NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • REGENMAKER MAAKT BOTTAS KUNSTMATIG SNELST, VANDOORNE ZESDE
  • HAMILTON BLIJFT SNELST IN SAAIE FP2 VOOR GP VAN FRANKRIJK
  • HAMILTON - MERCEDES - IN ZETEL NAAR SNELSTE TIJD IN FP1 IN LE CASTELLET
  • RENAULT SHOWT IN MARSEILLE EN OP PAUL RICARD LIEFST 17 HISTORISCHE RENWAGENS
  • MORGEN BEGINT DE GP VAN FRANKRIJK F1, OPNIEUW IN LE CASTELLET
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    08-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toyota's passieve veiligheid tegen zijdelingse botsingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toyota poogt in de passieve veiligheid van hun voertuigen nog een stap verder te gaan dan frontale-en achteraan-botsingen te minimaliseren om doden en gewonden verminderd te zien. Een radarsysteem bewaakt via sensoren links en rechts van het wagenfront een veld onder een hoek van plusminus 45°. De afstand die door de loerende ogen kan worden bereikt ligt tussen tien en vijftien meter. Dat maakt dat toekomstige Toyota's om het hoekje zullen kunnen kijken. Mocht de bestuurder het signaal dat sonorisch en optisch wordt gegeven toch niet door hebben, dan komt een remsysteem automatisch in werking zodat tenminste de snelheid waarmee de dan onvermijdelijke botsing zal gebeuren is gereduceerd.Op die manier zullen de lichamelijke gevolgen beperkt blijven, vooral omdat de inzittenden "omgeven" zijn door airbags allerhande zodat ze als OpSinjoorke's worden opgevangen.

    Toyota ging nog verder benevens die krachttoer. De meest gevreesde van alle botsingen is natuurlijk de frontale. Vooral voor achterin zittende medereizigers zijn de gevolgen vaak ernstig. Wat de grootste autoconstructeur ter wereld heeft gebrouwen is een systeem - eveneens op radarwerking berustend -- dat de achterinzittenden moet "voorbereiden" op een zijdelingse-, frontale- of achterwaartse schok.Het is gebaseerd op het elektronisch aanspannen van de gordels en gesteld dat ze die aan hebben is de kans om ongedeerd uit het rijdend doosje te komen heel groot. De verdienste ervan is natuurlijk zeer groot. Mercedes, Volvo en BMW staan op hetzelfde peil. Zijdelings, frontaal en daarmee een vlak beschermingsfront bieden van zogoed als 180° rondom het front van de wagen is tot nu toe ongezien. Japan wil er weldra in serie optioneel mee uitpakken. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Toyota)

    08-03-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een moment van bezinning bij Juan Manuel Fangio
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De eerste keer dat ik Juan Manuel Fangio mocht ontmoeten was in 1971 tijdens de GP van Monaco. Jan Hendrickx, een jeugdvriend en later gezien sportcommissaris van de RACB, vergezelde me. We tuften samen in zijn Simca Rally I naar het Prinsdom. Hoe we in de pits beland zijn weet niet één van beiden nog. Op één of andere mysterieuze manier waren we ongemerkt opgenomen in het tableau van de straten van het belastingparadijsje, met zijn blauwe zee voor de deur, de jachten, het kasteel dat domineert boven op de rotsen.

    Juan Manuel Fangio, Argentijn en vijf keer wereldkampioen Formule 1, was in gesprek met Ronnie Peterson die toen voor March reed. Dat was die STP-March, helrood, met die grote schotelvormige voorvleugel en een hogere, brede achterwing. Grote Ronnie was aangedaan door het bezoek van de Maestro. De Grootmeester was gekleed in een simpel donker polootje, een stijlvolle, geklede grijze broek en zwarte sandalen. Hij luisterde aandachtig naar wat Ronnie zei. Het ging over de auto. De man die na een absolute climax op de Nürburgring in 1957 met een tot Maserati omgebouwde Ferrari zijn vijfde wereldtitel realiseerde werd in nooit eerder gezien triomf op de schouders rondgedragen. Mercedes stopte in 1955 met F1 na het verschrikkelijke ongeval tijdens de "24 Uren van Le Mans" waarin Pierre Levegh in de tribune vloog en 82 mensen het leven lieten. Héwel, dié man had nooit met een mid-rear engine gereden. Ronnie Peterson stelde het hem voor.

    De uitnodiging om in die March te rijden kreeg een complete andere wending. Fangio deed zijn schoenen uit alvorens hij instapte en achter het stuur plaatsnam. Niemand begreep het goed. Er was een conversatie met Ronnie Peterson waarbij ook de teamchef betrokken werd. Buiten Jan en ik was er niemand anders in de stand dan die drie personaliteiten. Aan Fangio's gelaatsuitdrukking was te zien dat hij weigerde. Durfde hij niet ? Hij kende Monaco toch als niemand, niet ? Na alles goed te hebben bestudeerd stapte hij uit de March-Ford en deed zijn schoenen terug aan. Toen de grote mijnheer in de eenvoud die hem altijd eigen was en is gebleven verder wandelde, werd Peterson gevraagd waarom de Meester had geweigerd. "Dit is niet van mij", had Juan Manuel hem vaderlijk geantwoord, "het is niet goed andermans werktuig te gebruiken zonder doorslaggevende reden. Ik zou hem kunnen crashen..." 's Anderendaags werd Ronnie Peterson tweede achter Jackie Stewart in een Tyrrell Ford in de GP van Monaco op 25"6. Juan Manuel Fangio stond "anoniem" langs de kant, niemand zag hem bij wijze van spreken. Hij zag dat het goed was, die jaren nà hem. De levensles van respect te hebben voor andermans bezit, werktuigen en arbeid is verwaterd.

