Vandaag en morgen wordt Citroën Story herschreven in Zolder
Citroën heeft één van de rijkste, meest passionerende geschiedenissen achter zich uit de hele autoindustrie. Dat zijn er nogal wat, want vanaf het ontstaan van de auto zijn naar schatting zon zevenduizend merken ontstaan en weer verdwenen. Nu resten er ruw geschat zon honderd. Door de nieuwe markten als China en Indië komen er weer nieuwe bij, terwijl de ontwerpers van Hybrids, Hydrogens, en Zonnewagens ervoor zorgen dat het lijstje van durvers in de industrie weer aangroeit.
Vandaag zaterdag en morgen zondag 25 april 2010 vindt de Citroën Story plaats op het Circuit van Zolder. Na verkozen te zijn tot Event of the Year door de Amicale Citroën Internationale, geniet dit evenement ook de officiële steun van Automobiles Citroën, Citroën Belux en Total. Het evenement is mee verzorgd door Mevrouw Sonja De Coster van wie de verdienste in de PR-wereld - en bijzonder in deze van de autosport - de landsgrenzen is overgestoken. Ze is al betrokken geweest in grote evenementen als een Champions Racing League, de Champcar e.a. Ze behoort bij de weinige PRs in dit Belgenland die nog gezichten op namen kan plakken en die sakkerse autosportwereld zo goed kent !
Dat is ook één van de redenen waarom topcoureurs, rallyrijders en circuit, als Nico Verdonck, Bruno Thiry, Fred Bouvy, Steve Vanbellingen, de legendarische Marc Duez, Robert Droogmans en Philippe Bugalski de mooiste collectie van de Conservatoire Citroën over Zolder rijden. De autos zijn stuk voor stuk juweeltjes. In één adem: de DS, de SM, ZX Rally-Raid, Xsara WRC en C4 WRC zullen op het circuit rondtoeren en de voornoemde heren waarborgen daarbij het spektakel.
Ook zullen 40 GS en 40 SMs aanwezig ziin om hun 40ste verjaardag te vieren. Deze twee modellen kwamen begin van de jaren 70 op de markt. Ze zijn à coté van een museum met de aantrekkelijke collectiewagens Citroën en Panhard én een thematische tentoonstelling verwezenlijkt door ieder van de tien clubs van de Belgische Amicale. De verzamelobjecten zullen de buren zijn van het huidige gamma Citroën waarin de nieuwe C3 en DS3 een vedettenrol in hebben.
Het is aan het stuur van een DS3 dat de deelnemers en bezoekers hun handigheid zullen kunnen testen tijdens een slalom en daarbij een prachtige prijs kunnen wegkapen. De clubs zullen ook het koppel met de mooiste antieke kledij verkiezen en belonen. Verder zijn er stands met miniaturen, wisselstukken en toebehoren voor oude wagens en andere merchandising zullen in de paddocks te vinden zijn.
In samenwerking met City Kart Brussels zal een kartingpiste aan de sportievelingen de kans bieden om te voelen of zijn het begin van een F1-carrière in de aderen hebben. Daarmee is het nog niet gedaan! Kinderen en tieners werden niet vergeten. Een springkasteel en PlayStations worden hun speelterrein. BVs als Jef De Smedt (Jan), Erik Goris (Rob), Fred van Kuijk (Dimi en opa Fonkel uit Mega Mindy) en Dave Gilles (ook Wittekerke, Romeos en musicals) uit de serie Familie op VTM, zullen aanwezig zijn en handtekeningen uitdelen. Jeroen Meus, bekend voor zijn culinair programma Plat Préféré op Canvas (VRT) zal eveneens van de partij zijn.
Jean-Paul Klinkers, een spectaculaire meertalige animator, zet de hele happening op muziek en staat borg van de Citroën Story een echt feest te maken dat geschiedenis zal schrijven in de annalen van Citroën België ! De afspraak is gemaakt: vandaag nog naar Zolder, of anders, zeker morgen zondag 25 april 2020 om autogeschiedenis uit verleden en toekomst vanaf de eerste lijn te volgen en te beleven.(wr)
Bridgestone heeft voor het F1 seizoen 2010 aanving te kennen gegeven niet meer alleen bandenleverancier te blijven in de F1. Liefst zou het Japanse merk zich geheel terugtrekken om green te gaan. Michelin heeft al te kennen gegeven weer te willen keren in de F1. Er gaat echter wel een voorwaarde mee gepaard die een welles-nietes-spelletje tussen de geniale bandenmaker en de FIA heeft losgeweekt.
