Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Zoeken in blog

    Zoeken in blog

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • seniorennet.be
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    adaa
    blog.seniorennet.be/adaa
    Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • VRIJZINNIG HUMANISME- ANTWERPEN
  • VRIJZINNIG HUMANISME Algemeen
  • VRIJZINNIG HUMANISME Nieuws
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrij onderzoek
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • echt
  • Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • filoieder
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • budgetvriendelijk
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • TWEEDEHANDSBOEKEN
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • joyce-royce
  • Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • sophia
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrede
  • leclea
  • Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • internetcensuur
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • MOBIELE SCHOOL
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    filosofie is voor iedereen
    wat is vrijmetselarij ? vanaf 02.09.2007
    14-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maçonniek

     Maçonniek

    Een tevreden vrijmetselaar is een contradictio in terminis   Ere- Grootmeester GOB

    De werkelijkheid is een geheim en de vrijmetselaar is zich daarvan intens bewust 
                                                                                                                  L.Apostel

    Ik benadruk ook het onderscheid tussen wat maçonnieke gezelschappen feitelijk
    zijn en wat zij nastreven in hun idealen.In elke menselijke groep gaapt een wijde
    kloof tussen wat de groep werkelijk bereikt en de doelstellingen van de groep.
                                                                                                                 L.Apostel

    Langzame en voorzichtige zelfonthulling van de ouderen moeten uitnodigen tot
    zelfonthulling van de jongeren.                                                                L.Apostel

    Om financiëel minder bevoordeelden tot de arbeid toe te laten en om eerder een
    werk- dan een spelatmosfeer  te creëren, moeten lidmaatschappen drastisch worden
    gedrukt.Dit veronderstelt de verkoop van al te dure gebouwen .                 L.Apostel
                                                                                                                             

    Om iedere groepsvorming in de werkplaatsen tegen te gaan en om te beletten dat
    zich hiërarchieën zouden vormen, moeten alle ambten, inbegrepen die van
    voorzittend meester en redenaar, die opinievormend kunnen werken door rotatie
    en zonder verkiezing om beurten aan alle logeleden worden toevertrouwd.
    Dat gebeurt in ENGELAND 
    (Reguliere vrijmetselarij  VSOP24)

                                                                                                                L.Apostel
     
     Mijn persoonlijk ideaal van een maçon is altijd geweest een persoon die sterke
    engagementen verdedigt, waarvan hij sommige deelt met zijn medevrijmetselaren
    en waarvan andere hem tegenover dezelfde vrijmetselaren plaatsen.
    Daarom zouden maçons als maçons buiten de loge niet noodzakelijk verbonden
    moeten zijn door vriendschapsbanden of gemeenschappelijke levensdoelen.
    Wel integendeel.De diepte van het maçonnieke ideaal, zoals ik het zie, zou zich
    het meest manifesteren in het wederzijdse respect en de sympathie van persoon-
    lij ke, sociale en/of ideologische antagonisten, en dat is zeer, zeer moeilijk!

                                                                                                                L.Apostel

    De 'vrijmetselarij' wordt duidelijk bedreigd door twee tegengestelde trends.
    Ofwel worden de leden meer en meer aan elkaar gelijk en wordt de ontmoeting een
    ontmoeting van vrienden, van hetzelfde type, van aanhangers van nagenoeg dezelfde
    overtuiging, ofwel blijven ze zo op afstand van elkaar dat de ontmoeting vervalt tot
    niets meer dan een vormelijk sociaal samenzijn. 
                                                                                                                
                                                                                                              L.Apostel














                                                                                           

    14-12-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    29-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROFESSOREN OVER CONSUMISME

    PROFESSOREN OVER CONSUMISME.

    Woonde onlangs enkele enkele lezingen of spreekbeurten bij van professoren.
    Lezingen als het inderdaad netjes op papier stond en getrouw voorgelezen werd, en
    spreekbeurten als er vertrokken werd van enkele geprojecteerde hoofdpunten en
    daarover op menselijk tempo met korte denkpauzes a.h.w.wordt geïmproviseerd.
    Een enkele dame had het - met opvallende betrokkenheid - over ARMOEDE -
    en uitte geen enkel positief woord voor de auteurs van die ellende en
    antwoordde op de opmerking van een luisteraar 'dat er al veel actieve tegenstanders
    vermoord werden': ' kijk, ik leef toch nog! '.

    Een heer, kennelijk van neo-liberale signatuur, auteur maar geen prof, achtte alle
    weerstand tegen consumisme 'not done' en vond steevast dat door consumisme het
    voornaamste ideaal van de VERLICHTING, met name INDIVIDUATIE zijn zenit
    bereikte, en heel wat CONTINGENTIES wegvielen : de mens kon naar hartelust
    KIEZEN !! Zeer LOKAAL-WESTELIJK standpunt van een koele kikker die zijn
    onbetwistbaar geestelijk bagage ten dienste stelt van een ' ideologie', die naam niet
    eens waardig, die uitsluitend de verrijking van een coterie op het oog heeft en verder
    dagelijks duizenden slachtoffers op zijn 'geweten' heeft en genadeloos zijn weg gaat.
    en in de ganse wereld 'angry men and women' samen doet protesteren...

    De verrassing kwam van een opvallend bescheiden man - de laatste spreker van
    de zes - die de redding van de mens uit het drijfzand van het consumisme geheel
    afhankelijk maakte van tedere liefde, zachtheid, trancendentie, spiritualiteit, waar-
    mee hij alludeerde op oude waarden uit vervlogen tijden, welke de westerling als
    archaïsch en 'not cool at all' ver achter zich heeft gelaten...

