Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Zoeken in blog

    Zoeken in blog

    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • seniorennet.be
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    andre1
    blog.seniorennet.be/andre1
    Inhoud blog
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA 11.11.09
  • VRIJZINNIGHEID IN DE USA
  • INTELLIGENCE
  • RIK PINXTEN, EEN HEEL BOZE HUMANIST
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • VRIJZINNIG HUMANISME- ANTWERPEN
  • VRIJZINNIG HUMANISME Algemeen
  • VRIJZINNIG HUMANISME Nieuws
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrij onderzoek
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • echt
  • Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • dp.spot
  • filoieder
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • budgetvriendelijk
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • TWEEDEHANDSBOEKEN
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • joyce-royce
  • Een interessant adres?
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • sophia
  • Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • vrede
  • leclea
  • Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • internetcensuur
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • MOBIELE SCHOOL
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    filosofie is voor iedereen
    wat is vrijmetselarij ? vanaf 02.09.2007
    16-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BELGISCHE ARMEN WORDEN OUDER

    BELGISCHE ARMEN WORDEN OUDER.

    Brussel.- Het aantal armen in België wordt voor het derde jaar op rij geschat op ongeveer1,5 miljoen, of 14,7 procent
    van de bevolking.Dat blijkt uit cijfers van de Federale
    Overheidsdienst Economie.

    De armoedegrens ligt nu op 860 € per maand voor een alleenstaande en 1.805 € per maand voor een gezin met twee kinderen.

    Het aantal armen is al drie jaar stabiel maar hun profiel verandert wel.Jongeren en gezinnen met kinderen worden
    minder getroffen en gepensioneerde lopen steeds meer
    risico.

    Huurders zijn kwetsbaarder
    Verder worden huurders vaker door armoede getroffen dan
    eigenaars ( 28,2 procent tegenover 10,2 procent)
    Economisch actief zijn, blijft een sterke buffer tegen armoede.Van de personen die werken, is 4,2 arm; bij
    werklozen is dat 31,2 procent en bij gepensioneerden 20,3 procent.

    Armoede heeft vanzelfsprekend gevolgen voor de levensstijl van de betrokkenen.
    Bijna één op drie van de armen zegt problemen te hebben om de woning te
    verwarmen, terwijl dat bij de rest van de bevolking één op de negen is.

    Comfort
    Armen ervaren ook meer gebrek aan ruimte, missen meer elementair comfort en
    vinden hun woning vaker somber.Verder ontbreekt het hen vaak aan zaken als een
    tv, een computer of een auto.

    Ook op sociaal gebied zijn er gevolgen.Bijna een derde van de arme Belgen zegt
    niet in staat te zijn één keer per maand vrienden te ontvangen.Ze participeren ook
    minder in sociale activiteiten buitenhuis.


    16-03-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (6)
    10-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PEOPLE
    THERE ARE 3 KINDS OF PEOPLE :

    THOSE WHO MAKE THINGS HAPPEN

    THOSE WHO WATCH THINGS HAPPEN

    AND THOSE WHO WONDER WHAT HAPPENED

                              Opgetekend in een (intussen verdwenen) cafetaria in Antwerpen

    10-03-2008 om 10:55 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    23-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OVERLEVINGSFILOSOFIE

    OVERLEVINGS-FILOSOFIE

                         ECO-WATCH 3

                          PETITIE VOOR ZUIVERE LUCHT,
                             
                          TEGEN STEEDS TERUGKERENDE 'SMOG'

     SURF NAAR:  http://petitietegenfijnstof.skynetblogs.be        

    23-02-2008 om 11:15 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    17-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJMETSELARIJ en HUMOR

    De meeste problemen lossen zichzelf op, mits je ze er niet bij stoort.

    Zoek je een helpende hand?  Kijk dan naar je rechter- of
    linkerarm.

    Vrijheid is datgene kunnen doen wat je kunt laten.

    Niet alles wat goud is, blinkt.

    De mensen struikelen af en toe over de waarheid, maar dan
    krabbelen ze weer gauw op de been en gaan op de oude voet verder.

    Om jezelf lachen? Laat me niet lachen!

    De werkelijkheid is niet alleen heel anders dan wij ons haar
    voorstellen, maar ook totaal anders dan we ons kunnen
    voorstellen.

    Wie zich in zichzelf keert, moet zich er niet over verwonderen
     als hij er niemand aantreft.

    De geschiedens leert de mens dat hij niets uit de geschiedenis leert.

    God heeft heeft de wereld uit het niets geschapen, maar het
    niets schemert er steeds weer doorheen.

    Misschien is deze wereld de hel van een andere planeet
                                                         A.Huxley

    Ik verwonder me over mensen die het universum willen
    doorgronden, terwijl het al moeilijk genoeg is om de weg te
    vinden in Chinatown.
                                                         Woody Allen

    Hoeveel moet je weten voor je eindelijk weet dat je niets
    weet?

    Ons verstand is een bewijs van Gods gevoel voor humor.

    Waarom wordt de waarheid zo vaak geweld aangedaan?
    Omdat zij naakt is.

    We leven in een treurig tijdsgewricht: het is momenteel gemakkelijker
    een atoom te splijten dan een vooroordeel te elimineren.
                                                                     Einstein

    Bij de woorden 'alle mensen zijn broeders' moet ik altijd
    aan Kaïn en Abel denken.
                                                                H.Kasper

    Meester, wat vindt u van de menselijke beschaving?
    Goed idee.Zouden we eens moeten proberen.

    BRON: Ko(s)mische bewustzijn  Marco Aldinger

    De maçon weet niets van maçonnerie en wil er ook niets van
    weten. (cfr. Het respons op deze weblog : VSOP 24)
                                                       Leo Apostel
                           

    17-02-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    01-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJMETSELARIJ - DE SCOTTISH KEY

    GESCHIEDENIS VAN DE VRIJMETSELARIJ.

