Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum
filosofie is voor iedereen
wat is vrijmetselarij ? vanaf 02.09.2007
03-10-2007
IMITATIE
Imitatie is een van de pijlers waarop onze maatschappij steunt. Is imitatie een manifestatie van onze primitieve instincten ? Daar heel wat mensen - al blijft het een slinkende minderheid - onze afstamming van een apensoort aanvaarden, ligt het nogal voor de hand. Een massa mensen vinden zich blijkbaar te onbenullig om zichzelf te zijn, wat dan weer positief klinkt, want een uiting van bescheidenheid. Maar de grote meerderheid van de imitatoren kiest modellen uit die m.i. zelf onbenullig zijn, want door visuele media in de 'BV-stand' verheven, doorgaans na raadpleging van hun kijkers-publiek. De rage rond de imitatie van Elvis Presley in de VS -voor mij helemaal niet onbenullig al ben ik hoegenaamd geen fan - is wel een schoolvoorbeeld van onbenullige imitatie als je constateert dat die imitatoren niet eens een akkoord uit een gitaar kunnen halen noch kunnen zingen; alleen het vestimentaire vertoont enige gelijkenis die niet veel verder gaat dan die van de vroeger vaak afgebeelde halfnaakte neger met een hoge hoed op... Kinderen trekken spelend graag kledingstukken van volwassenen aan, maar eens volwassen wordt imitatie een teken van gebrek aan maturiteit. Het dragen van jeans-kledij in een stedelijk gebied - aanvankelijk een bewijs van protest van marginalen - is door de 'overname' van die kleding, eerst uit snobisme en van lieverlede door dametjes met pelsjassen in BMW, totaal 'ontzenuwd' geworden - al las ik niet zolang geleden dat een rechter een beklaagde-in- jeans bevel gaf de gerechtzaal te verlaten om zich 'fatsoenlijk' te verkleden ! - Hoe studenten en marginalen daarop reageerden hoef ik nauwelijks toe te lichten : uitgerafelde en beschadigde broeken, met opvallend patchwork en scheuren. Voor kapitaalkrachtige snobs heeft de economie gedacht aan opzettelijk gebleekte en/of deskundig versleten exemplaren. Een eeuw geleden was artistieke slonzigheid en lang en onverzorgd kapsel en/of baard de apanage van echte of -toen al - simulerende artiesten, waardoor ze elkaar konden herkennen onder een menigte bourgeois. Op schraal bemeubelde zolderkamertjes hadden ze hun atelier en slaaphoek waar ze meestal met hun model leefden en werkten. 's Nachts vond men ze met modellen en vrienden in bistro's, etend en drinkend en luidruchtig discussiërend.Cfr.' la vie de Bohème'.
Heden ten dage is die groep vertienvoudigd, zij het dat het vrouwvolk geen model meer is - of hooguit fotomodel - daar abstracte en/of conceptuele kunst en 'installaties' geen nood hebben aan vrouwelijk schoon en bovendien het moeizaam concipiëren van kunstwerken helemaal niet meer een must is : het imiteren van kunstenaarsschap geeft iedereen volledige bevrediging. De 'echte' kunstenaars kleden zich als de eerste de beste met een confectiepak.
Ex-misses - van welke verkiezing ook - worden ingehuurd tegen vette vergoe- dingen om samen met de bloemstukken en natjes en droogjes de recepties van de boetiekjes en' hair - consulenten' wat standing te verlenen en de banaalste platitudes tot in de vroege uurtjes te debiteren uiteraard met provocerend vertoon van blote schouders en zo diep mogelijk décolleté ... om le beau monde te imiteren...
In Parijs hebben de Bobo's, Sartre en de Beauvoir en de hele fauna rond hen jaren later opgevolgd rond de kerk van Saint-Germain-des -Prés. Volkscafé's van toen- Flore en Les-deux-Magots - zijn nu chique tavernes geworden Alleen, 'La Lumière qui jaillit du choc des idées ' is vervangen door de zielloze, geestdodende haast automatische holle praat over objecten van geblazeerde bourgeois.
Een topper van abberante imitatie komt uit Moskou, waar de vrije markt een originele soort stinkend-rijke bourgeois aan de oppervlakte heeft gebracht. Zij laten zich omnium verzekeren om zonder enig risico enkele weken in de huid te kunnen kruipen van een haveloze zwerver die bedelt...
Ik herinner me nog met een zekere verontwaardiging dat school-instellingen, om progressief over te komen, kinderen betrokken bij wedstrijden in 'play-back'- voorstellingen, wat als introductie tot onze imitatie - maatschappij geslaagd mocht heten. Zijn het misschien die kinderen die, eens 'volwassen', met enthousiasme deelnamen aan wedstrijden in ' gitaar spelen ZONDER gitaar'. ? 7.04.008 Bij nader inzien gaat het in sommige 'progressieve' loges niet beter dan in de profane wereld.Er wordt met de grootste ernst gesimuleerd dat 'men'aan maçonnerie doet, al kent men na een jaar het rituaal nog steeds niet 'van buiten' en vermijdt men syste- matisch elk meningsverschil, want controversie leidt fataal tot conflictsituaties, wat de aanwezigheid schaadt en het imago van de show-loge niet ten goede komt, wat on the long run de loge uit de top-tien doet verdwijnen, wat fataal wordt ...
Het boeddhisme is ontegensprekelijk de leer van de onthechting. Maar is er in deze wereld een grondige reden voor onthechting? De westerse filosofie heeft nooit echt belangstelling getoond voor het oosters denken. Het is wachten geworden tot Schopenhauer de oudste oosterse geschriften gaat bestuderen en zijn wellicht aangeboren pessimisme door die studie gaat versterken. De allegorie van de 'grot' van Plato moet reeds een eerste wantrouwen gewekt hebben t.a.v. de wereld waarin wij ons ganse leven doorbrengen, maar het boeddhisme gaat onverpoosd verder met onthechting om aan het lijden te ontkomen .Ons lijden is het gevolg van geboorte, ouder worden, ziekte en dood.