    Grote coureurs zijn niet noodzakelijk nog grote mensen. Of kunnen het mischien niet meer zijn door onze opgeklopte wereld. De onnoemlijke talrijke discipline's maken profilering ook moeilijker. Michaël Schumacher, met wie ik eens op de Nürburgring mocht rondzoeven in een Ferrari Maranello was kil. Hij deed wat hem was gevraagd voor veel geld. Een robotcoureur met vissenbloed in de aderen. De zevenvoudige wereldkampioen is volgens iedere insider de beste aller tijden. Wie zou ik zijn om dat tegen te spreken ? Hij zal echter nooit de eenvoudige warmte kunnen benutten die Fangio eigen was. Na Monaco heb ik het monument Fangio nog vele malen mogen ontmoeten. Ook op zijn tachtigste verjaardag. Hij zei altijd "Mi amigo". Gelukkig zei hij dat niet alleen tegen mij. Gastheer van dat moment van bezinning Ronnie Peterson stierf op 11 september 1978 als gevolg van een verschrikkelijke crash in Monza waar Riccardo Patrese, verdacht en later gezuiverd van schuld, alles van weet. Juan Manuel Fangio overleed in 1995. Hij was juist 84 jaar jong geworden. Het eeuwig leven in de pure autosport bestaat dus.(Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    Groter bestaat niet i7309.jpg (1.9 MB)   

    07-03-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gigawave met Nissan's nieuwste wapen in FIA GT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Michael Krumm en Darren Turner zijn de piloten die met een Gigawave Nissan vier wedstrijden zullen rijden van het FIA-GT kampioenschap. Dat wordt stilaan een vette kluif zodat mag worden afgevraagd wat de FIA doet aarzelen om daar een echt WK van te maken. De auto is de nieuwe GT-R van Nissan die in de nieuwe GT1 rijdt. De Japanse GT-R reed in Fuji al veel testkilometers en deze van het Britse Gigawave dat in 2008 nog met Aston Martin DBR9 is ook al vrijgegeven. Porsche bekijkt dat allemaal met argusogen. Die GT-R en eigenlijk ook de 350Z en nu de licht gewijzigde (korter, krachtiger en sneller) 370Z heeft het merk uit Weissach al meermaals kopzorgen bezorgd.

    Het is bekend dat constructeurs elkaars auto's aankopen of uitwisselen. Nadat enkele zwaargewichten met de toenmalige concurrent rondenlang door de groene hel van de Oude Nürburgring snorden - met de Japanse karren wel te verstaan - werd enkele dagen later het legertje ingenieurs samengeroepen en gevraagd "heren, waarom maken wij zo geen auto ?" Beteuterde gezichten bij Porsche. Kort erna rolden veertig koppen. Porsche bleef de baas. Nissan zal dat niet ontkennen. Maar degenen die zich in races door de GT-R hebben weten voorbijvliegen - nadruk op vliegen - zien reikhalzend uit naar wat Gigawave nu brouwt met Nissan, sorry Nismo. (Tektst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)

    06-03-2009 om 18:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ross Brawn neemt Honda, Button en Barrichello over
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinds Honda op 5 december 2008 de handdoek in de ring gooide, liet Ross Brawn niet in zijn kaarten kijken. Na diverse aanbiedingen die hij altijd weigerde wegens "onvoldoende" nam hij de beslissing zelf het "Brawn GP" op te richten. Coureurs zijn Jenson Button en...Mister Rubens Barrichello. De absolute topingenieur die van 1996 tot 2006 bij de Scuderia Ferrari werkte en nauwe banden had met Jean Todt en Michaël Schumacher, is dus de staat van dienst van de oerdegelijke Braziliaan niet vergeten. Hiroshi Oshima, Managing Officer van Honda Motor Co, zei Ross Brown dankbaar te zijn en hem veel succes toe te wensen.

    Wie sterke Ross ook dankbaar zal zijn is de man waarvan in 1994, toen Ayrton Senna in Imola op 1 mei deze wereld verliet, verwacht werd dat hij die erfenis zou invullen. Zo is niet geschied. De in Sao Paulo op 23 mei 1972 geboren Braziliaan raakte na zijn debuut bij Eddie Jordan in 1993 én bij Jackie Eeckelaert die voor de Peugeotmotor instond, verzeild bij Ferrari. Zoals bekend vervulde hij daar t.o.v. Schumacher de rol die Stirling Moss voor Fangio speelde.