    Met de steun van andere Loges, andere Belgische, Engelse en Franse Grootmachten,
    met de  wetenschappelijke ervarenheid van de ULB, hebben zij "De Schotse Sleutel'
    gerealiseerd, een documentaire van 52 minuten met de bedoeling, voor de eerste keer, de oorsprong van de vrijmetselarij aan het licht te brengen. Onuitgegeven docu-
    menten en verrassende getuigenissen worden er onthuld hetgeen een miskende
    geschiedenis in een totaal nieuw daglicht doet voorkomen.Het is de eerste film die over de herkomst van de vrijmetselarij handelt. De beste specialisten ter wereld hebben aanvaard in deze film tussen te komen.

    U vindt alle bijkomstige inlichtingen op de site : http:// www.scottishkey.com
    U kunt ook nog rechtstreeks per mail contact nemen op volgend adres:
                                                                                   contact@simongo.be
    De film is in het Engels en Frans met Nederlandstalige ondertitels

    De DVD kan on-line besteld worden op :
         http:// www.clefecosaise.com/Commanderlefilm.html
         NOTA: zelfs met de spellingsfout 'ecosaise' geraak je ter plaatse !


    MIJN INDRUK OVER DEZE DOCUMENTAIRE:

    Eindelijk ontmythologisering of demystificatie of de naakte waarheid zonder franjes.
    Een van de hoofdpersonages, dominee Anderson krijgt een eerder dubieuze rol
    toegespeeld : professioneel actief met de fabricatie van fantasie-genealogieën voor
    bourgeois zonder verleden ( ijdelheid is van alle tijden !?).
    Krijgt van Desaguliers de 'opdracht' voor de Grootloge van Londen (1717) een
    edel en zo oud mogelijk  verleden te concipiëren; fantasievol als hij is legt hij een
    fictieve link tussen de kathedraalbouwers met hun 'Old Charges' en de pas gestichte
    Grootloge !
    Later ontdekt Desaguliers tot  zijn grote verwondering dat Schotland over een uit-
    gebreid net loges beschikt die teruggaan tot de 12de eeuw en waar heel wat edel-
    lieden zich lieten inwijden zonder ooit nog terug te komen.
    Die Schotse loges krijgen een enorm succes daar men liever aansluit bij een loge
    met een ver verleden dan bij een die pas gesticht is (all is vanity)
       

    Dit alles tot grote ontgoocheling van alle esoterici, fantasten, mythomanen en
     vermeende afstammelingen van rozenkruisers. L. Apostel, verwijzend
    naar het boek van Frances Yates ' The rosicrucian enlightenment' in zijn werk
    'Vrijmetselarij' (264) stemt in  met 'de literaire mystificatie rond de niet bestaande Rozenkruisersorde'

    De film zou voortaan gebruikt worden bij de instructies die men  aan de
    leerlingen-vrijmetselaars traditioneel verstrekt.

    Wat blijft er nog over van' De Christelijke wortels van de Vrijmetselarij' van wijlen
    Piet van Brabant ?
    En hebben progressieve loges het bij het juiste einde als zij 1717 uitroepen als het
    begin van de vrijmetselarij ? 

    En waar de Egyptische ritus van Cagliostro (Memphis- Misraïm ) vandaan komt
    mag Joost weten! (volgens J.Koppen (VUB) Amerika en Italië !)

    Persreacties:    Peter Taylor: 'Again many myths are put to bed'
                          parisfred Master: 'A good cure against masonic bigotry'
    PS.                               
    Niet echt om over 'naar huis te schrijven'
    Maar laat je niet afschrikken !
    De hedendaagse VRIJMETSELARIJ is zeker niet enthousiast over dit niet zo fraai
    verleden en ik hoop dat alle broeders daar hun eigen mening zullen over uiten..
    Toch vrees ik dat heel wat doorgewinterde broeders- zij het niet openlijk- deze
    revelaties zullen in twijfel trekken.'Il n'y a que la vérité qui blesse! '


    PS. Eén van beide regisseurs, Tristan Bourlard stuurt mij op 14.03.08  een
           dankwoord voor mijn reactie .
           28.03.08
           Jimmy Koppen, MA, wetenschappelijk onderzoeker aan de VUB,
           History Department/ Interdisciplinary Research Group Freemasonry,
           feliciteerde mij met mijn blog en schreef verder omstandig over zijn
           persoonlijke bevindingen betreffende het ontstaan van de maçonnerie.
           Hij is auteur van o.a. meerdere wetenschappelijke artikels en boeken
           over maçonnerie en publiceerde 'Vrijmetselarij voor dummies'
           ZIE OOK: www.bloggen.be/jimmykoppen
          

    Tristan Bourlard

            Hij realiseert reeds 15 jaar films, documentaires en TV-uitzendingen.
            In 1994, ontving hij de Europese Prijs voor de beste wetenschappelijke film
            op het Festival van de wetenschappelijke film van Paliseau (Frankrijk) voor
            'Van Mercator tot de satellieten, cartografische histories'
            In 1999 werd de documentaire 'Matamata en Pilipili 'bekroond met de
            Contribution Award op het Margareth Mead Film & Video Festival van
            New York, en de prijs van de 'Beste Mondiale Documentaire van de FIAT'
            te Santiago ( Chili ).
            Daarenboven heeft hij zes documentaires verwezenlijkt voor twee thema-
            avonden voor Arté,' Simenon, l'homme nu' en 'Einstein, une vie, un homme'.
            Hij was eveneens de realisator van twee series uitzendingen over geopolitiek
            voor 'Le dessous des cartes'.In februari 2000 publiceerde hij 'L'oeil du
            romancier' bij Actes Sud, Collection Solin. In 2002 realiseerde hij de historische
            en wetenschappelijke documentaire 'La place du mort' voor de RTBF en
            kreeg de 1e prijs toegekend aan de pedagogische film op het festival van de
            archeologische film Kinéon te Brussel.