Onze rationele traditie weerhoudt ons het begrip 'karma' als vanzelfsprekend te aan- vaarden, daar we reeds eerder 'het aards tranendal' en 'eeuwige hemelse zaligheid' zoals het christelijk aanbod luidde, radicaal verworpen hebben. Maar het illusoire van het decorum waarin we leven is na Plato zowat door alle westerse filosofen stilzwijgend of bevestigend aanvaard en heeft tot eerder hallucinante ontdekkingen geleid, die blijkbaar nog niet echt tot ieders bewustzijn zijn doorgedrongen en het wellicht nooit zullen zijn, onbewust maar ook volledig bewust en om aanvaardbare redenen : the show must go on and business as usual...
Zonder echt boeddhist te zijn meen ik wel dat onthechting op hogere leeftijd noodzakelijk is om enige harmonie in de laatste levensjaren te bereiken. Alle materieel bezit wordt geleidelijk met enige afstandelijkheid bekeken, hoeveel tijd en inspanning het ook geëist heeft om het te vergaren. Het verlaten van beminde wezens blijft een kwelling tot de laatste seconde van bewustzijn. Voor zover ik weet zegt het boeddhisme nergens expliciet dat wat we zien niet echt bestaat, en slechts het gevolg is van de aard van ons gezichtsvermogen, wat de natuur aanvaardbaar maakt. Iedereen heeft wel nood aan enige onthechting, al was het maar om het blinde materialisme de kop in te slaan.
PS : P.D, een trouwe correspondente die mij letterlijk op de voet volgt, meent, en ik hoop terecht, dat ook het boeddhisme zijn twijfels ventileert over de 'werkelijk- heid die de natuur ons 'weerspiegelt'.
http://www.avaaz.org 27.09.07: er werd op de opstandelingen met scherp geschoten (F2) In1988 werden duizenden neergeschoten 28.O9.07: Identiteit van opstandelingen wordt systematisch opgetekend Dictatuur heeft alles weer onder controle... BIRMA is volledig van de wereld afgesloten. Alle communicatie-wegen zijn dicht. Telefoon, post, internet, televisie staan onder controle van de DICTATUUR. Raadpleeg www. avaaz.org.
De bourgeois-cogito luidt aldus : ik bezit én consumeer, dus ik besta. Het is nu net die cogito die de consumptie-maatschappij op virtuoze maar ook perverse manier de bourgeois, die in elk van ons sluimert, haast permanent stimuleert -voor ettelijke tot in de slaapkamer- om van het bezit van elk object -hoe nutteloos het ook moge wezen- een nieuwe obsessie te maken.
Het zijn uiteraard de minst begaafden en de financiëel zwaksten die zich het eerst laten verleiden - daarin geruggesteund door de banken - en vroeg of laat de groei-ende groep schuldenaars 'voor het leven' gaan vervoegen.
Voor kinderen zorgt die maatschappij voor een ware, haast religieuze indoctrinatie, die hen voert naar een pernicieuze vorm van slavernij : onbewuste objecten, die ad nauseam door gewillige, populistische media als idolen op een piëdestal worden gehesen.
Voor ouders en mede-opvoeders wordt de elementairste opdracht een nachtmerrie. De illusoire euforie, geschapen en onderhouden door een gewetenloze economie en door geen enkele instantie afgeremd, dompelt kinderen vanaf hun prilste bewustzijn in een virtuele wereld van glitter en simplismen, die hen vroeg of laat en zonder enige voorkennis zal achterlaten in een ontgoochelende, meedogenloze frustrerende en helemaal niet langer 'leuke' realiteit, die geen enkele gelijkenis vertoont met de verblindend-mooie affiches vol mooie, uitbundige wezens met wijd opengesperde mond, in extase opkijkend naar één of andere 'onmisbare nouveauté', die binnen de kortste tijd als 'passé' zal overkomen.. en terstond wordt vervangen door een object dat nog meer performant is voor een wijl. Van Prof.Blondé (UA) vernam ik dat het consumisme zich reeds in de 17e eeuw manifesteerde en in de volgende eeuw tot volwassenheid groeide. Tapisserie, origineel het behangen van de muren met tapijt en leder wordt nu vervangen door behangpapier, dat geleidelijk in ieders bereik komt; kleding, ooit erfstukken gaan nog maar één generatie mee en meubels - ooit vermeld op notariële inboedels - worden nu gebruiksvoorwerpen en van mindere kwaliteit. De tijd is niet meer veraf dat imitatie - doen alsof - toeslaat.
Wie zich geen ebbenhouten meubels kon permitteren , liet zijn acajou- mobilair zwart schilderen (heb zelf nog geveilde stoelen afgeschuurd).
