Over mijzelf
Ik ben Walter Smeekens
Ik ben een man en woon in Rucphen (Nederland) en mijn beroep is Gepensioneerd agoog.
Ik ben geboren op 21/05/1936 en ben nu dus 88 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Lezen; verhalen schrijven; foto's maken.
Ik ben gehuwd en heb 4 kinderen en elf kleinkinderen.
Inhoud blog
  • EEN FIETSTOCHTJE RONDOM RUCPHEN [3]
  • EEN FIETSTOCHTJE RONDOM RUCPHEN [2]
  • EEN FIETSTOCHTJE RONDOM RUCPHEN
  • LENTE 2010
  • LENTEZANG 2010
  • Onze nieuwe wijk
  • Carnaval deel 6 {een nawoord}
  • Carnaval deel 5
  • Carnaval deel 4
  • Carnaval deel 3
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto

    De hoofdstraat van Zegge

    Foto

    Centrum Schijf

    Foto

    De Turfsteker in Schijf

    Foto

    Dorpsplein Sprundel

    Foto

    Fatimatuin Sprundel

    Foto

    West Brabants klein Lourdes:
    St. Willebrord

    Foto

    Toevluchtsoord van Maria
    voor allen die in nood verkeren.

    Foto

    In afwachting van de nieuwe Rucphense dorpskern:
    De jeu des boulesbanen.

    Foto

    De Rucphense wandelroute
    "Klavere Vrouwke"

    Foto

    Heideven in onze Heemtuin.

    Foto

    Lieve moeder Maria,
    zegen alle moeders
    die uw hulp zo hard nodig hebben.

    Foto

    Zomer 2009

    Foto

    Bloemencorso in Zundert
    Ieder jaar op de eerste zondag in september

    Foto

    De gedachtenisplaats, op de Belgisch-Nederlandse grens, aan het overlijden van een van Neerlandse beruchtste smokkelaars, tijdens de Eerste Wereld Oorlog [1914-1918]:
    "Klaver vrouwtje".

    Rucphen, juweel in de Westhoek
    Wat interessant is
    07-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnaval deel 4

    Vaste onderdelen van het Rucphense narrenfeest - geïnd op Bourgondische leest - zijn:
    * Het "elfde van het elfde" bal.
    De opening van Carnaval met de installatie van de Prins en gevolg; de jeugdprins en zijn gevolg; bekendmaking van het moto en de verkiezing van het Carnavalslied.


    Installatie Jeugdprins


    Statiefoto

    *De Kraaiemauwaovond.
    Tonpraten, waarbij dorpsgenoten, diverse voorvallen uit 't voorbije jaar, op ludieke wijze de revue laten passeren en markante dorpsgenoten lief-spottend op de hak nemen.


    Toontje paraplu

    * De Sleuteloverdracht.
    Op zaterdag vóór Carnavalszondag dragen - om 11 uur 11 - B&W symbolisch de bestuursmacht over aan de Prins en zijn gevolg, door het overreiken van de stads(dorps)sleutel.


    Hijsen Carnavalssymbool

    Als uiterlijk teken voor de gehele gemeenschap wordt daarna 't Carnavalssymbool met moto gehesen en worden de naamborden, aan het begin der bebouwde kom, verwisseld voor de Caranavalsbenaming :
    HET KRAAIENRIJK.

    *De Carnavalsmis.



    Met aansluitend de dweilavond, langs de diverse eet- & drankgelegenheden.

    * Zondag: DE OPTOCHT.
    Door het dorp trekt dan één bonte stoet van praalwagens, muziek- en spelgroepen, die een uren durende straattoneel verzorgen.


    Praalwagen


    Speelgroep


    Het kegelspel




    Dweilband "De Klapblaosers"

    * Maandag:
    Verschillende bals- en showmiddagen en avonden in diverse etablisementen voor kinderen, jeugd, volwassenen en senioren, die allen door de Prins en zijn gevolg bezocht worden, waarbij hij vergezeld wordt door 'n "Hofkapel", dan wel een "Dweilband".


    Klaarmaken voor 'n optreden


    Vol sjas de muziek in


    Zonder drank, geen klank!

    * Dinsdagmiddag: JEUGDOPTOCHT.



    's Avonds: Sluiting.
    Om 23 uur 11 wordt het Carnavalssymbool verbrand en brengt men de dorpssleutel terug naar het gemeentehuis.
    't Definitieve eind van Carnaval is dan om uiterlijk 24.00 uur. Het is dan immers Aswoensdag, de eerste dag van de veertigdagen tijd voor Pasen. (=Tijd van versobering)


    Dinsdagavond: 24.00 uur.