            François De Smet

            Geboren in 1977, filosoof van opleiding, was hij jarenlang werkzaam in de
            politieke wereld, en is wetenschappelijk onderzoeker in politieke filosofie aan
            de ULB. Hij is eveneens actief in verscheidene verenigingen in verband met
            cultuur, diversiteit of gelijkheid van kansen.
            Hij schreef ' De rechten van de mens : oorsprong en toevalligheden van een
            moderne ideologie' (2001) en menige artikels over racisme, culturele diversiteit
            of burgerschap.
           ' The Scottish key' is zijn eerste film.
         
            Jimmy Koppen, MA

            VUB- History Department / Interdisciplinary Research Group Freemasonry
             Zijn reactie op mijn blog op 28 maart 2008
             Proficiat met uw blog, die ik met veel interesse heb doorgenomen.
             Ik ben zo vrij te reageren op uw bericht over 'The Scottish Key'.
             Door buitenstaanders- of beter gezegd : de wetenschappers of 'maçonologen'
             waartoe ik zelf ook behoor- was het al langer geweten dat Anderson een
             randfiguur was en dat Desaguliers de ware 'vader' van de hedendaagse
             vrijmetselarij was.Hij zorgde er achter de schermen voor dat de vrijmetselarij
             ingang vond bij de elite.De beste illustratie hiervan vinden we bij de groot-
             meesters van de Londense Grandlodge: tot Desaguliers waren dat onbekende
             en onbeduidende figuren; nadien waren het leden van de hoge adel en het 
             establishment.
             De Constituties van Anderson (1723) waren waarschijnlijk ook grotendeels
             door Desaguliers geschreven, en hadden niet enkel tot doel de statuten en
             reglementen van de Grootloge op papier te zetten, maar een soort van
             historische verantwoording te bieden.
             Vandaar dat het boek voor de helft bestaat uit een grotendeels verzonnen 
             historie,  geïnspireerd op de Bijbel en legendes.
             In feite moet je er van uitgaan dat er geen enkel onweerlegbaar bronnen-
             materiaal beschikbaar is om de werking van vrijmetselarij voor 1717 te staven.
             Maar binnen de vrijmetselarij zelf heerst er een grote onwetendheid over de
             eigen geschiedenis.
             Ik ben zelf profaan, maar ik hoor van mijn contacten binnen het GOB dat
             vele neofieten niet weten wat de vrijmetselarij in 19e- en 20e- eeuws België
             heeft gerealiseerd, laat staan dat ze de voorgeschiedenis ten gronde kennen.
             Vandaar is het een gemakkelijke oplossing de middeleeuwse bouwgilden
             automatisch aan te nemen als de rechtstreekse voorgangers van de heden-
             daagse vrijmetselaars.Waarschijnlijk zijn er vandaag nog steeds vrijmetselaars
             die ervan overtuigd zijn dat ook de tempeliers en de rozenkruizers ergens in
             hun voorgeschiedenis een rol hebben gespeeld, terwijl ook dat pertinent
             onjuist is.
             Persoonlijk merk ik ook bij rondleidingen in de tempels aan de Lakenstraat
             ( ik heb er, om verschillende redenen, al meerdere meegemaakt) dat de gids
             ( een ingewijde) vaak maar weinig (kunst-) historisch inzicht laat merken
             Het doet je echt afvragen wat het niveau van de 'geschiedenisles' moet zijn
             die leerling-vrijmetselaars na hun inwijding ontvangen.
             
             Het is de verdienste van de Scottish Key om deze gegevens eens op een
             rijtje te zetten en hopelijk daarmee diegenen te bereiken die er het meest
             baat bij hebben.

             Je merkt ook aan de tussenkomsten in de film ( de grote namen binnen het
             wetenschappelijk onderzoek naar  vrijmetselarij zoals John Hamill, Andrew
             Prescott en Roger Dachez ) dat het geen gratuite documentaire is zoals er
             zoveel over vrijmetselarij (vooral op internet) de ronde doen.

                                                                                    Jimmy Koppen, MA
             





           Voor verdere reacties of terechtwijzingen : francois.braham@telenet.be

    01-02-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    24-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJMETSELARIJ en georganiseerde VRIJZINNIGHEID

    Steeds volgens de geprezen website van de 'RUWE KASSEI' zijn er :

    'vele vrijmetselaars (die) lachen met vrijzinnige priesters en een maçonnieke kardinaal
    Het zouden broeders en zusters zijn die het anarchistisch adagium 'Noch god noch
    meester' (al dan niet op de borst of elders getatoeëerd) in ere houden...
    Zelf ken ik een anarchistisch maçon die eerder de broeders van zijn eigen loge wekelijks en zonder respijt met vragen bestookt, maar in de vochtige kamer een
    minzaam man is, maar niets vanzelfsprekend vindt...
    Als maçon en vrijwillig medewerker van het Humanistisch Vrijzinnig Verbond, waarvan geen enkel gebrek mij onbekend is en onbesproken blijft, erken ik die
    rode priesters die alle vrijzinnigen in nood met woord en daad bijstaan, en lees ik
    met stijgend enthousiasme het recentste geschrift van die unieke vrijzinnige
    'kardinaal' en voorzitter van het HVV, professor Rik Pinxten, die zeer onlangs
    'De strepen van de zebra' publiceerde.

    Als één voorzitter van het HVV ooit een werk heeft  losgelaten op zijn leden,
    met meer persoonlijk engagement en scherpere kritiek op eigen - nochtans met
    grote inspanningen en volharding verzamelde - 'gelijkgezinden', dan mag 'De strepen
    van de zebra' gelden als een unicum in de literatuur over Vrijzinnigheid sedert de
    stichting van het HVV.
    Voor een politieker zou dit gelijkstaan met zelfmoord...
    De overgrote meerderheid van zijn leden er op wijzen dat zij zich in hun vrijzinnig-
    heid nog steeds geruggesteund voelen door' De Wetenschap én De Techniek' in hun
    streven naar perfectibiliteit, waar de filosofie - lees Commers en Kruithof er op na -
    reeds een paar decennia deze geestesinstelling aan de kaak stelt als hopeloos
    verouderd en zonder enige actualisering overgeërfd van de Verlichting van Voltaire,
    Kant en vele anderen die toen hoopvol overkwam, maar ons later             confronteerde met W.O. I en II, Hiroshima, uitroeiïngen allerlei tot op heden en toenemend barbarisme.

