Sedert enige tijd maakt met op de Luchthaven van Deurne er de gewoonte van om de verkeerslichten op de Frans Beirenslaan om de haverklap op rood te zetten. Dat veroorzaakt natuurlijk heel wat ongenoegen bij de automobilisten. Het gebeurt dat de verkeerslichten minuten lang op rood blijven staan terwijl kleine sportvliegtuigjes met ruime tussenpauzes komen landen. Die vliegtuigjes vliegen dan zeer laag over de afsluiting van het vliegveld en staan dan 200 meter verder stil op de landingsbaan terwijl ze nog zowat 2 kilometer over hebben op die landingsbaan.
Deze werkwijze werd vroeger nooit toegepast. De verkeerslichten werkten toen enkel als er grote vliegtuigen landden of opstegen. Men past het nu naar mijn mening toe om te laten uitschijnen hoe belangrijk het vliegveld wel is, zoveel vluchten.
In feite is dat niet meer dan pesterij van de automobilisten. Kleine vliegtuigjes die gemakkelijk enkele honderden meters verder aan de grond kunnen komen worden nu gebruikt om een sfeer te scheppen, met name de noodzaak aan uitbreiding van het vliegveld: de noodzaak van de ondertunneling van de Frans Beirenslaan.
Ik vind het een schande dat sportvliegtuigjes op dergelijke manier verkeersfiles veroorzaken, dat ze tijdverlies en supplementair brandstofverlies veroorzaken bij mensen die meestal om beroepsredenen op de baan zijn. Onverantwoord al die geluidshinder en het gevaar zo dicht in de buurt van een grootstad.
Ik vind dat niet kunnen. Is het niet aan te raden om de sportvliegerij naar een minder dicht bewoonde buurt te verbannen? Met Zaventem zo dichtbij meen ik dat ook de commerciële luchtvaart in Deurne dient te worden afgeschaft.
Het terrein dient daarna zeker niet aan de vastgoedsector verpast te worden. Een grote groene long bij in Antwerpen zou zeker niet misstaan.
Dat de uitbreiding van de luchthaven belangrijk is moet blijken uit de statistieken die je op de website van de luchthaven zelf kan bekijken:
2007 51.589 bewegingen voor 174.858 passagiers 2008 38.377 bewegingen voor 125.004 passagiers