Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    15-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VANDAAG BEGINT IN LE MANS DE LANGSTE DAG

    Normaal gesproken is 21 juni altijd de langste dag van het jaar. En meteen de kortste nacht. Het is het tijdstip waartegen de "Automobile Club de 'l Ouest" sinds 1923, nu voor de 86ste keer, de weergaloze 24 Uren van Le Mans organiseert. Opdat de coureurs en vooral de amateurs waarmee de race rijkelijk is gestoffeerd, zo weinig mogelijk in de duisternis moeten rijden. Want dat is soms bloedstollende ervaring. Wereldkampioen Jenson Button, wereldkampioen Formule 1 in 2009 met Brawn, beschreef zijn eerste nachtervaring in La Sarthe "alsof hij 500 km/h reed in de Porsche-kurve"...

    Ooit werd een WM-Peugeot in de toen 5,5 km lange rechte lijn van Hunaudières tegen 406 km/h door de rijkswacht geflitst... Ons Belgisch monument Paul Frère won in 1960 met Olivier Gendebien in een Ferrari 250 TR59/60 de etmaalrace. Links van mij zittend, naast mijn bureautje 78 in de perstribune, draaide hij zich naar mij en zei dat die 406 km/h niet kon. Technisch dan. Want hij had al uitgerekend dat de transmissie-verhoudingen van die WM-Peugeot dat niet toelieten...

    Morgen om 15 uur waakt Jacky Ickx (73) als super-marchal over het goede verloop van de langste dag. Morgen vertel ik ook iets meer over hem. Hij won de 24 Uren van Le Mans zes keer. Tweemaal met Ford en viermaal met Porsche. Dan schat ik ook Alonso's kansen in om met een Toyota TS050 Hybrid als trainingssnelste de koers te winnen. Hybrid (huwelijk van verbrandings- en elektromotor) or not Hybrid (Rebellion bijvoorbeeld) is tomorrow the question. Naast de amateurs in de GT-klasse's die tegelijk vooruit en achteruit moeten lijken. Ze worden tientallen keren gedubbeld door de LMP1's en LMP2's. Ze zijn door heel de geschiedenis van Le Mans de doorn in de verstralers van de hypersnelle bolides geweest. Daarin zitten gelukkig knappe coureurs - piloten heet dat sinds lang - die de schildpadden van de weg net niet platrijden. De 60 wagens worden op start geflitst door Rafaël Nadal. (Walter Rombauts/Foto:Mazda)

    Bijlagen:
    Mazda 787B is de enige Japanse wagen die tot nu toe in Le Mans won 16618.JPG (940.3 KB)   

    15-06-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TOYOTA TS050 HYBRID MET ALONSO AAN BOORD SNELST IN LE MANS

    Wat hij al voorgedaaan heeft op de testdag, deed hij en Sebasien Buemi opnieuw in de nachtelijke kwalificaties voor de 24 Uren van Le Mans. We hebben het over de Spanjaard Fernando Alonso. De Toyota TS050 werd door hem geplaatst in 3'17"270. Ook op de tweede plaats is het Japanse merk te vinden. Maar behoudens Rebellion met Neel Jani, André Lotterer en Bruno Senna is er voor het Japanse merk niet veel tegenstand te zien. Behoudens mechanisch/elektrische pech natuurlijk want het zijn Hybrid-wagens. Verbrandings én elektromtor in combinatie met kwetsbare batterijen.

    Waar Mazda in 1991 de eerste Japanse auto is die de 24 Uren van Le Mans won, deed Toyota al meermaals en zelfs lang geleden al een greep naar die begeerde zege. Vergeefs. Mazda deed het met een Rotary-Engine, Toyota probeert het nogmaals met een Hybrid. Niet om mee te lachen want met de Prius zette Toyota uit Nagoya in de auto-industrie een mijlpaal neer. Overigens heeft het Prius-model de moderne F1 - 2014 - geïnspireerd om met een V6 Turbo Hybrid te laten rijden. Voor wat Toyota betreft hebben we het over de LMP1. De hoogste kategorie waarin slechts tien auto's vertegenwoordigd zijn. Omdat het kostenplaatje voor vele merken te hoog is. Dat is het voor de LMP1. Morgen vullen we de LMP2 in. Daarin strijden twintig auto's voor de klasse- maar mits wat "rommel" vooraan misschien ook voor de zege, minstens een podium. (Walter Rombauts/Foto:wr)

    14-06-2018 om 10:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL - FERRARI - HERNEEMT WK-LEIDING MET ZEGE IN GP VAN CANADA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De GP van Canada is gewonnen door de viervoudige wereldkampioen Sebastien Vettel. Vanuit de "pole" vertrokken beheerste hij heel de race. Sebastien won hiermee zijn 50ste GP. In de eerste ronde al was het "koekenbak" tussen Lance Stroll (Williams) en Brendon Hartley. Spectaculair vlogen ze samen het decor in en sleepten gelukkig niet nog meerderen mee in hun vernietiging. Vier ronden Safety Car. Vanaf opnieuw groene vlag hernam de Duitser zijn autoriteit, terwijl zijn grootste tegenstander, regerend wereldkampioen Lewis Hamilton met banden én motor kampte.

    De Brit voorspelde al niet veel goeds voor zijn kansen in de GP van Canada. Het niet uitvoeren van een update op de V6 Turbo-Hybrid van de Mercedes maakte de auto trager tegenover de Ferrari's die wel na zes GP's die opwaardering uitvoerden. Lewis kon niet echt mopperen. Hij was het met de beslissing van het team eens. Bij Mercedes ging men er ook van uit dat de "oude" motor meer betrouwbaarheid zou geven en geen risico's op hartfalen. Lewis kreeg een rijdende "update" toen zijn motor te heet werd. Vanuit de pits gaf zijn ingenieur hem wat meer koeling mee. Daarmee kon hij op het laatste, vergeefs, Daniël Ricciardo (Red Bull) nog aanvallen. Daar bleef het bij.