    Er wordt van geen enkele vrijmetselaar verwacht een promotor te zijn van het HVV.
    Maar het is m.i. een must, broeders die een andere perceptie van gelijk wat hebben
    niet te desavoueren en nog minder belachelijk te maken. 

    Wat blijft er dan nog over van de essentie van de maçonnerie als tegenstrijdige
    overtuigingen niet op een ernstige manier onthaald worden in de tempel ?
    'Oordeel zeer voorzichtig, veroordeel nooit' heeft men mij als leerling geleerd !
    Of is het conformisme dat menige loge ongenietbaar en oersaai doet overkomen,
    bon ton geworden ?

    Ik heb persoonlijk ook mijn perceptie van maçonnerie, die wel degelijk rekening
    houdt met de essentiële eisen waaraan elke vrijmetselaar zich moet onderwerpen,
    of is er ergens een maçonnieke Instantie die de 'standaard-perceptie' ter beschikking
    houdt ? 

    24-01-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    23-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET GEHEIM

    'HET GEHEIM VAN DE VRIJMETSELARIJ IS ONS 'GEHEIM', WAAROVER WE NIET KUNNEN SPREKEN MAAR WAAROVER WE OOK NIET KUNNEN ZWIJGEN'
    schrijft 'DE RUWE KASSEI' in haar overigens uitstekende website.
    Een van mijn peters zei vaak met een knipoog :'Het geheim is dat er geen geheim is'

    Ik geef echter de voorkeur aan de uitlating van L.Apostel als hij poneert dat :

    'DE WERKELIJKHEID IS EEN GEHEIM WAARVAN DE VRIJMETSELAARS
    INTENS BEWUST ZIJN'
    Alleen vraag ik me af of enig maçonniek geschrift daar ooit op gealludeerd heeft ?












    23-01-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    11-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog vragen van profanen

    Zeer onlangs stelde een profaan mij voor de volgende keuze:
    Hierbij twee percepties van maçonnerie :

    A.Maçonnerie is een individueel denkproces waarbij bezinning en sereniteit noodzakelijk zijn maar dat  liefst in aanwezigheid van enkele getuigen gebeurt, die
    bij voorkeur geen gelijkgezinden zijn, zodat onze eigen hypotheses niet telkens
    goedgekeurd worden en we gebruik makend van hun vaak afwijkende meningen,
    genoodzaakt worden de onze te herformuleren, zodat meer dan een persoon ze
    min of meer aanvaardbaar kan vinden
    B.
    Kan een groepje broeders, die voor het behoud van de gezelligheid en de vredevolle
    sfeer steeds instemmen met de argumenten van de oudste, of meest welsprekende
    broeder en elke mogelijkheid om met elkaar in confrontatie te komen angsvallig om-
    zeilen en naar buiten een voorbeeld van samenhorigheid trachten te zijn met de
    bedoeling hun loge 'op de kaart te brengen' en zo vlug mogelijk op een 'top tien' te
    geraken, een waardevolle loge vormen ?

    Antwoord: Deze vragensteller komt helemaal niet zo profaan over en er zijn zoveel
    percepties als er broeders zijn. Een verstandige mix van zoveel mogelijk percepties
    lijkt mij de voorkeur te hebben. In de praktijk is er trouwens niet zoveel gelegenheid
    om over wat ook te discussiëren en elke loge wordt wat de broeders en zusters er
    van maken...Wie het gevoel krijgt lid te zijn van een B-loge en daar niet kan mee
    leven, moet de moed opbrengen van loge te veranderen...Er is keuze genoeg !























    11-01-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    10-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOG VRIJMETSELARIJ

    Het is voor progressieve loges een must geworden profanen zo volledig mogelijk
    in te lichten over wat voor enkele jaren amper mocht gefluisterd worden, met het
    onvermijdelijk gevolg dat talloze fabeltjes vaak met opzet de wereld werden ingestuurd en heel wat lichtgelovige mensen aan 'de poort van de tempel' kwamen
    kloppen enkel gedreven door nieuwsgierigheid.
    Groot was dan ook hun ontgoocheling toen ze te horen kregen dat ze al die verwachte geheimen al jaren onbewust in zichzelf meedroegen en dat ze die pas
    zouden te horen krijgen als ze lang genoeg in zichzelf zouden zoeken in plaats van 
    vol verlangen zware boeken te raadplegen en ouderen die iedereen als wijzen aan-wees te smeken toch maar iets te willen onthullen...
    Een nieuwsgierige lezer stelde me de vraag: 'Als de werkelijkheid een geheim is waar
    elke vrijmetselaar intens van bewust is ' zoals ik las in het boek van Leo Apostel, een
    boek dat iedereen kan lezen en herlezen, hoe komt het dan '...en toen las ik niet verder en onderdrukte met moeite een glimlach...

    10-01-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    01-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOE VRIJZINNIG ZAL DE 21ste EEUW ZIJN ?