     

     


     

     

     


     

     

    29-11-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    09-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEZINNING

     

                                               VOORALEER  VOOR EEUWIG AFSCHEID TE NEMEN VAN DEZE

                                                WERELD WIL IK WETEN WAT HIJ ONS TE BIEDEN HAD EN

                                                WAT DE MENSHEID VAN HET MENSELIJK BESTAAN HEEFT

                                                GEMAAKT, DAAR NIEMAND ANDERS DAARVOOR VERANT-

                                                 WOORDELIJK KAN GESTELD WORDEN

                                                DE VRAAG HOE DE MENS ALS EEN ZUIVER PRODUKT VAN

                                                DE NATUUR ERIN GELUKT IS ACHTER HET DECORUM  TE

                                                GERAKEN DAT DE NATUUR VOOR HEM HEEFT OPGEBOUWD

                                                EN DAT HIJ ALS WERKELIJKHEID MOET AANVAARDEN,WIL

                                                HET LEVEN OP DEZE PLANEET OOK MAAR ENIGE GELOOF-

                                                WAARDIGHEID WAARD ZIJN, ZAL VOOR MIJ WEL ONBE-

                                                BEANTWOORD BLIJVEN…

                                                

                                                 HET GEZEGDE’ DE WERELD GAAT AAN IJVER TEN ONDER’

                                                 WAS NOG NOOIT ZO ACTUEEL!

        

    09-11-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    03-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASEREELFONDS - ANTWERPEN - AGENDA
    MASEREELFONDS - ANTWERPEN - AGENDA
    EEN BLIJVENDE WANKLANK IN EEN KOOR VAN EENHEIDSDENKEN                            


    WENST U IN 2008 DE NODIGE MOMENTEN VAN RUSTIG DENKEN IN EEN ZINNENVERDOVENDE RUIS VAN GETOETER EN GEKWEK




                                                                                                           

    03-11-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    21-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJ ONDERZOEK

    VRIJ ONDERZOEK of wat ervoor doorgaat.

    'Vrij onderzoek ' is omnipresent in de communicatie onder vrijzinnigen.Er wordt
    zelfs niet meer naar verwezen, omdat het inherent is aan het denken in dat milieu. 

    Ooit was het een 'conditio sine qua non' voor elk onderzoek dat wetenschappelijk
    wou erkend worden, maar dan alluderen we op de vroege bloei van de Verlichting.
    Prof.Pinxten verwijt de sciëntistische vrijzinnigheid in 'De strepen van de zebra' haar
    verheffing van De wetenschap tot idool en bron van vooruitgang voor de mensheid,
    ooit verantwoord, maar heden totaal verwerpelijk.
    Dat vrij onderzoek is ver te zoeken in het huidig wetenschappelijk onderzoek, dat
    de beschikking over ontzaglijke bedragen vereist die noch in het bereik van de uni-
    versiteiten noch van de overheid liggen.
    Onderzoek gebeurt vaak om te bevestigen wat men te allen prijze wil bewijzen
    om een nieuw product op de 'vrije markt' te kunnen lanceren, en onderzoekers
    zijn ook maar mensen...en voor multinationals is NIETS te duur!

    Bron: De strepen van de zebra   R.Pinxten

    21-10-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    16-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE STREPEN VAN DE ZEBRA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het was geenszins mijn bedoeling een recentie te schrijven over het recentste boek
    van de voorzitter van de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging, Prof. Rik Pinxten.
    Dit laat ik over aan meer bevoegde lezers.
    Maar na het lezen van hoofdstuk 2 met als titel : DE DWANG VAN HET RATIONALISME OF EEN INCLUSIEVE VRIJZINNIGHEID ALS ANTWOORD OP DE GLOBALISERING, was voor mij het hek van de dam en voelde ik me 
    - hopelijk terecht - op bekend terrein, zonder enige hindernis naar een verre horizon
    kijkend. 
    Ronald Commers, Prof. Ethiek aan de RUG, auteur van : 'Het vrije denken - het   
    ongelijk van een humanisme'- een boek dat ik in een antiquariaat voor weinig
    geld aanschafte is een tijd lang wat men weleer 'mon livre de chevet' heette, geweest
    en de 'merkwaardige atheïstische priester Jean Meslier', wiens onthutsend testament
    in ettelijke bladzijden ter sprake komt, zijn twee namen die, rekening houdend met
    mijn  beperkte kennis van de filosofie, onlosmakelijk verbonden zijn.

    Spinoza,"de grote voorloper van de moderne vrijdenkerij, gaf de aanzet tot het
    uitwerken van een volwaardig open, tolerant en zelfkritisch atheïsme" R.P.
    Dit pantheïsme - of vergis ik me - had niet enkel zijn verbanning uit de joodse
    gemeenschap als gevolg, maar eveneens de verwensing van alle toenmalige
    theologen, bijgetreden door humanisten en vrijzinnigen !
    De vrijzinnigheid kent twee stromingen: de 'sciëntisten', die nog steeds geloven
    dat De wetenschap enkel het heil van de mensheid nastreeft en de vrijzinnigen,
    door Commers 'progressistische'geheten en door Pinxten in hun streven gerug-
    gesteund.
    De Verlichting met haar -toenmalige, aanvaardbare- adoratie van DE wetenschap
    heeft aanleiding gegeven tot een 'vrijzinnigheid' die de dogma's van die wetenschap
    niet eens onderkende.Is het in deze context dat men de onthutsende uitspraak van
    Adorno moet situeren :"(...) de mens bevrijd uit de klauwen van de mythe is terecht
    gekomen in' de zelfvernietiging van de Verlichting' ? "  uit: Dialectiek van de Verlichting, in samenwerking met Horkheimer.
     