    "Treintje rijden" was het opvallendste kenmerk van deze zevende GP voor het WK 2018. Natuurlijk kan men een opgave van Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) in zijn 300ste GP ook tot een triest hoogtepunt rekenen. Net als dat Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) op de 16de plaats finishte van de 17 auto's die de race uitreden.

    Een grappige anekdote was ook dat een niet lukraak opgepikte MeToo-Madame, Winnie Harlow én vriendin van Hamilton, de zwartwit geblokte vlag één ronde te vroeg zwaaide, met evenveel brio als haar wapperende haren. Vettel, die het door had, bekloeg zich via zijn boordradio. Koersdirecteur Charlie Whiting is hiervoor eigenlijk de enige verantwoordelijke...

    Het is te zien dat de F1 van technische ernst naar wansmakelijke verloedering neigt. Maar geen gridgirls hé !? De overnemers van de F1, Liberty Media, scoren tot nu toe geen punten met hun "vernieuwingen". Bernie Ecclestone (87) blijft het hoogst scoren in zijn levenswerk. Hij bekijkt het nu van thuis. En lacht in zijn vuistje. 31 miljoen dollar in de pocket, aan de deur gezet op advies van Ross Brawn. De Amerikanen hebben nog wel wat werk tegen 2021 als de nieuwe F1 er aan komt...

    Wél een serieus te nemen hoogtepunt was de tweede plaats van Valtteri Bottas (Mercedes) en opnieuw een podium voor Max Verstappen die een even snelle als correcte race reed. Sebastien Vettel komt met 1 punt nipt aan de leiding in de WK-stand en dat minieme verschil maakt de GP van Frankrijk binnen veertien dagen extra pikant. Mercedes heeft dan een nieuwe motor voor Lewis... (Walter Rombauts/Foto:Fiat)

    01. Sebastien Vettel (Ferrari)

    02. Valtteri Bottas (Mercedes)

    03. Max Verstapen (Red Bull)

    04. Daniël Ricciardo (Red Bull)

    05. Lewis Hamilton (Mercedes)

    16. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault)

    WK-stand na zeven GP's:

    1. Sebastien Vettel                       121

    2. Lewis Hamilton                         120

    3. Valtteri Bottas                            86

    4. Daniël Ricciardo                         84

    5. Kimi Räikkönen                          68

    10-06-2018 om 23:07 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL BEHAALT 54STE POLE MET UPDATE-FERRARI VOOR BOTTAS EN VERSTAPPEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vooral Lewis Hamilton wist dat een pole in de Q3 voor de GP van Canada zéér moeilijk haalbaar zou zijn. Mercedes besliste om duurzaamheidsredenen geen motor-update te doen voor de GP van Frankrijk binnen veertien dagen. Ferrari had dit wél gedaan en ook Renault had dit voor Red Bull ook gedaan. Logisch dus dat - behoudens motorfalen - het Steigerende Paard van Maranello de hoogste kans maakte om snelst over de baan te gieren.

    Max Verstappen dacht daar drie free-practices anders over door telkens de beste chrono op te eisen. Tot zelfs in de Q2 plaatste hij zich aan de spits met hypersofts. Dat zijn de zachtste compounds van bandenleverancier Pirelli. Alle betrokken wereldkampioenen fronsten de wenkbrauwen. Hamilton, Vettel en Räikkönen vroegen zich af hoe ze die vliegende Hollander (eigenlijk een geboren Belg, Hasselt) konden neerhalen.

    Max liet in de Q2 wellicht te vroeg in de kaarten kijken, want de wereldkampioenen én de Fin Bottas die het graag de eerste keer zou worden vielen aan. Max snelste chrono sneuvelde. De Duitser Sebastien Vettel (Ferrari) zette de wijzers het scherpst in zijn voordeel. Op een ogenblik 1/1000ste sneller dan ploegmaat Kimi Räikkönen. Uiteindelijk redde Valtteri Bottas de eer voor Mercedes door de tweede tijd te pakken. Lewis remde zijn banden herhaaldelijk "vierkant".

    Met dank vanwege Max Verstappen die hiermee kans zag derde te worden. Morgen om 20.10 uur onze tijd wordt de start gegeven voor 70 ronden (- opwarmingsronde) en iedereen houdt zijn hart vast. Vooraan zeker, achteraan ook want daar staat Alonso 14de en Vandoorne 15de. Allebei in de Mc Laren-Renault. De Spanjaard met twee wereldtitels en een snelste tijd in Le Mans vorige week met Toyota op het visitekaartje kan de auto nog in vraag stellen. Stoffel Vandoorne, die heeft laten weten dat de ingenieurs hem superieur vinden, staat wezenlijk met lege handen. De tijd is tegen hem. 2019 dient zich aan. Morgen eerst de GP van Canada F1. (Walter Rombauts/Foto:Fiat)

    01. Sebastien Vettel (Ferrari)                          1'10"764

    02. Valtteri Bottas (Mercedes)                         1'10"857

    03. Max Verstappen (Red Bull)                        1'10"937

    04. Lewis Hamilton (Mercedes)                        1'10"996

    05. Kimi Räikkönen (Ferrari)                           1'11"095

    15. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault)        1'12"865

    WK-Stand na zes races:

    1. Lewis Hamilton                        110 punten

    2. Sebastien Vettel                        96

    3. Daniël Ricciardo                        72

    4. Valtteri Bottas                           68

    5. Kimi Râikkönen                         60

    09-06-2018 om 21:51 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN VERSLAAT DRIE WERELDKAMPIOENEN IN FP3 IN CANADA

    Eerst was het Kimi Räikkönen (Ferrari) die de les spelde in de derde vrije oefeningen voor de GP van Canada. Tot hij de "Wall of Champions" aantikte en met lichte schade de pits in moest voor herstelling. Sebastien Vettel (Ferrari) nam dan de leidersrol over. Voor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, beiden in Mercedes, was het moeilijk de Italiaanse furie aan te klampen. Vooral Lewis begon spijt te krijgen dat zijn team de motorupdate niet had uitgevoerd. Ferrari wél. "Het kan me de zege hier kosten", jammerde Lewis. Mercedes zal de motorupdate uitvoeren in de GP van Frankrijk, binnen veertien dagen.