    * Aswoensdag.
    Eerst wordt 's morgens in de kerk 't askruisje gehaald, waarna de prins en zijn gevolg incognito met een schaal haring de diverse eet- en drankgelegenheden gaan bezoeken, om hen te danken voor hun medewerking aan 't voorbije feest. Het zogenaamde "Haringhappen".



    Tot volgend jaar.
    Houd'oe en bedankt.

                                              Bron: 
                                                                                Stichting Carnaval Rucphen
                                                         Eigen archief

    07-02-2010 om 16:34 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnaval deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wanneer wordt het Carnavalfeest precies gevierd?
    Datum bepalend is 't Rooms Katholieke Paasfeest. De begindatum van het feest ligt 40 dagen voor Eerste Paasdag. Doch daar Pasen jaarlijks op 'n andere dag valt, wisselt de aanvang van Carnaval ook.
    Bij 't eerste Concilie van Nicea [ 325 na Chr.] werd bepaald, dat de eerste zondag na de eerste volle maan na het begin der lente (= 21 maart) Paaszondag is. De zondag die 40 dagen voor deze Paaszondag valt, is dus de eerste Carnavalsdag
    Het bleek dat Pasen op z'n vroegst op 22 maart viel en op z'n laatst op 25 april, zodat Carnaval nooit gevierd kon worden

    vóór 1 februari. 
           
    'n Heel gedoe!
    Maar er moest nu eenmaal een "heidensfeest" omgezet worden in een christelijke contextuur en dus werd het met Rooms katholieke degelijke regelgeving vastgelegd. Niet zo maar bepaald, maar overdacht en passend binnen de kerkelijke wetgeving.
    Het gelovige feestvierders volk kreeg vanuit Rome wel de datum voorgelegd en daar hield men zich aan. Oude Carnavalssteden vieren tot op heden nog steeds geen Carnaval, maar "Vastenavond". {Bergen op Zoom bijv.}

    Maar vanaf de jaren zestig uit de vorige eeuw kwam er een omslag in het opvolgen van de kerkelijke wetten door de 'goe gelovigen'. Men liet de vastgestelde Carnavalsdatum niet schieten, maar stelde wel het begin der Zottigheden zelf vast.
    Elf {11} namelijk was het getal der zotheid. Dus wat kon er mooier zijn dan het feest der Zotheid [ = Narrenfeest/Carnaval] te starten op de elfde van de elfde maand om elf minuten over elf.
    Zie zelf:
    11/11 om 11 over elf!!!
    of te wel
    11/11 - 11.11

    En ter genoegdoening aan Rome:
    Elf november (feest van St. Martinus, weldoender der armen = 't klootjes volk) valt 40 dagen vóór de donkere periode voor kerstmis (= tijd van voorbereiding in onthouding op de geboorte van Godszoon; feesten is dan uit den boze!) en deze donkere tijd eindigt op 2 februari (=Maria Lichtmis) exact 40 dagen na kerst, waarmee de vroegst mogelijke datum voor Carnaval op 
    2 februari ligt!

    Dus NOOIT ÓP of VÓÓR 1 februari!!

    Heidenen en Rooms Katholieken (Christenen) hadden elkaar gevonden en 't leven kon met beider acceptatie doorgang vinden.

    Bron: The Catholic Encyclopedia
    Carnavalsmuseum Den Bosch
    &
    Wikipedia

    01-02-2010 om 00:00 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnaval deel 2

    Personen van gewicht in het Carnavalfeest zijn op de eerste plaats de 'gangmakers'; d.w.z. de  spottenderwijs hoogste gezagdrager: de Prins.
    Deze wordt onafscheidelijk bijgestaan door de Nar.
    Een uit de Middel Eeuwen stammende figuur aan de hoven van vorsten, hertogen en graven.
    'n Nar, of hofnar, was een officiële funktie, om de hoflieden te vermaken. Hetzij door zijn uiterlijk - vaak was het een zwakzinnige, of dwerg - hetzij door zijn scherpzinnige opmerkingen - omdat er een hoogst inteligente edelman in het narrenpak stak. De nar kon om zijn uitspraken - zelfs tegen de gangbare hofideeën in - niet vervolgd worden. Om duidelijk te maken dat men met een uitzonderlijk figuur te maken had - een officiëel gerechtigde spotter - hulde men hem in een speciaal kostuum, voorzien van de nodige bellen, zotkap en een marot (=staf), naar analogie van de vaak overdadige vorstenkledij, met kroon en machtstaf, zodat men wist met wie men van doen had. 
     Het is naar het voorbeeld van deze narren dat Carnaval (= feest der spotters) een Prins met Nar kent.