WE FEED THE WORLD of PREDATORY CAPITALISM (dat leeft van plundering of roof ) Filmvoorstelling van MASEREELFONDS-ANTW op 17 september 2007 Klappeistr. 2 Antw. Enkele passages uit een interview met Erwin Wagenhofer, regisseur. Wenen, 28 juni 2005. Het ergste wat mij persoonlijk is overkomen, was toen ze de kippen gingen ruimen (in een hal dat 35.000 dieren telde ) Ze ruimen ze wanneer het nog donker is zodat ze niet hysterisch worden, want wanneer het daglicht schijnt, worden ze hysterisch en zijn ze niet zo gemakkelijk te pakken, dus stapten we de schuur in toen het nog donker was.De geur en het lawaai is al verschrikkelijk, maar het ergst is het idee een hal binnen te stappen waar de kippen vijf weken tussen hun eigen uitwerpselen hebben gezeten, en de grond is zacht en sponzig, en plots denk je 'whoops' en stap je op een dode kip.Dat was erger dan het slachthuis.(Localisatie: Oostenrijk)
Dat er aardappelen vanuit Munchen naar Triest worden vervoerd en vermalen worden en dan weer teruggestuurd worden naar Regensburg, waarna ze getranspor- teerd worden naar Budapest om er daar chips van te maken... Dat interesseert me niet. Er zitten uitvluchten in elk systeem.Zoals elke hoge crimineel, proberen mensen altijd gemakkelijk geld te verdienen, dan komt de regering erachter, dicht de gaten in de wet, en dan is het voorbij (vsop24: om elders opnieuw te beginnen)
Mijn boodschap is, en dat motiveerde mij om deze film te maken ook al gaat deze film over voedsel, mijn werk gaat altijd deze kant op: we moeten onze manier van leven veranderen. We kunnen zo niet doorgaan.We moeten anders gaan leven, we moeten anders gaan eten, we moeten anders gaan shoppen, we moeten andere films gaan zien.OF OP ZIJN MINST MOETEN WE ONGELUKKIG ZIJN MET DE SITUATIE. Dat is de boodschap.Wij zijn de consument, en wij gaan naar de supermarkt.Dat is de macht! Wij willen geen aardbeien en tomaten in de kerst- periode, we willen niet dat die producten drie duizend kilometer afleggen om bij ons te komen.WIJ MOETEN HET DOEN.WIE ANDERS ?
Herinner je : LEEF ZOALS JE WIL ! vsop24
Nawoord: Het walgelijkste wat wij zagen was hoe kuikentjes haast tegelijkertijd geboren werden terwijl de eieren met minstens honderd zij aan zij in een plastic bak lagen. Maar het ergste moest nog komen: ze werden daarna via snelle transportbanden van de ene band naar de volgende vervoerd als gelijk welk industrieel product en vielen daarbij soms twintig cm lager op mekaar...
Ikzelf zou predatory vertalen als 'dat leeft van roof ' eerder dan 'van plundering' Al is plunderen in de zin van 'ontdoen van de inhoud' misschien inderdaad nog beter, zegt het mogelijks nog meer. De mens grijpt wat hij gebruiken kan, eerder dan wat hij nodig heeft.Pas als we inderdaad met zijn allen enkel zouden grijpen wat we echt nodig hebben om te overleven, zouden we mogen beweren dat we beschaafd zijn.Onze niet primaire behoeften zijn onvoorstelbaar ongezonde proporties gaan aannemen.Als diersoort snijden we tot nu toe nog altijd verder in ons eigen vel, beseffen we niet dat we met onze rooftocht over de planeet onszelf schade berokkenen op lange termijn. We mogen ook niet vergeten dat we inderdaad nog verre van perfecte wezens zijn, dat de evolutie elke dag doorgaat en er kans is dat we het als soort niet halen.Dan zou het zijn omdat we het ook niet verdienden, omdat we niet geschikt bleken. Vijf toeschouwers... de evolutie heeft nog veel werk.En de evolutie, dat zijn wij allemaal, zonder uitzondering en elke dag.
VRIJ ONDERZOEK is niet enkel aanbevolen voor ideeën en meningen die wij niet delen, maar eveneens voor overtuigingen die al jaren de onze zijn en waarvan we NU menen dat ze aan ONDERZOEK toe zijn. vsop24
Lorsqu'on veut changer les moeurs et les manières, il ne faut pas les changer par les lois Montesquieu, Baron Charles de 1689 - 1755 Zeden en gewoonten zijn niet te veranderen door wetten.
Wij gebruiken dagelijks in de omgang met de 'ander' talloze woorden waarvan onze persoonlijke perceptie vaak weinig of geen gelijkenis vertoont met die van onze gesprekspartner. Om niet eens te spreken van : man, vrouw, moeder, vader en talloze andere, die in werkelijkheid alle contact met de 'ander' verbreken, waar de meerderheid zich voorstelt 'in gesprek' te zijn. Als wij niet vooraf afspreken welke definitie we beiden gaan hanteren, praten we -wat voortdurend het geval is - in absoluut conformisme met elkaar en gaat ieder zijn weg in de overtuiging dat we beiden dezelfde mening delen. Welke bezoeker waagt het zijn perceptie HIER te formuleren over : VRIJHEID ACTIEF CONSUMEREN GELIJKHEID EENZAAMHEID PUBLICATIE met of zonder naam gegarandeerd BEELDCULTUUR SPORT OF EIGEN THEMA ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? Vrijheid : Is het gevoel dat afspraken, regels en wetten met of door anderen gemaakt, ons niet beletten om ons leven te leiden zoals wij het verkiezen.
Actief consumeren :Is het verbruiken en/of gebruiken van producten en/of diensten van onze persoonlijke keuze.
Gelijkheid : Er is gelijkheid bij het zien van alle levende wezens zoals ze door de natuur gezien worden.
Eenzaamheid : is het moeten ontberen van geborgenheid.
Beeldcultuur : Is een cultuur waarin het grootste gedeelte aan prikkels visueel wordt toegediend.
Iedereen las wel eens over STRAAT-KINDEREN.... Een 'samenleving' waarin de mogelijkheid bestaat dat jonge kinderen dag en nacht op straat doorbrengen, zoekend naar enig voedsel in wat 'anderen' als afval hebben weggeworpen, slapend in verlaten panden waar honden en katten beschut- ting vinden voor regen en wind, dagelijks op stortplaatsen iets 'bruikbaars' verzame- lend dat op de markt kan verwisseld worden tegen wat geld, dat ze de mogelijkheid geeft wat industriele lijm aan te schaffen waarmee ze opsnuivend voor een poos hun verdomd bewustzijn trachten te bedriegen... Zo'n 'beschaving' zinkt weg in je reinste barbaarsheid... Zo'n maatschappij beschikt over de nodige soldateska om planmatig zulk 'fenomeen' uit te roeien en zijn imago weer voor een poos op te poetsen voor de passief toe- schouwende mensheid.