    Commers - en ik heb het al tot in den treure tegen 'gelijkgezinden' gezegd -vat het
    heel lapidair samen :"De wetenschap heeft de scepter van de RKK overgenomen,
    ALLEEN DE KLEREN ZIJN VERANDERD."
     
    Wat ik uiterst merkwaardig vind is dat ik bij een zeer oppervlakkige kennismaking
    met Hobbes (niet die van Casper en ....) - voor mij toen een 'triste inconnu'- met een
    zekere onthutsing las, en ik citeer uit: Kopstukken van de filosofie (een reeks
    toegankelijke inleidingen) Hobbes ( 1588-1679) door Richard Tuck. 2003 pag.76 :
    "En met vooruitziende blik zag hij dat de moderne wetenschappers zo'n nieuwe
    priesterkaste zouden kunnen vormen."


    Rik Pinxten, een fervent aanhanger van de stroming "Commers" schrijft:
    "Ik wil liever die andere vrijzinnige humanisten, die Commers de 'progressistische
    humanisten' noemt (Commers, 1991: 254 )MEER STEM GEVEN"
    Hij voelt zich blijkbaar eenzaam :"we zijn met een zeer klein aantal."
    Hij gaat duidelijk in de aanval tegen "arrogante vrijzinnigheid en 'dom atheïsme' "
    Wat hem vooral stoort is "de verlammende en zelfgenoegzame houding waarmee
    ze in de weg gaan zitten van een verdere ontplooiing van de vrijzinnig-humanistische
    stroming, die als een tweede en geridiculiseerde vorm van 'naïef zoeken' wordt
    gekenmerkt."
    Als bestuurslid van HVV-HV-ANTW. sta ik -en niet uit opportunisme- volledig
    achter deze verruimende, baanbrekende overtuiging.

    PS: Indien sciëntistische vrijzinnigen wat meer te raden gingen bij de filosofie,
    zouden ze reeds lang
    vastgesteld hebben dat het wetenschappelijk onderzoek door beroemde filosofen
    zwaar op de korrel werd genomen en -om hem nog maar eens te citeren -
    HOBBES (17de eeuw!) reeds poneerde "dat de wetenschappelijke onderzoekers uit
    de zeventiende  en achttiende eeuw afstand namen van de enige werkelijk
    seculiere wetenschapsfilosofie die hun werd aangeboden en zij gaven in plaats
    daarvan de voorkeur aan de ingewikkelde theologische speculaties waaraan
    Newton zich te buiten ging. 
    In dit opzicht vertegenwoordigde Hobbes' theorie van de wetenschap een
    verkenning van intellectuele mogelijkheden die nà hem nog 200 jaar onbenut
    zouden blijven. "  R.Tuck  'Hobbes'  pag. 78
     
     
    "De ideeën uit het verleden zijn ongelofelijk belangrijk geweest, maar ze worden
    vaak als het ware versteend aangehouden - meestal heel goed bedoeld zelfs.Niet alleen voldoen ze niet meer, ze zijn zelfs gevaarlijk aan het worden."
              Rik Pinxten in het voorwoord tot : De strepen van de zebra.

    Apostel meende dat ook vrijmetselaars meer te rade zouden moeten gaan bij de
    filosofie.


    Bibliografie : Rik Pinxten  De strepen van de zebra
                                          Naar een strijdbaar vrijzinnig humanisme
                                          Houtekiet  Antwerpen/ Amsterdam  2007

    Contact :  filo-voor-iedereen@francois-b.be

    16-10-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    15-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AFORISMEN OF REMINISCENTIES ? 5

    Je veux que la mort me trouve plantant mes choux, mais nonchalant d'elle, et encore
    plus de mon jardin imparfait.
    Ik wens dat de dood mij vindt terwijl ik mijn kolen plant, maar onverschillig t.o.v.
    haar, en nog meer voor wat mijn onverzorgde tuin betreft.
    Montaigne

    Oh! que ce monde-ci serait une conne comédie si l'on n'y faisait pas un role
    O! wat zou deze wereld een domme klucht zijn als men daar geen rol in speelde.
    Diderot


    Chaos always defeats order because it is better organised
    Chaos overwint steeds orde omdat het beter georganiseerd is.
    Pratchett

    Nous ne savons jamais si nous ne sommes pas en train de manquer notre vie
    We weten nooit of we niet bezig zijn net naast ons leven te grijpen
                                                                                   Proust,M. (1871-1922)

                 

















    15-10-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    09-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PERCEPTIE

    Heel recent lag het woord PERCEPTIE in de mond van de hele politieke fauna van
    Vlaanderen.
    Het is helemaal geen mode-woord en is volgens van Dale :' Het kennisnemen als
    verrichting van de geest en als vermogen'.
    Strikt genomen zijn er geen twee mensen die volkomen gelijkende percepties hebben
    van gelijk welk item.
    Daardoor ontstaat meningsverschil en in het beste geval wederzijdse beïnvloeding,
    zodat consensus mogelijk wordt.
    Er is onvermijdelijk een discrepantie tussen een perceptie een haar verwoording.
    Denk daarbij aan de uitspraak van Wittgenstein: "Wij kunnen niet eens het aroma
    van een kop koffie beschrijven!".