    Een derde onmisbare Carnavals hoogwaardige is: "De Heerboer of Grootste Boer"
    Deze figuur zou men kunnen zien als des vorstens rentmeester.
    Dit hoofse drietal wordt dan nog terzijde gestaan door een "beheerraad", de zogenaamde "Raad van Elf"
    Kortom: Carnaval drijft drie dagen lang de spot met het alledaagse leven, in traditie de gangbare levensspiegel uit het feodale tijdperk volgend, voor wat betreft de hoogwaardigheids bekleders.Vandaar dat men in alle Spotfeesten deze figuren tegenkomt.
    Doch daarmee houden de overeenkomsten op.
    Want in de loop der tijden zijn er in Nederland twee duidelijk verschillende Carnavalfeesten ontstaan, n.l. Het Rijnlandse en Het Bourgondische.
    Het Rijnlandse Carnaval vindt men in het aan 't Duitse Rijnland - met steden als Keulen, Aken, Dormund en Mainz -grenzende Limburg en Oost Brabant.
    Het Bourgondisch Carnaval treft men meer in Midden en West Brabant en 't katholieke Zeeuws Vlaanderen.
    Van oorsprong komt 't Bougondische Narrenfeest dan ook voort uit de welvarende steden van 't Hertogdom Brabant en 't Graafschap Vlaanderen.


       
    Bron: Carnaval museum Den Bosch
    Wikipedia
    Grote historische schoolatlas

    25-01-2010 om 12:30 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnaval deel 1

    Is wellicht een van de oudste eet- en drank- volksfeesten die er bestaan.


    Huishouden van Jan Steen



    Feest der monniken


    Waar de naam vandaan komt is giswerk. 't Oudst is de verklaring, dat 't afgeleid zou zijn van 't Latijnse "carus navalis" wat 'scheepswagen' betekent en verwijst naar de oudheid waarin rondtrekkende groepen een als 'n schip ogende wagen, 't zogenaamde 'narrenschip' , meevoerden, waarmee de zeegod van de Kelten/Germanen uit 't noorden kwam, om deel te nemen aan de winterfeesten.


    Narrenschip van
    Jheronimus Bosch


    Nadat de katholieke kerk z'n invloed op de samenleving had verstevigd, werd het heidense winterfeest verchristelijkt en zou de naam afgeleid kunnen zijn van 't Lantijnse "carne vale" wat vertaalt 'vaarwel aan 't vlees' betekent. Dit omdat Carnaval aan de vooravond van de vastentijd  [-tijd van vasten en onthouding van vleesgerechten-] gevierd werd.
    Hoe dan ook: 't heidense carnaval werd en wordt in heel Europa gevierd.
    Maar zelfs de oude Romeinen uit de tijden van de vóór Christelijke jaartelling kenden de 'saturnaliën' [= 'n drink- en eetfestijn met 'n soort verklede prins als voorganger, vermomde feestvierders en optochten door de straten. Men denke hier bijv. aan de Venetiaanse maskers.]
    Al mee al dus voldoende historische aanwijzingen voor 'n al oud feest, waarbij nog steeds oude tradities (zoals 'n Prins Carnaval, verkleed partijen, optochten e.d.) gehandhaafd zijn.
    Bovendien was spotten met hoogwaardigheid bekleders ook van oudsher 'n geliefde bezigheid.




    N.a.v. 't Consilie van Trente ± 1580
    Munten met de afbeelding van 'n duivel en 'n nar.
    De andere zijde heeft de beeltenis van 'n paus en 'n kadinaal.

    Bron:
    * Carnaval museum; Den Bosch
    * Wikipedia

    18-01-2010 om 15:38 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis

    Het feest van de vrede op aarde voor alle mensen.



    'n Grote groep mensen vertelt dan het al oude volksverhaal, van de wat oudere man en z'n jonge bruid die, zwervend door 'n stad, nergens onderdak kunnen vinden, om tenslotte hun intrek te nemen in een oude gammele schaapstal, waar zij bevalt van hun zoontje en als eerste kraamvisite 'n stel povere herders ontvangt.



    Voor 'n andere groep mensen, die de tijd van geloven in volksverhalen wel gehad heeft, is 25 december de dag van hun eigen 'modern' sprookje.