MOBIELE SCHOOL is geen oplossing voor de problematiek van het straatkind. Het is geen project dat op zich staat. MOBIELE SCHOOL vzw. is een organisatie die zich engageert om bestaande organisaties efficiënter te helpen werken. MOBIELE SCHOOL werkt alleen als een deel van een groter geheel.
HVV STEUNT MOBILE SCHOOL DOOR PUZZLE'S TE VERKOPEN TE BEKOMEN : HVV Lange Leemstr.57 2018 Antwerpen 032337032 www.mobileschool.org.
Wie ingewijd kan worden moet voor zichzelf gedeeltelijk een probleem zijn, met de behoefte zichzelf beter te leren kennen en te begrijpen, anderen beter te kennen en te begrijpen en de bereidheid zich te verwonderen, zich te veranderen.
moet zichzelf kwetsbaar kunnen opstellen, over zichzelf kunnen spreken en zich voor anderen openen.
kan naar anderen - verafstaanden - luisteren en verlangt ook dieper en meer contact dan hij tot nu had.
kan strijden zonder vijandschap, autonoom beslissen en onpopulaire standpunten verdedigen.
heeft een sterke inzet ten voordele van tenminste één boven-persoonlijk doel.
Nochtans neemt zelfs een maximaal open werkplaats bij iedere inwijding een onberekenbaar risico, zoals ook iedere ' profaan die aanklopt ' een onberekenbaar risico neemt.Dit risico is niet van ideologische, economische of politieke, maar van psychologische en sociale aard.De orde - hoeveel ze ook iets van een spel heeft - is géén spel.
Is een sociaal-culturele organisatie die mensen aanspoort om zelf een mening te vormen op basis van juiste informatie.We groeperen de vrijzinnige humanisten in Vlaanderen die kiezen voor een georganiseerde samenwerking.We doen dit door debatten en vormingen te organiseren of door culturele activiteiten te programmeren. HVV werkt op drie belangrijke inhoudelijke assen: zingeving, informatie en onderwijs ZINGEVING. Wij aanbidden geen god, maar helpen zinzoekers wel om op een zinvolle manier in het leven te staan.In de eerste plaats door vrij onderzoekend in het leven te staan, alles aan een kritische blik te onderwerpen en gezagsargumenten te verwerpen. In de tweede plaats door de existentiële onzekerheid die ons rest te aanvaarden en niet te zien als een probleem dat moet opgevuld worden met een god, een verslaving, etc.In de derde plaats geloven we in menselijkheid als alternatief voor de economische ratrace. INFORMATIE. Door de toevloed aan communicatie-middelen worden we overstelpt met informatie Maar die informatie wordt vaak gemanipuleerd om economische, politieke of godsdienstige belangen te dienen.Daarom analyseren we de media als vierde macht en leren we om informatie kritisch te verwerken.Zo brengen we Vrij Onderzoek in de praktijk aan de hand van actuele thema's. OPVOEDING Actief pluralisme is een uitstekend alternatief voor onverschilligheid en een gebrek aan kennis van de ander.Daarom steunen we het pluralistisch onderwijs en zijn we voorstander van inter-levens-beschouwelijk onderwijs in een Vlaanderen waar jongeren steeds meer angst hebben voor vreemdelingen.We denken ook aan het hoger onderwijs, dat steeds meer in functie komt te staan van economische belangen en steeds minder in functie van maatschappelijke belangen.Maar opvoeding is ruimer dan onderwijs.Onze Ouderwerking reikt vaardigheden aan door in te spelen op praktische opvoedings-situaties en de wisselwerking tussen generaties.
HVV ontstond als Humanistisch Verbond in 1953.Ze telt meer dan 10.000 leden HVV bundelt de krachten van het vroegere HV (Humanistisch Verbond) OVM (Oudervereniging voor de Moraal) GG (Grijze Geuzen) HVV(Humanistisch Vrijzinnig Vormingswerk) HVV heeft een netwerk van afdelingen over heel Vlaanderen en Brussel. Wekelijks zetten onze vrijwilligers zich in om leuke en interessante activiteiten te organiseren. Met ECHT heeft HVV ook een jongerenwerking die zich richt op studenten, twintigers en jonge dertigers.
Leo Apostel verwijt de filosofen-op enkele uitzonderingen na- de maçonnerie genegeerd te hebben; maar dit verwijt treft evenzeer de maçonnerie t.a.v. de filosofie. Nochtans hebben beide er belang bij gemeende interesse voor elkaar te tonen, daar zij in feite complementair zijn. ( benadrukt vsop24)
OPENHEID
Om de juiste leden te werven en ze te ontvangen vanuit een juiste motivering,moeten vrijmetselaars duidelijk en klaar aan niet-vrijmetselaars zeggen wat vrijmetselarij is. Er zou nog veel verhelderend werk moeten geschreven worden om de dialoog optimaal tot stand te brengen.Als collectiviteiten van vrijmetselaars, behorend tot verschillende werkplaatsen en obediënties dat zouden kunnen doen, zou de onderneming nog aan nut winnen.Privé-gesprekken en toevallige spreekbeurten kunnen niet diep genoeg gaan en niet genoeg sporen achterlaten. Maar staan we hier weer niet voor een maçonnieke contradictie ? Wat is dan de plaats van het maçonnieke geheim?
HET GEHEIM Het geheim speelt - terecht - een zeer grote rol in de vrijmetselaarsarbeid.Het treedt op in verschillende vormen. 1.De werkelijkheid is een geheim en de vrijmetselaar is zich daarvan intens bewust. 2.Het eigen ik - en dat van alle andere mensen - is een geheim. 3.Wat in de vrijmetselarij gebeurt (als er iets gebeurt) tijdens zijn eigen inwijding of die van anderen, of in de loop van zijn maçonniek leven is niet volledig uitspreek- baar en mag niet volledig uitgepraat worden omdat het tot de onvervreemdbare intimiteit behoort. 4.Het vertrouwen dat een andere vrijmetselaar in u heeft gesteld mag nooit beschaamd worden.Alles wat in de werkplaats gezegd wordt moet blijven tussen degenen die elkaar ontmoeten 'sub rosa'. 5.De betekenis van symbolen of ritualen is onuitputtelijk.Geen interpretatie is exhaustief. 6.De discipline 'over iets te zwijgen' ( bijvoorbeeld de détails van een inwijding niet te bespreken met iemand die ze nog niet doorleefde, alhoewel hij publicaties erover kan lezen) is etisch opvoedend.
