Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum
filosofie is voor iedereen
wat is vrijmetselarij ? vanaf 02.09.2007
14-12-2007
Maçonniek
Maçonniek
Een tevreden vrijmetselaar is een contradictio in terminis Ere- Grootmeester GOB
De werkelijkheid is een geheim en de vrijmetselaar is zich daarvan intens bewust L.Apostel
Ik benadruk ook het onderscheid tussen wat maçonnieke gezelschappen feitelijk zijn en wat zij nastreven in hun idealen.In elke menselijke groep gaapt een wijde kloof tussen wat de groep werkelijk bereikt en de doelstellingen van de groep. L.Apostel
Langzame en voorzichtige zelfonthulling van de ouderen moeten uitnodigen tot zelfonthulling van de jongeren. L.Apostel
Om financiëel minder bevoordeelden tot de arbeid toe te laten en om eerder een werk- dan een spelatmosfeer te creëren, moeten lidmaatschappen drastisch worden gedrukt.Dit veronderstelt de verkoop van al te dure gebouwen . L.Apostel
Om iedere groepsvorming in de werkplaatsen tegen te gaan en om te beletten dat zich hiërarchieën zouden vormen, moeten alle ambten, inbegrepen die van voorzittend meester en redenaar, die opinievormend kunnen werken door rotatie en zonder verkiezing om beurten aan alle logeleden worden toevertrouwd. Dat gebeurt in ENGELAND (Reguliere vrijmetselarij VSOP24)
L.Apostel
Mijn persoonlijk ideaal van een maçon is altijd geweest een persoon die sterke engagementen verdedigt, waarvan hij sommige deelt met zijn medevrijmetselaren en waarvan andere hem tegenover dezelfde vrijmetselaren plaatsen. Daarom zouden maçons als maçons buiten de loge niet noodzakelijk verbonden moeten zijn door vriendschapsbanden of gemeenschappelijke levensdoelen. Wel integendeel.De diepte van het maçonnieke ideaal, zoals ik het zie, zou zich het meest manifesteren in het wederzijdse respect en de sympathie van persoon- lij ke, sociale en/of ideologische antagonisten, en dat is zeer, zeer moeilijk!
L.Apostel
De 'vrijmetselarij' wordt duidelijk bedreigd door twee tegengestelde trends. Ofwel worden de leden meer en meer aan elkaar gelijk en wordt de ontmoeting een ontmoeting van vrienden, van hetzelfde type, van aanhangers van nagenoeg dezelfde overtuiging, ofwel blijven ze zo op afstand van elkaar dat de ontmoeting vervalt tot niets meer dan een vormelijk sociaal samenzijn.
Woonde onlangs enkele enkele lezingen of spreekbeurten bij van professoren. Lezingen als het inderdaad netjes op papier stond en getrouw voorgelezen werd, en spreekbeurten als er vertrokken werd van enkele geprojecteerde hoofdpunten en daarover op menselijk tempo met korte denkpauzes a.h.w.wordt geïmproviseerd. Een enkele dame had het - met opvallende betrokkenheid - over ARMOEDE - en uitte geen enkel positief woord voor de auteurs van die ellende en antwoordde op de opmerking van een luisteraar 'dat er al veel actieve tegenstanders vermoord werden': ' kijk, ik leef toch nog! '.
Een heer, kennelijk van neo-liberale signatuur, auteur maar geen prof, achtte alle weerstand tegen consumisme 'not done' en vond steevast dat door consumisme het voornaamste ideaal van de VERLICHTING, met name INDIVIDUATIE zijn zenit bereikte, en heel wat CONTINGENTIES wegvielen : de mens kon naar hartelust KIEZEN !! Zeer LOKAAL-WESTELIJK standpunt van een koele kikker die zijn onbetwistbaar geestelijk bagage ten dienste stelt van een ' ideologie', die naam niet eens waardig, die uitsluitend de verrijking van een coterie op het oog heeft en verder dagelijks duizenden slachtoffers op zijn 'geweten' heeft en genadeloos zijn weg gaat. en in de ganse wereld 'angry men and women' samen doet protesteren...
De verrassing kwam van een opvallend bescheiden man - de laatste spreker van de zes - die de redding van de mens uit het drijfzand van het consumisme geheel afhankelijk maakte van tedere liefde, zachtheid, trancendentie, spiritualiteit, waar- mee hij alludeerde op oude waarden uit vervlogen tijden, welke de westerling als archaïsch en 'not cool at all' ver achter zich heeft gelaten...
'Vrij onderzoek ' is omnipresent in de communicatie onder vrijzinnigen.Er wordt zelfs niet meer naar verwezen, omdat het inherent is aan het denken in dat milieu.
