Dame Hilde Van Laethem, Adviseur van Febiac vermeldt haar naamkaartje, is de bezielende kracht achter de veelbezochte website www.toekomsopwielen.be en haar grote verdienste daarin is dat zij vooral naar de jeugd toe de werking van een auto zo simpel mogelijk tracht voor te stellen. Ze slaagt daar in omdat ze zelf uit de praktijk komt. Er zijn maar weinige dames waarmee je het over distributie, compressieverhoudingen en andere variabele kleptimingen kunt hebben. Maar zij ként dat, en toch loopt ze gefrustreerd rond. "De kloof van school naar praktijk is té groot", stelt ze vast. Jongeren die afstuderen in één of andere autotechnische richting zien zich plots voor een barrière geplaatst. Ze voelen zich verhinderd, een deel uit angst voor het onbekende wellicht, om de stap te zetten naar monteur, carrosserie- of diagnost van motoren.
Een groot potentieel vloeit weg van de bedrijven die snakken naar vakmensen - maar ze vaak niet willen/kunnen betalen - en zo ontstaat er een vakuum waarin geen vaklui meer kunnen worden gevist. De nieuwe site www.stagesopwielen.be wil een oproep doen naar bedrijven om zich tegen uiterlijk 31 juli 2009 in te schrijven en met de geschoolde jongeren praktijkervaring te delen. De autoindustrie doet daartoe al geweldige inspanningen, maar voelt zich ook voor schut gezet. Teveel "mecaniciens" voelen zich asl "boerkes" bekeken en sturen hun kat naar sollicitaties. Een hele goeie monteur is zijn loon meer dan waard. Niet het oude type met het peukje in de mond die met tegenzin de klant te woord staat. Wél de jonge knappe gast die zowel van ontsteking, verbrandingen als menselijke warmte heeft gehoord. Een uitdaging voor de industrie die stagesopwielen. Gedurfd.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Tesla verkocht zijn vijfhonderste elektrische roadster !
Tesla is momenteel de enige autoconstructeur in de wereld die een elektrische roadster uitbrengt. Zopas is daarvan de vijfhonderste verkocht. Daarmee is Tesla ook het enige merk dat op grote schaal een voertuig met "ZERO"-emission op de markt brengt. Geen wonder dat Mercedes een tweetal maanden geleden toehapte om 50 miljoen dollar mee te investeren en batterijtechnologie door te voeren op de Amerikaanse markt. De batterijen blijven het grote dilemma in elektrische auto's. Op gebied van standtijd, kostprijs en recyclage. Met de Tesla Roadster kan momenteel 244 mijl (392 km) worden afgelegd met één vulling die 4 dollar kost.Ondertussen loopt het ook al los voor de Tesla "S" (foto-), een sierlijke coupé, die helemaaal doet vergeten dat het hier om - weerom - een compleet elektrische auto gaat.
De administratie "Obama" heeft een fikse tegemoetkoming over om zo'n CO2-vrije auto te kopen. Dichter bij ons, in Londen, is zopas een Tesla showroom opengegaan. Engeland is gegeerd voor de elektrische auto's. Om de stad in te komen worden hoge taksen geheven op vervuilende auto's. Met een Smart, tiens, ook Mercedesfamilie, of een Mitsubishi iMieV, of een Reva en een groeiend lijstje omzeil je die. Vaak genoeg om eeen oplaadbeurt te bekostigen. Al rijst dan wel vaak de vraag waar ? De neuzen van de overheid wijzen dan even in de andere richting.(Tekst:wr/Foto:Tesla)
Nieuwe Jaguar XJ als hoofdvedette in Londense happy few
Het is een "salonnetje" waar alleen de rijkste mensen ter wereld komen. Hun auto's zijn ook navenant, zoals de Bugatti Veyron en andere Hispano's Suiza en Rolls-en al wat meer gewone kost zijn. Het viel Jaguar te beurt daar onder de grootste sterren te pronken met de fonkelnieuwe XJ. In weerwil dat Jaguar in handen is van het Indische Tata blijft het zijn eigen identiteit behouden. De "Jag" blijft vooralsnog een echte Jaguar. Eerder was de Jaguar XJ al vorgesteld in de Saatchi Gallery in Londen. Mike O' Driscoll, Managing Director van Jaguar Cars, was daar de gastheer.
Globaal vervolgt Jaguar met de nieuwe XJ de weg die stylitisch is ingeslagen met de XK en de XF. Bijgevolg is de nieuwe XJ designgewijs ook helemaal verschillend van de vorige generaties. Stylist Ian Callum wil met de nieuwe XJ een look van de 21ste eeuw geven. Dat wil zeggen elegantie en high-tech-uitstraling, zoals o.a. Aston Martin daar bijzonder goed in is geslaagd. De Jaguar kreeg een panoramisch dak waardoor een lagere, meer gestroomlijnde daklijn, voor een maximum aan lichtinval zorgt.
Er is keuze uit twee benzine- en één diselmotor. De motoren zijn gekoppeld aan een zesgangen-automaat die kan worden bediend met de JaguarDrive Selector of met bedieningstoetsen op het stuurwiel. De 3,0 liter dieselmotor met 202 kW (275 pk) met tweetrapsturbocompressor laat toe van 0 naar 100 km/h te rijden in 6"6 en slechts 7 l/100 km te verbruiken terwijl de CO2-uitstoot 184 g/km bedraagt. Een topJag met een diesel ! Wie had dat ooit gedacht ? Net zomin als Audi en Peugeot de 24 Uren van Le Mans winnen met een harteklop van Rudolf...Diesel.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:MyPrivatSalon)
Wat Big John is overkomen is het ergste dat een mens kan beleven. Zelf zeven keer wereldkampioen bij de motoren en in 1964 met Ferrari in de F1 zag hij zijn jongen Henry, voor zijn achttiende al briljant, een grote toekomst weggelegd in de heruitgevonden F2. Een dom, losgeslagen wiel, is met een dodelijke inertie op het jonge coureurshoofd terecht gekomen. Nu we met HANS en zijdelingse impachtopvang al een heel eind van de dood zijn weggereden in de zestigjarige moderne racerij gezien, rijst er rond die wielen toch een vraagje. In een ver verleden zijn wielen eens met sterke stalen kabels vastgelegd aan het chassis. Als bijvoorbeeld op het ovaal van Indianapolis zo'n wiel afbrak tegen de muur werd op die manier voorkomen "dat het een eigen leven ging lijden." D'r moeten foto's van bestaan en waarom dat systeem in onbruik is geraakt kan niemand met juiste preciesheid stellen. Het moet hebben bestaan in de periode van de buizenchassis' waaraan het dankbaaarder moet geweest zijn om die plusminus 30 cm lange kabels te bevestigen dan aan de huidige composietmaterialen.. 't Is maar een suggestie die jonge Henry het leven had kunnen redden. Nu op zoek naar de bewijzen voor het bestaan van die stoute bewering die naar het gevoel van de niet-meer-piep-pennenlikker in de Amerikaanse Indyraces is toegepast.(wr)