BEZINNING Het zal de kritische bezoeker beslist opvallen dat ik thema's meer dan eens ter sprake breng, wat fataal is als men aanvaardt dat een blog de neerslag is van wat ik 'gaandeweg' ontdek en aanvullend of corrigerend noteer.
Ik alludeerde al eerder (le secret de Polichinelle)op de 'Grot' van Plato, maar zag-zo blijkt nu- de essentie over het hoofd of verwoordde haar onvoldoende. Met zijn grot-allegorie laat Plato heel nadrukkelijk zien wat het betekent als een enkeling zich uit de ketenen van de waarneming loswringt en wil opklimmen naar ware kennis.Het was zijn bedoeling het moeizame van het kennisproces, de verblin- ding die het schelle licht van de kennis te weeg brengt, de hindernissen die de zoeker moet overwinnen, te suggereren. Er is soms ook bij de zoeker heimwee naar de geborgenheid van grot en schimmen. De weg naar kennis geeft geen toegang tot ontspanning en lustgevoel.Bij de terug- komst is er geen nieuwsgierigheid maar verachting of honend gelach van de mede- mensen. Wat de massa-media opdringen aan ons bewustzijn via hun permanente informatie-tsunami kan je met zekerheid definiëren als het tegendeel van de kennis waar Plato aan dacht als hij zijn allegorie concipiëerde.
Bron: Over nut en nadeel van het denken voor het leven. K.P.Liessmann 1997
VRIJMETSELARIJ : enkele bemerkingen voorlopige versie
Een recente tendens in de Vrijmetselarij geeft uiting aan de bedoeling tabula rasa te maken met de traditionele mythes die de Vrijmetselarij een verleden toe schrijven dat tot de kruistochten terug gaat. Ernstig onderzoek heeft uitgewezen dat fantasierijke geesten al te vrij enkele vermoedens en wensen in werkelijkheid hebben omgezet en dat de rationele ingestelheid die de postmoderne mens eigen is, aanzet tot het erkennen van een aanvaardbare datum, samenvallend met de oprichting van de eerste engelse maçonnieke instelling, namelijk de Grootloge te Londen en dit in 1717. De RGLB schrijft echter dat die Loge de fusie was van drie operatieve Loges... René Pieyns in zijn 'Encyclopedie van de Vrijmetselarij' kennelijk van GOB signatuur, meent echter dat van een overgang van operatieve naar speculatieve maçonnerie zeker op het vasteland geen spoor te vinden is
NIEUWE TENDENSEN IN DE VRIJMETSELARIJ Voorlopige versie
Waar mensen zich verenigen, worden meningen geformuleerd, die - gelukkig maar - niet eenvormig zijn wat ook het onderwerp zij van het meningsverschil. In de maçonnerie is dit eveneens van toepassing geworden, alhoewel de originele vrijmetselarij, engels van oorsprong, exclusief gewijd was aan de verering van de god van het Oude en het Nieuwe testament. Wanneer de Vrijmetselarij ontstond, is totnogtoe zeer controversieel. Het hoort nu eenmaal tot de menselijke ijdelheid, tradities zou oud mogelijk te maken en zijn eigen afstamming liefst in het verste verleden te situeren. De droom van elke genealogist is een beroemde of nobele voorvader te ontdekken. Iemand heeft wel eens luidop durven dromen dat Adam de eerste maçon was ! Maar zo romantisch is niemand meer. Toch zijn er overtuigingen die terug gaan tot de 'K'ruisvaarders, de 'T'empeliers, de 'K'athedraalbouwers en hebben zoekers heel hun leven gewijd aan het hoopvol tasten in de ontzaglijke archieven, waar die ook maar te vinden waren. Het is nu eenmaal menselijk dat Wahrheit und Dichtung elkaar aanvullen.
Tot er nuchtere vorsers zijn gevonden die het kaartenkasteel van de voorgangers hebben doen instorten,wat de oorzaak van een honderdjarige hostiliteit is geworden die nog steeds actueel is. Het GOB gewaagde nog, zij het schuchter, van de Middeleeuwen, tot er jonge, onstuimige iconoclasten zonder enige schroom neerschreven : 1717 ! Maar dat is een ander verhaal...
Niet alle vrijmetselaars scharen zich achter wat zij de ' hypotheses' van de RGLB noemen. Het is zonder enige twijfel - althans voor België - de meerderheid die zich ondogmatisch opstelt, daar ze de gereveleerde waarheid niet gelooft, maar het recht opeist zelf naar de waarheid te zoeken. Met veel broeders in de wereld vormen zij samen wat men de Latijnse Vrijmetselarij pleegt te noemen, wat ze onderscheidt van de Angelsaksische, die deïstisch is. Volgens het GOB gaat de oorsprong van de Loges terug tot in de grijze Oudheid, zeker tot in de Middeleeuwen.
Een Vrijmetselaar wordt regelmatig geacht, als hij als profaan aan de vereiste eigenschappen voldoet : leeftijd (21), geslacht (uitsluitend mannelijk),vrijheid van handelen,moraliteit,oprechtheid van zijn opvattingen;de Loge, waar hij ingewijd is, regelmatig geconstitueerd is; de inwijdingsplechtigheid regelmatig verlopen is; dwz: de Loge is geldig bijeengeroepen, het rituaal is nauwkeurig in acht genomen, het geheim karakter van de vergadering is bewaard.