    André Malraux zou ooit gezegd hebben : 'De 21ste eeuw zal religieus zijn, of zal niet zijn.
    Wie nu de vraag stelt : 'Hoe vrijzinnig zal de 21ste eeuw zijn ?' mag verwachten niet
    helemaal au sérieux genomen te worden door zijn toehoorders, religieus of vrijzinnig.
    De eeuw is nog te jong om reeds tot conclusies te komen en een vrijzinnig publiek
    zal eerder koel reageren of de vraag vrij ongepast vinden.
    In een maatschappij in volle evolutie waarin de religieuze diversiteit zienderogen groeit niet als gevolg van een mentaliteitswijziging bij de vroegere bevolking, maar
    door de inbreng van mensen van vreemde origines die religies invoeren die hier
    nooit eerder waren, zal de vrijzinnigheid fataal en wellicht voor zeer lange tijd
    afnemen en zoals voorheen het embleem van een minderheid blijven...
    De vraag rijst onweerstaanbaar : 'Is dit het VOORNAAMSTE SYMPTOOM
    dat NU onze volle aandacht en inzet opeist ?
    Tijdens een zeer ontspannen, informeel gesprek met een zeer beperkte groep mede-
    werkers van HVV gaf Rik PINXTEN, voorzitter van de vereniging, volgende reactie
    te horen : 'Vrijzinnig, beslist, maar wat ben je met vrijzinnigheid alleen ? Welke garantie geef je aan je medemens met deze verklaring ? Als vrijzinnig humanist  bekend, geef je aan 'de ander' zeer duidelijk te verstaan dat alle hulp die hij van je
    mag verwachten uitsluitend van jou en gelijkgezinden komt en door geen enkel
    gezag dient goedgekeurd of gestimuleerd te worden.

    Sedert de verschijning van 'De strepen van de zebra' weten we dat: 'De simplistische
    optie dat 'wij het toch al zolang zeggen en het dus bij het rechte eind hebben' is een
     zelfvernietigende vorm van zelfgenoegzaamheid, die men ook in bepaalde kringen van vrijzinnige humanisten vindt.
    Wat J. Kruithof het 'arrogante humanisme' noemt, heet bij R.Pinxten het sciëntisme,
    of het naïef geloof in de reddende rol van wetenschap en techniek voor de mensheid,
    en zal door het HVV bestreden worden en vervangen door een meer bescheiden
    vorm van vrijzinnig humanisme





     

    01-01-2008 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    23-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CONSUMISME

    HEEFT DE MENSHEID NIET ALS PLICHT HET CONSUMISME MET
    ALLE
    LEGALE MIDDELEN TE BESTRIJDEN TER VERWEZENLIJKING VAN
    VRIJHEID, GELIJKHEID EN BROEDERLIJKHEID, IDEALEN DIE SEDERT HET EINDE VAN WERELDOORLOG-TWEE NOG NOOIT
    ZO BEDREIGD ZIJN GEWEEST ?

    23-12-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    14-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maçonniek

     Maçonniek

    Een tevreden vrijmetselaar is een contradictio in terminis   Ere- Grootmeester GOB

    De werkelijkheid is een geheim en de vrijmetselaar is zich daarvan intens bewust 
                                                                                                                  L.Apostel

    Ik benadruk ook het onderscheid tussen wat maçonnieke gezelschappen feitelijk
    zijn en wat zij nastreven in hun idealen.In elke menselijke groep gaapt een wijde
    kloof tussen wat de groep werkelijk bereikt en de doelstellingen van de groep.
                                                                                                                 L.Apostel

    Langzame en voorzichtige zelfonthulling van de ouderen moeten uitnodigen tot
    zelfonthulling van de jongeren.                                                                L.Apostel

    Om financiëel minder bevoordeelden tot de arbeid toe te laten en om eerder een
    werk- dan een spelatmosfeer  te creëren, moeten lidmaatschappen drastisch worden
    gedrukt.Dit veronderstelt de verkoop van al te dure gebouwen .                 L.Apostel
                                                                                                                             

    Om iedere groepsvorming in de werkplaatsen tegen te gaan en om te beletten dat
    zich hiërarchieën zouden vormen, moeten alle ambten, inbegrepen die van
    voorzittend meester en redenaar, die opinievormend kunnen werken door rotatie
    en zonder verkiezing om beurten aan alle logeleden worden toevertrouwd.
    Dat gebeurt in ENGELAND 
    (Reguliere vrijmetselarij  VSOP24)

                                                                                                                L.Apostel
     
     Mijn persoonlijk ideaal van een maçon is altijd geweest een persoon die sterke
    engagementen verdedigt, waarvan hij sommige deelt met zijn medevrijmetselaren
    en waarvan andere hem tegenover dezelfde vrijmetselaren plaatsen.
    Daarom zouden maçons als maçons buiten de loge niet noodzakelijk verbonden
    moeten zijn door vriendschapsbanden of gemeenschappelijke levensdoelen.
    Wel integendeel.De diepte van het maçonnieke ideaal, zoals ik het zie, zou zich
    het meest manifesteren in het wederzijdse respect en de sympathie van persoon-
    lij ke, sociale en/of ideologische antagonisten, en dat is zeer, zeer moeilijk!

                                                                                                                L.Apostel

    De 'vrijmetselarij' wordt duidelijk bedreigd door twee tegengestelde trends.
    Ofwel worden de leden meer en meer aan elkaar gelijk en wordt de ontmoeting een
    ontmoeting van vrienden, van hetzelfde type, van aanhangers van nagenoeg dezelfde
    overtuiging, ofwel blijven ze zo op afstand van elkaar dat de ontmoeting vervalt tot
    niets meer dan een vormelijk sociaal samenzijn. 
                                                                                                                
                                                                                                              L.Apostel














                                                                                           

    14-12-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    29-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROFESSOREN OVER CONSUMISME

    PROFESSOREN OVER CONSUMISME.

    Woonde onlangs enkele enkele lezingen of spreekbeurten bij van professoren.
    Lezingen als het inderdaad netjes op papier stond en getrouw voorgelezen werd, en
    spreekbeurten als er vertrokken werd van enkele geprojecteerde hoofdpunten en
    daarover op menselijk tempo met korte denkpauzes a.h.w.wordt geïmproviseerd.
    Een enkele dame had het - met opvallende betrokkenheid - over ARMOEDE -
    en uitte geen enkel positief woord voor de auteurs van die ellende en
    antwoordde op de opmerking van een luisteraar 'dat er al veel actieve tegenstanders
    vermoord werden': ' kijk, ik leef toch nog! '.

