NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Zoeken in blog

Dit blog wordt regelmatig bijgewerkt

Beste lezer, mocht u onverwachts grammatica foutjes tegenkomen in de reportages/verhalen op dit blog, bij deze mijn verontschuldiging, Wayn, Storyteller

NIEUW BOEK VAN WAYN PIETERS ''SURUCUCU' IS VERSCHENEN
TE BESTELLEN BIJ FREEMUSKETEERS 
  • UITGEVERIJ FREE MUSKETEERS - BESTEL 'SURUCUCU'
    Foto
    PLOT: Tonho gaat op zoek naar de moordenaar van zijn vader Lirio, omgebracht voor ruwe diamanten. Hij raakt verzeild in een wereld van intriges, moord en komt in bezit van een schatkaart. Het avontuur begint in Rio de Janeiro. Via de Mato Grosso en junglestad Manaus komt hij tenslotte terecht in Novo Mundo, ParŠ, waar 258 jaar geleden een goudschat begraven werd. Dit is ook het gebied van de Mundurucu-stam, met hun mysterieuze wereld en het woud van de Surucucu slangen, het metafysische van Amazonas. Het verhaal geeft een visie op de Braziliaanse samenleving en vraagt begrip voor het Indianen-vraagstuk. 

    BIOGRAFIE: Wayn Pieters (1948) werd geboren in Maastricht. Naast auteur is hij kunstschilder en singer-songwriter. Sinds 1990 bezoekt hij BraziliŽ, waar hij vele reizen ondernam en in 1995 een bezoek bracht aan de Xavante Indianen in de staat Mato Grosso. Zijn oom, pater Thomas, die 40 jaar in BraziliŽ werkte, omschreef hem ooit: ĎOp zijn reizen door BraziliŽ wordt hij geleid door een mystiek gevoel van broederlijke verbondenheid met ras, bloed en bodem.í
    Verschijningsdatum: half september Verkoopprijs: Ä 15,95 (exclusief verzendkosten)
    Foto
    BOEK WAYN PIETERS: XINGU, DE INDIANEN, HUN MYTHEN mythologische verhalen der Xingu Indianen- midden-BraziliŽ vert. van uit Portugees/uitg. Free Musketeers - Het boek is verkrijgbaar bij boekhandel 'DE TRIBUNE' aan de Kapoenstraat te Maastricht
  • VOOR BESTELLING van de boeken 'SURUCUCU' EN XINGU, DE INDIANEN, HUN MYTHEN via internet en INFORMATIE: FREE MUSKETEERS - klik hier
    WAYN "ROCK 'N ROLL" ART
  • BEZOEK TEVENS CULTUURBLOG VAN WAYN 'WAYNART' (Engels)
    Foto
    STORYTELLER EN LUIZ GONZAGA IN RIO
    Foto
  • IBISS -Instituto Brasileiro de InovaÁűes em SŠude e Social (Braziliaans Instituut ter innovatie in de gezondheids & soiciale zorg) IBISS is actief in de favela's van Rio de Janeiro
    Foto
    Foto
    'Einde van de neo-liberale bezetting in BraziliŽ!'
    Latuff 2002
    Foto
  • Stichting PRO-AMAZONAS, steunt het werk van pater Jan Derickx in Bengui, Belťm
  • BEHOUD AMAZONE GEBIED art. Volkskrant 10 feb. 2009
    Foto

    Roman over BraziliŽ: over het volk, Xavante Indianen, aanwezigheid van de Vikingen, Umbanda-cultus, erotiek, geschiedenis, politiek en intriges.
    plot: In het Xavante reservaat in de Mato Grosso worden stenenplaten met Viking schrift ontdekt door archeologen. Bij de opgravingen worden Indianen en houtkappers gedood. Er volgt de moord op een Amerikaanse Indianen beschermer. Couto, een naÔve inspecteur van Japanse komaf moet de zaak onderzoeken. Het wordt een tijding van intriges en moorden, haat en liefde. Het leven van de Xavante-stam loopt centraal door het verhaal, net als de stelling dat Noormannen al in BraziliŽ waren vůůr Cabral, terwijl de Macumba/Umbanda cultus belangrijk is in het geheel.
    De roman schreef ik, geinspireerd door mijn reizen, en indrukken.
    UItgegeven in eigen beheer; BRAWABOOKS 2005 281blz. in a-4 druk
    stuur een e-mail met adres en het boek wordt toegestuurd, euro 17,00,- inc. verzendkosten, u betaald met giro op bijgevoegd reken.nr
    opbrengst voor kleinschalig project
    Wayn

    Hoofdpunten blog waynart
  • woman in hilly landscape - ramblin wayn painting
  • PIERRE - OIL ON CANVAS BY RAMBLIN WAYN 2013
  • GEORGE JONES DIES AT 81
  • RAMBLIN WAYN/ 4 ORIGINALS
  • RWayn Paintings 'Hot january Sun' & 'Rio 1477'
  • BRAZILIň - BEGINTHIER.NL
    WAYN ON YOUTUBE
  • ORIGINALS VAN RW
    Brasil
    Op zoek naar de ware ziel - HET ALTERNATIEVE GEZICHT VAN BRAZILIň
    25-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Padre Tum deel 2: SANTA CATARINA, het zuiden van Brasil 1
    Na een zware tijd in S‚o Paulo wordt hij overgeplaatst naar het zuiden van BraziliŽ, de deelstaat Santa Catarina. Daar bestuurt hij een parochie in de plaats CaÁador later in het 40 kilometer noordelijk gelegen gehucht Matos Costa.
    Deze parochies liggen in vogelvlucht oostelijk zo'n 250 kilometer van de Atlatische zee en westelijk dezelfde afstand van de Argentijnse grens.
    Ooit reisde ik met hem naar deze regio en naar zijn oude parochie 'S‚o Jo‚o de Matos Costa', waar het pioniersleven voelbaar is en waar de bewoners nakomelingen zijn van geŽmigreerde Italianen, Duitsers, Polen en OekraÔeners.

    Met weemoed denk ik terug aan mijn reizen met mijn oom, de vreugdevolle naÔve man, wat hem af en toe in penibele situaties deed belanden. Het impulsievisme betoverde zijn gemoed, hij was ook een 'vreemdeling' en ooit zei hij mij: '... naar 40 jaar in de mooie land ben ik nog steeds een vreemdeling, ook in de ogen van veel Brazilianen...'
    Doch het land was zijn liefde en hij stierf met een glimlach.
    Net zoals zijn leven een voldoenig was geweest, zoals hij graag een bier, wijn of cachaÁa dronk en droomde van een vrouw, de liefde, ergens ver weg, die zich nimmer voordeed, of... mocht voordoen?
    Hij bestreedt de stelling van Rome dat een priester uitgesloten moest blijven van een vrouw. Hij vond dat het celibaat aan een danige verandering toe was.
    Hij was een man die door velen geacht werd, doch door weinige begrepen, zij die hem zelfs ondermijnden in zijn goedheid, dit waren de parasieten, de woekeraars van de hel.
    Hij zal nu wel ergens rondzwerven over de hoogvlaktes van Bolivia, daar ergens bij de Titacaca-zee, rondom de bossen van Santa Catarina, langs de baai van Sepitiba en rotsen van Angra dos Reis nabij Rio de Janeiro, of in een museum ťrgens in de wereld, want zijn liefde voor de natuur en geschiedenis was glorieus.