    Brawn GP zal volgende week testen in Barcelona en mogelijk ook nog "effe" in Jerez alvorens op de grid te staan in Australië ! Mogelijk is Jackie Eeckelaert iets te vroeg vertrokken in Brackley ofwel is Brawn's Brain te sterk voor even vaardige medewerkers. Na een sabbatjaar in 2007 waarin gedacht werd dat de stille visser nooit meer in het lawaai van de F1 zou terugkeren, is hij het middelpunt van aandacht. Immers, wat Ross doet, doet Brawn goed. De eerste opdracht voor Barrichello, nog voor een snelle ronde,  is minder Pepsi Max drinken. Wegens - misschien - KERS op de taart.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Honda)

    06-03-2009 om 15:34 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alain Groult nieuwe Managing Director van Mazda
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mazda Motor Belux heeft een nieuwe Managing Director in de persoon van Alain Groult. Hij neemt deze taak met onmiddellijke ingang waar. De erfenis die Olivier Sermeus hem nalaat zal d ploeg uit Willebroek geen windeieren leggen. Mazda doet het bijzonder goed. De modellen slaan aan en de verkoopscijfers stijgen dus. Mazda heeft zich wel teruggetrokken met de Mazda RX uit de Belgian Touring Car Series (BTCS) en ook de drie auto's in Le Mans die met een Mazda-krachtbron rijden zijn niet van de fabriek uit. Uiterst toekomstgericht is de arbeid die verder wordt gezet aan de rotary-engine op waterstof. Zowel in Japan als in Noorwegen rijden er daar al dertig exemplaren van rond. Eerstdaags zal het profiel van de Heer Alain Groult wel een gedegen plaats innemen binnen het kader van de Belgische automobielactiviteiten.

    Hij geniet alvast enkele voordelen. Zo werd de pick-up BT50 tot "Pick-Up van het jaar 2009" uitgroepen door het toch wel gespecialiseerde blad "4x4 Plus" dat in die materie al vele jaren zijn sporen heeft verdiend. Pick-Up's staan vandaag nu wel niet op de verlanglijstjes van de meeste autokopers, maar een titel is altijd meegenomen. Of een pertinente nieuwigheid zoals in Genève. De CX-7 werd geherstyleerd en demonstreert de filosofie van Mazda omtrent de "CrossOver". Dat is een nieuwe term om compacte terreinwagens een nieuwe doelgroep te geven. Comfort van een limousine, prestaties van een sportwagen en trapezewerk van een terreinwagen. Die zitten allemaal in dat begrip vervat van wat voorgevloeid is uit de zwaardere, lomper ogende SUV's tot nu toe. Concurrenten als Nissan met de Qazana Concpet Car in Genève, of Dacia met de "Duster", leggen elkaar het vuur aan de schenen. Dit robbertje is nog niet uitgevochten. Om Mazda's aandeel in de nieuwigheden van Genève af te sluiten is er ook de Mazda 3 met een startstop-inrichting. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)

    06-03-2009 om 15:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heidfeld vandaag, maar Vettel snelste man van de week
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Terwijl de FOTA in Genève onder voorzitterschap van Luca De Montezemolo vergaderden om quasi draconische maatregelen te nemen in de F1 voor 2010, klokte Nick Heidfeld in de BMW Sauber F1.09 in de 92ste van de 123 ronden die hij reed een snelste tijd op deze laatste van vijf trainigsdagen in Jerez. De morgen was verregend en het werk kon pas aanvatten als de Spanjaarden hun siesta gingen doen. De tijd van de Duitser bedroeg 1'20"052. Hij was daarmee de snelste man van de zes die vandaag hun werkweek beëindigden. Renault en Force India namen niet meer deel en vertrokken.

    Frustrerend voor zowat iedereen die de 4,428 km die Jerez lang is nog verbeten bleef aanvallen was dat Sebastien Vettel deze week de snelste man is geweest: 1'19"055. In een Red Bull Renault.Zomaar als snotneus. Zomaar op het nat. Zomaar alsof het vanzelfsprekend is, net zoals hij in Monza vorig jaar iedereen in een ongeziene "wetrace" een neus zette. Duitser, die zichzelf geen opvolger van Schumacher noemt, maar eerder een superlatief ervan...

    Zelfs Lewis Hamilton is er van onder de indruk. Na een kwakkelige ochtend ging de regerende wereldkampioen terug aan de slag als de baan opdroogde. Mc Laren gaf hem opdracht een nieuwe voorvleugel uit te proberen. Oeps, hier gaan we weer ! Net als gisteren gebruikten de ingenieurs CFD's om de luchtstroom te visualiseren en vast te leggen op hun computers. Daar is een heel ernstige reden voor. De FOTA wil dat in 2010 de kosten vor de aerodynamika nog eens met 50% worden verminderd. Daartoe zouden schaalmodellen worden gebruikt en CFD-flows. Er werd gekozen voor de linkerkant van de voorvleugel als studie-object. Lewis verklungelde het en sukkelde naast de baan. De Mc Laren kwam terug op een depannage. Oogst van vandaag voor Hamilton: een derde plaats op 1"25 van Heidfeld.

    Nietszeggend uiteindelijk want op 27 maart wordt het pas ernstig: GP van Australië ! Hetzelfde geldt voor Mark Webber, ploegmaat van Vettel, die er eigenlijk ook niets van bakte. En Trulli deed Troelala. Een beetje aanmodderen met slicks voor 2010. In 38 ronden raakte de sympathieke softe wijnboer niet verder dan 3"067 van de "pole" van vandaag. Nakajima deed beter met de Williams-Toyota FW31, maar zoals alles is niets bindend tijdens die testen die in 2010 tot vier keer vier dagen zullen worden beperkt en tijdens de welke één bolide mag rijden. Oh ja, dan is er nog Kimi Raikkonen, al iets vermagerd, die als taximan 112 keer rond het cherryvaatje van Spanje toerde, likkebaardend, maar wel 1'20"414 op de wijzers prikken. Kimi is beresterk. Van fysiek en karakter. Hij weet dat als hij nog eens wereldkampioen wil worden dat het dit jaar moet zijn...Droog én mager, hij probeert het op z'n minst. Het jaar van de Vette(l)n tegen de Mageren. Het jaar van KERS of geen KERS op de taart.(Tekst: Walter Rombauts/Foto: BMW)