    Tekening van mijn kleinkind: Meike Smeekens

    Het verhaal over de wat korpulente man met 'n witte baard, gestoken in 'n rood kostuum, wonend op - of nabij - de noordpool, die met 'n arreslee, getrokken door 'n stel rendieren, de nodige cadeaux uitstrooit onder hun kerstboom.



    Doch voor duizenden is Kerstmis het feest van de herdenking van de geboorte van God als mens, die onder ons kwam, om de dood te overwinnen en ons zo het eeuwig leven schonk, in eenvoud en stille rust.



    Het is het herinneren aan die stille heilige nacht, uit 'n oud grijs verleden, die hen nog steeds aanspoort om begrip op te brengen voor elkaar en om te proberen vrede op aarde te bewerkstelligen tussen alle mensen van goede wil.



    11-01-2010 om 00:00 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WINTERT HET OOK BIJ ONS 2

    Uit alle hoeken en gaten kwamen de vogels aangevlogen,
    in de hoop voldoende voedsel van de mensen toebedeeld te krijgen.


    Het zwartkopje (= koolmees)
    en de Turkse tortelduif



    De vink, afwachtend in de hulstboom


    En op de ondergesneeuwde drinkplaats

    Zo werd het vijf en twintig december 2009.

    05-01-2010 om 00:00 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WINTERT HET OOK BIJ ONS

    De bomen werden kaal en de dieren zochten de woningen van de mensen op.



    De mensen toonden hun medeleven aan de vogels, na eerst voor hun zelf de inwendige mens tevreden gesteld te hebben.



    Daarna was het de beurt aan de dieren.



    Zelfs buitenlandse gasten wisten ons te vinden.



    Vervolgens koos, 
     in een nacht,
    deze sneeuwvracht,
    geruisloos
    op ons neer te dalen.




    Wij ploegden sporen in de sneeuw.



    En keken onze ogen uit,
    van binnen naar buit'




    Waar niemand kwam
    was de wereld maagdelijk bewit.



    Slechts onderbroken door 'n slapende plant.

    30-12-2009 om 16:17 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NA DE ZOMERSLAAP [5]

    En die herfst kwam.

    Kindergedachten
    Het regent -  O wat regent het!
    Ik hoor het in mijn warme bed.
    Ik hoor de regen zingen, -
    Het regent, regent dat het giet
    Dat niemand daar nou iets van ziet
    Van al die donk're dingen.

    Het ruist en regent en het spat
    Nou worden alle bomen nat
    En plast het in de sloten.
    Het regent over- overal!
    O hé! Daar loopt het zeker al
    Bij straaltjes uit de goten!

    Wat is dat gek en leuk geluid!
    Wat is het lekker om dat uit
    Je donkere bed te horen;
    't Is of de regen samen praat,
    Of dat een kerel buiten staat
    Te fluisteren aan je oren.

    Nou druipt het in het open gras
    Nou zal er wel een grote plas
    Op alle wegen komen.
    Nou lopen nergens mensen meer,
    Verbeeld je eens in zo een weer!
    Daar wou ik wel van dromen.

    En vroeg, morge' in de zonneschijn
    Als dan de blaadjes zilver zijn,
    Met druppeltjes bepereld,
    Dan doe ik toch mijn eigen zin;
    Dan loop ik héél en héél ver in
    Die schoon geworden wereld.
                                                             van: Adama van Scheltema

    De natuur trok zich terug in z'n schulp
    Toverde ons nog even z'n overdonderende kleurenpalet



    En liet vervolgens de eind-afbraak over aan de schimmels.



    En daarmee werd het winter.


    21-12-2009 om 13:33 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NA DE ZOMERSLAAP [4]

    Maar mooie sprookjes zijn geen lang leven beschoren.
    Dus liep deze mooie zomer ook weer naar zijn eind.
    De oogst moest van 't veld.





    Het bloemencorso liet ons nog eens oogverblindend genieten van 'n keur aan bloemenpracht.



    En bereidde ons zo voor op de herfst.

    14-12-2009 om 13:44 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NA DE ZOMERSLAAP [3]

    Wij klommen op de fiets en zwierven door West Brabantse lanen, langs bossen, polders



    en heide vennen, waar kikkers - genietend van de zon - ons welkom heetten.


    08-12-2009 om 14:51 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NA DE ZOMERSLAAP [2]

    Steeds meer planten lieten hun fraaie bloemen zien.