    "... we komen aan in CaÁador, in een regio waar hij lange tijd werkte, gelegen aan de Rio Peixe, de vissenrivier. Hier is het goed vertoeven, en vruchtbaar gebied vol met groene vlaktes, waar runderen grazen en de Pinheiros bloeien. Hier wordt de 'mate erva', een soort thee, geslurpt en de druiven zijn talrijk en kolen in overvloed.
    Dit is het zuiden van BraziliŽ waar een Portugeese expeditie leider over schreef:  <... voorbij de rivier is het land begroeit met gras, hoger dan de mens. Er zijn daar wilde dieren en vogels. Het is het mooiste land dat bestaat, daarover waren de Duitsers, Italianen en mensen die in IndiŽ geweest waren het over eens. Er is zoveel vis dat men alleen daarvan al kan leven... De lucht is hier zo zuiver dat niets bederft, want we schoten een hert en droegen het vlees 10 a 12 dagen ongezouten met ons mee, het bedierf niet.
    De rijkdom van dit land is onbeschrijfelijk...>

    Ja, dit lijkt op een paradijs, maar was het inderdaad zo fraai?
    Het land waar de velen immigranten uit Europa zich vestigden. Hier waar de zuid-Braziliaanse cowboy leefde en waar iedere 'gaucho' per dag wel ťťn kilo vlees naar binnen slokte.
    Ooit bezochten we een fazend (ranch) van een rijke boer van Duitse oorsprong, die het voor de wind ging, maar zijn schoonzonen, van Poolse oorsprong, waren fel gekant omtrent de Braziliaanse politiek. Hun stelling was dat zij zich de pleuris moesten werken voor de rest van het land en het zou beter zijn als BraziliŽ gesplitst zou worden.
    Dit is gelul, want het land boven het zuiden is onderhevig aan armoede. Het noordoosten, Amazonas en vele delen van BraziliŽ. Voor mij was discussiŽren hierover uit den boze, men zou deze goed gevoede cowboys maar een een tijdje naar de sert‚o, de droge halfwildernis van Brasil moeten sturen.
    Trouwens er waren meedere mensen die een egoÔstische kijk hadden op het investeren in de toekomst. Zo zei ooit een groothouthandelaar tegen me dat de Europeaan hier een toekomst heeft, daar hij meer zakelijk is en met mijn Hollandse achtergrond zou ik, met geld natuurlijk, iets groots kunnen opbouwen.
    Bullshit, dacht ik.
    Nou ja ik weet dat velen meer noordelijker een ander leven hebben, cultuur zowel bezinning, zoals de dansende Carioca, inwoner van Rio bevoorbeeld.
    ja, zakenmensen zijn gewiekst, het is een drang naar macht.
    Dus geef mij maar een dansende Bahiaanse!
    Een tegenpool van blanke hovardij?
    Hoe dan ook, vele mensen hebben een overeenkomst met KaÔn, balken voor hun hoofd, alleen getallen in hun kop en dansen op de rand van een leeuwenkuil, dacht ik maar.

    Hier in deze buurt langs de rivier, bij een waterval vond mijn oom zijn bewerkte stenen met o.a afbeeldingen van de 'goede herder', 'Zonnegod' en de 'maangodin'.
    Bij die rivier leefden nog caboclo's, mensen die waren blijven steken in de tijd.
    Ze hielpen hem met het zoeken naar de stenen, die ooit door Tupi-Guarani waren gemaakt, Indianen die hun angst schijnbaar hadden overwonnen, want zij maakten nooit afbeeldingen van zichzelf. Zij moeten de blanke Noormannen ontmoet hebben, die hun leerde hoe te beitelen op de stenen. De uitdrukkingen op de stenen zijn Noors gelijkend, dat is zeker, en voor de pater waren deze stenen heilig en van meer betekenis dan het hle sacardote religieuze institut.
    Wel, dat is mijn denkwijze.
    Hij kon uren vertellen over deze stenen,  de geschiedenis van de blanken, die hier waren lang voor er maar ťťn Portugees het land van het 'heilige kruis' betradt. Hij had duizenden verhalen, die alle vlakken raakten van de mensheid.
    Maar wie geloofde hem?
    We bezochten zijn klein museum in CaÁador vol met stenen, speerpunten, pijlen en bijlen. Het was als een hemel voor hem, ja, eentje op aarde.

    Wordt vervolgd

    Beeldje van de 'Goede Herder met lam'


    Tum met 2 van zijn 'Vikingstenen'

    25-05-2008 om 13:08 geschreven door Storyteller

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PADRE TUM deel 1: In S√Ęo Paulo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    TUM met jeugd in S‚o Paulo 1958 





    'D'n Tum', zoals zijn vrienden hem nog steeds noemden was nu in S‚o Paulo.
    Toen in, 1958, een stad met 2.5 miljoen inwoners. Hij werkte in de parochie "Santa Tereza do Bosque da Saude' met 20.000 mensen. Hij heeft het vooral in het begin moeilijk, ook met de taal.
    Ik geeft een indruk van een artikel uit het dagblad 'De Limburger' van donderdag 13 juli 1958:

    "...BraziliŽ is het grootste katholieke natie ter wereld, heeft zo'n 50 miljoen inwoners waarvan 90% katholiek, de kleinste meerderheid protestant, spiritist of niks.
    (Ik moet stellen dat toen 70% van het volk betrokken was bij een Candomblť, Afrikaans georiŽnteerd spiritisme, noot storyteller).
    Vooral bij het biechthoren was de taal een groot handicap, maar langzaam overwon de pater de moeilijkheid. Nu komen de mensen biechten en profiteren niet meer van deze 'padre' die de taal niet nog niet geheel machtig was. (met andere woorden, de mensen hadden de dwang te moeten biechten, maar vertelde niet hun grootste zonden, als die al bestonden,  noot storyteller).
    De Braziliaanse koffie was een ander euvel, hoewel de Limburger wel gewend was aan een kopje koffie, was dit niets vergeleken met de Braziliaanse. De koffie die je daar te drinken krijgt is pikzwart en na een bezoek aan tien families krijg je hartkloppingen.
    De mensen zijn vriendelijk en in de negerhutten was hij steeds welkom.
    ... velen zijn spiritisten, maar toch blij met een vereerd bezoek. Vooral de kinderen genieten van het patersbezoek, een waar feest.
    De parochie is een van de armste van de stad. Een huis met vier kamers heeft in regel evenveel gezinnen met talrijke kinderen. De mensen gaan bijna niet naar de kerk, howel zij hun muren hebben volhangen met heiligebeeldjes en prentjes.
    Onlangs hield hij een soort 'fancy-fair', en had  zijn projectie-apparaat voorzien van een 1000 watt lamp en vertoonde lichtbeelden op een doek van 10 bij 10 meter. Hij had veel opnamen gemaakt van de kinderen en het was een wonderbaarlijke attractie voor de jeugd zichzelf levensgroot op het witte doek te zien. Bij het vertonen mist hij nog het geluid, een bandrecorder... zo'n bandrecorder is voor dit werk onmisbaar... en enkele personen willen nu pater Pieters aan die bandrecorder helpen..."

    Dit verhaal moet gelezen worden in de sfeer van de jaren '50 toenmaals, toen de wereld nog klein scheen, en de katholieke geest een op hol geslagen paard, en de 'missie-pater' een engel van God, met in zijn schoot een klein 'ja-knik-negertje', waar men geld kon in stoppen.
    Die tijd van katholieke overmachts-ijver is gelukkig voorbij.
    (noot schrijver)

    Ik wil een aperter beeld scheppen van Tum door zijn bezoek aan het FEBEM, een zoals hij het toen noemde 'huis voor verlaten jeugd'.
    Vandaag de dag is het een jeugdgevangenis, met harde en wrede richtlijnen.
    Begin 1960:

    '... Dezer dagen kreeg ik een uitnodiging van mijn vrienden om eens mee te gaan naar het FEBEM. Mijn vrienden gaan er elke zaterdag heen en brengen de dag door temidden van de kinderen. Het bezoek boeide mij, omdat ik iedere dag van doen had met deze verlaten en verwaarloosde jeugd. Ze zwerven rond in het centrum van de stad, poetsen schoenen of bedelen een stuk brood of wat geld bijeen om cigaretten te kunnen kopen.
    Aan mijn deur klopte zo eentje aan en vroeg om geld voor de bus te betalen, hij wilde terug naar zijn moeder en die woonde ver weg.
    Ik keek hem eens goed aan en vroeg: 'Spreek je de waarheid?'
    Hij twijfelde met zijn antwoord.
    Ik zei: 'Ik denk, dat het is om cigaretten te kopen, als je de waarheid spreekt krijg je van mij het geld.'
    Hij dacht een ogenblik na en zei toen: 'Ja, het is om cigaretten te kopen, ik weet zelfs niet waar mijn moeder woont.'
    Ik gaf hem het geld, dit tot grote ergernis van mijn keukenmeid, die het gesprek stond af te luisteren. Het was trouwens niet de eerste keer, dat ze mij erop betrapte geld te schenken voor niet 'liefdadige doeleinden'.
    Iedereen zijn meug, ik trok me er niets van aan, maar kreeg aangebrand eten te slikken...