    Als een duiveltje uit een doosje kwam op 10' voor het einde Max Verstappen met een rakettijd op de proppen: 1'11"599. Ongezien, Ongehoord, maar geen enkele wereldkampioen (samen negen titels wegend) kon replikeren. Max zegevierde dan ook in deze FP3 op een niet eerder getoonde wijze. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne reed parallel daaraan...1'13"034. Goed voor een tiende plaats maar wel op 1"435 van Max. Straks om 20 uur onze tijd gaan de kwaificaties voor de "pole" door. Benieuwd of Hamilton (vier titels), Vettel (vier-) en Kimi Räikkönen (één-) de komplete ontketening van de Red Bull met Renaultmotor (ge-üpdated) kunnen stoppen. Spannend. Hopelijk raakt Max niet overmoedig "out of control". Rijdend tussen drie wereldkampioenen. (Walter Rombauts)

    01. Max Verstappen (Red Bull)                           1'11"599

    02. Sebastien Vettel (Ferrari)                             + 0,049

    03. Kimi Räikkönen (Ferrari)                              + 0,051

    04. Lewis Hamilton (Mercedes)                           + 0,107

    05. Daniël Ricciardo (Red Bull)                           + 0,554

    10. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault)           + 1,435

    09-06-2018 om 18:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORSCHE 911 SPEEDSTER CONCEPT TER GELEGENHEID VAN 70 JAAR SPORTWAGENS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het mooiste geschenk voor zijn 70ste verjaardag krijgt Porsche van zichzelf: de 911 Speedster Concept is een rijklaar studiemodel van een bijzondere, open en opwindende sportwagen die de Porsche 356 "Nr 1" Roadster uit 1948 weer helemaal actueel maakt. Met zijn puristische lijnen en historisch correcte uitvoering illustreert de 911 Speedster Concept perfect de kernwaarden van het sportwagenmerk uit Stuttgart. Het rijplezier komt andermaal uitgesproken op de eerste plaats.

    De aandrijftechniek onder het tweekleurige koetswerk is afkomstig van de huidige GT-modellen. Het 911 Speedster Concept werd ontwikkeld bij de Porsche Motorsport afdeling waar ook de 911 GT2 RS en zeer recent de GT3 RS werden geconcretiseerd. Dit rijklare studiemodel beleefde zijn wereldpremière tijdens de officiële feestelijkheden van het Jubileum "70 Jaar Porsche Sportwagen" in Zuffenhausen. Het werpt al een licht op een mogelijk seriemodel dat in 2019 zou worden voorgesteld. In de komende maanden valt daarover de beslissing.

    Enkele van de opvallendste kenmerken van de 911 Speedster Concept zijn de verkorte raamlijsten met verlaagde dakkap en de overeenkomstige kleine zijruitjes. Met de bijzondere lage flyline krijgt het studiemodel een meer gedrongen profiel. Speciaal om de herinnering op te roepen naar de historische voorbeelden als de Porsche 356 1500 Speedster. Daaronder zit een rolbeveiligingsstructuur met dubbele welving, die sinds de 911 Speedster uit 1988 is uitgegroeid tot een traditie bij deze carrosserievorm.

    Zoals zijn historische voorbeeld is ook de 911 Speedster Concept uitgerust met een lichte tonneaucover in plaats van een hardtop. Deze kap beschermt het interieur en wordt bevestigd met acht zogenaamde Tenax-knoppen. Ook binnenin wordt de lichte bouwlijn van de Speedster-filosofie doorgetrokken. Er is geen navigatie- of radiosysteem, en ook geen airco. De kuipstoelen uit één stuk zijn gemaakt in carbon. Het lichtbruine anilineleder in kleur "Cognac 356" verwijst naar zijn legendarische voorgangers.

    Het brede koetswerk van de conceptcar is gebaseerd op de 911 Carrera 4 Cabriolet. De zijpanelen, motorkap en achterzijde zijn in dit geval echter gemaakt uit lichte koolstofcomposiet. De lak in de klassieke tinten GT Zilver en wit grijpt weer terug naar de eerste racewagens van Porsche. Om die link te accentueren is er veel aandacht geschonken aan details. Zo is de tankdop in jaren '50-stijl in het midden op de motorkap geplaatst. De achteruitkijkspiegels hebben de klassieke "Talbot"-vorm, terwijl de koplampen door hun specificiteit direct de aandacht trekken.

    De heldere en matte vlakken op de kappen vormen een kruis en verwijzen op die manier naar een bijzonderheid uit de vroege motorsportjaren van Porsche. Toen werden voor races de originele koplampen afgeplakt om ze te beschermen tegen steenslag en glasbreuk. De brede B-stijlen en de achterkant zijn versierd met het gefreesde en vergulde Speedster-opschrift.

