLICHTINGEN :
    jurgen.slembrouck@ua.ac.be
    O3-220 45 24









    02-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    25-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LE SECRET DE POLICHINELLE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen LE SECRET DE POLICHINELLE of IEDEREEN WEET HET OF KAN HET WETEN !

    Op 8 AUGUSTUS kon je lezen:   ER IS MEER NIETS DAN IETS
                                                         NIETS IS WAT HET LIJKT
                                                      

    Het is slechts schoorvoetend dat ik je aan deze niet meer te loochenen, lapidaire uitspraken herinner.
    Democritus van Abdera ( ca.460-380/370 v.C.) was de belangrijkste vertegenwoordiger van het atomisme in de Griekse Oudheid.Wat hij beschrijft zijn slechts 'vermoedens', maar toch !
    Als we maar even bedenken welke onvoorstelbare afstanden de planeten-van-ons -zonnestelsel     scheiden  in de  wetenschap  dat een 'lichtjaar' waarmee men deze afstanden bepaalt :
    +/- 300.000 km (snelheid licht/sec) x 60 sec. x 60 min. x 24 u. x 365 d. = +/- 1.135.960.000.000km bedraagt, dan heeft men een eerste indruk van de haast oneindige leegte in de kosmos...

     De dichtsbijzijnde planeet -die ooit een 'vluchtoord voor de mens' zou kunnen worden, ligt op meer
     dan TWEE lichtjaren van ons af !
    Ook op aarde, vlak onder onze ogen, heeft de wetenschap de meest ONWAARSCHIJNLIJKE
    CONSTATATIES gedaan !
    Stel je een KUBIEKE METER platina voor :  gewicht ruim 25.000 kg of meer dan 25 Ton
    Als één atoom een doorsnede zou hebben van 500 à  900 m dan is de kern niet groter dan een
    KNIKKER, wat de enige MATERIE voorstelt in dat atoom .
    Alle kernen in één ruimte voorgesteld zouden amper EEN KUBIEKE millimeter in beslag nemen  EN
    25 TON WEGEN ...

    Het is de hoogste tijd Prof. De Martelaere ter hulp te roepen, waar zij ons op vrij koele maar
    toch resolute -soms meedogenloze - wijze de WAARHEID  van haar talloze sluiers ontdoet in haar
    vaak pregnante essay's in de bundels 'Verrassingen' en 'Een verlangen naar ontroostbaarheid'.
    Zij bevestigt daarbij wat Wittgenstein zei: 'Al wat kan gezegd worden, kan in eenvoudige woorden
    gezegd worden.'
    Zij geeft ons een synthese van al wat haar voorgangers en leermeesters vaak in gecodeerde taal
    hebben 'geponeerd' en voor de grote massa nooit toegankelijk is geweest en door de denkende
    'happy few' verdrongen werd en wordt...OM HET BESTAAN OP AARDE ENIGE KANS OP
    SLAGEN TE GEVEN...' WANT' schreef H.de Coninck 'DENKEN IS EEN RAMP'
    Voor zo ver ik er kan over oordelen-morgen weet ik mogelijk meer en beter- was PLATO
    de eerste filosoof die argwaan koesterde t.a.v. wat zijn ogen waarnamen en zijn geest herkende :
    wat hij toen concipiëerde staat bekend als 'De grot van Plato'.
    Enkel voor wie er nooit van hoorde :  De mensheid 'leeft' met de handen vastgebonden
    en met het gelaat naar de achterwand van een grot gericht -denkelijk wel gehurkt of gezeten-
    en krijgt enkel de schaduwen te zien van 'dingen' die buiten de grot defileren, door licht beschenen,
    zo, dat hun schaduwen over de hoofden van de grotgevangenen op de achterwand  geprojecteerd
    worden.Voorwaar, hachelijke toestand, dacht ik. Maar dan zeer onwaarschijnlijk, want wie hoorde
    ooit iemand klagen.Zo zitten we toch- zij het dan ONgebonden - enkele uren in de bioscoop !

    Maar meestal vergeet men de rest van het verhaal : toch gelukken er sommigen in uit de grot te
    ontsnappen en de dingen 'werkelijk' te zien , maar worden bij hun terugkeer naar de massa
    zeer slecht onthaald ( dit echter zonder verdere toelichting van PLATO- of heb ik de essentie gemist,
    want ik weet het ook maar van horen zeggen.)

    Of Plato wist wat wij nu weten - of best niet weten, willen we enigszins ontspannen verder leven -
    is niet te achterhalen.