    Dus ik ging naat het FEBEM, een oud gebouw waar geen venster en ruit meer aan heel was. We passeerden de controle, want niemand komt erin of uit zonder zijn naam en adres op te geven. Ik denk dat het vanwege de drugssmokkel is, die ook hier tiert.
    Er waren in het 'patio' een tiental kinderen, die maar wat rondliepen of speelden en kwamen ons dadelijk groeten en vroegen om snoepjes of cigaretten.
    Het was tegen 7 uur s'avond dat de grote groep arriveerde. De gemeente heeft bussen ter beschikking stan voord eze jeugd, ze worden tegen het avonduur opgehaald in de parken en pleinen en naar het FEBEM gebracht. Daar wordt hun naam genoteerd, krijgen te eten en kunnen een bad nemen, slapen daar en worden de volgende morgen weer teruggebracht naar het centrum waar ze de dag doorbrengen.
    Deze jeugd is niet crimineel, enkel verlaten van de ouders. Er waren kinderen van 5 Š 6 jaar, die weggelopen zijn uit het gezin, ze willen niet terug.
    'Het is nutteloos dit teproberen,' zei de leidster van het instituut tegen me.
    Ik dacht: 'Nou ieder huis heeft zijn eigen problemen, en ieder land lost die op volgens zijn eigen manier van doen.'

    wordt vervolgd...


    24-05-2008 om 17:31 geschreven door Storyteller

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Para os Brasileiros 'Carta para o Padre Thomas Pieters'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
     Dit is een wekelijkse column voor de Braziliaanse bezoekers van dit blog


    'O ALTERNATIVO', TANGUŃ 8-8-1998

    Minha saudade n‚o me deixa em paz, e para acabar com ela voltei para o Brasil, a terra que meu tio adorava. Eu lembro bem das conversas com ele sobre os projectos dele, cheio de amor para os pobres de TanguŠ, que foi uma 'chamada' do seu sentimento.
    Eu tambťm lembro-me do sua tristeza quando algumas pessoas abusar do seu coraÁ‚o.
    Padre Thomas era uma pessoa correta, ben disposto, crťdulo en bondoso. Ele adorava tambťm a cultura, a historia dos homens brancos, chamada 'Os Vikings' que, segundo ele, estiveram no Brasil antes de Cabral.
    Ele gostava de mķsica, fazendo canÁűes, escrevendo com inteligÍncia sobre o passado de seu pais natal.
    Frio como Holanda, veio para o Brasil para ajadar os pobres, que n‚o foi varidade, mai sim uma forÁa grande de sua alma.
    Eu me perguntei: como existem pessoas que abusam deste homen, com coraÁ‚o t‚o grande?
    Existem? Sim.
    Ele foi uma pessoa democrŠtica, contra o capitalismo, que considerava uma praga para a humanidade.
    A praga para o mundo inteiro.
    Sabe, o capitalismo fica sempre insatisfeito e ganancioso: que gera uma situaÁ‚o instŠvel para o mundo.
    Eu lembro das palavras do pedagogo Pastalozzi: "N‚o hŠ um Deus en n‚o hŠ fť em Deus, atť o sofrer por causa da injustiÁa n‚o acaba."
    Essas palavras s‚o muito importantes para mim, porque me fazem pensar algumas vezes: haveria um Deus para os ricos en para os pobres?
    Como aprenderemos isso?
    Quero finalizar, deixando um bonito pedaÁo de poesia do meu tio:
    "Vez em quando, eu fecho meus olhos,
    vez em quando,
    eu ouÁo,
    em meu sonho,
    uma canÁ‚o bonita,
    e n‚o sei de quem ť ela,
    de qual lugar vem,
    a canÁ‚o que,
    vez em quando,
    toma minha respiraÁ‚o".

    Obrigado Thomas, do seu sobrinho Antonio (Wayn) Pieters




    24-05-2008 om 00:00 geschreven door Storyteller

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE ONZELFZUCHTIGE PATER TUM PIETERS IN BRAZILI√č
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    In 1999 maakte ik dit portret van mijn oom
    olie op karton











    Hij werd in 1921 geboren te Maastricht, als zoon van een fabrieksarbeider Twain Pieters, die werkzaam was op de zinkwit fabriek te Eijsden. Zijn moeder Cornelia stierf op jonge leeftijd aan vemoedelijk kanker en zo bleef hij met zijn 1 jaar ouder broer Pie over, en werden veelal opgevoed bij 'grameer' Luisa. 
    Tum (ThomŠs) stierf in 1998 te BraziliŽ waar hij 40 jaar werkte onder het volk.
    O ja, Tum was mijn oom, of zoals men toen zei, heeroom. Nou ja... ook een aanvechtbare uitdrukking.
    Ik wil het niet hebben zijn jeugd, maar over zijn werk in BraziliŽ en zijn passies voor het Messianisme en de stelling dat  Vikingen reeds in BraziliŽ waren rond het jaar 1000, lang voor Pero Cabral 'het land van het Heilige kruis' zogenaamd ontdekte.
    Na zijn dood heb ik dit laatste item opgepakt, daar het mij daarmate boeide, zodat het bijna een eigen leven is gaan leiden.
    Tum was ook een fevent dichter en schrijver van liedjes over het Limburgse land, waar hij nooit afscheid van heeft genomen. In zijn ziel was hij een, alhoewel van zeer Katholieke komaf, socialist, maar dat was in die tijd uit den boze dit te aanvaarden. Hij prees vaak de socialistische pers, ook als het ging om het uitbrengen van gedichten, waar de katholieke hem niet veel steun in gaf.
    Hij had eigenlijk zoals men noemde een 'late roeping', waarover hijzelf zei: 'Roeping? Ik had helemaal geen roeping... ik hield van studeren, reizen en behoeftige mensen steun geven...'
    In 1956 werd hij tot priester gewijd en was 'gedetacheerd' in de orde van 'Franciscus van Sales' uit Frankrijk. De bedoeling was dat hij naar Pakistan zou worden uitgezonden, maar wegens politieke redenen mochten in die periode kwansuis geen missionarissen het land in.
    Onvoorbereid werd hij naar BraziliŽ uitgezonden, in een parochie te S‚o Paulo, waar ik het verhaal zal oppakken.
    Ik kan nog niet zeggen hoeveel delen ik aan 'De pater en zijn passies' zal wijden,  dit is het voorwoord, opgedragen aan de capricieuse hardhoofdige, doch mens,- en natuurlievend man, die hij was.
    'VEUR UUCH PAOTER!'

    23-05-2008 om 00:00 geschreven door Storyteller

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERHAAL: IK BEN ZWART
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Antonio Gilberto Silva:
    'Silva, is de naam die mijn voorouders kregen van de blanke slavenbazen.
    Mijn slavennaam?
    Papa Tro-Tro.
    Ik ben zwart en woon al 45 jaar in Belo Horizonte. Hier kwamen we in de jaren '70 naar toe, mijn moeder, vader, drie broertjes en ik. Daarvoor woonden wij in Tres CoraÁoÍs, tussen de heuvels van Minas Gerais.
    Mijn vader, een goeie man Josť Natan Silva werkte als een paard op de koffieplantage van de tiran Pedro Debret. Toen werd hij ziek, kanker noemde men het en enkele maanden later stierf hij.
    Ik werkte toen ook op de plantage, maar was niet zo gedwee als mijn arme vader. Dus werd ik er snel uitgesmeten.
    Mijn moeder en broertjes leden honger en we besloten te vertrekken naar de grote stad, waar ik als straatveger aan de slag kwam.
    Zeker, beter dan niets was mijn stelling.
    Het waren de jaren '70, de jaren van de millitaire-dictatuur. BraziliŽ lag onder het commando van de millitairen, de strepenkloppers, de gore zakkenwassers!
    Ik sloot me aan bij het verzet, nou ja, een kleine beweging radicalen die de gezindheid van Carlos Marighela volgde, een revolutionair en puur communist, die werd vermoord door de junta in S‚o Paulo.
    Ik was zwart, guerrilla voor de revolutie, voor een vrij BraziliŽ. Doch enkele van ons werden verraden door een blanke, die ons verafschuwde.
    Toen kwamen de de mensen van het DOPS, het departement voor sociale en politieke orde.
    Hoor het woord!

    De aardwormen van generaal Medici. Hun mond vol met rattenstront, de ettergezwellen van de totale overheid. Zij die miljoenen lieten folteren. De beulen pakte mij op en pijnigde me met elektroschocks, brandende sigarettenpeuken onder mijn scrotum. Ik zag de verschrikkingen, huilende mensen en die met blauwe gezichten, gefolterd tot de dood.
    Ook ik schreeuwde, huilde, maar noemde geen namen.
    Ik ben zwart. Mijn aderen vol Afrikaans bloed. Ik was guerrilla en dat was te duivels voor de beulen.
    Discriminatie?
    In BraziliŽ?
    Kijk om je heen man!
    Kijk naar de favela's, arbeidsmarkt, straatkinderen.
    Kijk naar de armste!
    Nu ben ik gehandicapt, ja, mijn spieren functioneren niet meer zoals ze moeten. Een erfenis van de marteljaren.