Ooit was het een 'conditio sine qua non' voor elk onderzoek dat wetenschappelijk wou erkend worden, maar dan alluderen we op de vroege bloei van de Verlichting. Prof.Pinxten verwijt de sciëntistische vrijzinnigheid in 'De strepen van de zebra' haar verheffing van De wetenschap tot idool en bron van vooruitgang voor de mensheid, ooit verantwoord, maar heden totaal verwerpelijk. Dat vrij onderzoek is ver te zoeken in het huidig wetenschappelijk onderzoek, dat de beschikking over ontzaglijke bedragen vereist die noch in het bereik van de uni- versiteiten noch van de overheid liggen. Onderzoek gebeurt vaak om te bevestigen wat men te allen prijze wil bewijzen om een nieuw product op de 'vrije markt' te kunnen lanceren, en onderzoekers zijn ook maar mensen...en voor multinationals is NIETS te duur!
Het was geenszins mijn bedoeling een recentie te schrijven over het recentste boek van de voorzitter van de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging, Prof. Rik Pinxten. Dit laat ik over aan meer bevoegde lezers. Maar na het lezen van hoofdstuk 2 met als titel : DE DWANG VAN HET RATIONALISME OF EEN INCLUSIEVE VRIJZINNIGHEID ALS ANTWOORD OP DE GLOBALISERING, was voor mij het hek van de dam en voelde ik me - hopelijk terecht - op bekend terrein, zonder enige hindernis naar een verre horizon kijkend. Ronald Commers, Prof. Ethiek aan de RUG, auteur van : 'Het vrije denken - het ongelijk van een humanisme'- een boek dat ik in een antiquariaat voor weinig geld aanschafte is een tijd lang wat men weleer 'mon livre de chevet' heette, geweest en de 'merkwaardige atheïstische priester Jean Meslier', wiens onthutsend testament in ettelijke bladzijden ter sprake komt, zijn twee namen die, rekening houdend met mijn beperkte kennis van de filosofie, onlosmakelijk verbonden zijn.
Spinoza,"de grote voorloper van de moderne vrijdenkerij, gaf de aanzet tot het uitwerken van een volwaardig open, tolerant en zelfkritisch atheïsme" R.P. Dit pantheïsme - of vergis ik me - had niet enkel zijn verbanning uit de joodse gemeenschap als gevolg, maar eveneens de verwensing van alle toenmalige theologen, bijgetreden door humanisten en vrijzinnigen ! De vrijzinnigheid kent twee stromingen: de 'sciëntisten', die nog steeds geloven dat De wetenschap enkel het heil van de mensheid nastreeft en de vrijzinnigen, door Commers 'progressistische'geheten en door Pinxten in hun streven gerug- gesteund. De Verlichting met haar -toenmalige, aanvaardbare- adoratie van DE wetenschap heeft aanleiding gegeven tot een 'vrijzinnigheid' die de dogma's van die wetenschap niet eens onderkende.Is het in deze context dat men de onthutsende uitspraak van Adorno moet situeren :"(...) de mens bevrijd uit de klauwen van de mythe is terecht gekomen in' de zelfvernietiging van de Verlichting' ? " uit: Dialectiek van de Verlichting, in samenwerking met Horkheimer.
Commers - en ik heb het al tot in den treure tegen 'gelijkgezinden' gezegd -vat het heel lapidair samen :"De wetenschap heeft de scepter van de RKK overgenomen, ALLEEN DE KLEREN ZIJN VERANDERD."
Wat ik uiterst merkwaardig vind is dat ik bij een zeer oppervlakkige kennismaking met Hobbes (niet die van Casper en ....) - voor mij toen een 'triste inconnu'- met een zekere onthutsing las, en ik citeer uit: Kopstukken van de filosofie (een reeks toegankelijke inleidingen) Hobbes ( 1588-1679) door Richard Tuck. 2003 pag.76 : "En met vooruitziende blik zag hij dat de moderne wetenschappers zo'n nieuwe priesterkaste zouden kunnen vormen."
Rik Pinxten, een fervent aanhanger van de stroming "Commers" schrijft: "Ik wil liever die andere vrijzinnige humanisten, die Commers de 'progressistische humanisten' noemt (Commers, 1991: 254 )MEER STEM GEVEN" Hij voelt zich blijkbaar eenzaam :"we zijn met een zeer klein aantal." Hij gaat duidelijk in de aanval tegen "arrogante vrijzinnigheid en 'dom atheïsme' " Wat hem vooral stoort is "de verlammende en zelfgenoegzame houding waarmee ze in de weg gaan zitten van een verdere ontplooiing van de vrijzinnig-humanistische stroming, die als een tweede en geridiculiseerde vorm van 'naïef zoeken' wordt gekenmerkt." Als bestuurslid van HVV-HV-ANTW. sta ik -en niet uit opportunisme- volledig achter deze verruimende, baanbrekende overtuiging.