    Onder het koetswerk trekt de 911 Speedster Concept voluit de kaart van de moderniteit. De ophanging is ontleend aan de 911 GT3 en de slotbouten van de imposante 21" Fuch's velgen zijn gepolijst. Voor het eerst zijn de wielen uitgerust met een centrale wielmoer. De uitlaat met uitlaatpijp is vervaardigd in titanium en de drijfstang alsook de handgeschakelde zesbak is ontleend aan de GT-reeks. De zescilinder boxermotor van deze conceptstudie zal 500 pk leveren tegen 9.000 t/m. (Walter Rombauts/Foto's:Porsche)

    Bijlagen:
    Porsche 911 Speedster Concept, open puristisch en plus 500 pk ter gelegenheid van 70 jaar Porsche Sportwagens.jpg (604.9 KB)   

    09-06-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSTAPPEN WEERLEGT LASTER MET SNELSTE TIJD IN FP1 IN CANADA

    Een eerste vrije training heeft weinig met koersconfiguratie te maken. Dus was het van Fernando Alonso alleen maar van publicitair belang de Mc Laren-Renault even op de eerste plaats te zetten. "Onze" Stoffel reed zowaar even tweede. Maar Lewis Hamilton vond dat maar allemaal niks. Hij reed zelfs pijlsnelle Daniël Ricciardo van zijn sokken. Allemaal "spielerei", zelfs tot en met de rode vlag omdat Nico Hülkenberg zijn Renault naast de baan parkeerde. Max Verstappen was nauwelijks te zien geweest. Iedereen loopt wat om de snaak om, nu hij iedere kritikaster heeft beloofd te zullen bekeren met een kopstoot... De 20-jarige Belgische Nederlander verdraagt geen verdere kritiek en schreeuwde dat gisteren uit in de perszaal naar de aanwezige journalisten.

    Maar nu komt het: de klok tikte 60' van de 90' voorziene minuten aan ! Als een aanstormende stier die in de arena zijn matador opzoekt, briezend, gekwetst in zijn eer, liet Max de Red Bull - je ziet de energie vanonder de helm spuiten - het Circuit Gilles Villeneuve rondrazen en zette zijn adrenaline om in een 1'13"389 ! De eerste plaats. Iedereen zakte de moed in de raceschoentjes. Max moest er met de Red Bull zelfs niet de hoogste topsnelheid voor uitpersen. Max verbeterde daarna zijn eigen tijd nog tot 1'13"302...

    Dat deed Brendon Hartley wel in de Toro Rosso-Honda: 328,5 km/h. Goeie aerodynamische afstelling én goeie Hondamotor ? Teambaas van Red Bull, Christian Horner, bevestigde dat de Honda-data nauwkeurig worden gevolgd. Want een motor-agreement voor 2019 tussen RB en Renault is er vooralsnog niet... Wordt vervolgd...Straks al om 20 uur onze tijd voor de Free Practie 2. Energiedrankjes zijn geen toeval. Je zal d'r maar moeten drinken, beroepshalve en voor die leuke "stoot" van een vrouw. Gezelliger dan kopstoten. (Walter Rombauts)

    1. Max Verstappen (Red Bull)                          1'13"302

    2. Lewis Hamilton (Mercedes)                         + 0,088

    3. Daniël Ricciardo (Red Bull)                          + 0,216

    4. Sebastien Vettel (Ferrari)                            + 0,272

    5. Valtteri Bottas (Mercedes)                           + 0,315

    08-06-2018 om 20:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORSCHE'S EERSTE ELEKTRISCHE SPORTWAGEN ZAL TAYCAN HETEN

    De mobiliteitstoekomst is bij Porsche weer een stap dichter gekomen. De reeds befaamde "Mission E" conceptstudie wordt tegen begin volgend jaar (Genève begin maart 2019) gecommercialiseerd. Het is een volledig elektrische sportwagen met natuurlijk zero-uitstoot en prestaties die naar de traditie van Porsche sinds 1952 hun weerga niet hebben. De Mission E zal in zijn handels- en straatversie de Oosterse naam Taycan krijgen.

    De auto wordt aangedreven door twee permanent synchrone elektromotoren die 440 kW (600 pk) leveren. Deze EV kan van 0 naar 100 km/h acceleren in minder dan 3,5" en van 0 naar 200 km/h in minder dan 12". Gewoon omdat de constructeur uit Weissach zoiets kan. Maar belangrijker is te weten dat er een actieradius van + 500 km kan worden gehaald. De "Taycan" als naam werd aangekondigd bij de tentoonstelling van 70 jaar Porsche sportwagens.(Walter Rombauts/Foto's:Porsche)

    Bijlagen:
    Porsche_Mission_E (1).jpg (4.2 MB)   

    08-06-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN OOK IN FP2 IEDEREEN DE BAAS IN MONTREAL

    Supersofts, Ultrasofts en Hypersofts lonkten naar ieders chronostrategie. Hoe zachter, hoe sneller. Toen Lewis Hamilton als eerste de weg wees in de Free Practice 2 door als eerste onder de 1'13" te gaan, overviel Kimi Räikkönen hem. Dan had Carlos Sainz al een rode vlag uitgelokt door tegen de muur te knallen. Maar na één uur van het anderhalve uur spektakel zette Max Verstappen zich met een ongeziene superioriteit opnieuw aan de spits van de tijdkolommen. Hij bevestigde zijn prestatie van deze ochtend. Foutloos. Hij werkte zo als een rode lap op een stier dat wat een "vrije training" moest zijn het klimaat schiep van een heuse kwalificatie voor de "pole". Kimi Räikkönen kwam het dichtst bij hem en bleef tweede in de FP2.