    Een heer, kennelijk van neo-liberale signatuur, auteur maar geen prof, achtte alle
    weerstand tegen consumisme 'not done' en vond steevast dat door consumisme het
    voornaamste ideaal van de VERLICHTING, met name INDIVIDUATIE zijn zenit
    bereikte, en heel wat CONTINGENTIES wegvielen : de mens kon naar hartelust
    KIEZEN !! Zeer LOKAAL-WESTELIJK standpunt van een koele kikker die zijn
    onbetwistbaar geestelijk bagage ten dienste stelt van een ' ideologie', die naam niet
    eens waardig, die uitsluitend de verrijking van een coterie op het oog heeft en verder
    dagelijks duizenden slachtoffers op zijn 'geweten' heeft en genadeloos zijn weg gaat.
    en in de ganse wereld 'angry men and women' samen doet protesteren...

    De verrassing kwam van een opvallend bescheiden man - de laatste spreker van
    de zes - die de redding van de mens uit het drijfzand van het consumisme geheel
    afhankelijk maakte van tedere liefde, zachtheid, trancendentie, spiritualiteit, waar-
    mee hij alludeerde op oude waarden uit vervlogen tijden, welke de westerling als
    archaïsch en 'not cool at all' ver achter zich heeft gelaten...

     

     


     

     

     


     

     

    29-11-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    09-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BEZINNING

     

                                               VOORALEER  VOOR EEUWIG AFSCHEID TE NEMEN VAN DEZE

                                                WERELD WIL IK WETEN WAT HIJ ONS TE BIEDEN HAD EN

                                                WAT DE MENSHEID VAN HET MENSELIJK BESTAAN HEEFT

                                                GEMAAKT, DAAR NIEMAND ANDERS DAARVOOR VERANT-

                                                 WOORDELIJK KAN GESTELD WORDEN

                                                DE VRAAG HOE DE MENS ALS EEN ZUIVER PRODUKT VAN

                                                DE NATUUR ERIN GELUKT IS ACHTER HET DECORUM  TE

                                                GERAKEN DAT DE NATUUR VOOR HEM HEEFT OPGEBOUWD

                                                EN DAT HIJ ALS WERKELIJKHEID MOET AANVAARDEN,WIL

                                                HET LEVEN OP DEZE PLANEET OOK MAAR ENIGE GELOOF-

                                                WAARDIGHEID WAARD ZIJN, ZAL VOOR MIJ WEL ONBE-

                                                BEANTWOORD BLIJVEN…

                                                

                                                 HET GEZEGDE’ DE WERELD GAAT AAN IJVER TEN ONDER’

                                                 WAS NOG NOOIT ZO ACTUEEL!

        

    09-11-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    03-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASEREELFONDS - ANTWERPEN - AGENDA
    MASEREELFONDS - ANTWERPEN - AGENDA
    EEN BLIJVENDE WANKLANK IN EEN KOOR VAN EENHEIDSDENKEN                            


    WENST U IN 2008 DE NODIGE MOMENTEN VAN RUSTIG DENKEN IN EEN ZINNENVERDOVENDE RUIS VAN GETOETER EN GEKWEK




                                                                                                           

    03-11-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    21-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIJ ONDERZOEK

    VRIJ ONDERZOEK of wat ervoor doorgaat.

    'Vrij onderzoek ' is omnipresent in de communicatie onder vrijzinnigen.Er wordt
    zelfs niet meer naar verwezen, omdat het inherent is aan het denken in dat milieu. 

    Ooit was het een 'conditio sine qua non' voor elk onderzoek dat wetenschappelijk
    wou erkend worden, maar dan alluderen we op de vroege bloei van de Verlichting.
    Prof.Pinxten verwijt de sciëntistische vrijzinnigheid in 'De strepen van de zebra' haar
    verheffing van De wetenschap tot idool en bron van vooruitgang voor de mensheid,
    ooit verantwoord, maar heden totaal verwerpelijk.
    Dat vrij onderzoek is ver te zoeken in het huidig wetenschappelijk onderzoek, dat
    de beschikking over ontzaglijke bedragen vereist die noch in het bereik van de uni-
    versiteiten noch van de overheid liggen.
    Onderzoek gebeurt vaak om te bevestigen wat men te allen prijze wil bewijzen
    om een nieuw product op de 'vrije markt' te kunnen lanceren, en onderzoekers
    zijn ook maar mensen...en voor multinationals is NIETS te duur!

    Bron: De strepen van de zebra   R.Pinxten

    21-10-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    16-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE STREPEN VAN DE ZEBRA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het was geenszins mijn bedoeling een recentie te schrijven over het recentste boek
    van de voorzitter van de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging, Prof. Rik Pinxten.
    Dit laat ik over aan meer bevoegde lezers.
    Maar na het lezen van hoofdstuk 2 met als titel : DE DWANG VAN HET RATIONALISME OF EEN INCLUSIEVE VRIJZINNIGHEID ALS ANTWOORD OP DE GLOBALISERING, was voor mij het hek van de dam en voelde ik me 
    - hopelijk terecht - op bekend terrein, zonder enige hindernis naar een verre horizon
    kijkend. 
    Ronald Commers, Prof. Ethiek aan de RUG, auteur van : 'Het vrije denken - het   
    ongelijk van een humanisme'- een boek dat ik in een antiquariaat voor weinig
    geld aanschafte is een tijd lang wat men weleer 'mon livre de chevet' heette, geweest
    en de 'merkwaardige atheïstische priester Jean Meslier', wiens onthutsend testament
    in ettelijke bladzijden ter sprake komt, zijn twee namen die, rekening houdend met
    mijn  beperkte kennis van de filosofie, onlosmakelijk verbonden zijn.