    De hele natuur ging van blijdschap uit zijn dak en overstelpte ons met een keur van kleurige bloemen





    01-12-2009 om 15:46 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NA DE ZOMERSLAAP

    Het jaar 2009 sjokt naar zijn eind.
    't Was 'n mooi jaar, waarin we volop buitenshuis konden genieten.
    Het begon met de lente, weliswaar winderig en wat koeltjes, maar we konden buiten genieten.





    De tuin kreeg een schitterend bloemenkleed aangemeten.







    Waarna we opweg gingen naar een prachtige zomer.

    23-11-2009 om 16:08 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEIMAAND, MARIAMAAND

    De Mariamaand is bij uitstek de maand om zoveel mogelijk kapellen van Maria te bezoeken.
    Vandaar dat ik u mee wil nemen op een rondleiding langs de Maria huisjes binnen onze gemeente en  in de onmiddellijke omgeving daarvan.




    Veldkapel in het dorp Rucphen


    Mariakapel in het dorp Zegge.


    Openingstijden in Zegge


    Mariagrot in St. Willebrord


    Fatimatuin in Sprundel

    18-05-2009 om 19:47 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEI, MARIAMAAND
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op een bidprentje voor meisjes, uit het jaar 1954,  stond het volgende gebed tot Maria in de meimaand te lezen.
    Wij willen U danken voor al wat Gij deed bij Elisabeth.
    Want Gij hebt ons zo'n prachtig voorbeeld gegeven.
    Gij, in Uw hoge uitverkiezing, hielp zo nederig en zo blij de oudere vrouw die Moeder ging worden.
    Terwijl Ge toch zelf ook de ongemaaken en lasten van Uw eigen Moederschap al te dragen had.
    Maar Ge hebt U zelf vergeten om, de andere die ge dienen wilde.
    Wij danken U om dit voorbeeld.
    En wij vragen U: Maak ons dienstbaar, zo vol eenvoud als Gij.
    Geef ons eerbied voor het dienende werk in het huisgezin.
    Zegen alle moeders, die zo hard hulp nodige hebben.
    Geef hun elke nieuwe dag weer blije moed en nieuwe kracht.
    Geef ons grote eerbied voor het Moederschap.
    O.Lieve Vrouw, Wees Gij de oorzaak van onze blijdschap en de roem en eer van alle meisjes en vrouwen.

    13-05-2009 om 19:40 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    07-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE WIJSHEID VAN LA FONTAINE

                 
                  Reintje de vos                                   Grimbaard de wolf
    Reintje sprak aldus den Grimbaard aan:
    "Lieve vriend, zo'n oude haan,
    of taaie kip te kraken,
    wil ik niet langer maken.
             

    Gij immers weet altijd eenvoudig weg
    U 'n buit te pakken, zeg.
    Want terwijl ik moeizaam rondzwerf
    Op 't een of andere boeren erf,
    Stroopt gij, vrank en vrij
    de malste vleespartij.
    Leer mij, o Wolf, uw edel handwerk,
    Zodat ik als eerste vosje, slim en sterk,
    mij kan laven aan 'n schapenvlerk."


    "Welaan dan," sprak de wolf.
    "Zo juist stierf m'n broer,
    Dus neem zijn buiten kolf
    En vermom u, dapper en stoer.
    Dan gaan wij getwee opweg
    Zodat gij kunt doen, wat ik u zeg."

    Na 'n korte wijle waken
    zagen ze 'n groep schapen naken.
    Eén liep er achteraan
    Meer te slapen dan te gaan.
    "Kijk," zei de wolf - vol jagers zin -
    "Die pak je nu wel heel eenvoudig in."

    De vos sloop wolfig naderbij
    En juist toen hij
    Verpletterend toe wilde slaan
    Kraaide er een haan.
    Zonder er nog een seconde bij stil te staan
    Stortte ons vosje zich op de haan.
                           

    Moraal:
    Het is al duizend maal gebleken
    Ondanks gestoken achter 'n mom
    De oude gang en streken
    Keren altoos en immer weerom.