    Precies toen Max Verstappen iedereen had ontmoedigd, kuste Stoffel Vandoorne de muur aan en vernielde daarbij de achterophanging van de Mc Laren-Renault. 't Kan bij iedereen gebeuren en de koersdirectie gaf Virtuele Safety Car (VSC). Daniël Ricciardo stond toen ook nog in Red Bullpits omdat hij ruim een half uur eerder was binnengeroepen om in zijn motor wat elektronische verfijningen toe te passen. Toen hij na de VSC ook weer de baan op kon, met duidelijk meer power dan voordien, was het echter te laat.

    Hij kon de derde chrono nog grijpen omdat een sterke Vettel in een chicane een steek liet vallen. Max Verstappen heeft niemand een kopstoot moeten geven. In de perspraat nadien sloegen de meeste journalisten zichzelf tegen het hoofd. Teambaas Christian Horner formuleerde het simpel en duidelijk: "Max blijft een piloot om rekening mee te houden. Hij zal deze GP van Canada gebruiken om "clean" zijn seizoen een ommezwaai te geven". Natuurlijk rijden ze zondag allemaal samen. In "verkeer" heet dat. Zelfs Loydds wil sommige waarborgen niet verzekeren....(Walter Rombauts)

    01. Max Verstappen (Red Bull)               1'12"198

    02. Kimi Räikkönen (Ferrari)                  1'12"328

    03. Daniël Ricciardo (Red Bull)               1'12"603

    04. Lewis Hamilton (Mercedes)              1'12"777

    05. Sebastien Vettel (Ferrari)                1'12"985

    16. Stoffel Vandoorne (Mc Laren)          1'14"167....

    08-06-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOSTALGIE: ICKX-MUIR VERZEKEREN SHOW IN 24 UREN VAN NIJVEL

    Op 10 oktober 1973 blokletterde de Gazet van Antwerpen dit bericht over de 24 Uren van Nijvel in het rijk van Robert Benoit. Het was de GVA in de persoon van Walter Rombauts die de autosport in Vlaanderen begon door te duwen in de pers.(wr)

    Bijlagen:
    Ickx-Muir - BMW ALPINA - VERZEKEREN SHOW IN 24 UREN VAN NIJVEL 10 oktober 1973 1.pdf (2 MB)   
    Ickx-Muir - BMW ALPINA - VERZEKEREN SHOW IN 24 UREN VAN NIJVEL 10 oktober 1973 2.pdf (1.8 MB)   

    04-06-2018 om 22:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOSTALGIE: THONON-DUYKAERTS - FORD ESCORT - WINNEN OMLOOP VAN HASPENGOUW

    Hierbij een kort rallyverslag vanuit de Gazet van Antwerpen van 13 mei 1973. Het ging over het Nationaal Kriterium waarin Guy Colcoul met de VW 1302S ook een hofdrol speelde.(wr)

    Bijlagen:
    Nostalgie - Tweede Kriteriumzege voor Thonon-Duykaerts Ford Escort in Omloop van Vlaanderen 13 mei 1973.pdf (1.9 MB)   

    04-06-2018 om 15:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TOYOTA TS050 HYBRID MET ALONSO AAN BOORD SNELST IN LE MANS

    Het gaat nog maar over een eerste kennismaking met het asfalt voor de 86ste 24 Uren van Le Mans die op 16 en 17 juni worden gereden. Er werden flinke brokken gemaakt, de safetycar moest vaak buiten, maar alles liep zonder persoonlijke verwondingen af. De Toyota TS050 die klokte de snelste tijd in LMP1 - en dus de snelste totaaltijd - met 3'19"066. Het was Fernando Alonso die zijn eigen besttijd van 's ochtends scherper zette.

    Toch wist een Rebellion-Gibson zich tussen de twee Toyota's te splitsen in 3'19"680.  Behalve de publicitaire waarden van het plaatje krijgt Toyota tijdens de etmaalrace toch dreigende concurrentie van dat Zwitserse team. In de LMP2 reed de Oreca 07 - Gibson de snelste chrono in 3'27"228 dank zij de Fransman Nathanaël Berthon, en in de GTE Pro was dat een Porsche 911 RSR in 3'52"647. In de GTE-Am was het een Dempsey Proton met 3'55"551. Daarmee hebben de 60 ingeschreven auto's hun "Journée Test" afgerond. Nu uitkijken naar de kwalificaties op 13 juni om 22 uur tot middernacht... Wellicht zal in pure snelheid Toyota vooraan blijven. Maar over een etmaal...(Walter Rombauts/foto:ACO)

    03-06-2018 om 18:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALONSO - TOYOTA TS050 HYBRID - SNELT IN EERSTE HALVE DAG IN LE MANS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met nog een uur te rijden werd "La Journée Test" in Le Mans onderbroken door een rode vlag. Die werd veroorzaakt door Marco Sörensen die zijn Aston Martin niet in de hand hield. Toen al had de Spanjaard Fernando Alonso zich in de Toyota TS050 Hybrid trainingsnelst getoond met 3'21"468. Min of meer verwacht natuurlijk. Niet verwacht was dat de Rebellion in handen van de Fransman Thomas Laurent zich als een wig tussen de twee Toyota's zou drijven.