    ... de naam van de leider der beulen van toen heb ik nu in mijn bezit.
    Ik weet dat hij nog leeft en in een sjieke buurt woont in de stad.
    Ik, PapaTro-Tro weet dat hij morgen dood zal zijn. Hij woont afgezonderd en zijn naam is Duarte, een vetzak, en zonder mededogen.
    Zijn vrouw is een opgemaakte brij van verf, lakmiddel en dikke zweren.
    Ik zie hem naar buiten komen zwaaiend als een eend. Hij stapt in zijn dure auto en rijdt weg.
    Ik volg hem en rijdt hem klem op mijn uitgestippelde plek. Ik beveel hem uit te stappen. Duarte begint te zweten als een os tijdens de liefdesdaad.
    De duvel krijgt het warm want vandaag is het opruimdag.
    Hij kent mij niet.
    De luizenpoot!
    Ik ken hem, het zwijn van de stikkende bossen.
    Ik noem hem mijn blanke naam: Silva en hij slikt iets weg.
    Nooit van gehoord. Ik vraag hem of hij zich niet een kleine kille kamer herinnert in het centrum van Belo Horizonte?
    Het apparaat waarmee hij lachend mensen onder stroom zette?
    Herinnert hij zich dat niet?
    De ijzeren staven, die diende om botten te breken?
    Hoort hij niet meer de afschuwelijke de angstkreten van vrouwen en mannen? De vrouwen die hij eerst neukte en vernederde voor de ogen van hun kinderen en mannen?
    Waarna zij stroom kregen toegediend in hun teerste deel. De mannen die vlammen onder hun ballen werden gehouden?
    De schreeuwende vrouwen die zagen dat hun kinderen werden gefolterd al 'zij' niet zouden praten?
    Ja, nu begint het ondier harder te zweten.
    Ik neem een touw en bind hem vast aan een dikke boom. Hij lacht nerveus en begint te stinken. Ik zeg hem dat ik zijn ballen er af zal snijden.
    'Ik ken je niet, je... je moet de verkeerde voor hebben. Ik ben een waardig staatsburger, een Braziliaan!''
    'Je heet nu Rocha... is het niet Rocha, de goede ex-politieman!Maar toen heette je Duarte, Pablo Duarte! Ik heb je gevonden, je zult sterven! Sterven voor alle mannen en vrouwen die je liet doodmartelen! Ja, nu huil je angst, is het niet? Wat was het folteren waard geweest? De macht van de sterkste?
    Was je wel de sterkste, toen je nog jong was en meeliep met de dictator? Neen, nu ben je een lor, slapjanus, die een goed pensioen krijgt van het corrupte apparaat. BraziliŽ voor de macht, het kapitaal regeerde en de Amerikanen waren de tongsmakkende tirannen van de dictators.
    De Kerk?
    Aha, die fluimde met de beulen.
    Niet allen, oh neen!
    De meest rechtvaardige priesters werden eveneens gefoltert, verbannen en gedood! En het arme volk, vriend Duarte?
    Ja, daar was God voor, die zou wel rechtspreken voor diegene die wisten te loven en op hun zere knieŽn lagen. De arme die moest zoeken naar rijstkorrels!'

    Flash-back van Duarte:
    Hij ziet zijn jeugd voorbijschieten, de heuvels van het mooie Minas Gerais. Het kleine dertienjarige negerinnetje dat hij neukte toen hijn veertien was onder een sapucaiboom. De moord die hij beging op zijn zeventiende, daar hij beledigd werd door een boer, waarvan hij de vrouw had bevlekt.
    Het leger waar hij in schitterde en zijn gedachtenwereld kon laten gaan. Mensen titanniseren, ja... dat was zijn grootse plezier geweest. En met de komst van de militaire macht was hij een leider geworden, een geprezen en gevreesde folteraar.
    En nu?
    Nu siddert hij de dood tegemoet. Er is geen uitweg meer.
    Berouw?
    Neen, dat heeft hij niet.
    Spijt? Dat nooit!
    Duarte begint te lachen.
    Eerst een soort grimas, dan de kreet van een gek: 'Je bent een lul! Een zwarte teek!' schreeuwt hij.
    Silva neemt zijn mes en geef hem een houw in zijn nek. Bloed spuit naar buiten. 
    De dikke man lacht en lacht, de lach van een stervende waanzinnige. Hij zou al dood moeten zijn.
    Dan geeft Silva hem een veeg in de onderbuik en het zwijn brult, een gorgel van bloed vervormt de schreeuw.
    Silva richt zijn pistool op Duarte en schiet een kogel door zijn hangend hoofd en zwak kloppend hart.
    Wraak?
    Eerherstel?

    Papa Tro-Tro is buitenzinnig en voldaan, als hij wegrijd.

    22-05-2008 om 20:25 geschreven door Storyteller

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De overtreffende Braziliaanse trap - column
    Alles is in BraziliŽ overtreffend, ten minste de Braziliaan spreekt zo, denkt soms zo.
    God is een Braziliaan, spelen het beste voetbal, hebben het mooiste Christusbeeld op de Corcovado, de mooiste bossen, watervallen, het grootste en indrukwekkenste carnaval, de mooiste stranden en aanlokkelijkste vrouwen.
    Ook de macho-cultuur heeft in BraziliŽ zijn hoogtepunten, en is tartend.
    Hij die meerdere vrouwen heeft is overtreffender, slimmer en geniet meer van zijn sexuele drift.
    Het is alsof de kracht van dit alles hun onderdanig maakt, aan angst.
    Angst voor impotentie en het verliezen van heerschappij.
    Wie niet genoeg neukt en zuipt is een man van geringe betekenis, of te wel waardeloos.
    Overtreffender zijn ook de rijken, zij die leven in een weelde langs de strandbuurten.
    Ook in Barra de Tijuca, wat ook wel de naam heeft als het 'stedebouwkundig Eldorado'.
    Hier wonen de  nieuwe rijken, opgesloten in hun apartemmenten, onder 'overtreffende trap' bewaking en iedereen die niet past in dit consumptie maatschappijbeeld word eruit gedonderd.

    Ik zal u zeggen dat er ook een andere 'overtreffende trap' bestaat in BraziliŽ, die van de honger, ellende, straatkinderen, favela's, doodseskaders, verdwaalde kogels, bedelaars, landloze boeren, zigeuners, goudzoekers, en indianen.
    De overtreffing van het kappen en in de fik steken van de bossen, de vernieling van de aarde.
    Dit alles is de over-overtreffende trap van BraziliŽ waar men shijt aan heeft.
    Alleen de vraag hoe de politiek dit ziet?
    Kan oplossen?
    Nondesju, dit mag niet gesteld worden.
    De politici zijn afhankelijk van corruptie, zij die hun zakken vullen met smeergeld van de buitenlandse imperialisten, zij die weten dat het Braziliaanse volk, in de armste gebieden honger lijden.
    De 'overtreffende trap' van BraziliŽ is 'duivels' te noemen en de dalende trap is afhankelijk van' een hogere geest', waarvan er velen zijn in BraziliŽ en waar het volk naar reikt.
    Daarom zijn de spirituele kerken gevuld, waarvan de mensen ook weer worden beduveld door de instelling.
    Doch de Macumba,- Umbanda centers zijn vol met mensen, die zoeken naar die geest, van de Afrikaanse voorouders, die hen hulp kan bieden in de 'overtreffende' tijd.