    Haast 2000 jaar later komt HOBBES, om hem nog maar eens te vernoemen, tot de conclusie dat
    KLEUR geen integrerend deel uitmaakt van de materie en slechts tot stand komt door de reflectie
    van het zonlicht op die materie, of anders gezegd niet  OP ZICH bestaat.
    De kleur die wij waarnemen is het deel van het zonnespectrum dat elk DING OP DE WERELD
    NIET OPSLORPT.
    Alle basiskleuren van het licht - op infrarood en ultraviolet na - zien wij als we een regenboog
    bewonderen.Wie beweert ONDER een regenboog te zijn door gegaan is een leugenaar.
    Moeder Natuur heeft ons opgezadeld met een paar ogen waarvan wij de pretentie hebben ze
    kwalitatief te kunnen beoordelen als uitstekend, middelmatig, eerder zwak of nul, waar de natuur
     ons in feite uitsluitend toelaat te zien wat zij ons wil voorhouden.
    Het pernicieuze, het tragische van onze conditionering bestaat er in dat diezelfde natuur ons tevens met
    een brein heeft begiftigd dat ons in de gelegenheid stelt niet echt achter de schermen te zien, want
    de achterkant is conform aan de voorkant: een vormeloze, kleurloze, reukloze en naamloze BRIJ,
    opeenstapelingen atomen in volle activiteit; een ruwe pasta waarin zelfs geen mens te onderscheiden
    valt, want geboetseerd uit het zelfde materiaal...EEN NACHTMERRIE ...
    EEN REALITEIT OM BETER NIET TE KENNEN !?
    EEN REALITEIT, NIET OM TE WANHOPEN, MAAR OM TE BEWAREN ERGENS VER
    IN JE ACHTERHOOFD, OM JE TOE TE LATEN HEEL WAT TE RELATIVEREN EN JE
    ALLE REDENEN TE GEVEN OM  MET DE GLIMLACH HET HOOFD TE BIEDEN 
    AAN HET ABBERATE, ALLES OVERHEERSENDE MATERIALISME VAN DEZE MAATSCHAPPIJ.                        

    Vermeldenswaard is: Hoewel de scepticus  van Descartes in het bijzonder werd gekweld door de
    twijfel dat alles wat we waarnemen terwijl we ( kennelijk) wakker zijn, wel eens niet meer dan een droom zou kunnen zijn, maakte de hobbesiaanse solipsist zich daar helemaal niet druk om.
    Zoals Hobbes schreef in 'The Elements of Law':
    [Het is niet]onmogelijk voor een mens om zo ernstig misleid te zijn dat hij , nadat zijn droom voorbij is, nog steeds denkt dat die waar is: want als hij droomt van de dingen die over het algemeen in zijn geest aanwezig zijn en in dezelfde volgorde als hij dat gewoonlijk ook wakend doet, en als hij zich
    dan ook nog te slapen heeft gelegd op de plek waar hij zichzelf terugvindt bij zijn ontwaken (wat
    allemaal kan gebeuren), dan ken ik geen criterium of kenmerk waaraan hij kan bepalen of het een
    droom is geweest of niet (I.3.10.)
    HET IS DUS HEEL GOED MOGELIJK DAT WE SLAPEN EN DROMEN, OF DAT DE WERELD BUITEN ONS NIET LANGER BESTAAT.

    EEN CHINESE WIJSGEER SCHREEF OOIT:
    Een man droomde ooit dat hij een vlinder was.
    Toen hij ontwaakte wist hij niet meer of hij een mens was die droomde dat hij een vlinder was,
    of een vlinder die droomde dat hij een mens was...

    P. de Martelaere's conclusie klinkt als volgt :
    'De wereld is een open boek'- maar dan in brailleschrift, voor braillelezers.

    25-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    19-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEZINNING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BEZINNING

    Na bijna een maand voortschrijden op de weg die ik na veel overleg met mezelf heb
    gekozen, heb ik echt nood aan een pauze om me te bezinnen over mijn voornemen.

    Echt klagen over gebrek aan gezelschap mag ik niet, daar ik opvallend vroeg bij de
    top 20 geklasseerd ben geworden, wat echt aanmoedigend is overgekomen.
    Toch is er wat dat schort... Het haast volledig ontbreken van enige beoordeling, van
    enige schriftelijke aanmoediging of desnoods afkeuring is demotiverend.
    Let wel, voor velen is de drempel, hoe laag gesteld - het is filosofie voor iedereen ! -
    nog veel te hoog en anderzijds, voor de weinigen die het vooral 'academisch' willen
    houden en geen schijn van 'systeem' in mijn aanpak vinden en heel elitair menen
    dat 'filosoferen' in besloten kring hoeft te gebeuren, is deze blog een ware chaos...

    Ik voel mij nochtans in goed gezelschap : mijn vriendenkring is nog amper
    aangesproken; de titel van mijn blog had kunnen zijn: ' IEDEREEN KAN 
    FILOSOFEREN', wat niemand minder dan A. CHOMSKY beweerde en ik las
    zo pas  in 'TAOISME' van Prof. P. de Martelaere : (...) De hedendaagse
    westerse wijsbegeerte is lang zo theoretisch niet meer als ze ooit heeft willen zijn.
    Ze wordt gekenmerkt door differentie- en deconstructie-denken waarin bewust
    aansluiting wordt gezocht met het irrationele en het onbeheersbare (waardoor,
    onder meer, de grenzen tussen filosofie en literatuur zijn vervaagd.
    (...) in plaats van toonaangevende, traditioneel gerespecteerde grote filosofen
    (Plato, Descartes, Kant, Hegel ) zijn het nu de dissidente figuren of uitzon-
    deringen die de aandacht trekken en die daardoor ook de definitie van wat
    'filosofie' is of zou moeten zijn mee helpen veranderen. ( pag.28 )

    Zonder tegenbericht ga ik mijn' gezellenstaf 'uit de kast halen en afstoffen
    en mijn geplande tocht met of zonder gids voortzetten...zolang ik kan,  en
    wereld én 'samenleving' niet loslaten tot ik tot hun essentie ben doorgedrongen...

    Bibliografie :
    Prof.Patricia de Martelaere     Taoïsme  De weg om niet te volgen
                                                 Ambo- A'dam        4e druk   2006    
      
      

    19-08-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!