Het GOB laat- sedert zijn stichting in 1832 - de Loges vrij in de keuze van hun symbolen : MET of ZONDER de Opperbouwmeester des Heelals en eender welk boek : de Bijbel, de Constituties van Anderson, of een onbeschreven boek. Dit is helemaal geen evidentie ; sommige Obediënties eisen de strikte navolging der teksten, zonder dat ook maar één woord kan gewijzigd worden...
Er worden in de Loges van het GOB slechts DRIE graden ingericht: die van LEERLING, GEZEL, MEESTER .
NB : Het begrip 'regelmatig' heeft hier niets gemeen met wat het impliceert bij de RGLB : 'ERKEND zijn door de Grootloge van Engeland', wat voor het GOB geen enkele meerwaarde voorstelt.
13.09.2007 Bij een aantal broeders, heeft de strakke houding van enkele obedïenties t.a.v. de opname van zusters, felle reacties losgeweekt, die geresulteerd hebben in desaffiliatie en oprichting van nieuwe loges, die de emancipatie van de vrouw gunstig gezind zijn en van mening zijn dat de deelname van zusters de Vrijmetselarij een nieuw élan kan geven. °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°° Vrijmetselarij is geen ver-éniging het is de samen-werking van zelfstandige individu's met eigen meningen - die door niemand als de vaste waarheid worden beschouwd. Elke vrijmetselaar is bereid zijn mening te herzien en zo nodig te wijzigen, niet om de groep te bevredigen maar omdat hij hoopt de waarheid iets beter te benaderen. Het conformisme of het instemmen met, om de vrede en de eenheid te bewaren is de dood van elke geestelijke arbeid vsop24
VRIJMETSELARIJ : 1. De wortels van de vrijmetselarij
1. DE CHRISTELIJKE WORTELS VAN DE VRIJMETSELARIJ
NB: Geen enkel woord van dit artikel heeft een definitief karakter en kan ten alle tijde gewijzigd worden, hetzij uit eigen beweging of op gegrond verzoek van een bezoeker, die zich volledig kenbaar maakt.
Dit artikel is gebaseerd op het boek van Piet van Brabant, getiteld 'De christelijke wortels van de vrijmetselarij' Houtekiet 2001 Antwerpen. Tevens werd er gebruik gemaakt van het artikel van voornoemd auteur in 'Wat met God?' Humanistisch Vrijzinnige dienst vzw. Antwerpen 1999.
De vrijmetselarij is religieus te noemen; zij is geen religie en geen substraat er voor. Zij is als christelijke broederschap ontstaan en geëvolueerd. De christelijke waarden staan in alle reguliere loges hoog in aanzien.
Regelmatige loges erkennen het godsprincipe met de benaming 'opperbouwmeester des heelals' en de bijbel of' boek van de heilige wet'.Beloftes worden afgelegd op het evangelie volgens Johannes de doper.
Leden zijn doorgaans christenen die zich gedistantieerd hebben van de RKKerk wegens het door haar opgedrongen godsbeeld.De loge voert de leden geleidelijk terug tot de bron van de rijke christelijke traditie.
Voordrachten of 'bouwstukken' worden er niet gegeven. Wel in de studieloges, zoals de Quatuor Coronati Lodge n° 2076.
Van de profaan die zich in een Gerectificeerde Loge aanmeldt, verwacht men dat hij gedoopt is en dat hij gelooft in een god als schepper van hemel en aarde; dat hij zich ook zou bezinnen over de zedelijke maatstaven van de christelijke religie en ze in de mate van het mogelijke in het dagelijks leven zou naleven.
Waarin verschilt de Gerectificeerde Schotse Ritus van de christelijke godsdienst ? De maçonnieke ritus behoort tot de ESOTERISCHE traditie, dat is de verborgen traditie.De Roomse- exoterische- kerk ontkent het bestaan van deze traditie. De primitieve kerk was een gnostische, die gedomineerd werd door joden.Ook de Essenen hebben er diepe sporen nagelaten. De kentering volgde pas op het einde van de derde eeuw, toen de laatste banden met het jodendom werden verbroken en het christendom onder Romeinse heerschappij kwam, met Constantijn en de volgende keizers.De kerk verloor haar esoterisch karakter.Er zijn waarheden die verborgen moeten blijven voor de profane gelovigen.De spirituele decadentie heeft veel waardevolle uitingen uitgegomd of grotendeels vernietigd. René Guénon gewaagde van 'de overdracht van een spirituele invloed, die niet van menselijke origine is'.
De Gerectificerde Schotse Ritus werd opgericht aan he einde van de 18de eeuw. Hij is doordrongen van de christelijke geest die van bij de aanvang alle ambachtelijke loges dooraderde.Bovendien herleeft in deze ritus de herinnering aan de Tempelridders uit de 15de eeuw. Deze twee kenmerken-het christelijk karakter en de herinnering aan de Tempel- ridders-maken de G.S.R. speciaal.Daardoor alleen al onderscheidt de ritus zich van alle andere maçonnieke werkwijzen. Opvallend is de sterke verwantschap van de ritus met de ambachtelijke oorsprong. Wie deze ritus beoefent is over het algemeen gehecht aan authenticiteit.In de loop der jongste twee eeuwen is er weinig of niets gewijzigd. Opvallend is dat slechts weinige aandacht hebben voor deze ambachtelijke loges waarvan onze hedendaagse (speculatieve) loges de rechtstreekse voortzetting zijn. De ambachtelijke loges in de rest van Europa zijn uitgestorven zonder overgang naar speculatieve vrijmetselarij. De Reguliere Vrijmetselarij beschikt over +/-200 oude handschriften, die een grote verwantschap vertonen:Old Charges.Zij zijn de belangrijkste historische bron van de hele Vrijmetselarij en in het bijzonder van de GSR. Deze Oude Plichten hebben betrekking op de ambachtelijke periode van de Orde.