    Spinoza,"de grote voorloper van de moderne vrijdenkerij, gaf de aanzet tot het
    uitwerken van een volwaardig open, tolerant en zelfkritisch atheïsme" R.P.
    Dit pantheïsme - of vergis ik me - had niet enkel zijn verbanning uit de joodse
    gemeenschap als gevolg, maar eveneens de verwensing van alle toenmalige
    theologen, bijgetreden door humanisten en vrijzinnigen !
    De vrijzinnigheid kent twee stromingen: de 'sciëntisten', die nog steeds geloven
    dat De wetenschap enkel het heil van de mensheid nastreeft en de vrijzinnigen,
    door Commers 'progressistische'geheten en door Pinxten in hun streven gerug-
    gesteund.
    De Verlichting met haar -toenmalige, aanvaardbare- adoratie van DE wetenschap
    heeft aanleiding gegeven tot een 'vrijzinnigheid' die de dogma's van die wetenschap
    niet eens onderkende.Is het in deze context dat men de onthutsende uitspraak van
    Adorno moet situeren :"(...) de mens bevrijd uit de klauwen van de mythe is terecht
    gekomen in' de zelfvernietiging van de Verlichting' ? "  uit: Dialectiek van de Verlichting, in samenwerking met Horkheimer.
     
    Commers - en ik heb het al tot in den treure tegen 'gelijkgezinden' gezegd -vat het
    heel lapidair samen :"De wetenschap heeft de scepter van de RKK overgenomen,
    ALLEEN DE KLEREN ZIJN VERANDERD."
     
    Wat ik uiterst merkwaardig vind is dat ik bij een zeer oppervlakkige kennismaking
    met Hobbes (niet die van Casper en ....) - voor mij toen een 'triste inconnu'- met een
    zekere onthutsing las, en ik citeer uit: Kopstukken van de filosofie (een reeks
    toegankelijke inleidingen) Hobbes ( 1588-1679) door Richard Tuck. 2003 pag.76 :
    "En met vooruitziende blik zag hij dat de moderne wetenschappers zo'n nieuwe
    priesterkaste zouden kunnen vormen."


    Rik Pinxten, een fervent aanhanger van de stroming "Commers" schrijft:
    "Ik wil liever die andere vrijzinnige humanisten, die Commers de 'progressistische
    humanisten' noemt (Commers, 1991: 254 )MEER STEM GEVEN"
    Hij voelt zich blijkbaar eenzaam :"we zijn met een zeer klein aantal."
    Hij gaat duidelijk in de aanval tegen "arrogante vrijzinnigheid en 'dom atheïsme' "
    Wat hem vooral stoort is "de verlammende en zelfgenoegzame houding waarmee
    ze in de weg gaan zitten van een verdere ontplooiing van de vrijzinnig-humanistische
    stroming, die als een tweede en geridiculiseerde vorm van 'naïef zoeken' wordt
    gekenmerkt."
    Als bestuurslid van HVV-HV-ANTW. sta ik -en niet uit opportunisme- volledig
    achter deze verruimende, baanbrekende overtuiging.

    PS: Indien sciëntistische vrijzinnigen wat meer te raden gingen bij de filosofie,
    zouden ze reeds lang
    vastgesteld hebben dat het wetenschappelijk onderzoek door beroemde filosofen
    zwaar op de korrel werd genomen en -om hem nog maar eens te citeren -
    HOBBES (17de eeuw!) reeds poneerde "dat de wetenschappelijke onderzoekers uit
    de zeventiende  en achttiende eeuw afstand namen van de enige werkelijk
    seculiere wetenschapsfilosofie die hun werd aangeboden en zij gaven in plaats
    daarvan de voorkeur aan de ingewikkelde theologische speculaties waaraan
    Newton zich te buiten ging. 
    In dit opzicht vertegenwoordigde Hobbes' theorie van de wetenschap een
    verkenning van intellectuele mogelijkheden die nà hem nog 200 jaar onbenut
    zouden blijven. "  R.Tuck  'Hobbes'  pag. 78
     
     
    "De ideeën uit het verleden zijn ongelofelijk belangrijk geweest, maar ze worden
    vaak als het ware versteend aangehouden - meestal heel goed bedoeld zelfs.Niet alleen voldoen ze niet meer, ze zijn zelfs gevaarlijk aan het worden."
              Rik Pinxten in het voorwoord tot : De strepen van de zebra.

    Apostel meende dat ook vrijmetselaars meer te rade zouden moeten gaan bij de
    filosofie.


    Bibliografie : Rik Pinxten  De strepen van de zebra
                                          Naar een strijdbaar vrijzinnig humanisme
                                          Houtekiet  Antwerpen/ Amsterdam  2007

    Contact :  filo-voor-iedereen@francois-b.be

    16-10-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (0)
    15-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AFORISMEN OF REMINISCENTIES ? 5

    Je veux que la mort me trouve plantant mes choux, mais nonchalant d'elle, et encore
    plus de mon jardin imparfait.
    Ik wens dat de dood mij vindt terwijl ik mijn kolen plant, maar onverschillig t.o.v.
    haar, en nog meer voor wat mijn onverzorgde tuin betreft.
    Montaigne

    Oh! que ce monde-ci serait une conne comédie si l'on n'y faisait pas un role
    O! wat zou deze wereld een domme klucht zijn als men daar geen rol in speelde.
    Diderot


    Chaos always defeats order because it is better organised
    Chaos overwint steeds orde omdat het beter georganiseerd is.
    Pratchett

    Nous ne savons jamais si nous ne sommes pas en train de manquer notre vie
    We weten nooit of we niet bezig zijn net naast ons leven te grijpen
                                                                                   Proust,M. (1871-1922)

                 

















    15-10-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    09-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PERCEPTIE

    Heel recent lag het woord PERCEPTIE in de mond van de hele politieke fauna van
    Vlaanderen.
    Het is helemaal geen mode-woord en is volgens van Dale :' Het kennisnemen als
    verrichting van de geest en als vermogen'.
    Strikt genomen zijn er geen twee mensen die volkomen gelijkende percepties hebben
    van gelijk welk item.
    Daardoor ontstaat meningsverschil en in het beste geval wederzijdse beïnvloeding,
    zodat consensus mogelijk wordt.
    Er is onvermijdelijk een discrepantie tussen een perceptie een haar verwoording.
    Denk daarbij aan de uitspraak van Wittgenstein: "Wij kunnen niet eens het aroma
    van een kop koffie beschrijven!".