    09-10-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    03-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IMITATIE

    Imitatie is een van de pijlers waarop onze maatschappij steunt.
    Is imitatie een manifestatie van onze primitieve instincten ?
    Daar heel wat mensen - al blijft het een slinkende minderheid - onze afstamming
    van een apensoort aanvaarden, ligt het nogal voor de hand.
    Een massa mensen vinden zich blijkbaar te onbenullig om zichzelf te zijn, wat dan
    weer positief klinkt, want een uiting van bescheidenheid.
    Maar de grote meerderheid van de imitatoren kiest modellen uit die m.i. zelf
    onbenullig zijn, want door visuele media in de 'BV-stand' verheven, doorgaans na
    raadpleging van hun kijkers-publiek.
    De rage rond de imitatie van Elvis Presley in de VS -voor mij helemaal niet onbenullig al ben ik hoegenaamd geen fan - is wel een schoolvoorbeeld van
    onbenullige imitatie als je constateert dat die imitatoren niet eens een akkoord uit
    een gitaar kunnen halen noch kunnen zingen; alleen het vestimentaire vertoont
    enige gelijkenis die niet veel verder gaat dan die van de vroeger vaak  afgebeelde
    halfnaakte neger met een hoge hoed op...
    Kinderen trekken spelend graag kledingstukken van volwassenen aan, maar eens volwassen wordt imitatie een teken van gebrek aan maturiteit.
    Het dragen van jeans-kledij in een stedelijk gebied - aanvankelijk een bewijs van
    protest van marginalen - is door de 'overname' van die kleding, eerst uit snobisme
    en van lieverlede door dametjes met pelsjassen in BMW, totaal 'ontzenuwd'
    geworden - al las ik niet zolang geleden dat een rechter een beklaagde-in- jeans          bevel gaf de gerechtzaal te verlaten om zich 'fatsoenlijk' te verkleden ! -
    Hoe studenten en marginalen daarop reageerden hoef ik nauwelijks toe te
    lichten : uitgerafelde en beschadigde broeken, met opvallend patchwork en scheuren.
    Voor kapitaalkrachtige snobs heeft de economie gedacht aan opzettelijk gebleekte
    en/of deskundig versleten exemplaren.
    Een eeuw geleden was artistieke slonzigheid en lang en onverzorgd kapsel en/of
    baard de apanage van echte of -toen al - simulerende artiesten, waardoor ze elkaar
    konden herkennen onder een menigte bourgeois.
    Op schraal bemeubelde zolderkamertjes hadden ze hun atelier en slaaphoek waar
    ze meestal met hun model leefden en werkten.
    's Nachts vond men ze met modellen en vrienden in bistro's, etend en drinkend en
    luidruchtig discussiërend.Cfr.' la vie de  Bohème'.

    Heden ten dage is die groep vertienvoudigd, zij het dat het vrouwvolk geen model
    meer is - of hooguit fotomodel - daar abstracte en/of conceptuele kunst en
    'installaties' geen nood hebben aan vrouwelijk schoon en bovendien het moeizaam
    concipiëren van kunstwerken helemaal niet meer een must is : het imiteren van
    kunstenaarsschap geeft iedereen volledige bevrediging.
    De 'echte' kunstenaars kleden zich als de eerste de beste met een confectiepak.

      Ex-misses - van welke verkiezing ook - worden ingehuurd tegen vette vergoe-
    dingen om samen met de bloemstukken en natjes en droogjes de recepties van de
    boetiekjes en' hair - consulenten' wat standing te verlenen en de banaalste platitudes
    tot in de vroege uurtjes te debiteren uiteraard met provocerend vertoon van blote
    schouders en zo diep mogelijk décolleté ... om le beau monde te imiteren...

    In Parijs hebben de Bobo's, Sartre en de Beauvoir en de hele fauna rond hen
    jaren later opgevolgd rond de kerk van Saint-Germain-des -Prés.
    Volkscafé's van toen- Flore en Les-deux-Magots - zijn nu chique tavernes geworden
    Alleen, 'La Lumière qui jaillit du choc des idées ' is vervangen door de zielloze,
    geestdodende haast automatische holle praat over objecten van geblazeerde
    bourgeois.

    Een topper van abberante imitatie komt uit Moskou, waar de vrije markt een
    originele soort stinkend-rijke bourgeois aan de oppervlakte heeft gebracht.
    Zij laten zich omnium verzekeren om zonder enig risico enkele weken in de huid
    te kunnen kruipen van een haveloze zwerver die bedelt...

    Ik herinner me nog met een zekere verontwaardiging dat school-instellingen, om
    progressief over te komen, kinderen betrokken bij wedstrijden in 'play-back'-
    voorstellingen, wat als introductie tot onze imitatie - maatschappij geslaagd mocht
    heten.
    Zijn het misschien die kinderen die, eens 'volwassen', met enthousiasme deelnamen
    aan wedstrijden in ' gitaar spelen ZONDER gitaar'. ?
    7.04.008
    Bij nader inzien gaat het in sommige 'progressieve' loges niet beter dan in de profane
    wereld.Er wordt met de grootste ernst gesimuleerd dat 'men'aan maçonnerie doet,
    al kent men na een jaar het rituaal nog steeds niet 'van buiten' en vermijdt men syste-
    matisch elk meningsverschil, want controversie leidt fataal tot conflictsituaties, wat
    de aanwezigheid schaadt en het imago van de show-loge niet ten goede komt, wat
    on the long run de loge uit de top-tien doet verdwijnen, wat fataal wordt ...