PS: Indien sciëntistische vrijzinnigen wat meer te raden gingen bij de filosofie, zouden ze reeds lang vastgesteld hebben dat het wetenschappelijk onderzoek door beroemde filosofen zwaar op de korrel werd genomen en -om hem nog maar eens te citeren - HOBBES (17de eeuw!) reeds poneerde "dat de wetenschappelijke onderzoekers uit de zeventiende en achttiende eeuw afstand namen van de enige werkelijk seculiere wetenschapsfilosofie die hun werd aangeboden en zij gaven in plaats daarvan de voorkeur aan de ingewikkelde theologische speculaties waaraan Newton zich te buiten ging. In dit opzicht vertegenwoordigde Hobbes' theorie van de wetenschap een verkenning van intellectuele mogelijkheden die nà hem nog 200 jaar onbenut zouden blijven. " R.Tuck 'Hobbes' pag. 78
"De ideeën uit het verleden zijn ongelofelijk belangrijk geweest, maar ze worden vaak als het ware versteend aangehouden - meestal heel goed bedoeld zelfs.Niet alleen voldoen ze niet meer, ze zijn zelfs gevaarlijk aan het worden." Rik Pinxten in het voorwoord tot : De strepen van de zebra.
Apostel meende dat ook vrijmetselaars meer te rade zouden moeten gaan bij de filosofie.
Bibliografie : Rik Pinxten De strepen van de zebra Naar een strijdbaar vrijzinnig humanisme Houtekiet Antwerpen/ Amsterdam 2007
Je veux que la mort me trouve plantant mes choux, mais nonchalant d'elle, et encore plus de mon jardin imparfait. Ik wens dat de dood mij vindt terwijl ik mijn kolen plant, maar onverschillig t.o.v. haar, en nog meer voor wat mijn onverzorgde tuin betreft. Montaigne
Oh! que ce monde-ci serait une conne comédie si l'on n'y faisait pas un role O! wat zou deze wereld een domme klucht zijn als men daar geen rol in speelde. Diderot
Chaos always defeats order because it is better organised Chaos overwint steeds orde omdat het beter georganiseerd is. Pratchett
Nous ne savons jamais si nous ne sommes pas en train de manquer notre vie We weten nooit of we niet bezig zijn net naast ons leven te grijpen Proust,M. (1871-1922)
Heel recent lag het woord PERCEPTIE in de mond van de hele politieke fauna van Vlaanderen. Het is helemaal geen mode-woord en is volgens van Dale :' Het kennisnemen als verrichting van de geest en als vermogen'. Strikt genomen zijn er geen twee mensen die volkomen gelijkende percepties hebben van gelijk welk item. Daardoor ontstaat meningsverschil en in het beste geval wederzijdse beïnvloeding, zodat consensus mogelijk wordt. Er is onvermijdelijk een discrepantie tussen een perceptie een haar verwoording. Denk daarbij aan de uitspraak van Wittgenstein: "Wij kunnen niet eens het aroma van een kop koffie beschrijven!".