De huidige vrijmetselaars gaan uit van de zogenaamde Constituties van James Anderson, die in opdracht van de eerste Grootloge werden opgesteld in 1723 ter vervanging van de Oude Plichten . Zij bepaalt dat 'a mason will never be a stupid atheist, nor an irrreligious libertine'. De Loges werden in die tijd vooral bevolkt door katholieken, protestanten en andere belijdenissen van christelijke signatuur.Ze telden weinig of geen joden.En zeker geen agnostici.
Op 24 juni 1717 wordt te Londen de Grootloge van Engeland opgericht, dit is een bundeling van vier bestaande ambachtelijke Loges. Tot het einde van de 18e eeuw (de Franse revolutie) waren bijeenkomsten van meer dan 3 personen strafbaar.Alleen in de Loges kon men ongestraft samenkomen en van gedachten wisselen over allerlei zaken, die buiten de Loge onbespreekbaar waren. De 'intellectuelen'van de 17e eeuw zagen in het logegezelschap vaak een kans op sociale promotie en sociale bescherming.
Hiermede meen ik je de essentie te hebben gegeven van de Reguliere Vrijmetselarij. Mocht ik je belangstelling gewekt hebben, dan kun je als profaan het boek aan- schaffen; onderaan vind je de bibliografie. Het boek, waarvan ik slechts drie hoofdstukken heb samengevat, telt er tien, waarin een diepgaande analyse wordt gemaakt van de evolutie in de loop der tijden, van Tempeliers over kathedraalbouwers tot speculatieve Logebroeders. De auteur- een uiterst geëngageerd ingewijde- geboren in 1932,. was politiek journalist van het Laatste Nieuws.Hij werd de eerste adjunct-grootmeester van de Reguliere Grootloge van België.Hij was tevens adjunct-grootprior van de Grootpriorij van België en Groot-eerste-Princeps van het Heilige Koninklijk Gewelf van België. Bibliografie: De christelijke wortels van de vrijmetselarij. Houtekiet 2001 Antwerpen/ Baarn PS: Piet van Brabant overleed in 2006.
LE SECRET DE POLICHINELLE of IEDEREEN WEET HET OF KAN HET WETEN !
Op 8 AUGUSTUS kon je lezen: ER IS MEER NIETS DAN IETS NIETS IS WAT HET LIJKT
Het is slechts schoorvoetend dat ik je aan deze niet meer te loochenen, lapidaire uitspraken herinner. Democritus van Abdera ( ca.460-380/370 v.C.) was de belangrijkste vertegenwoordiger van het atomisme in de Griekse Oudheid.Wat hij beschrijft zijn slechts 'vermoedens', maar toch ! Als we maar even bedenken welke onvoorstelbare afstanden de planeten-van-ons -zonnestelsel scheiden in de wetenschap dat een 'lichtjaar' waarmee men deze afstanden bepaalt : +/- 300.000 km (snelheid licht/sec) x 60 sec. x 60 min. x 24 u. x 365 d. = +/- 1.135.960.000.000km bedraagt, dan heeft men een eerste indruk van de haast oneindige leegte in de kosmos...
De dichtsbijzijnde planeet -die ooit een 'vluchtoord voor de mens' zou kunnen worden, ligt op meer dan TWEE lichtjaren van ons af ! Ook op aarde, vlak onder onze ogen, heeft de wetenschap de meest ONWAARSCHIJNLIJKE CONSTATATIES gedaan ! Stel je een KUBIEKE METER platina voor : gewicht ruim 25.000 kg of meer dan 25 Ton Als één atoom een doorsnede zou hebben van 500 à 900 m dan is de kern niet groter dan een KNIKKER, wat de enige MATERIE voorstelt in dat atoom . Alle kernen in één ruimte voorgesteld zouden amper EEN KUBIEKE millimeter in beslag nemen EN 25 TON WEGEN ...
Het is de hoogste tijd Prof. De Martelaere ter hulp te roepen, waar zij ons op vrij koele maar toch resolute -soms meedogenloze - wijze de WAARHEID van haar talloze sluiers ontdoet in haar vaak pregnante essay's in de bundels 'Verrassingen' en 'Een verlangen naar ontroostbaarheid'. Zij bevestigt daarbij wat Wittgenstein zei: 'Al wat kan gezegd worden, kan in eenvoudige woorden gezegd worden.' Zij geeft ons een synthese van al wat haar voorgangers en leermeesters vaak in gecodeerde taal hebben 'geponeerd' en voor de grote massa nooit toegankelijk is geweest en door de denkende 'happy few' verdrongen werd en wordt...OM HET BESTAAN OP AARDE ENIGE KANS OP SLAGEN TE GEVEN...' WANT' schreef H.de Coninck 'DENKEN IS EEN RAMP' Voor zo ver ik er kan over oordelen-morgen weet ik mogelijk meer en beter- was PLATO de eerste filosoof die argwaan koesterde t.a.v. wat zijn ogen waarnamen en zijn geest herkende : wat hij toen concipiëerde staat bekend als 'De grot van Plato'. Enkel voor wie er nooit van hoorde : De mensheid 'leeft' met de handen vastgebonden en met het gelaat naar de achterwand van een grot gericht -denkelijk wel gehurkt of gezeten- en krijgt enkel de schaduwen te zien van 'dingen' die buiten de grot defileren, door licht beschenen, zo, dat hun schaduwen over de hoofden van de grotgevangenen op de achterwand geprojecteerd worden.Voorwaar, hachelijke toestand, dacht ik. Maar dan zeer onwaarschijnlijk, want wie hoorde ooit iemand klagen.Zo zitten we toch- zij het dan ONgebonden - enkele uren in de bioscoop !
Maar meestal vergeet men de rest van het verhaal : toch gelukken er sommigen in uit de grot te ontsnappen en de dingen 'werkelijk' te zien , maar worden bij hun terugkeer naar de massa zeer slecht onthaald ( dit echter zonder verdere toelichting van PLATO- of heb ik de essentie gemist, want ik weet het ook maar van horen zeggen.)
Of Plato wist wat wij nu weten - of best niet weten, willen we enigszins ontspannen verder leven - is niet te achterhalen.