    Contact :   filo-voor-iedereen@francois-b.be


    03-10-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    30-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEESTERS VAN ONTHECHTING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het boeddhisme is ontegensprekelijk de leer van de onthechting.
    Maar is er in deze wereld een grondige reden voor onthechting?
    De westerse filosofie heeft nooit echt belangstelling getoond voor het oosters denken.
    Het is wachten geworden tot Schopenhauer de oudste oosterse geschriften gaat
    bestuderen en zijn wellicht aangeboren pessimisme door die studie gaat versterken.
    De allegorie van de 'grot' van Plato moet reeds een eerste wantrouwen gewekt hebben t.a.v. de wereld waarin wij ons ganse leven doorbrengen, maar het boeddhisme gaat onverpoosd verder met onthechting om aan het lijden te ontkomen
    .Ons lijden is het gevolg van geboorte, ouder worden, ziekte en dood.

    Onze rationele traditie weerhoudt ons het begrip 'karma' als vanzelfsprekend te aan-
    vaarden, daar we reeds eerder 'het aards tranendal' en 'eeuwige hemelse zaligheid'
    zoals het christelijk aanbod luidde, radicaal verworpen hebben.
    Maar het illusoire van het decorum waarin we leven is na Plato zowat door alle
    westerse filosofen stilzwijgend of bevestigend aanvaard en heeft tot eerder
    hallucinante ontdekkingen geleid, die blijkbaar nog niet echt tot ieders bewustzijn
    zijn doorgedrongen en het wellicht nooit zullen zijn, onbewust maar ook volledig
    bewust en om aanvaardbare redenen : the show must go on and business as usual...

    Zonder echt boeddhist te zijn meen ik wel dat onthechting op hogere leeftijd
    noodzakelijk is om enige harmonie in de laatste levensjaren te bereiken.
    Alle materieel bezit wordt geleidelijk met enige afstandelijkheid bekeken, hoeveel
    tijd en inspanning het ook geëist heeft om het te vergaren. Het verlaten van
    beminde wezens blijft een kwelling tot de laatste seconde van bewustzijn.
    Voor zover ik weet zegt het boeddhisme nergens expliciet dat wat we zien niet
    echt bestaat, en slechts het gevolg is van de aard van ons gezichtsvermogen, wat de
    natuur aanvaardbaar maakt.
    Iedereen heeft wel nood aan enige onthechting, al was het maar om het blinde
    materialisme de kop in te slaan.

    PS : P.D, een trouwe correspondente die mij letterlijk op de voet volgt, meent, en
    ik hoop terecht, dat ook het boeddhisme zijn twijfels ventileert over de 'werkelijk-
    heid die de natuur ons 'weerspiegelt'.


    30-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    28-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPSTAND TEGEN DICTATUUR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen HELP DE OPSTAND TEGEN DICTATUUR

    http://www.avaaz.org
    27.09.07: er werd op de opstandelingen met scherp geschoten (F2)
    In1988 werden duizenden neergeschoten
    28.O9.07: Identiteit van opstandelingen wordt
    systematisch opgetekend
    Dictatuur heeft alles weer onder controle...
    BIRMA is volledig van de wereld afgesloten.
    Alle communicatie-wegen zijn dicht.
    Telefoon, post, internet, televisie staan onder
    controle van de DICTATUUR.
    Raadpleeg www. avaaz.org.

    25.10.07 de strijd gaat voort

    28-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    27-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CONSUMISME

    CONSUMISME
     
    De bourgeois-cogito luidt aldus : ik bezit én consumeer, dus ik besta.
    Het is nu net die cogito die de consumptie-maatschappij op virtuoze maar ook perverse manier de bourgeois, die in elk van ons sluimert, haast permanent stimuleert
    -voor ettelijke tot in de slaapkamer- om van het bezit van elk object -hoe nutteloos het ook moge wezen- een nieuwe obsessie te maken.

    Het zijn uiteraard de minst begaafden en de financiëel zwaksten die zich het eerst laten verleiden - daarin geruggesteund door de banken - en vroeg of laat de groei-ende groep schuldenaars 'voor het leven' gaan vervoegen.

    Voor kinderen zorgt die maatschappij voor een ware, haast religieuze indoctrinatie,
    die hen voert naar een pernicieuze vorm van slavernij : onbewuste objecten, die
    ad nauseam door gewillige, populistische media als idolen op een piëdestal worden
    gehesen.

    Voor ouders en mede-opvoeders wordt de elementairste opdracht een nachtmerrie.
    De illusoire euforie, geschapen en onderhouden door een gewetenloze economie
    en door geen enkele instantie afgeremd, dompelt kinderen vanaf hun prilste
    bewustzijn in een virtuele wereld van glitter en simplismen, die hen vroeg of laat
    en zonder enige voorkennis zal achterlaten in een ontgoochelende, meedogenloze
    frustrerende en helemaal niet langer 'leuke' realiteit, die geen enkele
    gelijkenis vertoont met de verblindend-mooie affiches vol mooie, uitbundige
    wezens met wijd opengesperde mond, in extase opkijkend naar één of andere
    'onmisbare nouveauté', die binnen de kortste tijd als 'passé' zal overkomen..
    en terstond wordt vervangen door een object dat nog meer performant is voor
    een wijl.
    Van Prof.Blondé (UA) vernam ik dat het consumisme zich reeds in de 17e eeuw
    manifesteerde en in de volgende eeuw tot volwassenheid groeide.
    Tapisserie, origineel het behangen van de muren met tapijt en leder wordt nu
    vervangen door behangpapier, dat geleidelijk in ieders bereik komt; kleding,
    ooit erfstukken gaan nog maar één generatie mee en meubels - ooit vermeld op
    notariële inboedels - worden nu gebruiksvoorwerpen en van mindere kwaliteit.
     De tijd is niet meer veraf dat imitatie - doen alsof - toeslaat.

