Boek De reinigingxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Men is begonnen met de reiniging omdat het de voorwaarde is voor het verrichten van het gebed.
Men is begonnen met het water omdat men zich moet reinigen voor het gebed, en reiniging kan door middel van het verrichten van de wassing voltooid worden, en de wassing verricht men door middel van water.
Hadieth 1
Aboe Hurayrah moge Allaah met hem behaagd zijn heeft verhaald, hij zei: De Boodschapper van Allaah Allaahs gebeden en vrede zij met hem heeft gezegd betreffende de zee: Zijn water is een bron van reinheid (tahoer) en zijn dode is toegestaan.
De voltooiing van de hadieth:
Een man uit de stam Madlidj -3abdu-llaah- kwam naar de Boodschapper van Allaah Allaahs gebeden en vrede zij met hem en zei: O Boodschapper van Allaah, wij varen in de zee en nemen weinig water mee, als wij daarmee de wassing verrichten zullen we dorst lijden. Mogen wij met zeewater de wassing verrichten? De Profeet Allaahs gebeden en vrede zij met hem zei: Zijn water is een bron van reinheid en zijn dode is toegestaan.
- De eigenschap 'bron van reinheid' bevat twee aspecten: van zichzelf rein en reinigend.
- Dode: de dieren die zonder slachting dood gaan, bijvoorbeeld ten gevolge van een ziekte, gevecht of een natuurlijke dood. Synoniem: kadaver.
- De dode zeedieren zijn de zeedieren die vóór de vangst gestorven zijn.
- De Profeet Allaahs gebeden en vrede zij met hem heeft niet alleen het antwoord op hun vraag gegeven maar heeft ze ook de definitie gegeven van zeewater. Zo zien we dat één van de belangrijkste kenmerken van de woorden van de Profeet Allaahs gebeden en vrede zij met hem is dat ze alomvattend zijn in woorden, betekenissen en wetten.
- Zeewater is een bron van reinheid, dat betekent dat men d.m.v. zeewater uit de grote en/of de kleine onreine situatie kan treden (de grote of de kleine wassing ermee kan verrichten), alsook kan men ermee de onreinheden doen verwijderen.
- De zeedieren die zonder slachting vóór de vangst dood gaan, zijn toegestaan om te eten, ongeacht of ze zich in de zee of aan land bevinden. De Profeet Allaah' s gebeden en vrede zij met hem heeft in zijn uitspraak betreffende dit geen specificering genoemd.
- Deze hadieth bewijst ook dat het toegestaan is om alle zeedieren te eten, ongeacht of het zeeleeuwen of zeehonden zijn, ook al zijn ze dood gevonden. De algemeenheid in de uitspraak van de Profeet Allaah' s gebeden en vrede zij met hem is het bewijs hiervoor. En Allaah weet het het beste.
Lees het hele boekje Inshallah, op onderstaande bijlage.
|