    07-05-2009 om 16:31 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAN VERLEDEN TOT HEDEN [in vogelvlucht] 5

    HEDEN 4 MEI 2009

    Wat de Nazareëner zijn volgelingen te leven voor hield:
    "Bemin God {= de Scheppende kracht in de kosmos, die 't menselijk verstand ver te boven gaat}
    met heel uw hart, geheel uw ziel en al uw verstand
    en bemin vervolgens uw naasten als uzelf.
    (Mattheüs 22, 37-40)
    Want de Scheppende kracht in de kosmos kan alleen maar liefde zijn;
    het allerbeste wat voor handen is, in al het bestaande.
    Het is de mens,
    die vanaf het moment dat hij zich kennis verschaft van goed en kwaad,
    deze tegenstelling - in steeds groter wordende mate - creëerde,
    totaal vergetend,
     dat ieder individuele mens zorg voor zichzelf - en in gelijke maten - voor de ander had.
    Het gevolg hiervan was:
    onmin, achterdocht, haat en strijd,
    zodat de Christelijke Bijbel voor het overgrote deel gevuld is met verhalen
    over de onderlinge meningsverschillen der mensen
    en hun oorlogsvoering,
    om 't gelijk van de sterkste te bevestigen.
    Het aller kleinste deel van die Bijbel bevat
     't "Boek der Liefde",
    door Jezus ter kennis der mensheid gebracht
    en voor geleefd,
    zodat allen die er voor kiezen zijn volgelingen te worden,
    in vrede en geluk met elkaar kunnen samenleven,
    om uiteindelijk 't hele mensdom vreedzaam te maken.
    Want dan kan daadwerkelijk de wens waar gemaakt worden:

    "DIT NOOIT MEER!"

    Laten we daarom
    hun offers voor onze vrede en vrijheid,
    tot op het einde der dagen,
    blijven herinneren.

    Een van de velen oorlogsbegraafplaatsen,


    waar bovenstaande mensen hun laatste rustplaats vonden.


    Laat wij ons hun namen voor altijd blijven herhinneren.


    Zelfs de onbekenden.



    Over dit pad voerde hun laatste gang.
    Zij waren elf in getal,
    Die men hier hun leven stal.


    Hun rest slechts deze steen naast het pad.


    Ongeveer 20 km. oostwaarts,
    in hun dorp Baarle Nassau,
    staat als herinnering dit monument.


    Sta even stil, wie hier passeert.


    En lees de plakette.
    Want 'n mens is eerst dood
    als niemand zijn naam nog noemt.


    Jaarlijks, op 4 mei,
    staan wij - als Rucphense gemeenschap -
    in alle vrijheid en rust,
    stil bij deze marmeren tegel
    en lezen er hun namen.

    04-05-2009 om 16:02 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAN VERLEDEN TOT HEDEN [in vogelvlucht] 4

    Het mensdom groeide en zwierf uit over de wereld.


    Er ontstonden aparte leefgroepen[volkeren],
    die totaal van elkaar vervreemden,
    maar die wel iets gemeenschappelijks behielden:
    't Geloof in na-aards leven, dat iedere groep voor zichzelf vorm gaf.
    Maar bij allen werd 't echter wel een afspiegeling van 't aardse bestaan;
    met opperhoofden {Oppergoden},
    maagden{godinnen},
      dienaren{halfgoden}
     en dienaressen{menselijke bijzitten der goden}.
    Iedere leefgroep maakte ook in bouwwerken hun afspiegeling van het hiernamaalse duidelijk.


    Egyptenaren


    Grieken


    Hindoestanen


    Maya's


    Kelten

    In de tussen tijd ontstonden er bij de diverse leefgroepen ook bijzondere verhalen.
    Ergens langs de oevers van de Nijl in 't Oude Egypte
     - zo ongeveer 3000 jaar voor Chr. -
    ontstond 't verhaal van 'n kind-koning,
     die door onbevlekte ontvangenis was geboren.
    Hij leerde zijn volk de wetenschap over de zon,
    die men aanbad als de God van de Vruchtbaarheid;
    deed wonderen
    en toen hij stierf, zei men, dat hij was opgestegen naar de sterren.
    Men noemde hem de gevederde slang.

    In Zuid Amerika, meer precies in Mexico, werd rond 1300 voor Chr.
     - aldus de overlevering -
    in 't oerwoud 'n kind-koning geboren,
    middels een onbevlekte ontvangenis,
    die zijn volk de wetenschap over de zon leerde
    en deze aanbad, als de God van de vruchtbaarheid.
    Hij deed wonderen
    en toen hij stierf, zei men, dat hij opsteeg naar de sterren.
    En men noemde hem de gevederde slangengod.

    In Palestina leerde [in 't jaar 30 na Chr] 'n kind-koning
    - geboren via een onbevlekte ontvangenis -
    zijn volk de naaste liefde en noemde God zijn Vader.
    Bovendien overschaduwde hij z'n volgelingen met de Geest Gods.
    Hij deed wonderen.
    En toen hij stierf, zei men,
    dat hij opsteeg naar de hemel [sterren]
    en men noemde hem: Jezus zoon van God.