    Favela Rochina  foto geleend van 'O Dia'


    Lamme bedelaar in het centrum van Rio  -  foto Wayn


    Nagedachtenis-kruis bij de Candelaria kerk in het centrum van Rio, waar 6 straatkinderen werden vermoord door de militaire politie   foto Wayn

    21-05-2008 om 00:00 geschreven door Storyteller

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gruta de Lapinha en Milh√°ly B√°nyai
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MilhŠly Banyai, de Hongaars/Braziliaans natuurvorser





    Ik ga terug naar november 1999 toen ik Lapinha bezocht en ik wil dit tevens als een soort eerbetoon schrijven aan MilhŠly Banyai, autoditact archeoloog en stichter van het kleine Archeologen museum nabij de grot.
    Hij overleed in 2005 op 85 jarige leeftijd te Lagoa Santa.
    De jonge pathetische geprepareerde luiaard kijkt me lachend en verwonderd aan, en het is alsof de traagkruiper bezig is een boom te beklimmen. De uil, in tegenstelling, lijkt te dromen en het doodskop aapje verstomt, als ziet hij een gevaar. De panter is klaar voorde sprong en de schitterende opgerolde anaconda met opengesperde muil lijkt meer glorieus dan hartroerend.
           Ik ben in het kleine museum van MilhŠly Banyai, de antropoloog/archeoloog, die in 1957 als vluchteling van uit een concentratiekamp in Hongarije, aankwam in BraziliŽ. Sinds 1967 leeft hij in hier in Lagoa Santa, het Heilige Meer, op 37 kilometer noordoostelijk van Belo Horizonte.
    Hij verteld me dat hij al 40 jaar op zoek is naar de ouderdom en de grotten rond Lagoa Santa. Het kleine museum, gebouwd met eigen handen en inzicht, lijkt op een klein kasteel, waar een of andere Dracula gehuisvest kon zijn en ligt op een steenworp afstand van de grotingang.
                     De grot Lapinha heet ontdekt te zijn door Peter Wilhelm Lund, de Deense natuurvorser, die zo als ik al zei Minas Gerais doorkruisde als was hij zelf een oer beest, op zoek naar zijn tijdgenoten.
    Doch spreek er niet over met de bejaarde Banyai.
    Oud? Wat is oud?
    Methusalem was oud dacht moet hij gedacht hebben, en hoewel hij 79 was, wat mank liep en een stok gebruikt, gaat hij mij resoluut voor naar zijn pronkkamers.
              Bij de ingang kronkelt een dikke spin in haar schitterend gesponnen web, en dit is het beeld dat hij voorhoudt: de spin in haar weelde laten in haar hoekje... en de mens moet zich bukken om het zaaldomein te betreden.
    Met kromme benen onder een tropenbroek waggelt hij door de kamer om het licht aan te doen, want bij iedere bezoeker doet hij dit uit en aan, gťťn verspilling der opgewekte stroom, zal hij denken.
    Ik ben nu in een van de kleine kamers van het imitatie-kasteeltje vol met fossielen, potten en zŪjn trots: het geraamte van de 'Lagoa Santa' mens, neen, niet het skelet wat senhor PeterLund vond, verdomme! Dit is van hem.
    Banyai: 'Lund heeft hier gewerkt en geleefd en alles wat hij vond in de grotten verscheepte hij naar Denemarken... zo ook zijn Lagoa Santa geraamte. Waar is het? Weg!
    Hier in deze glazen kist ligt het skelet zoals ik het op groef, niet ver vandaan zo'n 300 meter... het is tussen de 10 en 12.000 jaar oud!'
    (Het hoofd van de 'Lagoa Santa' mens van Lund wordt geschat op 10.000 jaar).
    'Indiaan?', vraag ik hem, denkend aan mijn stelling dat misschien een ander ras hier was geweest buiten het Mongoolse, lang geleden.
    (Waar we niet over spraken, wat toen ook misschien niet 'op de voorpagina' was, is het feit dat in 1975 de Franse Annette Emperaire in de grot 'Lapa Vermelho' een skelet vond van een jonge vrouw 'Luzia', vernoemd naar de Afrikaanse Lucia. De oudheid wordt geschat op 11.000 jaar. Het meest imponerende voor mij is dat zij negroÔde trekken heeft en met de eerste golf van migranten van over de Beringstraat naar Zuid-Amerika kwam.
    Dus negroÔde! Verder zegt de anatomie van haar schedel dat deze overeenkomsten heeft met Lucia van Afrika.
    Braziliaanse antropologen gissen dat haar volk van over de Beringstraat moet zijn gekomen, van noord-oost AziŽ waar haar voorouders leefden voor tienduizenden jaren, voor ze verstoten werden uit Afrika.)
    Dus op mijn vraag op zijn skelet van een Indiaan kon zijn? antwoord hij: 'Denkelijk. De Indianen woonden hier hoog in de hoog gelegen rotsen, daar konden ze vuur maken en dŠŠr was het dat ik de knoken vond... Niet in een grot als Lapinha, hier onder de grond... doctor Lund dat is fantasie. In al zijn geschriften kwam ik deze grot niet tegen. Het is zuiver commercie en dus hebben ze ůůk Lund deze grot Lapinha laten ontdekken!' zegt de enigzins verbolgen BŠnyai. Wel is het vreemd dat de kleine Hongaar achter zijn bureau een portret heeft staan van Lund, maar misschien was dit wel een deel van de afspraak, want zelfs bij de  ingang van de grot  staat een foto van het 'skelet' van het fameuze 'Lagoa Santa' skelet, maar niet dit van Lund, doch van BŠnyai.

    (Nu, na zijn dood blijkt dat de voortgang van zijn museum zwaar wordt tegengewerkt door de overheid, misschien heeft BŠnyai toen hij leefde concessies gedaan. Toen het museum gesticht werd in 1967 had hij politici achter zich, die zijn werk waardeerden, nadien keerden andere politici zich tegen hem.
    Voor mij, mag dit museum niet verloren gaan!)
    Dat Lund de grot ontdekte in 1835 is natuurlijk natuurhistorisch gezien onzin, want zouden de bewoners van het gebied niet op de hoogte geweest zijn van de ingang der grot? Zeker heeft Lund deze grot bezocht, geen twijfel, want hij ontdekte, tussen haakjes, meer dan 200 grotten in de regio. (Over het leven van Lund is een biografische roman geschreven door Henrik Stangerup 'De weg naar Lagoa Santa', uitg. bij Van Gennep Amsterdam 1987. Dit ter zijde.)
    In Lapinha vond BanyŠi niks van pre-historische waarde.
    De grot ligt in de archeologische kant van Lagoa Santa, een kalkrijk gebied. Dit werd 600 miljoen jaren geleden gevormd toen het, wat men nu het 'Rio das Velhas' bassin noemt, de bedding van een zee. De klein Hongaar kan zich uitermate opwinden over dit alles, en als ik met mijn intrigerende vraag kom of er misschien ook Vikingen in BraziliŽ waren schudt hij zijn kalend hoofd.
    'In het noorden denkelijk, maar niet hier in Zuid-Amerika.' Doch ik laat het er niet bij zitten: 'Toch zijn er indicaties... senhor... runentekens, stenen met Noorse aangezichten...', zeg ik hem. Ik zie dat hij eigenlijk geen conclusie heeft en zegt overpeinzend: '... het is mogelijk...mogelijk...'
    'En hoe denkt ķ dat de Indianen in Amerika zijn gekomen?' Hij kijkt me nu doordringend aan: 'De Zuid-Amerikaanse Indianen kwamen vanaf de Pacific zee, vanuit China met schepen en niet zoals de Noord-Amerikaanse Indianen,  via de Beringstraat en Alaska, en dit senhor meer dan 25.000 jaar geleden!' En dat is zijn duidelijk axioma. Ik weet dat er een theorie bestaat dat een volk vanuit Zuidoost-AziŽ 60 Š 70.000 jaar geleden naar AustraliŽ kwam, de voorouders van de Aboriginals. In het verlengde hiervan is er de theorie, die zegt dat de Zuid-Amerikaanse Indianen vanaf de eilanden in de Stille Oceaan kwamen. Het wordt verwarrend voor mijn hersenpan, want ik kan ůůk zeggen dat in 2001 in Piaui, in het Noordoosten van BraziliŽ, koolresten zijn ontdekt van vuurhaarden en tevens rotstekeningen. Ze zouden 20.000 jaar oud zijn. En of de Vikingen in BraziliŽ waren? Daar ga ik later over verduidelijken. Voor MihŠly BŠnyai wens ik dat zijn volgend leven indrukwekkender mag zijn.


    bijlagen: foto's van Museum en interieur, met dank aan Erika Suzanne BŠnyai



    Bijlagen:
    museu_fachada.jpg (32.9 KB)   
    placa_fundacao_museu.jpg (15.5 KB)   
    TN_animais_02.jpg (5.1 KB)   
    TN_aves.jpg (4.8 KB)   
    TN_cranio_ls_02.jpg (4.8 KB)   
    TN_formacao_calcaria.jpg (6.3 KB)   
    TN_fosseis_complementacao01.jpg (5.2 KB)   
    TN_homem_ls_urna.jpg (5.1 KB)   
    TN_objetos_moldados_ceramica02.jpg (4.7 KB)   