    1. N.Heidfeld (BMW Sauber F1.09)                               1'20"052
    2  K.Raikkonen (Ferrari F60)                                          1'20"414
    3. L.Hamilton (Mc Laren Mercedes MP4-24                   1'21"272
    4. M.Webber (Red Bull Renault RB5)                              1'22"219
    5. N.Nakajima (Williams Toyota FW31                           1'22"226
    6. J.Trulli (Toyota TF109)                                                1'23"119

    05-03-2009 om 18:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fernando Alonso met Renault R29 neemt pole even over
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de vierde van vijf testdagen in Jerez heeft de tweevoudige wereldkampioen Fernando Alonso met 1'19"945 in zijn dertiende van 130 gereden ronden de virtuele "pole" even naar zich toegetrokken. Wat niet belet dat de tijd van 1'19"055 die door Sebastien Vettel was gezet tijdens de eerste dag overeind blijft. De sessie gisteren in Jerez verliep onder een drukkend wolkendek en 's middags waren hevige regenbuien welkom zodat de rijders konden lunchen. In de namiddag droogde het 4,428 km lange circuit op.

    Kimi Raikkonen nam over van Massa en bracht de Ferrari F60 tot op 0"3 van Alonso. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton was ook van de partij, maar het testwer was niet echt gericht op een beste tijd in de huidige reglementsconfiguratie. Mc Laren monteerde lang de achtervleugel uit 2008 waarmee met meer downforce mogelijke reacties van de auto werden geregistreerd naar de voorvleugel toe. Uiteindelijk moet ook Mc Laren Mercedes op 27 maart voor de eerste vrije vrijdagtraining met die smallere achtervleugel verschijnen. Hamilton's oefening was goed voor slechts een zevende chrono.

    Vandaag wordt de laatste oefendag gehouden en dan is het in stoet naar Australië. Nooit eerder begon een seizoen zo vol van parameters wiens onderlinge comptabiliteit nog moet bljken: slicks, minder aerodynamische grip, méér mechanische grip, KERS, Verstelbare vleugeltjes op de 1,80 meter brede voorwing die maar 75 mm boven de grond is en dus voer voor curbstone's als de cowboy'e er te wild tegenaan gaan. De laatste parameter zijn de vier graduaties in de Bridgestonebanden. Die 27ste maart wordt mogelijk een hutsepot van chrono's waaraan zelfs de meest doorgewinterde ingenieur zich zal aan ergeren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)

    1. F.Alonso (Renault R29)                               1'19"945
    2. K.Raikkonen (1'20"250)                             1'20"250
    3. N.Heidfeld (BMW Sauber F1.09)               1'20"520
    4. J.Trulli (Toyota TF109)                               1'20"540
    5. M.Webber (Red Bull Renault RB5)             1'20"894
    6. K.Nakajima (Williams Toyota FW31)         1'20"948
    7. L.Hamilton (Mc Laren Mercedesd MP4)     1'21"302
    8. Adrian Sutil (Force India Mercedes)            1'21"411




    05-03-2009 om 10:21 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RACB beslist tot tweede editie van
    Op basis van het succes van de talentenjacht van "Le Volant RACB National Team" waarvoor zich vorig jaar heel wat jonge rijders inschreven, heeft de Koninklijke Automobiel Club van België beslist een tweede editie te organiseren. Benjamin Bailly, de winnaar van de eerste uitgave, maakt ondertussen integraal deel uit van de Auto Sport Academy 2009.

    Dit keer is er in de finale sowieso een plaats voorzien voor de beste Belg uit de koninginneklasse van het BK Karting: de KF2. Geoffroy Theunis, Algemeen Secretaris van RACB Sport herinnert zich nog over de karting "dat het een uitzonderlijke kweekvijver is voor jong talent. De kategorie KF2 staat borg voor de sterkste klassen. Het is daarom dat wij besloten hebben om de best gerangschikte Belg in het BK KF2 - en op voorwaardedat ze tussen 15 en 18 jaar oud zijn - te weerhouden als finalist voor de driedaagse testsessie die zal plaatsvinden in de Auto Sport Academy in Le Mans". (wr)

    04-03-2009 om 20:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Subaru, Jaguar, Nissan en Audi stijgers eerste twee maanden 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Over de eerste twee manden van 2009 genomen ging de autoverkoopmet 17% achteruit. In februari verkocht Peugeot het meest: 4.640 auto's en die zijn goed voor een marktaandeel van 10,91%. Januari en februari samen genomen betekent het echter dat VW de marktleider is met 9.317 eenheden of een marktaandeel van 9,95%, op de hielen gezeten door in volgorde van belangrijkheid, Citroën (9,70%), Peugeot (9,59%), Opel (8,33%) en Renault (8,22%).

    Door een lagere instapdrempel te maken voor de Legacy scoorde Subaru zo hoog op het autosalon en in de showrooms dat het excentrieke Japanse merk na twee maanden een stijging kende van...106,58%. De ingreep was nochtans technisch "eenvoudig: laat gewoon van die permanente vierwielaandrijving de twee aangedreven achterwielen weg en je hebt alleen een veel goedkopere frontwheeldrive. Subaru stelt daarmee een voorbeeld. In het algemeen hebben mensen geen permanente vierwielaandrijving nodig. Tenzij je in Oostenrijk, Bayern, Zwitserland, in de Dolomieten of in Skandinavië woont. Dan heeft het zin. Of zoals bij ons in Le Plat Pays van Brel als je veearts bent. Bovendien is er een groot verschil tussen een permanent vierwielangedreven personen- of sportauto en een doelgerichte terreinauto. Maar dat verhaal valt buiten de context van dit stukje.