    02-05-2009 om 15:06 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAN VERLEDEN TOT HEDEN [in vogelvlucht] 3

    Maar hoe zit 't dan met die goden, halfgoden, engelen en duivels?
    Hier komen we in 't gebied van de volksverhalen, de overlevering.
    De eerste mensen zagen dingen rond zich, waarvoor een verklaring moest zijn!
    Er was een oorzaak en dat had een gevolg.
    De zon, maan en sterren waren fasinerende zaken.
    't Zonlicht dat deed groeien en zorgden voor het ontstaan van de dag en bij afwezigheid voor de nacht.
    Maar in die nacht vielen roofdieren aan.
    De nacht werd als kwaad ervaren.
    Bovendien vermoedde de mens iets van 'n bestaan elders.
    Het zonlicht kwam en verdween niet uit zichzelf.
    Er was iets dat die zaak regelde.
    En omdat er goede en minder goede mensen waren - precies als [tamme] dieren en rovers - zo zou 't in dat andere bestaan ook wel zijn.
    Men praatte er met elkaar over en net als met de uitleg omtrent de jacht:


    tekende de mens ook over dat andere bestaan.



    Hierna leerde de mens afbeeldingen in stenen muren  beitelen,
    waarmee bijzondere gebeurtenissen werden vastgelegd.


    Het maken van boten en er mee varen.


    Aanlegsteigers bouwen in vreemde oorden.


    Jachttafrelen vast leggen,
    waarbij hulpmiddelen als paard en wagen gebruikt werden.

    Nog weer later leerde de mens schrifttekens
    en werden verhalen opgetekend in kleitafels.
    't Zijn deze tafels die ons de oudste verhalen hebben overgeleverd.
    Zoals het Gilgamesj epos met het verhaal van een zondvloed.

    Na deze schrijvende mensen,
    ontstond er een cultuur,
    waarin de astrologie [= wetenschap over de zon, sterren en planeten]
    een voorname rol ging spelen.
    Men bouwden graftomben voor de eeuwigheid
    en versierden die met beelden EN schrifttekens.





    30-04-2009 om 10:54 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAN VERLEDEN TOT HEDEN [in vogelvlucht] 2

    Hemel en aarde; goed en kwaad;
    scheppingsverhaal uit de bijbel;
    evolutietheorie van Darwin;
    waren de goden astronauten? van von Denicken;
    UFO's en
    goden en half goden uit de oudheid.
    Hoe zit het allemaal?
    Misschien is de volgende denkwijze min of meer 'n verklaring voor een en ander.
    Laten we uitgaan van:
    "In 't begin was er niets, alleen God [= de scheppende kracht; energie]"
    Volgens Einsteins theorie kan energie omgezet worden in massa. {E = mc2}
    Als nu 'n deeltje van God {= energie}
    omgezet is in massa,
    zou dat de verklaring kunnen zijn voor de "big bang"[= de oerknal]
    {Volgens de Bijbel: [Gen.I, 1] 'In het begin schiep God de hemel en de aarde.'}


    De oerknal

    De energie werd massa en het tastbare [=fysieke] heelal begon.
    Een deeltje van deze uiteengespatte massa koelde langzaam af
    en er vormde zich een gaslaag [= de atmosfeer] rond dat deel.
    Vanuit 't binnenste van dit afkoelende brok massa brak
     - bij tijd en wijle -
    't inwendige vurige deel nog naar buiten.

    Met dit alles was ook het fenomeen "tijd" ontstaan.
    Er gebeurde iets, nadat iets anders had plaats gehad.
    En gedurende de verstrijkende tijd ontstond er land en water.
    In 't water ontlook leven,
    dat in 'n later stadium aan land kroop
    en er vervolgens evolueerde tot mens.
        
    In de massa was immers ook energie besloten.
    De scheppende kracht in de kosmos [= God, aldus Teilhard de Chardin] was z'n werk begonnen.