    Tussen de drie leiders om de chrono-eer vandaag is slechts 1" verschil. Op dit ogneblik zijn de auto's weer op de baan voor nog vier uur. Fernando Alonso won de "Zes Uren van Spa" j.l. en heeft de adrenaline in zich om ook de 24 Uren van Le Mans te winnen op 17 en 18 juni a.s. Maar met het Zwitserse Rebellionteam zal toch rekening moeten worden gehouden, want dat team was ook in Spa al heel sterk.(Walter Rombauts/Foto: ACO)

    03-06-2018 om 14:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ACO WIL TERUG NAAR FORMULE SILHOUETTE, IN CONCRETO NAAR HERKENBARE AUTOS

    Zondag wordt in Le Mans de testdag gereden met het oog op de 24 Uren van Le Mans die op 16 en 17 juni a.s. met start om 15 uur wordt gereden. Die "La Journée Test" heeft als achterliggende bedoeling vooral degenen die nog nooit in La Sarthe het circuit bereden, daarmee kennis te laten maken. Voor de race zelf is Toyota met de TS050 Hybrid zowat het enige "zwaargewicht" in de LMP1. De Japanse constructeur jaagt al jàààren een zege na, net zoals Nissan destijds. Maar tot nu toe is Mazda de enige Japanse auto die de legendarische race heeft gewonnen. In 1991.

    Van het Zwitserse Rebellion-team dat in de jongste Zes Uren van Francorchamps (6 mei) een sterke indruk liet, wordt in Le Mans veel verwacht. Toyota draagt met de TS050 een Hybrid-systeem in zich. Principieel is de werking daarvan exact dezelfde als in de - miskende - Prius van het Japanse merk uit Nagoya. Verder blijven Audi (Dieselschandaal), Porsche (wegens kostenbesparing daarvan) en andere zwaargewichten weg. Nu is een WEC seizoen €200 miljoen waard. Net als nieuwe F1 eigenaar Liberty Media wil ook de F1 in 2021 al hebben "vereenvoudigd", zal ook de 'l Automobile Club de 'l Ouest die sinds 1923 de etmaalrace organiseert, ook zij willen in samenspraak met de FIA een budget-terugdringing van die orde naar €30 miljoen. Maar...

    Met in tegenstelling van de F1 een waarborg dat de technische innoviteit die Le Mans altijd - met de nadruk op altijd - blijft bestaan. Nuchtere geesten beseffen direct dat een wens om terug te keren naar de "Formule Silhouette", de tijd van de Porsche's 934, een meer dan embryonale wens is. Auto's die gelijken op de modellen in de showroom. Aston Martin begint daar nu mee. Mercedes kan bijna niet anders dan volgen. Ferrari, Maserati e.a. Mc Laren's. Le Mans-bolides in straatversie. Herkenbare merken. Dat is de volgende stap in Le Mans. Zondag afwachten of Toyota de snelste tijd neerzet. Met Fernando Alonso is daar wel kans voor. (Walter Rombauts/Foto's:ACO, Mazda en wr)

    Bijlagen:
    Toyota's GR Supra, een nieuwe Le Mans-wagen i1618.jpg (145.9 KB)   

    01-06-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAT DE NIEUWE WLTP-NORM NU PRECIES IN DE PRAKTIJK IS

    De emissie- en verbruikswaarden van de Euro 6d TEMP-norm worden bepaald volgens de nieuwe "Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure" (WLTP). Die nieuwe testcyclus, als gevolg van het dieselschandaal, vervangt de oude NEDC (New European Driving Cycle) en heeft als doel om de reële verbruiks- en emissiecijfers van het dagelijks verkeer dichter te benaderen.

    Dat wordt betracht door rekening te houden met parameters zoals het voertuiggewicht, de omgevingstemperatuur, de spanning en de rolweerstand van de banden. Eigenlijk zou er ook de luchtweerstand en het volgeladen gewicht moeten worden bijgeteld, maar dat is men blijkbaar vergeten.

    Wél heeft de WLTP-cyclus een langere tijdsduur en wordt rekening gehouden met een gemiddelde- en topsnelheid. Precies zoals de NEDC-cyclus wordt de WLTP-cyclus uitgevoerd op de testbank om een eenvoudige vergelijking tussen de verschillende voertuigen mogelijk te maken. De Euro 6d TEMP-norm voorziet tegen 2019 ook daadwerkelijke wegtesten die de RDE-normen zullen bepalen. RDE staat voor "Real Driving Emission". Deze zal bij middel van draconisch uitziende instrumenten op de achtersteven van een auto vanaf september de schadelijke uitstoot in het echte wegverkeer meten. (Walter Rombauts)

    31-05-2018 om 23:37 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DIRK VERMEERSCH: I WILL DRINK THE WINE, THE BEST GT-RHÔNE WINE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Omdat Dirk Vermeersch een weldoende cocktail is van hoogstaande autosport en verfijnde wijnbouw is het niet mogelijk hier zijn levensverhaal  in één keer te vertellen. Walter's Auto Cahiers onderneemt een poging vanaf 5 juni om deze pientere Belg, zakenman en ondernemer in Suze-la-Rousse in Frankrijk in drie afleveringen te vervatten. 1. Autosportkeizerrijk, 2. Industrieel autoleven en 3. Succes als wijnbouwer in de Rhônestreek. Dirk durfde eigenlijk alles. Naar het voorbeeld van Frank Sinatra's "I will drink the Wine" koos hij altijd voor het beste tussen twee dingen. Soms vocht hij en zijn dame Hélène er hardnekkig voor.