Michelin zou bij een terugkeer in de F1 eisen dat de 13-duims wielen naar 18 evolueren. Dat zou designers verplichten de hele winkel te herzien en ook de ophangingen, veren en dempers, zullen opnieuw moeten uitgevonden worden. Ross Brawn heeft al laten weten dat één en ander, zoals de ophanging, voor een poos kan bevroren worden. Michelin pleit ook voor een minder aantal banden per weekend en voor minder aantal compounds.
Concreet komt het hier op neer dat de 18 wielen gebruikt worden in de Le Mans Series en dus ook in de 24 Uren van Le Mans. Michelin is in staat een compound af te leveren voor die etmaalrace die 8 uur zou standhouden. Principieel zou drie keer van banden moeten/kunnen worden gewisseld. Dat Michelin in Le Mans concurrentie heeft van Dunlop en Pirelli stoort niet in het minst. Het zou ook willen dat Bridgestone bleef. Omdat alleen mét een tegenstander kan worden aangetoond wie de beste is.
Maar er schuilt nog veel meer achter dat pokerspel. Michelin ontwierp twee jaar geleden een wiel waarin elektrische aandrijving, remmen en ophanging in verwerkt zijn. Het wiel maakte ophef over heel de wereld en de Franse bandenreus werkt er voort aan. Nu is er meer werkruimte voor de verdere research in een 18 dan in een 13-duims wiel. Michelin vertelt dat natuurlijk niet. De reglementenmakers hebben dat precies niet door. Dr wordt geen enkele link gelegd. Toch zal een ja of neen allesbepalend zijn voor het egzicht van de F1 in 2011 en daarna.(Tekst:Walter Rombauts)
Omdat de lijst van de CW 2020 Trophy nog dagelijks groeit wachten we nog even met het prijsgeven van alle klinkende namen die inschreven. Daarom een alfabetisch overzicht van de toekomstgerichte merken die in Zolder van 5 t/m 9 mei 2010 komen tonen dat wat waarvoor zij staan ook concreet is.
Tijdens Clean Week 2020 zet Audi maar liefst drie testvoertuigen in die de nieuwste A3 TDIe techniek hebben. Doordat ze hyperzuinig zijn stoten ze heel weinig koolstofdioxyde uit. De familie opent met de A3, dan de A4 en de A6. In Zolder zullen ze de bestuurders in hun sas laten voelen omdat in weerwil van de gedurfde milieugunstige techniek toch de eigenschappen van een sportief voertuig behouden. De toonaangevende constructeur is dat aan zichzelf verplicht. Al was het maar door al twee keer met een turbodiesel de 24 Uren van Le Mans te winnen en zopas in de 12 Uren van Sebring brandhout te hebben gemaakt van de concurrentie.
De A3 1,6 TDIe heeft een viercilinder die de voorwielen aandrijft met een maximum koppel van 250 Nm. Het maximum vermogen is 77 kW (105 pk). Door langere overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak te gebruiken, banden met lage rolweerstand en alle mogelijke overgewicht te weren, is het verbruik maar 3,8 l/100 km. Dat zijn klassieke technische goocheltruuks maar ze maken dat de uitstoot aan CO2 slechts 99 g/km bedraagt.
Hoezeer gewicht speelt mag blijken uit de A4 TDIe. De grotere broer van de A3 heeft een 2,0 liter viercilinder die 100 kW (136 pk) levert en met een verbruik van 4,6 liter toch nog maar 119 g/km aan CO2 uitstoot. Hij accelereert in 95 van 0 naar 100 km/h en heeft een top van 215 km/h. De weer wat zwaardere Avant (breakversie) in de A4 geeft 03 prijs in de sprint naar 100 km/h en stoot 129 g/km koolstofdioxyde uit. Iedere kilogram telt op in de productie van gassen die voor een broeikaseffect op aarde zorgen.