    In dezelfde lijn als hierboven heeft de Quasqhai, en de + 2, voor dezelfde effecten gezorgd. Over twee maanden behoort Nissan bij de stijgers en wel met 17,82%. Terreinwagens, crossovrachtigen die alleen voorwielen hebben aangedreven en lichtere motoren hebben zodat ze binnen die moeilijke grens van maximum 140 g/km CO2 vallen. Knap werk van Nissan dat in Genève ekele hoogdagen beleefd met de Europese introductie van de 370Z en de Conceptcar Qazana.

    Audi steeg met 14,56% en verkocht in februari 2.825 auto's. Niet verwonderlijk als men bedenkt dat op een globale Europese markt het merk zich boven Mercedes en vooral BMW begint te profileren. Overigens maakt de groep er geen geheim van dat ze de grootste willen worden van die Europese drie zakelijke/prestige-gerichte automobielen. Op Belgisch niveau boert Audi al goed. BMW daalde met -26,38%, Mercedes kreeg een rake klap met -29,11 en de auto die in die kategorie ook thuis hoort, Volvo, beperkte de schade tot -13,33%.

    Verdere stijgers zijn Lancia +15,44%, de door Tata betoverde Jaguar met + 44,74% en...Morgan +150%. Maar dan zitten we al bij de hele lage verkoopcijfers want het merk verkocht de eerste twee maanden 10 auto's. Er beginnen door de vraag naar de oude tijd blijkbaar meer nostalgisten rond te lopen die nog een spaarvarken hebben.

    Degenen die - wellicht voorlopig - in de hoek van de ring liggen zijn Mini met -33,33%, het GM-onderdeel Chevrolet -22,33%, Italiaan Alfa Romeo -27,07%, in weerwil van grote troeven in handen ook Mitsubishi -38,67%, Saab, met GM als steen-aan-het-Skandinavische-been -42,69% in België en Hyundai -30,48%. Aston Martin daalde met -28,13 maar verkocht och nog 23 eenheden in de eerste twee maanden van dit nieuwe jaar. Met Jeep (-49,78%) en Lexus (-43,93) stoppen we dit negatieve lijstje. Niet zonder nog Toyota te vermelden dat -26,48% op de tabellen laat zien. Dit is vreemd omdat het merk wereldwijd de grootste constructeur is en slechts 4% verliest op een dramatische wereldmarkt. Nog sterker, Toyota heeft met de nieuwe Avensis, de Prius III, de IQ en de nieuwe Verso dezelfde troeven in handen als Mitsubishi  en communiceert die blijkbaar de jongste tijd niet meer op dezelfde wijze. Bijzonder raar, want de boodschap voor overigens alle Japanners is nog steeds: goede prijs/kwaliteitverhouding en niet-stuk gaan. Honda (-24,30%) stond daarvoor bekend. De dealers die een nieuwe Honda verkochten zagen die koper nooit meer terug. De auto reed meestal minstens een generatie lang. Vele eigenaars hebben er nooit enig onderhoud aan besteed (tot ergernis van garages die geen "uren" meer verkochten) en de oliewissel dan ? Er zijn gevallen bekend waar het huishoudelijke frietvetafval in de motor werd gekapt. Ook die auto's overleefden in vele gevallen de eigenaar. Dat zijn nu juist nièt de dingen die een economie doen draaien. Duimen dus voor de maand maart en dan de bilan opmaken van een nieuwe verdeelschaal.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Citroën)

    01 Volkswagen        9.317 (januari en februari 2009)                    9,95%
    02 Citroën               9.081                                                            9,70%
    03 Peugeot              8.975                                                            9,59%
    04 Opel                   7.800                                                            8,33%
    05 Renault               7.691                                                            8,22%
    06 Ford                   7.153                                                            7,64%
    07 Audi                   5.241                                                            5,60%
    08 BMW                 4.658                                                           4,98%
    09 Toyota                4.233                                                           4,52%
    10 Mercedes           3566                                                            3,81%

    03-03-2009 om 14:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Didier Theys stopt met racen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Florence zal opgelucht ademhalen in Scottsdale nabij Phoenix in Arizona. Haren "Didier" stopt met zijn levenswerk: "être coureur d'automobile" où "pilot de course". Mijn vriend Didier, waarmee de puristen van de autosportjournalistiek zoveel meemaakten, zal wel opduiken in een andere gedaante dan coureur. Zoals Pierre Dieudonné heeft voorgedaan, of generatiegenoot Thierry Tassin, Eric Van de Poele, Harald Huysman en Eric Bachelart. Teveel om op te noemen. Wat hem samen met Thierry Boutsen zo sierde was die wil om vakman te zijn. Anders dan eens meedoen aan een koerske om aan de toog verder te kunnen vertellen. De jongste jaren werd hij betaald om snelste man te zijn voor minder snelle en wat oudere jongens, zoals Freddy Lienhard. Het Horag Team is - lang geleden voorzien - niet in Le Mans dit jaar omwille van vooral het prijskaartje dat eraan hangt. Daarvoor kunnen drie ALMS-races worden gereden. Dank Didier voor al wat je ons hebt gegeven, 't was niet niks. Tot binnenkort. (Walter Rombauts)

    03-03-2009 om 13:26 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dacia, een nieuwe ervaring in autorijden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dacia, dat in 2005 werd gelanceerd in West-Europa en de Maghreb-landen, is voor de meeste van die markten een nieuw merk, met uitzondering van Oost-Europa, waar het merk vandaan komt. Het Dacia-gamma telt op dit ogenblik vijf modellen: drie personenwagens: Dacia Sandero, de compacte berline, Dacia Logan, de gezinsberline en Dacia Logan MCV, de break en daarop aansluitend twee bedrijfsvoertuigen: Dacia Logan van, de bestelwagen en Dacia Logan pick-up, de compacte pick-up.