Imitatie is een van de pijlers waarop onze maatschappij steunt. Is imitatie een manifestatie van onze primitieve instincten ? Daar heel wat mensen - al blijft het een slinkende minderheid - onze afstamming van een apensoort aanvaarden, ligt het nogal voor de hand. Een massa mensen vinden zich blijkbaar te onbenullig om zichzelf te zijn, wat dan weer positief klinkt, want een uiting van bescheidenheid. Maar de grote meerderheid van de imitatoren kiest modellen uit die m.i. zelf onbenullig zijn, want door visuele media in de 'BV-stand' verheven, doorgaans na raadpleging van hun kijkers-publiek. De rage rond de imitatie van Elvis Presley in de VS -voor mij helemaal niet onbenullig al ben ik hoegenaamd geen fan - is wel een schoolvoorbeeld van onbenullige imitatie als je constateert dat die imitatoren niet eens een akkoord uit een gitaar kunnen halen noch kunnen zingen; alleen het vestimentaire vertoont enige gelijkenis die niet veel verder gaat dan die van de vroeger vaak afgebeelde halfnaakte neger met een hoge hoed op... Kinderen trekken spelend graag kledingstukken van volwassenen aan, maar eens volwassen wordt imitatie een teken van gebrek aan maturiteit. Het dragen van jeans-kledij in een stedelijk gebied - aanvankelijk een bewijs van protest van marginalen - is door de 'overname' van die kleding, eerst uit snobisme en van lieverlede door dametjes met pelsjassen in BMW, totaal 'ontzenuwd' geworden - al las ik niet zolang geleden dat een rechter een beklaagde-in- jeans bevel gaf de gerechtzaal te verlaten om zich 'fatsoenlijk' te verkleden ! - Hoe studenten en marginalen daarop reageerden hoef ik nauwelijks toe te lichten : uitgerafelde en beschadigde broeken, met opvallend patchwork en scheuren. Voor kapitaalkrachtige snobs heeft de economie gedacht aan opzettelijk gebleekte en/of deskundig versleten exemplaren. Een eeuw geleden was artistieke slonzigheid en lang en onverzorgd kapsel en/of baard de apanage van echte of -toen al - simulerende artiesten, waardoor ze elkaar konden herkennen onder een menigte bourgeois. Op schraal bemeubelde zolderkamertjes hadden ze hun atelier en slaaphoek waar ze meestal met hun model leefden en werkten. 's Nachts vond men ze met modellen en vrienden in bistro's, etend en drinkend en luidruchtig discussiërend.Cfr.' la vie de Bohème'.
Heden ten dage is die groep vertienvoudigd, zij het dat het vrouwvolk geen model meer is - of hooguit fotomodel - daar abstracte en/of conceptuele kunst en 'installaties' geen nood hebben aan vrouwelijk schoon en bovendien het moeizaam concipiëren van kunstwerken helemaal niet meer een must is : het imiteren van kunstenaarsschap geeft iedereen volledige bevrediging. De 'echte' kunstenaars kleden zich als de eerste de beste met een confectiepak.
Ex-misses - van welke verkiezing ook - worden ingehuurd tegen vette vergoe- dingen om samen met de bloemstukken en natjes en droogjes de recepties van de boetiekjes en' hair - consulenten' wat standing te verlenen en de banaalste platitudes tot in de vroege uurtjes te debiteren uiteraard met provocerend vertoon van blote schouders en zo diep mogelijk décolleté ... om le beau monde te imiteren...
In Parijs hebben de Bobo's, Sartre en de Beauvoir en de hele fauna rond hen jaren later opgevolgd rond de kerk van Saint-Germain-des -Prés. Volkscafé's van toen- Flore en Les-deux-Magots - zijn nu chique tavernes geworden Alleen, 'La Lumière qui jaillit du choc des idées ' is vervangen door de zielloze, geestdodende haast automatische holle praat over objecten van geblazeerde bourgeois.
Een topper van abberante imitatie komt uit Moskou, waar de vrije markt een originele soort stinkend-rijke bourgeois aan de oppervlakte heeft gebracht. Zij laten zich omnium verzekeren om zonder enig risico enkele weken in de huid te kunnen kruipen van een haveloze zwerver die bedelt...
Ik herinner me nog met een zekere verontwaardiging dat school-instellingen, om progressief over te komen, kinderen betrokken bij wedstrijden in 'play-back'- voorstellingen, wat als introductie tot onze imitatie - maatschappij geslaagd mocht heten. Zijn het misschien die kinderen die, eens 'volwassen', met enthousiasme deelnamen aan wedstrijden in ' gitaar spelen ZONDER gitaar'. ? 7.04.008 Bij nader inzien gaat het in sommige 'progressieve' loges niet beter dan in de profane wereld.Er wordt met de grootste ernst gesimuleerd dat 'men'aan maçonnerie doet, al kent men na een jaar het rituaal nog steeds niet 'van buiten' en vermijdt men syste- matisch elk meningsverschil, want controversie leidt fataal tot conflictsituaties, wat de aanwezigheid schaadt en het imago van de show-loge niet ten goede komt, wat on the long run de loge uit de top-tien doet verdwijnen, wat fataal wordt ...
Het boeddhisme is ontegensprekelijk de leer van de onthechting. Maar is er in deze wereld een grondige reden voor onthechting? De westerse filosofie heeft nooit echt belangstelling getoond voor het oosters denken. Het is wachten geworden tot Schopenhauer de oudste oosterse geschriften gaat bestuderen en zijn wellicht aangeboren pessimisme door die studie gaat versterken. De allegorie van de 'grot' van Plato moet reeds een eerste wantrouwen gewekt hebben t.a.v. de wereld waarin wij ons ganse leven doorbrengen, maar het boeddhisme gaat onverpoosd verder met onthechting om aan het lijden te ontkomen .Ons lijden is het gevolg van geboorte, ouder worden, ziekte en dood.