    28-04-2009 om 19:30 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAN VERLEDEN TOT HEDEN [in vogelvlucht]


    Zittend op mijn bankje in de heemtuin met uitzicht op:


    het heide ven, kun je soms zowel eens wegdromen.
    Waar komt al dat moois toch eigenlijk vandaan?
    Als je de bijbel moet geloven, heeft God dit alles in zeven dagen geschapen.
    Maar Darwin zette daar grote vraagtekens bij.
    Volgens hem is alles een kwestie van evolutie.
    Maar hoe is die dan begonnen?
    Terugvallend op het evangelie van Johannes lees je daar:
    "In den beginne was het woord
    en het woord was God."
    Men zou dan kunnen stellen:
    in het begin was er helmaal niets dan God.
    [= de scheppende kracht in de Kosmos, aldus Teilhard de Chardin]
    En die kracht ontwikkelde 'betaan' {= leven}
    De hemel met de engelen, bijvoorbeeld.
    Want oude volksverhalen en overleveringen uit allerhande vroegere culturen,
    hebben allemaal iets over individuen, die meer hebben dan de mens.

    Neem de Griekse beschaving.
    Die kende een Olympus vol met goden en half goden
    en lieten ons de mooiste verhalen [Ilias; de Giganten] 
    en bouwwerken na, die aan dat geloof gewijd waren.


    De Egyptische cultuur, die de Griekse vooraf ging,
    kende ook zijn Goden en heilige dieren
    en bouwden zelfs graftombes voor de eeuwigheid.
    Want er was een leven na de aardse dood.


    De Chinese cultuur - aan het andere eind van Europa - kende zijn Boedha
    en het geloof in het uiteindelijke heiligste, na vele wedergeboorten te bereiken.


    En wat te denken van de Mayacultuur in Zuid Amerika?
    Zij bouwden voor hun goden de prachtigste tempels,
    die we slechts sinds enkele jaren aan het oerwoud onttrokken hebben.


    Maar ook in Ethiopië staan kerkgebouwen uit lang vervlogen tijden,
    die fresco's bezitten over engelen en heiligen
    en gewijd zijn aan de opstanding van Jezus uit de dode.


    Kortom, er moet dus iets meer zijn dan ons aardbolletje met alles erop en eraan.
    Want als zovele generaties mensen, door alle tijden heen, er mee bezig zijn geweest
    en er majestueuze bouwwerken voor hebben opgericht,
    dan moet er buiten dit aardse leven nog iets anders bestaan.
    Maar wat heeft het een met het ander van doen?
    Vondel schreef er het drama: "Lucifer" over, 
    in 1654,
     en gaf daarbij als uitgangspunt aan:
    '" Hoovaerdy is een liefde tot zijn eigen grootsheit,
    maar de Nydigheit een haetster van eens anders geluk."
    Of met andere woorden: 
    de hoogmoedige benijdt zijn gelijke, omdat deze hem gelijk is
    en benijdt zijn mindere, omdat hij vreest dat deze hem gelijk wordt
    en zijn meerdere omdat die boven hem staat.
    Ergo: aards bestaan en het hiernamaals hebben kennelijk iets van doen met goed en kwaad.
    Maar hoe verbindt je dan de evolutieleer met dit na-aards bestaan?
    Wat hebben hemel en aarde met elkaar vandoen?

    27-04-2009 om 00:00 geschreven door W. Smeekens

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009

    Vanuit bovenstaand archief zijn andere delen van mijn blog in te zien.




    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Foto

    Gemeentehuis
    Rucphen


    Foto

    Ik weet niet hoe ik moet bidden;
    Ik weet niet wat te zeggen;
    Ik heb niet veel tijd.
    Wat dan?                

    Het lichtje dat ik offer is:
    'n beetje van mijn bezit,
    'n beetje van mijn tijd,
    'n beetje van mijzelf,
    dat ik achterlaat voor Maria.

    Dat stralende lichtje
    stelt mijn gebed voor,
    dat ik voortzet
    terwijl ik wegga.
    -.-.-.-.-.-.-
    Muurgebedje uit
     Mariakapel Horendonk

       


    Foto

    Ginds ver aan de einder,
    Daagt ' t Mariaoord,
    St. Willebrord;
    Met in zijn schaduw
    De Vlegter & de Kim.


    Foto

    Een restantje Paradijs.
    [om 't nooit te vergeten!]


    Foto

    Mijn lief sprak en zei tot mij:
    "Sta op, liefste, mijn schoonheid,
    En kom naar mij.
    Want voor jou is de winter voorbij,
    De regen is opgehouden en verdwenen
    De bloemen ontluiken uit de aarde
    De tijd dat de vogels zingen is gekomen.
    Dus ...
    Sta op mijn liefste en kom naar mij."


    Foto

    Dit nooit meer.
    Dodenherdenking 4 mei 2009


    Foto

    Foto

    Zij gaven hun leven voor onze vrijheid.
    Vloeiweide Rijsbergen


    Foto

    Winter 2009 - 2010



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!