    In 2008 steeg de verkoop van Dacia met 11,7% terwijl de markt als geheel met 5,7% achteruit ging. Sinds Renault het Roemeense merk in 1999 overnam en in 2004 Logan lanceerde, ging het verkoopvolume continu de hoogte in: van 96300 auto’s in twaalf landen in 2004 tot 257000 stuks in bijna vijftig landen in 2008. In de huidige context van financiële en economische crisis biedt Dacia zijn klanten, die meer dan ooit op zoek zijn naar voordelige auto’s, de mogelijkheid om een basisvervoermiddel te kopen tegen de juiste prijs.In de eerste twee maanden van 2009 verkocht het merk in België 634 voertuigen. Dat is een achteruitgang met -10,33% maar dat is nog zoveel beter dan de merken die omwille van hun "image", prijs en "achterhaald" tot bijna -50% zijn gegaan.

    Bij ons verovert Dacia twee types van nieuwe autoklanten.Grotendeels mensen die van oudsher tweedehandswagens van ten minste vijf jaar oud kiezen, maar ook, zij het minder talrijk, pragmatische autokopers voor wie de aankoop van een Dacia een zuiver rationele keuze voor basisvervoer is. Voor deze klanten blijft de prijs het voornaamste criterium.

    Dacia wordt alom geprezen voor zijn uitstekende verhouding prijs/inhoud (ruimte, comfort, kwaliteit en betrouwbaarheid) die het merk tot een gulle en ingenieuze speler maakt. Dacia biedt - vooral in Roemenië -een status aan die omwille van het design, de betrouwbaarheid van zijn techniek en het geboden comfort de vergelijking kan doorstaan met de beste prijsvergelijkingen van vandaag. De Daciakoop is dan ook de koop van het gezonde verstand dat zegt dat eerste het nodige (basismobiliteit) en dan het nuttige (comfort) moet bepalen wat men zich aanschaft.

    Met de lancering van het Dacia eco²-label op het salon van Parijs 2008 en de implementatie ervan in het commerciële net in 2009 bewijst Dacia dat een toegankelijke prijs en milieuvriendelijkheid perfect hand in hand kunnen gaan.  Op gebied van verbruik scoren de modellen goed en stoten maximaal ze 140 g/km CO2 uit én kunnen op biobrandstoffen rijden. Aan het einde van hun levenscyclus voor 95% van hun gewicht gerecycleerd worden en bevatten minimaal 5% gerecycleerde kunststoffen.

    Elk van de vijf modellen van het merk biedt ten minste twee versies met Dacia eco²-label, uitgerust met motoren die minder dan 140 g/km CO2 uitstoten. De Somaca-fabriek van Casablanca (Marokko) en de Dacia-fabriek van Pitesti (Roemenië) ontvingen hun ISO 14001-certificaat in februari 2008 en mei 2005.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Dacia)

    03-03-2009 om 12:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glock met Toyota blijft snelst in Jerez
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de 132ste van de 142 ronden die de Duitser Timo Glock aan het stuur van de Toyota TF109 aflegde klokte hij de snelste ronde: 1'19"814. Daarmee toonde hij dat het Japanse merk en hijzelf zich zowel op penibele natte piste als droge asfalt zich aandient als zege-kandidaat. Iets wat na zeven jaar zonder overwinning door het Japans management als wenselijk wordt geacht. Massa was vandaag wel van de partij en raakte even in de zandbak maar sloot de dag af op 0"4 van Glocks tijd. Michael Schumacher kwam een bezoek brengen om te zien hoever de vooruitgang met de F60 staat.

    Aan Alonso's opmerkingen kon worden opgemaakt dat zijn Braziliaanse ploegmaat "maar wat aangelummeld had" gisteren en met een nieuwe voorvleugel viel de tweevoudige wereldkampioen liefst 152 ronden aan. Hij sloot de dag af op een fractie van Massa. Mc Laren gebruikte andermaal een luchtstroom-indicator die een evaluatie van de luchtstroom rond de MP4-24 op de monitors van de ingenieurs overbracht. Vooral de 1,80 meter brede voorvleugel met verstelbare flapjes (6°) werden bestudeerd. Nadien reed Heikki Kovalainen nog met de 2008 vleugel en liet de vierde snelste chrono afdrukken op 0"7 van de virtuele pole-sitter Timo Glock.