    Wie zich geen ebbenhouten meubels kon permitteren , liet zijn acajou- mobilair
    zwart schilderen (heb zelf nog geveilde stoelen afgeschuurd).

    27-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (2)
    26-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WIE FEED THE WORLD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen WE FEED THE WORLD      of         PREDATORY CAPITALISM 
                                                                   (dat leeft van plundering of roof )
    Filmvoorstelling van MASEREELFONDS-ANTW op 17 september 2007
                                                                            Klappeistr. 2  Antw.
    Enkele passages uit een interview met Erwin Wagenhofer, regisseur.
     Wenen, 28 juni 2005.
    Het ergste wat mij persoonlijk is overkomen, was toen ze de kippen gingen ruimen
    (in een hal dat 35.000 dieren telde )
    Ze ruimen ze wanneer het nog donker is zodat ze niet hysterisch worden, want wanneer het daglicht schijnt, worden  ze hysterisch en zijn ze niet zo gemakkelijk te pakken, dus stapten we de schuur in toen het nog donker was.De geur en het lawaai is al verschrikkelijk, maar het ergst is het idee  een hal binnen te stappen waar de kippen vijf weken tussen hun eigen uitwerpselen hebben gezeten, en de grond is zacht en sponzig, en plots denk je 'whoops' en stap je op een dode kip.Dat was erger dan het slachthuis.(Localisatie: Oostenrijk)

    Dat er aardappelen vanuit Munchen naar Triest worden vervoerd en vermalen worden en dan weer teruggestuurd worden naar Regensburg, waarna ze  getranspor-
    teerd worden naar Budapest  om er daar chips van te maken...
    Dat interesseert me niet. Er zitten uitvluchten in elk systeem.Zoals elke hoge
    crimineel, proberen mensen altijd gemakkelijk geld te verdienen, dan komt de
    regering erachter, dicht de gaten in de wet, en dan is het voorbij (vsop24: om elders
    opnieuw te beginnen)

    Mijn boodschap is, en dat motiveerde mij om deze film te maken ook al gaat deze film over voedsel, mijn werk gaat altijd deze kant op: we moeten onze manier van leven veranderen. We kunnen zo niet doorgaan.We moeten anders gaan leven, we
    moeten anders gaan eten, we moeten anders gaan shoppen, we moeten andere
    films gaan zien.OF OP ZIJN MINST MOETEN WE ONGELUKKIG ZIJN MET
    DE SITUATIE. Dat is de boodschap.Wij zijn de consument, en wij gaan naar de supermarkt.Dat is de macht! Wij willen geen aardbeien en tomaten in de kerst-
    periode, we willen niet dat die producten drie duizend kilometer afleggen om bij ons
    te komen.WIJ MOETEN HET DOEN.WIE ANDERS ?

    Herinner je : LEEF ZOALS JE WIL  !       vsop24

    Nawoord:
    Het walgelijkste wat wij zagen was hoe kuikentjes haast tegelijkertijd geboren
    werden terwijl de eieren met minstens honderd zij aan zij in een plastic bak lagen.
    Maar het ergste moest nog komen: ze werden daarna via snelle transportbanden
    van de ene band naar de volgende vervoerd als gelijk welk industrieel product en
    vielen daarbij soms twintig cm lager op mekaar...

    De voorstelling ging door voor 5 TOESCHOUWERS 

    www.wefeedtheworld   
    contact  :   filo-voor-iedereen@francois-b.be                               

    Reactie van    the.dp.spot@ gmail.com   

    Ikzelf zou predatory vertalen als 'dat leeft van roof ' eerder dan 'van plundering'
    Al is plunderen in de zin van 'ontdoen van de inhoud' misschien inderdaad nog
    beter, zegt het mogelijks nog meer.
    De mens grijpt wat hij gebruiken kan, eerder dan wat hij nodig heeft.Pas als we
    inderdaad met zijn allen enkel zouden grijpen wat we echt nodig hebben om te overleven, zouden we mogen beweren dat we beschaafd zijn.Onze niet primaire behoeften zijn onvoorstelbaar ongezonde proporties gaan aannemen.Als diersoort
    snijden we tot nu toe nog altijd verder in ons eigen vel, beseffen we niet dat we
    met onze rooftocht over de planeet onszelf schade berokkenen op lange termijn.
    We mogen ook niet vergeten dat we inderdaad nog verre van perfecte wezens
    zijn, dat de evolutie elke dag doorgaat en er kans is dat we het als soort niet
    halen.Dan zou het zijn omdat we het ook niet verdienden, omdat we niet geschikt
    bleken.
    Vijf toeschouwers... de evolutie heeft nog veel werk.En de evolutie, dat zijn wij
    allemaal, zonder uitzondering en elke dag.

    http://dp-spot.blogspot.com/

             

         

    26-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    23-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AFORISMEN OF REMINISCENTIES ? 4

    VRIJ ONDERZOEK is niet enkel aanbevolen voor ideeën en meningen die wij
    niet delen, maar eveneens voor overtuigingen die al jaren de onze zijn en waarvan
    we NU menen dat ze aan ONDERZOEK toe zijn.
                                                                                                       vsop24

    Lorsqu'on veut changer les moeurs et les manières, il ne faut pas les changer par
    les lois
                                                      Montesquieu, Baron Charles de 1689 - 1755  
    Zeden en gewoonten zijn niet te veranderen door wetten.   