Haast 2000 jaar later komt HOBBES, om hem nog maar eens te vernoemen, tot de conclusie dat KLEUR geen integrerend deel uitmaakt van de materie en slechts tot stand komt door de reflectie van het zonlicht op die materie, of anders gezegd niet OP ZICH bestaat. De kleur die wij waarnemen is het deel van het zonnespectrum dat elk DING OP DE WERELD NIET OPSLORPT. Alle basiskleuren van het licht - op infrarood en ultraviolet na - zien wij als we een regenboog bewonderen.Wie beweert ONDER een regenboog te zijn door gegaan is een leugenaar. Moeder Natuur heeft ons opgezadeld met een paar ogen waarvan wij de pretentie hebben ze kwalitatief te kunnen beoordelen als uitstekend, middelmatig, eerder zwak of nul, waar de natuur ons in feite uitsluitend toelaat te zien wat zij ons wil voorhouden. Het pernicieuze, het tragische van onze conditionering bestaat er in dat diezelfde natuur ons tevens met een brein heeft begiftigd dat ons in de gelegenheid stelt niet echt achter de schermen te zien, want de achterkant is conform aan de voorkant: een vormeloze, kleurloze, reukloze en naamloze BRIJ, opeenstapelingen atomen in volle activiteit; een ruwe pasta waarin zelfs geen mens te onderscheiden valt, want geboetseerd uit het zelfde materiaal...EEN NACHTMERRIE ... EEN REALITEIT OM BETER NIET TE KENNEN !? EEN REALITEIT, NIET OM TE WANHOPEN, MAAR OM TE BEWAREN ERGENS VER IN JE ACHTERHOOFD, OM JE TOE TE LATEN HEEL WAT TE RELATIVEREN EN JE ALLE REDENEN TE GEVEN OM MET DE GLIMLACH HET HOOFD TE BIEDEN AAN HET ABBERATE, ALLES OVERHEERSENDE MATERIALISME VAN DEZE MAATSCHAPPIJ.
Vermeldenswaard is: Hoewel de scepticus van Descartes in het bijzonder werd gekweld door de twijfel dat alles wat we waarnemen terwijl we ( kennelijk) wakker zijn, wel eens niet meer dan een droom zou kunnen zijn, maakte de hobbesiaanse solipsist zich daar helemaal niet druk om. Zoals Hobbes schreef in 'The Elements of Law': [Het is niet]onmogelijk voor een mens om zo ernstig misleid te zijn dat hij , nadat zijn droom voorbij is, nog steeds denkt dat die waar is: want als hij droomt van de dingen die over het algemeen in zijn geest aanwezig zijn en in dezelfde volgorde als hij dat gewoonlijk ook wakend doet, en als hij zich dan ook nog te slapen heeft gelegd op de plek waar hij zichzelf terugvindt bij zijn ontwaken (wat allemaal kan gebeuren), dan ken ik geen criterium of kenmerk waaraan hij kan bepalen of het een droom is geweest of niet (I.3.10.) HET IS DUS HEEL GOED MOGELIJK DAT WE SLAPEN EN DROMEN, OF DAT DE WERELD BUITEN ONS NIET LANGER BESTAAT.
EEN CHINESE WIJSGEER SCHREEF OOIT: Een man droomde ooit dat hij een vlinder was. Toen hij ontwaakte wist hij niet meer of hij een mens was die droomde dat hij een vlinder was, of een vlinder die droomde dat hij een mens was...
P. de Martelaere's conclusie klinkt als volgt : 'De wereld is een open boek'- maar dan in brailleschrift, voor braillelezers.
Na bijna een maand voortschrijden op de weg die ik na veel overleg met mezelf heb gekozen, heb ik echt nood aan een pauze om me te bezinnen over mijn voornemen.
Echt klagen over gebrek aan gezelschap mag ik niet, daar ik opvallend vroeg bij de top 20 geklasseerd ben geworden, wat echt aanmoedigend is overgekomen. Toch is er wat dat schort... Het haast volledig ontbreken van enige beoordeling, van enige schriftelijke aanmoediging of desnoods afkeuring is demotiverend. Let wel, voor velen is de drempel, hoe laag gesteld - het is filosofie voor iedereen ! - nog veel te hoog en anderzijds, voor de weinigen die het vooral 'academisch' willen houden en geen schijn van 'systeem' in mijn aanpak vinden en heel elitair menen dat 'filosoferen' in besloten kring hoeft te gebeuren, is deze blog een ware chaos...
Ik voel mij nochtans in goed gezelschap : mijn vriendenkring is nog amper aangesproken; de titel van mijn blog had kunnen zijn: ' IEDEREEN KAN FILOSOFEREN', wat niemand minder dan A. CHOMSKY beweerde en ik las zo pas in 'TAOISME' van Prof. P. de Martelaere : (...) De hedendaagse westerse wijsbegeerte is lang zo theoretisch niet meer als ze ooit heeft willen zijn. Ze wordt gekenmerkt door differentie- en deconstructie-denken waarin bewust aansluiting wordt gezocht met het irrationele en het onbeheersbare (waardoor, onder meer, de grenzen tussen filosofie en literatuur zijn vervaagd. (...) in plaats van toonaangevende, traditioneel gerespecteerde grote filosofen (Plato, Descartes, Kant, Hegel ) zijn het nu de dissidente figuren of uitzon- deringen die de aandacht trekken en die daardoor ook de definitie van wat 'filosofie' is of zou moeten zijn mee helpen veranderen. ( pag.28 )
Zonder tegenbericht ga ik mijn' gezellenstaf 'uit de kast halen en afstoffen en mijn geplande tocht met of zonder gids voortzetten...zolang ik kan, en wereld én 'samenleving' niet loslaten tot ik tot hun essentie ben doorgedrongen...
Bibliografie : Prof.Patricia de Martelaere Taoïsme De weg om niet te volgen Ambo- A'dam 4e druk 2006