    Adrian Sutil nam het testwerk over van Fisichella die al veel werk had gedaan en de Force India Mercedes was in zijn handen 0"1 trager dan de gelijkaardig gebouwde Mc Laren. Dat geeft het Indische team met basis in Silverstone meer vertrouwen. Mark Webber ten slotte nam over van Sebastien Vettel en plaatste de Red Bull Renault in het zesde chronovakje. Robert Kubica, die zijn derde dag reed, verloor veel tijd met manementen aan de auto en Nico Rosberg zag al zijn inspanningen slechts beloond met de laatste plaats van de achtkoppige bende die in het Sherry-land voor zon en volk zorgde.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Toyota)

    01 Timo Glock (Toyota TF109)                                 1'19"814
    02 Felipe Massa (Ferrari F60)                                   1'20"238
    03 Fernando Alonso (Renault R29)                            1'20"296
    04 Heikki Kovalainen (Mc Laren Mercedes MP4-24)1'20"535
    05 Adrian Sutil (Force India VJM02 Mercedes)         1'20"261
    06 Mark Webber (Red Bull Renault RB5)                  1'21"021
    07 Robert Kubica (BMW Sauber F1.109)                  1'21"069
    08 Nico Rosberg (Williams Toyota FW31)                 1'21"412

    03-03-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glock van de baan en dan snelst in zondvloedig Jerez
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De tijden om rond de 4,428 km lange omloopin Jerez te scheuren lagen ruim tien seconden hoger dan gisteren. Dat kwam omdat er een zondvloed over Jerez-de-la-Frontera kwam, als toemaatje op de voorlaatste dag van de gezamelijke trainingen eer de onvoorspelbare teerlingen rollen in Australië op 27 maart e.k. voor die eerste vrijdag vrije trainingen. Of Felipe Massa in de Ferrari F60 die toorn afgeroepen heeft over Timo Glock - met Brazilië vorig jaar nog in het hoofd - is niet geweten, maar de Toyota TF 109 coureur sukkelde in de zandbak. Maar hij reed daarna nog 89 ronden en zette met 1'30"979 de snelste tijd in een barre dag. Massa zelf verscheen niet op het appel. Nochtans moest hij deze tweede trainingsdag rijden.

    Robert Kubica werd tweede  en Nico Rosberg derde. Dat is een goede zaak en verzoent de talentrijke Duitser, ook weer zoon van..., met het eerder moeilijke begin dit jaar in de Williams-Toyota FW31. Fisichella zat weerom in die Force India met de Mercedesmotor. De Italiaanse "veteraan" stuurde 54 ronden lang de VJM02 rond zonder noemenswaardige fout en plaatste zich netjes vierde op 0"568 achter de 23-jarige "snaak" Nico Rosberg. Beloftevol toch wel voor die Force India. Een andere jongeling, Sebastien Vettel, werd vandaag verraden door zijn RB4-Renault die als een muilezel over de waterplassen hinkte en al blij was dat hij nog vijfde op het bord plakte. Kovailainen, Piquet en Massa reden als toeristen en bengelden achteraan. Voor zover dat nu belang heeft.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Toyota)

    1. Timo Glock (Toyota TF 109)                                 1'30"979
    2. Robert Kubica (BMW Sauber F1.09)                    1'31"327
    3. Nico Rosberg (Williams Toyota FW31)                 1'31"451
    4. Giancarlo Fisichella (Force India Mercedes)           1'31"547
    5. Sebastien Vettel (Red Bull Renault RB5)                1'32"220
    6. Heikki Kovalainen (Mc Laren Mercedes MP4-24 1'33"371
    7. Nelson Piquet (Renault R29)                                 1'33"476
    8. Felipe Massa (Ferrari F60)                                    geen tijd

    02-03-2009 om 18:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dacia Duster Crossover, een verrassing in Genève
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Rijdend onder Renaultvleugels heeft Dacia niet zo veel onder de crisis te lijden. Uiteraard omdat basismobiliteit wordt geboden voor een haalbare prijs. Maar als je in Genève dan op de Duster botst vraag je je af wat er mis zou zijn met die "toegevingen" ten gunste van de "portemonnaie". Zo'n Dacia biedt alles. Nu is die Duster wel een conceptcar, de eerste van het merk. De auto kwam tot stand door een nauwe samenwerking tussen het Renault Design Central Europe (Boekarest en Roemenië) en Renault Design in Gyancourt in Frankrijk. "Gespierd, robuust en "sportief" - wat het woord vandaag ook nog maar wil zeggen - zal hij de talrijk verwachte bezoekers tussen  5 en 15 maart aftasten om te zien of een productie ervan haalbaar is. Crossover, voor we het vergeten, staat voor de lenigheid van een terreinauto, het comfort van een limousine en een weggedrag van een sportwagen.

    Hij is 4,25 meter lang, dus precies de lengte van een Logan, en dus compact te noemen voor de stadsjungle. In die totale lengte - wielbasis 2,80 meter - is dus de overbouw voor- (65 cm) en achteraan (80 cm) relatief kort te noemen. Door een  breedte van 1,64 meter en een hoogte van 1,49 meter heeft de Duster een snedigheid die nu juist het onderscheid maakt met de meeste plomp ogende terreinauto's. De Cx-waarde is 0,30 maar dat is in dit geval pure bijzaak. Belangrijk nog is te weten dat de 1.5 dCi dieselmotor 77 kW (104 pk) met een roetfilter is uitgerust en de CO2-uitstoot tot juist 139 g/km is beperkt tegenover een brandstofverbruik dat is aangekondigd als 5,3 l/100 km. Recent reden we dezelfde motor in een Nissan Note en bekwamen 4,5 l/100 km. Met een vijfversnellingsbak die in de hogste versnelling wat kort mag worden genoemd. Als Renault en Dacia denken aan de zesversnellingsbak zal het interieurcomfort in deze Duster bovenop het zitcomfort eer aandoen. Binnenin kan een vierpersoons-configuratie worden behouden die echter in enkele seconden toe een sportieve tweezitstoestand kan worden veranderd. Met een simpele druk op een knop schuiven de achterstoelen weg op rails onder de voorzetels. Dan komt een laadruimte vrij van 2 kubieke meter zodat er eventueel fietsen mee kunnen...Dacia is niet meer dat doetje van destijds. Hij heet nu Duster. Vrij vertaald, een zandwreter.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Dacia)