Onze rationele traditie weerhoudt ons het begrip 'karma' als vanzelfsprekend te aan- vaarden, daar we reeds eerder 'het aards tranendal' en 'eeuwige hemelse zaligheid' zoals het christelijk aanbod luidde, radicaal verworpen hebben. Maar het illusoire van het decorum waarin we leven is na Plato zowat door alle westerse filosofen stilzwijgend of bevestigend aanvaard en heeft tot eerder hallucinante ontdekkingen geleid, die blijkbaar nog niet echt tot ieders bewustzijn zijn doorgedrongen en het wellicht nooit zullen zijn, onbewust maar ook volledig bewust en om aanvaardbare redenen : the show must go on and business as usual...
Zonder echt boeddhist te zijn meen ik wel dat onthechting op hogere leeftijd noodzakelijk is om enige harmonie in de laatste levensjaren te bereiken. Alle materieel bezit wordt geleidelijk met enige afstandelijkheid bekeken, hoeveel tijd en inspanning het ook geëist heeft om het te vergaren. Het verlaten van beminde wezens blijft een kwelling tot de laatste seconde van bewustzijn. Voor zover ik weet zegt het boeddhisme nergens expliciet dat wat we zien niet echt bestaat, en slechts het gevolg is van de aard van ons gezichtsvermogen, wat de natuur aanvaardbaar maakt. Iedereen heeft wel nood aan enige onthechting, al was het maar om het blinde materialisme de kop in te slaan.
PS : P.D, een trouwe correspondente die mij letterlijk op de voet volgt, meent, en ik hoop terecht, dat ook het boeddhisme zijn twijfels ventileert over de 'werkelijk- heid die de natuur ons 'weerspiegelt'.
http://www.avaaz.org 27.09.07: er werd op de opstandelingen met scherp geschoten (F2) In1988 werden duizenden neergeschoten 28.O9.07: Identiteit van opstandelingen wordt systematisch opgetekend Dictatuur heeft alles weer onder controle... BIRMA is volledig van de wereld afgesloten. Alle communicatie-wegen zijn dicht. Telefoon, post, internet, televisie staan onder controle van de DICTATUUR. Raadpleeg www. avaaz.org.
De bourgeois-cogito luidt aldus : ik bezit én consumeer, dus ik besta. Het is nu net die cogito die de consumptie-maatschappij op virtuoze maar ook perverse manier de bourgeois, die in elk van ons sluimert, haast permanent stimuleert -voor ettelijke tot in de slaapkamer- om van het bezit van elk object -hoe nutteloos het ook moge wezen- een nieuwe obsessie te maken.
Het zijn uiteraard de minst begaafden en de financiëel zwaksten die zich het eerst laten verleiden - daarin geruggesteund door de banken - en vroeg of laat de groei-ende groep schuldenaars 'voor het leven' gaan vervoegen.
Voor kinderen zorgt die maatschappij voor een ware, haast religieuze indoctrinatie, die hen voert naar een pernicieuze vorm van slavernij : onbewuste objecten, die ad nauseam door gewillige, populistische media als idolen op een piëdestal worden gehesen.
Voor ouders en mede-opvoeders wordt de elementairste opdracht een nachtmerrie. De illusoire euforie, geschapen en onderhouden door een gewetenloze economie en door geen enkele instantie afgeremd, dompelt kinderen vanaf hun prilste bewustzijn in een virtuele wereld van glitter en simplismen, die hen vroeg of laat en zonder enige voorkennis zal achterlaten in een ontgoochelende, meedogenloze frustrerende en helemaal niet langer 'leuke' realiteit, die geen enkele gelijkenis vertoont met de verblindend-mooie affiches vol mooie, uitbundige wezens met wijd opengesperde mond, in extase opkijkend naar één of andere 'onmisbare nouveauté', die binnen de kortste tijd als 'passé' zal overkomen.. en terstond wordt vervangen door een object dat nog meer performant is voor een wijl. Van Prof.Blondé (UA) vernam ik dat het consumisme zich reeds in de 17e eeuw manifesteerde en in de volgende eeuw tot volwassenheid groeide. Tapisserie, origineel het behangen van de muren met tapijt en leder wordt nu vervangen door behangpapier, dat geleidelijk in ieders bereik komt; kleding, ooit erfstukken gaan nog maar één generatie mee en meubels - ooit vermeld op notariële inboedels - worden nu gebruiksvoorwerpen en van mindere kwaliteit. De tijd is niet meer veraf dat imitatie - doen alsof - toeslaat.
