William´s Beelden Welkom op de Blog van kunstenaar BEELDHOUWER WILLIAM DELLAERT ,beelden van lava ,ijzer, teahout, VISSEN,INDIANEN, UILEN SKULPTUREN , WARRIORS, ,SCHROOTKUNST,GUANCHEN,ZWERFKEIEN SCULPTUREN,MASKERS,Pop-Art,OUD WERK MET ZWART-WIT FOTO'S UIT DE OUDE DOOS
11-08-2007
GRAN CANARIA.
The two DEMARCATIONS of GRAN CANARIA,: TELDE - GÁLDAR.
Vanaf PREHISTORISCHE TIJDEN tot op heden heeft de mens altijd stenen gehakt, ingekerfd en gekleurd. De vroegste sculpturen waren grotendeels bepaald door de natuurlijke vorm van de steen en de bewerkers stelden zich er tevreden mee door enkele schetsmatige veranderingen de suggestie van SYMBOLISCHE FIGUREN op te roepen.
Ook dit werk gaat in de richting van een eenvoudige ordelijke
opstelling en uit een vergelijk met de ruw gehakte "VENUSSEN"
van de oude STEENTIJD blijkt het een volledige kringloop te
hebben doorgemaakt, van SYMBOLISME door NATURALISME en REALISME
weer terug naar SYMBOLISME.
Dit werk illustreerd een aantal verschillende benaderingen om
uit gewone ROLSTENEN en ZWERFKEIEN tot een creatie te komen.
Hoe verschillend de doelstelling en resultaten ook zijn,in elk
van deze sculpturen zijn de GRONDVORMEN die de natuur opleverde
onveranderd gelaten.
Desde TIEMPOS PREHISTÓRICOS así hasta hoy, el hombre siempre ha elaborado la piedra, haciendo huescas en ella, tallándola y coloreándola. Las esculturas más remotas eran en su mayoria determinadas por la forma natural de la piedra y a los labradores les bastaba, por medio de una modificaciones esquemáticas, evocar la sugerencia de FIGURAS y FORMAS SYMBÓLICAS. Esta obra se dirige de la misma manera que las VENUS RUGOSA del NEOLÍTICO talladas en piedra bruta, hacia una ordenación sencilla que en estas ESCULTURAS expuestas parece haber atravesado un ciclo completo: desde el SIMBOLISMO passando al NATURALISMO hacia el REALISMO y de vuelta de nuevo al SIMBOLISMO. Queda así ilustrada una serie de distintas aproximaciones para llegar, desde las PIEDRAS ERRANTES en su estado natural, hacia la creación. A pesar de los distintos objectivos y resultados, se mantienen inalteradas en cada una de estas esculturas, las FORMAS BASICAS que la naturaleza entregó.