    23-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    22-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DEFINITIES
    DEFINITIES

    Wij gebruiken dagelijks in de omgang met de 'ander' talloze woorden waarvan onze
    persoonlijke perceptie vaak weinig of geen gelijkenis vertoont met die van onze
    gesprekspartner.
    Om niet eens te spreken van : man, vrouw, moeder, vader en talloze andere, die in
    werkelijkheid alle contact met de 'ander' verbreken, waar de meerderheid zich
    voorstelt 'in gesprek' te zijn.
    Als wij niet vooraf afspreken welke definitie we beiden gaan hanteren, praten we
    -wat voortdurend het geval is - in absoluut conformisme met elkaar en gaat ieder
    zijn weg in de overtuiging dat we beiden dezelfde mening delen.
    Welke bezoeker waagt het zijn perceptie HIER te formuleren over :
    VRIJHEID
    ACTIEF CONSUMEREN
    GELIJKHEID
    EENZAAMHEID                  PUBLICATIE met of zonder naam gegarandeerd
    BEELDCULTUUR
    SPORT
    OF EIGEN THEMA
    ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
    Vrijheid : Is het gevoel dat afspraken, regels en wetten met of door anderen gemaakt, ons niet beletten om ons leven te leiden zoals wij het verkiezen.
     
    Actief consumeren :Is het verbruiken en/of gebruiken van producten en/of diensten van onze persoonlijke keuze.

    Gelijkheid : Er is gelijkheid bij het zien van alle levende wezens zoals ze door de natuur gezien worden.

    Eenzaamheid : is het moeten ontberen van geborgenheid.

    Beeldcultuur : Is een cultuur waarin het grootste gedeelte aan prikkels visueel wordt
    toegediend.

    Ingezonden door  DP


    22-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    21-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HVV en MOBILE SCHOOL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    HVV steunt MOBILE SCHOOL
    met de verkoop van PUZZLE'S

    21-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    19-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOBILE SCHOOL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Iedereen las wel eens over STRAAT-KINDEREN....
    Een 'samenleving' waarin de mogelijkheid bestaat dat jonge kinderen dag en nacht
    op straat doorbrengen, zoekend naar enig voedsel in wat 'anderen' als afval
    hebben weggeworpen, slapend in verlaten panden waar honden en katten beschut-
    ting vinden voor regen en wind, dagelijks op stortplaatsen iets 'bruikbaars' verzame-
    lend dat op de markt kan verwisseld worden tegen wat geld, dat ze de mogelijkheid
    geeft wat industriele lijm aan te schaffen waarmee ze opsnuivend voor een poos
    hun verdomd bewustzijn trachten te bedriegen...
    Zo'n 'beschaving' zinkt weg in je reinste barbaarsheid...
    Zo'n maatschappij beschikt over de nodige soldateska om planmatig zulk 'fenomeen'
    uit te roeien en  zijn imago weer voor een poos op te poetsen voor de passief toe-
    schouwende mensheid.

    MOBIELE SCHOOL is geen oplossing voor de problematiek van het straatkind.
    Het is geen project dat op zich staat.
    MOBIELE SCHOOL vzw. is een organisatie die zich engageert om bestaande
    organisaties efficiënter te helpen werken.
    MOBIELE SCHOOL werkt alleen als een deel van een groter geheel.

    HVV STEUNT  MOBILE SCHOOL  DOOR  PUZZLE'S TE  VERKOPEN
    TE BEKOMEN :  HVV
                               Lange Leemstr.57      2018 Antwerpen
                                      032337032
    www.mobileschool.org.

     


    19-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    18-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUGGESTIES VOOR INWIJDINGSCRITERIA
    SUGGESTIES VOOR INWIJDINGSCRITERIA

    Apostel geeft volgende criteria:

    Wie ingewijd kan worden
          moet voor zichzelf gedeeltelijk een probleem zijn, met de behoefte zichzelf
          beter te leren kennen en te begrijpen, anderen beter te kennen en te begrijpen
          en de bereidheid zich te verwonderen, zich te veranderen.

          moet zichzelf kwetsbaar kunnen opstellen, over zichzelf kunnen spreken en
          zich voor anderen openen.

          kan naar anderen - verafstaanden - luisteren en verlangt ook dieper en meer
          contact dan hij tot nu had.

          kan strijden zonder vijandschap, autonoom beslissen en onpopulaire
          standpunten verdedigen.

          heeft een sterke inzet ten voordele van tenminste één boven-persoonlijk doel.

          Nochtans neemt zelfs een maximaal open werkplaats bij iedere inwijding een
    onberekenbaar risico, zoals ook iedere ' profaan die aanklopt ' een onberekenbaar
    risico neemt.Dit risico is niet van ideologische, economische of politieke, maar
    van psychologische en sociale aard.De orde - hoeveel ze ook iets van een spel
    heeft - is géén spel.