    Samen beleven ze nu de ereronde van hun leven met familie en kleinkind in La Douce France.  Overmorgen begint hier het nooit volledig in te vullen profiel van iemand die het héél ver bracht. Hij won al tientallen gouden, zilveren en bronzen medailles met zijn GT-wijnen. Als uitgelezen PR-man voor zijn eigen bedrijf kent hij het spreekwoord "doe eens water bij de wijn". Maar in speciaalzaken of klasse-restaurants is dat niet het geval. De "autopiloot" met een explosief palmares en een zakelijk "instinct" koos altijd voor het beste. We trachten te vertellen tot wat dat heeft geleid.(Walter Rombauts/Foto's: Steve Van den Heuvel/Le Plan-Vermeersch/wr)

    Bijlagen:
    's Werelds beste rallynavigator Christian Delferrier zat soms naast Dirk in de rallywagen i31518.JPG (1.2 MB)   
    Dirk Vermeersch i1618 1.png (3.1 MB)   
    Dirk's naam verschijnt ook op historische rallywagens op beurzen. i31518.JPG (2.5 MB)   
    Fiat 124 Spider uit 1976 - Foto Walter Rombauts.JPG (2.1 MB)   
    INTERNATIONAL WINEREPORT i30518 4.png (424.1 KB)   

    31-05-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW BIEDT ALS EERSTE DRAADLOOS OPLADEN VAN BATTERIJ AAN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Renault heeft er in het begin van hun ZOE-model op vele autoshows al mee gesnoefd: batterij opladen via inductie. Vandaag concretiseert BMW dat in een i530 plug-in hybrid. Weliswaar nog niet direct in ons land, maar het zal niet lang duren. Het betreft een met het elektrisch net verbonden bodemplaat waarover de auto wordt gestationeerd. Eens deze in de stekker kan de batterij in 3,5 uur worden opgeladen. Gevaar voor elektrocutie is er niet omdat er een detector voor menselijke bewegingen onder de auto zit. Vele eigenaars van oplaadbare auto's zullen ernaar uitkijken. Want stekker in en stekker uit is zeker voor de verwende automobilist geen optie meer. Die karwei heeft BMW nu kunnen uitwissen. Prijskaartje is nog niet bekend.(Walter Rombauts/Foto:BMW)

    29-05-2018 om 11:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA EN MET HEN NOG VELE MERKEN ZIJN KLAAR VOOR DE WLTP-NORMEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanaf september 2018 gaan de nieuwe WLTP-normen in. Ze zijn strenger en "realistischer" dan de vorige NEDC (New European Driving Cycle) die vooral door het zogenaamde dieselschandaal van Volkswagen onder vuur was komen te liggen. Porsche - bijvoorbeeld - maakt tot oktober geen wagens meer. Dus wie vandaag een "auto-object" koopt moet St.Niklaas 2018 of zelfs Drie Koningen 2019 tegemoet zien om zijn betrachting ingevuld te zien.. Veel parallelinvoerders - van zowat alle merken - hebben grote stocks aangelegd om nog de vorige normwagens te kunnen verkopen. WLTP staat voor "Worldwide Light Vehicle Test Procedure".

    Mazda zegt klaar te zijn voor de nabije toekomst. Alle nieuwe wagens die bij de fabriek worden besteld zullen worden gecertificeerd volgens de nieuwe Euro 6d TEMP-norm, mét inbegrip van de WLTP-norm. Ook de RDE-test (Real Driving Emissions) op de weg is in iedere Mazda ingebakken die nu via het officiële dealersnet wordt verkocht. Omdat Mazda ruim een jaar voor de nieuwe norm van kracht wordt zijn modellengamma al heeft aangepast kunnen de eerste Mazda's met Euro 6d TEMP-norm al vanaf juli worden aan de man of vrouw gebracht.

    Mazda wil met een creatieve benadering aantonen dat "schone emissies" zowel voor de Otto- als Dieselmotor ook zonder complexe en dus ook kostelijke uitlaatgas-nabehandelingssystemen kunnen. Zo beantwoorden de direct ingespoten SkyActiv-G benzinemotoren van 1,5 - 2,0 en 2,5 liter aan de nieuwe Europese Euro 6d TEMP-normen zonder dat ze daar een roetfilter voor nodig hebben. De technici van de Japanner zijn er in geslaagd om enkel met motoraanpassingen aan de nieuwe RDE-normen te voldoen. Zonder die filter blijft de PM (partikel massa) binnen de gestelde normen.

    Anderzijds is aan de 2,2 SkyActiv-D een SRC-katalysator (Selective Catalyc Reduction) gekoppeld om aan de normen te voldoen inzake NOx (stikstofoxyden) te voldoen. Voor de 1,8 SkyActiv-D volstaat de NOx-katalysator. Maar laat ons eens kijken naar de SkyActiv-G benzinemotoren, de Otto-krachtbronnen dus. Ze kenmerken zich door een heel hoge compressieverhoudinhg en bijzondere verbrandingsgeometrie. Dat laatste wil zeggen dat het lucht/benzine-mengsel een gelijkmatig verbrandingsfront heeft en in samenwerking met de vorm van de zuigerbodem een zo compleet mogelijke verbranding geeft.

    Die is nuttig voor een minimaal verbruik bij iedere gasklepstand, maar ook om de roetuitstoot (die ook in benzineverbranding zit) zo miniem mogelijk te houden. Hulpmiddelen daartoe zijn o.a. een hoge inspuitdruk van de brandstof (+1600 bar), een beter koelsysteem en een algemene daling van de interne wrijving. Mogelijk door gebruik te maken van ijzerkoolstoflegering die in spitsmotoren de wrijving met 50% kan verminderen. Dus op papier een schot in de roos voor Mazda die daarmee de WLTP-normen inwilligt.

    Die nieuwe normen zijn een gevolg van het "dieselschandaal" maar zijn in essentie een politiek-industriële overeenkomst waarvoor zoals altijd de consument het gelag zal betalen. De WLTP-norm is op papier ingevoerd, dit jaar in september concreet in voege en vanaf september 2019 zullen autofabrikanten geen enkele auto meer mogen verkopen die niet aan deze en de RDE-norm voldoet. Vandaag kan men nog stockwagens kopen bij alle merken. Wie dat doet moet weten dat hij - sorry - aftandse bazaar koopt. Afhankelijk van het merk en het prijskaartje is dat al dan niet erg.