Wie zich geen ebbenhouten meubels kon permitteren , liet zijn acajou- mobilair zwart schilderen (heb zelf nog geveilde stoelen afgeschuurd).
WE FEED THE WORLD of PREDATORY CAPITALISM (dat leeft van plundering of roof ) Filmvoorstelling van MASEREELFONDS-ANTW op 17 september 2007 Klappeistr. 2 Antw. Enkele passages uit een interview met Erwin Wagenhofer, regisseur. Wenen, 28 juni 2005. Het ergste wat mij persoonlijk is overkomen, was toen ze de kippen gingen ruimen (in een hal dat 35.000 dieren telde ) Ze ruimen ze wanneer het nog donker is zodat ze niet hysterisch worden, want wanneer het daglicht schijnt, worden ze hysterisch en zijn ze niet zo gemakkelijk te pakken, dus stapten we de schuur in toen het nog donker was.De geur en het lawaai is al verschrikkelijk, maar het ergst is het idee een hal binnen te stappen waar de kippen vijf weken tussen hun eigen uitwerpselen hebben gezeten, en de grond is zacht en sponzig, en plots denk je 'whoops' en stap je op een dode kip.Dat was erger dan het slachthuis.(Localisatie: Oostenrijk)
Dat er aardappelen vanuit Munchen naar Triest worden vervoerd en vermalen worden en dan weer teruggestuurd worden naar Regensburg, waarna ze getranspor- teerd worden naar Budapest om er daar chips van te maken... Dat interesseert me niet. Er zitten uitvluchten in elk systeem.Zoals elke hoge crimineel, proberen mensen altijd gemakkelijk geld te verdienen, dan komt de regering erachter, dicht de gaten in de wet, en dan is het voorbij (vsop24: om elders opnieuw te beginnen)
Mijn boodschap is, en dat motiveerde mij om deze film te maken ook al gaat deze film over voedsel, mijn werk gaat altijd deze kant op: we moeten onze manier van leven veranderen. We kunnen zo niet doorgaan.We moeten anders gaan leven, we moeten anders gaan eten, we moeten anders gaan shoppen, we moeten andere films gaan zien.OF OP ZIJN MINST MOETEN WE ONGELUKKIG ZIJN MET DE SITUATIE. Dat is de boodschap.Wij zijn de consument, en wij gaan naar de supermarkt.Dat is de macht! Wij willen geen aardbeien en tomaten in de kerst- periode, we willen niet dat die producten drie duizend kilometer afleggen om bij ons te komen.WIJ MOETEN HET DOEN.WIE ANDERS ?
Herinner je : LEEF ZOALS JE WIL ! vsop24
Nawoord: Het walgelijkste wat wij zagen was hoe kuikentjes haast tegelijkertijd geboren werden terwijl de eieren met minstens honderd zij aan zij in een plastic bak lagen. Maar het ergste moest nog komen: ze werden daarna via snelle transportbanden van de ene band naar de volgende vervoerd als gelijk welk industrieel product en vielen daarbij soms twintig cm lager op mekaar...
Ikzelf zou predatory vertalen als 'dat leeft van roof ' eerder dan 'van plundering' Al is plunderen in de zin van 'ontdoen van de inhoud' misschien inderdaad nog beter, zegt het mogelijks nog meer. De mens grijpt wat hij gebruiken kan, eerder dan wat hij nodig heeft.Pas als we inderdaad met zijn allen enkel zouden grijpen wat we echt nodig hebben om te overleven, zouden we mogen beweren dat we beschaafd zijn.Onze niet primaire behoeften zijn onvoorstelbaar ongezonde proporties gaan aannemen.Als diersoort snijden we tot nu toe nog altijd verder in ons eigen vel, beseffen we niet dat we met onze rooftocht over de planeet onszelf schade berokkenen op lange termijn. We mogen ook niet vergeten dat we inderdaad nog verre van perfecte wezens zijn, dat de evolutie elke dag doorgaat en er kans is dat we het als soort niet halen.Dan zou het zijn omdat we het ook niet verdienden, omdat we niet geschikt bleken. Vijf toeschouwers... de evolutie heeft nog veel werk.En de evolutie, dat zijn wij allemaal, zonder uitzondering en elke dag.
VRIJ ONDERZOEK is niet enkel aanbevolen voor ideeën en meningen die wij niet delen, maar eveneens voor overtuigingen die al jaren de onze zijn en waarvan we NU menen dat ze aan ONDERZOEK toe zijn. vsop24
Lorsqu'on veut changer les moeurs et les manières, il ne faut pas les changer par les lois Montesquieu, Baron Charles de 1689 - 1755 Zeden en gewoonten zijn niet te veranderen door wetten.