Als derde variant brengt Audi de A6 2,0 TDIe in lijn in Zolder. Het is de superversie van de twee vorige ecomodellen. Hij verbruikt echter maar 5,3 l/100 km. Het maximum koppel bedraagt 320 Nm en blijft vlak over een groot regime. Toch wordt de bestuurder al bij net geen 2000 t/m aangemaand een versnelling hoger te schakelen. Kwestie van niet in de brandstofvretende toeren te gaan en te rijden op koppel zoals dat heet. De sprint van 0 naar 100 km/h legt hij af in precies 10 en de top ligt boven de 200 km/h. Maar dat zijn mogelijk bijkomstige details. De essentie is dat Audi daden boven woorden stelt. Daarom behoort het historische merk tot de twaalf die de stand van zaken today in toekomstgerichte technologie niet schuwen binnen de Clean Week 2020 in Zolder.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Audi)
Chevrolet komt naar Zolder met de Volt die is gecamoufleerd in de Cruze ! Naar de Volt wordt al lang uitgekeken. Het is de elektrische auto met Extended Range die 500 km zorgeloos laat rijden nadat 60 km puur elektrisch kan worden gereden. Er is dus een elektromotor die wordt gevoed door een Lithium-Ion accu. Als die leeg geraakt start een kleine verbrandingsmotor op benzine die alleen als generator dient om de batterij op te laden. Omdat die Otto-motor geen uitstaans heeft met de aandrijving van de wielen pretendeert GM terecht dat het over een elektrische auto gaat.
Ook de concurrentie begint in te zien dat het althans niet de eerste jaren zonder die Extended Range niet zal gaan. De Chevrolet Volt en de Opel Ampera rijden volgend jaar de showrooms binnen. Het ene merk kan het van het andere niet kwalijk nemen dat ze soms in één adem worden genoemd. De onderhuidse technieken zijn dezelfde. Wél is er een kans dat de accus van elkaar gaan verschillen. Opel heeft andere Europese belangen terwijl de Chevrolet Volt batterijen zal betrekken van de nieuwe factorys die GM daar in de States heeft gebouwd.
Spanning in groen Zolder ! De Volttechniek die in meerdere Cruze-carrosserieën is ondergebracht dient om laboratoriumwagens te hebben die door de Chevrolet-ingenieurs over honderdduizenden kilometers worden gereden. In de poolcirkel zowel als door de Sahara maar ook en vooral in het stadsverkeer. De echt drukke steden dan. New York, Detroit en dat soort wespennesten als Los Angeles. Want volgens GM rijdt de gemiddelde automobilist niet meer dan plusminus 60 km per dag. Daarop speelt de Volt in: ZERO emission ! Interstedelijk wordt dan wel beroep gedaan op dat motortje dat vrolijk generator speelt.
Chevrolet heeft dit jaar een speciale betekenis in Zolder. Op 20 juni 2010 is het World Touring Car Championship te gast in het historisch Limburgse oord. Als voorproefje zal een WTCC-Cruze met de ondertussen ook al legendarische Rob Huff en Pierre-Yves Corthals, onze Belgische musketier in de toerwagens-aller-slag, een demo geven. In de hotlaps die ze vlammen mag een journalist mee. Die zal tussen Bolderberg en Viversel, afgekoeld door het Albertkanaal langszij, anderhalve minuut Zolder als videospelletje ervaren. Beide voornoemde heren kennen dr iets van. Van snelheid bedoelen we. Rob Huff liet de Cruze zegevol knallen in de smalle straten van Macau. Pierre-Yves Corthals, uitmuntend autopiloot, wordt ook vandaag nog wild van een snelle ronde. Die demo belooft dus ! Dat een Chevrolet Cruze met 280 pk en vlammen uit de uitlaat in een cleane bedoening binnen mag stoelt op het gebruik van bio-éthanol (E85). Die éthanol wordt nu betrokken uit biomassa en bedreigt niet meer de voedselketen zoals in het begin van de biobrandstoffen het geval leek.