    Nu nog even die 2,2 SkyActiv-D met SCR-katalysator bekijken. Diesel dus, van Rudolf Diesel. Voor een dieselmotor heeft deze een zeer lage compressieverhouding: 14:1. De viercilinder werd al in 2012 geïntroduceerd en voldeed toen al aan de Euro 6-norm. Nu moesten er toch enkele wijzigingen gebeuren om die Euro 6d TEMP-emissienorm te halen. Verbrandingskamers kregen een andere dakvorm. De grootste van de twee beschikbare turbo's werd geëerd met een variabele geometrie, werd het beheer van de thermodynamiek verbeterd en piëzo-injectoren spuiten de brandstof in. Met de SCR-katalysator (Selective Catalyc Reduction) wordt de NOx (koolstofoxyde) teruggedrongen. Hierbij is ook geen AdBlue meer nodig wat omslachtigheid, tijd en geld uitspaart voor de gebruiker. Mazda scoort hiermee. (Walter Rombauts/Foto's:Mazda)

    Bijlagen:
    Mazda SkyActiv D die is voorgesteld in Genève i30518 1.jpg (2.5 MB)   

    29-05-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA VIERT 50-MILJOENSTE AUTO IN HOFU PLANT IN YAMAGUCHI, JAPAN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mazda Motor Corporation heeft op 15 mei j.l. de 50-miljoenste van de gecumuleerde Japanse productie auto afgeleverd in de Hofu Plant nabij Hiroshima. Deze mijlpaal werd gezet na 86 jaar en 7 maanden nadat Mazda zijn eerste driewielige truck op de markt zette. We schreven toen 1931... uiteraard zette ceo Masamichi Kogai, de hele Mazda-gemeenschap in de bloemetjes. In weerwil van enigzsins een "apart" merk te zijn is het palmares van Mazda, zeker het na-oorlogse, minstens indrukwekkend.

    Mazda won als eerste Japanse auto de "24 Uren van Le Mans" in 1991 met Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert. Nog wel met een rotary-engine. De zogenaamde erfenis van Felix Wankel die in de persoon van Kenichi Yamamotor verder werd ontwikkeld. Recent kwam Mazda ook in het nieuws met diesels die zonder "pingelen" een compressieverhouding hebben van 14:1. En zéér recent met een SkyActiv D waarvan op de autobaan twee middelste van vier cilinders kunnen afgezet worden. Dat dient het verbruik en de emissiewaarden. Mazda staat ook klaar om tegen 2020 waterstofauto's op de markt te brengen. Wellicht met een ... rotary-engine. (Walter Rombauts/Foto's: Mazda)

    29-05-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DERDE KEER GOEDE KEER VOOR DANIËL RICCIARDO IN GP VAN MONACO

    De Australiër Daniël Ricciardo heeft in de Red Bull van start tot finish aan de leiding gereden en zeer verdiend de GP van Monaco gewonnen. De man die in 2016 door eigen team verraden werd doordat voor een pitstop de banden niet klaar lagen, werd vorig jaar wel derde maar de droom om in het Prinsdom te winnen bleef. Deze GP van Monaco - de zeventigste - beheerste hij heel het weekend. De drie vrije trainingen en de kwalificaties. Hij startte vanuit pole en bleef solied leider. Na China is dit de tweede GP-zege van hem dit seizoen.

    Even kwamen er donderwolken opdagen. Niet in de Monegaskse hemel, wel in de Red Bull-familie. De Red Bull kampte met een technisch probleem. Vanuit de stand ondersteunde men de nu 28-jarige (°1 juli 1989) met raad en daad. De verkeerdelijk soms "low-profile" driver genoemd vroeg zelfs of hij zijn rijstijl moest aanpassen. "Alleen super geconcentreerd blijven. De auto wordt niet meer beter", was het koele antwoord van teambaas Christian Horner. Met een gehandicapte versnellingsbak reed de Australiër tweederde van de race naar de zege. Met in zijn spiegel de rode vlek van de Ferrari van Vettel, wiens steigeren ook verminderde. Net als Hamilton. De race was gereden.

    Max Verstappen (Red Bull) vertrok op de laatste plaats en bracht - met net geen botsing - het met een dubieus inhaalmaneuver in de chicane tot de negende plaats. Verdienstelijk in de punten. Stoffel Vandoorne eindigde na een andermaal kleurloze race op de veertiende plaats. Opnieuw buiten de punten. Lando Norris, straks F2-kampioen en achttien lentes jong staat klaar om in 1919 onze landgenoot te vervangen bij Mc Laren. Lando's vader heeft dollars zat, belooft ze met koffers aan te voeren in Wokin...Iets waar Stoffel's clubje niet veel zal kunnen tegen doen. Ploegmaat Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) moest in ronde 53 voor het eerst dit seizoen opgeven wegens versnellingsbak.

    Deze race was de zesde in het WK dat éénentwintig races telt. In de WK-stand blijft Lewis Hamilton aan de leiding. Met 110 punten, hetzij 14 meer dan Vettel die er 96 bijeen sprokkelde. Monaco-winnaar Daniël Ricciardo plaatst zich derde in de voorlopige stand met 72 eenheden. De Australiër herhaalde in Monaco een stunt van Michaël Schumacher in 1995 door met een "manke" auto (slechts 6 van 8 versnellingen werkten nog) toch de meest prestigieuze race van het jaar te winnen. De volgende GP is die van Canada op 10 juni a.s. (Walter Rombauts)

    01. Daniël Ricciardo (Red Bull)

    02. Sebastien Vettel (Ferrari)

    03. Lewis Hamilton (Mercedes)

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)

    05. Valtteri Bottas (Mercedes)

    14. Stoffel Vandoorne (Mc Laren- Renault)

    27-05-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!