Wij gebruiken dagelijks in de omgang met de 'ander' talloze woorden waarvan onze persoonlijke perceptie vaak weinig of geen gelijkenis vertoont met die van onze gesprekspartner. Om niet eens te spreken van : man, vrouw, moeder, vader en talloze andere, die in werkelijkheid alle contact met de 'ander' verbreken, waar de meerderheid zich voorstelt 'in gesprek' te zijn. Als wij niet vooraf afspreken welke definitie we beiden gaan hanteren, praten we -wat voortdurend het geval is - in absoluut conformisme met elkaar en gaat ieder zijn weg in de overtuiging dat we beiden dezelfde mening delen. Welke bezoeker waagt het zijn perceptie HIER te formuleren over : VRIJHEID ACTIEF CONSUMEREN GELIJKHEID EENZAAMHEID PUBLICATIE met of zonder naam gegarandeerd BEELDCULTUUR SPORT OF EIGEN THEMA ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? Vrijheid : Is het gevoel dat afspraken, regels en wetten met of door anderen gemaakt, ons niet beletten om ons leven te leiden zoals wij het verkiezen.
Actief consumeren :Is het verbruiken en/of gebruiken van producten en/of diensten van onze persoonlijke keuze.
Gelijkheid : Er is gelijkheid bij het zien van alle levende wezens zoals ze door de natuur gezien worden.
Eenzaamheid : is het moeten ontberen van geborgenheid.
Beeldcultuur : Is een cultuur waarin het grootste gedeelte aan prikkels visueel wordt toegediend.
Iedereen las wel eens over STRAAT-KINDEREN.... Een 'samenleving' waarin de mogelijkheid bestaat dat jonge kinderen dag en nacht op straat doorbrengen, zoekend naar enig voedsel in wat 'anderen' als afval hebben weggeworpen, slapend in verlaten panden waar honden en katten beschut- ting vinden voor regen en wind, dagelijks op stortplaatsen iets 'bruikbaars' verzame- lend dat op de markt kan verwisseld worden tegen wat geld, dat ze de mogelijkheid geeft wat industriele lijm aan te schaffen waarmee ze opsnuivend voor een poos hun verdomd bewustzijn trachten te bedriegen... Zo'n 'beschaving' zinkt weg in je reinste barbaarsheid... Zo'n maatschappij beschikt over de nodige soldateska om planmatig zulk 'fenomeen' uit te roeien en zijn imago weer voor een poos op te poetsen voor de passief toe- schouwende mensheid.
MOBIELE SCHOOL is geen oplossing voor de problematiek van het straatkind. Het is geen project dat op zich staat. MOBIELE SCHOOL vzw. is een organisatie die zich engageert om bestaande organisaties efficiënter te helpen werken. MOBIELE SCHOOL werkt alleen als een deel van een groter geheel.
HVV STEUNT MOBILE SCHOOL DOOR PUZZLE'S TE VERKOPEN TE BEKOMEN : HVV Lange Leemstr.57 2018 Antwerpen 032337032 www.mobileschool.org.
Wie ingewijd kan worden moet voor zichzelf gedeeltelijk een probleem zijn, met de behoefte zichzelf beter te leren kennen en te begrijpen, anderen beter te kennen en te begrijpen en de bereidheid zich te verwonderen, zich te veranderen.
moet zichzelf kwetsbaar kunnen opstellen, over zichzelf kunnen spreken en zich voor anderen openen.
kan naar anderen - verafstaanden - luisteren en verlangt ook dieper en meer contact dan hij tot nu had.
kan strijden zonder vijandschap, autonoom beslissen en onpopulaire standpunten verdedigen.
heeft een sterke inzet ten voordele van tenminste één boven-persoonlijk doel.
Nochtans neemt zelfs een maximaal open werkplaats bij iedere inwijding een onberekenbaar risico, zoals ook iedere ' profaan die aanklopt ' een onberekenbaar risico neemt.Dit risico is niet van ideologische, economische of politieke, maar van psychologische en sociale aard.De orde - hoeveel ze ook iets van een spel heeft - is géén spel.