Het nieuws rond Chevrolet stopt daarbij niet. Er is ook de nieuwe Spark die met geloofsbrieven van 119 g/km aan uitstoot aan CO2 binnen mag in the green field of Zolder tussen 5 t/m 9 mei a.s. Makke koek op het eerste gezicht, tot je weet dat die op LPG rijdt. Sportgoedkope brandstof die voorlopig in verdrukking is geraakt door de onbegrepen veiligheid van de energiedrager. Puur technisch gezien is een LPG auto veiliger dan een voertuig op benzine. Tussen reservoir en verbrandingskamer zijn drie keer meer veiligheidssystemen ingebouwd. Bovendien drukt die LPG niet alleen de CO2, maar ook de andere heus kwalijke emissie-bestanddelen als HC (onverbrande koolwaterstoffen) en NOx (stikstofoxyden). Het fijne stof is, zoals voor iedere motor van welk type dan ook, een boek apart. Het is wel boeiend om binnen Clean Week 2020 na -120 g/km, waterstof, puur elektrisch, hybride, plug-in-hybride en PPO (Puur Plantaardige Olie) aandacht te zien groeien voor een nieuwe kategorie die aan het giftige NOx vernieuwde aandacht schenkt. Waaruit mag blijken dat Chevrolet de geest van Clean Week 2020 héél goed heeft begrepen: toekomstgerichte technologieën aandacht en ondersteuning geven zodat naar de nabije toekomst toe de globale mobiliteit is gediend.(Tekst:Walter Romabuts/Foto:Chevrolet)
Clean Week 2020 is een vijfdaags evenement dat op Circuit Zolder wordt georganiseerd van 5 t/m 9 mei 2010. Opzet is het evenement jaarlijks opnieuw terug te laten komen (minstens) tot en met 2020. Het evenement zal als platform aangegrepen worden op een update te bieden van alternatieve en toekomstgerichte technologieën, hoofdzakelijk in het kader van duurzame mobiliteit, maar ook in het domein van gemotoriseerde sporten.
Het volledige programma is op www.cleanweek2020.be te bekijken, maar hieronder belichten de organisatoren graag de hoogtepunten van donderdag 6 mei 2010. Dat is de tweede dag van CW 2020 die de naam Sustainable Motor Sport Day meekreeg. Zoals te zien is wordt het een hoogdag op sportief gebied, zowel retorisch als praktisch, die weerklank gaat vinden in Europa. Niet in het minst omdat het evenement figureert op de prestigieuze FIA-kalender van een Kampioenschap voor Autos op Alternatieve Energieën.
We sommen de sprekers op die letterlijk stuk voor stuk zwaargewichten zijn in de sportieve materie rond duurzame energie die zal moeten komen van wind, zon en waterkracht. De autosport raakt sinds de Renaults World Series en WTCC op bio-éthanol ging rijden ook in een groene drang. Vorig jaar kopieerde de F1 eigenlijk de Toyota Prius die in weerwil van alle kwalijke verhalen de pionier van de hybride blijft. De niet zo gekende bio-series in Frankrijk zijn aan hun derde jaargang toe en zo kunnen we nog een poos verder het lijstje aanvullen.
Komen tijdens het Seminar towards Zero Emission Motorsport spreken op 6 mei 2010 van 10.00 11.30 uur
Peter Wright (President FIA Environmentally Sustainable Motorsport Comission)
Het is daarmee nog niet gedaan. Van 12 tot 13 uur is er een persconferentie over het World Touring Car Championship en de GreenInitiatives by WTCC. De sprekers zijn niet minder dan:
Marcello Lotti en Fabio Ravaioli !
Van 13.00 tot 14.30 uur is er een WTCC-demonstratie met Rob Huff en Pierre-Yves Corthals, inclusief hotlaps.
Vanaf 14.30 uur is er de voorstelling van Think Racing (EV Cup UK) en vervolgens demosntraties van verschillende soorten competitievoertuigen op alternatieve brandstoffen. Onder meer het Umicore Solar Team, Umicore Zero Emission Racing Team Formula (waterstofkart), Formule Bio, elektrische 2 pks van het CQS Zero Emission Team en eBikes van TTXGP Redenen te over om die week van Circuit Zolder je home te maken. Morgen vertellen we ronduit over de Clean Week 2020 Trophy die op zaterdag 8 en zondag 9 mei wordt gereden. Eén ploeg kunnen we U nu al niet onthouden: rallylegende Robert Droogmans met de zoon rallylegende Gilbert Staepelaere die hem, Marc Duez en Patrick Snijers maakte. Het is Gert Staepelaere. De zoon van de twaalfvoudige Belgische Rallykampioen rijdt hoe kan het ook anders in een Ford (Walter Rombauts)