    18-09-2007 om 11:42 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HUMANISTISCHE VRIJZINNIGE VERENIGING HVV
    Klik op de afbeelding om de link te volgen HUMANISTISCHE VRIJZINNIGE VERENIGING

    Is een sociaal-culturele organisatie die mensen aanspoort om zelf een mening te
    vormen op basis van juiste informatie.We groeperen de vrijzinnige humanisten
    in Vlaanderen die kiezen voor een georganiseerde samenwerking.We doen dit door
    debatten en vormingen te organiseren of door culturele activiteiten te programmeren.
    HVV werkt op drie belangrijke inhoudelijke assen: zingeving, informatie en onderwijs
    ZINGEVING.
    Wij aanbidden geen god, maar helpen zinzoekers wel om op een zinvolle manier in
    het leven te staan.In de eerste plaats door vrij onderzoekend in het leven te staan,
    alles aan een kritische blik te onderwerpen en gezagsargumenten te verwerpen.
    In de tweede plaats door de existentiële onzekerheid die ons rest te aanvaarden en
    niet te zien als een probleem dat moet opgevuld worden met een god, een verslaving, etc.In de derde plaats geloven we in menselijkheid als alternatief voor de economische ratrace.
    INFORMATIE.
    Door de toevloed aan communicatie-middelen worden we overstelpt met informatie
    Maar die informatie wordt vaak gemanipuleerd om economische, politieke of
    godsdienstige belangen te dienen.Daarom analyseren we de media als vierde macht
    en leren we om informatie kritisch te verwerken.Zo brengen we Vrij Onderzoek
    in de praktijk aan de hand van actuele thema's.
    OPVOEDING
    Actief pluralisme is een uitstekend alternatief voor onverschilligheid en een gebrek
    aan kennis van de ander.Daarom steunen we het pluralistisch onderwijs en zijn we
    voorstander van inter-levens-beschouwelijk onderwijs in een Vlaanderen waar
    jongeren steeds meer angst hebben voor vreemdelingen.We denken ook aan het
    hoger onderwijs, dat steeds meer in functie komt te staan van economische belangen
    en steeds minder in functie van maatschappelijke belangen.Maar opvoeding is ruimer
    dan onderwijs.Onze Ouderwerking reikt vaardigheden aan door in te spelen op
    praktische opvoedings-situaties en de wisselwerking tussen generaties.

    HVV ontstond als Humanistisch Verbond in 1953.Ze telt meer dan 10.000 leden
    HVV bundelt de krachten van het vroegere HV (Humanistisch Verbond)
                                                     OVM (Oudervereniging voor de Moraal)
                                                      GG (Grijze Geuzen)
                                                     HVV(Humanistisch Vrijzinnig Vormingswerk)
    HVV heeft een netwerk van afdelingen over heel Vlaanderen en Brussel.
    Wekelijks zetten onze vrijwilligers zich in om leuke en interessante activiteiten te
    organiseren.
    Met ECHT heeft HVV ook een jongerenwerking die zich richt op studenten,
    twintigers en jonge dertigers. 

     Contact :   filo-voor-iedereen@francois-b.be

    18-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    17-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPENHEID EN GEHEIM VAN DE VRIJMETSELARIJ
    Klik op de afbeelding om de link te volgen OPENHEID EN GEHEIM VAN DE VRIJMETSELARIJ.

    Leo Apostel verwijt de filosofen-op enkele uitzonderingen na- de maçonnerie genegeerd te hebben; maar dit verwijt treft evenzeer de maçonnerie t.a.v. de filosofie.
    Nochtans hebben beide er belang bij gemeende interesse voor elkaar te tonen,
    daar zij in feite complementair zijn. ( benadrukt vsop24)


    OPENHEID

    Om de juiste leden te werven en ze te ontvangen vanuit een juiste motivering,moeten
    vrijmetselaars duidelijk en klaar aan niet-vrijmetselaars zeggen wat vrijmetselarij is.
    Er zou nog veel verhelderend werk moeten geschreven worden om de dialoog
    optimaal tot stand te brengen.Als collectiviteiten van vrijmetselaars, behorend
    tot verschillende werkplaatsen en obediënties dat zouden kunnen doen, zou de
    onderneming nog aan nut winnen.Privé-gesprekken en toevallige spreekbeurten
    kunnen niet diep genoeg gaan en niet genoeg sporen achterlaten.
    Maar staan we hier weer niet voor een maçonnieke contradictie ? Wat is dan de
    plaats van het maçonnieke geheim?

    HET GEHEIM
    Het geheim speelt - terecht - een zeer grote rol in de vrijmetselaarsarbeid.Het
    treedt op in verschillende vormen.
    1.De werkelijkheid is een geheim en de vrijmetselaar is zich daarvan intens bewust.
    2.Het eigen ik - en dat van alle andere mensen - is een geheim.
    3.Wat in de vrijmetselarij gebeurt (als er iets gebeurt) tijdens zijn eigen inwijding of
    die van anderen, of in de loop van zijn maçonniek leven is niet volledig uitspreek-
    baar en mag niet volledig uitgepraat worden omdat het tot de onvervreemdbare
    intimiteit behoort.
    4.Het vertrouwen dat een andere vrijmetselaar in u heeft gesteld mag nooit
    beschaamd worden.Alles wat in de werkplaats gezegd wordt moet blijven tussen
    degenen die elkaar ontmoeten 'sub rosa'.
    5.De betekenis van symbolen of ritualen is onuitputtelijk.Geen interpretatie is
    exhaustief.
    6.De discipline 'over iets te zwijgen' ( bijvoorbeeld de détails van een inwijding
    niet te bespreken met iemand die ze nog niet doorleefde, alhoewel hij publicaties
    erover kan lezen) is etisch opvoedend.

    17-09-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!