Is een sociaal-culturele organisatie die mensen aanspoort om zelf een mening te vormen op basis van juiste informatie.We groeperen de vrijzinnige humanisten in Vlaanderen die kiezen voor een georganiseerde samenwerking.We doen dit door debatten en vormingen te organiseren of door culturele activiteiten te programmeren. HVV werkt op drie belangrijke inhoudelijke assen: zingeving, informatie en onderwijs ZINGEVING. Wij aanbidden geen god, maar helpen zinzoekers wel om op een zinvolle manier in het leven te staan.In de eerste plaats door vrij onderzoekend in het leven te staan, alles aan een kritische blik te onderwerpen en gezagsargumenten te verwerpen. In de tweede plaats door de existentiële onzekerheid die ons rest te aanvaarden en niet te zien als een probleem dat moet opgevuld worden met een god, een verslaving, etc.In de derde plaats geloven we in menselijkheid als alternatief voor de economische ratrace. INFORMATIE. Door de toevloed aan communicatie-middelen worden we overstelpt met informatie Maar die informatie wordt vaak gemanipuleerd om economische, politieke of godsdienstige belangen te dienen.Daarom analyseren we de media als vierde macht en leren we om informatie kritisch te verwerken.Zo brengen we Vrij Onderzoek in de praktijk aan de hand van actuele thema's. OPVOEDING Actief pluralisme is een uitstekend alternatief voor onverschilligheid en een gebrek aan kennis van de ander.Daarom steunen we het pluralistisch onderwijs en zijn we voorstander van inter-levens-beschouwelijk onderwijs in een Vlaanderen waar jongeren steeds meer angst hebben voor vreemdelingen.We denken ook aan het hoger onderwijs, dat steeds meer in functie komt te staan van economische belangen en steeds minder in functie van maatschappelijke belangen.Maar opvoeding is ruimer dan onderwijs.Onze Ouderwerking reikt vaardigheden aan door in te spelen op praktische opvoedings-situaties en de wisselwerking tussen generaties.
HVV ontstond als Humanistisch Verbond in 1953.Ze telt meer dan 10.000 leden HVV bundelt de krachten van het vroegere HV (Humanistisch Verbond) OVM (Oudervereniging voor de Moraal) GG (Grijze Geuzen) HVV(Humanistisch Vrijzinnig Vormingswerk) HVV heeft een netwerk van afdelingen over heel Vlaanderen en Brussel. Wekelijks zetten onze vrijwilligers zich in om leuke en interessante activiteiten te organiseren. Met ECHT heeft HVV ook een jongerenwerking die zich richt op studenten, twintigers en jonge dertigers.
Leo Apostel verwijt de filosofen-op enkele uitzonderingen na- de maçonnerie genegeerd te hebben; maar dit verwijt treft evenzeer de maçonnerie t.a.v. de filosofie. Nochtans hebben beide er belang bij gemeende interesse voor elkaar te tonen, daar zij in feite complementair zijn. ( benadrukt vsop24)
OPENHEID
Om de juiste leden te werven en ze te ontvangen vanuit een juiste motivering,moeten vrijmetselaars duidelijk en klaar aan niet-vrijmetselaars zeggen wat vrijmetselarij is. Er zou nog veel verhelderend werk moeten geschreven worden om de dialoog optimaal tot stand te brengen.Als collectiviteiten van vrijmetselaars, behorend tot verschillende werkplaatsen en obediënties dat zouden kunnen doen, zou de onderneming nog aan nut winnen.Privé-gesprekken en toevallige spreekbeurten kunnen niet diep genoeg gaan en niet genoeg sporen achterlaten. Maar staan we hier weer niet voor een maçonnieke contradictie ? Wat is dan de plaats van het maçonnieke geheim?
HET GEHEIM Het geheim speelt - terecht - een zeer grote rol in de vrijmetselaarsarbeid.Het treedt op in verschillende vormen. 1.De werkelijkheid is een geheim en de vrijmetselaar is zich daarvan intens bewust. 2.Het eigen ik - en dat van alle andere mensen - is een geheim. 3.Wat in de vrijmetselarij gebeurt (als er iets gebeurt) tijdens zijn eigen inwijding of die van anderen, of in de loop van zijn maçonniek leven is niet volledig uitspreek- baar en mag niet volledig uitgepraat worden omdat het tot de onvervreemdbare intimiteit behoort. 4.Het vertrouwen dat een andere vrijmetselaar in u heeft gesteld mag nooit beschaamd worden.Alles wat in de werkplaats gezegd wordt moet blijven tussen degenen die elkaar ontmoeten 'sub rosa'. 5.De betekenis van symbolen of ritualen is onuitputtelijk.Geen interpretatie is exhaustief. 6.De discipline 'over iets te zwijgen' ( bijvoorbeeld de détails van een inwijding niet te bespreken met iemand die ze nog niet doorleefde, alhoewel hij publicaties erover kan lezen) is etisch opvoedend.