    09-10-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)
    03-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IMITATIE

    Imitatie is een van de pijlers waarop onze maatschappij steunt.
    Is imitatie een manifestatie van onze primitieve instincten ?
    Daar heel wat mensen - al blijft het een slinkende minderheid - onze afstamming
    van een apensoort aanvaarden, ligt het nogal voor de hand.
    Een massa mensen vinden zich blijkbaar te onbenullig om zichzelf te zijn, wat dan
    weer positief klinkt, want een uiting van bescheidenheid.
    Maar de grote meerderheid van de imitatoren kiest modellen uit die m.i. zelf
    onbenullig zijn, want door visuele media in de 'BV-stand' verheven, doorgaans na
    raadpleging van hun kijkers-publiek.
    De rage rond de imitatie van Elvis Presley in de VS -voor mij helemaal niet onbenullig al ben ik hoegenaamd geen fan - is wel een schoolvoorbeeld van
    onbenullige imitatie als je constateert dat die imitatoren niet eens een akkoord uit
    een gitaar kunnen halen noch kunnen zingen; alleen het vestimentaire vertoont
    enige gelijkenis die niet veel verder gaat dan die van de vroeger vaak  afgebeelde
    halfnaakte neger met een hoge hoed op...
    Kinderen trekken spelend graag kledingstukken van volwassenen aan, maar eens volwassen wordt imitatie een teken van gebrek aan maturiteit.
    Het dragen van jeans-kledij in een stedelijk gebied - aanvankelijk een bewijs van
    protest van marginalen - is door de 'overname' van die kleding, eerst uit snobisme
    en van lieverlede door dametjes met pelsjassen in BMW, totaal 'ontzenuwd'
    geworden - al las ik niet zolang geleden dat een rechter een beklaagde-in- jeans          bevel gaf de gerechtzaal te verlaten om zich 'fatsoenlijk' te verkleden ! -
    Hoe studenten en marginalen daarop reageerden hoef ik nauwelijks toe te
    lichten : uitgerafelde en beschadigde broeken, met opvallend patchwork en scheuren.
    Voor kapitaalkrachtige snobs heeft de economie gedacht aan opzettelijk gebleekte
    en/of deskundig versleten exemplaren.
    Een eeuw geleden was artistieke slonzigheid en lang en onverzorgd kapsel en/of
    baard de apanage van echte of -toen al - simulerende artiesten, waardoor ze elkaar
    konden herkennen onder een menigte bourgeois.
    Op schraal bemeubelde zolderkamertjes hadden ze hun atelier en slaaphoek waar
    ze meestal met hun model leefden en werkten.
    's Nachts vond men ze met modellen en vrienden in bistro's, etend en drinkend en
    luidruchtig discussiërend.Cfr.' la vie de  Bohème'.

    Heden ten dage is die groep vertienvoudigd, zij het dat het vrouwvolk geen model
    meer is - of hooguit fotomodel - daar abstracte en/of conceptuele kunst en
    'installaties' geen nood hebben aan vrouwelijk schoon en bovendien het moeizaam
    concipiëren van kunstwerken helemaal niet meer een must is : het imiteren van
    kunstenaarsschap geeft iedereen volledige bevrediging.
    De 'echte' kunstenaars kleden zich als de eerste de beste met een confectiepak.

      Ex-misses - van welke verkiezing ook - worden ingehuurd tegen vette vergoe-
    dingen om samen met de bloemstukken en natjes en droogjes de recepties van de
    boetiekjes en' hair - consulenten' wat standing te verlenen en de banaalste platitudes
    tot in de vroege uurtjes te debiteren uiteraard met provocerend vertoon van blote
    schouders en zo diep mogelijk décolleté ... om le beau monde te imiteren...

    In Parijs hebben de Bobo's, Sartre en de Beauvoir en de hele fauna rond hen
    jaren later opgevolgd rond de kerk van Saint-Germain-des -Prés.
    Volkscafé's van toen- Flore en Les-deux-Magots - zijn nu chique tavernes geworden
    Alleen, 'La Lumière qui jaillit du choc des idées ' is vervangen door de zielloze,
    geestdodende haast automatische holle praat over objecten van geblazeerde
    bourgeois.

    Een topper van abberante imitatie komt uit Moskou, waar de vrije markt een
    originele soort stinkend-rijke bourgeois aan de oppervlakte heeft gebracht.
    Zij laten zich omnium verzekeren om zonder enig risico enkele weken in de huid
    te kunnen kruipen van een haveloze zwerver die bedelt...

    Ik herinner me nog met een zekere verontwaardiging dat school-instellingen, om
    progressief over te komen, kinderen betrokken bij wedstrijden in 'play-back'-
    voorstellingen, wat als introductie tot onze imitatie - maatschappij geslaagd mocht
    heten.
    Zijn het misschien die kinderen die, eens 'volwassen', met enthousiasme deelnamen
    aan wedstrijden in ' gitaar spelen ZONDER gitaar'. ?
    7.04.008
    Bij nader inzien gaat het in sommige 'progressieve' loges niet beter dan in de profane
    wereld.Er wordt met de grootste ernst gesimuleerd dat 'men'aan maçonnerie doet,
    al kent men na een jaar het rituaal nog steeds niet 'van buiten' en vermijdt men syste-
    matisch elk meningsverschil, want controversie leidt fataal tot conflictsituaties, wat
    de aanwezigheid schaadt en het imago van de show-loge niet ten goede komt, wat
    on the long run de loge uit de top-tien doet verdwijnen, wat fataal wordt ...


    Contact :   filo-voor-iedereen@francois-b.be


    03-10-2007 om 00:00 geschreven door franois24  


    >> Reageer (1)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!