    02-03-2009 om 14:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corvette lanceert ZR1 in Genève voor Europese markt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Staat Genève dan te vonken van de elektrische auto's die de Palexpo bevolken van 5 tot 15 maart a.s. dan houdt Corvette vast aan een traditie die is ontstaan in 1953: de supersportwagen in stand houden. Nu het nog effe kan.  De ZR1 is met zijn 6,2 liter V8 turbomotor die 475 kW (647 pk) uitbraakt, maar vooral een koppel van 819 Nm aanbiedt, één van de uitschieters van de show. Hij bereikt vanuit stilstand 100 km/h in 3"6 en haalt 330 km/h. Hij heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak en de ondertussen op zo goed als alle krachtige sportwagens toegepaste dubbele koppeling.

    Deze auto (de LS3) werd vorig jaar geïntroduceerd en zit waarschijnlijk niet meer tussen het beeldmateriaal van het herstelplan waarmee Rick Wagoner staatssteun is gaan vragen. In Genève kan alles, dus laat men hem daar los op het Europese begoede klienteel dat niet om een crisisje verlegen zit. Met de introductie van de ZR1 "for Europe" biedt het merk vier versies aan: de Coupé, de Convertible, de Supersport Z06 en de nieuwste icoon van het merk, de ZR1. De Coupé is voor het modeljaar 2009 verkrijgbaar in een "Competition"-versie en een "Performance Edition"(wr)

    02-03-2009 om 09:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mosley blijft pleiten voor kostendrukking in F1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens een persconferentie met het oog op het Salon van Genève, drukte de FIA bij monde van haar voorzitter Max Mosley, de wens uit het terugdringen van de kosten in de F1 verder te zetten. Op 17 maart vergadert het "World Motor Sport Council". Mosley verwacht de de FOTA daartegen een unaniem standpunt heeft ingenomen. Volgens Mosley zijn er twee mogelijkheden. Ofwel limiteert men de technische mogelijkheden, ofwel laat men alles vrij maar dan wel binnen de perken van een vooraf vastgesteld budget.

    Dat laatste zou de eigenheid van de F1 vrijwaren. Alles mogen binnen een bepaald budget zou inhouden dat men niet naar "standaardmotoren" zou moeten gaan, dat versnellingsbakken en ophangingen vanuit verschillende firma's kunnen worden toegeleverd. op die manier kan ieder team zijn eigen DNA blijven behouden. Alleen in het geval van KERS is het wellicht wenselijk één vaste leverancier aan te duiden. Dat zou kopzorgen besparen voor de teamingenieurs omdat KERS zo iets gespecialiseerd is dat alleen Bosch, Magneti Marelli en Denso daarmee raad weten.

    Max Mosley weet zijn bede gesteund door de jongste gebeurtenissen. Honda ja dan neen voortdoen met een andere eigenaar. Ross Brawn zou daarin zijn geslaagd en deze week nog testen in Jerez. De Honda zou aangepast zijn aan de Mercedesmotor... Contracten liggen bij de advocaten ter ondertekening. Nick Fry zou uitgeteld zijn. Ross is natuurlijk geen leerjongen, net zo min als Ron Dennis die een USF1 met een Mercedesmotor ook ziet zitten...en blij zou zijn met Marco Andretti, de kleinzoon van...

     Daarenboven pikken grote sponsors af. ING bij Renault, RBS bij Williams en Vodafone vermindert het  personeelsbestand. Veroorzaakt door de bankencrisis. De FOTA, die de constructeurs verenigt, Toyota, Renault, Mercedes, Ferrari en principieel ook Honda, heeft alle redenen daaraan te werken. Toyota en Mercedes moeten zich over kosten het minst zorgen maken. Het Japanse merk ging wereldwijd met -4% achteruit maar blijft grootste autobouwer ter wereld.

    Maar de organisatie wil niet worden gedicteerd door de FIA. "Omdat wij de show brengen én betalen, moeten wij het ook voor het zeggen heben", moet Flavio Briatore hebben gezegd. Hij is voorzitter van de Commerciële Commissie die net als Bernie Ecclestone opnieuw een F1 race in Amerika wil zien. De komst van het USF1 team zal die wens nog aanwakkeren. Dat A1 GP-baas Texeira nog steeds aanbiedt de F1 tegemoet te komen om plaatsen op te vullen is even verleidelijk als gevaarlijk. Mocht die vermenging plaatsvinden, dan stopt één van de jaren de eigenheid van de hoogste autosportdiscipline sinds 1950 en kan iedereen beter opnieuw met Scalextric gaan spelen. Alleen Ferrari zou in zijn vuistje lachen. Die A1's rijden immers allemaal met een Ferrari-krachtbron, dus zou de kostendrukking dan voor de hand liggen...(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toyota)



    02-03-2009 om 08:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!