    20-05-2008 om 00:00 geschreven door Storyteller

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beelden van de Gruta de Maquinť

    Mijn amigo, de Gekko


    Formatie genaamd: de waterval


    Abstract beeld der natuur gevormd door miljoenen jaren druppels


    Ingang van de grot


    Onderweg naar Cordisburgo

    19-05-2008 om 19:26 geschreven door Storyteller

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GRUTA de MAQUIN√Č
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De grot van Maquinť ligt 140 kilometer noorwestelijk van Belo Horizonte, bij de plaats Cordisburgo.
    De grot gaat door als de indrukwekkenste en mooiste ter wereld.
    Zeker is, dat je verbeeldigskracht moet hebben wil men de grot beschrijven. Het is ongetwijfeld een openbaring, vooral als ik moet inbeelden, hoe de eerste mensen hier deze grot binnengingen voorzien van fakkels.
    Na  twee en een half uur arriveer ik via Sete Lagoas, met de bus in Cordisburgo, een slapend plaatsje, met rusrtige mensen en ťťn museumpje, dat van de bekende schrijver Jo‚o Guimar„es Rosa (1908-1967) de grootse Braziliaanse novelist van de 20ste eeuw. Hij schreef het schitterend boekwerk Grande Sert‚o: Veredas.
    Er wordt een korte stop gemaakt in het plaatsje, waar ik zo goed als geen mens zie rond dit tijdstip 11.00 uur.
    De bus kruipt nu langzaam omhoog naar de grotingang, daar waar gekko's over de weg rennen en mij bekijken als dekundologen.
    Ik kruip meteen boven op de grot waar ik nu honderden gekko's ontmoet, die stil staan, als zijnde kleine beeldjes en dan als een pijl van een verloren indiaan uit de boog wegschieten, langs de zwarte en roskleurige spinnen, die schittrende webben hebben gewoven tussen de struiken en bomen. Daar waar rode mieren werken en vele andere insecten leven tussen de geurige, verbrokkelende rode aarde en rotsstenen.
    Ik laat mijn gedachtes teruggaan naar de tijd dat de Deen Peter Wilhelm Lund hier rondzwierf, bezeten van speurzin. Hij vond de grot in 1834, toen de ingang verscholen lag tussen bomen, kreupelhout en planten. En alleen de in en uit fladerende vleermuizen verrieden de open bres. Oorspronkelijk zegt men dat de grot 1825 ondekt werd door Portugees Joaqim Maria de Maquinť, doch Lund heeft de naam de grot wetenschappelijk opengelegd te hebben, zou ik deze uitdrukking mogen gebruiken. Er is zelfs niet ver van hier een plaatsje naar hem vernoemd: Lund.
    Maar het was een andersgezinde avonturier, een zekere Peter Claussen, die hem erop gewezen had dat er kalkrijke rotsen bestonden en verschillende grotten die de lokale bevolking exploreerde door zout uit de boden  te halen.
    Die Claussen was een ruw persoon, die ook andere dingen in zijn hoofd had en die het Lund behoorlijk moeilijk maakte.
    Doch de tengere Deen, hij leed aan een vreemde ziekte en was overgevoelig voor licht, was niet bevreesd voor de zijn landgenoot, integendeel.
    Ik ga de grot binnen, een openbaring, geweldige zalen en raadselachtige formaties van Stalagmieten en stalactieten. Wonderen der natuur.
    De grot heeft een lengte van 650 meter en een diepgang van 18, de temperatuur bevindt zich constant tussen de 18 en 22 graden celcius.
    Alle zalen hebben hun naam, de zaal van Beer, het schaap en de olifant. De laatse zaal is enorm en en schittering. Alles is het wek van honderden miljoenen jaren regendruppels, vocht der ruimte, iet wat voor mensenkoppen niet vatbaar is.
    Hier in deze grot van Maquinť voel ik me als een ruimtereiziger, een vreemd wezen, in de baarmoeder van de aarde.
    Nu is alles schoon geruimd, maar toen Lund hier aan het zoeken was, moet het bezaaid geweest zijn met knoken en overblijselen van de reuzenluiaard en sabeltandtijger. Toen waren er de raadsels, en Lund vroeg zich af: hoe kwamen deze dieren heir terecht? Was er ooit een zondvloed geweest? Een vloed die alles wegspoelde van de aarde lang geleden en deze dieren de grot indreef?
    Lund moet kranjorum geworden zijn van deze gedachtes, doch hier in deze regionen vond hij 125 uitgestorven diersoorten en 14 menselijke geraamtes. (over dit alles kom ik later terug over mijn bezoek aan de derde grot, die van Lapinha). 
    De grot van Maquinť is een wonder der natuur, en hier in deze heuvels nabij de grotten zou ik willen leven, zingen, schilderen.
    Als ik weer buiten kom is het warm en ik klim nogmaals boven op de grot. Ik zie een oude boom en er druipt een vloeistof uit, ik zie duizenden bijen. Het moet honing zijn. Ik probeer een foto te maken en de bijen vallen me aan. Nondesju!
    Een steek me goed en heb er dagen last van.
    Ik zie weer schitterende kameleons, die van kleur veranderen en me nieuwsgierig aankijken, ik zie vlinders en zoek naar slangen, maar zie enkel dikke rooie mieren, het is te warm die dag.
    In de verte zie ik de heuvels en bossen van Minas Gerais en ik denk aan al die knappe koppen die met archeologie bezig zijn.
    Allen die nodig hebben te weten wat er zich afspeelde, doch de geschiedenis gaat te ver voor de heren professoren, te onherbergzaam voor het menselijk brein.
    Het gaat terug naar de tijd toen er buitenaardse kabouters reden op gigantische draken, of op vliegende Pirarucu's, de grootste zoetwatervis ter wereld, ja, die had misschien ooit wel vleugels? Zij waren vrienden van de reuzensabeltandtijger, reuzenluiaard ef het geweldige gordeldier.
    Wie zal mij ooit geloven, als ik het zou beamen?
    U?


    wordt vervolgd door de laatste grot....

    19-05-2008 om 00:00 geschreven door Storyteller

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/10-13/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


  • INSIDE BRAZIL a broader view of Brazil

    Gastenboek/Livro da visita
  • Avond groetjes
  • Op bezoek geweest
  • uma visita !!
  • Goede morgen, fijne donderdag maatje ...
  • Goede morgen.

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek ------ Mensagem em baixo


  • DEVROLIJKEBLOGGERS

    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • Schrijver Jo‚o Ubaldo Ribeiro overleden
  • proces tegen boer die landloze arbeiders liet vermoorden door huurmoordenaars in Minas Gerais
  • Brutale bloedbad in de Gemeenschap KaiowŠ in Mato Grosso do Sul//// 18 november 2011 om 16:09 Door CIMI - Natalia Forcat
  • Tussen 1903 en 1980 werden 60.000 mensen vermoord in hospital in Barbecena, Minas Gerais
  • no comment: Paus (papa) in Brazil
  • Moord op straatkinderen in Rio de Janeiro 20 jaar geleden
  • Magische Welten - Amazonas - Spur des roten Goldes (Doku)
  • Het complex Marť in Rio de Janeiro wil vrede
  • 10 doden bij actie BOPE in favela Complexo da Marť in Rio de janeiro
  • no comment
  • De Matsťs (Jaguar stam) bedreigd
  • MUNDURUKU INDIANEN LATEN GEGIJZELDE BIOLOGEN VRIJ
  • BraziliŽ is ontwaakt, nu wakker blijven!
  • no comment : protesten in Brazil
  • no comment: droogte in CearŠ en noordoosten
  • no comment: brazilianen komen in opstand, staat zet grof geweld in
  • no comment: Manifestatie tegen wk in Brasilia
  • Tenminste 50 Indianen worden elk jaar gedood in BraziliŽ
  • MOORDEN OP DAKLOZEN IN BELO HORIZONTE
  • Bandieten blokkeren autoweg om amigo te bevrijden
  • outro mundo possivel -een andere wereld mogelijk
  • VN bezorgd omtrent preventieve arrestaties in BraziliŽ
  • 6.000 Cubaanse artsen aan de slag in het Noord-oosten en Amazone gebied
  • VOLGENS 'AMNESTY INTERNATIONAL' IS BRAZILň NIET KLAAR VOOR DE GROTE SPELEN....
  • Mudurucu Indianen vechten bij de Belo Monte dam (Zie fotos)
  • Ontbossing in Amazonas gaat door
  • INDIANEN BEZETTEN BEZETTEN CONSTRUCTIE PLEK
  • MUNDURUKU EN TAPAJO iNDIANEN VECHTEN TEGEN DAM
  • Kindergansters van Rio - realistisch dokument (Duits) video
  • 700 Indianen bezetten kamer van afgevaardigden in Brasilia
  • Plastiek afval geeft familie in Manaus een inkomen
  • PUINHOOP IN LEPRA HOSPITAAL IN RIO
  • INDIANEN WERDEN ALS BANDIETEN BEHANDELD BIJ ONTRUIMING MARACANŃ
  • Politie omsingeld museum MaracanŠ, uitzetting dreigt/uitgevoerd
  • Nog geen ontruiming van MaracanŠ
  • INDIANEN MOETEN VOOR 24.00 U VANDAAG HET MARACANA DORP IN RIO VERLATEN
  • Inbreuk van Zendelingen op inheems grondgebied Vale do Javari (AM)
  • Moorden in Brazil hoger dan in oorlogen
  • No Comment: Mega operatie politie in Rio favelas
  • Spionage door constructie maatschappij Belo Monte
  • no comment: zwaar geschut met badge van favela in beslag genomen
  • Belo Monte Dam: Jong Meisje gered uit bordeel
  • DE ONDERNEMER VAN DE BELO MONTE DAM SCHENDT MILIEU EN MENSENRECHTEN
  • Pedro CasaldŠliga ontvangt eer voor de verdediging van de Xavante Indianen
  • No Comment: Toewijding op de stranden van Niteroi, RJ op de Dag van Yemanja
  • Kat in nek gebeten door metselaar bij Manaus, Amazonia
  • bELO mONTE dAM: Bouwdedrijf 'North Energy' schend overeenkomsten met Indianen in Belo Monte
  • Oud Indianen Museum blijft behouden, maar Indios worden met uitzetting bedreigd
  • NOOD BEVEL VOORKOMT SLOOP VAN INDIANEN MUSEUM
  • No comment: Cidade de Deus, RJ
  • SINGER/SONGWRITER RAMBLIN WAYN STEUNT MARACAN√ INDIANEN
  • Zangers steunen Indianen in hun strijd voor behoud Maracan„
  • Nieuwe ontwikkelingen Maracan„ - 16.00 uur
  • Voorlopige overwinning voor indianen in Rio
  • ONDUIDELIJKHEID OVER MARACAN√ deel 3
  • ALDEIA MARACAN√ vervolg
  • Cabral, gouverneur van Rio de Janeiro, haat Indianen
  • GIF GEDUMPT OP XAVANTE GROND - LAND CONFLICT
  • Fotograaf Flavio Forner richt zijn lens op de droogte in Bahia
  • RIO-OUD MUSEA DO INDIO WORDT NIET GESLOOPT
  • NO COMMENT: FAVELAS LINS-NOORDZONE RIO
  • Dom Pedro CasaldŠliga (84), die 40 jaar strijdt voor de rechten van de Xavante Indianen met de dood bedreigd
  • Kort Verhaal: Diamanten Misťre in Rondonia (Cinta Larga)
  • De U.F.O van Oscar in Niteroi, RJ
  • ARCHITECT OSCAR NIEMEYER OVERLEDEN (104)
  • FEDERALE POLITIE VERMOORD MUNDURUCU LEIDER IN PARŃ
  • Duidelijke taal van Yanomami leider Davi Kopenawa
  • YANOMAMI INDIANEN WILDEN GOUDZOEKERS DODEN
  • No Comment: Tuberculose in favela Rocinha nog steeds aanwezig
  • PAARD OP DE WEG IN ITABORAI, RJ
  • INHEEMS PROTEST IN BRASILIŃ
  • NO COMMENT - GEMARTELD EN ONTHOOFD
  • Negen nieuwe vogelspinnen (Tarantula) soorten ontdekt in Amazone
  • NO COMMENT - Crack Rio
  • ALERTE SITUATIE VOOR GUARANI-WAIOWŃ INDIANEN IN MATO GROSSO DO SUL
  • AANPLANT VAN SOJA IN BRAZILň GEGROEID
  • OUDE 'INDIO MUSEUM' IN MARACANA, RIO MOET WIJKEN VOOR W.K
  • ILLEGAAL HOUT TRANSPORT OP WEG NAAR MANAUS ONDERSCHEPT
  • INCRA (instituut voor landhervorming) lijdt verbod na schuldig te zijn voor een derde van de Amazone ontbossing
  • NIEUW BOEK WAYN PIETERS - SURUCUCU (Amazonas roman)
  • Strijd van favela bewoners in Rio
  • AANLEG BELO MONTE DAM STOP GELEGD
  • OSCAR NIEMEYER - COMMUNISTISCHE ARCHITECT TOT DE DOOD
  • no comment: OP DE AFGROND
  • ED STAFFORD - VOLGT DE AMAZONE RIVIER TE VOET (ENGELS) DOCUMENTAIRE.
  • MURDER IN THE AMAZONE (English) document
  • NO COMMENT: WAARDELOZE MILIEUBIJEENKOMST IN RIO
  • XAVANTE ZIET VOOR HET EERST OCEAAN IN RIO
  • NO COMMENT: RIO DE JANEIRO
  • Google Earth lanceert kaart inheemse stam
  • NO COMMENT - INDIANEN NEMEN DE METRO OP WEG NAAR DE RIO+20 (NAMAAK WERELD MILIEU TOP)
  • BEZETTING BELO MONTE DAM DOOR AMAZONE BEWONERS
  • HOUTKAP FATAAL VOOR DE AWŃ INDIANEN
  • Braziliaanse president bindt strijd aan met verdere ontbossing
  • Braziliaanse president bindt strijd aan met verdere ontbossing
  • SLECHT NIEUWS: BRAZILň ZWAKT BESCHERMING REGENWOUD AF
  • NO COMMENT: CRACK EN ARMOE VOEDT DE CRIMINAKITEIT IN MACEI”, HOOFDSTAD VAN DE MOORDEN IN DE STAAT ALAGOAS
  • NO COMMENT: GROTE POLITIE ACTIE ONTHAALT 95 CRACK GEBRUIKERS IN DE REGIO MANGUEIROS IN RIO
  • NO COMMENT: VERWAARLOZING EN OVERBEVOLKING IN OPENBARE ZIEKENHUIZEN IN RIO
  • HET LAND VAN DE ABACAXI - kort verhaal door Wayn Pieters van Rijsselt
  • NO COMMENT: HEDENDAAGSE SLAVERNIJ, ARBEIDERS SLIEPEN TUSSEN RATTEN EN VLEERMUIZEN
  • Braziliaanse kolonel vervolgd voor misdaden tijdens dictatuur
  • NO COMMENT: EEN KILO BONEN KOST 4 REAIS (1.70 euro)
  • NO COMMENT: Recife, Pernambuco - Idioterie
  • NO COMMENT: JONGEN GEMARTELD EN GEňXECUTEERD IN S¬O GON«ALO, RJ
  • Militairen zijn tegen ondrezoek naar de waarheid omtrent misdaden van de dictatuur
  • No Comment: Cristo de Verlosser, Rio de Janeiro
  • NO COMMENT: RIO DE JANEIRO, FAVELA S¬O CARLOS, ESTA«IO
  • NO COMMENT: grondkrakers verwijderd in Manaus, Amazonas
  • NO COMMENT: ZWERVEN - BELO HORIZONTE, MG
  • NIEUWE RUBRIEK: NO COMMENT - HOMICIDIO IN S¬O GON«ALO, RJ
  • LEVEN EN LATEN LEVEN! COLUMN - door Wayn PIETERSZ
  • COWBOYKIKKER GEŌNDENTIFICEERD
  • 'KRAKERSDORP' PINHEIRINHO BIJ SAO PAULO ONTRUIMD
  • RESTAURANTE CIDAD√O DE NITER”I JORGE AMADO
  • NAZIS IN BRAZILIE 1936 - Bizarre Historie
  • NOV. 2011 BEZOEK AAN 'MUSEU DE ARTES E OFICIOS' BELO HORIZONTE DEEL I
  • NOV. 2011 BEZOEK AAN 'MUSEU DE ARTES E OFICIOS' BELO HORIZONTE DEEL 2
  • BraziliŽ weet geen raad met 400 miljoen autobanden 23/12/11, 14u26 © reuters
  • DE WERELD VAN DE 'RIBEIRINHOS' IN AMAZONAS
  • OSCAR NIEMEYER 104
  • ONDERGRONDSE RIVIER ONTDEKT
  • INDIANENSTAM VERDWENEN; GEDOOD DOOR DRUGSBENDE?gsbende?
  • Illegale houtkap schiet pijlsnel omhoog in Amazonewoud
  • DE ZIGEUNERS (Kort verhaal door Wayn Pieters) 1998
  • ZIGEUNERS VAN BRAZILIň door Atico Vilas-Boas da Mota (vertaling/bewerking uit Engels door Wayn)
  • APEN BENDES MAKEN RIO DE JANEIRO ONVEILIG
  • GONDEL IN HET FAVELA COMPLEX 'ALEM¬O' IN RIO
  • TITACACA ZEE (HET DOMEIN VAN DE ZONNEGOD) VERVUILD
  • Vietnamspook duikt op in Amazonegebied
  • OPNIEUW ONBEKENDE STAM ONTDEKT IN AMAZONIA
  • DE STAAT PARŃ REGISTREERDE 219 MOORDEN DE AFGELOPEN 10 JAAR
  • NIEUWE DAM-PROBLEMEN PERU-BRAZIL - Peru schort werken aan omstreden megadam op
  • INTERVIEUW MET DAVI KOPENAWA EN DE STRIJD VOOR HET AMAZONE BOS
  • NIEUWE MOORD DOOR GROOTGRONDBEZITTERS NU IN RONDONIA
  • OXI DRUG BEREIKT RIO DE JANEIRO VANUIT AMAZONIA
  • DROEVIG NIEUWS: BRAZILIň GEEFT PERMISSIE VOOR BOUW MEGADAM
  • 'PISTOLEIROS' KOMEN TERUG EN MOORDEN OPNIEUW IN NEDERZETTING
  • MILIEUACTIVIST JOS… CLŃUDIO DA SILVA MET ZIJN VROUW MARIA DOODGESCHOTEN
  • KAMER BRAZILIň WIL MEER REGENWOUD LATEN KAPPEN
  • Crisiskabinet moet ontbossing Amazonewoud afremmen 19/05/11
  • INDIANEN PROTESTEREN TEGEN CRIMINALITEIT EN POLITIE MISHANDELING
  • Amnesty International klaagt politiegeweld BraziliŽ aan
  • VIDEO VAN AMAZONE WATCH - BEZOEK AAN DE ARARA INDIANEN IN HET XINGU GEBIED
  • BELO MONTE DAM XINGU RIVIER BRAZILIE nieuws
  • UMBANDA VIERING IN SANTO ANDR√Č, S√āO PAULO - NOV. 2010 deel 3 slot
  • BEELDEN UIT UMBANDA HEILIGDOM
  • UMBANDA VIERING IN SANTO ANDR√Č, S√āO PAULO - NOV. 2010 deel 2
  • UMBANDA VIERING IN SANTO ANDR√Č, S√āO PAULO - NOV. 2010 deel 1
  • Kabinet van de Portugese letteren in Rio De Janeiro - dec. 2010
  • INDIANEN PROTESTEREN TEGEN BOUW BELO MONTE DAM IN XINGU
  • HET BIZARRE RELAAS VAN DE KAPITALISATIE VAN HET 'VEROLME-WERF' IMPERIUM IN BRAZILI√č
  • DE TROUWSTE VRIEND- LE√āO waakt al 2 dagen bij het graf van Cristina
  • TRAGEDIE IN HET BERGPARADIJS - + korte column van wayn
  • KUNTANAWA INDIANEN, ACRE, BRAZILIE
  • HET HUISJE VAN ZEZER EN JOELSON in Tangu√°, RJ
  • HET VERHAAL VAN 'VIRALATA' DE STRAATHOND - KORT VERHAAL
  • Braziliaanse veldvos bedreigd
  • BEELDEN VAN DE WAR IN RIO
  • Drugs-oorlog in Rio de Janeiro - fotos
  • drugs war Rio - 2
  • DRUGS OORLOG IN RIO - VERSLAG
  • Wayn in Belo Horizonte
  • Brazil november 2010 - column wayn
  • BraziliŽ verspilt miljoenen ton biobrandstof en de Belo Monte dam is NIET nodig!
  • Marina Silva, spreekt in Rio Branco, BraziliŽ
  • HERINNERINGEN AAN MIJN OOM 'PADRE TUM' column door Wayn : DE BIJNA NAAKTE PATER
  • HET DARWIN PAD - bezoek van Charles Darwin aan Rio en omstreken 1832
  • DE VROUWEN HATER - BIZAR KORT VERHAAL DOOR WAYN PIETERS V. RIJSSELT
  • MACHADO DE ASSIS, KORT VERHAAL in 3 delen: VADER TEGEN MOEDER 1905 slot
  • MACHADO DE ASSIS, KORT VERHAAL in 3 delen: VADER TEGEN MOEDER 1905 deel 2
  • MACHADO DE ASSIS, KORT VERHAAL in 3 delen: VADER TEGEN MOEDER 1905
  • OVERTREFFEND EN BIZAR: HONDERDEN DODE PINGU√ŹNS OP bRAZILIAANSE STRANDEN
  • Britse avonturier wandelt als eerste hele Amazone af
  • AMAZONAS VERHOOGT ONTBOSSING
  • HET ANDERE BRAZILI√č - Nergens is openbaar vervoer beter dan in Curitiba
  • Sociale bewegingen herdenken straatkindermoorden 1993
  • E.CA , capoeira, Xango
  • MARINA SILVA -STRIJDSTER VOOR AMAZONAS gaat voor presidentschap in BraziliŽ
  • CACIQUE RAONI IN PARIJS strijdend VOOR BEHOUD NATUUR XINGU en zijn VOLK
  • REGISSEUR AVATAR FILM STEUNT XINGU INDIANEN
  • CARLOS MARIGHELA - VOOR DE BEVRIJDING VAN BRAZILI√č DEEL 3 slot
  • CARLOS MARIGHELA - VOOR DE BEVRIJDING VAN BRAZILI√č DEEL 2
  • CARLOS MARIGHELA - VOOR DE BEVRIJDING VAN BRAZILI√č DEEL 1
  • MUSEU DO NEGRO, RIO DE JANEIRO
  • UMBANDA VIERING IN NOVO IGUA√áU, RJ
  • TIRADENTES, MINAS GERAIS NOV. 2009
  • korte reisimpressie S√Ęo Jo√Ęo Del Rey 2002 uit mijn boekje 'Het trieste van BraziliŽ'
  • fotos S√āO JO√āO DEL REY - MINAS GERAIS NOV. 2009
  • MET DE NA-SMAAK VAN WHISKEY ========Column door Wayn
  • 3de kort verhaal Eduardo Galeano- MET houtsneden VAN Josť Francisco Borges
  • 2 de Kort verhaal van Eduardo Galeano - houtsneden Josť Borges
  • EDUARDO GALEANO (VERHALEN) HOUTSNEDEN VAN JOS√Č FRANCISCO BORGES
  • BOUW VOOR ENORME KRACHTCENTRALE VRIJGEGEVEN IN XINGU
  • DE BLUES VAN BIOLOOG MARC VAN ROOSMALEN - COLUMN
  • En dit alles kan afgelopen zijn... reportage over journalist/doc. filmmaker Washington Novaes die de doc. XINGU- bedreigd land / maakte
  • EEN LEVEN GEWIJD AAN DE INDIANEN -DE BROERS VILLAS-B√ĒAS
  • XINGU-EEN PARADIJS ONDER BEDREIGING === DEEL 2
  • XINGU, EEN PARADIJS ONDER BEDREIGING en de broers VILLAS B√ĒAS deel 1
  • AMAZONE INDIANEN KRIJGEN RESERVATEN in Amazonas, Roirama en Par√°

    Bij de inhoud zijn alleen de laatste 200 items weergegeven, mocht u zoeken naar onderwerp doe dit via 'zoeken in blog' op de linkerbalk.
    Het 14-delig verslag van mijn bezoek aan de Xavante stam  kunt u opzoeken IN DE LINKER zoek BALK
    Berichten die niet getoond worden zijn bereikbaar via het archief via de pijltjes onder aan het blog

    storyteller

    Brasil links
  • brazilie.favorietje.nl
  • reisverhalen-zuidamerika.2link.be

  • brazilie.jouwpagina.nl

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    fotoboek
    blog.seniorennet.be/fotoboe
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    normenwaerdenburch
    blog.seniorennet.be/normenw
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    walter
    blog.seniorennet.be/walter

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!